Maalismammat 2013 :)

Faelivrin
Hyvää maanantaita sinnekin! :)

Itse en tällä hetkellä ainakaan syö mitään vitaamineja tms., mutta ajattelin sitten kun ekan kerran sinne neuvolaan mennään niin kysäistä, että osaisiko suositella jotain. Kyllähän se varmaan ihan hyvä ois jotain niitä syödä. :)
 
Mä käyn tällä viikolla hakemassa raskausajan viitamiinipurkin ja maitohappopurkin. Ite olen atoopikko ja kovin allerginen, ja miehelläkin on psoriasis, joten mulle viime raskauden aikana suositeltiin maitohappobakteerin syöntiä. Meijän työtällä ei ole ollut minkäänlaisia iho-ongelmia, eikä kyllä ole sairastanutkaan kun pieniä nuhia. Uskon että tolla maitohappobakteerilla oli asiaan oma osansa :)
 
Faelivrin
Taitaa olla tyhmä kysymys, mutta eikös raskaanakin kuitenkin syödä ihan samoja maitohappobakteereita kuin normaalistikin? Ei kai niissä mitään eroja ole? :)
Löytyis meiltä nimittäin valmiiksi jo kotoa.
 
Myy* mä olen syönyt foolihappoja, aloitin foolihappojen napsismisen jo kesäkuun alussa ja heti nappasi :) Nyt nautin niitä jos vaikka auttaisi pysymään pienen sisällä.
Tolla foolihapolla taitaa olla mulle enenmmänkin mieltä rauhoittava vaikutus että kaikki mahdollinen on ainakin tehty ja otettu mikäli tulee km :D
 
Moikka kaikille :)

Mä ostin jotain raskaus plus vitamiineja, niitä ei ainkaan tyttöjen odotuksen aikaan ollu ees myynnissä. niissä om extrasti foolihappoa ja maitohappopakteereja.
Jospa se auttas pientä tarrautumaan kunnolla. kaverit arvas heti kun lopetin polttelun kun seinään,mut onneks vaan lähimmät.
Toivottavasti kaikilla menee kaikki hyvin ja tarrasukkia matkaan pienille :heart:
 
Faelivrin
Mun eräs ystävä mainitsikin noista raskaus plus vitamiineista, että niitä kannattaa sitten raskaana ollessa popsia. Eikös niitä ihan apteekista haeta? Muistatko Jossu90 niiden hintaa? :)
 
Faelivrin
Käytiinkin jo hakemassa niitä samalla ku kävästiin kaupungilla. Täällä ainakin hintaa oli 11,40 € tuo 30 kpl:n purkki :)

Onko kellään muulla muuten tuntunut kipuja ihan alavatsassa niinkun tuossa munansarjojen kohdalla? Mulla melkein päivittäin vihloo ja mietin vaan, että onko ihan normaalia?
 
Hei,
Viimeviikon alkupuolella plussan saanut odottaja ilmoittautuu. Popsin myös mammavitamiineja. Odotan esikoista ja siksi superjännää aikaa elellään. Faelivrin:Mulla myös vihlonut viimeviikosta asti alavatsaa, välillä hyvinkin voimakkaasti. Kuulemma normaalia, samoin kuin närästys, joka myös uusi tuttavuus mulle.
Olis mukavaa löytää PK-seudulta samassa tilassa olevia tulevia äitejä. :)
 
Faelivrin
No sepä on hyvä kuulla. Pitäis kyllä koko ajan olla joku oma henkilökohtainen lääkäri, jolle voisi soittaa 24/7 kun aina tulee jotain uutta vastaan. :)

Mutta tervetuloa mukaan, Aurinkotanssi ja onnittelut plussasta! :hug:
 
Tervetuloa Aurinkotanssi ja aLime!

Raskausvitamiineista oli puhetta, kävin niitä eilen hakemassa. Minisun Mama-merkkiä, 120 tabl. maksoi noin 17 e. Varasin myös ekan neuvolan ja varhaisultran. Heti sen jälkeen iltapäivällä menin töissä vessaan ja kauhukseni huomasin verenvuodon alkaneen. Aamupäivällä olikin sellainen paineen tunne vatsalla eikä oikein tehnyt mieli edes kävellä ripeästi. En tuota tunnetta juuri pelästynyt, jonkin matkaa juoksinkin lasten kanssa sadetta karkuun. 2-3 tuntia tästä huomasin sitten veren ja kirkasta verta tuli vielä illalla. Ei mitään mahdottomia määriä, pikkuhousunsuojalla olisi pärjännyt. Lisäksi lievät menkkamaiset kivut olivat koko iltapäivän. Voitte arvata, että tässä on itketty koko eilinen päivä. Töistä lähdin saman tien kotiin ja varailin tälle päivälle ultraa yksityiseltä. En kyllä usko, että siellä näkyy juuri mitään viikolla 5+6, etenkin ovulaatio on ollut vasta kp 18-19. Aiemmissa raskauksissa ei ollut mitään tällaista.

Ei auta kuin odotella ja toivoa että siellä oltaisiin vielä kyydissä
 
Amarinwa voi ei.. Toivotaan et olis ihan normaalia alkuajan valemenkkaa tms. Pakko silti kertoa oma tarina. Mulla keskenmeno tapahtui viimeksi ilman kipuja ja vuoto oli paljon niukempaa kun kuukautisissa. En haluu pelotella mutta kannattaa varautua myös pahimpaan koska mulle kaikki sano et ei se noin
Niukalla vuodolla keskenmeno ole ja jos oisin uskonut 12 viikon ultrassa olis ollu järkytys. Voimia sulle
 
Amarinwa toivotaan parasta!! Haleja!

Mulla kun viimeksi meni kesken oli aamulla vaan hiukan verta pöksyissä.Soittelin töistä lääkärille jolle pääsin hetimiten, tutkittuaan oli sitä mieltä ettei ole voinu mennä kesken nuin pienellä vuodolla mutta utra kertoi aivan muuta. Illalla sitten tulikin kunnolla.

Mä oikeastitoivon ettei sulla olisi ikävästi käynyt :hug:
 
Heippa!

Täällä olisi yksi 28v stadilainen maalismama :) Viime viikolla plussasin ja nyt olisi sitten rv 7+1. Pillereiden lopettamisen jälkeen ensimmäisestä kierrosta tärppäsi - en tiennyt että se on edes mahdollista :D Ensimmäinen lapsi siis masussa ja kovasti jännittää!

Tämä alkuajan jännitys ja pelko on ihan hirveetä. Miten sitä pystyykään odottamaan ensimmäiseen ultraan asti? Ensi viikolla on vasta ensimmäinen neuvolakäynti ja sekin taitaa olla vaan keskustelua. Ihan epätodellinen olo - entä jos en olekaan raskaana? :D Tein yhden negatiivisen testin, yhden haamuviivalla ja viimeinen oli sitten digitaalinen raskaana. Äh, tekisi mieli tehdä vielä yksi varmuustesti, mutta samalla myös kapinoida hysteriaa vastaan. Plussa kun on plussa ja sillä siisti. Näin minulle sanoi neuvolatäti puhelimessa :)

Syön sekä foolihappoa että raskausajan monivitamiinipillereitä - ei kai niistä mitään haittaakaa ole. Yritän olla tarkkana syömisten kanssa, mutta jälleen: en halua alkaa hysteeriseksi. Kunhan on kohtuus kaikessa.

Raskausoireina uupumus, välillä nipistelyt vasemmassa munasarjassa, kaamea pissahätä koko ajan ja välillä myös etomista, tosin se on ollut todella vähäistä. Ai niin, ja tissit tuntuvat vaan paisuvan :D

Mies on yhtä täpinöissä kuin minäkin, mutta haluaa olla realisti, että kun raskaus on vasta niin alussa.. Mutta eilenkin illalla jutteli silti meidän "rusinalle". Heheh, höpsö <3

Kaikesta pelosta huolimatta, onpa ihanaa olla raskaana!! Koska aiotte kertoa sukulaisille ja muille läheisille? Mä kerroin parhaille tyttökavereille, mutta vanhemmille ei vielä uskalla kertoa.

Tsemppiä teille ihanat äidit! :heart:
 
Heippa!

Minä lauantaina tein ekan positiivisen testin ja omien laskujen mukaan 22.3.2013 olisi esikoisen eräpäivä! :)
Tähän asti jo kaksi testiä lisääkin olen tehnyt, kun haluan varma olla että tämä ihanuus on totta. Testejä varmaan kuluu lisää tässä viikkojen sisään kun neuvola-aikaa pitää vielä 5 viikkoa odotella. :/
Meinaa pelottaa, että kaikki ei suju toivotusti.
 
Tervetuloa joukoon mariana87 ja maalismama!=)

Eipä ultrassa juuri mitään näkynyt. Mahdollisesti sikiöpussi, mutta siitäkään ei täyttä varmuutta. Tuosta en nyt niin huolta kanna, koska viikkoja on niin mahdottoman vähän ja ovis ollut vasta kp 18-19. Vuodon lähteeksi lääkäri epäili kohdunkaulan napukkaa, jossa oli myös tulehdusmuutoksia. Sain 10 päivän paikallishoidon siihen. Kontrolli 2 viikon kuluttua. Ja nyt sitten olen ihan paniikissa, että mitä kaikkea vammaa voi alkoille aiheutua infektiosta . Parempi kun en ainakaan netissä tekee diagnoosia vaan vaikka soitan sille samalle lääkärille huomenna jos vielä kovasti ahdistaa. Huoh, en mä ryhdy tähän raskaushommaan enää ikinä. Ei mun psyyke kestä.

Olimme ajatelleet, ettemme vielä viikkokausiin kerro mitään raskaudesta, mutta nyt kun tuli tämä keskenmenoepäily, niin jotenkin oli pakko purkaa asiaa parille ystävälle. Myös äidilleni, koska en olisi keksinyt mitään selitystä sille, että hain eilen lapset häneltä hoidosta ennen aikojaan naama itkusta turvonneena.

Tulisipa sitä jotain kunnon raskausoireita parin viikon sisään, niin voisi alkaa olo tuntua toiveikkaammalta.
Onneksi vuoto vaikuttaa nyt lakanneen eikä kipuja ole tänään ollut.
Omanapainen viesti tuli, mutta koitan parantaa tapani

Amarinwa, viikkoja 5+6
 
Tervetuloa mukaan Aurinkotanssi, mariana87 ja maalismama ja lämpimät onnittelut masuasukista <3 :)

Amarinwa: Vuodon loppuminen on ainakin hyvä merkki, eli uskoisin että selvisit säihkähdyksellä ja masuasukki voi hyvin siellä <3


Tällä maalismammalla pahoinvoinnit jatkuu edelleen ja olempa huomannut että kalan haju näyttäisi tuovan erihyvin tuon oksennusrefleksin pintaan...Siis YÖK :D Eilen nippaili maha aikalailla, tällä viikolla ei pahemmin mahan nippailluja oo ollu, vaan sitä epämääräistä ällötystä ja muutama pahempi päänsärkykohtaus. Huimaus, pissalla ravaaminen ja tissikipu nyt on jokapäiväistä hommaa täällä :) Mä itse napostelen sellasta kun pregnacare max nimistä yhdistelmävitamiinihommaa. Suositelluin täällä kätilöiden joukossa ja on kuulemma hyvä vitamiiniensa ja foolihappojensa kanssa, varsinkin kun kuudennella ja seitsemmännellä viikolla se foolihapon saanti on tärkeää, eli niitä päiviä tässä nyt elellään :)

Mä oon kertonut raskaudesta pomolle ja parille työkaverille, just koska oon sellasessa työssä joka on fyysisesti raskasta niin pomon täytyy tietää että oon ok ja oli kiva kertoa läheisille ystäville mikä on meininki :) kovin ovat kaikki iloisia asiasta. Ensi viikolla tulee äippäri veljen kanssa kylään tänne meille enkkuihin niin kuulee tuleva mummi sitten uutiset sillon :)

Hauskaa tiistaita maalaismammat :) x
 
Faelivrin
Lämpimät onnittelut plussasta maaliskuunmama ja mariana87! :)
Onko marianallakin esikoinen kyseessä?

Amarinwa, on kuitenkin kiva kuulla, ettei lääkäri sitä nyt todennut keskenmenoksi. Pidän sulle kovasti peukkuja täällä, että pikkuisella olisi kaikki hyvin ja ettei sen tarvitsisi olla huolissasi.

Minäkin olen tässä alkuviikolla jopa huomannut pientä etovaa oloa. Esim. äsken käytiin miehen kanssa ruokakaupassa ja kaikki mitä mies ehdotti, että tehtäisiin ruoaksi sai mulle vain sellaisen olon, että tekisi mieli oksentaa.
Raskaudesta mä olen kertonut vain yhdelle mun ystävälle, joka jo tiesi, että meillä on pikkuinen haaveena. Muut saa odottaa uutisia vielä tovin aikaa. Itsekään kun en vielä uskalla täysin innostua. Tasan kaksi viikkoa vielä sinne ekaan ultraan.. miten tän ajan saa kulumaan nopeammin? :)

Faelivrin, rv 5+4
 
Heippa kaikille!:)

Olen tässä muutaman päivän lueskellut tätä ketjua ja ajattelin minäkin varovasti liittyä seuraan. ;) En ole aikoihin kirjoitellut foorumeihin ja aika vähän pyörin keskustelupalstoilla muutenkin mutta nyt tuli sellainen fiilis että minäkin voisin kuulostella teitä ja jutskailla muiden maalismammojen kanssa. :) Meillä plussattiin juhannuksen jälkeen. La 7.3. Ultraan olen menossa 24.7. :) Tammikuussa koin melko raadollisen km:n ja nyt haen mielenrauhaa, jonkinmoista varmuutta ainakin että ollaan startattu niinku kuuluu. Henkisesti olen ollut suht ok tuon keskenmenon kanssa mutta kokemus oli fyysisesti raju enkä välittäis kokea samaa uudelleen. Meillä on myös vähän siihen malliin väläytelty nyt että tämä pienokainen saattais olla meidän viimeinen. Osaltaan myös sen vuoksi ajattelin kirjoitella tänne josko tähän odotukseenkin sais hieman sellaista fiilistä kuin joskus esikoisen aikaan. ;) Haikeutta vähän mutta meillä on jo melko huikea katras kotona. Tämä masuvauva on perheemme seitsemäs lapsi. :) Esikko täyttää pian 12 ja pahnan pohjimmainen 2 vuotta. Tässä välissä 9,8,6 ja 4 vuotiaat.:)

Toivon kaikille oikein onnellista odotusta ja toivottavasti nämä pienet jännitykset ja nipistykset teillä ja meillä kaikilla on vain normaalia alkukompurointia. :) Ei ole helppoa tuon pienen itusen alkutaival. Kylmiä hermoja tarvitaan myös meiltä äideiltä. Tsemppiä siis kaikille. ;)
 
Kiitos paljon onnitteluista ja tervetulotoivotuksista Faelivrin, Myy* ja Amarinwa! :) ja toki onnea minunkin puolesta kaikille maaliskuunmammoille.

Faelivrin, kyllä, esikoinen kyseessä. :) Yritettiin tuossa puolisen vuotta ja nyt tärppäsi.

Vauvatoiveista oltiin kerrottu jo sukulaisille ja lähipiirille, joten nyt jo vanhemmat, sisarukset ja lähimmät ystävät jo tietävät raskausuutisen. Itseäni nyt vähän on alkanut jännittää että tuliko mentyä liian aikaisin kaikille kertomaan. Keskenmenon riskihän aina on :/

Voih, neuvolaan sain ajan vasta 21.8. elikkä viiden viikon odotus. Jotenkin turvallisempi olo olis, kun sais jonkin vielä konkreettisemman todisteen tästä raskaudesta esim. varhaisultra ja sydänäänet. Tosin niin alkumetreillä olen, että sitäkin saisi parisen viikkoa ootella..
Harmittaa vaan kun en julkiselle puolelle varhaisultraan pääse eikä yksityiselle ole vara mennä :(

Hmm, oireista voisin sen verran kertoilla että pahoivointia oli jo viime viikolla- nyt enemmänki lievää huonovointisuutta, huimausta on kestänyt parisen viikkoa kuten mielialan vaihtelujakin, alavatsakipuja sekä rinnat aristaa ja turvotus on hirveetä (pallomaha). Tosin mies sano et enkös minä turvotusta oo valittanu jo kuukausia :D
Lisäks on väsymystä; haukottelen jatkuvaan.

Ihteeni ihmetyttää, kun en odottanus mitään oireita näin aikaseen.
Viikot kun siis laskureitten/omien laskujen mukaan on 4+5 vasta!

mariana87
 
Tervetuloa kaikille täältäkin :)) Ja onnittelut!

Amarinwa Ihana kuulla, ettei lääkäri heti laittanut vuotoa keskenmanoksi :) Vaikka nyt varmasti jännittää vaan enemmän :S

En vieläkään itse usko oikein tätä raskautta. Tissit kyllä kovasti muistuttaa koko ajan :D Huonovointisuutta en muista viime raskaudesta ollenkaan, mutta tänä aamuna meinasi jo tulla ihan ylös asti. Viime kerrasta mustankin lähinnä vain sen jäätävän väsymyksen. Toivottavasti se jäisi vähän vähemmälle, kun nyt tarvitsee jaksaa meijän tytön kanssa touhuta myös :)
 
Faelivrin
Tervetuloa joukkoon Vilijonkka33! Sulla tosiaan on jo hyvän kokoinen perhe siellä ennestään, toivotaan, että saisitte vielä yhden pienen lisäyksen :)

On kyllä niin kiva lukea teidän kaikkien muidenkin ajatuksia ja kokemuksia niin tuntuu, ettei ihan itekseen joudu näitä pohtimaan, kun en viitti koko ajan tuota miestä näillä jutuilla vaivata, vaikka toki sitä kyllä kovasti kiinnostaa. :)

Mun tekisi niin kovasti mieli jo kertoa kaikille ihmisille, mutta kun tässä on vielä liian paljon kaikkia muuttujia. Äiti ja Anoppi kun on esittänyt meille vauvatoiveitaan viimeisen vuoden ajan, niin tiedän, että ne tulee olemaan todella iloisia. :)

Tää väsymys alkaa olemaan mulla ihan mahdotonta. Voisin nukkua millon vaan missä vaan. :D Tänä aamuna heräsin tuossa kahdeksan aikaa ja söin aamupalan ja siivoilin vähän ja tarkoitus oli lähteä aamulenkille, mutta päädyinkin vielä unille puoleksitoistatunniksi. :) Jospa tästä kohta sinne lenkille pääsis, ennen kuin mies tulee töistä.

Jännitti muuten eilen hieman kun erehdyin syömään pari pilalle mennyttä mansikkaa (osassa siis ihan hometta, mutta ei mielestäni niissä jotka söin), mutta ei kai tuo maha-asukki niin pieneen reagoi? Toivottavasti ainakaan ei.. Voi kuulostaa hölmöltä, mutta tässä vaiheessa sitä välillä on vähän yliherkkä näiden asioiden suhteen. :)
 

Yhteistyössä