Maalismammoja?

  • Viestiketjun aloittaja anno
  • Ensimmäinen viesti
antzi*
Pikaisesti koneella käymässä! Täällä lähdetään huomenna käynnistykseen! Eli lähipäivinä syntyy meidän kirppu. :) Kasvukäyrä ei ollut kasvanut ihan niin kun pitäisi niin otetaan kirppu kohdun ulkopuolelle kasvamaan. A P U A! :D Toivotaan, että vauvalla olisi kaikki kunnossa... Tsemppiä muillekin!!!

Antzi ja kirppu 38+2
 
Maaria-79
Kiitos tervetulotoivotuksista ja tsemppiä Antzille käynnistykseen, sulla on sitten ihan kohta vauva sylissä!!! Tämä "LA-kaima" jää vielä odottelemaan. Ja odottavan aika on tunnetusti pitkä. Siltä on tuntunut varsinkin tänään, kun tuttava jonka LA on muutamaa päivää aiemmin lähti aamulla synnyttämään, kun lapsivedet menivät.

Tänään oli tullut oltua sisällä koko päivä, ja nyt illalla käytiin miehen kanssa kävelylenkillä. Ihmeellinen asia näiden pitkään jatkuneiden supistusten kanssa on se, ettei niitä juurikaan tule reippaalla sauvakävelylenkillä, mutta tavallisella "kaupunkikävelyllä" kyllä. Ehkä siinä lenkkeilymenossa on jotenkin tasaisempi ja rennompi rytmi, tavallisessa kävelyssä tulee ehkä jänniteltyä vatsalihaksia ja mentyä jotenkin jäykemmin. Huomenna olisi tarkoitus käydä ostoksilla hankkimassa viimeiset vauvatarvikkeet, mm. yöpuku puuttuu. Siinä ompelukirjassa mitä aiemmin mainostin olisi ohje "unipussiin" mutta enpä taida saada aikaseksi.

Vielä kerran Antzille tsemiä ja rauhallista mieltä.
 
Elviira M.
Antzille lähtee täältäkin rohkaisua ja tsemppausta synnytykseen!!!

Mukava kun tulit Maaria-79 maalismammoihin mukaan. Mäkin haaveilin jossain vaiheessa, että vois ommella jotain pienelle, mutta niin ne vaan on jäänyt. Valmista on kyllä tullut shoppailtua.

Otin teidän neuvoista vaarin ja pakkasin sairaalakassin itselle. Mietin sitäkin, pitäiskö esikolle pakata jokin yökyläkassi, jos tulee sellainen tilanne, että pitää kiireellä sitäkin lähteä viemään mummille yökylään. Vaikka jos yöllä tulee lähtö, niin mummi kyllä luultavasti tulee tänne meille kotiin. Jänskättää se, milloin ja mihin vuorokauden aikaan se lähtö oikein tulee. Miten nämä kaikki järjestelyt esikoisen hoidosta yms.

Tilasin Vauva-lehden ja saan siihen kylkiäisenä jonkinlaisen kantopussin. Saa nähdä onko moisella käyttöä. Rintareppua oon ajatellut tutulta lainata, sitä käytin esikoisenkin aikaan jonkin verran. Kantoliina olisi varmaan paras, mutta uskon, ettei musta ole siihen sidontarumbaan. Tai katotaan.

Rintapumpun (Avent Isis..tai jotain) sain kans lainaan. Hommaan kyllä oman myöhemmin jos vaikuttaa, että tarvis, mutta ihan alkupäiviin on tuo lainapumppu kotona odottamassa.

Voi toivottavasti imetyshommat lähtee onnistumaan. Se on niin iso osa vauvanhoitoa se syöttöhomma. Ja tosiaankin kun nyt on tuo kolmevuotias tuossa pyörimässä ympärillä. Jos vauveli pitää pitkiä syöntisessioita (esim. puoli tuntia tissillä) ni kyllähän tuo isompi vesseli kerkeää ties mitä sillä aikaa... Ja entäs ne yöt sitten??
Tällaisia täällä murehditaan, ja toisaalta innolla odotetaan tulokasta syntyväksi. Enemmän mää stressaan noita hoitoasioita kuin itse synnytystä. Vaikka kyllähän sekin jo kovasti mielessä pyörii.
 
Maaria-79
Huomentapäivää, huh, heräsin nimittäin vasta äsken. Yöt ovat olleet lyhyitä ja katkonaisia, mutta nyt nukuin melkein 11 tunnin yöunet! Vessa-/juomataukoineen kyllä, mutta aina vaan nukutti lisää niin menin takaisin nukkumaan. Todella harvinaista herkkua tällainen nukkuminen, ja sittenhän se jää kokonaan kunhan vauva syntyy! Ihme, ettei supistuksistakaan nyt ollut riesaksi asti.

Meilläkin on nyt sairaalakassi pakattuna. Pientä omaa evästä ajattelin vielä hankkia, pilli-tuoremehuja ja suklaata. Luin jostain vinkin glukoosipastilleista, merkki Siripiri, sellaisen vadelmanmakuisen pötkön sujautinkin jo mukaan. Olen tosi herkkä verensokerin laskulle (migreeni-ihmisiä) ja olen nälkäisenä pahantuulinen... yritän siis edes tuon vaivan karsia tulevasta synnytyksestä! Glukoosipastillit ovat siitä hyviä, että sulavat suuhun, jos vaikka vatsa ei sitten olekaan vastaanottokykyinen.

Onko teistä moni muuten ajatellut perhehuonetta, tai ollut esikoisen kanssa sellaisessa? Sitähän ei voi etukäteen varata, mutta me kyllä toivottaisiin perhehuonetta jos sellainen vaan on sitten vapaana.

Noista kantoliinoista, Elviira M. tuumaili sidontapuuhaa, mutta mä uskon että sen oppii kyllä nopeasti. Olen katsellut erilaisia liinoja mutta en vielä hankkinut yhtäkään, taidan kallistua Hug-A-Bub -liinaan, sitä on kehuttu helpoksi ja nimenomaan sellaiseksi, joka jättää kädet täysin vapaiksi.

Nyt ulos - aurinko paistaa - kerrankin D-vitamiinia tarjolla muualtakin kuin purkista!
Aurinkoista päivää kaikille!

Maaria-79 rv 38+6

 
sere79
no niin, nyt kerkii täältäkin paremmin kirjottelemaan. loma alkoi nyt ja kotosalla ollaan, onneksi sillä alkoi jo olo olemaan töissä tosi vaikea selkäkipujen ja jatkuvan vessassa ravaamisen ja "paksun" olon takia. tukala olo on koko ajan koska kohtu on nyt tosi ylhäällä, aivan kiinni kylkiluissa niin ettei sormea väliin saa laitettua, koko ajan hegästyttää vaikkei mitään tekisikään ja koko ajan sattuu joko selkään tai kylkiluihin tai johonki siihen. sen siitä saa kun on lyhyt nainen ja lyhyt tämä väli tässä. mutta loppuun asti mennään, kyllä tämän nyt kestää kun kotona saa olla.

ikävä työkavereita vaan alkoi jo heti kaihertamaan, niin mukava porukka meillä siellä ja mukavat hommat.

tässä ajattelin nyt alkaa järjestämään vauvan vaatteita kaappiin ja laittamaan hoitopöytää valmiiksi ja pikku hiljaa sitä sairaalakassia kummallekkin, tosin ei mulla kiire ole kun jos tahtoni läpi saan niin leikkaus olisi vasta vk 13 ja siihen on vielä 4 viikkoa, vähän mutta niin paljon. ajattelin muutenkin siivoilla kotona vointini ja kykyni mukaan ettei aika käy pitkäksi, tylsäähän tämä kotona istuminen on.

5.3 olisi vielä ultra ja sitten katsotaan sitä leikkauspäivää ja jos vaikka vauvan sukupuoltakin vähän saisi valotettua lisää, itsellä ei ole painoa tullut kuin kuusi kiloa ja mun puolesta ei kovin paljoo lisää tarvikkaan tulla, muutenkin niin raskas olo raahata näitä kiloja ympäriinsä. koko ajan jalkoja turvottaa ja nyt on alkanut sormienkin turvotus. lisäksi massua kutisee aina välillä. olikohan ne merkkejä jostain...?

mitäs muuta, kopat ja vaunut on valmiina, ylä- ja alakerrassa on hoitopöydät, vaatteita ja kaikkea on tarpeeksi, kantoliinakin löytyy, sitterit ja muut, mitään ei ole tarvinnut hankkia kun edellisen muksun jäljiltä kaikki on vielä tallessa. ainoa probleema tulee olemaan nukkumisjärjestely. nuorempi poika tykkää nukkua meidän välissä ja on niin meissä kiinni ja läheisyydenkaipuu on kova koko ajan, muttei meidän sänkyyn kahta muksua ja kahta aikuista mahdu, se vähän stressaa että miten tämä kaikki järjestetään... yksi pinnis vaan löytyy mutta eihän vauva sitä vielä tarvitse.

närästys vaivaa taas, aargh. närästääkö ketään muuta tälleen, jatkuvasti ja joka päivä? tämä on tosi rasittavaa.

mutta mutta, nyt voisi vaikka siivota lelut lattialta, jos pystyy ja laittaa astis päälle, palailen taas kun jaksan.

Sere79 35+1
 
katriina-
Omaa aikaa! En tarvitse tänään päikkäreitä! Esikoinen yllätti hyvillä yöunilla, ja kerrankin mäkin sain kunnolla nukuttua enkä valvonut yöllä. Ihan outoa oli olla aamulla pirteä ;) Ja nyt on vielä niin aurinkoistakin, että ihanaa kun ei tartte kuluttaa koko esikoisen uniaikaa nukkumiseen. tyttö tosin saattaa nukkua vain tunnin ja herätä 5min päästä.
Mua ei enää närästä. Maha laskeutui vähän jo rv33 tai 34, en muista tarkkaan. Sitä ennen oli pari, kolme oikein mukavaa närästysviikkoa. Sen puoleen hyvä, et vatsa laskeutui! Eikä kylkiluihin tee kipeää. Esikoisen kans oli sama juttu. Nyt viikko sitten vauva laskeutui varmaan vielä lisää, kun piti alkaa juosta urakalla vessassa, taas vähintään kahdesti öisinkin. Lisäksi kävely alkoi tuntumaan eri lailla tuossa häpyluussa, joka askel tuntuu. Ja maha roikkuu entistä enemmän. Tukivyö on tosi hyvä apu ollut mulle kyllä taas.
Mitenhän Antzin synnytys sitten meni? Eiköhän pikkuinen ole jo maailmassa, ellei sitten käynnistys ole lähtenyt nihkeästi käyntiin. Mua alkaa synnytys mietityttää nyt kovasti, tuntuu, että näen joka yö untakin synnytyksestä! Meillä isovanhemmat varmaan tulevat vahtimaan, tai joku heistä, synnytyksen ajaksi. Heillä on vain reilun tunnin ajomatka tänne, joten turhaan ei viitsi juoksuttaa. Voikin olla, että joudun käymään tarkistettavana itsekseni taksilla.. Esikoisen supparit välillä olivat säännöllisiäkin 5-6min mutta sitten harvenivat taas varttiin, ja varmaan oisin saanut passituksen kotiin, jos eivät vedet olisi jo aikaa sitten menneet silloin.
Jännittää myös millainen tyyppi tuolta masusta putkahtaa :) Nyt kun vauva on täysiaikainen, vois mun puolesta jo vaikka syntyäkin. Mutta luultavasti tässä odotellaan vielä muutama viikko.
katriina- 37+2
 
Cosmic1
Lääh, puuh... Täällä alkaa olemaan hermot jo niin kireällä, kun olo on jo niin painava ja kömpelö, nyt on reilun viikon tullut tosi kipeitä supistuksia monta tuntia 2-3min välein ja taas ne on harventuneet. Kai ne jotain tuolla alhaalla saa aikaiseksi, mutta minä kun niin toivoin, ettei tää toinen synnytys käynnistyis yhtä hitaasti kuin eka. Mut eipä toteutunu toive. Mua sattuu koko ajan häntäluuhun enemmän ja supistuksen ollessa päällä, paine alapäässä ja jossain peräsuolen hujakoilla on valtava, mut silti ite synnytys ei oo lähteny vieläkään käyntiin kunnolla. Suppareita tulee siis aamusta iltaan ja yöllä kun herään sen kaksi kertaa pissalle, ni yleensä siinä supistelee hetken ennen kuin saan unen päästä uudelleen kiinni. Missään asennossa ei oo hyvä olla, kävely sattuu ihan hulluna. Tartteisin jonkun kokovartalopuudutuksen, jos tää vielä jatkuu pitkään. LA on nyt perjantaina, mut oikeesti oisin valmis synnärille vaikka heti! Mä oon niin täynnä tätä olotilaa jo!!! Tosi inhottavaa olla vaan kipeä koko ajan. Onneksi oon sentään saanut vielä nukkua yöllä ja päivälläkin jos siihen on mahdollisuus. Onneksi esikoinen on alkanu nukkua taas pidempiä päikkäreitä, ni saan minäkin nukkua.

Cosmic 39+3
 
Kerde
Tervetuloa Maaria joukkoon! Tsemppiä cosmicille suppareiden kanssa. Ei varmasti ole helppoa, kun supistelee noinkin paljon.

Vointi on hyvä ja pikkuhiljaa alkaa h-hetki lähestyä. Sen kyllä huomaa alapäästä, kun paikat alkaa valmistautumaan. Enemmän vaivaa on ollut kuin esikoisen raskaudessa, mutta ei liiaksi. Sairaalakassiakin oon alkanut pakkailemaan. Viimeks turhaa kamaa oli aivan liiaksi, nyt koitan hillitä pakkailuintoa. Sairaalassahan on melkein kaikki tarvittavat kamppeet ja voihan mies aina tuoda puuttuvia juttuja. Kamera on tietty se ykkösjuttu, mikä pitää muistaa ottaa!

Nyt esikoisen kanssa touhuamaan, kun mies on vielä flunssan kourissa. Tsemppiä kaikille!

Kerde 36+5
 
lusiina
Hei kaikille! Voi, antzilla on ollut jännät paikat, ja varmasti on jo pieni kainalossa.. Ja kohta on meillä muillakin!

Tsemppiä niiden suppareiden kanssa, jotka niistä kärsitte, ei kuulosta yhtään kivalta.

Varasin itselle kampaamoajan, kohta pitäis mennä. Pääsee vähän tätä kuontaloa uusimaan. :)

Eipä tänne erityistä, mies pakotti eilen illalla/yöllä lupaamaan että pakkaan tänään sairaalakassin, eli nyt se pitää pakata sitten.. Ihan hyvä että joku pakottaa, ei oikein taho ite saada mitään aikaseksi.

Ostin eilen muuten rintapumpun, tuon ihan käsikäyttöisen ainun/medelan pumpun. Onko kellään siitä kokemuksia? Jotenkin itse vierastan niitä sähkökäyttöisiä..

Kyllähän tuo alkaa olemaan jo sellainen olo, että ihana olisi pieni saada syliin jo! Ei malttaisi millään odottaa.. Vaikka kai se on parempi että vielä hetken pysyy tuolla masussa.. Ei periaatteessa ole kovinkaan kummosia vaivoja, hyvin on mennyt koko raskausaika, mitä nyt alun pahoinvointia lukuunottamatta.. Ja nykyään olen parina yönä herännyt tosi kovaan selkäkipuun, ja siinä on ihan tekeminen että saa vielä unenpäästä kiinni, mutta toistaiseksi on onnistunut. Olen kyllä tosi tyytyväinen että oon päässyt näin "helpolla"! Eli ei sen puoleen ole vaavilla kiirettä mutta alkaa oleen vain niin kärsimätön olo.. :) No, kylläpä se tästä.
 
katriina-
37+3. Täällä jotenkin laskeskelen jo päiviä... että kuinka pitkään voikaan vielä mennä, jos menee 2 viikkoa yli la:n. No, niin ajatellen tuntuu odottavan aika pitkältä, 5 viikkoa.. En tiedä, mikä käytäntö käynnistyksessä täällä tarkalleen on, mutta ehkä antavat mennä sen 2vkoa yli :( Toisaalta vaavihan voi keksiä tulla maailmaan milloin tahansa, vaikkapa jo tänään! Jännittävää.
Mulla on just tuo ainun käsikäyttöinen pumppu, kyllähän se asiansa ajaa. ITse käytin siis lähinnä, kun oli pakko pumpata (rinnat niin täynnä, ettei saa nukuttua/ ettei vauva saa rinnasta enää otetta tms.) ja silloin toimi hyvin. Sen sijaan kun yritin pumpata joskus varastoon muuten vaan (ja rinnat eivät hirmu täydet), ei oikein maito tuolle pumpulle herunut, vauvalle kylläkin :) En tiedä, oisko jokin muu pumppu mulle parempi tuossa suhteessa.
Mulla supisteluja on nyt tosiaan ollut vähemmän kuin aiemmin! Vaikka liikun enemmän jne. Huomenna on se neuvolalääkäri, jotenkin ootan, että pääsee kuulemaan tän hetkisen tilanteen kohdunsuusta. Voihan se olla, et mitään ei oo tapahtunut :( mikä ois vähä pettymys, kun kuitenkin toinen raskaus menossa ja toisaalta välillä ollut niitä hitusen kipeitäkin supistuksia.
Cosmic: mäkin toivon nopeampaa synnytystä kuin viimeksi. Tai lähinnä sitä, että käyninistyisi sitten kunnolla kun on käynnistyäkseen. Viimeks tosiaan oli kipeitä supistuksia useana yönä "ennakoivasti", ja kyllähän se alkaa väsyttää, kun ei saa nukutuksi :(
 
senora ex-kermeistä...
Antzin käynnistys on alkanu hitaasti... Aamupäivällä oli päässyt vasta saliin ja kalvot oli puhkottu... Voitte käydä kuikkimassa Ex-Kermien ketjusta miten synnytys etenee...

Tsemppiä itse kullekkin omaan odotukseen
senora (32+1 eli huhtimamma...)
 
katriina-
Kiitokset senora vinkistä! Kävin lukemassa ja jännäämässä eilen illalla vähän antzin kuulumisia, ja nyt näyttää tyttövauveli nähneen päivänvalon eilen! Onnea Antzille hurjasti!!!!

Mulla taas huono yö takana. Selkä vihottelee :( Tyttö herätti 01,02 ja 0430, jonka jälkeen valvoin tunnin ja sit seiskalta jo neiti heräsikin, mutta ihmeellisintä kyllä, olin itsekin hereillä muka "skarppina" juuri ennen tytön itkaisua. heh. Taitavat taas päikkärit maistua! Jänskättää lähteä sinne lääkäriin. Jos on sama lääkäri kuin viimeksi, ei oikein lukeudu mun suosikkilääkäreihin :(
katriina- 37+4
 
katriina-
voi itku, kohdunsuu täysin kiinteä ja kiinni tiukasti, kohdunkaulaa 3cm jäljellä :( Eli ajan asennoitua yliaikaisuuteen :) esikoisen kans sentään oli jo hieman pehmentymistä ja 2,5cm lyhentynyt kohdunkaula tässä vaiheessa. No, eihän tuo tietysti kaikkea kerro siitä, milloin synnytys on ajankohtainen, mutta sen kertoo, etteivät mulla noi supparit tee kerrassaan MITÄÄN muuta kuin ole rasitteena :(
 
Kerde
Moips!
Eihän sitä katriina tiedä, koska se synnytys alkaa. Varsinkin kun toinen on kyseessä! Nyt vaan nautitaan esikoisten seurasta täysin rinnoin, koska kohta aikaa ei ole niin paljon touhuta hänen kanssaan.

Mulla on käsinpumpattava rintapumppu. Jonkun verran tuli esikon kanssa käytettyä, kun rinnat oli aluks niin täydet. Riittävä vekotin siihen touhuun.

Mulle on tullut yskä ja kurkkukipu. Toivottavasti menis äkkiä pois, enkä tulis kunnolla kipeeks, kun esikoinen on kuumeessa ja mies toipilaana. Huomenna olis taasen neuvola ja siellä pitäis päästä käymään. Kerron sitten huomisissa neuvolaterveiset.

Kerde 37
 
Maaria-79
Onnea Antzille tältäkin suunnalta!

Vauva mylläilee mahassa mutta ei osoita syntymisen merkkejä. Nukuin taas pitkään ja aamupäivän kotiköpsehtimisen jälkeen kävin iltapäivällä puolen tunnin sauvakävelylenkillä. Olen jatkanut sauvakävelyä koko raskausajan ja mulle se on ollut todellinen mielen ja kehon henkireikä. Supisteluista huolimatta tuo sauvakävelyn tasainen rytmi ja pitkä askel ovat sopineet ja liikkuminen on ollut mahdollista näille viikoille asti.

Onko muilla kovasti turvotusta riesana? Mulla sitä on ollut viikon verran, viime kerralla neuvolassa olin niin pöhönä, että painoa oli tullut +800 g viikossa. Nyt olen terästäytynyt vedenjuonnissa ja suolakitsastelussa, kävelyyn yhdistettynä tulosta on tullut. Pahiten turvotus tuntuu oikean käden keskimmäisissä sormissa, keskisormen ja nimettömän sormenpäät ovat yhä puuduksissa :(

Neuvolaterkkuja tulossa multakin huomenissa.

Maaria 39+1

 
Elviira M.
Onnea, onnea Antzi pikkuisesta prinsessasta!! Avasit sitten meidän maaliskuisten vauvapörssin. Ihanaa! Kohta se on menoa meillä muillakin. Kerrohan sitten synnytyskertomustasi ja alkaneesta vauva-arjesta kunhan kotiudut.

Mulla alkaa olla melkosen raskas olo. Välillä kävely sujuu ok, välillä kun nousee ylös ni pitää vaappumalla kävellä kun painaa jo tää masu niin kovasti.

Tiedän olevani turhamainen, mutta ärsyttää niin suunnattomasti kun pitää taas näillä viime metreillä pukata uusia raskausarpia mahaan. Kutittaa ja kiristää niin valtavasti tuota ihoa, että tiedän kyllä ihon repeilevän. En halua edes katsoa, mitä siellä tapahtuu..

Heräsin tässä yks yö jännään muistikuvaan eräästä tunteesta. Muistin (tai puoliunessa lähes tunsin) miltä tuntuu, kun vauva imetettäessä ottaa rinnanpäästä väärin kiinni. Auts, että se sitten osaa käydä kipeää. Taitaa alitajunta elää omaa elämäänsä valmistautuessa vauvan tuloon.

Mulla on ihmeen vähän tullut turvotusta. Sormuksetkin mahtuu ihan hyvin sormiin. Esikoisen aikaan turvotusta oli kyllä enemmän.

Kovasti tämä vauva myllää mahassa vieläkin. On ainakin helppoa seurata liikkeitä, kun siihen aina neuvolassa kehotetaan. Mitenhän vilkas eläjä sieltä oikein on tulossa??

E.M 39+4
 
lusiina
Voi, onnea Antzille tyttövauvasta!! Käyhän kertomassa vähän kuulumisia kun kotiudut.. Tuli ensimmäinen vauvakin tähän ketjuun. ;) Niin ja kiitti senora vinkistä että voi käyä kyttään tuolta kuulumiset.

Täällä ei myöskään ole turvotusta, sormukset menee ihan helposti.. Oon aika yllättynyt kun ei ole tullut yhtään. Myöskin raskausarpia on tullut se tasan nolla. Tai no tisseissä on, mutta niissä on ollu aikasemminki, ja ei ne edes kovin pahat oo.. :) Mutta ei passaa vielä puhua, kerkiää mulle niitä tässä tulla vielä.

Maaria, käyhän kertomassa neuvolaterkut, multa tulee niitä sitten huomenna.. :)

Onko teillä nuo potkut ja mylläämiset masussa muuttunut mitenkään? Elviiralla ainakin vielä potkii kovasti, niin onko niistä liikkeistä tullut jotenkin erilaisia? Tai en tiedä mutta on jotenkin sen tuntonen, että vauvalla ei ois enää niin paljo tilaa, ei saa ns. vauhtia potkuihin, ennemminkin puskee jalkaa tai pyllyä mahasta läpi.. :D ja sitten on semmoista epämääräistä vellomista paljon.

Huh, kukahan teistä lähtee seuraavana synnyttämään, on monilla jo niin paljon viikkoja että ois voinu syntyä jo.. :) Mulla voi hyvinki mennä vaikka huhtikuun puolelle kun la on vasta 21.3. Toivottavasti ei silti mene, kun on niin isokokoinen.. Viimeksi neuvolassa oli viikossa kasvanu 500g.. vauva siis. ja oli jo 3 kiloa vaikka viikot oli tasan 36. No, huomennapa nähdään miten on jatkunut kasvu..

-lusiina, rv 36+5
 
Maaria-79
Juu neuvolaterkkuja, kaikki ok, turvotuskin oli laskenut sitten viime käynnin. On tässä tullut vettä litkittyäkin! Painonmuutos oli siis tällä kertaa toiseen suuntaan eli -300 g. Kokonaispainonnousu mulla on aika mojova, mutta vielä nipin napin raskauden normaaliraameihin mahtuva: +11,5 kg. Painoa on tullut tasaisesti viikko viikolta lukuunottamatta tuota viime viikon turvonnutta +800 grammaa, eikä painosta ole sen kummemmin huomauteltu. Minkälaisia kilomääriä teillä muilla on tullut tähän mennessä?

Vauvan pää ei ollut vielä kiinnittynyt lähtökuoppaansa, mutta alempana se oli kuin viimeksi. Sf-mitta alkaa junnata samassa, nyt kasvua oli vain puoli senttiä jos sitäkään. Liikkeiden määrää terveydenhoitajan ei tarvinnut kysellä vaan sai todeta itse - vauva mylläsi sydänäänten kuuntelun ajan niin, että sykekin vaihteli 150-155 välillä. (Olisiko "tyttösyke"? Sukupuolta meillä ei siis ole tiedossa.) Kuuntelun lopuksi vauva täräytti mojovan pintapotkun niin että terveydenhoitajakin hätkähti :) Verenpaine ei ollut noussut turvotuksesta huolimatta, se on hyvä se, ja pissa oli puhdas.

Seuraava neuvola-aika onkin jo lasketun ajan tuolla puolen, saa nähdä vieläkö sinnekin tallustan.

Hyviä vointeja kaikille!
Maaria 39+2
 
Maaria-79
Alkuperäinen kirjoittaja Maaria-79:
Painonmuutos oli siis tällä kertaa toiseen suuntaan eli -300 g.
Nyt puhuin läpiä päähäni, siis nousua sittenkin, +300 g :) Hyvä kuitenkin, ettei sen enempää. Lusiina kysyi noista liikkeistä, mun mahassa ne on säilyneet vielä aika samanlaisina. Terveydenhoitajan mukaan asukilla oli vielä hyvin tilaa, ja siltä se muljeeraus tuntuukin.
 
Cosmic1
ONNEA ANTZI tyttövauvasta!!!! =)

Neuvolassa kävin minäkin tänään ja kaikki oli hyvin. Verenpaine pysynyt nätisti koko ajan samassa ku mulla on muutenkin, eli nyt oli 113/72. Pissa puhdas, hemoglobiini 119, sf-mitta huikea 36cm, mulla ollu jo monta kuukautta pientä turvotusta ja sen huomaa painon nousustakin, joka on kokonaisuudessaan tullut 14kg. 3kg enemmän ku esikoisesta. Silti kaikki on sanonut, että en oo lihonu yhtään ettei mulla oo ku toi maha tossa edessä. Mulla ei tosiaan ekasta tullu ku kaksi raskausarpea alavatsaan, ku esikko laskeutui, nyt mulla on vatsanahka täynnä niitä. En tiiä mistä johtuu, ku molemmilla kerroilla oon rasvannu päivittäin monta kertaa mahan. Nyt vielä useammin, ku nahka kutisee niin paljon.

Vauvalla ei terkan mukaan ole enää juurikaan tilaa, liikkeet on just sellasta epämääräistä mylläystä. Iltaisin innostuu pikkuinen kyl aina muljauttelemaan polvia ihan kohdun seinää pitkin ja se tuntuu inhottavalta. Peppua puskee ja päätään myös tuolla alhaalla, jolloin vihloo ihan "kivasti". Terkalta kysyin siitä ponnistamisen tunteesta ja valekakkahädän tunteesta, ni kokeiltuaan vauvan asennon hän sanoi, että ei oo mikään ihme, että on painetta, sillä vauvan pää on oikeasti kuulemma vieläkin alempana ku viimeksi, jolloin se oli jo tosi alhaalla! Vauvan syke oli nyt hieman rauhoittunut viimeisistä kerroista, jolloin se on ollut 155-160, nyt 145. Ja sulle Maaria-79: meille on 4D-ultran mukaan tulossa poika, eli ei noista sykkeistä voi mitään sanoa. Esikoinen on myös poika, jolla sykkeet vaihteli 125-140.

Tänään on edistytty ilmeisesti hieman, koska multa on tullut sellasta sitkeää limaa alapäästä, eli limatulppaa ilmeisesti alkaa tulemaan pikkuhiljaa! JEE!! Ehkä tää mun kärsimys pian palkitaan!

Ai niin, pakko kertoa esikoisesta toissa illalta yksi ihana juttu. Poitsu oli isin kanssa suihkussa ja hain pojan pyyhkeen sisään ja vein sängylle kuivaamaan ja pukemaan häntä. Sit ihan yhtäkkiä poika nousee pystyyn ja alkaa ihan hurjasti pussailemaan mua poskille, otsaan ja nenänvarteen ja meinas kaataa mut selälleen. Ja sit otti poskista kiinni, katsoi suoraan äitiä silmiin ja sanoi: "Äiti taunih" (=Äiti kaunis). Mulla nousi kyyneleet silmiin, kun toinen oli niin ihana. Ja ikää siis 1v 10kk! Muutenkin poitsu on nyt halunnut halia ja pussata äitiä, et en tiiä vaistoaako jotenkin, et kohta ei enää saa multa kokoaikaista huomiota.
 
lusiina
Oi että Cosmicin poika osannut olla suloinen.. :) Ja limatulppa alkanu irtoomaan, voi olla että oot seuraavana tästä ketjusta synnärillä!!

Kivoja neuvolaterveisiä, hyvä että kaikki on hyvin.

Kävin myös itse tänään neuvolassa, ja kaikki oli ihan ok. Pissa puhdas, RR ok, hemppaa ei nyt mitattu kun viimeksi oli niin hyvä. Painoa oli tullut nyt 100g viikossa, yhteensä on tullut se 10 kiloa.. Vauva oli vähän jo laskeutunut, sf-mitta 34.

Semmonen jäi vain mietityttämään, kun neuvolatäti ultras (meillä siis neuvolassa on ultra ja joka kerta katsotaan myös sillä ja tehdään painoarvio) niin vauvan pään ympärys vastas viikkoja 39+2, ja viikkojahan on tänään tasan 37. ELi onko sieltä kuin suuri pää tulossa, ja mahtuuko edes tulemaan jos vaikka raskaus menee yliajalle? Vartalon ympärys vastaa ihan viikkoja, reisimitta on hieman suurempi kuin näillä viikoilla kuuluisi olla. Eli siis pitkä, hoikka ja isopäinen poika tulossa? ;) Huh. Vai voisiko tuo tarkoittaa toisaalta sitä, että kun on jo nuin valmiin kokoinen, niin syntyisikin sitten tässä ihan piakkoin? ;) vai taitaa olla se vain toiveajattelua. Painoarvio oli siis nyt hiukan yli 3,3kg.

Supistuksia voisin tänne vähän ottaa kun niitä on niin harvoin.. Ois ihan kiva jos niitä ois vähän useemmin ja jos ne sais jotain tuolla alakerrassa aikaiseksi ;)

No, semmoista tälläkertaa, kirjoitelkaapas!

-lusiina rv 37
 
yksi vierailija...
Odotan neljättä lasta ja nyt viikkoja 37+5 eli vauvan laskettu syntymäaika maaliskuun 16.pvä.
Ihmetytti tänään neuvolassa ku sf-mitta oli vain 29,5cm ja viikkoja tuo melkein 38.takana...Onko muilla täällä samoja mittoja.Mulla on ollu edellisiltä paljon suurempia lukuja,kuopuksella tasan samaan aikaan oli 36 cm!
Ei haittais vaikka tulis pieni vauva,mutta sitä vaan mietin,että kasvaahan vauva varmasti ja istukka toimii,ku sf-mitta noin pieni.Mulla oli nyt 3.tta kertaa peräkkäin sijainen tuolla äitiysneuvolassa ja tosi epäpätevän tuntuinen.Pitäs kai vakiterkkaria yrittää tavotella ja kysyä tosta,ku vähän jäi vaivaamaan.

Lusiinalle vastaisin tuosta päänympäryksestä.Meiän lapsilla on kaikilla ollu isot päät ja ite oon pienikokoinen ihminen.Ja hyvin on mahtunu lapset syntymään.Kuopuksella oli päänympärys 38,5cm,joka on jo todella iso ja syntyi vielä kasvot eellä ja käsi poskella,mutta niin vaan mahtui syntymään.
 
lusiina
Huh, kiitos vierailijalle tuosta vastauksesta.. :) Pelkään niin niitä kaikkia repeämisiä yms, vaikka ei kai niitä voi välttää, tulee jos on tullakseen, mutta toivon vaan ettei kovin suuria ja hitaasti paranevia. Ja minä en ole edes mitenkään pieni ihminen, 170 ainakin pituutta ja en ole mitenkään siroluinen, eli kokoa on, mutta ihan normaalipainoinen kuitenkin.

Kannattaa kyllä kysyä tuosta sf-mitasta, eihän se välttämättä sitä kerro miten lapsi voi mutta saapahan itseltä pois mielestä.. onko se kuitenkin noussut sulla tuo mitta ihan normaalisti, että ei ole tippunut tai pysynyt samassa? toki voihan se loppuvaiheessa tippuakin kun lapsi laskeutuu (kai???).
 
katriina-
Mulla sf oli esikoisen kanssa rv 38 32 ja nyt se oli 34. Vatsa on kasvanut nyt koko ajan keski- ja yläkäyrän välissä, esikoisen kans ala- ja keskikäyrän välissä. Esikoinen syntyi 39+2 ja painoi 3,3kg... nyt epäilyttää, et ois isompi vaavi tulossa, ja ehkäpä syntyykin myöhemmin...itse olen ollut yli nelikiloinen syntyessäni (rv42), mutta esikoinen oli noinkin "pieni".
Mulle painoa oli tullut nyt 700g/vko kahden viikon aikana, aika reilusti. Katsoin esikoisen kortista, et viimeisellä käynnillä mulla silloin tullut yli kilo/vko! Tais olla turvotusta mukana, vaikka en mistään hirveestä turvotuksesta mielestäni kärsinyt. Kiloja tuli silloin n.16, nyt kiloja on kertynyt samaan tahtiin. Tällä hetkellä n.14 kiloa... Viimeksi sairaalaan jäi jo 8, ja kahdessa kuussa oli tippunut jo 12 kiloa ihan vaan itsekseen. Kaksi viimeistä kiloa tippuivat sitten vasta imetyksen loputtua, ja sitten tais lähteä kilo ylimääräistäkin. ETtä toiveikas oon, et paino tippuu sitten taas, vaikka vararavintoa nyt tuleekin. Raskausarvet vähän vain mietityttävät, kun vatsa on nyt isompi ja mahdollisesti kasvaa vieläkin isommaksi tästä. Viimeks arpia ei liioin tullut.

katriina 37+6
 
Cosmic1
Ja taas vähän edistystä... Mulla on nyt ollut aamu puoli kahdeksasta aika säännöllisiä supistuksia 5-15min välein, lukuunottamatta kahta tunnin taukoa välissä. Selkää polttaa ja alapäässä vihloo. Et kai ne jotain tuolla alakerrassa tekee jo. Mut ku esikoisen synnytys käynnistyi ihan samanlailla, eli TOOOOSIIIIIIII hitaasti, ni en nyt hötkyile näidenkään supistusten takia. Olo on aika kipeä ja väsynyt, mut tässä voi vielä mennä parikin päivää ihan hyvin tai sit lähtö on ensi yönä. Sitä ku ei voi tietää!

Mut mä meen jatkamaan supisteluja nyt.

Cosmic rv 40+0
 

Yhteistyössä