*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Heinäkuussa

am13 saako udella, että miksi sulle tulee automaattisesti leikkaus? Onko kaikki lapset teillä tullun sektiolla?

Kilu87 Tervetuloa joukkoon mukaan! :wave: Sulla onkon rankka kokemus taustalla, toivottavasti nyt olisi onni matkassa ja saisitte terveen vauvan :heart:

meliah kiitos! Toivotaan, että liittyy vain kohdun kasvuun. Täällä JUST samat fiilikset. Aivan onnessani oon raskaudesta, mutta välillä tosiaan tulee "haikee" olo esikoisen puolesta. Nyt täytyy opetella jakamaan huomiota jne.. Sitten on vaan pakko ajatella, että ihanaa, kun saa sisaruksen kenen kanssa saa sitten leikkiä ja tapella. Kyllähän ne sisarukset on korvaamattomia :)

eea Oih, pikkunen pipo ois ihana, oispa itekin näppärä käsistään :) Täällä sama fiilis, että viikot menee ihan liian hitaasti, varsinkin alussa. Kovasti toivon, että pääsis nopsaa np-ultraan asti, ehkä se sitten helpottais? (tai sitten ei :D )

Oikein paljon tervetuloa kaikille uusille tasapuolisesti!! :wave:

Perjantaina soittelin neuvolaan ihan sillä mielin, että pääsisin ultraan, mutta huonoksi onnekseni meidän neuvolalääkäri jäi tämän viikon jälkeen lomalle ja palaa vasta elokuun puolivälissä. Terkka kyl lupas laittaa heti ekan käynnin jälkeen ajan lääkärille, jonka kanssa voidaan keskustella mahdollisesta ultrasta keskussairaalan äitipolilla. eka neuvola oliskin sitten reilun viikon päästä maanantaina ja lääkäri heti keskiviikkona. Toisaalta yksityinen houkuttelis kyllä hurjasti, mut en oikein vielä tiedä viitsinkö maksaa itteeni kipeeksi siitä. Toisaalta olishan se rahan arvosta nähdä pikkuinen siellä... Blaah, hankalaa!

tänään on ollu ihan hirvee päivä siitepölyn suhteen. Oon aivastellu valehtelematta satoja kertoja ja nokka vuotaa koko ajan. Allergialääkettäkään en oo viittiny ottaa, kyl tän kans pärjää muutaman päivän :snotty:

Koitan parhaani mukaan päivittää listaa, jos joku menee väärin tai jää uupeloon, niin vinkatkaa mulle. Päivitys pyynnöt punasella ettei jää huomaamatta, kiitos! :)
 
Hannavä
Ilmoittaudun kait tänne :)

Olo on aika epätodellinen koska plussasin vasta eilen, mulla on ollut alkuvuoden aika pitkiä kiertoja ja niiden mukaan laskin lasketun ajan 5.3.2013 K-SKS ja eka lapsi

Nyt vaan pelottaa että meneekö kaikki hyvin ja kaikkea pyörii päässä, entä jos tulos olikin väärä, entä jos mulla onki joku sairaus, keskenmeno/tuulimuna/kohtukuolema/kätkyt jnejne. Joo tuntuu epätodelliselta.

Mutta ilman muuta tervetullut vauva ja toivoisin että kaikki menisi hyvin :) eikä ollut vahinko siis.
 
Hannavä, niin kovin tuttuja tuntemuksia. Pelkään jokaista vessareissuakin, että entä jos menee kesken. Toisaalta Poika kesti vammoistaan huolimatta viimeiseen asti mukana ja limakalvot ovat lääkärin ultrauksen mukaan kunnossa eli ei kai sen pitäisi sieltä mihinkään "tipahdella". Toivotaan vain, että rakenteet ovat kunnossa ja sydän alkaisi lyödä. Minulla jo ensi tai sitä seuraavalla viikolla ultraus viikkojen varmistamiseksi :S

ON: päivittäistä huonovointisuutta, väsymystä, ärtymystä, naama kukkii jo. Huoh.
 
Sektio odottaa koska, ensimmäinen lapsemme syntyi hätäsektiolla viikolla 40+3,
kun lähes kaikki mahdollinen meni pieleen. Hyvin läheltä piti tilanne oli meille molemmille.

Toisen kohdalla alkava raskausmyrkytys vk38, jolloin sektiopäätös tehtiin viikolle 39+0.

Kolmannen kohdalla anoin synnytyslupaa, kun en leikkausta olisi halunnut. Tutkimusten
jälkeen sain sen mutta kun supistukset alkoivat viikolla 39, päivystävä lääkäri sairaalassa
eväsi luvan liian riskialttiina, ja sektio tehtiin.

eli näin monen sektion jälkeen leikataan automaattisesti, valitettavasti.

Viimeisimmästä sektiosta jäi huono kokemus. Epiduraalipuudutuksesta tuli komplikaatio,
vauvalla oli poskessa veitsenviilto (parani kyllä itsestään ilman toimenpiteitä noin viikon
kuluessa), vauvalle tuli sektion jälkeen adaptaatiohäiriö (lievä). eli en missään nimessä
haluaisi leikkausta, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole.
 
Keskenmenon pelko on täälläkin kova. Joka vessareissulla pelkään, että on tullut verta. Menkkatunne on edelleen vahva ja muita oireita vain vähän. Ja ne oireet mitä on, on kaikki niin lieviä. Pysyis nyt vaan tämä pieni ihme matkassa.

Meidän esikoinen syntyi sektiolla syntymäpainonsa vuoksi. Nyt olisikin toiveena saada kokea alatiesynnytys. Loppuraskaudessa siis synnytystapa-arvio varmasti edessä ja toivon mukaan saan taas sen kokoarvioultran, mikä jo viime raskaudessa luvattiin. Mulla epäiltiin siis, että esikoisen kokoon vaikutti perinnölliset tekijät. Mutta yritän olla kiirehtimättä niihin asioihin vielä, kun tässä on paljon muutakin matkalla..

Nallu 4+6
 
Hannavä
"Kiva" kuulla että muillakin pelkoja, niin ei niin yksin ole :)

Mies vähän skeptinen testien suhteen ja sanoi et varmaks tiedetään vasta kun oon käyny ultrassa :D Tein tänään toisen testin ja posi tuli taas, alkuun oli hiukan haaleampi toinen viiva mutta selkeästi nähtävä, mutta ne tummeni oikeastaan samantien.
 
Eea
Täälläkin on jonkin verran pelkoja. Ensimmäisenä tietysti se keskenmenon pelko, joka seuraa aina mukana. Sit mietityttää et jos itelle sattuu jotain, niin miten mies pärjää lasten kanssa. Pelottaa, että jos joku meidän perheestä sairastuu vakavasti, niin miten voimavarat riittää kolmen lapsen kanssa. Tiedän, että asioita on turha miettiä ja pelätä etukäteen, mutta silti tämä raskaus nostattaa tunteet pintaan. Pitäisi vaan osata nauttia ja iloita kun siihen on syytä, eikä murehtia mitä huomenna saattaa tapahtua. :)

Ylihuomenna eka neuvola. voi että miten jännittää. Tulee jotenkin todellisempaa tästä odotuksesta. :)

Eilen oli ne miun ystävän polttarit. Lipittelin alkoholitonta ja alkumaljan uskalsin hitaaseen tahtiin huoda. Kukaan ei kysynyt mitään, mutta kyllä ilmeet kerto, että ihmettelivät kovasti. lähdin sitten jo yhdeksän maissa kotiin nukkumaan. En olis mitenkään jaksanut loppuun asti. :) Pitää morsiamelta kysästä, että lysyikö kukaan mitään miun poistumisen jälkeen.

Ja huomaa että on jotenkin herkillä. Miun hartiat otti eilen hieman liikaa aurinkoa ja punottivat vähän illalla. No mie sitten itkeskelin tätä asiaa kun harmitti niin kovasti. :LOL: Saattaa mies olla vielä ihmeissään tän raskauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Eea: Miulla on kans tunteet pinnassa. Jotenkin sitä luuli että tähän on valmistautunut kun on kolmisen vuotta kuumeiltu ja välillä yrirtetty ja välillä pidetty taukoo, mutta pää on silti jotenkin sekasin. Ja joku defenssi miulla nyt on päällänsä kun huomaan välillä ajattelevani että en mie oikeesti oo raskaana. X) Tunteet heittelee, välillä oon ihan superonnellinen ja välillä ahdistunut. Pari paniikkihäiriökohtaustakin oon saanu tässä lähipäivinä! Toivottavasti tää tasottuu kun tottuu tilanteeseen. Kai se on niin että pää ei kestä isoissa asioissa mukana :)
 
Eea
Miulla oli nyt tän meidän nuorimmaisen jälkeen varmaan jotain lievää synnytyksen jälkeistä masennusta. Missään en tästä asiasta maininnut.Ajattelin nyt jo ekalla kerralla ottaa asian neuvolassa puheeks.
 
dania87 Tervetuloa mukaan ja nauttikaahan lomasta! :wave:

Hannavä Onnea plussasta! :heart: Täällä meillä monilla samanlaisia pelkoja, itellä kova keskenmenon pelko : /

Kilu87 Onko sulla nyt jotenkin tiiviimpi seuranta tai tehdäänkö teille jotain testejä varmistukseksi, että vauvalla olisi kaikki hyvin? Millä viikoilla saitte edellisessä raskaudessa tietää, että vauvalla ei olekkaan kaikki hyvin?

am13 No jopas on sulle sattunut, kaikiss synnytyksissä jotakin, kurjaa! Toivottavasti tämä synnytys, sektiosta huolimatta, olisi parempi kokemuksena.

Eea Säähän pärjäsit sitten ihan hyvin siellä polttareissa :D

(.) ei ihmeempiä. Mies eilen tuumas, että onpas sun maha kasvanu.. Että kiitos turvotuksen vain! :whistle: Ihmisten ilmoilla täytyy koko ajan muistaa, että vatsa sisään eikä sekään tahdo auttaa :D Tänään vähän vihlonu tuolta alavatsasta, mut muuten oireeton linja jatkuu. Jotenkin sitä koko ajan oottaa, että pääsis nopsaa ainakin viikoille 8. Sillon tuntuu, että viikkoja alkaa olla jo oikeesti kasassa. Täällä edelleenkin pähkään sinne yksityiselle menon kanssa, en oikein tiedä meniskö sinne vai odottaisko sitä lääkärineuvolaa...:headwall:

Alisa rv 5+6
 
Eea Mä myös pelkään, että itselle sattuu jotain synnytyksessä. Lähinnä pelkään, että miten tuo esikoinen pärjää jos äidille käy jotain. Pitäs vaan yrittää pitää pää kylmänä (ainakin vielä alkuvaiheessa).

Oireita kaipailen edelleen lisää.. Väsymys on selkein oire, sekään tosin ei ole niin paha kuin esikoista odottaessa. Mies nauroi kun sanoin, että mieluusti mä vaikka halaisin pönttöä, kunhan nyt vaan jotain oireita tulis lisää..

Nallu 5+0 menis nyt nää ekat viikot äkkiä..
 
Eea: Kannattaa oikeasti rohkeasti kertoa noista masennusfiiliksisyä neuvolassa niin saat tarvittaessa oikeanlaista tukea. Esim. keskustelu ammattilaisen kanssa auttaa ihan oikeasti. Ajattelin itsekin kertoa, että olen aiemmin sairastanut masennusta, koska silloin raskauden aikaisen ja synnytyksen jälkeisen masennuksen riski on huomattavasti normaalia suurempi.

Sone: Voi kumpa mielesi tasaantuisi, eikä tulisi enää paniikkikohtauksia. Ovat varmasti tosi kurja "vaiva".

ON. Itselläni on kova keskenmenon pelko, koska yksi on jo takana. Yritän kuitenkin suhtautua positiivisesti ja olla ajattelematta negatiivisia asioita.

Kävin taas lenkillä, mutta aiheuttaa vähän päänvaivaa nuo suositellut sykerajat. Luin useastakin eri lähteestä, että sykkeiden tulisi urheillessa pysyä n. 150 tuntumassa. Itsellä tuppaa sykkeet koko ajan nousemaan (tuolla +25 asteessa) jopa 170:een. Lenkki menikin sitten lähinnä reippaaksi kävelyksi ja vähän hölkkäilin välillä. Olisi mukava kuulla muiden liikuntaa harrastavien kommentteja miten teillä liikunta sujuu, mikä lajeja harrastatte ja jne. Anyone?

(Jee, ekaa kertaa viikot poksuu) Lara_84 ja kyytiläinen (vasta) 4+0
 
Heippa!

Mulla tää kirjottelu jää nyt kesän ajan aika harvaksi, sillä kokoajan ollaan liikenteessä eikä pääse nettiin joka paikassa. Mutta yritän käydä kyllä kertoilemassa kuulumisia.

Aika oireettomia tuntuu monella vielä raskaudet olevan. Se on tietysti ihan ymmärrettävää, viikkoja ei vielä montaa meillä ole. Itse toivon, että sama meno jatkuukin omalta osalta. Edellinen raskaus mentiin ilman pahoinvointia ja toivottavasti tämäkin. Vähän on välillä tuntunut lievää huimausta, mutta en tiedä johtuuko tästä raskaudesta vai mistä. Alavatsan menkkamaiset jomotuksetkin tuntuvat vähentyneen, pientä nippailua yms on kuitenkin silloin tällöin. Eli kai tuolla jotain tapahtuu.. :)

Me olemme jo kertoneet omille vanhemmille. Muut saavat vielä uutista odottaa. Tekis kyllä hurjasti mieli kertoa jo kaikille ja kesä on kyllä vaikea aika pitää salassa tätä. No, kyllä hätä keinot keksii.

Pelkoja ei oikeastaan ole. Otan päivän kerrallaan. Uskon, että kaikella on tarkoituksensa, hyvällä ja pahalla. Toivon toki, että kaikki menee hyvin. Aiomme mennä muutaman vkon päästä yksityiselle varhaisultraan kurkkimaan, onko masussa elämää. Jännittää!

Tämä pikakäynti oli varsin omanapainen. Parannan tapani ensi kerralla!!

Ihanaa heinäkuuta kaikille!

Kuunalle ja pikkuinen (ehkä 4+3)
 
täälläkin helpottanut oireilu :) enää väsymys voimakkaana..:S ja hajuherkkyys vaivaa mutta se taisi olla esikoisesta loppuun asti(?).

tunteet heittelee täälläkin , onneksi mies muistaa raskausmonsterin aiemmalta ja osaa ottaa rennosti vaikka itkenkin lähes kaikesta :D

Keskenmenosta :toivottavasti pelot alkaisi teillä helpottaa. itse olen tälläkertaa onnistunut ajattelemaan aina kun ajatukset meinaa harhailla negatiiviseen että kaikki on hyvin ja mikäli jotain tapahtuu en voi sitä pelkäämällä tai miettimällä estää, joten nautin.

hieman ajoissa mutta nyt jo kamala ressi kuinka työnantajalle sitten aikanaan kertoo. kun juuri vaihtunut uusi työpaikka, kauan haaveiltu ja kaikki ok.tuntuu kuin 'huijaisin' kun en uskalla tietenkään vielä enkä ainakaan ennen rv 20 puhua mitään..

mamiko+öttimönkiäinen 6+2 <3
 
Keskenmenon pelko täälläkin kun taas tänään tuli hiemen verta :( Siis korkeintaan pari pisaraa valkovuodon joukossa. Heti on huoli ylimmillään. Onko muilla vastaavaa?

am13: onpa sulla ollut melkoisia kokemuksia! Toivottavasti nyt menee kaikki suunnitellusti. Itsellä kaksi sektiota on tehty perätilan vuoksi.
 
P12
Täällä on pahoinvointi alkanut sen verran kovana nyt parin päivän sisään että keskenmenonpelko on jonkin verran helpottanut.. Tosi huono olo ollut ja pahenee päivä päivältä. Huimaus on myös hurjaa, eilen sumeni silmissä niin että jalat meni alta. Tänään tein vielä testin ja plussa on niin vahva ettei vahvemmaksi voi enää muuttua joten aika varma olo alkaa olemaan raskauden suhteen. Turha tässä on murehtia asioita etukäteen, mieluummin nautin joka hetkestä (sen minkä pahoinvoinnilta voin :D ).

Mä en usko että tänne palstalle tulee paljoa kirjoiteltua joten mut voi ottaa tuolta listalta pois. Nyt jo oon tippunut jutuista kärryiltä kun en päivittäin käy kurkkimassa, enkä viitsi taustahuutelijanakaan olla :D

Onnellisia raskauksia toivon teille jokaiselle :heart:
 
Heissan kaikki! Pikainen ilmoitusluontoinen viesti täältä kesälomareissun päältä, että täällä sitä oksennetaan, eikä haittaa yhtään, ainakaan vielä :LOL:

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta pahoinvointirannekkeista, onko kokeilemisen arvoista?

Palailen sorvin ääreen parin päivän päästä, niin sitten enempi tarinaa. Ihanaista uuden viikon aloitusta :wave:

helpottunut ja oksenteleva Meliah ja Tyyne 6+0
 
Hannavä
Iloinen pitäis olla mut silti ei uskaltais iloita liikaa näin alussa. Kauhea turvonnut maha mulla, työpaidasta se ei kyllä kovin pahasti näy. Tänään otti mahasta menkkakivun lailla ja vähän mietin että apua. Mutta normaalia se ilmeisesti onkin. Tätini tais eilen arvata tän raskausasian turvotukseni takia. Hannavä ja pikkupapu 5+6 (kai suunnilleen ainakin..).
 
Moi kaikille! :)

Sain tietoja ystävältäni tästä sivustosta ja ajattelin innoissaan laittaa oma profiili tänne! :)
Olen raskaana ja ensimmäinen lapsi tulossa maaliskuun 9 päivä laskettu aika! :)
Ja vielä parempi kun löytyy tämä sivusto missä muutkin saa samassa kuussa niin enemmän kiinnostusta lukea miten muilla menee! :)

Anna 5+2
 
Eea
Tervetuloa uusille!! :)

Turvotusta on täälläkin ihan kamalasti! Oon pitäny löysiä vaatteita ettei ihmiset alkais epäilemään. Toivottavasti häviää pian. Varsinaista vauvamasua saan varmasti ootella taas melkein puoliväliin saakka taaksepäin kallistuneen kohdun takia.

Huomenna eka neuvola, jipii! :)
 

Yhteistyössä