MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Lokakuu* :)

MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 :)


LA/ Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala

28.2

Articuno/3.lapsi/ SEKS

1.3

Ameline-84/29v/2.lapsi
Penni*/3.lapsi/
ruska79/35v/2. lapsi/KOS
Daria09/39/2.lapsi/LKSPoikaolo/Tyttö
metu77/37v/3. lapsi/KOS

2.3

Alppis/27v/2.lapsi
MariaR81 / 33 / 3 / PS Tyttölupaus
mamu13/21v/2.lapsi/PKKS Poikalupaus

3.3

Kiyoko/33v/2.lapsi/OYS
Ellutar/24v/1.lapsi/KOS
Heikku89/25v/3. lapsi/VKS
VilkkuS. / 24 / 2. lapsi / HYS
KaJsa83/3.lapsi
Angel25 / 1. lapsi / TYKS

4.3

Lillitys/33v/3.lapsi/TYKS Tyttölupaus
jaanamaria/29v/2.lapsi/NKL
Kkatinka/23 v/2. lapsi7SatKS

5.3

Muukalainen77/37v/4.lapsi/SEKS
Pecanpie/26v/2.lapsi/TAYS Poikalupaus

7.3

Nutti/28v/1.lapsi/TYKS
Tuisku83/31v/3.lapsi/TYKS
Pauge83/31v/1.lapsi
elnastiina / 35 v / 4.lapsi / K-SKS

8.3

mariakaroliina/21v/1.lapsi/KYS
pahki/30v/2.lapsiTyttöolo/Tyttölupaus

9.3

Unto-Helmiina/25v/3.lapsi
tinnnde/23v/1.lapsi/SatKS
Suski90/23v/4.lapsi/OYS
Pikkukirppu15 / 22v/ 1.lapsi/ PKKS

10.3

Vappuvaavi/32v/2.lapsi/KOS

12.3

Millipilli/22v/2.lapsi/TAYS
Pieksu/27/1. lapsi/OYS
Aipan äippä/ 30v/ 2. Lapsi/ LKS Poikaolo
ealr/2.lapsi/PHKS

13.3

hokapontas /24v/2.lapsi / KOS?
Tann1 / 22v/1. lapsi/ K-SKS

14.3

Zisu/
Leina/27/2. lapsi/LS
Rips/32v/3.lapsi/KOS
marrastuuli/37/4.lapsi/OYS Tyttölupaus

15.3

tupuna08/33v/3. lapsi/OYS
Ruubi/OYS Tyttöolo/Poikalupaus

16.3

Peikkoäiti 86/28v/2. lapsi
Raidallinen kissa/32v/5.lapsi/TAYS
Leonore/26 v./1.lapsi/KOKS
Lohtu/30v/2.lapsi/Koks
Kinkula-/25v/3.lapsi/satks
meidän pulla/36v/4.lapsi

18.3

Pikku M/31v./ 2lapsi
Janie2 27v/3.lapsi/JS
Miitt21/ 23v/2.lapsi/LKS
Unihiekkalapio/22/2/LKS
Sarahh/27/1/TAYS

19.3

efi/28/2. lapsi/ulkomailla Poikalupaus

20.3

NeliApina/36v/6. lapsi/PHKS
Mins/27/2.lapsi/SeKs

21.3

Eveneve / 31v/1.lapsi/
Tii*2.lapsi/24 v/EKKS

22.3

Tetuli/27v/2.lapsi/PHKS
Kesäkerttu/2.lapsi/Tays

23.3

Maaliskuu2015/33v/1.lapsi/Koks
katjahei/29.v /2.lapsi
Mariasa/ 23 / 2.lapsi/ tays tai lks
Tetuli/ 27v/ 2.lapsi/phks

24.3

eternal-life/25v/4.lapsi/LKS
Jennim/22v/2.lapsi/JS
Höpönenä/35v/ 3.lapsi/ NKL tai KOS

25.3

cherryy/22v/1.lapsi/OYS


27.3

Maicy/25v/1.lapsi/OYS
kesätys / 32v. / 2. lapsi/OYS
Tarrasukka/21/1.lapsi/SAS Tyttöolo
sisunen/2.lapsi/SatKs

28.3

sninii / 22v / 2.lapsi / PKKS

29.3

eläväinen/21/2.lapsi/tays
VanillaLady/28v./1.lapsi/Koks Tyttöolo
MinienMama/3.lapsi / LKS
Maalisvauva/30 v./2. lapsi/HYS
lazyanne / 28/ 1. lapsi / ulkomaat

30.3

Pallofisu/32/2. lapsi

31.3

Piip- /22.v/ 1. lapsi/ OAS

senna/37/3.lapsi/kys

LYHENTEET:
VU = Varhaisultra
NP = Niskapoimu-ultra
IB = Istukkabiopsia
RU = Rakenneultra
N = Neuvola
NL = Neuvolalääkäri
ÄP = Äitiyspoliklinikka
S = Sokerirasitus


SYNNYTYSSAIRAALAT
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala

PÄIVITYSPYYNNÖT PUNAISELLA ja muodossa LA/ Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala. Kiitos!

Jos nimimerkin perään halutaan tyttö/poikaolo pyyntö lihavoituna tai jollain värillä. Kiitos!

FB-ryhmä on sulkeutunut

Aiemmat keskustelut:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...at-3-heinakuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...t-2015-elokuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2412171-maaliskuun-mussukat-2015-syyskuu/
 
Viimeksi muokattu:
Minäpä korkkaan tämän. Mitä tuoon hehkeään keskiraskauteen tulee niin nyt kahden raskauden kokemuksellasanon että omalla kohdalla ainakin on yhtä suurta kusetusta koko raskauden ihannointi. Kyllä tämä on sellainen 10 kuukauden vankilatuomio! Ootan vaan et olis ohi tää niin ei koskaan enää tarvi olla raskaana. Nin siis onnellisesti ohi :D

Niin ja täällä ois poikaolo vaikken sitä punasella saakaan.

Aipan äippä ja ukkeli 16+5
 
  • Tykkää
Reactions: lazyanne
Helou pitkästä aikaa!
Tulin vaan pikaisesti kertomaan, että jatkoin avoimen yliopiston opintoja eikä aikaa riitää enää MIHINKÄÄN! Koitan puskea opintoja eteenpäin niin paljon kuin pystyn ennen synnytystä... :) Viimeinen lähiopetuspäivä on 14.2., eli sen jälkeen varmaan joudan taas tännekin jännittämään loppurutistusta. Tekisis kyllä mieli käydä useammi lukemassa teidän kuulumisia ja pähkäillä esimerkiksi tuplien ostoa (himottais baby jogger city selectit, tai ne ainoat, mitkä kelpais mulle). Koitan palata tässä välissä jos vain opinnot antaa myöten.

Tsemppiä kaikille ja valoa syksyyn!

-Alppis & Aarre 17+6-
 
Kiitos Tarrasukka uudesta pinosta! :)

Se olis siis aika lailla tasan neljä kuukautta äitiysloman alkuun! Miten voi mennä näin nopeasti aika... :D Esikoisesta viikot tuitui menevän hitaammin, nyt vaan vilisee niin ettei perässä pysy.

Mulle voisi päivittää lasketuksi ajaksi 10.3., tämä siis nt-ultran jälkeen muutettu.

Liikkeistä nyt on parina päivänä tuntunut töissä jo ihan sellaista kunnon "koputtelua" tuohon housunvyötäröön :heart: Pienia potkuja ne on, pakko uskoa :)

Ihanaa syyspäivää kaikille!

Vappuvaavi ja tulokas 17+1
 
Joo, ei tääläkään mitään ulkoista hehkeyttä kyllä näy yhtään missään, mut raskaana voisin olla vaikka aina! :D ihanaa aikaa. Oonkin ihan nyyhkis, kun nyt sitten on viimeinen kerta. Ja viikot ne vaan viuhuu vaikka koitan kynsin ja hampain niitä pidätellä niin ei. :kieh:

RK 16+2
 
Heipsis kaikille!

onko kelläänollut huimausta? itselläni ei ennen tätä päivää,kun piti ihan ottaa tiskipöydän reunasta kiinni kun oli niin voimakas mutta meni kyllä nopsasti ohi.Menin tietty makaamaan heti,kun oli muutenkin huono olo??
Tänään alkoi 18. viikko ja potkuja myös odottelen...
 
Huimausta välillä täälläkin. Mulla johtuu alhaisesta verenpaineesta, salmiakkia ja lakua syön ihan terveydenhoitajan suosituksesta :D Tasainen syöminen ja veden juominen auttaa ja mulla myös suolainen ruoka.. Voi myös alhaisesta hemoglobiinista johtua osittain jos huimaa ja on huono olo.

Hehkeyttä Heh, no joo.. :p Ehkä siinä mielessä, että kynnet ja tukka kasvaa ja naamassa ei ole finnejä. Mulla siis esikoisesta oli sama, että ulkoisesti olikin ehkä suht hehekä, mutta oma olotila ei aina kylläkään ;) Muuten raskaana olo sopii mun kropalle ihan hyvin ilmeisesti, kun ensimmäisen kolmanneksen oloista selviää. Mitään ihmeempää vaivaa (päänsärkyä, huimausta, väsyä ja liitoskipuja) lukuuottamatta ei ole ollut :) Mies on sitä mieltä, että raskaana mun mielikin on tasaisempi kun yleensä, ehkä näin :D Enemmän sisäänpäinkääntynyttä zen-asennetta havaittavissa. Paitsi silloin kun on nälkä ja väsy!

Hankinnoista tänän tulee ostettua ensimmäinen kunnon "juttu" vauvalle, haen käytetyn Manducan meille. Esikoinen ei siis viihtynyt missään kantovälineessä, mutta olen vähän sitä mieltä että tän kakkosen olisi syytä viihtyä kun esikoisen kanssa elämä on vähän erilailla aktiivista ulkoiluineen ja ruuanlaittoineen niin kädet vapautuisivat muihin juttuihin :) Katsotaan tuleeko käyttöön..

Vappuvaavi ja tulokas 17+1
 
Lokakuu jo, huh miten kesä taas tuli ja meni!

Oloista: alkuraskaus meni iisisti vaikka toki pienistä jutuista huomasi olevansa raskaana. Ehkä helppo alkuraskaus kostautuu nyt. Alaselän kivut oli tosi inhottavat viikon verran. Nyt mieltä vaivaavat alavatsaan kiristykset aika pienestäkin rasituksesta. Neuvolan ohjeistuksesta olen keventänyt töitä ja kaikkea.. Katsotaan miten vaikuttaa. Olisi kyllä harmittavaa jos jo näin aikaisin joutuisi alkaa varomaan näin paljon. En kyllä edes tiedä onko nämä supistuksia kun en ole niitä aiemmin kokenut. Miten muilla kohdun ja vatsan kasvu tuntuvat, voisiko tämä kuitenkin olla ihan sitä? Vähän pelottaa kuitenkin, pieni on jo niin rakas minulle.

Hankintoja en ole juuri tehnyt, vaikka jotain vaatteita olen jo ystäviltä saanut. Vaunurepertuaariin tutustuin jo vähän ja pikkuhiljaa alkaa vahvistua minkälaiset taidan haluta. Ainakin mahdollisuuden kiinnittää aluksi vaunuihin turvakaukalon, yhdistelmät pitäisi olla ja heittoaisalla ja hyvillä jokasään renkailla. Käytettyjä kyttään :)

Niinkun muillakin niin tottakai molemmat sukupuolet käy ja tärkeintä että kaikki menisi hyvin. Mutta tyttöolo on :)

Ihania syksyisiä päiviä!

VanillaLady 14+4
 
Päivitänpä minäkin lokakuun (ajatella taas kuukausi kulunut!), mietteitä.

ON; Tasaista menoa ja ei tasaista menoa. Fyysisesti ei mitään isoja asioita ole tapahtunut, ainakin itsestä siltä tuntuu. Meni tuossa viime viikolla monta päivää etten vauvan liikkeitä tuntenut mutta viikonvaihteessa ilmoitti vauva sitten jo itsestään :heart:. Ilmeisesti tosiaan liikkeet olivat enemmän selkään päin ja sillä en tuntenut niitä.

Pitää kuitenkin edelleen seurata että jos oikein passiiviseksi menee vauva kasvaessaan niin otan sitten puheeksi mistä voisi johtua. No, toisaalta esikoinen varsinkin oli rauhallinen liikkuja kohdussa.

Se asia osui ja upposi kun Aipan äippä totesi ettei koe raskausaikaa mitenkään helppona, enemmänkin "tuomiona". Joo voin allekirjoittaa asian, ehken yhtä vahvasti mutta sen olen huomannut että olen kärsimättömämpi toista odottaessani ja koen pitkäksi ajan jolloin vatsa vain kasvaa ja kasvaa. Jopa voisin sanoa että välillä ahdistaa vatsan koko ja pinkeys :x. Ei tällaista tuntemusta ollut esikoisesta, nyt se vaan tuntuu erilaiselta.
Eli sitä lopullista palkintoa ja vauvaa odotellessa täytyy vaan puskea eteenpäin ja tottakai asenne ratkaisee. Tietysti olen onnellinen että olen raskaana enkä unohda sitä ettei raskautuminen ole kaikille yhtä helppoa.

Tästä muuten juontaa jutun juuren siihen että minulle on tullut raskaudesta johtuen jostakin syystä tarve lukea paljon lapsettomuuteen liittyvää kirjallisuutta yms. Tänään lainasin kirjan joka on siis jatko-osa edelliselle lukemalleni kirjalle. Tämän 2.osan nimi on "Lapsettomuus-30 tositarinaa". Kirjan on koonnut Kerttu Lähteenmäki.

Yksi kirja joka on nyt lopussa on nimeltään "Haikara lentää ohi". Kirjan on toimittanut Pirre Saario.

En tiedä mikä siinä nyt on ollut että tällaisia kirjoja yms. olen lukenut. Yksi syy voisi olla itsensä tsemppaaminen muiden ihmisten vaikeiden kokemusten kautta. Toisaalta myös mielenkiinto lapsettomuutta kohtaan, miten sitä yritetään poistaa ja mitä sitten jos se ei poistukkaan. Sen kautta esim. oppii arvostamaan omaa raskauttaan ja hedelmällisyyttään paremmin mutta myös ymmärtämään heitä jotka eivät toiveesta huolimatta voi biologista lasta milloinkaan saada. Ei tätäkään puolta ole varsinkaan ensimmäisen raskauden aikana osannut ajatella miltä tuntuu niistä jotka kokevat lapsettomuuden. Ainoastaan julkisuuden henkilön Satu Taiveahon kautta on jotakin käsitystä asiasta tullut sekä aikakausilehtien jotka ovat vauvateemalla varustettuja.

Suosittelen lukemaan aineistoa jos vaan haluaa vastaavia kokemuksia saada. Ja huom. ihmeen hyvin tässäkin mielentilassa kestää lukea keskenmenoja kokeneiden tarinoita. Ne ovat kukin omalla persoonallisella tyylillä esitettyjä, eivät siis saman toistoa.

Lisäksi lukuintoni koskee kyllä myös vauva-kaksplus-meidän perhe-lehtiä joita olen myös ahminut ohimenneiden vuosien kustannuksella. Kirjastosta olen tämän ja viimevuotisia lehtiä lainannut urakalla ja lukenut niitä mielenkiinnolla.

Ai niin se on jäänyt sanomatta että mullahan jo nyt näytti vinkeitä hemoglobiinin laskusta. Neuvolassa mitattiin 2,5 viikkoa sitten arvoksi 116 ja mullahan normi on sellainen 130-140. Todettiin vain että tankata voisi tablettina jos ei ruoasta saa niin muutaman kerran viikkoon rautaa. Eka raskaudessa tämä tuli vastaan vasta viimeisellä kolmanneksella. Toki nyt on takana hellekesä ja helle pakkaa mulla HG;n laskemaan.

Lisäravinteista; Kuinka moni tankkaa raskautumisen ja raskauden aikana lisävitamiineja?? Täällä nousee heti käsi pystyyn. Minulla on sellainen ajatus lisävitamiineista että koen ne ikäänkuin lisävakuutuksena syntymättömälle lapselleni. Sillä varmistan että edes hieman olisi lapsella paremmat lähtökohdat syntyä terveenpänä maailmaan kuin että en söisi vitamiineja. Raskauden alussa oli foolihappo käytössä ja edelleen. Lisäksi syön päivittäin omega 3, B-ja C-sekä
D-vitamiinia ja muutaman kerran viikossa sitä rautaa.
Muutenkin käytän "ei raskaana" lisävitamiineja mutta foolihappoa en muutoin tai rautaakaan. Nyt piti tietysti se A-vitamiini jättää pois ja vaihtui hieman vitamiinit sen kautta.
Omega 3 on mulle tärkeä myös koska syömme olemattomattoman vähän koko perhe yleensä kalaa.

Vaatetuksesta; Nyt on tosiaan se haastava puoli talviraskaudessa että pitäisi jostain kirppikseltä alkaa etsimään niitä isompia talvivaatteita...ja minkä näköisiä ne sitten päällä on...? Se siis hirvittää löytääkö edes jollain tapaa järkevän näköistä päälleen kun ei tämä masu tästä pienemmäksikään mene. Miten te olette itse keksineet talviraskauden ajan vaatetuksen?

Näin kun ei syksyllä vielä ole ollut liian kylmää olen ihan legginseillä päässyt näinkin pitkälle ahdistumatta vatsasta mutta sekin aika koittaa ettei enää mene päälle eikä tarkene. Toki mullakin on pari äitiysfarkkua kaapissa odottamassa, mutta se toppavaatepolitiikka onkin haaste. Miesten vaatteista voisi löytyä myös ratkaisu mutta mulle lyhytkoipisena ei oikein sekään toimi kun lahkeissa on sitten nimimerkillä vähintään 20 cm ja ylikin liikaa pituutta.

Eipä tämän pitkän tilityksen jälkeen muuta kuin että jään seurailemaan mitä juttua täällä jatkossakin tulee. Toivotan taas uusille tulijoille lämpimästi tervetuloa mukaan :flower: ja tsemppiä Alppikselle opiskelurutistukseen. Kerrohan kuulumisia milloin ehdit ja jaksat ;).

Ja muistakaahan reippailla raittiissa syysilmassa. Minä olen myös jopa saanut itseni useamman kerran viikossa kävelylle jos kelit olleet hyvät :LOL:.

RV 18+3/poikaolo
 
  • Tykkää
Reactions: Vaavi-haavi
efi
Hei Kaikille!

Voimat on iltasin niin lopussa, ettei tahdo jaksaa kirjoitella kuulumisia. Yritetään nyt kuitenkin....

Liikkeet Oon odotellu liikkeitä jo jonku aikaa ja tänään tunsin ensimmäiset liikkeet autoa ajaessa. Vissiin Oli sopiva asento ja housut ja vyö vähän paino vatsalle. Ei jääny kyllä epäselväksi, että mikä siellä muljaa. Tuntu liikkeet siinä niin selvästi. Epäilen, että seuraavia liikkeitä joudun kuitenkin odottelemaan, koska muuten ei oo kyllä tuntunu yhtään mitään.

Hehkeä keskiraskaus En kyllä myöskään ole mitenkään erityisen hehkeä. Hiuksissa ja kynsissä en oo huomannu mitään ja naama on ollu koko raskauden melko näppylöillä. Ei onniksi mikään teini-ikäsen aknenaama, mutta jatkuvasti jotakin pientä näppyä jossain. Mulla taitaa olla myös jonku verran taipumusta kerätä turvotusta, mikä ei erityisesti kaunista. Jotkut raskaanaolevat saa vaan sen mahan, mutta mulla kyllä turpoo kaikki paikat. Mä oon nyt ihan ok tämän raskauden kanssa, kun kaikki pahimmat oireet on helpottanu. Alkuraskaudessa kyllä ajattelin, että suoraa synnytyssaliin, kiitos. Viime raskaus oli ainakin melko kivuton ihan loppuun saakka, joten toivossa on hyvä elää. Niin kun Dariakin kirjotti, mä myös olen jotenkin kärsimätön tämän toisen kanssa. Ehkä se on sitten sitä, että tämä odotus on jo kertaalleen koettu....

Lapsettomuudesta Itteä myös lapsettomuus koskettaa, mutta siitä ei valitettavasti tarvitse lukea kirjoista. Meidän esikoisen kummit on kärsinyt lapsettomuudesta jo vuosia. Nytkin hoidot menossa, mutta ei niitä toiveita uskalla kovin korkealle nostaa. Kyllähän sitä kaikille lapsettomuudesta kärsiville toivoisi onnistumista.

Äitiysvaatteet En oo vielä kaivanu esiin mitään äitiysvaatteita. Rennosti oon kulkenu jo melkeen koko raskauden housujen nappi auki. Tulee onneksi kaikki paidat siihen päälle ja työpaikan puolesta ei oo mitään paineita pukeutumisesta. Sinne vois mennä vaikka jätesäkissä, jos haluais. Viime raskaudessa ostin muutamat äippähousut, mutta mitään äippäpaitoja en tarvinnu sillonkaan. Ihan menin normi vaatteilla. Toki oli kesäaika eli käytössä oli mm paljon joustavia mekkoja. En sitten tiedä, miten nyt talvivauvan kanssa. Muutama mahatuubi tuli ostettua, mutta niitä taisin kyllä enemmän käyttää vasta imettäessä selkää lämmittämään, kun en myöskään ostanut mitään imetyspaitoja.

Heittoaisa Meidän rattaista ei sitä löydy. Se vauvan koppahan on joka tapauksessa kuitenkin niin, että vauva näkyy. Lähinnä heittoaisaa olis kaivannu sillon kun vauva juuri siirtyi kopasta rattaisiin. Jos ostaisin uudet, niin ottaisin kyllä varmaan heittoaisalla. Muuten noi on kyllä ollu hyvät, kun niillä pystyy lähtemään vaikka metsäpolulle. Meillä on siis noi urban junglen mountain buggyt. Kerran mies kyllä onnistu kippaamaan lapsen niissä naamalleen kaupan lattialle, kun kerta ovat kolmipyöräset. Ja kyllähän kaikissa kynnyksissä saa olla tarkkana ja pitää kaksin käsin kiinni. Täällähän ei saa mitään noita ruotsalaisia merkkejä, mitkä suomessa on niin suosittuja.

Lisäravinteista syön ihan vaan perus raskausvitamiinia.

Olis kai sitä ollu jotain muutakin kommentoitavaa, mutta nyt on paras painua pehkuihin.

Jaksamisia kaikille!

Efi ja vauveli 15+6
 
Heissan,
Kiva lueskella teidän kuulumisia, täällä aika samanlaisissa oloissa mennään...päänsärky ja huimaus välillä aika kovaakin...oon kans yrittäny pitää aina vesipulloo ja jotain evästä mukana niin ainakin vähän helpottaa jos iskee päälle..

Mulla on alkanu ihan hirvee herkkuhimo. Eilen piti kaikki kaapit kaivaa et löytys jotain hyvää...vatkasin jopa kermavaahtoo ja vedin naamaan....huhhuh..minä kun yritin, että pystyis tän raskausajan syömään tervellisesti, mut minkäs teet kun tekee mieli kaikkee roskaruokaa ja ylipäätänsä rasvasta ja sokerista..Ei olis mitään apukeinoo? tää homma on nimittäin jatkunu jo monta viikkoo..no..kai se vaan on omasta päänupista kiinni. Olis vaan helpompaa se raskauden jälkeinen palautuminen kun ei keräis niin suurta ylimäärästä rasvakerrosta.. :$:ashamed:

Eilen kävin kyllä jumpassa ja tuntu vielä ainakin tosi hyvältä, pitää vaan alkaa keventää vähän niin kattoo nyt miten kauan jaksaa käydä vielä :)

Aurinko paistaa niin ihanasti ulkona, jospa sitä selviäis tytön kanssa ulkoilemaan tänään..

Eikun hyviä vointeja sinne!!

Mamu13 18+3 (kohta jo puolivälissä !! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Lisäravinteista sain neuvolasta jo monia viikkoja sitten ehdotuksen minisun mamasta,jossa kaikkia vitamiineja,foolihappoa ja rautaa, mitä odottaja tarvitsee, silti hb seilannut ylös alas 113-118 välillä ja väsyttää ...ja huimannut, koska verenpainekin kohtalaisen alhainen.
Vaihdan kyllä obsidaniin,jos ei ens kerralla oo noussut.
Vaunuja en oo ehtiny vielä kauheesti etsiskellä. Pinnasänky saadaan tänään--vain yhdellä olleena =)
Osaan nauttiatästä odotusajasta kärsivällisemmin, koska niin pitkä tauko ollut verrattuna muihin lapsiin ja ihanaa sitten kun ne pikku kantapäät alkaa tuntua ihon alla :))
Vaavi-haavi 17+1
 
Heiii =)
Eilen käyty neuvolassa ja hienosti kaikki oli ultratessa kävi kova huiske ja potkinta kun katteltiin<3
Tässä vähän näitä neuvolatietoja:
Rv: 15+3
Paino:-2,7kg(edellinen neuvola oli rv 6)
Rr:124/76
Hb: 143
Liikkeet:++

Kovasti tekisi mieli jo kaikkea pikku vaatetta lähteä ostelemaan, sukupuolesta ei kyllä ole mitään hajua..Tosi paljon vaatetta on kyllä tuolta esikoiselta jäänyt mutta kiva se olisi jotai ihan uuttakin hankkia.

Jospa tästä seuraavaksi vähän haravointia upeassa syys säässä =)
Hyviä vointeja kaikille =)

Kesäkerttu ja masun asukas 15+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Huomenta. Tää viikko on kyllä mennyt ihan älyttömän nopeasti! Keskiviikkona jo ihmettelin, et voiko olla keskiviikko ja nyt on jo perjantai! Voi hyvänen aika, viikko vielä ja sitten on lapsilla syyslomakin jo.

lapsettomuudesta ei ole kokemusta, ei ihan lähipiirissäkään. Kiitollinen saa olla, et olemme rakkaat saaneet hyvinkin vaivatta. 9kk on pisin aika, muuten on 3-4kk mennyt plussaan. Yksi aikainen km oli ennen nykyistä kuopusta.

huimaus mun huimaa välillä ilman raskauttakin kyllä, mut varsinkin ihan alussa huimas paljonkin jos nousi nopeasti ylös esim.

päänsäryt oli hetken pois ja taas särkee. Toivottavasti ei tästä taas ylly monen viikon säryiksi.

herkkuhimot no, todellakin löytyy. Itse en pelkää palautumisen kannalta koska mulla nyt vaan ei paino nouse vaikka kuinka herkuttelen. Mutta se, että annan periksi joka mielihalulle, siihen ei pitäs itteäni totuttaa koska sama jatkuu sitten kyllä synnytyksen jälkeenkin ja ilman masukkia painokin nousee herkemmin, eikä itsellä ainakaan imetys oo mikään "laihdutuskeino".

Plaah, kuopus on ihan kamalassa räkätaudissa ja minä sen nappaan hetkenä minä hyvänsä :snotty: enkä kyllä sitten yhtään tykkää.


RK 16+4
 
Heippa, täsä tulee viikon päivitys :) Ja kiitos uudesta pinosta.

Hehkeys: Välillä on hehkeä olo, ja nyt taas ei. Mutta takana onkin tooodella huonosti nukuttu viikko. Meidän toisella pojalla 4v on vaihe että ei oikein pitäisi nukkua enää päiväunia, ja päiväkodissa se nukkuu, niin sitten illalla valvotaan, heräillään yöllä, ja aamulla herätään jo puoli 6 kun kuuteen saisi nukkua. Pitää jutella päiväkodin tätien kanssa että jos unia voisi edes lyhentää… Alkaa olla täällä taas aika zombi olo. :mad: Kurjaa. Ulkoisesti olen myös hehkeä: ei finnejä ja tukka ei rasvoitu, kynnet kasvaa hienosti jne. Mutta väsymys ja liitoskivut vaivaa, mutta ulkopuoliset ei niitä huomaa..

Mä taas ei pysty lukemaan ollenkaan lapsettomuusjuttuja eikä keskenmenoista, tai huonosti menneistä synnytyksistä. Karttelen kaikkea tietoa näitä asioita koskien. Tulee ihan hirveän kurja fiilis niistä ja alan pelkäämään oman masuasukin puolesta.. :ashamed: Joten jätän ne suosiolla väliin. Myöskään en voi lukea uutisia hyväksikäytöistä tai lapsen kuolemista tai vammautumista. Ihan kamalasti alkaa ahdistamaan jo otsikon lukeminen joten en hirveästi lue päivän lehtiäkään. Myöskään en voi katsoa tv ohjelmia, jossa käsitellään näitä aiheita, esim. Criminal Mindsiä jos siinä joku hullu tappaa lapsia tai käyttää heitä hyväksi. Muuten kyllä tykkään sarjasta. En oikein halua katoa edes Erilaiset äidit sarjaa kun en halua tietää miten heidän synnytys meni… Keskityn mieluummin sitten omaani sellaisena kun se tulee.

Huimausta on kun en ole syönyt kunnolla, ja joskus aamuisin, myös kun odottaa kassajonossa, tai jos nousee liian nopeasti yöllä. Syöminen yleensä auttaa. Tässä hyvä esimerkki kun odotin esikoista: muistan että kävelin työmatkan jälkeen kotiparkkikselta kauppaan, matkaa noin 500m. Ja kaupan ovella alkoi tuntua että kohta huippaa ja olisi pakko saada jotain syötävää, ja ei kun mehua hakemaan ja marssin suoraan kassalle ja karkkipatukka siitä ja maksettuani hoipertelin istumaan seinän viereen ja tankkasin siinä kaupan lattialla istuen. Tuli muutapa hyvin pitkä katse kun mahan kanssa istuin siinä lattialla ja mutustelin suklaapatukkaa kalpeana :LOL: Huimaus johtunee mulla alhaisesta verenpaineesta. Nyt välillä huippailee mutta ei ihan niin paljon kuin esikoisen kanssa, mutta muutamaan otteeseen olen mennyt aamulla makuulle keittiön lattialle ja juonut mehua. Pitkän seisoskelu on pahin, ja töissä onkin siksi jo hiukan vaikeeta kun häpyluu huutaa hoosiannaa istukselusta ja seistessä alkaa huimaamaan. No tässä vielä jaksaa kipuilujen kanssa jonkin aikaa, mutta illat kotona menee helposti sohvalla makoiluksi, kun ei enää pysty istumaan..

Talven vaatetuksesta: Koitan pärjätä villakangastyyppisellä takilla ja paksulla villatakilla, joka venyy mahan yli. Kotipihassa voi pitää miehen isoja takkeja.

Herkuttaa ihan samalla tavalla kuin ennenkin, ja alkuraskauden ruoka/herkku/rasvamättö himotukset on suurimmaksi osaksi poistunut.. Ei ole muuten tullut painoa juurikaan alkuraskauden jälkeen (apuva! tuli 7kg heti kättelyssä painoa :popcorn:), eikä vatsaa enää turvota samalla tavalla, mutta kohtu on selvästi suurentunut. Kohta se yltää jo napaan. Viinirypäleet ja appelsiini myös usein auttavan herkkuhimoihin tai pari palaa mustikka- tai vadelmasuklaata. Joten aina ei tarvitse mässätä koko levyä kerralla. :saint:

Mariia ja Nappula 18 + 6
 
Uusille tervetuloa! Tulee itsellä oltua tuolla fb:n puolella mutta kerronpa tännekin kuulumisia.
Eilen oli toinen neuvola rr123/61, hb 122, painoa oli tullut viidessä viikossa 600g. Syke löydettiin heti ja 155 jyskytti.

Liikkeitä ei vielä tunnu, pari viikoa sitten tuntui muutama hively mutta sen jälkeen ei. En muista onko istukka edessä vai takaseinällä..

Hehkeä olo, sellaista ei kyllä ole. Atooppinen ihottuma senkun pahenee:/

Multi tabs:ia olen syönyt siitä asti kun ruettiin yrittämään.

Talvivaatetus, esikkokin on maalislapsi niin sillon parjäsin omalla toppatakilla mutta toppahousut piti lainata mieheltä. Joissa sit olikin 20cm liikaa lahjetta. Kaveri odotti talvella lasta niin hän kertoi käyttäneensä henkseleitä omissa toppahousuissa.

Maha senkun kasvaa, katseita olen saanut mutta harva uskaltaa kysyä. Pienellä paikkakunnalla kun ollaan niin huhut jo kiertää. Meille kuulemma tulee kaksoset ;)

Pahoinvointi helpottanut hieman, enää aamuisin ja iltaisin ennen hampaan pesua tulee huonous.

Ruokahimoja, niitä ei kyllä ole vieläkään. Enemmän suolaista tekee mieli mitä makeaa. Näin oli esikon aikaan ja hän on tyttö..:)

Tässäpä meidän kuulumisia.

Katjahei ja "onni antero" 15+4
 
Tänne saisi päivittää la 5.3 ja poikalupaus. <3 Tyyppi näytteli varustustansa oikein urakalla ja lääkäri totesi jäävänsä heti eläkkeelle jos ilmoitan tytön syntyneen.

Vauvalla näkyi hyvin rakenteet ja kaikki oli viimosen päälle hyvin ja hienosti. Joten tästä nyt sitten eteenpäin vaaleansiniset lasit silmillä :)

Pecapie & Tyyppi rv 18+1
 
Pitää vaan sen verran laittaa kuulumisia että tänään sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta päätti vaavi ilmoittaa olemassaolostaan selkeästi :).
Iltapäivällä klo.16:00 alkoi semmoiset diskojamit alavatsalla ettei epäilystäkään asukista <3. Ja tätä kesti ainakin tunnin taukoamatta! Saas nähdä millainen elohopea meillä asustelee ;).
Tuleva isosisko pääsi nyt eka kerran kädellä tuntemaan liikkeet.

Hyvää ja rentouttavaa viikonloppua itse kullekin :).

RV 18+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi ja Piip-
Täältä myös moikat! Kiitos Tarrasukalle uudesta pinosta. Meinasin ilmottaa, että oon jostain syystä pudonnut pois listoilta, mutta enpä löytänyt itteeni edellisestäkään :D

27.3/sisunen/2.lapsi/SatKs

En alkanut nyt opetteleen miten puhelimella saa punaseks, joten ei oo maailmanloppu vaikka listalta puuttuisinkin :D

Täällä epäilen tuntevani liikkeitä. Odotan kuitenkin kärsivällisesti isompia potkuja. Joku puhui tuosta, että raskausaika tuntuu tuomiolta, mulla ei oo ihan niin, mutta selkeesti odotan nyt enemmän sitä vauva-aikaa kuin ekaa oottaessa. Toistaseks onneks kivut on pysyneet poissa ja navan ympärystä lukuunottamatta olo on suht normaali. Hehkeyttä en tunne normaalistikaan, mutta onhan tää nyt ihan ok. Mä koen itteni itsevarmemmaksi raskaana, kun saan pitää piukempia paitoja häpeämättä mahamakkaroita. Toisaalta myös mieli on rauhallisempi.

Niin ja vaunuissa meil ei ollut heittoaisaa, mutta sekä kopan että ratasosan voi laittaa kumminpäin vaan.

enempää en nyt jaksa kännykällä. Mukavaa lokakuuta jokaiselle :)

Sisunen ja pötkylä 15+1
 
Heips naiset! :)

Daria09 ihanaa että siellä liikutaan jo noin kunnolla! <3 Täällä tuntui viime viikolla enemmän, nyt on saanut taas ihan kuulostella että tuntuuko mitään. Enemmän sellaista muljahtelua, potkuja ei ole nyt taas tullut. Jotenkin odotan niin sitä 22.10 ultraa niin jos tämä jatkuva huoli vähän helpottaisi :)

Oliko muita joilla unet on edelleen ihan sekoja :D Nyt on unissa ollut jotenkin teemana parisuhde, harvaseyö on joku riita miehen kanssa tai jotain muuta. Sanoinkin juuri aamulla miehelle että mulla on nyt joku hellyydenkipeysvaihe, kun koko ajan pitäisi kuulla että onhan meillä kaikki hyvin. Ja siis on kyllä, mutta silti näitä outoja unia :) Ehkä joku biologinen juttu, ettei mies lähde lätkimään :LOL:

Lisäravinteista käytössä Minisun Mama, maitohappobakteerit ja vielä lisäfoolihappo. D:tä pitäisi ehkä vielä ottaa ekstrana vaikka sitä siinä Mamassa onkin. Muutenkin kun raskaana näitä nappeja menee kyllä!

Talviraskauden vaatteista Mä oon oikeastaan tosi iloinen että on talviraskaus taas niinkun esikoisesta kun ei tarvitse hikoilla ;) Töissä pärjäsi loppuun asti yhdistelmällä äitiyssukkahousut, trikoomekko, villatakki ja saappaat. Siisti ja mukava asu vielä kun vähän koruja ja villatakkeja vaihteli. Yksi äitiystakki kans ostettu ja sinne vaan sitten villakerrosta väliin jos tulee tosi kovat pakkaset. Ja miehen toppahousut talvella sitten kotikäytössä kun tarvii olla ulkona enemmän :D

Suolasenhimo on täällä nyt palannut makeanhimon jälkeen. Juusto, leipä, pizza ja kaikki muu houkuttaa..

Raskausjoogan aloitan parin viikon päästä, jos siinä olis siten vähän sitä rentoutumista ja liikuntaa samassa paketissa. Ja tällä viikolla aloitan taas uimisen kun se on niin ihanaa pimeällä ja kylmällä :)

Onnea hyvistä neuvola ja ultrakuulimisista!:flower: Ihana kuulla että kaikki on mallillaan!

Oikein mahtavaa viikkoa kaikille, kertoilkaa kuulumisia ja fiiliksiä :)

Vappuvaavi ja tulokas 17+6
 
Huomenta päivää :)

vappuvaavi täällä myös ihan älyttömiä unet joka yö...just parisuhteeseen liittyviä paljon vastaavanlaisia ku sulla ja sitten semmosia järettömiä sotaunia..toissayönäki venäjä hyökkäs suomeen ja juostiin tuolla pitkin metsiä niitä pakoon, tuntu vielä niin todelliselta.. hohhoijaa..mut viime raskaudessa ihan sama juttu et vilkastu unet, mutta siitä ne sit rauhottuu ;)

täällä liikkeet edelleen aika vaimeita ja tuntuu aika harvoin mut kuitenkin tuntuu..vissiinki istukka tuossa eessä niin vähän vaimentaa..mut jotenkin aina ihana tunne kun tulee niitä hipaisuja, pikku potkuja ..<3

Viikot vierii niin nopeesti ettei perässä pysy..tasan kaksviikkoo rakenneultraan sitä ootan..tuntuu muuten et maha kasvaa paljon hitaammin ku viime raskaudessa, koska muistan tässä vaiheessa joku jo kyseli et millon tulee vauva jne, mut nyt tuntuu et maha piilottuu vielä niin hyvin tonne, ettei sitä ulkopuoliset vielä huomaa...iltasin kotona vaan kunnon turvotus..8)

Vois itekkin alkaa käymään uimahallissa, se tekis varmasti hyvää..:) on vaan niin herkkä iho ettei oikein tosta kloorivedestä tykkää, muutenkin nyt raskausaikana ihottumat paljon pahempana kun normaalisti, tuntuu et reagoi joka jutusta niin helposti...esim naama kokoajan ihan kuivalla kutisevalla ihottumalla..

Jeps, mut hyvää alkavaa viikkoa sinne. Nauttikaa <3

Mamu13 + pikkunen 19+0
 
Täällä on myös levottomia unia, ja viikonloppuna ei la-su yönä oikein hyvin nukuttanut niin olen yhä tosi väsy. Voisin pitää tämän viikonlopun perään heti toisen.. Noh, eiköhän sitä suomalaisella naisen Sisulla kestetä! :LOL:

Kuinka tämä mahan kasvu onkaan yksilöllistä. Toisilla vielä peitellään, mutta tätä ei kyllä voi millään peittää. Nyt jo tuntuu että oisin 6kk raskaana. Vatsa vain kasvaa.. ja kasvaa... ja kasvaa... kaikki vaan tuntuu kerääntyvän vatsan seudulle, vaikka muussa kropassa tämä ei näy. Ja mielestäni syön hyvin, mutta ehkäpä sitten liian hyvin ja terveellisesti.

Meillä on viikonloppuna 4 vuotis hääpäivä, niin pitää varmaan lasten shampanjaa ostaa mökille mukaan. :kiss:

Nappula pitelee ihania potkumaratoneja aina toisinaan, ja toisinaan tuntuu vain potku silloin toinen tällöin. Hirmuisesti vaihtelee päivittäin, mutta varmaan potkiskelee sitten myös tuonne selän puolelle. Mahan ulkopuolelle potkut ei oikein vielä tunnu, Ehkä parin viikon päästä.

Alan jo kovasti odotella RU:ta, joka olisi jo enskeskiviikkona 15.10.


Mariia ja Nappula 19 + 2

... tässähän ollaan kohta puolivälissä :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: Lillitys
efi
Tuosta mahan koosta pitää munki kommentoida. Mä jostain syystä kuulun tähän ryhmään, jolle kasvaa ihan hillitön maha. En sitten tiedä, että miksi. Muutama on täälläkin jo kertonut olevansa lyhyt ja sillä selittänyt isoksi kasvavaa mahaa, mutta mä oon tosi pitkä (melkeen 180 cm), joten siitä ei ole mun kohdalla kysymys. En sitten tiedä miksi mulle kasvaa jättimaha....

Multahan kysyi noin rv12-13, jo naapurin vanha rouva, että olenko raskaana...:ashamed: Nyt viikonloppuna esim kaupan myyjä mulle rupes komentoimaan, kuinka mun pitä syödä kahden edestä.... Ja olempa jo kerennyt saada muiltakin kommentia mahastani vaikka nyt menossa rv17. Nyt alkaa kyllä olla varmaan jo kaikille selvää, ettei tämä maha tule syömällä. Jostain syystä mulle pullahti maha esiin rv8. Itte oon aina ajatellu, että alkuraskaudessa mahaansa hämmästelevillä naisilla on luulosairaus. Ei mitenkään oo mahdollista, että niin aikasin on jo muka mahaa.... No täytyy vissiin tunnustaa olleensa väärässä tai sitte mua itteäniki vaivaa nyt pahan luokan luulosairaus... En kyllä yhtään ymmärrä, että miksi se maha tulee jo niin ajoissa pyöreäksi, kun vauvakin on sillon vissiin pavun kokonen. Ehkä lihakset toteaa siinä vaiheessa, että on aika venyä ja heittää hyvästit aikaisemmalle litteälle olomuodolleen.

Kun olin esikoisesta noin puolessävälissä raskautta, kyseli tarjoilija minulta että odotanko kaksosia :LOL:

Unia näen aina olin raskaana tai en ja usein ne on kyllä tosi omituisia...

Efi 16+4
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Heipä hei tänne ja mukavaa alkavaa viikkoa! :)

Lisäravinteista, itse olen syönyt Multitabsin raskaus ja imetysajan vitamiineja.

Unia olen minäkin aina nähnyt kyllä monen sorttisia ja lähes joka yö, joten ei taida sillä saralla olla eroavaisuutta :p

Maha, no kyllähän tuo vihdoin alkaa vähän pömpöttää muttei nyt ehkä näkyvästi kuitenkaan..Riippuu paljolti kuinka tiukkoja/löysiä vaatteita käyttää. Mutta sen olen kyllä huomannut etten mitään äly tiukkoja enää viitsi käyttää, sitä kun ei muutenkaan langanlaiha ihminen ole niin pian väki kattoo että ompa vähän tullut herkuteltua liikaa :popcorn: Miettinytkin tässä että milloin se maha oikein alkaa kasvamaan tai millon se oikeasti erottuu..? Rv ei vielä ole kuin 15, tuleekohan maha sitten kunnolla näkyviin vasta lähempänä puoliväliä vai miten lie.. Taitaa olla aika yksilöllistä tuokin vatsankasvu, ainakin kommenttien perusteella :D

Vaatetusta ei kyllä ole talvelle täällä mitään, kääks! Onneksi muutama vuosi sitten tuli ostettua talveksi villakangas takki, joka nyt laihduttua on muutamaa kokoa liian suuri. Toivon että sen kanssa pärjää siihen asti, että marraskuussa lähden Helsingin reissulla ja voisin sieltä sitten paremmasta valikoimasta ostella jonkun kunnon mamma talvitakin :heart: MUTTA sehän taas riippuu aivan milloinka tuo kumpu rupeaa todenteolla kasvamaan, että mahtuuko tuo takki marraskuussa vielä päällä. Villapaitoja ja takkeja pitäisi kyllä hankkia, voi mahdoton että olen niin vilukissa että apua! Saa nähdä kuinka sitä joutuu kovilla pakkasilla kerrospukeutumaan, koskaan en kyllä näin viluissani ole ollut. Olisiko siis raskaudesta johtuvaa, liekö sekin viluisuus helpottaa kun pidemmälle raskaus etenee..? JA housupolemiikki, siis voi räkä. Pitääkö sitä ostaa mamma termoslekkinsejä ja niiden päälle survoa pitkiä housuja että tarkenee. Ukko mulla on niin kaponen ettei sen toppahousuja auta lainailla :D No mutta on mulla henkselit housuissa että josko ne päälle jotenki vain mahtuu nii jalassa pysyvät niiden avulla sitten :LOL: Se jääköön nähtäväksi sitten :)

Olot täällä hyvät, hehkeydestä oli tuolla aiemmin puhe. Ei nyt ehkä hehkeä olo, muttei pahakaan. Sanoisinko että on onnellinen olo :heart: Naamaa on kiusannut koko raskauden ajan moiset pikun pikkuiset näpyt! Muutoin ihan jees meiningillä, hieman itsetuntoa kolhuttaa kun maha nyt kasvanut lähinnä pömppis mielessä eikä vielä vauvamahalta niinkään näytä..Mutta kyllä sen tuntee eron, ettei ihan höttömahaa ole kasvanut :D

Hui, jokohan kuinka pitkä romaani...Vielä sen verran sanon että ihanaa ihanaa, huomenna VIHDOIN toinen neuvola!! Käsittämättömältä tuntuu että monet täällä jo kovasti puoliväliä kolkuttaa ja itse vasta kerran käynyt neuvolassa!!! Se olis oikein lääkärintarkistus neuvola käynti, mitähän sielläkin tapahtuu..Nyt hieman alkanut jänskättää! :$ :$

Piip- 15+0 :heart:
 
mahan kasvusta mä taas kuulun niihin pikku mahaisiin. :) pituutta on 172cm ja painoa alta 65kg. Mies kyllä totesi viime sunnuntaina, ettei sitä enää piiloon saa :D muttei tarvi kun huppari vetää päälle niin minusta kyllä jää hienosti piiloon :D. Varsinkin tyttöjen kohdalla vatsa on ollu oikein sopiva pikkuinen kumpu :)

Flunssan kourissa täälä :snotty: inhottavaa. Just selvittiin vatsataudista niin heti seuraava tauti päälle :( Mut se hyvä tässäkin on, että kuopus näyttäs selviävän ilman korvatulehdusta! Et olisko ne ajat sitten jo takana päin ja "ilmastointiputket" kasvaneet kesän aikana riittävästi :D Toivotaan näin :)

Oli todella hullunkurisen kuulosta, eilen oli kakkosen oijonta kontrolli ja meinasivat siellä, et seuraavan kerran voisi tulla sitten vasta maaliskuussa. Kummaa ajatella ylipäätään, et se maaliskuu kyllä ihan oikeesti on tulossa! :saint:

Rk 17+1
 

Yhteistyössä