*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Nippatäti: pidän varpaitakin pystyssä teille!! Voimia!

Heräsin kolmelta ihan sairaanmoiseen paleluun, jopa 2 peiton alla paleli,oon nyt 8 kuukautta kuitenkin hikoillu ku pieni sika vaikka ois ovet ja ikkunat auki, niin mitä ihmettä??? Ja eipä kyllä oo mitenkään muuten kipee tai flunssa olo... Outoo!!
 
Nippa täällä pidetään sormet ja varpaat ristissä! =) Onkohan jotain jo tapahtunut? Ehkä jo pieni nyytti kainalossa? <3

Marionetti oliko sulla lämpöä? Toivottavasti taas normaali olo.

Rena valvottaako sua joka yö? Saatko kuitenkin päiväunia torkuttua? Täällä suunnilleen joka toinen yö valvotaan useampi tunti ja joka toinen yö herätään pelkästään vessareissuille.

Fanny 36+4
 
Nippa Tsemppiä sinne sairaalaan, kohta on Paavo sylkyssä :)

Arvista oli täällä puhetta, vastailen nyt jotain asiasta :)

Raskausarvet: Arpien muodostuminen on yksilöllistä, riippuu siitä miten paljon kudos joustaa, toisille tulee, toisille ei. Atopikot yleensä saa niitä enemmän kun iho on ohutta ja kuivaa. Voitelulla voidaan jonkun verran saada ihoa joustavammaksi, tosin sisältäpäinhän ne repeämät tulee joten muutama kerta voitelua ei riitä vaan sen on täytyy olla säännöllistä koko raskausajan. Käytettävien tuotteiden vaikuttavat aineet pitää olla sellaisia mitkä imeytyy syvälle ja vaikuttaa ihon omaan uudistumiskykyyn sekä vahvistaa elastaani-, ja kollageenisäikeitä. Saunominen veltostuttaa kudosta myös joten voisin uskoa että ahkera saunoja joustaa enenpi ;)
Pitäs varmaan hauduttaa tuota alakertaa saunassa tai suihkussa reippaan puoleisesti avautumisvaiheessa niin olis suurempi todennäköisyys välttyä repeämiltä :)

Arpien jälkihoito
: Arpiahan ei saa kokonaa pois muuta kun kirurgin veitsellä. Vaaleneminenkin on yksilöllistä, yleensähän ne parissa vuodessa haalenee hyvin haaleiksi. Mutta parhaiten niihin voi vaikuttaa jälkihoidolla kun arvet ovat vielä tuoreet. Eli kudoksen stimulointia: kuivaharjaus, hieronta (kuivakauppaus, lymfa jne), voiteet, kosmetologin hoidot, esim. timanttihionta tai mikrohionta.

Synnytyspelko on taas iskenyt. Varsinkin iltaisin alkaa pelottaa että mitenhän se kivun kestää taas :kieh: Eikä se kipu viel niinkään jos se kestäis mx.6h mutta kun miun synnytykset kestää miljoona tuntia... Se pitkittyminen on pahinta, ja sitä mie pelkään. Paniikki tulee vielä.

(.) Maha on sekasin... Kiva... Toivottavasti ei tuu yrjötauti....

36+5
 
fanny07: se palelu lähti puolessa tunnissa - tunnissa pois, en ehtiny mittailla ees kuumetta mutta ei kyllä otsa ollu kuuma eikä ollu sellanen kuumeolo... mut oli outo ilmeentymä, oikein säikähti et mikä kylmyys ku ei oo tosiaan 8 kk palellu :LOL:

alisa: mulla tuntuu aina ku joku supistuksen tyyppinen (tai kuvittelen et on supistus ku mistäs minä vielä tietäsin =) ) tulee niin sydän rupee lyömään varmaan kahtasataa ja sillä tavalla ahistaa ja välillä läähätyttää... mainitsin neuvolatätille jo kk pari sitten mutta eipä se siitä tuumannu oikein mitään, kuulemma kuuluu tähän...
 
Nippa touhutsemit täältä koitokseen :hug:

Olin eilen sairaalassa kirjottelemassa puhelimella ja neiti sai yhtäkkiä raivarit ja kirjoittelu loppui siihen !!

Ystävänpäivätoivotukset piti myös laittaa !!
Itselläni oli lisäksi synttärit eilen ja saatiin hyviä uutisia niiden kunniaksi: Paino noussut taas 30g, pituutta oli tullut 7mm ja päänympäryskin kasvanut 6mm. Pieniä lukuja, mutta kirpulle isoja :heart:
Ensikylpy ja kirpun mielipide raikui ilmoille !!
Nenämahaletkua ei ole käytetty pariin päivään, sekin iiiiso plussa.
Nyt menossa viettämään päivää sairaalaan ja huomenna saadaan tyttö päivähoitoon kotiin ja sunnuntaina pysyvästi kotiin...:heart:
Mitään ongelmia ei ole tytöllä ole ollut, joten ei mitään tarvetta sairaalassa notkumiselle.

Minä olen niin onnenkukkuloilla ettei tosikaan.
Vaikka tuolla sairaalassa olen n 9-10h päivässä, ei aika tule pitkäksi. Syötöt on 3h välein, siinä vaipanvaihdot, lypsyt ja sylittelyt.. Eli äiti tuijottaa tyttöä sydän täynnä rakkautta ja ihmettelee miten toinen onkin niin suloinen ..

Oma vointi on upea. Leikkaushaava on ollut koko ajan siisti ja oireeton ja nauraminen ei enää ole tuntunut mahassa moneen päivään. Siellä tuntuu lihaksia.
Vatsa toimii itse, mikä oli huudon arvoinen juttu vessassa:laugh

Kaikille oikein hyvää viikonloppua !!!!


Zuza ja kirppu 10 pv
 
  • Tykkää
Reactions: Sone*
Alisa: Mulla tuntuu nuo supparit juuri samanlaisilta kun kuvailit..eivät oo kipeitä mutta tuntuu että henki salpautuu välillä niiden ajaksi ja vatsa kivikova,joskus saattaa tuntu myös peräpäässä ne?! Eli niinku ois kakkoshätä hetken ..kait se vauva porautuu alaspäin? mulla on muuteski jotenki vatsa ollu "outo" viime päivinä siis toiminta, vaikka syön maitohappobakteereita ja kuituja paljon niin silti ummettaa ja tuntuu jotenki et ois koko ajan hätä :/

Nippatädille jaksuja sairaalaan, vauva taitaa tulla kohta siulle:heart:

Sairaalassa oloaika: Mua jännityttää se miten esikko pärjää, kyllähän hän pärjää varmasti oikein mainiosti isän ja mummin ja vaarin kanssa mutta silti sitä miettii että on niin kova ikävä että toivois ettei nyt kovin montaa päivää tartteis sielä viettää..ja ne soitot ja näkemiset niin tulee jo itku nyt kun miettii..hehe..

Sone antokin kattavan paketin arvista ja niiden hoidosta/ ennaltaehkäsystä!
Taidat olla samalla alalla kun minä ;)

Yöt Mulla menee tosi vaihtelevasti ja se miten saan öisin nukuttua on täysin riippuvaista seuraavan päivän jaksamiseen, esim. viime yö oli taas 4 kertaa heräämistä ja kellon tuijottelua, pissalla ravaamista yms. ja aamulla taas ois niin pirusti väsyttäny :( ja sit taas edellinen yö meni paremmin ja tuntu että jaksoin eilisen päivän tosi hyvin kun sai edes jonkinmoiset unet nukuttua..Tsemppiä unihäiriöistä kärsiville!!

zuza Kiva kun jaoit synnytyskertomuksen! On ollut aika tapahtumarikasta teillä, toivootavasti saatte nyytin pian kotiin :) Ja onnea vielä!

Ja minustakin on tosi kiva lukea vauvautuneiden arkea :)
Minxille ja Nopposelle haluan kommmentoida kun kyselitte noista lisistä: Meillä esikon kanssa rautakuuri alko kanssa 4vkon ikäsenä ja keskostipat 2 vkon iässä. Rauta aiheutti masuvaivaa ja jossain vaiheessa vaihdoinkin sen toiseen, minkä vatsa kesti paremmin. Kiinteet alotettiin 4kk iässä. Tyttö kasvo tosi hyvin ja otti ikätoverit kiinni n. 1 ikään mennessä. Onko teillä muuten sovittuja kehitysseurantakäyntejä? (lääkäri, fysioterapeutti)
 
  • Tykkää
Reactions: Sone*
Nippatädille roppakaupalla tsemppiä! Toivotaan että lapsi tulee nopsaan! Kyllä sitten olo kevenee!

Olen ihan väsynyt koko raskauteen, mulla on koko ajan nälkä ja herään öisinkin syömään. Huono yhtälö raskausdiabeteksen kanssa. Yöllä herään lisäksi vessaan tunnin välein, esim. toissailtana menin nukkumaan klo 23, heräsin yöllä klo 00, 01, 02, 03-05 valvoin ja söin, uudelleen nukkumaan ja veski kutsui 06, 07 ja 09 heräsin...

Yöt on siis ihan mitä sattuu ja päivisin väsyttää päikkäreistä huolimatta. Pissaa tulee ihan normaali määrä joka reissulla ja paino nousee kauheaa tahtia ja nyt alkaa naamastakin näyttää jo lihavalta... :O Oon paisunut tosiaan kuin pullataikina ja tiukimmat raskaushousut ei mene enää jalkaan persuksen kohdalta.

Lekuri sanoi että voisi tulla lähtö piankin, mutta lääkärikäynnistä on nyt 1,5vkoa aikaa eikä ole edes yhtään kivuliasta supistusta ollut. Kovettumissupistuksia joku 2 päivässä, ei näillä taideta lähiaikoina lähteä synnärile :(.

Neuvolatäti vaihtui muuton myötä enkä tykkää uudesta yhtään. Hän on eläkeiässä ellei jopa sen ylittänyt ja jäi kuva, että vähän pudonnut kärryiltä eikä ymmärretty oikein toisiamme. Ei osannut vastata kysymyksiini ja höpötteli vaan turhia, mm. kommentoi kynsilakan väriä ja käsilaukkua ja samaan hengenvetoon totesi "harmi kun meillä on niin vähän aikaa varattu" ja oli kiireesti lykkimässä minua huoneesta ulos.

37 + 1
 
Isot tsempit Nippa. Tilanteesi kuulostaa lupaavalta =)

Joku kyseli aikaisemmin RD:stä synnytyksen jälkeen. Mulle ei puhuttu koko asiasta synnytyksen jälkeen. Yhden mittauksen tein kotona, kun oli heikko olo. Siitä tuli hyvä arvo. Sairaalasta lähtiessäni sain paperin, jossa oli alleviivattu teksti, jossa kehotettiin käymään sokerirasituksessa 6-12kk kuluttua synnytyksestä. Jos on lääkitys, sitten tulisi käydä jo joidenkin viikkojen kuluttua synnytyksestä. Siinä kaikki, mitä asiasta olen saanut infoa.

Zazulla ihania uutisia :heart: Pienet on melkoisia sissejä!

Toivottavasti Santzuulla ja vauvalla kaikki hyvin, vaikka heistä ei ole kuulunut mitään.

Meillä on tänään neuvolassa painokontrolli. Tänään pitäisi ottaa nenämahaletku pois, jos kaikki on hyvin. Minä otin sen eilen pois, kun se jo osittain lähti nousemaan. Tuskin uutta laitetaan tilalle. Vauva syö hyvin. En ole tottunut, että syö näin tiuhaan, kun esikoinen söi säännöllisesti 3h välein. Tärkeintä, että ruoka maistuu.
 
Karoanna: Siekin oot kosmetologi? :D


Niittyvilla: Mie kans näytän naamasta lihavalta, varsinkin aamulla!!! Hirvee turvotus päällä ja tuntuu olo raskaalta. Vähän hirvittää paljon viel paino nousee, kun en sille itte mahda enää mitään. Nälkään syön ja karkit on edelleen pannassa. Voi kun ei enää mitattas painoa neuvolassa, en haluu ees tietää :D
Miulla on "neljä pakaraa" ja ne roikkuu, kainaloläskitkin on tullu ja jokapaikka on sellanen pehmee ja löystyny. Siis perse roikkuu pahasti :) Hormonit näköjään vielä loppuvaiheessa löystyttää kudosta reilusti, toisaalta hyvä niin ei tuu repeämiä niin helposti, vähän vaan jännittää miten se sit palautuu :LOL:
Muistan kyllä viime raskaudestakin että tuli sellua jalkoihin ja hanuri roikku, treenillä ne sit siitä kyl parani, niin pitää elää siinä uskossa.
 
Sone ihanaa että löytyy kohtalotoveri! Tuntuu aika pinnalliselta valittaa pläskiintymisestä, mutta viimeiset 2 vkoa on ollut ihan uskomatonta paisumista ja ahdistaa!

Kilo viikossa lisää, hävettää jo nyt mennä ensi viikolla neuvolan mummelin punnittavaksi. Ennen tätä älytöntä nälkä-showta kuvittelin, että painonnousu jää siihen 10kg tuntumiin ja on helposti karistettavissa myöhemmin, mutta huiman loppukirin ansiosta ehtinen kerätä 15kg ennen synnytystä. Pahimmassa tapauksessa jos menee yliajalle, niin mullahan on 5 viikkoa aikaa paisua ennen synnytyksen käynnistämistä...

Karkit yms. mässyt pannassa raskasudiabeteksen takia, mutta kun koko ajan on niin tajuton nälkä ja siihen syö, niin kyllähän paino nousee normiruuallakin kun kalorimäärä ja kulutus ei oikein korreloi. Enhän mä liiku 15min koiranpissatuslenkkiä enempää, kun en enää pysty selkä- ja liitoskipujen takia.

Jotta ulkonäkökriisi olisi täydellinen, menin viikko sitten värjäämään hiukset ruskeiksi. Sitä ennen mulla oli toffee / kuparikulta. Uusi, tummempi väri ei sovikaan yhtään, näytän kalpealta. Ei uskalla uutta kestoväriä enää laittaa, joten mietin saisiko hennalla piristettyä p*skanruskeaa väriä...

On mullakin tyhmät huolet, terveisin pinnallinen, kalpea ja pullahtanut valas.
 
Ssaraa siis mullahan se kipu on juurikin navan vieressä oikealla puolella, n. kananmunan kokoisella alueella. Mä kyllä uskon sun selityksen, eilen ja tänään olen ollut ilman kipuja. jee, nyt mä kestän mahd uusiutuvat kivut paremmin kun tiedän mistä voi johtua :)

Nippatäti tsemppii sairaalaan :) pian on sulla sylissä pikkuinen :heart:

Kiva kuulla Zuza hyviä uutisia

Niittyvilla, Sone ym.. kyllä täälläkin katsoo peilistä läski ja turvonnut valas :/ ja välillä tosiaan nämä pinnalliset huolet tuntuu suurilta.. kesä tulossa ja juhlia ym.. ei toivookaan että laittaisin mitään minihametta/ shortseja tänä kesänä. :LOL:

( . ) esikoinen kysyi eilen että jännittääkö mua sairaalaan meno ja synnytys. 5vee on myös tajunnut nyt mistä reijästä vauvat tulee. sen mielestä pepusta mahtuis vauva paremmin (siis pojan logiikkaa, eihän tuo pikkumies naisen joustavaa anatomiaa tunne ;) vrt. olishan se pippelistä aika ahdas vauva lykätä maailmaan..) totesin vaan että kyllähän hänkin hyvin mahtui ulos ja että sairaalassa on ihan mukavaa :)
nyt se pinnasänky hakemaan!! :) arvatkaa vaan maltanko olla petaamatta.... ;)

dania 36+5
 
Niittyvilla, dania ym. : Ei oo pinnallista, se on vaan osa tätä kaikkea, toki sitä saa murehtia ulkonäöstä, kyl se on suhteellisen tärkee asia ainakin minulle että näytän terveeltä ja sopusuhtaiselta :) Ja nyt äitiyslomalla on aikaa märehtiä näitäkin asioita :D

Niittyvillan kanssa on muuten meillä painonnousukin samoissa, miekin aattelin että pysähtys siihen 10-12kg mutta näillä turvotuksilla ja paisumisilla voi mennä helposti 15kg rikki.. Ja mie kuitenkin pystyn viel liikkumaan. 4-5krt viikossa 0,5- 1,5h tunnin lenkkejä ja oon käyny nyt vesijuoksemassakin vielä. Mut en mie kyl syökkään kun lintu ;) Enkä aio kyl nälissään edelleenkään olla. Kyl noi kilot tippuu sit jossain vaiheessa, suurin työ tuleekin sit siinä nahkan palauttamisessa ja sellun karistamisessa. Selluliittia raskausaikana ei oikeen voi estää jos on siihen taipumus, maha painaa niin paljon ja tukkii jalkojen aineenvaihduntaa sekä hormoneiden vaikutus! (Miehillähän ei juurikaan ole sellua, ne pääse eniin helpolla kaikesta|O)
 
Painoa mulla on tullut nyt ekasta neuvolasta 10,6kg. Ja voi kauhistus kun en koskaan ole ollut läheskään näin painava! Mulla tuota painoa oli jo ennestään vähän liikaa niin ei yhtään kivat lukemat ole vaa'assa. Esikoisesta mulla tuli ekasta neuvolasta raskauden loppuun vaan 9kg.

Nippatädille tsemppiä! Toivottavasti se vauva tällä reissulla syntyisi.

Raskausarvista Mulla niitä on maha täynnä, suurin osa esikoisen raskausajalta. Silloin rasvailin päivittäin kaikennäköisillä voiteilla ja öljyillä, mut silti vaan maha repes :/ Nyt en ole jaksanut rasvata kun mulla siitä ei ole hyötyä, vanhat arvet on lähtenyt kasvamaan mutta uusia ei ole tullut.

Mulla alkaa turvotus olla jaloissa jotain ihan kamalaa. Kauhea sämpylät on varsinkin iltaisin ja peukalovarvas ei aina osu lattiaan kun laskee jalkapohjan maahan (siis jollei paina varpaita alas). Inhottavaa, mutta toivottavasti vauva syntyisi pian niin helpottaisi.

Huomenna täällä on vauva jo täysaikainen, ja saa luvan tulla ;) tänään siis 36+6
 
Onnea vauvautuneille myös minun puolesta hyvistä uutisista! Kiva, että vauvat kasvaa hyvin.

Ja toivottavasti nippatäti vauvautuu kohta!

Mun esikoinen (3,5 v) tuumas, et mun maha repee, kun vauva tulee. Sit mä siihen, et ei vauva mahan läpi tuu vaan tuolta alhaalta. Siihen se sit tuumas, et sitten vauva on ihan kakkanen. :p

Neuvola oli aamulla. Mulla taasen on paino lähteny laskuun (-389/vko). Verenpaine 94/68. Viikko sitten hemoglobiini oli 107. Otin muutaman rautatabletin monivitamiinien lisäksi, mutten joka päivä. Ajattelin, et lasku johtu vaan siitä, kun mulle ei ollu maistunu ruoka muutamaan päivään. Ja niin se tais olla, koska nyt oli 135.

Terveydenhoitaja sanoi, että vauva on tosi matalalla jo, koska ei saanut sitä käsillä nostettua yhtään. Nyt vaan odotellaan, et vauva syntyis. Oon jotenkin asennoitunu, et syntyy etuajassa, kuten esikoinenkin. Sit jos ei synnykään, niin päivät tulee olemaan tosi pitkiä. Ekasta mulla ei ollu tuntemuksia etukäteen, vaan sit ku supparit alko, niin se oli menoa. Limatulppaakaan en ikinä huomannu, et ois irronnu.

SMV78 + tyttä 37+4
 
Heipat, täällä on kanssa yksi joka ei uskalla kohta enää peiliin katsoa..:O Mulla tosin on tullut jo kohta 20 kg lähtöpainoon ja loppu ei näy, ennen kun tuo on maailmassa, näin veikkaan. :(

Olen tottunut ennen raskautta liikkumaan ja PALJON, jumpissa ja salilla 5-7 krt/vko ja siihen koirienlenkitykset ja agility ja se liikkuminen jäi melkeen heti pois, kun voin niin pahoin ja keräsin jo silloin painoa, kun piti syödä koko ajan.. nyt sitä tulee muuten vaan, tosin mäkään en ikinä ole ollut mikään pikkuruokanen.:D

En mahdu mihinkään vaatteisiin, paitsi joihinkin löysiin verkkareihin, puristaa äitiyshousutkin, yhdet äippäfarkut oon hylänny jo aikapäiviä sitten..:D Naama on myös ihan kamalan näkönen, turvonnu pallo ja hanuri on levinny ku milläkin norsulla. :O Mulla on myös turvotusta niin paljon,että herään öisin yhtenä juttuna siihen, että kädet on tosi kipeet, enkä saa käsiä edes nyrkkiiin, kun ne on niin turvoksissa ja kipeet. :( verenpaineet ja muut on kuitenkin ihan kunnossa, mulla on vaan taipumus kerätä tota nestettä. Ekan kerran meinaan ollut lekurissa vkolla 24, kun olin todella turvoksissa ja sitä pelästyin sillon.. nilkat oli kun ilmapallot. :D hehe..

Joo, mutta siis anteeksi tästä valituksesta, mutta on jotenkin niin huojentavaa lukea teidän muiden jutuista, en siis ole yksin! Ja kohtahan se meillä kaikilla helpottaa, ei montaa viikkoa/päivää enää. Sitten pääsee pikkuhiljaa karistamaan näitä ihania kymmeniä kiloja pois. :p

Me menään tänään leffaan ja aion kyllä herkutella, vaikka tiedän, että kerään kaiken tuonne takalistoon.. :x Enempi mua huoletuttaa pystynkö istumaan koko leffan ajan paikallaan.. :O Viimeksi kun yritettiin mennä viime vkolla katsomaan se leffa, niin jouduttiin takasin kotiin, kun mulle tuli niin pahat mahakivut ja supistukset..toivotaan, että tänään päästäisiin leffaan asti. :)

Ihanaa perjantaita kaikille ja tsemppiä kaikkien vaivojen kanssa ja niille jotka ovat synnyttämässä tai kohta menossa, niin tuplatsempit. :) Ihanaa!

Pikku M 36+6
 
Nipalle hurjasti tsemppiä sairaalaan! Voi kun mä toivon, että pikku-Pave olis jo sun sylkyssä! :heart:

Zuza ja Minx ihana kuulla teidänkin kuulumisia, hienoa että teillä on asiat noin hyvin! :)

Täällä kans yks läski, turvonnu, löysä pa*ka katsoo takas peilistä. Mulla on vielä kuukauden aikana paino vaan laskenut, reilun kilon, mutta silti! Ehtihän sitä painoa alussa tullakin.. Ja mä luulen että tää painon lasku johtuu siitä, että mun kaikki lihakset katoaa. Urheilullisen kropan ja lihasten tilalla on keväällä enää roikkuvaa, löysää nahkaa ja pläskiä.

Joo, on mullakin murheet.

Mulla on myös ollut navan oikeella puolella kipeä kohta! Luulin kyllä sen johtuvan siitä, että poika potki siihen samaan kohtaan koko ajan. Nyt se on ymmärtänyt, että voi yrittää puhkoa mun mahanahkan muualtakin. Kylki on nyt aika suosittu kohde, ja kipu on kadonnut. Voihan se toki suolistoperäistäkin olla!

Mitähän muuta mun piti kommentoida... Mulla lyö ihan tyhjää, kun en ole taas yli viikkoon nukkunu kun paria tuntia yössä. Ehkä mä otan jonku vauvalehden käteen ja heittäydyn sohvalle.

Raskauteen kyllästynyt väsy-Nanna, vasta 34+3

Ja voimia kaikille muillekin kipuisille, kyllästyneille, univelkaisille ja pelkoisille!!! :hug:
 
Täällähän on jännät paikat... :) Nippatädille kovasti tsemppiä, toivottavasti olet jo päässyt tositoimiin!

Mammutti ja sintti kysyit RD:stä. Minä kävin puol vuotta synnytyksen jälkeen uudestaan sokerirasituksessa, vielä silloinkin oli yksi arvo muistaakseni rajalla ja jonkun aikaa mittailin arvoja kotona mutta ei sitten sen kummempaa. Lopullisesti tilanne taisi parantua vasta kun laihdutin n. 7kg ja sen jälkeen olen noudattanut orjallisesti vähäsokerista ruokavaliota. Reilu vuosi synnytyksen jälkeen sokerirasituskokeen tulokset olivat kunnossa (työterveystarkastuksen yhteydessä piti käydä uudelleen)

Supistus tuntuu minulla enemmän alhaalla. Tulee hirvee pissahädän tunne vaikka olis just käyny vessassa. Henkeä ei niinkään ahdista mutta muuten tuntuu aika tukalalta eikä voi tehdä mitään supistuksen aikana.

Zuza Ihana kun olette päässeet jo letkusta eroon ja pian saatte tyttösen kotiin :heart:

Sone Minullekin välillä iskee tajuntaan et hemmetti miten ne kivut taas kestää. Ja sit kun oon jo vähän asennoitunu et nyt ois lyhyempi synnytys mut eihän se välttämättä niin mene! Jos menen taas samaanlaiseen ahdistuksen tilaan kipujen kans ku viimeks niin tiedä vaikka kestää yhtä kauan kuin viimeks. Oon yrittäny paukuttaa päähäni et nyt pitäis keskittyä pitämään suunympärys ja hartiat rentona, se auttas avautumisvaiheessa. Pitää varmaan ohjeistaa mies muistuttamaan minua asiasta (ja sit tietty käy niin et mottaan sitä kun se kymmenennen kerran muistuttaa minua siitä, että "siinä sinulle rentoutusta!" :D )

Tuosta tuli mieleeni et onko teillä hauskoja juttuja mitä on sattunut synnytyksessä, esim. oletteko itse tai miehenne tokaissut jotain huvittavaa kesken kaiken? Minulle ei tule nyt muuta mieleen kuin se kun olin tosi tuskissani siinä yhdessä vaiheessa ja kätilö sanoi että voi annostella epiduraalia lisää mutta varoitti että se voi lisätä itkuisuutta. Minä tuumasin siihen että "ei haittaa, kyllä tässä itkettää jo muutenkin!" Kätilöllä oli hieman pokassa pitelemistä. :)

(.) Minulla on ollut nyt muutamana iltana hirvee kuumotuskohtaus nukkumaan mennessä, ei varsinaisesti hiota mutta koko kroppa tuntuu hemmetin kuumalle. On pitänyt ottaa yöpaitakin päältä. Ja tietty viime yönä sit heräsin siihen kun palelin ja piti laittaa yöpaita takasin :headwall: Sitten näin tosi ahdistavia unia koko yön. En edes muista millon olisin viimeks nähny painajaisia mut nyt tuli kyllä vaikka minkälaista! : /

Särö ja Jalo 38+0 POKS! (ja viikot sen kun hupenee... :) )
 
Sone: kyllä samalla alalla ollaan :)

Painosta mulla on tullut nyt 8kg ja pylly on ihan lättänä ja mitään lihaksia ei näy, en sanois että aiemmminkaan näkyi mutta nyt tuntuu että keskikroppa on pelkkää mahaa ja nahkaa. muutaman verenpurkauman löysin reisistä mitkä on tullut nyt äskettäin.. Turvotuksia ei mulla juuri ole ollut.. Käyttekö vielä salilla tai kuntoilemassa ? Mä ajattelin tuota mun selkää viel mennä vähän reenailee kun tuntuu että jaksaa taas paremmin sen jälkeen mutta toisaalta illalla voi taas olo olla sen mukainen eli raatona makaan sohvalla|O Voi kun mulla on ikävä heppailua ja ratsastusta..enpä oo syyskuun jälkeen ollut hepan selässä..

Karoanna 36+0 poks poks
 
Tsemppiä kaikille erinäisten raskausvaivojen kanssa painiville!

Jokohan nipalla on pikkuinen sylissä?

Missähän on tikuliina ja soonfab?? Soonfabilla on varmaan jo pienet sylissä?

Mukava on minustakin kuulla jo synnyttäneiden kuulumisia. :)

Painoa on mulle kertynyt nyt n. reilu 7kg, toivottavasti ei tulisi enää paljoa lisää.. :/ Olo on kyllä kuin valaalla.

(.) Yöllä oli nukkuminen vähän niin ja näin, lonkkaa särki ja asentoa sai vaihdella. Yritin ottaa päiväunet mutta ei siitä tullut mitään. Heti kun meinasin nukahtaa, säpsähdin hereille. Mun vanhemmat vie esikon tänään elokuviin, viettävät hieman keskenään laatuaikaa. :) Tyttö odottaa kuin kuuta nousevaa. :) Nyt vähän jotain välipalaa. :)

CandleLight ja poju 37+5
 
Tsempit Nippatädille sairaalaan...jokohan vauva on sylissä??? Täälläpä me jännitellään yhdessä =)

Ja tosi mukavata lukea vauvan saaneiden kuulumisia. Hyvä että on alkanut asiat sujumaan =)

Viikon päästä ois se synnytystapa-arvio...ei jaksas odottaa.

Jemimi ja pikku-ukko 35+5 huih...
 
Piula: Voi että se oksutauti on ikävä... Olisikohan noroa, eikös se oo liikkeellä taas. Meilläkin tyttö ja mies sairasti mahataudin, mut onneksi sillä aikaa kun oltiin vauvan kans viel sairaalassa ni me vältyttiin siltä, ainakin vielä. Toivottavasti vointisi on jo parempi ja pääset nauttimaan alkaneesta mammalomasta!

Haaveissapulla: Yhdyn sanoihisi ettei omanapa-juttuja tarvitse hävetä. Tästä palstailusta ei sais kenellekään tulla ressiä... vaan nimenomaan helpottaa sitä! Itsekin horisen vaan vauva-asioista ja oon ihan pihalla välillä siitä et teillä muilla synnytykset ja kaikki on viel edessä... Kaikki kirjoittaa ja ottaa kantaa omiin ajankohtaisiin asioihin, eihän kaikilla tarvitse olla kaikkeen mielipidettä tai kokemusta/tietoa... :) Positiivisuutta siis ketjuun!

Alisa ja monet muutkin: Ikävä että yöllä teitä valvottaa, minulla oli sama ongelma viimeiset 2kk raskaana ollessani... ja nyt harmittaa niin vietävästi ku on tullu jo 2kk nukuttua yöt huonosti ja nyt kun kroppa antas nukkua eikä pissalla tartte ravata, ihana pieni poikani herää 2h välein tissille ja viime yönä päätti alkaa seurustella kolmen aikaan yöllä, omassa sängyssä huudettiin mut vieressä möllötti vaan suurilla silmillään tyytyväisenä. Mut ite en henk.koht. Uskalla nukuttaa pientä vauvaa vieressä ni minäkin sit valvoin kunnes poika nukahti ja sain siirrettyä omaan sänkyynsä... Toivottavasti saat siis vielä parempiakin öitä ennen synnytystä, sittenpä saa seuraavan vuoden varmaan heräillä pienokaisen tahtiin. :)

Voih, nippatädillä niin jännät paikat! Tsemppiä! Kohta on uus vauva taas maailmassa. :)

Zuza: Ihanaa että saat pienokaisen kotiin pian. Minkäs painoinen hän nyt on? Ja mahtavaa että olet toipunut noin nopeaa sektiosta. ;) Ihanaa vauva-arkea sinne kun saatte pienen kotiin!

Karoanna: Minulla ei ole mitään sovittuja ylimääräisiä seurantakäyntejä, normaali neuvolakäynnit vaan. Tosin painoa seurataan 1xvk siihen saakka kun 3kg tulee täyteen... Voih, tuota minäkin pelkään että masuvaivoja alkaa tulla raudan aloituksen myötä. Nyt kun niitä ei ole laisinkaan ja tyyppi niin tyytyväinen tapaus. Esikoinen oli koliikki ja masuvaivainen ni en kyl millään haluaisi ”pilata” tätä hyvin alkanutta vauva-arkea ilman vatsanväänteitä. : /

Täällä myös hikoiluttaa ihan sikana öisin! Liittynee hormooneihin ja imetykseen... Hikoilen siis niin paljon et jouduin laittaan selän alle pyyhkeen et voin yöllä tarvittaessa ”kuivittaa” sänkyni! Tosi ahdistavaa! Tää alko vasta synnytyksen jälkeen mulla! Neukkutäti sano et ihan normaalia, helpottaa myöhemmin... Sittenkö vasta kun imetys loppuu? Apua!! Tosi ällö olo yöllä nousta hikisenä ja sit paleltaa ku iho ihan märkä ja joudut nouseen vessaan tai vauvan ottaan rinnalle ni ihan jäässä oon... :(

Eilen oli neuvolatädin kotikäynti; poika kasvanut +150g kolmessa päivässä, eli todellakin rintamaito riittää! Paino nyt siis 2260g! Poika edelleen tyytyväinen tapaus, mut syliä alkanut vaatia vähän enemmän... Meinaa herätä kun nukkuvana laittaa pinnikseen, rauhoittuu kyl heti syliin... mut yöllä rasittavaa ku haluaisi sylissä nukkua. Viime yö meni reilun 5h yöunilla yhteensä, kolme herätystä sinä aikana... : / Mut tätähän tämä vauva-arki on... Silti niin ihanaa! Tissillä edelleen 2-3h välein, mut ihanaa et tosiaan oma maito riittää kasvamiseen! :)

Miksiköhän en saa nyt mustauksia jne. laitettua???

Nopponen + poika 3vk
 
Viimeksi muokattu:
nippatädille zemppiä!

en malta enää oottaa että tää tulis jo pihalle! Mistähän tunnistaa ns "avautumiskivut"? Mulla vihloo välillä tonne, ja sit joskus tuntuu siltä et hetkellisesti joutuis pidättää. Että ihankun sieltä tulisi paineella ilmaa ulos tai jotain.:D en osaa selittää ja kuulostaa tosi hassulle..

greentea1 34+4
 
Heippa!

Täältä nopsaan puhelimella päivittelen äitipolikuulumisia. Mulla oli siis tosiaan viikko sitten se synnytystapa arvio josta lääkäri laittoi lähetteen äitipolille kun epäili että lantio ei olisi riittävän tilava. Av aika oli siis tänään. Noh, ihan ensiksi meidät laitettiin käyrille. Lääkärille ku päästiin niin se Tuomas että otetaan ne käyrät lopuksi vielä uudestaan ku niissä oli yks isompi lasku sykkeissä.
Lääkäri teki eka sisätutkimuksen ja meinas että lantio on kyllä riittävän tilava alatiesynnytykselle. HUH mikä helpotus! Pelkäsin niin sitä sektiota. Ja meinas että ei vielä mitäänmerkkejä synnytyksessä. Kohdunsuu kiinni ja kanavaa 2cm jäljellä. Mikä kuulosti kyllä mun korviin vähä hassulta ku viikko sitte se lääkäri tuumas että sormelle auki ja 1, 5cm jäljellä. :O

No sitte ultrattiin vielä. Painoarvio oli nyt 2900g. Ja viikkoja mulla siis 38+1. No sitte se kysy että liikkuuko ihan normaalisti? Mistä minä tiiä mikä on normaalia ku ekaa ootan!! Kyllä se kuitenki liikkuu siellä. Lääkäri sano että lapsivettä on aika niukasti nimittäin. Siispä sain uuden kontrolliajan maanantaille ja mikäli lapsiveen määrä on vähentyny niin ne ottaa mut osastolle ja alottaa käynnistyksen!! SIIS MITÄ!? Sillon loksahti suu auki. Apua nyt pelottaa! Minä joka en oo tuntenu yhtäkään supistusta edes vielä. Eikä minkäännäkösiä merkkejä synnytyksestä.

Lopuksi otettiin vielä se käyrä uudestaan ja se näytti hyvältä. Nyt käski vaan seurailla vauvan liikkeitä viikonlopun yli. Huhhuh! Melkonen pommi oli kyllä. Nyt tuntuu että iskee paniikki. Oon niin jättäny koko synnytyksen ajattelemisen vielä kokonaan ku oon aatellu että siihen on kovasti aikaa! Ja nyt tuntuu että hankitojakin on vielä vaikka kuinka tekemättä.

Noh, mutta tässä tämänhetkinen hämmentynyt purkautuminen!

Kummastunut ja hämmästynyt Hanskius 38+1
 
Hei pitkästä aikaa, en ole ehtinyt/jaksanut kirjoitella mitään pitkiin aikoihin.

Ihan ensiksi kovasti onnea kaikille jo vauvelin saaneille!

Sitten omanapapäivitys: Yöunet on menneet viikkokausia sitten lonkkakipujen ja kutinan takia. Raskaushepatoosi-kokeissa olen käynyt jo kahdesti, mutta ilmeisesti ei ole sitä vaan jotain muuta kutinaa. Jouduin myös eilen uudestaan sokerirasitukseen oman painonnousun ja vauvan isohkon koon takia. Tulokset soitettiinkin jo samana päivänä ja raskausdiabeteshan sieltä löytyi. Äsken kävin neuvolasta hakemassa sokerimittarin ja ruokavalio-ohjeet.
Positiivista se, että olen pystynyt vähän laittelemaan vauvatavaroita. Hain siskolta autokuormallisen tavaraa, kaveri toi pinnasängyn ja ostin käytetyt Brion tuplarattaat. Paha vaan, että mun tarmonpuuska katkesi kesken, nyt täällä on vauvanvaatteita lajiteltuna ympäriinsä :)

Synnytyksen jälkeiseltä ajalta odotan varmaan eniten vaivattomampaa seksiä, tosin ehkäisy on ongelma. Haluaisin sterin, mutta pelottaa. Tietysti myös kivuista, radista ja kiloista pääseminen olisi kiva :)

Sairaalassaolosta: viimeksi olin sairaalassa melkein 2 viikkoa, puolet ennen synnytystä ja puolet sen jälkeen, kun vauva oli valohoidossa. Nyt toivoisin ettei ainakaan ennen tarviis kovin kauan olla, koska silloin oli todella tylsää. Vauvan kanssa sitten en niin pistä pahakseni, vaikka pari päivää olisin. Siellä on hyvää ruokaa ja saa rauhassa tutustua vauvaan. Ainakin viimeksi isä ja sisarukset sai olla suurinpiirtein koko päivän, isovanhemmille oli iltaisin vierailuaika.

Sisarusten suhtautuminen: Esikoinen 8v on ollut hieman huolissaan, että sattuuko äitiin kun vauva syntyy. Asiasta on keskusteltu paljon. 2v taas odottaa kovasti, että pääsee hoitamaan vauvaa. Kavereiden vauvoja on viime aikoina kovasti silitellyt ja harjannut hiuksia yms. :)

Ikenien vuotamisesta: mulla on koko raskausajan vuotanut yksi hammasväli, vaikka kuinka olen harjannut. Siinä ei ole mitään kipua ja se saattaa harjaamisen lisäksi alkaa vuotamaan myös esim. lämpimässä suihkussa. Ja vain tuo yksi väli, omituista.

Piti kommentoida jotain muitakin asioita, mutta enpä tietenkään muista mitä.

Kaikille tsemppiä loppumetreille!

Katsu ja Hippu rv 34+2
 

Yhteistyössä