Maalismammoja?

  • Viestiketjun aloittaja anno
  • Ensimmäinen viesti
katriina-
Meillä on sairaalassa yksi amme, johon saattaa päästä tunniksi kerrallaan. Mulla vain menivät lapsivedet, ja käynnistettiin (=ne piuhat) niin ei sitten näistä syistä ammeeseenkaan päässyt :( Mä olin kans synnytyksen jälkeen niin väsynyt, että nukahdin kyllä varmaan minuutissa, kun mies lähti sairaalasta ja kävin yöunille... toivuin kuitenkin nopeasti, ja toisaalta eipä ollut ongelmia parina ekana sairaalayönä nukkua siellä vauvojen ja äitien keskellä ajoittaisessa äänekkyydessä ;)
 
katriina-
huhuu, missäs kaikki ovat :) Eikö nyt pitäisi olla enemmän aikaa kirjoitella, kun alkavat äippälomatkin olla todellisuutta osalla? Mullakin loma alkaa virallisesti perjantaina sitten.
Vointi on ennallaan, päiväunet maittavat mutta muuten ihan virkeä oon. Kävelemään pääsen ihan ok, vaikka etenkin liikkeelle lähtiessä vähän kipua tuntuukin, jotain liitoskipuja tms. varmaan. Pitääkin nyt yrittää käydä vähän kävelyillä joka päivä, kun työ ei enää verota voimia. Työpäivän jälkeen ei aina ole oikein jaksanut enää muuta kuin lepäillä.
 
Elviira M.
Heipä hei, täällä sitä ollaan, vaikka kirjoittelemaan ei ole mukamas kerennytkään. Maha on iso ja taitaa alkaa jo vähän roikkua. Laskettuun aikaan ei ole enää kuukauttakaan. Vähän kyllä jo hirvittää. Saa nähdä kuka meistä avaa maalismammojen vauvatilin! Vaikka mun laskettu on kuun alussa, luulen että joku teistä kiilaa aikaisemmin. Ku ainakaan tuolla esikoisella ei ollut mitään kiirettä ulkomaailmaan.

Kävelyretkistä nautiskelen minäkin, mutta aika nopsaan liitoskivut häiritsee tahtia. Ei passaa yhtään liian reippaita askelia ottaa, rauhallisesti kun ottaa niin menee hyvin.

Oon kovasti miettinyt vauvan syntymää esikoisen kannalta. Mitenhän suhtautuu uuteen tulokkaaseen? Ja miten meidän rutiinit tuleekaan muuttumaan, kun väkisinkin olen "kiinni" vauvassa. Esim. päikkäreille ja yöunille meillä on totuttu menemään yhdessä. Mitenkäs sitten kun pitäisi olla yhtä aikaa syöttämässä tai hyssyttelemässä vauvaa?

Eiköhän sitä kuitenkin kolmevuotiaan ja vauvan kanssa jotenkin selviä. Just katoin Meille tuli vauva -ohjelmaa ja siinä yritettiin selvitä 1,5-vuotiaiden kaksosten ja vauvan kanssa. Huh, huh.Mä olisin kyllä ihan rikki.

Elviira 36+4
 
lusiina
joo täällä sitä ollaan vaikka ei ole kuulunut. :) Mulla alkaa äippäloma vasta ensi viikon lopulla, oiskohan tuo ollut perjantaina..
Täällä on myös maha kasvanut roimasti! Tänään miehen kanssa siivottiin koko kämppä. Pesin myös monta koneellista vauvanvaatteita ja vielä ois jotain pientä tiskausta yms. niin ois kaikki paikat niin kunnossa kun vaan olla voi! :D On se niin mukava olla puhtaassa ja siistissä kodissa, ja vielä kun vaihdettiin kivasti järjestystä niin tuntuu lähes kuin olis uuteen kotiin muuttanut.

Naapuri kysyi tänään että onko paljonkin vielä aikaa jälellä, ja hämmästyi kyllä kuullessaan kun sanoin että ensi kuussa olis laskettuaika. Sanoi että on vasta nyt ihan viime päivinä alkanut huomaan tuon mahan, tosin olen kyllä ulkona ollut löysä takki päällä, niin ei kai se nyt näy! Eri asia kai kesällä.. Mutta sitten kun esim. roskia olen vienyt vähän vähemmillä vaatteilla niin on huomannut.

Kohta niitä alkaa maaliskuisiakin jo tupsahtelemaan, kyllä on jännää että kellä se ensimmäisenä vauva on kainalossa. Ei tämä tietty ole mikään kisa ja varmasti jokaiselle tulee ihan ajallaan mutta olisi se silti kiva olla tuossa alkupäässä jännäämässä että milloin tulee lähtö, kun itse lähinnä voi jännätä sitä että meneekö huhtikuulle asti.. :p
 
katriina-
onko tämä tosiaan meidän viimeisin lista?

4.2. kirle
25.2. Anno, esikoinen
29.2 Cosmic, toinen, 25v., PHKS
2.3. Elviira M, toinen
2.4. saana1983, esikoinen
4.3. antzi*, toinen (ensimmäinen enkelityttö), 23v
6.3 Stella-82, esikoinen
7.3. Elli_K, esikoinen
8.3 Elin81, toinen
9.3. Minjarella, toinen, 26v., Porvoo
9.3 Mari1978,toinen
9.3 iita-77, esikoinen
10.3 Monte72, esikoinen, 35v, NKL
11.3 Emma78, esikoinen
15.3. katriina-, toinen
18.3 supe77, toinen
19.3 Kerde, toinen, 33v, PSHP
19.3. Hilppa, esikoinen
19.3. Nelli 82, esikoinen
21.3. lusiina, esikoinen
30.3 sere79 27v., kolmas, LA


syyskuulta. Kaivoin sen esiin, kun en muista noita ihmisten laskettuja aikoja. Eipä tämä meidän ketju järin vilkas ole ollut, olisi kiva kuulla monenkin kuulumisia! Mulla itselläni on nyt paljon enemmän aikaa aina lueskella tätä nettiä, kun jäin kotiin äippälomalle.
 
Kerde
Heissan!
Mukava kuulla teidän muidenkin kuulumisia. Mulla on kans Elviiran tavoin liitoskipuja ilmaantunut ja edelleen suonikohjut vaivaa. Kävin ostamassa oikeen instrumentariumista tukisukat (stay-up malliset). Tuntuvat hyviltä ja auttaa todella kohjuihin. Hinta oli kova 84 eeroa, mutta jospa nämä auttaisi siihen ettei vaivat ainakaan lisääntyisi. Näitä voin käyttää sitten raskauden jälkeenkin. Muuten vointi on hyvä ja masukin on aika pienen kokoinen ainakin toistaiseksi.
Mulla on kans alkanut mietityttämään, miten esikon kanssa käy. Hän on vasta 1v 3kk ja ihan mahdoton kiipeileen. Onneks tässä on reilu kuukausi aikaa (ainakin toivottavasti), jos vaikka kiipeilyinnostus hieman rauhoittuis. Onneks mun mies pitää isyyslomaa ja vuosilomia vauvan syntymän aikaan, niin päästään alkusähläyksen ohi. Arjen rutiinit saadaan siinä ajassa ainakin jollain tavalla toimimaan kahden muksun kanssa. Mites onko muiden miehillä mahdollisuutta/innostusta jäädä isyyslomalle?
Ei muuta kuin hyviä vointeja kaikille!

Kerde 34+2
 
katriina-
Mä olen käyttänyt marketeista saatavia halpis-tukisukkia, joista yksi merkki on osoittautunut parhaaksi. Sellaisia polvisukkia, nekin auttavat kuitenkin. Mulla tuo suonikohju- ja turvotusongelma on nimenomaan polvesta alaspäin.
Luulen, että meilläkin mies jää ainakin n. viikoksi kotiin, kun vauva syntyy, ja pitää sitten loput isyyslomat ja talviloman joko heti perään tai luultavimmin osissa. Esikoisen syntyessä miehellä olikin kesäloma, jota pidennettiin vielä puolella isyyslomasta. Nyt meillä on myös rakennusprojektikin vireillä, joten sekin vie aikaa... toivottavasti tämä vauva olisi parempi nukkumaan kuin esikoinen, muuten voi tulla melko rankka kevät ja kesä.
 
Cosmic1
Onpa täällä hiljaista!

No,yritän kantaa korteni kekoon nyt. Loppuviikosta vaan on enemmän aikaa, ku esikko menee papalle taas hoitoon, ni mä saan levähtää!

Tää on just tätä mulla nyt... Nyt kun viikkoja on jo 37+4 ja vauveli sais syntyä milloin vain, ni supistelu on lakannut melkein kokonaan. No, ehtihän sitä ollakin jo 3kk, ni tällainen lepovaihe on kyl ihan ansaittu tähän väliin! Tosin lääkärineuvolassa viime viikolla jo lääkäri totesi vauvan pään olevan jo tosi tosi alhaalla ja samaa sanoi terkka tänään neuvolassa. Ja lekuri sanoi myös, että se voi sitten tulla kertarysäyksellä nyt, kun supistelu on rauhoittunu (max. 5 kertaa/pv) ollu viimeisen viikon aikana. Eli meillä mummi ja ukki joutuvat olemaan hälytysvalmiudessa lähtemään meille koko ajan, ku niillä kestää ajaa meille melkein puoli tuntia. Et jos synnytys lähtee toden teolla käyntiin vauhdikkaasti, ni meille saattaa tulla jopa kiire. Onneksi kuitenkin tuo synnytyssairaala sijaitsee vaan noin 5 minuutin ajomatkan päässä!

Joo, eli supistelu on tosiaan helpottanu, mutta onhan näitä muita vaivoja. Mulla toi häntäluu ja häpyluu + kaikki lantion luut ja liitokset vetelevät viimeisiään. Kävely on sen puolesta tosi hankalaa ja liikkuminen ylipäänsä suht mahdotonta. Eli täällä ei todellakaan kävellä leppoisia kävelylenkkejä näin viimeisillään... Mut mulla se johtuu just siitä, että vauvan pää painaa jo tuolla alhaalla niin paljon.

Meillä mies jää itsestäänselvästi kotiin 3vkon isyyslomalle + viikon talvilomalle. Eihän tästä muuten tulisi mitään. Täytyyhän jonkun jaksaa ulkoilla poitsun kaa ja pitää hänen rytmiään yllä. Minäkin toivon, että vauva ois parempi nukkumaan ku poitsu oli, sillä muuten meilläkin ollaan kyl tosi väsyjä taas eka puoli vuotta, kunnes voi unikoulua aloitella.
 
lusiina
Täällä ollaan.. :) Ei vain muka koneelle kerkeä, ja nytkin on niin kiire että en kerkeä oikein kommentoimaan kun vain kertomaan kuulumiset. Ensi kerralla sitten enemmän.. Saapa nähdä milloin sitä tässä kerkiää nukkumaankin. :D

Tuosta isyyslomasta kuitenkin, että meillä on ainakin tarkoituksena, että iskä pitää koko isyysloman heti vauvan syntymän jälkeen, toivottavasti onnistuu! Hällä on niin paljon kesälomiakin jäänyt pitämättä, että sitten vaikka syksymmällä pitää niitä pois ja jos sitä jo sitten voisi vähän vauvan kanssa lomaillakin, kun on isompi.

Niin tosiaan, tänään oli neuvola, ihan kivasti oli vauva kasvanut, painoi nyt vähän yli 2,5kg. Oli siis lääkärineuvola, se kokeili nuo luut että vauva mahtuu syntymään ja kertoi ettei mitään estettä alatiesynnytykseen ole. Sain myös reseptin gramman panadoliin kun on öisin selkäkipuja. Tuo oli nyt siis se viimeinen lääkärineuvola, mutta eipä tuosta saanut oikein mitään irti. Kuvittelin sen vähän erilaiseksi, mutta mies ei puhua pukahtanut sanaakaan ellei oikein tivannut. Niin ja kummastuttaa kun mulla tulee vasta huomenna 35 viikkoa täyteen, onko normaalia että se on näin aikaisessa vaiheessa? Kysyin kyllä että mitä jos menee paljonkin LA:n yli, että mahtuuko ihan VARMASTI syntymään, niin sanoi että voihan sitä sitten katsoa vielä uudestaan. Ultrasi siis vauvaa ja rt:ssa se siellä köllötteli.

Neuvolantäti oli huolissaan kun ei ollut nyt kolmen viikon aikana paino noussut yhtään. ei grammaakaan. En tiedä mistä moinen mutta vauvalla kuitenkin vissiin kaikki hyvin. Pidettiinkin tänään sitten kunnon lihotuskuuri, käytiin ulkona syömässä ja nyt iltasella paistoin vielä lättyjä! Nam. :D No ei, ystävänpäivän kunniaksi oikeesti. :D

Mutta nyt on ihan pakko mennä.

Ps. Mulle taitaa tulla syksyllä pikkuveli tai -sisko. :)
 
Elviira M.
Huii, mä lähden kohta meneen viikkoa 39, aivan mieletöntä. Miten tämä aika on näin vierähtänyt. Jotenkin sellainen olo, että en ole vielä aivan valmis...Vaikka olo onkin raskas, ei kuitenkaan ole sellaista fiilistä, että syntyis jo. Henkisesti oon varautunut, että kyllä sinne maaliskuun puolelle pitää päästä. Päivät menee niin täyspainoisesti tuon esikoisen kanssa. Jännittää ihan oikeasti, että miten eletään sitten ku vauvakin on kuvioissa.

Mahastakin on haikeeta luopua. Otettiin joitakin ihan onnistuneita kuvia masusta. Ja esikoisesta korva masulla. Ajattelin joitakin teettää ja pistää vaikka kehykseen, niin saa muistella kuvasta sitten kun tulee vauvamahaa ikävä. Saatiin otettua sellaisia kuvia, ettei mun raskausarvet näy niin pahasti..niitä kun ikävä kyllä on tullut taas lisää..ja vielä kerkeää tulla lisääkin.

Neuvolassa arveltiin, että maha on jo vähän laskeutunut. Vauvan pää vielä liikkuu, ei ole kunnolla kiinnittyny. Kipeitä supistuksia mulla ei ole, vaikka muuten supisteleekin. Eilen illalla vauva potkaisi ja kuului aika iso "niks" ääni. Mä jo, että ei kai kalvot puhjenneet. Mutta olikin niitä salaperäisiä niks ääniä, jotka ehkä kuuluvat lapsen nivelistä tai jostain. Esikoiselta niitä kuulin tosi paljon, tältä en ole vielä aikaisemmin kuullutkaan.

Voi saisinpa minäkin olla lihotuskuurilla kuten lusiina. Mulla paino on loppua kohden ollut selvässä nousussa. Viimeksi viikon nousu oli yli 900g, että jee...Tekee niin kaikkea mieli, just herkkuja etenkin. Takana on ne päivät, ku hedelmiä ja raikasta vaan syötiin. Plääh.

 
antzi*
Moi pitkästä aikaa!

Olen hiljaiseloa pitänyt kun on ollut vähän epävarmuutta tuossa raskaudessa... Pari vk sitten huomattiin, ettei kirppu ole kasvanut kunnolla mahassa. Sitä on sitten nyt seurattu. Onneksi kasvaa kuitenkin, vaikkakin alakäyrällä, ja virtaukset ja sydänkäyrät ok, eli toivottavasti kaikki hyvin! Vähän kyllä jännittää...

Mutta ei kerkeä muuta! :( Yritän kirjoittaa paremmalla ajalla enemmän. Tsemppiä kaikille vikoihin viikkoihin! :)

Antzi 37+2
 
katriina-
kiva, että eilen on ollut aktiivista kirjoittelua :)
Täällä tulee huomenna 36 viikkoa täyteen. Laskettuun aikaan on nyt tasan kuukausi, hui!
Painosta: mulla ei onneksi viimeksi ollut tullut kuin vajaa 300g/vko. Sitä ennen olikin siinä 700-800g/vko ;) Esikoista oottaessa pahimmat kilot kerrytin juuri tässä loppuvaiheessa, joten yli ajan jos mennään, ties vaikka 20kg kerrytys lähenisi. Nyt sellaiset 13kg tullut. Just äsken söin pari pullaa, muutenkin mäkin syön taas aivan liikaa kaikkia herkkuja :( Eiväthän ne vauvallekaan ole mitenkään terveellisiä. Itse olen painanut aikoinaan yli 4kg, joten vähän hirvittää tuo vaavin kasvaminenkin, vaikkakin arvio on "keskikokoinen". Esikoinen tosin oli musta pieni, vain vajaa 3,4kg, tosin syntyikin miltei viikon etuajassa.
Loppukuu alkaa lähestyä, ties vaikka jollakulla olisi pian nyytti kainalossa :D
 
Kerde
Heissan!
Nostetaanpa meidän ketjua ja samalla vähän kuulumisia. Eli huomenna olis viimenen lääkärineuvola, kun viikkoja tulee kasaan tasan 36. Eipä tosiaan ole pitkä aika siihen viimeiseen rypistykseen. Olo on suht hyvä, vähän väsy alkaa painamaan. Onneksi esikko nukkuu pitkät päiväunet, niin ehtii siinä samalla itsekin lepäilemään. Huilitaukoja tarvii olla, sillä yöunet on jo aika katkonaiset. Tuntuu, ettei välillä saa kunnon asentoa millään. Ei auta valittaa, sillä suurempia vaivoja ei kuitenkaan ole. Pitäis vaan nauttia tästä raskaudesta loppuun asti. Onhan noi potkut ja vauvan myllääminen masussa aivan ainutlaatuista. Sitä tulee vielä ikävä!
Kirjoitelkaapa muutkin kuulumisia!

T: Kerde 35+5
 
katriina-
Täällä alkoi jo 37. raskausviikko sunnuntaina. Aika menee nopeasti, ja kohtahan tässä oikeasti varmaan päästään tositoimiin :) Tyttöolo on vahvistunut edelleen, mutta esikoisesta mulla oli ajoittain poikaolo ja sehän olikin sitten tyttö. Liikkumaan pääsen hyvin, iltaisin supistelee mutta en usko noiden suht kivuttomien supistusten mulla paljoakaan tekevän, eivät tainneet tehdä esikoistakaan odottaessa. Mulla lääkärineuvola on vasta viikon päästä, jotenkin myöhään mun mielestä, on jo 37+4 silloin! Muuten menee entiseen malliin, esikoinen on taas nuhassa ja öitä on nukuttu tosi pätkissä, mutta päikkäritkin oon nukkunut taas joka päivä ;)
 
Elviira M.
Täällä 38+4! Hirvittää ajatella, että periaatteessa vois hyvinkin syntyä jo. Toivottavasti ei kuitenkaan vielä tän viikon aikana.
Olo on jo raskas. Sellaisia valtavia uupumuskohtauksia on välillä etenkin iltaisin. Onneksi, onneksi olen tehnyt suurimman osan etukäteisvalmisteluista. Ei vaan jaksais enää rampata kaupoissa hakemassa sitä ja tätä. Ei enää huvitakaan. Se uupumus saa senkin aikaan. Suosittelen tosiaankin "perässä tulevia" tekemään kaikkea silloin kun vointia ja intoa vielä on! Mun on ainakin pitänyt selvästi hidastaa tahtia näin loppua kohti.

Katriina, montako lääkärineuvolaa sulla on? Mulla oli esikoiselta kolme ja pitkään luulin, että ois nytkin. Vaan eipä tässä lopussa enää olekaan. Mulla tuo toinen (ja siis viimeinen) oli kai joskus 27 tai 28 viikolla.

Ei mulla ole oikein mitään synnytystä enteileviä merkkejä. Ei edes supistele paljon.Varmaan on kohtu laskeutunut, kun painaa välillä pahasti virtsarakkoa.

Vauvan kotiinlähtövaatteet olen laittanut valmiiksi. Ei ole tarkoitus ottaa niitä mukaan synnytykseen, vaan mies tuo sitten myöhemmin kassin sairaalaan. Laitoin pienen toppapuvun, villatakin, villahousut, villalakin, kietaisubodyn, sukkahousut, kypärälakin..ja jotain lapasia ja sukkiakin mukaan. Tutti pitää vielä keittää ja lisätä tuttinauhoineen kassiin mukaan.

Omaa sairaalakassia en ole pakannut. Mutta lapulla on valmiina lista tavaroista, niin saa äkkiä kasaan, jos kovin kiirus tulee.
 
lusiina
hui, alkaa oleen jo jännät paikat teillä.
Minä lähes hännänhuippuna täällä maaliskuisissa, viikkoja on nyt sen 35+5.
Neuvola ois taas perjantaina, sielläkin saa nykyään viikon välein hypätä..

Mulla on ton nukkumisen kans vähän ongelmia.. Ei sen että heräilisin tai etten saisi unta, vaan tuntuu että nukun liikaa!! :D Koko raskausajan on kyllä uni maittanut, mutta nyt tuntuu että on mennyt ihan hulluksi koko homma. Nukun ja nukun ja nukun vaan niin paljon että jokin asia herättää, itsekseni en herää enää lainkaan. Onkohan tuo vaan nyt valmistautumista tulevaan, kun sitten ei enää saa nukkua? En tiedä.. Mies tekee nyt myöhäistä iltavuoroa, ja eilen sitten hänen töitten jälkeen valvottiin ja katseltiin leffaa jne.. Joskus 2 aikaan yöllä mentiin nukkumaan, sitten heräsin 12 aamulla/päivällä pissalle ja ei ku takas vaan sänkyyn. ja heräsin nyt PUOLI VIIDELTÄ!!! Siis nyt iltapäivällä. Ja ihan vaan siihen ku kännykkä soi. Mies on jossain välissä lähtenyt töihin, ei mitään hajua siitäkään. Alkaa jo vähä pelottamaan että onko tuo ihan normaalia.. Muutenkin nyt semmoisia "normaaleja" unia on 24.00-14.00 jossa käyn kerran jossain välissä pissalla.

Noh, vointi on hyvä, vielä jaksaa touhuta ja laitella vaihtelevasti. Joskus on parempia päiviä ja joskus huonompia..

Täälläkään ei olla vielä mitään kasseja pakattu, tuntuu että nyt on vaan vähentyny kaikki supparit yms, ja tuntuu että yliajalle mennään ja reippaasti! No, eipähän ole vielä kiire mihinkään. :)

Tutit, pullot yms on vielä ostamatta.. Niin ja amme. Ja rintapumppu, aion sen hankkia. Ja kantoliinan haluan myös, pitää sitä katsella vaikka tuolta huuto.netistä, osaako kukaan suositella jotain tiettyä merkkiä, ja yleensäkkin oletteko käyttäneet? Sitten kai ne alkaa pikkuhiljaa olemaan, vaippoja voisi vähän ostaa myös varastoon jne. Ehkä vielä muutamia vaatteita, saa nähdä.

Nyt taas tuonne pyykkivuoren kimppuun, kirjoitelkaapas!
 
Cosmic1
Mulla on ollu sairaalakassi pakattuna jo hetken aikaa, ku on saanu koko ajan pelätä, milloin se lähtö tulee. Mä ainakin olin esikoisesta jo niin kipeä silloin kolmelta yöllä, kun sairaalaan lähdettiin, ettei ois tullu mieleenkään alkaa pakkaamaan niitä tavaroita vasta sitten. Ihan jo siksikin kaikki on jo siltäkin osin valmiina. Se kipu sumentaa aivot aika hyvin, joten mun neuvo ois, että kannattais pakata ne kamat vielä kun siihen ite pystyy, että varmasti tulee kaikki mieluisat ja tarpeelliset tavarat mukaan! Kun mies ei välttämättä siinä hötäkässä ja hämmennyksessä ole kovin vastaanottavainen neuvojen/ohjeiden suhteen. Meillä ainakin mies oli silloin ihan sekaisin herättyään kesken parhaimpien yöunien ja hämmentynyt mun kovista kivuista, ettei sillä ois tullu pakkaamisesta mitään.. =) Tää on nyt tietty vaan mun neuvo!

Mulla on nyt viikkoja 38+5 ja valkovuoto on aivan mielettömän runsasta nyt. Odottelen nyt innolla, milloin limatulppa irtoaa. Ei pitäis mennä enää kauan ja siitä synnytykseen ei mene ainakaan enää kauan. Vauva puskee päätään alaspäin ja se aiheuttaa mulle hirveää vihlontaa, jonka aikana ei voi tehdä mitään muuta ku olla paikallaan. Supistukset ovat voimistuneet; sekä kipeytyneet että pidentyneet. Sf-mitta tänään neuvolassa oli 35cm, ihan nätisti kasvaa keski- ja yläkäyrän välissä! Syke on ollu nyt pari viimeistä kertaa 150-160, sinänsä jännä, ku esikoisella se laski vähän tässä loppuvaiheessa ollen 125-130. Mut on kuulemma ihan normaalia. Ois hirveen kiva tietää, minkä kokoinen jötkäle mahasta on tulossa!

Mulla ei esikosta tullu ku muutama raskausarpi, nyt on tullu tosi paljon. En kehtaa näyttää mahaani muille ku olosuhteiden pakosta miehelleni. Enkä enää ikinä voi käyttää bikinejä. Hyvin ärsyttävää! Ja olen siis rasvannut mahanahkaani koko raskauden ajan ja tämä on lopputulos...=( Mä oon oikeesti aika masentunut tästä asiasta! Mun maha on kamalan ruma!
 
Cosmic1
Ai niin, tosta nukkumisesta! Kannattaa nukkua, ku vielä teillä on siihen mahdollisuus ja muutenkin levätä mahdollisimman paljon. Minäkin nukun yöt vielä onneksi ihan hyvin, n.klo 23-24 nukkumaan ja esikoinen herättää siinä klo 8-8.30. Välissä käyn veskissä 1-2 kertaa. Uni on vielä onneksi syvää ja virkistävää. Toivottavasti tää uusi vauva vaan ois parempi uninen kuin esikoinen oli ja tälle tulis rytmi suht nopeasti. Muuten on taas tiedossa järkyttävää väsymystä ja elämistä sumussa seuraavat puoli vuotta!
 
Kaissuli
Tänään viikkoja 35+2. Eilen käytiin synnystyssuunnittelussa. Vauvan painoarvio oli käsintehtynä 2,5 kg ja koneella 2,7kg...en osannot noin "isoa" odottaa. Raskaus kun on ensimmäinen ni kaikki on uutta. Nivuset ollu ihan älyttömän kipeet.varsinkin jos käy kävelemässä ni saa kärsiä kivusta seuraavat kaksi päivää...ei kiva! Vauva kuulemma niin syvällä lantiossa ettei tuu enää kääntymään...syntyisköhän hiukka aikasemmin...????samanlaisia kokemuksia?????
Muuten olo on ollu ihan hyvä. Yöllä herään yleensä kerran...ja muutenkin yö on aikas levoton. Päikkäreitä nukun todella harvoin. Ei jaksais oottaa milloin vauva päättää syntyä=)
 
Kerde
Moips!
Lääkärineuvolassa kaik ok. Kohdunsuu oli jo pehmennyt ja kanava lyhentynyt, joka on kuulemma uudelleen synnyttäjälle normaalia tässä vaiheessa. Vauva on jo lähtökuopissa, mutta toivon, ettei nyt vielä vähään aikaan tulis.

Hankintoja oon tehnyt jonkun verran. En oo niiden kanssa hoppuillut, koska saahan niitä sitten vauvan synnyttyäkin. Kyselit lusiina kantoliinoista. Mulla ei ole kokemusta kuin kudotusta liinasta, enkä sitä nyt ihan kauheesti käyttänyt esikon kanssa. Nyt sain toisen kantoliinan kaverilta. Se on sellaista venyvää kangasta, joka on vastasyntyneen kans helpompi käyttää. Luulen, että liinalle on nyt paljon enemmän käyttöä, jotta esikon kanssa voi samalla touhuilla. Liina on kyllä kätevä, mutta onhan siinä opettelua, että sidonnat saa onnistumaan.

Sairaalakassia en oo vielä pakannut, mutta oon cosmic1 kans samaa mieltä, että se kannattais tehdä etukäteen. Eipä siinä "jännityksessä"/ kivussa varmaankaan muista kaikkea kassiin laittaa. Tarttis sekin laittaa valmiiks, kun vaan viitsis. Nykyään vaan laiskottaa aika lailla, kun tietää, että kohta alkaa hulina uuden tulokkaan kanssa.

Kuulumisiin Kerde 36+1
 
Hilppa.
Kylläpäs teillä monilla on jo paljon viikkoja! Itsellä "vasta" 36+4, mutta alkaa kyllä jo jännittää aika lailla. Ensimmäistä lasta kun odottaa, niin ei oikein tiedä vielä mitä tuleman pitää. Toisaalta hyvä ettei osaa pelätä mutta toisaalta epävarmuus pistää jännittämään entistä enemmän.

Kantoliinoja olen hommannut kaksi, Hug-a-bub-trikooliinan ja Maijat-rengasliinan. Toivottavasti vauva sitten myös viihtyy liinassa, etteivät jää kaappiin pölyttymään. Ostin eilen vielä Avent Isis -rintapumpunkin, vaikkei senkään tarpeesta ole mitään varmuutta. Niitä ei vain saa ihan joka paikasta, joten ajattelin ostaa varmuuden vuoksi etukäteen. Onko teillä rintapumppuja valmiina?

Vauvanvaatteita en ole vielä alkanutkaan pestä, mutta nyt pitäisi kyllä jo aloittaa. Ei vain ole hoitopöytä vielä kasattuna, joten niille ei ole oikein mitään paikkaa toistaiseksi. Samoin sairaalakassin sisältöä voisi alkaa pikkuhiljaa miettimään, ettei jää viimetinkaan.
 
Maaria-79
Hei kaikki Maalismammat!

Täällä ilmoittautuisi yksi vantaalainen maaliskuun odottaja mukaan vielä näin loppumetreillä, päivän luku on rv 38+3 jos laskin oikein. Olen satunnaisesti lueskellut ketjuanne, mutta en ole itse tullut kirjoittaneeksi. Ikää on sekä mulla että miehellä 28 ja esikoista odotellaan. LA on samana päivänä kuin tämän ketjun antzi*lla, 4.3.

Työni on freelance-pohjaista kirjoitustyötä ja työhuone sijaitsee kotona. Odotuksen suhteen työ on siis ollut harvinaisen joustavaa, enkä malttanutkaan ihan heti äitiysrahakauden alkuun jäädä vapaalle, vaan lykkäsin äitiysloman alkua parilla viikolla. Nyt olen toista viikkoa äitiyslomalla ja päivät ovat kuluneet vauvajuttuja ommellessa. Esikoinen pääsee ensi alkuun köllöttelemään joka kansalaisen ensilaatikkon eli äippäpakkauksen lootaan, tein siihen pehmustetun päällyksen ja pari pussilakanaa. Oletteko muut innostuneet ompelemaan? Sain kimmokkeen kirjasta "Vauvan vaatekaappi", vaikka kirja onkin vähän vanhaa tekoa; vanhenemisen huomaa esim. siitä, ettei ohjeissa ole yhtäkään bodya vaan erilaisia paita ja housusettejä ja henkseliviritelmiä :) Toistaiseksi olen innostunut vasta tuosta liinavaatepuolesta, suoraa saumaa vaan, eikä sitäkään kovin pitkiä pätkiä - on ne niin pieniä nuo vauvan tykötarpeet.

Odotus on tähän saakka sujunut mukavasti, paino on noussut tasaisesti ja vauva kasvanut yläkäyrillä. Päivittäiset ennakoivat supistukset mulla alkoi varhain, noin viikolla 20, eivätkä ne siitä ole vähentyneet, mutta nyt niihin on niin tottunut, ettei aina huomaakaan kuin kädellä mahaa kokeilemalla, että kivikovahan se taas on. Öisin on joskus napakampaa pinnettä, ja viimeisessä lääkärineuvolassa todettiin että kohdunkaulakin näyttää jo lyhenemisen merkkejä. Koti on jo aikalailla vauvavalmiudessa, mutta sairaalakassin kamat eivät ole kassissa - lista pakattavista jutuista ollaan kyllä tehty, jos lähdönhetki tulee piankin. Synnytyssairaala on Naistenklinikka.

Hyvää vointia ja aurinkoisia äitiyslomapäiviä kaikille Maalismammoille, jokohan täällä pian päästään jännäämään h-hetkiä?

4.2. kirle
25.2. Anno, esikoinen
29.2 Cosmic, toinen, 25v., PHKS
2.3. Elviira M, toinen
2.4. saana1983, esikoinen
4.3. antzi*, toinen (ensimmäinen enkelityttö), 23v
4.3. Maaria-79, esikoinen, 28 v., NKL
6.3 Stella-82, esikoinen
7.3. Elli_K, esikoinen
8.3 Elin81, toinen
9.3. Minjarella, toinen, 26v., Porvoo
9.3 Mari1978,toinen
9.3 iita-77, esikoinen
10.3 Monte72, esikoinen, 35v, NKL
11.3 Emma78, esikoinen
15.3. katriina-, toinen
18.3 supe77, toinen
19.3 Kerde, toinen, 33v, PSHP
19.3. Hilppa, esikoinen
19.3. Nelli 82, esikoinen
21.3. lusiina, esikoinen
30.3 sere79 27v., kolmas, LA
 
lusiina
Tervetuloa vaan joukkoon Maaria!

Kyllä varmaan ihan pian saadaan vauvauutisia tähänkin ketjuun.. :) Voi että on se sitten mukavaa!

Neuvolassa olin tänään, kaikki ok. Ultrattiin ja kuunneltiin sydänäänet. Poikaveikkaus sai vahvistusta, niin auliisti se siellä jalkoväliään esitteli ;) Hyvä vaan kun on tullut ostettua niin poikamaisia vaatteita.

Isohan tuo kaveri on, n. 3 kg oli nyt, viikkoja siis tasan 36. Terkka epäili että kyllä sieltä semmoinen nelikiloinen ainakin tulee.. Huhhuh, saa nyt nähdä, riippuuhan se myös siitä meneekö kuin yli jne.

Tänään oli miehen veljelle syntynyt tyttö sekä tossa viikko pari sitten miehen serkulle syntyi tyttö. Myös minun hyvä kaveri pyöräytti tytön n. viikko sitten. Että on tullut nyt ihan lähipiirissä paljon vauvauutisia, ja kaikki olleet tyttöjä. No, päästäänpähän me sitten tasoittamaan tilannetta ;)

Vauva potkii ja hyörii masussa, ultrassakin niin ettei meinannut saada kaikkia mittoja otettua. Vaikka olen kyllä huomannut, että viime päivinä liikkeet on vähentyneet/laimentuneet. Siis yhä kyllä liikkuu, mutta ei enää niin kovia potkuja jne.. Taitaa olla jo tila niin vähissä ettei kovin mahdu.

Nyt on pakko mennä päiväunille, tuli illalla/yöllä peuhattua taas miehen kans oikein pitkän kaavan mukaan, että kello oli jo vaikka mitä kun nukkumaan pääsin, ja aamulla aikaisin neuvolaan eli nyt väsyttää.. Tosin, pyykit tuolla odottais mutta antaa niiden odottaa vielä hetki. ;)
 
katriina-
Mun eilinen viesti näemmä jäikin laittamatta!!
Maaria: tervetuloa mukaan! kiva saada lisää porukkaa tähän ketjuun, joka vaikuttaa nyt vähän vilkastuneen kun la:t lähenevät ;)
Elviira M:Meillä neuvolassa on kolme lääkäriä, alku- keski- ja loppuraskaudessa. jännä, että tuossakin on sit eri käytäntöjä!
Nukkumisesta: mulla yöt ovat tosi katkonaisia, oman itseni ja esikoisen takia. Esikoinen ei siis edelleenkään nuku öitä, vaan herää yleensä siinä kolme kertaa (!!) vaikka ikää onkin jo 1v8kk. Viime viikonloppuna tyttö nukkui piiiitkästä aikaa yön läpi, mikä meillä on tosi harvinaista, ehkä n.kymmenen yötä tähän ikään mennessä. Sitten iski tytölle taas nuha, ja heräyksiä tai muita vikinöitä varmaan liki kymmenen kertaa yössä. Viime yönä valvottiin tytön kans 3-4, ja unta sain illalla vasta 23:30 maissa varmaan, aamulla neiti heräsi klo 6:45. Joten kyllä äsken oli ihana nukkua yli tunnin päiväunet ;) Mulla on itselläni välillä vaikeeta saada unta aamuyöllä ja joskus jopa illallakin, vaikka olisinkin väsynyt.
Kantoliinoista: esikoisen kanssa mulla oli vain lainassa kantoreppu (baby björn). Kantamiseen kyllä tykästyin ja myöhemmin hommasin ergo-repun. Nyt ajattelin ostaa trikoisen kantoliinan. Vielä tuota hankintaa ei kuitenkaan ole tehty.
VAuva tuntuu nyt painavan alemmas kuin aiemmin, ehkä on laskeutunut lisää tai jotain. Vessassa saa juosta ainakin tiuhempaan. Supistuksia mullakin ollut nyt aiempaa jopa vähemmän... huomenna ois 37 viikkoa täynnä ja vauva siis täysiaikainen ja sen puolesta vois syntyäkin. Muuten vois vielä odotella, kun sairaalakassi mullakin pakkaamatta :) Mulla esikoisen synnytys "käynnistyi" vesien menolla, ja kyllä lapsivettä tuli oikeesti niiin paljon, että siinä ei ois kiva ollut enää mitään pakkailla.
 

Yhteistyössä