*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Hanskius, sulla on sit vähän niinkö sama kohtalo ku mulla et puun takaa tulee tollasta, kertoilinki tääl tästä omasta yllätyksestä toissa päivänä... Tsemppiä paljon, tiiän todellakin miltä tuo tuntuu!!

Katsu ja muutki, on pitäny jo aikasemmin kertoa tänne vinkkiä noihin ikeniin mutta lahopää ni lahopää ei oo muistanut mut mä oon joskus penskana saanu tän vinkin hammaslääkäriltä jonka nyt muistin raskaana ollessa ku ikeniä särki ja vuoti välillä.. Ostin siis kaupasta kamomilla teetä, keitin ja jäähdytin, jäähtyneenä sillä sitten purskuttelin muutamia kertoja aina ku vaivoja ilmeni (en siis niellyt) ja mulla ainaki toimi näin vanhanaki!!

Minä vedin ensimmäisen ässän hihasta tänään ja kävin shoppaileen kun en vaan haluu mitään väkisin käynnistyksiä... Nyt sit makaanki ihme vanne tunne mahassa ja kaameissa menkkakivuissa sängyn pohjalla :( ostin myös vadelmanlehtiteetä, onko kellään aiempaa kokemusta tuosta??? Noin niinku auttaako se ja jos niin mitenhän paljon tuota uskaltaa ottaa ja miten pian on odotettavissa toimintaa jos siis on apua? :p
 
särö Mie kans pelkään että meen siihen ahdistustilaan ja avautuminen ei sentakia onnistu kun jäkitän vastaan :/ Aaargh...
Kuumotuskohtauksia on ollu miulakin, tosin jo monta kuukautta, yöllä pitää vähentää peitettä ja vaatetta pois. Pikkarit ja toppi riittää aika hyvin :) Normisti oon tosi viluinen, pari peittoa ja pitkät kalsarit on yöllä! Nyt on niin hyvä lämpöpatteri että meinaa ihan tuskastuu välillä kuumuuteen!

Karoanna: Mie kävin pari viikkoa sitte salilla, tosi varovasti tein ,pienillä painoilla, ihan hyvää teki :)Nimenomaan selnnän jumitusten takia menin verryttelemään ja auttoi. Nyt en kyl taida jaksaa enää mennä, kävely ja vesijuoksu on ok:n tuntusta kuitenkin.

Nopponen
Synnytyksen jälkeinen hikoilu kesti miulla sen2-3 viikkoa, ja melkeen sai joka aamu vaihtaa lakanaa tai pyyhettä alle kun oli ihan litimärkää!! Yäks.. JOs on paljon ollut turvotusta niin kyllähän se hikoiluttaa. Raskausaikana verimäärä ja nestemäärä lisääntyy niin hikoileminen ja pissiminen on aika reilua kun kroppa alkaa palautua normaalitilaan.

Leffaan suunnittelin miekin lähtee penskojen kaa, oonkohan ihan järissäni, pienemmällä uhma päällä... X)

36+5
 
  • Tykkää
Reactions: Karoanna
Vedin tänään myös ässän hihasta :) tuotiin pinnasänky, pitihän sitten järjestää koko makkari uuteen uskoon. Sen jälkeen alkoi ärsyttämään muiden huoneiden villakoirat niin imuroin vielä koko talon. Nyt ei meinaa kävelyt onnistua...

Vadelmanlehtiteetä (tarkemmin sanottuna kuivattuja vadelmanlehtiä) oon juonut joulukuulta asti. Haudutan hetken siinä mukana jotain maustettua vihreää pussiteetä ettei ole niin mautonta. Tammikuun alusta oon juonut sen 3 kertaa päivässä. Sen tarkoitushan on muistaakseni vahvistaa kohtulihasta että synnytys olisi helpompi ja supistukset tehokkaita. Korjatkaa jos muistan väärin :) Ja aika näyttää tehosiko, jostain luin että muutamat synnyttäneet oli kokenut siitä olevan apua verrattuna heidän aikaisempiin synnytyksiin..

eipäs muuta tänään...

dania & prinsessa 36+5
 
Palstalla jutustelusta tykkään minäkin, että kukin kirjoittaa sitä, mitä mielessä on! Missäs muualla sitä saisi avautua lähes koska tahansa! :) Ja tosi mielellään myös synnyttäneet vauvakuulumisineen voisivat olla samassa pinossa, kunnes päästään kaikki muuttamaan vauvapuolelle. :)

Mahatautia on liikkeellä täälläkin, tsemppiä siis siitä kärsiville. Toissayönä oksenneltiin miehen kanssa vuorotellen ja eilen sitten yritettiin keräillä voimia ja saada jotain pysymään sisällä. Mä kyllä onnistuin käymään esikoisen kanssa pihallakin ja jotain jopa leikkimään, mutta miehellä otti vähän kovemmille ja oli kuumettakin... Lapsukainen onneksi vaikuttaa säästyneen taudilta.

Ässistä on täällä sattuneesta syystä kovassa käytössä ollut tänään siivous. On meinaan kämppää desinfioitu ja pyykkikone laulanut ihan huolella. Huooh! Oloihin sillä kyllä ei oo ollut mitään vaikutusta...


Tiipula 37+1
 
Uimisesta tuli mieleen, onko kukaan kysynyt neuvolasta voiko sitä harrastaa synnytykseen asti? Minulla on aiemmista raskauksista mielikuva, että lopussa ei saanut uida, koska jos kohdunsuu on lyhentynyt tai auennut, niin sinne voi mennä jotan pöpöjä. Voin kyllä olla väärässäkin.
 
Just kysyin lääkäriltä saako mennä uimaan, ja vastasi että saa käydä siihen asti kunnes lapsivedet menee! Neuvoloissa on ohjeistettu joskus ettei enää loppuajasta vois mennä mutta kyl mie nyt elän tuon lääkärin ohjeen mukaan.
 
Kysymys: Oon ostanut noita Liberon 2-koon vaippoja, mut mietin niitä katsellessani että onkohan parina ekana viikkona liian isoja... pitäiskö ostaa paketti sitä 1-kokoa....? En yhtään muista mitä kokoa esikolle ostin, pää lyö ihan tyhjää ja olo on kuin ensikertalaisena.. :whistle:

dania
 
Dania Minä mietin ihan samaa...se Liberon 1 koko (2-4 kg),nii minä mietin sitten,että kun ei yhtää tiiä kuin iso vauva on. Niin ostanko suoraan niitä 2 (3-6 kg) koon vaippoja...

Vai ostanko pamperseja,niis tais olla 2-5 kg se 1 koko... pitää miettii...
Sairaalassa taitaa olla liberoita, ainakin oli viimeksi KYS:llä vuonna 2005...,nii sittenhän sen näkee kumpia liberoista kannattaa ostaa =)


Jemimi
 
Viimeksi muokattu:
muitaakseni se 1-koon paketti on aika pieni mitä kaupas katsoin..ehkä käyn vielä semmoisen hakemassa.. tämä tyttö syntyy kuitenkin käyrien mukaan aika sirona.

Itse käytin esikoisella muistaakseni Liberoita alkuun. En tiedä onko Pampersin mallit vaihtunut, mutta silloin vain Liberoissa oli takana se hyvä "kuminauha" joka esti ihanan löysän kakan tulon selästä. Kun poika kasvoi ja alkoi liikkumaan, niin öisin käytin Liberoita kun oli kova pissaileen ja päivisin Pamperseja kun ainakin silloin olivat Liberoita ohuempia. Muuta vaippoihin liittyvää en enää muista :D

Kestoja käytin esikolla yhden päivän... meillä ei ollut omaa pesukonetta ja päivässä meni hermot kun joka paikka falskasi. Väsyneellä ei ollut kovin pitkä pinna :ashamed:
 
Mä ajattelin että jos ostais vaipat vasta matkalla sairaalasta kotiin. Mieshän ne voi käydä hakemassa vaik lähikaupasta :)

Uimista mietin mäkin. Olis toisaalta kiva käydä, tai vaik kylpyläs, mut tuntuu ettei enää uskalla :D Joskus oon ymmärtäny et paikkojen pitäs olla kiinni, mistä sen tietää et onks ne kiinni? Vai huomaako sen aina jostai et jos auki oliskin vähä?

Omppu 37+3
 
Vaipoista Me ostettiin se pikkupaketti niitä Pampersin 1 kokoa. Se on kuitenkin 2-5kg, niin oli meistä sellainen sopiva kokoväli. Hyvin tuolla pikkupaketilla alkuun pärjää ja sitten käy ostamassa isompaa kun tietää paremmin pikkuisen koonkin.

Uimisesta neuvolassa sanottiin, että rv 36 jälkeen ei saisi enää käydä just tulehdusriskin takia. Oon kyllä miettiny käymistä kun viime lääkärikäynnillä oli paikat kuitenkin kiinni. Toisaalta ei tiedä uskaltaako sitä riskeerata...
 
Heippa!

nippatädille valtavasti tsemppiä ja voimia!:hug:

Alisalle ja muille yökukkujille myös tsempitykset a i feel your pain... Täällä kans edelleen rampataan vessassa ja vettä juomassa. Ja muuten vaan kukkuillaan.Nyt parina viime yönä oon herännyt siihen, et oon ihan kylmästä hiestä märkä...Siis paita ihan märkänä ja samoin hiukset. Olikohan se ainakinMarionetti ja joku(jotkut) muukin, jolla oli ollut sama juttu? Mietin oisko mulla ollut lämpöä tai sit on kroppa vaan muuten sekaisin tästä kaikesta. Mutta inhottava herätys oli joka tapauksessa.

Supistuksista Mulla on kans välillä sitä tunnetta, että henki salpaantuu, niin kuin kuvailit Alisa. Kunnon kipeitä supistuksia ei oo vielä ollut. Mutta eipä mulla niitä viimeksikään ollut ennen kuin sitten kun h-hetki oli käsillä. Eli teille, jolla ei ole mitään ennakoivaa vielä ollut, niin nauttikaa siitä;) Ei se välttämättä tarkoita, että menisi käynnistykseen tms. Mulla ei ollut mitään ennakoivaa (paitsi harj.supistukset), eikä mennyt yli kuin neljä päivää.

Sairaalavaatteista Eihän ne hehkeitä joo oo, mutta eihän siellä parhaassa tapauksessa tartte kovin monta päivää olla. Itse aattelin mennä niillä retkuilla, mitä siellä on. Viimeks mulla ei ollut omia sisäkenkiäkään, mut eipä kyllä tullut paljon käveltyäkään ja ihan hyvin pärjäsin niillä mitä siellä oli...Ja verkkoalkkarit on niiden megasiteiden kanssa ihan huikeat, eikä kiristä tai purista mistään:D

Raskausarpia ei oo vielä tullut, vaikka iho onkin atooppinen ja helposti arpeutuva. Olin ekalla kierroksella varautunut siihen, et niitä tulee varmasti ja paljon iha ihan mukava ylläri oli kun ei tullutkaan. Saa nähdä, miten nyt käy. Vatsa taitaa olla aika saman kokoinen kuin edellisestäkin.

Painonousee, mut niinhän sen kuuluukin. Nyt tullut about kymppi lähtöpainoon. Musta tuntuu, et kaikki rasva on hävinnyt kasvoista ja näytän kuihtuneelta ja vanhalta:D Eli eipä tuo varsinaisesti haittais vaikka pari kiloa vielä tulis lisääkin.. Eiköhän nuo sula sitten poiskin..

Könkkänälle voimia huonovointisuuteen! Voi kun Herra Kylkimyyry kääntyisi itsestään lähtöasentoon ennen seur ultraa!

Karoanna Mä käyn silloin tällöin salilla. Nyt on kyllä alkanut jotenkin laiskottaa ja jäänyt vähän vähemmälle. Eilen kävin pitkästä aikaa salilla ja uimassa ja tosi hyvää teki:) Mulla menee niskat ja selkä tosi nopeasti jumiin, jos on pitkä tauko saleilusta. Ja muutenkin se on mulle tärkeetä omaa aikaa ja terapiaa. Ja unetkin on paljon paremmat liikkumispäivän jälkeen:) Mulla on tosin seuraavana päivänä paljon enemmän vihlontaa kuin ilman salia, mut vielä se on ollut siedettävää... Saas nähdä, missä vaiheessa sitä pääsee takaisin saleilemaan ja lenkille sit synnytyksen jälkeen. Viimeksi aloittelin pian, mutta tositosi varovasti. Ekan kerran taisin mennä salille reilu kaksi vkoa synnytyksestä, kun niskat meinasi jumittaa ihan kunnolla. Kevyt hölkkä tuntui hyvältä noin 6 vkoa synnytyksen jälkeen... Tähän nopeaan aikatauluun vaikutti varmasti sekin, et synnytys oli niin nopea ja helppo joten varsinaista toipumisaikaa en paljoa tarvinnut.

HUi, miten vähän enää aikaa h-hetkeen. Sairaalakassi edelleen pakkaamatta. Jospa sitä ens vkolla.... Mutta sain sentään hoitopöydän suojan ommeltua ja siihen sopivan rasvojen yms säilytyspussukankin. Ja pienen pöllöpehmolelun tulokkaalle:)

Vointeja kaikille ja mukavaa vkonloppua:)

Triida ja Milli 35+? (taaskaan en oo kartalla, et missä mennään:D)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Karoanna
omppu vitsi sun masu näyttää isolta ja pyöreeltä tuosta kuvakulmasta otettuna, ihana! :heart:

Kiiitos kaikille supistusasiaan kommentoineille, hyvä, että kohtalotovereita löytyy :wave:

raskausarvista Juu on tullu, just tuohon navan ympärille mistä eniten nahka kinnaa :x

zuza Myöhästyneet synttärionnittelut! :flower: Ja kiva kuulla, että siellä mennään koko ajan eteenpäin pienin askelin :)

dania ihana tuo teidän esikoinen :)

SMV Ei tuo sun huima hb:n nousu vois johtua kropan kuivumisesta? Mulla nimittäin kävi kerran niin, että se oli hypänny urakalla ylöspäin ja sitte seuraavassa neuvolassa taas ihan alalukemissa. Nimittäin kuivuminen eli liian vähäinen juonti voi tuota aiheuttaa. Toivottavasti sulla kuitenkin olis ihan todellinen tuo nousu :)

Könkkänä Nop jopas siellä vaavi on asennon valinnu, toivottavasti kääntyy itekseen :)

särö ja sone mua kans tuo kipu asia hirvittää tulevassa synnytyksessä. Jotenkin kun tietää mitä tulevan pitää, niin kammoksun koko asiaa. Noh, ehkä se paniikki "unohtuu", kun on tosi kyseessä ja akko selvitä.

Nopponen kiitos! Sullakin siellä valvominen jatku, mutta ihanasta syystä :) Mulla oli tuota hikoilua sillon alussa, kun esikkoa imetin. Oisko ollu pari ekaa kuukautta ja sen jälkeen se tasottu, joten ei kestä välttämättä niin pitkään kuin imetyskin. Kyllä ne hormoonit tasaantuu :hug: :)

greentea kyllä ne avaavat supparit yleensä tunnistaa. Kun synnytys lähtee käyntiin, niin ei siinä yleensä jää arvailuille varaa :D ;)

Hanskius hui, sullekin tullu oikein ylläriuutinen missä sulattemista. Jos vauva liikkuu samanlailla kuin yleensä, nii nou hätä! Jos vaavi on oikein hiljanen, niin sitten kannattaa tehä liikelaskentaa.

vaipoista me haettiin suosiolla niitä pampersin 1, ku esikolla ne meni ainakin ekan kuukauden :D

triida en oo minäkään vielä sairaalakassia pakannu ja huomenna poksuu viikot 38 :D Pikku hiljaa ;)

Voi luoja tätä yökukkumista!! :headwall: Jatkan samasta aiheesta valittamista. Viime yö meni taas valvoessa, ku uni ei vaan tuu.. Murr!! Silti mää täällä koneella kukun iltamyöhään, vaikka ois ehkä järkevämpää mennä aikasin nukkuun :D

Aamulla kävin neuvolassa ja siellä kaikki kunnossa. Meinas terkkarikin, että kyllä mää vielä viikon päästä oon yhdessä koossa, kun on seuraava neuvola :headwall: Vauva ei edelleenkään oo kiinnittyny.. Sais jo pikku hiljaa alkaa laskeutuun, ku pelkään, että veet menee ja sitte saa mennä lanssilla suorinta tietä sairaalaan :stick: Hb oli pysynyt samassa, mutta ei se edelleenkään oo päätähuimaava, ollessaan 113..

No joo, nyt iltapuuhiin ja sit nukkuun, unia! :)

Alisa & Hippu 37+6
 
Uimisesta sanoi lekuri rv 36+ sisätutkimuksessa, että voisin mennä vielä uimaan koska paikat ei ole auki (oli 2cm pehmennyttä kohdunkaulaa). En kuitenkaan ole uskaltanut, kun tilannehan voi muuttua yhdessä yössä näillä viikoilla...

Vaipoista minäkin ostin ykköskokoa paketin. Ehkä järkevintä on ostaa seuraavaa kokoa tai odottaa kun vauvan koko selviää, jos on kovin iso niin tyhmää hamstrata pakettikaupalla liian pientä kokoa.

Liivinsuojista sairaalassa kysyisin: monetko pakata kassiin? Meille sanottiin valmennuksessa, että liivinsuojia kannattaa varata itse mukaan koska ei tule "talon puolesta". Monetko niitä menee päivässä, ei mitään hajua :ashamed:. Maitohan ei välttämättä nouse sairaalassaolon aikana kunnolla, mutta RaDin takia en 2-3 päivässä kotiin pääse joten en haluaisi siellä suihkuta sitten ihan holtittomasti...

Vatsan ja alaselän iho alkoi punottaa ja kutista iltapäivällä! Nyt hermostuttaa lykkääkö raskaushepatoosia. Olisipa kyseessä vaan joku ihoärsytys - tosin taitaa olla turha toivo kun samat vaatteet, pesuaineet ja ihovoiteet kuin ennenkin, ei mitään uutta josta olisi reaktiota voinut tulla.

Maanantaina on neuvola, mutta uusi terkkamummu ei viime käynnillä tosiaankaan vakuuttanut ammattitaidollaan. Sieltä tuskin mitään apua heruu...

Syntyispä jo lapsi, niin pääsisi raskausvaivoista! Tänään kokeiltu shoppailua käynnistyksenä mutta ei auttanut, huomenna uusiksi ;). Omaa mielialaa kohotti ainakin kun poistuin kotoa pariksi tunniksi kirpparille ja koirapuistoon, vaikka liikkuminen onkin hankalaa ja kivuliasta.

Voimia kaikille muillekin väsähtäneille ja vaivaisille viimeisille viikoille!
 
Viimeksi muokattu:
Perjantai-iltoja!

Niin ne päivät juoksevat äitiyslomalaisellakin, joka päivä käyn kyllä lukemassa muiden kuulumisia, mutta omaa tekstiä en ole taas hetkeen jaksanut tuottaa. Johtunee varmaan myös siitä, että itsellä ei tunnu olevan niin kovasti mitään kerrottavaa, murehdittavaa tai kysyttävää. Olo on ollut yllättävän hyvä. Esikoinen syntyi pahimpien kesähelteiden aikaan ja silloin oli melkoisesti turvotusta ja paineet jonkin verran koholla, mitä ei ole toistaiseksi ollut juurikaan havaittavissa. Vauva ja vatsa eivät ole vielä laskeutuneet, joten vessassa ei tarvitse rampata yötä läpeensä, tosin vastineeksi maha painaa jonkin verran yläpäässä keuhkoja. Kenkien laitto on melkoista puhinaa! Kostoksi tästä helpohkosta olosta ja hyvästä voinnista saan varmasti nauttia raskaudesta sen kaksi ylimääräistä viikkoa lasketun ajan jälkeenkin. Ainakin tähän olen täysin varautunut, eikä supistusten täydellinen puuttuminen anna aihetta muuta epäilläkään.

Tänään oli lääkärineuvola. Suureksi yllätyksekseni sekä riemukseni vauva ei ollutkaan perätilassa, liekö koskaan ollutkaan! Ultralla tarkistettiin siis. Mielestäni on ollut koko ajan samassa asennossa ja olen itsekin koko ajan luullut kovaa peppua pääksi, joka tuossa rintojen alla painaa. Sykkeetkin kuuluivat parhaiten ylhäältä, jonka pitäisi viitata perätilaan ja jonka takia neuvola viimeksi perätilan päätteli. Lääkärin mukaan tarjonta on välillä todella vaikea 100 % varmuudella todeta käsikopelolla ja sykkeiden paikantamisella. Mutta onneksi näin, olen kyllä todella helpottunut :) Nyt vaan toivotaan, että kaveri älyää pysyä samassa asennossa syntymäänsä saakka. Sisätutkimusta lääkäri ei tehnyt, koska ei nähnyt sitä uudelleensynnyttäjällä, normaaliraskaudessa ja keskikokoisen vauvan (arvio 2700 g) ollessa kyseessä tarpeelliseksi enää tässä vaiheessa. Vauva syntyy joka tapauksessa melko pian (max 6 vkoa!), joten kohdunsuun tilanteesta ei välttämättä pysty päättelemään mitään. Itseäni tämä ei haitannut. Varsinkin kun paikalla oli neljä kandia (kyseessä opetustilanne, johon olin kyllä itse ihan suostunut), niin vähän meinasi alkaa ujostuttaa pöksyjen riisuminen!

Uimisesta olitte puhuneet. Itse kävin esikoisen kanssa laskettuun aikaan saakka huoletta uimassa. Sitten, kun mainitsin neuvolassa epäilystä limatulpasta, niin suositteli lopettamista. Luonnonvesissä saisi kuulemma uida tämänkin jälkeen. Jotta avantoon vaan, masukollegat hyvät :LOL: Eihän sitä tosiaan voi tietää, onko ne paikat kiinni vai auki ja tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti, mutta jos ei ole kummempia vuotoja ollut, niin itse ainakin ajattelin edelleen käydä. Vesijuoksemassa käyn minäkin ja hyvin mahtuu vyö tuohon ihan ylös rintojen alle. Vedessä on ehdottomasti paras liikkua, ei kolota eikä ahdista minnekään!

Minusta on kiva lukea jo synnyttäneiden kuulumisia ja synnytyskertomuksia, joten jatkakaa ilman muuta jakautuneet kirjoittelua tällä puolella!

Ja huh, onpas monella jo jännät paikat! Tsemppiä yllätyskäänteisiin ja äkkikäynnistyksiin valmistutumiseen. Hurjaa, miten luonto toimiikaan niin eri tavalla meidän jokaisen kohdalla. Itse olen ässien lisäksi ajatellut ottaa käyttöön mahdollisen akupunktion, vyöhyketerapian ja maidon pumppaamisen. Luulen, että tämä vauveli kaipaa nimittäin jotain ässiä vahvempaa houkuttelua ulos tullakseen!

Jaksamisia, positiivisia ajatuksia ja viikonloppuja tasapuolisesti kaikille.

kwaidan ja Puh 36+2
 
Dania , kiitos vastauksesta vadelmanlehtiteehen! Ai sitä on voinu juoda jo sieltä asti raskautta :eek: ..eli minä taisin herätä liian myöhään siihen että semmosta on olemassa :( no mut ei kait siitä haittaakaan voi olla jos nämä viimeiset hetket sitä litkin..

Taas näitä ihania unettomia öitä.. Tai no, nyt sentään sai nukuttua hieman paremmin ku kolmena edellisenä jolloin kello kolme nous viimestään kukkumaan..

Mitähän nippatädille ja paavolle kuuluu...
 
Uiminen Niin mie mietin tota uimista nyt vielkin kun lääkäri kuitenkin ohjeisti että saa käydä loppuun asti kun ei vedet vaan ole mennyt. Ihan järkeenkäypää sinänsä kun eihän ne bakteerit pääse sinne kalvojen sisään ja jos paikat oliskin himpun verran auki niin runsas valkkovuotohan putsaa koko ajan ulospäin. Ja neuvolassa on miullekkin informoitu joskus aiemmissa odotuksissa ettei kannata ihan loppuajasta mennä, mutta voisko olla näin että sieltä annetaan varovaisempia ohjeistuksia.
 
Aiheuttaaks kellään rautatabut supistuksia? Miue oon nyt pistäny merkille että tää on kolmas kerta kun yritän alottaa syömään niitä ja joka kerta tulee hirveet vatsakivut ja se aiheuttaa sit suppareita reilummin. Tosi inhottavaa! Mutta lääkäri ehdottomasti käski nyt syömään niitä vuotoriskin takia synnytyksessä! hb 113..
 
Viimeksi muokattu:
sairaalavaatteet ovat kyl vähän mummomaisia, mut on niitä nii helppo pukea päälle ja voi sotata rauhassa, ei tarvi pyykätä!:p nii ei mulle tulis mieleen laittaa omia vaatteita sairaalassa päälle. putkisukatkin ovat jotenki nii ihanat siinä alussa kun eivät purista ja ovat helppo vetäistä jalkaan, vaikka ne sit pyörivätkin jaloissa.

sairaalakassiin meinaan kyllä pakata kotiinlähtövaatteet kun ei sit tiiä kuinka ehtii sotata esim. lapsveteen ne housutkin joilla sairaalaan menee.... ja onse mukavaa kun on freesit vaatteet päällä kun kotiutuu... pitäis sitäkin alkaa miettiä vähän paremmin mitä kaikkea sinne pakkaa... vaikkei täs kiire ole mut olis ainakin tekemistä...

zuza ihanat uutiset olet saanut, kunnon synttärilahja!:) huomenna pääsette sit aloittamaan arjen kotosal.:heart:

nopponen ihanaa kun rintailu sujuu, mitä kovin pelkäsit ja pikkuinen kasvaa pelkästään sen avulla hyvin.

mitä mam_87lle kuuluu nyyttinsä kaa?

vaipat meinaan hankkia kotia yhen paketin 1 koon liberoja, riittää alkuun kun kauppaan pitää kumminki mennä taas nopsaan jo meidän perhekoon takia, aina jotain puuttuu ja kauan ei meidän muksuille ole mennyt se pieni koko kun kasvavat vauhdilla nii voi olla et yks paketti riittää hyvin ja ssakin jo siirtyy isompaan.

pepper&typy 34+4
 
Vaipoista: Noh, meillähän oli toki aivan aluksi nyt käytössä kun meidän pieni mies on todellakin pieni, liberon keskosvaipat jotka alle 2kg tarkoitettuja. Mut nyt ku poika 2260g, ollaan siirrytty liberon ja pampersin 1-koon vaippoihin. Menevät kyllä tosi korkeelle vyötäröltä mut istuvat lopen aika hyvin silti ja imukyky riittää paremmin... Alko keskosvaipoista tulla lahkeesta ulos pissat kun oli niin täynnä jos vaihtoväli venyi yli 3h... Mut siis pampersien 1-koko on tosiaan pehmeämpi ja ohuempi, tämän vuoksi ostin myös niitä... Liberot on sit muuten mielestäni parempia kun "jämäkämpiä" mut ehkä paremmin sit isompana istuu vauvan päälle kun itse vauvakin on jämäkämpi. Lidln vaipat oli mielestäni myös hyviä (ja huomattavasti halvempia) esikoisen aikaan... mut niistä alkoi koot +4kg ylöspäin vasta... Niitä arvelin sit myöhemmin kans kokeilla... Jokaiselle vauvallehan sopii aina tietty merkki, esikoiselle sopi liberot ja lidl:n vaipat, pampersit ärsyttää siinä mielessä sitten kun vauva on isompi ja pissaa enemmän ne on heti sen tuntoisia et vaippa on aivan täynnä ja kohta läpi tulossa... Mut nyt pampersit ajaa asian hyvin ku vauvakin viel hentoinen. On niissä 1-koon vaipoissa niin liberon kun pampersinkin kuitenkin sen verta reilu koko et mielestäni ekat viikot menee myös 3kg+ painoiselle vastasyntyneelle.

Uimisesta: Minulle myös sanottu et jos paikat auenneet ni sit ei enää... Mut nyt askarruttaa et milloin sektion jälkeen saa mennä? Tietty sit ku jälkivuoto loppuu kokonaan mut pitääkö oottaa jälkitarkastukseen saakka?? Esikoinen nimittäin kokoajan kyselee milloin äitikin pääsee uimahalliin ku en tosiaan oo saanu käydä yli 3kk uimassa ja sillä aikaa esikoinen oppinut uimaan ja nyt kokoajan odottaa milloin äitikin pääsee näkemään... Ois ihana mennä jo, vointi sallisi, toki vielö tuhruttaa pikkuisen eli sen puolesta viel ei viitsi... Mut siis jos haavankohta arpeutunut hyvin ni eikös sitten vois jo?? Tietääkö kukaan kokemuksesta?

Meillä oli vauvan puolesta ihana yö, heräsi tasan 3h välein syömään, tosin klo 1:30-2:30 valvoskeli taas mut niin tyytyväisenä vain katseli äitiä vieressä makoillen! :heart: Tää passais mulle, 3h välein syötöt, ehtii välillä itsekin nukkua. Mutta,mutta... miten kävikään sit viime yönä... Vauva antoi nukkua siis lukuunottamatta sitä tunnin katseluhetkeämme... mut eipä tämä mamma saanut sit unta... valvoin siis 3h yhteensä kun kaikki muut nukkui! Kyllä suututti! :kieh: Sain mä ne pari 3h pätkää nukuttua, eli yht. 6h mut välissä siinä sit valvoin turhaa 3h!!! Ja nyt kun ainoa jonka vuoksi on pakko valvoa on vauva ja hänkin nukkui niin nätisti! Aaaaaaarrrrgggg! :stick: Eli nää uniongelmat jatkuu näköjään vauvasta huolimatta edelleen. ja se hiivatin hikoilu!
Mutta vauva on ihana! Ja tyytyväinen poika! Kun nyt ite sais tajun pois silloin ku se on mahdollista! : /
Arvelin muuten tänään olla hurja ja ostaa yhden lemppari siiderin saunajuomaksi! Eikös se ole sallittua jo piiiiitkän tauon jälkeen? :D Eikös se niin ollut et rintamaidosta lähtee alkoholi samaan tahtiin kuin verestä? Eli jos yhden siiderin juo ja tekee siinä välissä yhden syötön pullolla ni eikös jo seuraavan syötön n. 4h päästä voi jo antaa rintaa? Ensinnäkin pakastin pursuaa mun pumppaamaa maitoa siltä ajalta kun vauva oli sairaalassa ja nehän ei säily ku 3kk ni siinä mielessä on ihan hyväkin antaa niitä pois etteivät mee vanhaksi sit... ja haluan myös et pullosta syönti ei unohdu kokonaan sillä voi tulla aikoja et mies joutuu oleen vauvan kans yksin niin pitkään et tarvii antaa pullolla ja jos se ei sit enää kelpaakaan... On nimittäin ollu nyt täydellinen tissipoika. :) Ja lisäksi viel mulla on pakkasessa ne ekat maidot jotka oon pumpannu kotona 5. päivänä synnytyksestä ihan erivärisiä ku nää myöhemmät, eli ne on paljo keltasempia joten niissä on sitä alun tärkeitä rasvoja enemmän, ja kun poika tarttee nyt kaiken ravitsevan rasvan ni ne ois ihan hyvä nyt syöttää kun poika viel noin pieni, eikä säästellä, eikös nii? Ja kaikki nää tukee sitä et mun kannattaa ottaa tänään se yks siideri, eikös niin? :LOL::saint: Tekis niiiiiin mieli vaan yks siideri maistaa saunassa kun eka lauantai koko perhe kotona! :heart: Älkää pitäkö mua ihan pöpinä! :)

Mut kaikki täällä siis univajeesta (itseaiheutetusta :headwall:) huolimatta oikein hyvin! Ihanaa viikonloppua kaikille ja toivottavasti ne jotka haluaa pian mahasta eroon saa hankittua itselleen lähdön synnärille! ;) Seuraavia vauvakuulumisia odotellessa! :)

Nopponen + poika 3vk 1pv
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dania87
Kiitos kaikille tsempeistä ja mukanaelämisestä:flower:

Joskin se oli turhaa, mie oon vieläkin yhdessä kasassa. Heräsin just sellasesta koomasta että huhhuh, parin päivän univaje sai kyllä sekasin pään. Sairaalassa alkoi tosiaan noita supistuksia olla kahden minuutin välein, edellinen ei loppunu kun uus jo alko. Mies katto niitä supistuslukemia ihan shokissa kun olin käyrillä. Lääkäri kävi katsomassa että kaula oli muutamassa tunnissa hävinny jo ja kahdelle sormelle auki. Naurahti että ei synny ystävänpäiväksi vaan seuraavana päivänä. Että tärkeää olis levätä vaan. Antoivat kipupiikin ja unilääkettä, josta miulla eni ihan taju, höpötin ihan levottomia miehellekin:ashamed: Mies meni kotiin nukkumaan ja mie sellasessa unen ja valveen välimaastossa torkuin siihen asti kunnes aamulla kuuden aikaan supparit loppu.
Sisätutkimus paljasti sitten eilen että ei se enää etene. Pyysin päästä kotiin. Jäi supistuksista sellainen kramppi selkään ja miun pukamat paheni niin, että en oikein voi kävellä, enkä istua enää. Ja supistelee vähän väliä, vihaan niitä paskiaisia! Kyllä meni unelmat lääkkeettömästä synnytyksestä! On niin jotenkin puulla päähän lyöty olo, kun me oltiin jo niinvarmoja että ilman paavoa ei tulla kotiin, lääkärikin kun sanoi niin. Tässäpä sitä vaan ollaan ja oon niin väsynyt!

Mukavaa viikonloppua kaikille, miusta tuntuu etten nyt varmaan jaksa kauheesti kirjotella. Hautaudun tuonne sängyn pohjalle.

Nippa ja Takiais-Paavo 37+0
 

Yhteistyössä