2000- luvulla kukaan ei pyytänyt palkkaa pimeästi, nyt pyytää kaikki

vierailija
Keikkatyöstä kun tulee kuluja, niin suojaosan poisto vei työnteon kannattavuuden pois kokonaan. Töihin menemisestä pitäisi esim. tapahtumatuotannon alalla maksaa.

Duunarit ovat alkaneet pyytämään palkat pimeänä, jotta heillä on varaa tulla töihin. Koska pienyrittäjä ei voi enää saada satunnaista työvoimaa verokortilla, niin kohta on pystyssä pysymiseksi pakko alkaa maksamaan palkat pimeästi. Ja se tarkottaa sitä, että pitää myös myydä pimeästi, jotta on sitä pimeää rahaa, jolla maksaa.

Tämä loppui joskus 90-luvulla. Ja nyt se tulee takaisin.
 
vierailija
Kuutamokeikat siis tekivät paluun työmarkkinoille.
Eläke ei kartu ja vakuutus ei korvaa työtapaturmia.
Suojaosan poisto oli tyhmyyden ylistyslaulu Riikan hallitukselle.
Miten otat vakituisen työn vastaan, jos tarjolla on vain nollasoppareita?
 
vierailija
Ottamatta kantaa sen enempää siihen oliko suojaosan poisto hyvä vai huono juttu, tuntuu surkuhupaisalta miten porukka liioittelee sen 300 euron merkitystä. Vai onko tosiaan niin, että ei osata laskea? Se 300 euroa on siis käytännössä 150 euroa. Ja kuitenkin edelleen jokaisen työssä tienatun euron päälle saa 50 senttiä työttömyyskorvausta ihan ilmaiseksi. Eli käyt työssä, saat palkkaa ja sen lisäksi saat vielä 50 prosentin palkankorotuksen verovaroista hyvänmiehenlisänä kun olet jaksanut vaivautua työttömänäkin keikkahommiin. Ja joku väittää, ettei keikkatyö enää kannata kun meni 300 euron suojaosa. :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Keikkatyöstä kun tulee kuluja, niin suojaosan poisto vei työnteon kannattavuuden pois kokonaan. Töihin menemisestä pitäisi esim. tapahtumatuotannon alalla maksaa.

Duunarit ovat alkaneet pyytämään palkat pimeänä, jotta heillä on varaa tulla töihin. Koska pienyrittäjä ei voi enää saada satunnaista työvoimaa verokortilla, niin kohta on pystyssä pysymiseksi pakko alkaa maksamaan palkat pimeästi. Ja se tarkottaa sitä, että pitää myös myydä pimeästi, jotta on sitä pimeää rahaa, jolla maksaa.

Tämä loppui joskus 90-luvulla. Ja nyt se tulee takaisin.
Miten suojaosan poisto vie työn kannattavuuden? Jokainen ansaittu euro vähentää työttömyysetuutta 50senttiä. Verotus myös laskee. Että eiköhän se työn tekeminen ole edelleen kannattavaa ihan kaikille?

Vaikuttaa sille, että jengi on taas jossain hysteriassa mukana ja aivot heitetty narikkaan. Vähän pitäisi pystyä ajattelemaan itse, ottamaan selvää asioista ja kyetä perus matematiikkaan. vero.fi tarjoaa varsin kätevän laskurin, jonka avulla selviää, että työn tekeminen työttömänä laskee verotusta ja kasvattaa näin nettotuloja.
 
vierailija
Miten suojaosan poisto vie työn kannattavuuden? Jokainen ansaittu euro vähentää työttömyysetuutta 50senttiä. Verotus myös laskee. Että eiköhän se työn tekeminen ole edelleen kannattavaa ihan kaikille?

Vaikuttaa sille, että jengi on taas jossain hysteriassa mukana ja aivot heitetty narikkaan. Vähän pitäisi pystyä ajattelemaan itse, ottamaan selvää asioista ja kyetä perus matematiikkaan. vero.fi tarjoaa varsin kätevän laskurin, jonka avulla selviää, että työn tekeminen työttömänä laskee verotusta ja kasvattaa näin nettotuloja.
Niinpä! Oikeasti kyse onkin siitä, että rahaa pitäisi saada enemmän vaivautumatta töihin. Johtopäätöksen voi tehdä työttömien julkisista avautumisista, kuinka ei haluakkaan töihin.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Tätä asiaa on vaikea käsittää turvallisessa työsuhteessa olijan.
Ymmärrät sitten, kun saat kenkää yt- tai muutosneuvotteluissa.
Joudut byrokratian rattaisiin TE-toimiston pyöritettäväksi.
Jos teet yhdenkin väärän valinnan, saat karenssia.
Lähellä eläkeikää oleva työnhakija ei saa töitä muuten kuin väärentämällä syntymävuotensa. Suojaosan turvin pystyy tekemään töitä sivutyössään.
Näin minä keplottelin ikävuodet 60-63. Eläkkeelle siirtymisen takia piti sanoa itsensä irti sivutyöstä enkä ole viitsinyt enää hakeutua työelåmään. Noin viikko sitten tapasin ruokakaupassa kollegan, joka kitkuttelee pienellä eläkkeellä ja aikoo vihdoin muuton takia siirtyä kokonaan eläkeläiseksi.
Säälin poliitikkoja, joilla ei ole minkäänlaista kokemusperäistä tietoa elämän karuudesta. Elämä koulii. Kiitän joka päivä mielessäni entistä aviopuolisoani, joka aikoinaan sanoi, että minä pärjään. Hänen oli helppo häipyä Helsingin ydinkeskustan humuun esimään vähemmän täydellistä uutta puolisoa. Minä olin kuulema liian täydellinen. Repikää siitä hiukset päistänne. Olen laskenut rimaani aina tilanteen mukaan vaikka en ole harjoitellut Wilma Murron tekniikkaa.
 
vierailija
Esim. Ilosaarirock on ihan lirissä tällä hetkellä. Siellä tarvitaan vielä kymmenittäin paikan kasaajia. Jengi peruuttaa tulemisensa, kun osa-aikainen työ ei enää tuo rahaa, vaan vie sitä.
 
vierailija
Tätä asiaa on vaikea käsittää turvallisessa työsuhteessa olijan.
Ymmärrät sitten, kun saat kenkää yt- tai muutosneuvotteluissa.
Joudut byrokratian rattaisiin TE-toimiston pyöritettäväksi.
Jos teet yhdenkin väärän valinnan, saat karenssia.
Lähellä eläkeikää oleva työnhakija ei saa töitä muuten kuin väärentämällä syntymävuotensa. Suojaosan turvin pystyy tekemään töitä sivutyössään.
Näin minä keplottelin ikävuodet 60-63. Eläkkeelle siirtymisen takia piti sanoa itsensä irti sivutyöstä enkä ole viitsinyt enää hakeutua työelåmään. Noin viikko sitten tapasin ruokakaupassa kollegan, joka kitkuttelee pienellä eläkkeellä ja aikoo vihdoin muuton takia siirtyä kokonaan eläkeläiseksi.
Säälin poliitikkoja, joilla ei ole minkäänlaista kokemusperäistä tietoa elämän karuudesta. Elämä koulii. Kiitän joka päivä mielessäni entistä aviopuolisoani, joka aikoinaan sanoi, että minä pärjään. Hänen oli helppo häipyä Helsingin ydinkeskustan humuun esimään vähemmän täydellistä uutta puolisoa. Minä olin kuulema liian täydellinen. Repikää siitä hiukset päistänne. Olen laskenut rimaani aina tilanteen mukaan vaikka en ole harjoitellut Wilma Murron tekniikkaa.
Ei sitä ole lainkaan vaikea käsittää.

Ennen suojaosan poistoa:
työttömyyskorvaus 1500 € + palkkatuloa 300 € = kuukausiansio 1800 €

suojaosan poiston jälkeen
työttömyyskorvaus 1500 € + palkkatuloa 300 €- työttömyyskorvaus pienenee 150 € = kuukausiansio 1650 €

Ja täällä porukka on sitä mieltä, että ei kannata käydä työssä koska 1500 euroa on enemmän kuin 1650 euroa. :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
Keikkatyöstä kun tulee kuluja, niin suojaosan poisto vei työnteon kannattavuuden pois kokonaan. Töihin menemisestä pitäisi esim. tapahtumatuotannon alalla maksaa.

Duunarit ovat alkaneet pyytämään palkat pimeänä, jotta heillä on varaa tulla töihin. Koska pienyrittäjä ei voi enää saada satunnaista työvoimaa verokortilla, niin kohta on pystyssä pysymiseksi pakko alkaa maksamaan palkat pimeästi. Ja se tarkottaa sitä, että pitää myös myydä pimeästi, jotta on sitä pimeää rahaa, jolla maksaa.

Tämä loppui joskus 90-luvulla. Ja nyt se tulee takaisin.
"Meillä on hyvä hallitusohjelma".
 
vierailija
Suojaosasta luopuminen on yksi keinoista, joilla edistetään hallitusohjelman tavoitetta yksinkertaisemmasta ja työhön kannustavammasta sosiaaliturvasta. Suojaosan poistamisella tavoitellaan erityisesti sitä, että työttömyysturvajärjestelmä kannustaisi nykyistä paremmin työnhakijoita kokopäivätyöhön ja poistaisi osa-aika työstä saatavaa hyötyä. Jatkossa ihmisten on selkeämmin tehtävä valita työnteon ja työttömyyden välillä.
 
vierailija
Suojaosasta luopuminen on yksi keinoista, joilla edistetään hallitusohjelman tavoitetta yksinkertaisemmasta ja työhön kannustavammasta sosiaaliturvasta. Suojaosan poistamisella tavoitellaan erityisesti sitä, että työttömyysturvajärjestelmä kannustaisi nykyistä paremmin työnhakijoita kokopäivätyöhön ja poistaisi osa-aika työstä saatavaa hyötyä. Jatkossa ihmisten on selkeämmin tehtävä valita työnteon ja työttömyyden välillä.
Hallitus ei huomioi sitä, että monella alalla ei ole tarvetta kokoaikatyölle. Esim. kaupassa on jonot klo 16-19, jolloin tarvitaan osa-aikaisia. Meillä kauppias pahoittelee, että osa-aikaisia ei enää ole ja suosittelee käymään kaupassa muina aikoina
 
vierailija
Hallitus ei huomioi sitä, että monella alalla ei ole tarvetta kokoaikatyölle. Esim. kaupassa on jonot klo 16-19, jolloin tarvitaan osa-aikaisia. Meillä kauppias pahoittelee, että osa-aikaisia ei enää ole ja suosittelee käymään kaupassa muina aikoina
Teillä on jotenkin erikoinen tilanne siellä jossain. Meillä Helsingissä ei moisia ongelmia ole.
 
vierailija
Ei sitä ole lainkaan vaikea käsittää.

Ennen suojaosan poistoa:
työttömyyskorvaus 1500 € + palkkatuloa 300 € = kuukausiansio 1800 €

suojaosan poiston jälkeen
työttömyyskorvaus 1500 € + palkkatuloa 300 €- työttömyyskorvaus pienenee 150 € = kuukausiansio 1650 €

Ja täällä porukka on sitä mieltä, että ei kannata käydä työssä koska 1500 euroa on enemmän kuin 1650 euroa.
Kaunis kiitos erittäin fiksusta selvityksestä. Aikoinaan kirjanpitotöitä tehneenä epäilen joskus järkeäni tätä palstaa luuhatessani.
Hain erittäin tunnontarkasti alani töitä ja kurssitin itseäni. Suorimin mm. hygieniapassin ja työturvallisuuskortin omilla rahoillani. Töitä ei herunut ja pääsin vain muutamaan työhaastatteluun. Vihdoin lähivuosina on reilusti puhuttu ikärasismista. Kauhulla olen seurannut miten Joe Bidenia lyödään vanhuuden takia. Lähes itkin ilosta aamulla, kun mediassa Amerikan kuvernöörit seisovat yhtenä rintamana Joen takana rakastaen presidenttiään täydellä sydämellään. Inhimillisyys voittaa lopulta. Keskityn jatkossa lapsenlapsiini ja matkustamiseen.
Olen kirjoituksillani paljastanut tämän yhteiskunnan räikeät epäkohdat ja säälimättömyyden. Minulle tärkein arvo on totuus ja siinä pysyminen.
Kirjoituksistani en ole koskaan saanut penniäkään/senttiäkään.
Teen vapaaehtoistyötä Suomen mielenterveyden hyväksi.
 
vierailija
Miten suojaosan poisto vie työn kannattavuuden? Jokainen ansaittu euro vähentää työttömyysetuutta 50senttiä. Verotus myös laskee. Että eiköhän se työn tekeminen ole edelleen kannattavaa ihan kaikille?

Vaikuttaa sille, että jengi on taas jossain hysteriassa mukana ja aivot heitetty narikkaan. Vähän pitäisi pystyä ajattelemaan itse, ottamaan selvää asioista ja kyetä perus matematiikkaan. vero.fi tarjoaa varsin kätevän laskurin, jonka avulla selviää, että työn tekeminen työttömänä laskee verotusta ja kasvattaa näin nettotuloja.
Aika moni perhe saa toimeentulotukea, ei pelkkä työttömyyskorvaus riitä joten se vaikuttaa siihen. Ja perhe jossa toinen puoliso on töissä ja toinen työtön niin se 300 suojaosa on suoraan lisää perheelle käyttörahaa.
 
vierailija
Aivansama ja Palstapesu eivät usko ja opi elämän kovuutta ennenkuin ovat itse kaulaa myöten suon silmässä. Apua on turha huutaa. Jostain suon laidalta kuuluu kovaäänisestä tekoälyn huuto netin keskustelupalstoilta: Loisija, Kelagoldin väärinkäyttäjä, työnvieroksuja, vapaamatkustaja, loinen, elätti jne.
 
Ei sitä ole lainkaan vaikea käsittää.

Ennen suojaosan poistoa:
työttömyyskorvaus 1500 € + palkkatuloa 300 € = kuukausiansio 1800 €

suojaosan poiston jälkeen
työttömyyskorvaus 1500 € + palkkatuloa 300 €- työttömyyskorvaus pienenee 150 € = kuukausiansio 1650 €

Ja täällä porukka on sitä mieltä, että ei kannata käydä työssä koska 1500 euroa on enemmän kuin 1650 euroa. :rolleyes:
Ja sama porukka on kuitenkin sitä mieltä, että hyväpalkkaisia, jotka jo nyt antavat puolet tuloistaan verottajalle, pitää verottaa enemmän, koska se ei vaikuta (vaikkapa lääkärien) työhaluihin. :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Aika moni perhe saa toimeentulotukea, ei pelkkä työttömyyskorvaus riitä joten se vaikuttaa siihen. Ja perhe jossa toinen puoliso on töissä ja toinen työtön niin se 300 suojaosa on suoraan lisää perheelle käyttörahaa.
Toimeentulotuki paikkaa ainostaan laskennallista osaa, joka jää muista tuloista saamatta. Eli jos työttömyyskorvaus pienenenee toimeentulotuki kasvaa. Käytännössä ne, jotka elävät toimeentulotukien varassa, eivät menetä mitään.

Ja jos puhutaan perheestä, jossa toinen on työtön ja toinen työssä, eivätkä he saa toimneentulotukea, ei tuo perhe menetä 300 €a. Nyt toimeentulotuki vähenee tuolta osalta vain 150€ ja lisäksi henkilön veroprosentti laskee, joten nettona menetys ei ole edes 150€a.
Minusta asia kannattaa nyt kuitenkin ajatella niin päin, että vaikka käyt töissä osittain, saat silti jokaista tienattua euroa vastaan 0,5€ työttömyyskorvausta. Se on varsin mukava etu, eikö?
 
Aivansama ja Palstapesu eivät usko ja opi elämän kovuutta ennenkuin ovat itse kaulaa myöten suon silmässä. Apua on turha huutaa. Jostain suon laidalta kuuluu kovaäänisestä tekoälyn huuto netin keskustelupalstoilta: Loisija, Kelagoldin väärinkäyttäjä, työnvieroksuja, vapaamatkustaja, loinen, elätti jne.
Kuvailitpa itseäsi monipuolisesti. :giggle: @AivanSama ja @Palstapesu eivät työtä arvostavina arvoiltaan järkevinä naisina sinne suon silmään koskaan joudu (kuten en minäkään, en ole päiväkään nauttinut työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea, enkä koskaan tule niin tekemään).
 
vierailija
Suojaosasta luopuminen on yksi keinoista, joilla edistetään hallitusohjelman tavoitetta yksinkertaisemmasta ja työhön kannustavammasta sosiaaliturvasta. Suojaosan poistamisella tavoitellaan erityisesti sitä, että työttömyysturvajärjestelmä kannustaisi nykyistä paremmin työnhakijoita kokopäivätyöhön ja poistaisi osa-aika työstä saatavaa hyötyä. Jatkossa ihmisten on selkeämmin tehtävä valita työnteon ja työttömyyden välillä.
Osa-aikatyö on ainoa vaihtoehto ihmiselle joka on osatyökykyinen, ja yhä useampi on nykyään. Tyhmää jättää kaikki se potentiaali käyttämättä kun työhaluja kuitenkin monella olisi, mutta ei jos jää vaan +-0 siitä että käyttää rajallisia voimavarojaan yhteiskunnan hyväksi. Suurin osa osatyökykyisistä ei saa mitään osa-aika eläkettä tai sairaspäivärahaa vaan on siellä työttömien kortistossa.
 
Aivansama ja Palstapesu eivät usko ja opi elämän kovuutta ennenkuin ovat itse kaulaa myöten suon silmässä. Apua on turha huutaa. Jostain suon laidalta kuuluu kovaäänisestä tekoälyn huuto netin keskustelupalstoilta: Loisija, Kelagoldin väärinkäyttäjä, työnvieroksuja, vapaamatkustaja, loinen, elätti jne.
Mistä sinäkin vainoharhainen tiedät muiden elämän kovuudesta yhtään mitään?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Ja sama porukka on kuitenkin sitä mieltä, että hyväpalkkaisia, jotka jo nyt antavat puolet tuloistaan verottajalle, pitää verottaa enemmän, koska se ei vaikuta (vaikkapa lääkärien) työhaluihin.
Valmistuvien lääkäreiden palkka on sen verran suuri, että heidän keskimääräinen työaika ensimmäisellä viidellä vuodella on jotain 50%. Lähihoitajalla taas on helposti satoja tunteja vuodessa ylityötä, koska palkka ei riitä.

Porukka luulee, että kova palkka kannustaa töihin, vaikka se on päinvastoin
 

Yhteistyössä