*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Sone* joo mulla tuntuu potkut jo kun istun niin ihan kylkiluiden alapuolelle ja mulla kanssa pitkä selkä.. :) Vaikea löytää hyviä paitoja ennen kuin sitten noi pitkät paidat tuli muotiin niin helpottanut pitkä selkäisenä kummasti :) Jotkut koko puku uikkarit oli ihan turha edes yrittää laittaa joskus päälle kun ei riitä selänkohtaa pituus niissä.. :D Mulla kohtu tuntuu siis reippaasti jo navan yli.. ihan pallean alapuolella.. :O

mam ja riisi 22+6

Halaukset kaikille sitä tarvitseville, jaksamista teille :hug:

Niittyvilla, ihanaa että selvisitte pelkällä säikähdyksellä :)

(.) Maanantaina oli vuorossa neuvolakäynti ja tällä kertaa oli vuorossa erilaisten kyselyjen täyttö ja mukaanikin sain pari paperia täytettäväksi. Ja lisäksi Kelan paperit. Vaikka siitä ei ole kovinkaan kauaa kun viimeksi niitä täyttelin niin saapahan harmaat aivosolut taas kyytiä kun pääsen niihin käsiksi.
Paino -165 g/vko :)
RR 134/69
F 13 cm
Syke +
Liikkeet ++

Kohdunpohjan korkeus mitattiin nyt ensimmäistä kertaa ja ihan keskikäyrällä mennään. Syke vaihteli 150 molemmin puolin, aivan lopuksi niissä tapahtui selvä hidastuminen mutta kätilö selitti sen vielä olevan ihan normaalia 26-viikolle asti. Kuulosti kamalalta, mutta onneksi ne lähtivät siitä taas nousuun. Kovasti pieni potkiskeli anturia, ihmetteli varmaan kuka hänen oloaan häiritsee :heart:

Liikkeitä tuntuu koko ajan enemmän ja joka kerta ne ovat yhtä ihania :heart: Onneksi työpaikalla istun selin työkaveriin, ei tarvitse selitellä hassua hymyä, joka kasvoille nousee joka kerta kun potkun tunnen :)

Uutta talvitakkia en ole ajatellut ostaa. Molemmat käytössä olevat talvitakit on alaspäin leveneviä, joten kyllä sinne yksi vauvavatta mahtuu.

Tarvikkeista mietin lähinnä tuota uutta äitiyspakkausta, periaatteessa me ei sitä tarvittaisi. Esikoiselta jäi kaikki sen verran hyvään kuntoon, joten vähän turhalta tuntuisi ottaa pakkaus vain makuupussin takia. Toisaalta olisihan se kiva muisto aikuisiällä. Pitää vielä miettiä.

Esikoisen kanssa osakestoiltiin vajaa vuoden ikäiseksi ja nytkin olisi tarkoitus vähintään osakestoilla ja kovasti yritän kyllä päästä täyskestoiluun asti. Mä en kokenut sitä mitenkään hankalana juttuna. Samassa ne pesi kuin muutkin pyykit ja meillä pyöri kone muutenkin melkein joka toinen päivä (lähinnä huonojen kuivatusmahdollisuuksien vuoksi -> oli pakko pestä pienissä erissä). Mutta kukin tyylillään ja jaksamisensa mukaan.

Synnytyspelkoa en tunne, ensimmäinen meni kuitenkin ihan sujuvasti. Ainoastaan ponnistusvaihe hiukan kammottaa. Olin ponnistusvaiheen alkaessa valvonut kaksi vuorokautta putkeen ja jaksaminen oli jo todella huonoa. Ponnistusvaihe kesti tunnin ja sen jälkeen mä olin ihan loppu. Ei siitäkään jäänyt valtavia traumoja, mutta toivoisin että vähän nopeammalla pääsisin tällä kertaa. Sektioa en myöskään osaa pelätä, tosin mulla ei viimeksi missään vaiheessa ollut se edes mahdollisuutena.

Hyvää päivänjatkoa kaikille

Paipula ja Tiuku 18+5

Pixie: Hyvä että saitte asian selville nyt ettei tule sitten järkytyksenä synnytyksessä... ehditte asiaan perehtyä ja käsitellä sitten. Onneksi nämä on niitä "helpoimpia" kehityshäiriöitä vauvooilla yleensä, ja niin ollen hoitokin on hyvin saatavilla. Voimia asian käsittelyyn ja toivotaan että vauva saadaan pian leikkaukseen syntymän jälkeen, on varmaan parhain niin...? :)

Taffo:Tilanteesi veti kyllä ihan vakavaksi! Hyvä toisaalta kun aivoistasi löydettiin ettei mitään peruuttamatonta ehtinyt sattua tietämättä... mutta ajankohta on kyllä erittäin huono kun pikkuisen pitäisi pystyä kasvamaan masussasi viel pitkään. Ihanaa kun äitisi pääsee apuun sitten kun tarve. :) Nyt kovasti, kovasti voimia täältä sinulle lähettelen ja toivon että vauva pystyy olemaan massussa vielä mahdollisimman pitkään ja että sinun tuleva leikkauksesi menee hyvin. :heart: Tuntuu omakin vuotava eteis-istukka "pieneltä" vaivalta, vaikka sekin tosin vauvalle kohtalokas jossain tapauksissa... Mutt silti... : /

Minx82
: Sinulle myös voimia tilanteeseen... :( Saanko udella miten paljon kohdunkaula ehti lyhentyä suppareista ja millainen toimenpide tehtiin että synnytys ei käynnistyisi? Itsellä samoja ongelmia ollut, (tosin ei supparit ehtiny viel tehä tuhojaan kohdun suulla ku oon ollu niin rauhassa) + nyt vielä se vuotava eteis-istukka murheena... Monta asiaa painaa mieltä... Voimia sinulle! Ja koita jaksaa ottaa iisisti! :) Minä jos kuka kans tiedän et miten vaikeaa ja tylsää ja masentavaa se voi olla ku mitään ei oikein saisi tehdä mutta psyyke sitä vaatisi että saisi vähän edes iloa elämään, vaikka ihan kotitöistä! Tuntuisi että minustakin on johonkin... hävettää niin ukkoa nakittaa asioista kun eka on 8h töissä ja tulee kotiin, mut jotkut asiat on vaan tehtävä ja onneksi ukko tottakai ymmärtää tilanteen. :heart:

Mam_87:Minulla on myös kohtu korkealla jo... lähellä alimmaisia kylkiluita tuntuu jo potkuja ja keuhkoja alkaa painamaan jos istuu kovin "lysyssä" eli sinnekkin alkaa tilan puute tulla... Myös ummetus minulla ISO ongelma. Nyt kun jouduin lähes vuodelepoon tänne kotiin kuitenkin viel onneksi on mahan toiminta tyssännyt täysin... Neuvolasta ohjasivat ostaan Vi-sibliniä, on rohdosvalmiste, ja turvallinen käyttää eikä jätä "riippuvaiseksi" kuten jotkut ulostuslääkkeet... On siis vaan kuitilisänä. nyt pari päivää sitä ottanu ihan minimi annoksen, 1 mittalusikallinen juoman seassa aamuisin (ei mitään herkkua mut menee ku putkella juo) ja vähä on vatsan toiminta parantunu, vara on lisätä annostusta viel 3 mittal. päivässä. :) Kannattaa kokeilla jos oikeesti tulee niin paha olo vatsaan ku itella ku kakka antoi oottaa aina 3-4 päivää ( norm. toimii päivittäin) Kyllä oli maha kipee ja taynnä!!! Yök!

Nukkuminen: Mulla on siis aivan kamala ongelma tullu nyt tän rauhallisesti ottamisen ohella myös et en saa nukuttua öisin!!! Kärsin siis totaalisesta unettomuudesta! Päivisin en nuku, ja olen pystyssäkin, teen ruoan yms kevyttä pientä mut levähtää on pakko etteivät ota osastolle jos vuoto taas yltyy. Ja nyt siis 3 yötä mennyt kaavalla: illalla nukkuun 22-23 (väsyttää sikana), herään klo 2-4 aamuyöllä pissalle enkä saa enää millään unta... Valvon n. 6 saakka, välillä nousen jopa ylös ku ei vaan jaksa montaa tuntia makoilla silmät auki pimeessa. Sit iskee väsy klo 6 jälkeen ku ukko lähtee töihin ja ehdin nukkua max 2h ku esikko herää... Ja siis siitä huolimatta et näin on menty monta yötä peräkkäin en ole päivisin kauheen väsyny ja tekis mieli touhuta, mitä en tietenkään uskalla tehä sairaalaan joutumisen pelossa ja muutenkin... Viime yönä nukuin alku yöstä 2h ja aamusta 2h ja perhana vieköön päikkäreille en mee, josko ens yönä nukuttais... Onko kellään muulla samaa?? Todella ahdistavaa. Sit ku yöllä valvon ajatukset pyörii vaan vauvan tavaroiden laitossa jne. (Vedän ressiä niistä jo nyt ku uhkana joutua osastolle periaatteessa milloin vaan ja kaikki jäis ukolle, ja eihän se tiiä niin hyvin ku minä... :) ) Kohtalontovereita? vinkkejä? Kohta oon varmaan niin ylikierroksilla et alkaa sen vuoksi taas supistella... toivottavasti ei... :( Ois kiva nyt nukkua ennen ku vauva alkaa valvottaan.

Muuten asiat ennallaan, ei vuoda ja tasaisesti ollaan ja levähdellään...

Nopponen 22+5

Nopponen!: Mä kärsin jonkun verran unettomuudesta keskellä yötä vessa käyntien jälkeen. Nukun siis ihme pätkiä ja iltaisin väsyttää 21-22 välillä tosi paljon ja unta ei silloin tarvitse hakea, mutta sitten kun on vessassa käynyt yöllä 2-4x niin ei se uni vaan ole samanlaista. En silti ihan nouse ylös ihmettelemään kun en varmaan muuten jaksaisi, vaikka suhteellisen pirteä olenkin päivisin. Tosin välillä tulee väsy puuskia päivällä ja miettinyt, että mahtaakohan pukata anemiaa päälle.. : /

Mun on nyt pikaisesti kysyttävä, kun oon vähän tietämätön.. Kun moni on sanonut että kohtu on korkealla jne... Mutta mää tunnen liikkeitä ainoastaan (reilusti)navan alapuolella :O pitäisiköhän sen sitten olla ylempänä kun viikkojakin on joku 21+?
Sori tälläset hölmöt kysymykset, mut tälläi ensikertalaisena mietityttää vähän kaikki :D

Heipsan pitkästä aikaa ihanat kanssa-odottajat!

Viimeksi oli miulla ikäviä asioita vaan ja vuodatusta, kiitos teille kaikille tuestanne. Luin kaikki kommentit moneen kertaan ja sain niistä paljon!

Nopponen ja Pixie ja kaikki muut joilla on ikäviä asioita mielessä, voimia teille ja paljon halauksia!

Oon ite huomannu että raskauden aikana jotenkin kaikki sellanen ikävä kärjistyy mielessä ja kasvaa isoiksi murheiksi. Liekö sitä herkempi nyt raskauden aikana?

Ummetuksesta. Mie oon tykänny käyttää levolacia, se ratiopharmin vastaava maistu ihan mädätyneeltä banaanilta ja miulla tulee edelleen niin helposti paha olo, että yrjösin kun vetelin sitä. Levolac wörkkii ja se maistuu "vähemmän järkyttävältä". Lisäksi mie syön kaurapuuroa joka ilta ja aamu. Illalla muuten kannattaa syödä kaurapuuroa tai velliä maitoon tehtynä. Kaura ja maito sisältää tryptofaania joka auttaa nukkumaan paremmin.

Oma napa minun äiti oli viikon täällä meillä ja autto järkkää meidän pieniä häitä, jotka viime perjantaina pidettiin. Äiti on ollut selvinpäin ja hän hakee nyt asuntoa täältä minun kotikaupungista, oon auttanu paperisodassa ja sellaista. Pelkään vaan tietysti, niin kuin aina, että äiti alkaa taas juomaan ja kaiki menee taas pieleen. Toivon siis vaan kun en muuta voi.
Joku teistä sanoi, että raskauden aikana on alkanut miettiä omia vanhempiaan ja lapsuuttaan ja sitten kun lapsi syntyy, tunteet vaan voimistuu. Minun vanhemmat on tehny parhaansa, jotenkin en osaa heille olla vihainen omasta vaikeasta lapsuudesta. Isä ei oo ikinä osannu oikein olla tunnetasolla lastensa kanssa yhteydessä ja äiti nyt on mitä on. Minun isä ei muistanu edes meidän hääpäivää, soitin sille ja se sanoi vaan "no onnea nyt sitten ja terveisiä sinne". Mutta se nyt on hänen tyylinsä vaan.

Pahoinvointi ei jätä minua rauhaan, on lähes jokapäiväistä, oksensin meidän hääpäivänä koko aamun:(

Rakenneultra oli meilläkin maanantaina ja saatiin poikalupaus (se ei kyllä epäselväksi olis voinu edes jäädä, sellaset oli vehkeet:LOL:) Vauvan painoarvio oli 450 g, oli viikkoja hieman isompi, mutta se ei kuulemma ole ongelma. Vauvan pää on kuulemma syvällä minun lantiossa, minkä oon kyllä huomannu jo, nimittäin pissattaa ihan koko ajan. Käyn noin 4-5 kertaa yössä vessassa.

Vielä loppuun pari kysymystä, mitkä minua askarruttaa:
Miten päin teidän muiden vauvat on?
Tuntuuko vauvan liikkuminen teistä muista välillä epämiellyttävältä? Joskus kun pikkunen möyryää oikein kunnolla, tuntuu tosi inhottavalta, ei se satu, mutta on inhottava tunne, niinkuin maha menis ympäri. Lisäksi eilen pissasin housuun, kun pieni käytti minun virtsarakkoa jumppapallona.:ashamed: Meidän pienen liikkeet tosin voi välillä jopa nähdä ulkoa päin ja ne tuntee tosi selkeästi mahan päältä. Niin ja miulla kuulemma se istukka on jossain takana.

Loskaisesti alkoi täällä marraskuu, parempia säitä toivoen:
Nippatäti ja Paavo 21+5

PS. Olette mielessä koko ajan vaikka en aina saa aikaseksi kirjoittaa!
Muoks: Ja Mammutille ja sintille on kyllä kaikki sormet ja varpaat ristissä!

Viimeksi muokattu:
Voimia Taffo, Pixie ja Minx!! Sekä kaikki muut jotka niitä tarvitsee.

Kiitokset uudesta pinosta. :)

Nippatädille onnittelut naimisiin menosta!

Nukkuminen on täälläkin välillä vähän niin ja näin. Yöllä heräilen muutaman kerran aina vessaan ja sen jälkeen on vaikea saada unta. Viime yönä valvoin tunnin yhden vessakäynnin jälkeen kun vauva aloitti kamalan myllerryksen.

Liikkeistä kova on tuo pikkuinen liikkumaan ja välillä tuntuu ikävältäkin, etenkin kun pieni muksauttaa kunnolla virtsarakkoon tai jonnekkin tuonne kohdun pohjalle.

Miten päin vauva on ultrassa pikkuinen oli pää alaspäin ja luulisin että on nytkin, kova toinen on ainakin nyrkkeilemään, suurin osa liikkeistä tuntuu tuolla alhaalla päin.

Hengästyminen joo, kyllä hengästyn helposti. Tuntuu, ettei kovasti tarvitse edes touhuta, että hengästyttää. :/

(.) Täällä ei voinnin suhteen ole mitään ihmeellistä tapahtunut. Ihan hyvin jaksellaan. :) Miehen kanssa käännettiin asunnossa järjestystä, olohuone tuli ihan uuteen uskoon ja tilaa tuli kamalasti. :) Makuuhuonettakin laitettiin, siellä täytyy vielä järjestellä lisää mutta ihan hyvältä jo näyttää. Kasattiin yhdet kaapit päällekkäin, että sinne saa sitten vauvan vaatteet. Turhaa tavaraa pitäisi nyt heittää kamalasti pois, haluttaisiin päästä eroon tästä turhasta roinasta ja nyt olisi ihan hyvä hetki kun tuota tilaakin tarvitaan lisää. Nyt näyttäisi siltä, että meidän kauhunaapurit olisi muuttamassa, tänään on muutaman kerran heidän oven edessään ollut pakettiauto ja sinne on kampetta kannettu. Liikaa en uskalla toivoa että ovat tosissaan lähdössä mutta silti, pieni kipinä elää! :)

CandleLight ja poju 22+4

Heipsan taas!

Pikaisesti ultrakuulumisia aamulta, eli rakenneuä oli ja pikkainen vastasi viikkoja 19+5, mutta kätilö ei ollut ollenkaan huolestunut. Sanoi vaan, että on siron puoleinen kaveri tulossa :D Painoarvio 317g ja pituutta oli kuitenkin jo aika paljon. Ensin ei kaiffari meinannut suostua näyttämään "vehkeitä" kumpi oisi, mutta sitten ihan lopuksi vielä kurkattiin niin silloin hän suostui jalat levittämään ja äidin vaisto oli kyllä nyt ihan oikeassa ja eikä voinut erehtyä, poikahan tuo nyt sitten on :heart:

Yllättävän kauan saatiin olla ultrauksessa 75min kaikkinensa ja neljä kuvaa saatiin, yhdessä poitsun jalkapohja, yhdessä kuva "haarovälistä" todistusaineistona ja kaksi profiilikuvaa :) Pikkanen tykkää nojata ja makoilla istukkaan ja nyt selvisi sekin, että istukka on todellakin etuseinässä ja osittain sen takia myöskään ei noita kaikkia liikkeitä tunne.

Nyt pakko jatkaa töitä vaikka täpinöissäni olenkin :wave:

natusani ja "Usko-Eevertti" 20+1

• Tykkää
Reactions: Nanna*83
Pixie Tsemppiä!

Minx Voimia myös sinulle!

Asentoa on vaikea löytää nukkuessa ja istuessakin. Mullakin kohtu on jo aika korkealla, joten ei ihme.

Emsuli Ei kannata olla huolissaan, vauvan asentokin vaikuttaa siihen missä päin liikkeet tuntuu :)

Miten päin vauva on, en osaa sanoa. Välillä liikkeet tuntuu ihan alhaalla, välillä navan yläpuolella. Rakenneultrassa veikka oli pää alaspäin, mut ei mitään aavistusta nyt. Vauva tuntuu kyllä hyvin kun kokeilee käsillä mahan päältä, mut en kyllä vielä tunne missä on pää ja peppu :D

Meilläkin on nyt vihkimispäivä päätettynä, tammikuun puolella se on ja viikkoja silloin 32 :) Pidetään ihan pienet juhlat ja kutsutaan vain lähipiiri, jaksaa sit noilla viikoilla vielä järkätä sellaset.

21+5

Istukka on minullakin takana. Vauva oli ultrassa "painuneena selkärankaa vasten" (kätilön kommentti), oli ihan hassussa asennossa kuin jokin pieni eläin pesässä nelinkontin eikä hänen kasvoistaan saatu kuvaa ollenkaan, oli pikku sykkyrällä kasvot poispäin.

Pulputtelee hyvin alhaalla, vähän karvoituksen yläpuolella. Välillä tuntuu hieman ikävältä töissä, kun maha alkaa "kuplia" aika isosti, ilmeisesti istumatyö ei lapsosesta ole kovin kiva, koska silloin aina alkaa möyrintä.

Olen ihmetellyt, kun maha on noussut jo ylös rintojen alle, että läskiäkö se kaikki on kun lapsihan tuntuu ihan alhaalla :D. Lysyssä istuminen ahdistaa mullakin keuhkoja eli alkaa jo painaa. Lapsivettä on kuulemma reilusti, vaikuttaisikohan se asiaan?

Vatsan toiminnasta: mulla ei ole ikinä ennen ollut ummetusongelmia mutta nyt on hirveää poronpipanan vääntöä... Kaurapuuroa suosittelen kyllä kaikille jokapäiväiseksi "herkuksi"; on auttanut mulla ainakin. Täytyy ottaa Vi-siblinit ym. käyttöön sitten, kun ei tule enää poronpipanoitakaan vaikka punnaa verisuoni pullistuen :D.

21+6

Liikkeet Miulla tuntuu liikkeet myös tossa navan alapuolella, istukka on edessä. Joskus tunnen liikkeitä myös tonne selkäänpäin ja ylös, mutta harvemmin.

Ummetus Ei onneks vaivaa nyt mutta miulla auttaa kuivatuista aprikooseista tehty kiisseli tai puuro.. Mustikka ja luumu on hyviä kans.

Himoja Ei oo tehny mieli makeeta juur ollenkaan koko raskauden ajan ,mutta nyt himottas konvehdit ihan hulluna, pakko vaan yrittää malttaa mielensä, mikä sokeripläjäys niistä tulee.. huhhuijaa.. Jos sit viikonloppuna vähän :p Muita himoja on satsumat ja omput :) ....ja juustot...

Nukkuminen: Muuten nukun hyvin mutta vessareissun jälkeen saatan jäädä myös märehtimään joitain juttuja, ei tuu uni sit kunnolla. Tää voi tulla ongelmaks sitten loppuajoista, ainakin viimeesk oli.. Toivon että mahollisimman pitkään menis nää yöt suht hyvin..

21+4

Heipat kaikille, ja extrapaljon jaksamisia kaikille joilla on ollut huolta. Täällä käytiin tänään neuvolassa ja oli onneksi valkuaiset enää yhdellä plussalla, jee :) Sen sijaan oli painoa tullut melkein 1300g viikossa (kokonaisuudessaan nyt kuitenkin vasta 2,1 kg), mikä nyt terkkarin mukaan johtuu varmaan turvotuksistakin osin. Uutena oireena on nyt tulleet supistelut, ei onneksi kipeet sellaiset mutta epämukavat jos jotenkin pitää oloa kuvailla...Ja sitten on toi sydän oudon tuntuinen, muljuu silleen omituisesti, nyt niin usein että olo on tukala. Näistä johtuen sitten ens tiistaina taas neuvolalääkäriin. Varmaan se kohta kyllästyy meikäläisen naamaan jo. Sf-mitta otettiin tänään ekaa kertaa ja se oli 19cm, millaisia mittoja muilla on ollut?? Kelan paprut sain myös menemään jo, nyt vaan pakkausta ootellessa sit :popcorn:

Liikkeet mulla tuntuu alavatsalla sivuilla ja tossa ylävatsalla keskellä, istukka on mullakin etuseinämässä että siitä kai johtui ettei niitä liikkeitä kunnolla aikaiseen tuntunut.

Joku kysyi että tuntuuko liikkeet joskus epämiellyttäviltä, kyllä! Välillä pikkuinen kai heittää kuperkeikkaa niin että tuntuu kuin koko vatsa menee ympyrää. Onneksi kuitenkin harvemmin, potkuja on mukava tuntea, saa aina hymyn huulille :heart:

Hengästyminen on ihan jatkuvaa mulla kanssa, heti jos vähänkin nopeemmin kävelee tai muuten reippailee.

Tarvikkeita en oo hankkinut vielä, kohtapuoliin kai se on luovuttava toivosta että pääsis miehen kanssa saman katon alle ennen synnytystä ja alettava hankkimaan itsekseen niitä omaan luukkuun.

Selkä on ollut ihan tajuttoman kipeä nyt pitempään jo, toi uus työ ei kanssa oikeen kai sovi mulle kun siinä joutuu istumaan paljon.

Tästä nyt tuli aikamoinen omanapaviesti taas mutta näillä mennään :) Hyviä odotuspäiviä kaikille kanssasisarille, puoliväli on ohitettu komeasti jo!

Viimeksi muokattu:
Liikkeet tuntuu täälläkin alhaalla. Pipana potkii kovasti ja enimmäkseen just vyötärönauhan korkeudelta, eli päällyshousut saa vaihtaa lököverkkareihin aina ku mahdollista. Potkut tuntuu enimmäkseen sivuilla, niillä main missä normaalisti munasarjat sijaitsee, joskus myös keskellä. Muutaman kerran on myös tuntunut mojaus molemmilla puolilla yhtä aikaa, mitä lie venytyksiä siellä harjoittelee... :D

Vatsa toimii hitaasti, mutta niin se on toiminu aina. Enemmän häiritsee se että virtsarakko ei tyhjene kunnolla. Mulla on vissiin yliaktiivinen rakko (lääkäri joskus epäili), eli normaalistikin tuntuu hätä jo tosi pienestä määrästä nestettä rakossa. Nyt saatan joutua käymään pissalla kolmekin kertaa ihan putkeen, kun aina kun pääsen vessasta ulos, tuntuu että taas on hätä. Rasittavaa...

Viikko vielä puoliväliin aikaa, rakenneultraan 3 viikkoa.
Piula 19+0 (vaikka Lilypie onkin jo perjantaissa ja päivän eellä)

Piula Terkkari miulle varotteli jo tosta vaivasta ekalla käynnillä, eli pitäs istua pöntöllä kauemmin ja odotella että pissi "laskeutuu", se yks liraus on vaan pien osa vitrsarakon sisällöstä ilmeisesti.

(Osittain kopsattu Pikku kakkos-pinosta, tääkin piti kirjottaa jo toiseen kertaan ku eka teksti hävis johonkin... kolmatta kertaa en enää jaksa. :))

Piti tulla hehkuttaan miten on hyvä olo ku on saanu monen valvotun yön jälkeen nukuttua! Oon kyl heränny jo ennen kuutta ku ukko lähti töihin mut siis klo 22 saakka nukuin putkella yhdellä pissatauolla! Voi että on hyvä fiilis!

Muutenkin kiva ku ukko aloittaa tänään "talviloman". Päätettiin et pitää sen jo nyt ku jos kaikki menee hyvin tässä myöhemmin on tulossa se isyysloma. Pitäis käyttää esikoista hoplopissa ku tullu kauan sitte luvattua... toivottavasti pääsen mukaan istumaan ja kattomaan isin ja tytön temmellystä. Ite en uskalla lähtä istuun autoon (lähin hoploppi yli 100km päässä) jos vuodot alkaa ja vointi huononee. Ois myös ihana jos pääsisin käymään ukon kans jouluostoksilla jo ku sit tässä lähempänä ei ainakaan olotila helpotu... katsotaan. Mut pääasia et ollaan yhdessä, eikä tartte aikaa täällä lepäillessä joka päivä esikon kans kahestaan kuluttaa ku ukko töissä!

Millä viikoilla te aiotte konkreettisesti laittaa vauvantarvikkeita esille??? Tyhmä kysymys, tiedän... Itsestä tuntuu et pitäis laittaa jo ku se vuodelepoon passitus osastolle istukan vuotojen takia kummittelee takaraivossa jatkuvasti... :/ Mut sit taas tuntuu et jos nyt hätäilee, se tuo huonoa onnea ja käviskin pian huonosti... Hui kauhistus, pois tuollaiset ajatukset! On vaan nämä asiat alkanu ihan oikeesti vaivaamaan... Mut tuntuu et saisin ite ehkä jollainlailla mielenrauhaa et jos ei loppu aikaa saa olla kotona, olis sit kaikki jo ainakin jollain tavalla kunnossa kotona, eikä ukolle tulis lisästressiä kaiken muun ohella... Eihän sitä voi varmaksi toki tietää, vaikka oisin viel maaliskuussa yhdessä koossa kotona ja istukka noussut paremmalle paikalle mutku tulevaisuutta ei voi ennustaa ja yks sairaalareissu jo vuotoineen takana... : /

Mulla kans pissa ongelmia, rakko ei tunnu tyhjentyvän kunnolla... loppu raskaudessa varmaan viel pahentuu taas niinku esikon aikaan... Todella ärsyttävää, tiedän! Mulla myös pelkona et alkaa falskaan pöksyihin, viimeistään synnytyksen jälkeen... pitäis tehdä lantionpohjalihaksien jumppaa mut musta ne liikkeet tuntuu ärsyttävälle!!! Niitä on epämiellyttävä tehdä... Esikon aikaan synnytyksen jälkeen tuntu et lihakset oli ihan retuperällä pitkän aikaa... kerran tais jopa lirahtaa tahtomattani... Mut se ongelma korjaantui ajankanssa ku pääsi liikkumaan kunnolla... Mut niitä jumppaliikkeitä vihaan... ja mielestäni teen liikkeet ihan oikein...?

Hyvää viikonloppua ja halloweenia kaikille! :)

Nopponen 22+6 (Huomenna poksuu 24. raskausviikko! Jihuu!!!)

Onpas täällä ollut ikäviä uutisia :( Tsemppiä kaikille teille jotka kamppailette vaikeiden asioiden kanssa, omat ongelmat voi kyllä laittaa lainausmerkkeihin tuollaisten tilanteiden rinnalla...

Kiitos vastauksista sitä Kelan rahaa koskien, sellainen kuva minullakin oli et Kela laskee päivärahan uudelleen vain jos tulot nousee yli tuon 20%.

Liikkeet tuntuvat kyllä täälläkin välillä aika epämiellyttäviltä. Vauva myllertää etenkin töissä ollessa tosi paljon, eilen illallakin pari tuntia ja kerran tuntui sitä kuin vauva olis levittäny itsesä x-asentoon ja venyttäny kohtua isommaks! Tuntu aikas ilkeelle! Liikkeet tuntuu minulla aina tuolla alhaalla josta olen päätellyt että vauva on vielä pää ylös päin. Esikoinen käänty pää alaspäin viikoilla 25+ ja sen kyllä huomas heti kun potkut alko tuntumaan ylhäällä. Minulla myös istukka edessä.

Minulla sf-mitta oli myös 19cm.

Minulla taitaa olla kans tuota vaivaa et rakko ei tyhjene kunnolla. Pitääpä malttaa istua pöntöllä pitempään.

Olikohan vielä jotain mitä piti kommentoida... Eilen tuli muuten taas RD-hetki kun olin ajamassa risteykseen ja valo vaihtu punaseks niin minä vaan posottelin muina miehinä päin punaisia. Vasta risteyksen jälkeen tajusin et minunhan ois pitäny pysähtyä! Onneks ei rytissy! :| No, joka tapauksessa tänään poksuu taas! :heart:

Särö 23+0

Hyvvee perjantaita to all.. :D

Rakko
ei tyhjene täälläkään kunnolla ja todella ärsyttävä vaiva. Heti kun nousee pyntyltä pitää melkeen samantien mennä takaisin istumaan ja liikekannalla ollessa ehkä ärsyttävintä :/

Särö78: Onneks ei rysähtänyt tosiaan.. :O Mulla kanssa hetkiä kun unohdan asioita, vaikka olisin kysynyt ne samana päivänä.

( . ) : Täällä huonosti nukuttu yö takana. Seinä naapuri soitti musiikkia melkeen puoleen yöhön asti kunnes sitten menin sanomaan, että nyt riittää! Tämä naapuri on n.50wee mies, joka on asunut ehkä 3kk tässä ja siitä asti soittanut joka viikonloppu musiikkia ja alkaen jo torstaista. Ihme ryyppy juhlia sielä asunnossa pitää. Moni naapuri onkin kyllästynyt meteliin ja sain isännöitsijältä jo lapun sähköpostiin minkä käyn tulostamassa ja pistetään naapurien kanssa nimiä alle niin saa se äijä varoituksen ja kolmestahan lentää sitten pihalle. Sitten ettei huvi lopu kesken niin naapurin koira haukkui noin tunnin seiskan jälkeen aamulla.. Eli aivan ihana yö takana.. :D

Sitten iloisempiin asioihin niin meillä on miehen kanssa tänään 11-vuotis vuosipäivä :heart: ollaan siis tavattu silloin kun itse olin 14 ja mies 17 ja siitä asti oltu yhdessä.. :) Huomenna viedään lapset mammalle hoitoon ja käydään syömässä jossain yhdessä. Toivotaan vain, että äiti muori pitää lupauksensa ettei viinahammas vie mennessää kun siihen on taipuvainen ikävä kyllä ja monet lupaukset sen takia pettänyt. Tänään olis tarkoitus pitää lasten
halloween juhlat.. :) Ollaan jo ostettu ja laitettu koristeita ympäriinsä :)

Eipä tässä sitten muuta kuin vielä kerran hyvää viikonloppua ja
!!!!!!!!!!!!FREAKY HALLOWEEN!!!!!!!!

mam ja riisi rv 23+0 POKS POKS :heart:

Viimeksi muokattu:
Ihanaa perjantaipäivää, rakkaat kanssaodottajat!!!

Kovastipa on sateinen tämä aamu ainakin täällä eteläisessä Suomessa, mutta kerronpa teillle jotain kivaa:

POKKKKSSSS!!!!!!
20+0!!!

Tigerina + Muru :heart:

• Tykkää
Reactions: pepper83
Selkäkipu/lantiokipu, miulla on kanssa selkä tosi kipeä. Ilmeisesti iskias-tyyppistä vaivaa on. Kipu tuntuu pakarassa ja lantion seudulla. Iltaisin pahenee ja aina sen jälkeen kun on hetken maannut aloillaan, on kipu sietämätöntä, eikä meinaa päästä ylös. Vasen puoli on kipeämpi ja välillä vasen jalka pettää alta. Liikunta ei edelleenkään auta, pikemminkin tuntuu provosoivan kipua jos paljon kävelee tai salilla huhkii. Jos on iskias-tyypistä kipua, kannattaa sitä hermoa venyttää: käy selälleen makaamaan lattialle ja osta jalat ylös ja samalla paina varpaita päätä kohti. Voi tehdä myös seisaallaan, kun painaa kantapään maahan ja ottaa toisella jalalla askeleen eteenpäin, niin että venytys tuntuu kunnolla. Näin fysioterapeutti neuvoi.

Nopponen! miulla on sänky jo esillä ja sinne sänkyyn ollaan kasattu vauvan vaatteita ja pikkutavaroita, mitä ollaan ostettu. En usko sellaseen huonoon onneen, tuntuu mukavalta aina hypistellä niitä tavaroita ja näyttää vieraille, miten söpöjä ne on!

Urheilemisesta. Miten te muut koette urheilemisen näillä viikoilla? Itsestä tuntuu, että keho jaksais vaikka miten paljon, tuota lonkkakipua lukuunottamatta. Ystävät joiden kanssa käyn salilla, on vähän väliä kyselemässä, teenkö liikaa tai liian suurilla painoilla:stick: Kun kaikkialla neuvotaan vaan tekemään niin, kuin itsestä hyvältä tuntuu, niin oon sitten vetäny ihan maksimeilla omaa treeniä. Mietin vaan, onko teillä paremaa tietoa, mitä raskauden puolivälin jälkeen pitäis ottaa huomioon?

Teille, jotka ootte täydellisessä tai osittaisessa vuodelevossa, suosittelen maalaamisen aloittamista! Oon itse aika surkea iirtämään, mutta ostin itselleni sellaisia taulukankaita ja akryylit ja pelit ja pensselit ja oon maalannu hassuja tauluja. Lähinnä nyt itselleni...:LOL:

Nippa ja Paavo 21+6

Kiitos kaikille tsempityksistä :heart: ! Ne auttavat kummasti ja niitä tarvitaan, vaikka nyt mun tilanne on rauhallinen ja usko hyville viikoille pääsimiseen on luottavainen.

Liikkeet tuntuvat välillä ylhäällä ja välillä alhaalla, mutta enimmäkseen alhaalla. Välillä ihmettelen, miten alas potkuja tulee. Ne saattaa tulla ihan tuohon luun yläpuolelle. Tuntuuko muilla liikkeet joskus noin alhaalla? Oletettavasti kaikki on hyvin, mutta esikoinen oli pääalaspäin jo tässä vaiheessa, joten en muista, että potkuja olis tullut noin alas. Kohdun korkeus on mun arvion mukaan navan paikkeilla. Olen lyhyt, joten kuvittelin, että se olis korkeammalla. Toisinaan liikkeet tuntuvat epämiellyttäville, mutta potkut sitäkin ihanammalle :heart:

KiitosNopponen! Ei ole kivaa, että olet myös vuodelevossa, mutta toisen tilanteen ymmärtäminen on helpompaa oman kokemuksen myötä. Eiköhän meillä molemmilla mene lopulta hyvin, vaikka nyt ollaan tässä tilanteessa. Ikävimmät asiat tästä kokemuksesta unohtuvat, kun saadaan vauvat turvallisesti mahasta. Mun tilanteesta vielä. Mun kohdunkaulan pituus lyheni 4.3-4.8cm aina 2cm asti eli tosi paljon niinkin olemattomilla supistuksilla. Supparit heijastivat reisiin ja selkään, mutta muuten ei pahoja. Sellaisia supistuksia ei onneksi ole ollut sen jälkeen, kun aloitin vuodelevon. Kaula palautui aina 4cm asti. Viimeks oltiin 3.4cm, mutta lääkäri sanoi, että ero voi johtua eri lääkäreiden tekemistä mittauksista. Näistä muutoksista johtuen viikolla 19 mulle laitettiin kohdunkaulaan lanka pitämään kaula kiinni. Se ei tietenkään takaa mitään, mutta parempi vaihtoehto kuin olla ilman. Tuskin sulle sitä enää tehtäisiin noilla viikoilla ja niitä ei välttämättä laiteta supistusten takia. Usein langat laitetaan ennakkoon 13-16 viikoilla, toisin kuin mulla. Toimenpiteestä johtuen tiesin, että töihin en enää palaa ennen kuin vauva on syntynyt. Liikkuminen on ollut mulla hyvin vähäistä. Kotoa en poistu kuin lääkäriin. Lääkäri ehdotti, että kävisin hakemassa keltarauhaspistokset viikottain neuvolasta, mutta sitä riskiä en uskalla nyt ottaa. Sinä ilmeisesti uskallat liikkua minua enemmän. Hienoa, jos tilanteesi sen sallii. Voimia sinne, olette mielessä :hug:

Nukkuminen on täälläkin ollut toisinaan huonoa. Herään yleensä aina, kun pitää kääntyä. Tietenkin tällaiset herätykset saavat mut miettimään kaikkea kamalaa enkä heti nukahda tai uni on levotonta sen jälkeen. Huonot yöunet voi toki johtua myös lähes jatkuvasta levosta. Olen normaalisti hyvä nukkuja.

Mammutti ja sintti Tsemppiä ultraan. Toivottavasti kaikki on hyvin ja kyseessä olisi ollut väärä hälyytys.

Synnytyspelkoa mulla on jossakin määrin ollut ja ennen kaikkea sektioon joutumisesta. Kaiken kokemani jälkeen olen nyt suht luottavaisin mieli. Lapsen saaminen on noussut tärkeämmäksi, koska se ei ole itsestäänselvyys. Ehkä fiilikset muuttuvat lähempänä laskettua aikaa. Mulla toki vaikuttaa myös se, että oletettavasti vauva syntyy keskosena, joten se helpottaa alatiesynnytystä, mutta lisää riskiä sektioon.

Minx ja 22+1

särö78 mä meinasin myös ajaa päin punasia. Kerkesin just jarruttaa ku tajusin, että noi tosiaan tulee tuolta sivuilta kylkeen. Muutenkin oon ruvennu unohtelemaan oonko ottanu vitaamiinipillerit ym., vaikka normaalisti muistan kaiken mitä oon suuhuni päivän aikana laittanu. En siis muista vaikka kuinka yritän muistella. Töis on pakko kirjottaa muistilappuja tärkeistä asioista jotka hoidettava, ikinä ennen ei oo ollu kyllä tällästä vaivaa. : / Ja pakko on tarkistaa vielä kertaalleen oonko ottanu hiustensuoristajan ym. pois seinästä kun lähden kotoa, totakaan en oo ikinä ennen tehny.

Vauvantarvikkeiden laittamisesta, me ostettiin vaikka mitä vauvanjuttuja rakenneultra jälkeen kun aika edullisesti saatiin. Pinnasänky on nyt valmiina koottuna meidän makkaris ku säilytystilat rajalliset. Turhaa sitä miettiä, että jos sitä vauvaa ei ikinä kotiin asti saakkaan. Vaikka se pelottaakin. Voihan olla niin, että itse joudutaan vaikka onnettomuuteen tai jotai muuta kamalaa tapahtuu. Ei saa elää pelossa, toivotaan vaan, että nyt menee kaikilla loppuun asti hyvin ja kaikki saa sitä pikkusta pitää keväällä sylissä. :)

Unettomuutta, herään yöllä vessaan, juomaan tai muuten vaan ja sen jälkeen en saa enää nukuttua. Siis oon oikeasti virkeä. Välillä saan unen päästä kiinni ja välillä nousen sitten todella aikasin ylös. Päiväunia en saa nukuttua. Että kyllä tuntuu, että välillä rupeaa olo olemaan ihan poikki ja laskemaan vaan viikkoja koska saa jäädä kotiin.

Minttu ja kääpiö 21+3 <3

Minx82: joo oon mä uskaltanu tyyliin kauppaan mennä nyt ku vuoto loppu ihan kokonaan, mut ostoten kantajan kanssa tietty... Kotona teen ruoan päivittäin, isompi töisempiä istullaan pilkkoen jne... :) Mut siis nostella en uskalla enkä aio. Mullahan siis tilanne se ettei vauva oo yrittäny alkaa syntyä ja paikat on edelleen kiinni, ainoastaan pitää nyt varoo tuota istukkaa ettei ala vuotaan ja tietty ku supistuksia ollu niin pyritään siihen ettei niitä tulis... Välillä on kyllä niin vaikeaa olla rauhassa ku haluais tehä vaikka mitä... Pitää vaan malttaa! :) Toivon tosiaan et uskaltaisin sen verran käydä "ostoksilla" nyt mieheni kans et sais joulujutut pois mielestä isommin ressaamasta.... niin ja mieltä niin piristäis päästä lähikuntaan pikku retkelle sinne hoploppiin, eiköhän sitä uskalla jos istuu vaan rauhassa... niinhän mä teen kotonakin. :)

nippatäti & minttu_89 :kyllä mä kans arvelin et voisin alkaa laitteleen vauvan tavaraa esille oman mielenrauhan takia... Jospa se ei manais mitään pahempaa... :) Säikytti niin vaan tuo sairaalareissu et alkaa pelkään kokoajan pahinta... :( Ja mun "laittaminen" tarkottaa et yks asia tänään, toinen huomenna, jos vointi on ok, raskaat kantamukset nakitetaan miehelle... :) Ei tosiaan tiedä milloin ei kykene enää edes pikku hommiin pienissä erissä... Eilen mun isä toi meidän esikoisen ja munki vanhoja vauvan vaatteita esikon äitiyspakkauksen täydeltä mun kotipaikalta jonne oon ne säilöny, et voin alkaa niitä pikku hiljaa perkkaan ja pesemään sieltä pienimmästä päästä alkaen. :)

Nopponen 22+6

Yhteistyössä