Maalismammat 2013 :)

Huomenta kaikille maalismammoille :)

Kiitos amarinwa ja faelivrin neukkulatiedoista :) näyttäis muuten menevän samallai mut täällä klo ekan verikokeet otetaan vasta ekan uuttakin jälkeen viikolla 14 jolloin siis se downin syndrooman seulominen on kanssa mahdollista, ja toki mieleen juolahti että kait ne odottaa myös sitä vastausta niin kuin minäkin, että siellä varmasti pieni on eikä ole siis tuulimuna. Kauheasti on taas asia päässä pyörinyt :( inhottavaa odottelua, höh. No mutta tätä se nyt vielä on muutaman viikon :)

Täällä pahoinvointi on välillä siedettävää ja välillä niin kamalaa ettei oikein pysty muuta kun nukkumaan sitä pois. Siippa on onneks ollu nyt kotona eikä työmatkoilla niin on saanut apua kotipuuhissa jne. Ja äiti on tietty paaponut kanssa kun on ollu vierailulla. Tänään sitten alkaa taas oma rauha kun herrasväki palaa Suomeen :) ikävä toki tulee.

Mitenkäs muilla on tänään alkanut päivät rullaamaan? :)

Myy* 8+6
 
Huomenta täältäkin !

Myy* Eikö seulonnat yleensä tehdä varmimmin 12 viikosta alkaen, kun se niskapoimu on parhaiten silloin esillä ja sitten katoaa aika nopeasti? Tai ymmärsin ehkä väärin.

SSaraa Voi paljon onnea iloisista uutisista! vaikeahan pientä maha-asukkia on olla rakastamatta :heart:

Jossu90 Täällä alkoi kanssa viikonlopun aikana ihan kamala pahoinvointi – päivä päivältä tuntuu pahenevan vaan – ja alussa tässä vasta olllaankin. Niin olisi kai se pitänyt arvata ettei pahoinvoinnilta säästytä vaikka alunperin näyttikin niin helpolta ne oireet. Nautiskeli vaan ettà pikkuoireita edes oli. Nyt pitää yölläkin herätä syömään kun vatsassa niin polttelee ja aamulla ei haluttaisi nousta sängystä kun tietää että oksennusaalto lyö heti päälle kun nousee ylös. Ainoa asia joka auttaa hiukan on ulkoilu raittiissa ilmassa ja jatkuva syöpöttely vaikkei mitään tekisi mieli…

Hattivatti< Mä harrastin kanssa liikuntaa ihan viimemetreille asti esikoistani odotellessa. Loppuviikoilla sain jotain hermosärkyjä ja oli pakko vähän hillitä mutta muuten ei ongelmia. Vatsalihasliikkeet ja kaikki hyppiset jätin tosin pois.

Faelivrin Täälläkin on inhottavan pintakuiva ja samaan aikaan näppyläinen iho, otsassa varsinkin. Paljon onnea matkaan huomiseen ultraan ! :)

Voimia pahoinvoinnin lannistamiseen!

Mimi13 5+9
 
Amarinwa: Mitens ultrassa meni?

Jossu90: Kauhea toi siun pahoinvointi, zemppiä oloihin, kai se jossain vaiheessa helpottaaa :)

Me kerrottiin eilen miehen vanhemmillekin, kun oltiin siellä käymässä, olivat varmaan yhtä yllättyneitä kun me, mutta toki onnelisia. Mitäpä muuta sitä voisikaan olla!

Töissä painaa kovasti väsymys ja ruoka ei maistu, muuten täällä toistaiseksi kaikki hyvin. Pahoinvointi on lähinnä kuvotusta, joten siitä selviää. Nukkua vaan tekisi mieli all the time. Mulla on iho pysynyt toistaiseksi hyvänä, kop kop kop.

Liikuntaa pitäisi alkaa nyt sisällyttää viikkoihin selvästi enemmän, ei tule muuten kroppa tai varsinkaan selkä kestämään seuraavia kuukausia. Salille ja lenkille mars :) Suunnitelmissa vaihta juoksulenkit pyöräilyyn tai kävelyyn ja nopeampitempoiset jumpat vähän rauhallisempiin plus kuntosaliin. Onko kellään tiedossa mitään erityisesti raskaana oleville suunniteltua kuntosaliohjelmaa?

Kävin eilen apoteekista nappaamassa Multivita-purkin raskaana oleville ja imettäville, tuskimpa siitä haittaa ainakaan on :) Ja mukaan tarttui myös Vichyn raskausarpien hoitoon ja ehkäsyyn tarkoitettua voidetta - minä kun olen aivan varma, että niitä on kohta kaikki paikat täynnä, niin helposti on aiemmin ihan vaan painon nousustakin tullut.

Huomenna uudelle viikolle ja neuvolaan, jeij!

Ssaraa 6+6
 
Heipparallaa!

Terveisiä ultrasta! Kaksi viikkoa sitten löytyi vain sikiöpussi ja tulehdus, mutta nyt oli tulehdus parantunut ja mikä parasta, näkyi myös ruskuaispussi ja sikiöpussin sisälle oli ilmestynyt 1,5 senttinen katkarapu, jonka sydän pumppasi villisti :heart:! Mitat vastasi viikkoja 7+4, mutta aion jatkaa viikkojen laskemista menkkojen mukaan. Nyt on niiiiiin mahdottoman helpottunut olo! Itkettää ja naurattaa eikä haittaa vaikka kuvotusolo ei ota laantuakseen missään vaiheessa päivää. On näitä oireita kyllä sen verran ollut, että arvelin siellä masussa jotain tapahtuneen, mutta nyt sain varmistuksen sille, että siellä tosiaan joku on ja sydänkin pompottaa. Mies juuri esittelee lapsille ultrakuvaa, ei näytä ihan menevän jakeluun, että tuossa on teidän pikkusisko tai -veli.. Hauska sattuma, että ulkomailla asuva isäni on parhaillaan Suomessa, joten ei tarvitse soitella tällaisia uutisia :)

Ssaraa Lohdutuksen sana; mulla on myös helposti painon noustessa tullut raskausarpia. Silloin murrosiässä ainakin. Sen sijaan raskausarpia ei ole ollenkaan. Joten toiveita on, ettei ihoon välttämättä tule raskausarpia, vaikka aiemmin niitä olisi tullutkin, ihan ilman raskauttakin.

Mulla on ainoana raskauden jäljiltä jääneenä kosmeettisena ongelmana suonikohjut. Niitä on vain toisessa jalassa polven sisäsivulla ja pohkeessa. Meillä on tuo taipumus suvussa, eikä ole auttanut, vaikka painonnousu on ollut maltillista ja liikuntaa olen harrastanut molemmissa raskauksissa. Nämä ryöpsähtivät esille vasta tokassa raskaudessa eivätkä ole juuri kadonneet raskauden jälkeen. Onko muilla tätä ihanuutta?

Kovin moni vaikuttaa kärsivän kurjasta huonovointisuudesta ja kovasta väsymyksestä. Tsemppiä!!:)
 
Faelivrin
Heissan taas. :)

hattivatti< ja mimi13 En siis ole ainut joka näistä finneistä kärsii. Pysyykö ne teillä koko ajan? Mulla nimittäin ne pariksi päiväksi aina häipyy ja ilmestyy sitten taas uudestaan. Toivotaan, että pian häipyisivät ihan pysyvästi. :)

Amarinwa Ihania uutisia! Paljon onnea :heart: Saitte kuviakin jo! Mahdettaiskohan myökin saada huomenna, jos siellä siis joku pikkuinen asustaa? :)

Täällä on ajatukset kyllä koko ajan siinä huomisessa ultrassa.. näinköhän sitä saa edes nukuttua.
Mun siskon olisi tarkoitus tulla meille huomenna pienen poikansa kanssa yökyläilemään ja ajattelin, että jos sieltä ultrasta hyviä uutisia saadaan niin kerron kyllä jo sille siskolle. Ollaan niin läheisiä ja puhutaan aina kaikesta, että on nyt ollut kyllä todella vaikeaa olla sanomatta mitään.

Mutta nyt tästä vielä tämä loppuilta jotenkin kuluttamaan.. :)
 
Heips :)

mimi13: Juu siis niskapoimuhommelit siellä näkyy sillon ultrassa siis, ja tiiä sit mitä veressä näkyy, siis downin syndroomasta puhuttaessa, mutta siis lähinnä se näyttää olevan se ero, että ennen tuota 14 viikkoa ei oteta ollenkaan verta odottavalta äidiltä, eli vasta ultran jälkeen aletaan ottamaan testejä. Ilmeisesti juuri tuon takia, että josko on tuulimuna tai sitten sen keskenmenoriskin takia. Sekin vaihtelee aikalailla täällä paikasta riippuen, mutta tällä seudulla missä me asustellaan on aika sikiävää porukkaa tuo ihan nuori sukupolvi, eli olen aikalailla friikki täällä näiden keskuudessa kun vasta 26 vuotiaana oon raskaana :)

Amarinwa: Ihania uutisia kyllä! oikein lämpimät onnittelut :) varmaan ihana katsella kuvia omasta pienestä :) Sitä odotellessa, eli peukkuja täällä pidetään vielä kolme viikkoa.

Faelivrin: Tulethan sitten heti kertomaan miten meni ultrassa? =) ja tietääkseni sieltä saa aina kuvan kun menee ultraan, ainakin täällä se kätilö sanoi että kuva tulostetaan aina vanhemmille molemmissa ultroissa, ja siskoni sai myös nuo ultrakuvat ja suomessa asustaa hän :)

Kauniita unia kaikille :wave:
 
Faelivrin
Heipä hei!

Ja terveiset ultrasta!
Täällä on eräs maalismamma oikein onnellisena.
Hippunen on 12 milliä pitkä ja sydän sillä sykki kovasti :heart:
Ultran mukaan viikkoja olisi 7+3, joka pitää aika hyvin paikkansa sillä omien laskujeni mukaan niitä olis tänään 7+5 :) Voi tätä onnen määrää!
Saatiin muuten pari kuvaakin mukaan. :)

Mutta nyt jotain sapuskaa laittamaan. Tulin vain kertomaan teille tuoreet uutiset. :)

Faelivrin 7+5
 
Oikein paljon onnea Faelivrin! :) Ihana kuulla hyvät uutiset :)

Täällä allekirjoittanut ilmeisesti söi eilen jotain mistä masu ei oikein niin välittänyt ja kärvisteli koko yön hereillä vatsakivuissa. Pelästyin toki ensin että nytkö sitten meni kesken kun sattuu niin pirusti, mutta vatsavaivaahan tuo oli eikä menkkajomotusta. ja verta ei siis ole tullut :) ja tosiaan kivut oli poissa kun vihdoin ja viimein sain nukutuksi aamyöstä...siis säikähdyksellä päästiin täällä.

Nopea kärvistely siis tänne, nyt töihin mars....

Myy* 9+0 :)
 
Amarinwa ja Faelivrin, mahtavaa, että molemmille ultrasta hyviä uutisia!

Faelivrin, taidan minäkin olla vähän hysteerinen tuon listerian kanssa, ennen sitä miettinyt ikinä. Mutta käsittääkseni kuitenkin 6min kiehuvassa vedessä jo aivan varmasti tappaa listerian, kun 2 minuuttiakin jo riittää. Periaatteessa Ricotta ja sulatejuusto lisäksi tehdään pastöroidusta maidosta, eli niitä voi syödä. Eri asia tietenkin Italialaiset meijerit ym, voihan se tarttua vaikka juustojen leikkaus- tai pakkausvaiheessakin.

Mua vähän hirvittää noi lounasruokalan salaatit ym, että onko varmasti puhtaita. Jotenkin ei tee nyt mieli syödä niitä, suojakaasuunhan ne kuitenkin on pakattu tai tyhjiöön..

Tänne kuuluu muuten ihan kivaa, eilen oltiin ekalla neuvolakäynnilla ja sain samalla seuraavat ajat, sydänääniää pääsee kuunteleen (toivottavasti) jo tän kuun lopulla, mutta ultra seuraavan kerran vasta syyskuun alussa. Mitenhän sinne jaksaa odottaa, huhui..

Kävin eilen apteekista ostamssa pahoinvointirannekkeet, auttoi muuten heti! Suosittelen, sain jopa ihan kunnolla syötyä illalla. Tänäänkin ollut ihan hyvä olo, vaikken rannekkeita haluakaan pitää töissä, ettei ihmiset hoksaa. Tosin heti kun on hyvä olo mietin, että onko kaikki varmaan vielä ok, jos oireet nyt loppuukin ja voi ei.. Oon kyllä ihan hölmö, pelkään vaan niin kauheasti, että jotain sattuu vielä näillä viikoilla. Olisi ihanaa olla jo sen verran pidemmällä, että voisi huoletta nauttia raskaudesta.

Onko teillä paljon pelkoja tai huolta keskenmenosta tms?

Ssaraa 7+1
 
Huh sentään,täällä oireet jatkuu. Ja tuo hellehän ei yhtään ainakaan helpota tätä pahaa oloa :D Koitappa tässä töissä sitten keksiä selitystä miksi kuvottaaa ja huimaa.
Ssaraa : mulla ainaki pelko keskenmenosta on mukana kokoajan ja joka päivä. Johtunee tosin mun alkuvuoden km:sta joka tuli tietoon vasta ekassa ultrassa. Mulla oisko huomenna varhaisultra ja tuskin saan yöllä nukuttua,sen verran pelottaa ku muistot viime kerrasta on niin hyvin mielessä. Nyt ollaan menossa siis samalle ultraajalle kun viimeksi.
 
Heippa hei pitkästä aikaa, viikkoon en oo käyny ees lukemassa täällä juttja, kun olin siskon luona viime viikonlopun ja tän viikkoo taas opiskelemassa.

Tervetuloa ja onnea minunkin puolesta uusille tulokkaille, en nyt kaikkia muista kun niin monta uutta tulokasta oli! :)

Flunssa ei ole edelleenkään helpottanut, niin pakko varmaan poskiontelo- ym. tulehdusten pelossa lähteä päivystykseen käymään viikonloppuna viimeistään. :/

Ja tällä viikolla on alkanut pahoinvointikin, onneksi kuitenkin sen verran "lievänä", ettei oksentaa ole pitänyt. Vielä.
Tosin kaikki ruoka etoo, mutta silti jostain kumman syystä tekee mieli syödä. Pahoinvointi tuntuu olevan ympärivuorokautista, ei vain aamuista! :O
Liekö pysynyt kurissa, kun olen noudattanut ohjetta, että kannattaa syödä vähän väliä jotain ja olen syönyt heti herätessäkin jo jotain pientä.

Ssaraa mainitsi pahoinvointirannekkeet, niin kysynpäs, että millaisia ne oikein ovat ja minkä hintaisia? Mikä "toimintaperiaate" niissä on? En ole aiemmin moisista kuullut ja kieltämättä kyllä kuulostaa mielenkiintoisilta, sekä tarpeellisilta jos oikeasti auttaa.

Amarinwa ja Faelivrin, ihanaa kun ultrat ovat teillä menneet onnellisesti! :) Varmaan antaa jo luottamusta raskauden normaaliin jatkumiseen!

En kauaa pysty koneellakaan istumaan kun huono olo tulee jo tekstin ruudulta lukemisestakin. :/ mutta tsemppiä kaikille ja koitan pysyä mukana, vaikka välillä vähän unohtuu koko netissä käynti. :)

mariana87 rv 6+6
 
Heipparallaa!

Faelivrin Mahtavia uutisia ultrasta, ihanaa! =) Meidän poitsu 3-vee löysi tänään taas ultrakuvan ja totesi, että "äiti hei, tässä on tää apinan kuva". Hiukkasen nauratti

Ssaraa Kyllä huoli on ollut mukana kaikissa raskauksissa alusta loppuun asti. Ensin sitä pelkää keskenmenoa, sen jälkeen niskaturvotus-seulaa, sitten liikkeiden tuntemusta, sen jälkeen rakenneultraa (jos siellä ilmenee jotain huolestuttavaa) ja lopuksi kohtukuolemaa. Jostain syystä synnytykseen liittyviä vammoja ja tai kuolemaa en ole pelännyt. Synnytykseni ovat olleet sen verran nopeita ja helppoja. Kun on luonteeltaan tällainen murehtija ja huolehtija, niin raskaana oleminen on ajoittain psyykisesti rankkaa. Silti raskaana oleminen on suurimman osan ajasta aivan mahtavaa ja tunnen voivani hyvin.

Myy* Onpas vatsakipu säikäyttänyt kovin, hui! Onneksi oli vain vatsanväänteitä.

mariana87 Oletpa pitkään joutunut kärvistelemään flunssan kanssa :(. Ei ehkä huono idea hakeutua kohta lääkäriin. Tsemppiä huonon olon kanssa!

Minilomalta ollaan palailtu ja Lintsi katsastettu. Kivasti löytyi tekemistä pienillekin eikä ollut yhtään niin tyyris reissu kuin esim. Puuhamaa. Hotellin sänkyyn ei vain oikein mahtunut neljää levotonta nukkujaa. Mulla taitaa hormonit tehdä kiusaa kun olen raskausaikana nukkunut poikkeuksellisen huonosti. Jospa sitten ensi yönä uni maistuisi!

Amarinwa, rv 8+1
 
Moikka kaikille :)

Kiva että kaikilla ultrassa käyneillä oli kaikki hyvin :) mä sain ylimääräistä rahaa ja varasin varhaisultran tiistaille :)

Pahoinvointirannekkeista,mulla oli ne viime raskaudessa eikä auttanut mulle yhtään. Oksennus lensi koko raskausajan. Kaverilla oli myös ja sitä autto. Et on varmaan kiinni pahoinvoinnin voimakkuudestakin auttaako.

Ja mulla on ollut aika luottavainen mieli nyt tässä raskaudessa. Ei suurempia pelkoja. En kyllä tiiä miksi mutta kivempi tää on ku hirvee Ressi :)

Ärsyttää kun nyt on netissä tullut vastaan halvalla kaikkee vauvan tarvikkeita mitä aion ostaa mut vielä ei uskalla ja oon niin varma et sit ku uskaltaa niin ei löydy halvalla enää mistään.

Pahoinvointi tääläkin jyllää,yöks :(

Jossu ja öttiäinen 6+6
 
Heippahei kaikille taas! Reissusta palanneena ajattelin tulla tsekkailemaan kuulumisia.

Kiva kuulla hyvin menneistä ultrista. :) Paljon onnea kaikille hyviä uutisia saaneille! Ja kaksin käsin täällä pidetään peukkuja niille, joilla ultra vasta on edessä. ;)

Itsellä ei ihan yhtä onnekkaasti mennyt tuo tiistain ultrareissu, kun mitään elämää ei löytynyt. Viikkoja pitäisi kuitenkin vissiin olla kasassa jo sen verran reippaasti että jotain pitäis näkyä? Plussatesti tehty 12. heinäkuuta. :confused:
Joku tumma aukko kohdussa oli, osaako joku selventää tietämättömälle ensikertalaiselle? Lääkäri ei avannut koko systeemiä mitenkään, totesi vain jotenkin että sitä mustaa aluetta ei näy jos ei ole raskaana... Jäi vähän kummastuttamaan.

Muutenkin aika tyhmä käynti, lääkäri oli tosi taitamattoman oloinen ja kovakourainen (vaikka jälkimmäisestä useaan otteeseen mainitsinkin ja pahimmillaan älähdin, kun sattui). Teki ensin perus gyn. tutkimuksen, murjoi ja runnoi vempeleineen kuin en elävä ihminen olis ollenkaan.
Sitten itse ultraus! Ensin yritti ultrata alakautta, pyöritteli puikkoa useita minuutteja ennen kuin löysi kohdun (en tiedä onko normaalia, että niin "piilossa" on kohtu, tuntui vain hassulta kun otsa kurtussa tuijotti ruutua, väännellen ja käännellen ultrauspötkylää). Sitten yritti vatsan päältä, eikä sitä kautta nähnyt luonnollisesti senkään vertaa. Tämän jälkeen vielä kerran alakautta, sitten vain totesi ettei näe edes sikiövarjoa. Muuta ei sitten oikeastaan puhellutkaan, käski vain käydä verikokeessa vielä samana päivänä, että saadaan HCG-arvot selville.

Tiistai menikin sitten vähän jännissä tunnelmissa, kun mietittiin puolison kanssa että mitä tapahtuu ja missä mennään. Tänään pitäisi tulla soittoa siitä verikokeesta.

Pöh. Nyt jotain iloisia tunnelmia sieltä muilta suunnilta, etten ihan vajoa synkkyyteeni. :ashamed:
 
Täällä yksi erittäin happy happy maalismamma.
Tänään kävin ultrassa ja pieni papunen siellä näkyi ja sydän sykki niin mahdottomasti <3
Papusen koko vastaa viikkoja 6+5 joten kaikki kohdallaa. Laskettuaika on nyt 23.3.
Mukava kuulla että muillakin pieni sydän siellä sykki :)

Ikävää kuulla RvaR sun ultrauksesta,pidetään peukkuja että kaikki on kuitenkin kunnossa.Missä kävit ultrassa?
 
Ultrakuulumisia piti tulla myös täältä kertomaan :)
Kävin tänään siis kans ultrassa,ja siellä pieni sydän sykki ja koko vastasi juurikin oikeita viikkoja. Mutta,kohdusta siis löytyi toinenkin alkio,joka tosiaan ei ollut sitten kehittynyt vaan jäänyt melko aikasessa vaiheessa jo kehitys. Nyt löytyi selitys siis sille,miksi niukkaa vuotoa on välistä tullut paperiin. Olipa yllätys että olisi ollut kaksoset tulossa,vaikka miehen suvussa niitä toki on. Mutta toinen ei sitten ollut jaksanut kehittyä. Mutta onneksi toisella oli kaikki kunnossa <3
Kohdusta löytyi myös reilu 2cm kokoinen kysta ilmeisesti,joka ei mitenkään vaarallinen ole ja voi olla että itestään häviää. Suuri kivi putosi tänään sydämeltä,viime kerralla samalta ultraajalta kun saimme huonoja uutisia. Toivottavasti pikkunen jaksasi kaveriaan pidemmälle ja loppuun asti.

mamma_84 6+5
 
Heip!

Ainulii ja mamma_84, onnea hyvistä uutisista ultrakäynnillä! :)

Rva R, kuulostaa todella inhottavalle, millainen lääkäri sinulle sattunut kohdalle! :( oliko siis julkisella vai yksityisellä puolella? Toivottavasti vika on ollut lääkärissä, ja verikokeiden tulokset ovat toivottuja! Pidän peukkuja pystyssä!

Hmm, kävin tänään siellä päivystyksessä vihdoin ja viimein, ja poskiontelotulehdukseen sain Amorion-antibioottikuurin sekä Nasonex-nenäsuihketta. En taida tuotanenäsumutetta vaan montaa päivää käyttää, kun farmaseutin mukaan ei alkuraskaudessa kannata verisuonia supistavan vaikutuksen takia.

Lisäksi ostin sitten ne pahoinvointirannekkeet, mutta eivät minulla ainakaan tähän jatkuvaan etovaan huonovointisuuteen auta. Liekö sitten, että auttavat jos enemmän ihan oksettaa..?

Jee, kahdeksas raskausviikko pyörähti tänään käyntiin! :D reilu 2 viikkoa siis olisi ekaan neuvolaan enää!

mariana87 rv 7+0
 
Faelivrin
Noniin.. Onhan täällä taas keskustelu vähän vilkastunut. :)

Kiitokset kaikille onnitteluista. :)

Ainulii ja mamma_84 - Suuret onnittelut teille hyvistä uutisista!

Rva R - Kuulostaa todella ikävältä. Ja onpas sulla ollut inhottavan oloinen ultraaja. Toivon kuitenkin kovasti, että sinäkin saisit vielä iloisia uutisia. :hug:

Jossu90 - Mukavaa, että pääset varhaisultraan. Tsemppiä sulle! :)

Amarinwa - Nauroin täällä ääneen tuolle sun pojan tokaisulle, niin hauskasti sanottu! :)

mariana87 - Toivotaan, että sulla tuo antibiootti nyt sitten tehoais! :)

Niin paljon on tullut kaikkea juttua, että jää nyt kyllä varmaan puolet sanomatta niistä mitä piti ku luin nuita teidän juttuja.
Mutta siis.. ainakin sen voin sanoa, että kyllä täällä ainakin sillai pienesti keskenmenoa pelätään. Mutta täytyy vaan olla luottavaisin mielin ja nauttia. :)

Meillä oli täällä eilen mun sisko yökylässä ja illalla sitten kerrottiin sille uutiset. Sehän oli aivan tohkeissaan, eikä meinannut lakata höpöttämästä siitä. :) Oli kyllä niin ihanaa kun pystyi jo sille kertomaan!

Hei muuten.. taas yksi ehkä hieman typerä kysymys, mutta onko teidän mielestä ihan turvallista nyt näin raskaana ollessa syödä hesburgerin ruokia?
Siis kun miettii esim. juustoja mitä ne käyttää, ettei vaan esim. voi olla jotain listeriaa.
Ootteko syöneet tai syöttekö raskausaikana nuita ruokia?
Tänään nimittäin ekaa kertaa puoleentoista vuoteen teki mieli hampurilaista ja käytiin miehen kanssa sitten syömässä, mutta näin jälkeen päin jäi vaivaamaan.
Muistin kyllä kans, että miksen ole niitä halunnut syödä. Eipä ne mun mielestä kummoselta maistu ja tuli vähän huono olo sen jälkeenkin.. :/

Faelivrin ja taas uusi viikko 8+0! :)
 
Moikka taas kaikille!

Ihana kuulla iloisia uutisia ultrassa käyneiltä. On varmaan ihana olo kun konkreettisesti on nyt sitten tietoinen siitä, että siellä pikkuinen sydän sykkii! :)

Ikävä homma Rva R, mutta toivotaan että verikokeet antais nyt sitten varmuutta asiaan! Jakselemista!

Mun onkin pitänyt käydä monena päivänä jo kirjottelemassa ja kyselemässä että millon teillä on ollut eka ultra julkisella puolella? Me asutaan samalla paikkakunnalla mieheni siskon kanssa, ja hänkin odottaa nyt lasta. Ja niillä oli ensimmäinen ultra ollut vasta 11+6. Mietin vain että kauanko joudun vielä oottelemaan kärsimättömänä...
Ensi viikolla olis eka neuvolakäynti, hieman jänskättää kun on tosiaan eka kerta :)

Mulla on pahoinvointi ehkä hieman helpottanu, mutta väsymys on kyllä aika sanoinkuvaamattoman suuri. Tuntuu että viikonloppuna ei muuta huvittais tehdäkään kun nukkua :D

credente ja masuasukki 8+2
 
Ompas tänne tullu paljon juttua lisää. Oon hieman pudonnut kärryiltä kun on ollu niin paljon kaikkea tekemistä ettei pahemmin ole kerenny koneella istua.

Mutta onnea nille jotka on jo ultraan päässy. Ja tuolla julkisella puolella on minusta ensimmäinen ulta rv 12 paikkeilla.

Nyt on kyllä ihan pakko kysästä että onko ketään muuta kellä on vasta ensimmäinen neuvola käynti rv 11? Minulla on nimittäin vasta silloin. Tosin eihän ne mitään voi tehdä näillä varhasilla viikoilla jos kesken menee. Mutta olisihan tuo ihan kiva päästä kuulemaan jo ne sydämen sykkeet, edellyttäen että siellä elämää on.
 
Faelivrin
credente - Meillä on se kunnan tarjoama ultra viikoilla 11+6. Ja meille neuvolassa sanottiinkin, että useimmiten se ensimmäinen ultra on niiden 12 viikkojen tienoilla. Se on kyllä tosiaan aika pitkä aika odotella.

doda - Meillä ensimmäinen neuvola oli viikoilla 6+3 ja siellä ainakin sanottiin, ettei ensimmäisellä neuvolakäynnillä vielä sydänääniä kuunnella, vaikka se olisi myöhemminkin, että vasta sitten toisella käynnillä.

Täälläkin on tää väsymys kyllä ottanut taas kunnolla vallan. Kello on jo yli neljä, enkä ole aikaiseksi saanut muuta kuin syötyä ja otettua päikkärit. Pitäis miestä lähteä kuskaamaan, enkä oikein mistään löydä nyt energiaa siihen hommaan, mutta kai se on pakko kuitenkin yrittää.

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille. :)

Faelivrin 8+1
 
Heipä hei taasen pitkästä aikaa :)

Toivottavasti teillä on kaikilla mennyt hyvin viikonlopun vietot ja ootte säästyneet suuremmilta oireilta. Täällä ei kyllä allekirjoittanut ole säästynyt sitten miltään :( nyt on tuo maha ollut sitten niin arkana että sekä jopa yöllä herään siihen että oksettaa niin maan penteleesti, sanoinkin siipalle että koska tää oikeen loppuu ja koska tulee se paljon hehkutettu hehkeä olo, siippa siihen tokaisi että varmaan sitten puoli vuotta sen jälkeen kun mini on syntynyt, haha. Jo oli lohduttavat sanat :) onko teillä muilla ollut vastaavaa? Lueskelin kyllä että on joitain huonovointisia mutta onko niin pahoja että yölläkin herää siihen kun etoo niin mahdottomasti :/

Credente itse Olin ekassa neuvolassa viikolla viisi, ja nyt takana siis kaksi neuvolakäyntiä ja viikkoja kasassa 9+4. Seuraava neuvola on sitten ultran jälkeen kun on saatu varmistus siitä että siellä pieni masuasukki varmasti on, eli toivotaan parasta että se kolmas neuvolakäynti sieltä myös sitten tulee :)

Täällä kyseltiin myös keskenmenon pelosta, ja kyllä mulla ainakin sitä hippasen on, mutta lähinnä tässä nyt on pyörinyt enemmänkin sen tuulimunan todennäköisyys kun siihen ultraan vielä on hiukan yli kaksi viikkoa. Mutta ei auta kuin odottaa.

Jaahas aika mennä vaakatasoon taas, ilmeisesti mini päätti että äippä saa voida pahoin taas
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Rva R Voi itku, kun jäit ultrakäynnilläsi aivan epätietoisuuteen :(. Todellakin vaikuttaa omituiselta kuvailemasi lääkärin käytös! Kunpa kaikki olisi kuitenkin hyvin ja lääkäri vain taitamaton! Saitko tuloksia verikokeesta?

Ainulii ja mamma_84, ihania ultrauutisia teillä! Hienoa, mamma_84, että toinen alkio sinnitellyt mukana! Aika pienellä vuodolla toinen on kuitenkin tullut ulos. Eihän sulla mitenkään rutkasti verta tullut?

mariana87 Hyvä, että sait tropit, Nyt alkaa varmaan jo elämä voittaa sairastelun kanssa =).

Faelivrin Olin ekalla kerralla aika neuroottinen ruokien kanssa. Subissa en voinut syödä kanasubia, koska liha oli Saksasta. Nyt on kyllä raskausaikana tullut ko. subia syötyä. Mun järjen mukaan, mikäli tuote on tehty pastöroidusta maidosta, niin sitä voi syödä. Esimerkiksi ihan Auran sinihomejuustoa olen raskausaikana (huom! en ekassa raskaudessa) ihan raakana vedellyt. En usko, että Hesen juuston kanssa on listeriavaaraa. Ravintoloissa on kyllä helppo tarkistaa millaisista aineista ateriat on tehty. Ei jää sitten suotta mietityttämään. Ihanaa, kun siskosi on noin fiiliksissä mukana! =)

credente TYKS:n sivuilla kerrotaan, että np-ultra tehdään viikoilla 10+0-12+6. Jos perhe ei kuitenkaan halua selvittää kromosomipoikkeavuutta, voidaan viikoilla 10-14 tehdä myös varhaisraskauden yleisultraäänitutkimus. Silloinhan tuolla niskapoimun koolla ei ole merkitystä.

Myy* Eipä ole taatusti mukavaa kun pahoinvointi vaivaa yötä myöten! Tsemppiä!

Jakselkaahan kaikki näiden vähän vähemmän mukavien oireidenkin kanssa! Muutama viikko enää ja olo helpottuu :). Paitsi niillä, jotka voivat huonosti koko raskauden ajan. Voi vitsi, se olisi aika rankkaa..

Huomenna pitäisi vapaaputken jälkeen vääntäytyä aamuvuoroon. Ja eikös juuri tänään tule olympialaisista miesten 100 metriä puolilta öin! Sen alle 10 sekunnin takia tässä sitten valvotaan. ja arvuutellaan, josko sitä uskaltaa aamulla lähteä pyörällä töihin. Ei ole kiva käydä matkalla pusikossa yökkimässä.. Juoksemaan pääsin ja uskalsin tänään ekaa kertaa vuodon jälkeen. Olin yksin lasten kanssa viikonlopun kun mies oli pelireissulla. Tekipä hyvää tuulettaa päätä kun vapauduin lasten hoidosta!

Hyvää yötä!

Amarinwa, 8+4
 
Iso kiitos kaikille tsemppauksesta! Taas jaksaa vähän uskoa ja luottaa siihen, että hyvin tää vois vielä päättyä. :)

Ihan Lahden julkisella puolella kävin siis ultrassa, neuvolasta lähetettiin sinne laskettua aikaa selvittämään. Ja hyvät uutiset: pääsen ainakin vielä toisen kerran samaan paikkaan ronkittavaksi, kun lääkäri perjantaina soitti että HCG:n määrä oli viime viikolla otetun verikokeen mukaan jotain kolmentuhannen kieppeillä. =) Sehän nyt ei yksistään mitään vielä kerro, muuta kuin että toivo elää. Tänään olis käytävä uudestaan antamassa verta tutkittavaksi, tää on nyt kai se ratkaisevampi kierros. :whistle: Yritän antaa hyvät näytteet.

Ja päivän hölmö kysymys: olenko ihmisenä aivan kamala, jos seuraavaa ultraa varatessani esitän toivomuksen päästä jonkun muun lääkärin vastaanotolle kuin edellisellä kerralla?

Faelivrin, itse oon kans tuota listeriajuttua miettiny noiden pikaruokien ja oikeastaan ylipäätään ravintolasapuskan suhteen. Itse alalla työskentelevänä kun tiedän, ettei kyökissä välttämättä aina niin pilkulleen siististi mennä, vaikka "hienommastakin" raflasta olisi kyse (vaikka mitäpä Lahtelainen hienoista ravintoloista tietää). ;)
Päätin kuitenkin, että höperöksi tässä muuttuu jos alkaa jokaista suuhun laittamaansa asiaa pohtia oikein antaumuksella. On se kumminkin niin, että mieluummin olen kohtalaisen stressitön ja listeriavaarassa kuin hikoilen kauhusta aina jossain muualla kuin kotona syödessäni.
Enkä tässä moiti ketään, joka syö vain ruokaa jonka alkuperän on voinut varmistaa. Nostan hattua! (Miksi täällä ei oo sellaista hattua nostavaa hymiötä?) Itse yritän vain väistellä isoimmat miinat (maksa, hauki, korvasieni ja muut selkeästi haitalliseksi luetellut).

Tietääkö muuten kukaan, miksi raaka punajuuri on kiellettyjen listalla?

Tosin eipä sitä tiedä, kuinka hermokimppu olen siinä vaiheessa jos (kun) tulee varmistus tämän raskauden normaalista jatkumisesta. :D
 

Yhteistyössä