Maaliskuun Mussukat 2011 *TAMMIKUUSSA*

Neuvolakäynnit Mullakin neuvolakäynnit nyt 2 viikon välein vaikka olisi lääkäriä, äitipolia tms. välissä... eli nuo eivät vaikuta neuvoloihin. Tämän vuoksi tuntuukin että koko ajan saa ravata jossain. Viime viikolla mulla oli neuvola, tällä viikolla samalle tädille mennään tytön 4v neuvolan merkeissä ja ens tiistaina on taas mun oma neuvola ja siitä viikko niin sitten on aika äitipolille,eli joka viikko karataan jossain.

Kovasti kaikkien vauvat pyrkii nyt ulos.. : / ONNEKSI ollaan kaikki jo näinkin pitkällä sentään jo, että vauvat varmaan suurelta osin pärjäilee jo ihan hyvin. Mun serkun vauveli syntyi 34 viikolla ja pääsi sairaalasta ihan normaalisti kotiin yms. Oli vaan kovin pikkuinen, mutta muuten kaikki loistavasti! =)

( . ) (Nyt saa laittaa jo ison masun! :D ) Kävin tänään aamulla vaa'alla ja näytti että viikossa tai oikeastaan parissä päivässä paino olisi noussut KILON... Mä en ymmärrä miksi se vaan nousee nousemistaan vaikka kaikkensa koittaa tehdä ettei nousisi... hitto vie. Eikä siinä mitään jos voisi olla varma että näistäkin kiloista pääsis vielä eroon, mutta olen kaikkea muuta kuin varma... noista aiemmistakin kaikki jäänyt roikkumaan jenkkakahvoille... (kaikki 20kg)

Meillä keskiviikkona esikko täyttää 4v ja lauantaina on sitten kutsuttu vieraat juhlimaan. Tarvisi sikseen siivota kämppä ja suunnitella kastamiset ja mua vaan laiskottaa.

Tämä päivä tuntuu juuri siltä mitä se onkin, eli MAANANTAI!! Mulla ainakin pitää paikkaansa että maanantai on se viikon tuskaisin ja veemäisin päivä. Ja kun tuntuu että viikonloppua ei olisi ollutkaan kun olin lauantai päivän koulussa.

Teillä kellä Raskausajan diabetes mitä te syötte?? Varsinkin aamupalat kiinnostaa. Mulla jälleen sokerit heittelee vaikka kuinka ja paljon. Aamupaastot aina yli 5 ja pääsääntöisesti olleet nyt 5.5- 6.0 eli liian korkeat. Aterian jälkeiset heittelee myös vaikka tavis ruokaa syön. Aamupalaa olen nyt koittanut saada sellaiseksi ettei niin nousisi mutta tehtävä osottutui aika haastavaksi... Puurot nostaa arvot taivaisiin, ruisleipää en voi syödä koska siitä tulee niin järkky närästys, vaaleat leivät, karjalanpiirakat ja muut nostaa myös ihan taivaisiin arvot. Tänään söin aamupalaksi Rasvattoman maitorahkan johon sekoitin omenalohkon, kiivin ja puolikkaan banaanin ja sitten join päälle vielä kupin kahvia ja tuokin nosti yli raja-arvon, vaikka pitäisi olla jo aika kevyt?? Eli paljastakaahan mitä syötte!
Torstaina pitäisi muistaa soitellaäitipolille diabeteshoitajalle ja kysellä vähän noista.... äitipoli mulla joka tapauksessa 2vkon päästä joten siellä noita mietitään sitten varmaan enemmän.

Tiedän vaan etukäteen että siellä vaan käsketään kiinnittämään vieläkin enemmän huomiota syömisiin mutta kun ei mitään uskalla syödä kun KAIKKI tuntuu arvot nostavan.... huh... ei ole helppoa tämänkään asian kanssa painiskelu,
Terkkarihan meinasi että arvot nousseet senkin vuoksi kun en pääse enää liikkumaan juuri ollenkaan jha varmasti tämä pitääkin paikkaansa.... mutta tosiaan minkäs sillekään sitten voi.

Tähän vielä masukuvat eiliseltä eli 30+0 ja sitten siivoamaan...





Huomasin muuten että nyt viimeraskaudessa tulleet arvet on nyt alkaneet punoittamaan... SEKIN VIELÄ, kerpele! :D

Ärri murri Liro ja papunen 30+1
 
Liro mulla kans se RD ja aamupalan syön ihan normin. Mulla paastot on 4,4-5,4 välillä. Syön leivän tai kaksi ja sitten jugurtin/hedelmän tms. Leivän päälle yritän olla mättäämättä kaikkea herkkuja ja välillä jopa laitoin pelkkiä tuoreita vihanneksia. Nyt olo on vähän repsahtanut ruokavalion kanssa... :ashamed: Sit aterian jälkeinen sokeri ei oo kun jotain 6 ja risat tai sinne päin.

( . )
Mulla ei kulje kakka, jos jotakuta kiinnostaa... Vedin just levolacia, mut en viitti kovasti punnata tai väntää pytyllä, ettei vanha pukamataipumus nostele päätään... NIIN TYPERÄÄ!!!
 
Täällä tosiaan tuntuu vauvat pyrkivän monella liian aikaisin maailmaan. Nyt alkaa onneksi kaikilla jo olemaan turvalliset viikot.

Neuvolan käytännöistä: ihmettelen myös miksei kaikkialla olisi samanlaiset toimitavat.

MrsBree: jaksamisia lepäilyyn :hug:

JennyAdelina: toivottavasti kaikki oli kunnossa.

PinskuPinsku: voi kun sinullakin on vaikeita asioita elämässä, mutta et voi syyttää itseäsi mistään. Kukaan ei voi vanhempiaan valita.

FA: Parempi katsoa kuin katua :) Aika erikoinen luonne tuo sinun exä. Sääliksi käy uutta tyttöystävää. Tuskinpa exäsi pystyy muuttumaan ennen kuin itse tajuaa omat ongelmansa ja haluaa muutosta. Musta tuntuu että oma mieheni vihdoin heräsi jostain unesta. Meillä asiat ei aina ole olleet näin, joten sen vuoksi uskon terapiasta olevana apua. Yhteisiä lapsia kun on niin miehestä ei koskaan pääse kokonaan eroon. Sä oot kyllä ihailtavasti osannut säilyttää malttisi exän kanssa.

Turvotusta tullut tänne, argh! Mua kiristää, puristaa ja tuntuu että halkeaa. Missään asennossa ei ole oikein hyvä olla. Aamut menee ok, mutta iltaa kohden pahenee. Pitäisi yrittää olla makuullaan mahdollisimman paljon, mutta ei sitä aina jaksa maatakkaan. Tuskaiset viikot vielä edessä. Onneksi verenpaineet on ok, muuten epäilisin jo raskausmyrkytystä.

Pitäisi lähteä lumitöihin vaikka rehkiminen kyllä kiellettiin neuvolassa...

Peppioliina rv 34+3
 
Moikka kaikille!
Täällä alko sairasloma, ehkä jopa äippälomaan asti joten nyt sit vihdoin aika kirjotella tännekkin :)

Sylintäydeltä Onnea kaikille joilla vauvelit jo syntynyt :heart: Ihanaa kun jo niin pitkällä ollaan et voi oikeesti jo alkaa ootteleen vauvaa syliin...
Vauvan vaatteista on täällä ollut puhetta.... Kukaan ei oo tainnu ainakaan mainita et ois ihan pieniä vaatteita valmiiks ostanu, vai miten? Mä oon siis ihan 44cm vaatteita ostanu aina jos vastaan on tullu, niitä kun aika huonosti löytyy täältä päin Suomea ja meillähän pojat on ollut alle 50cm pitkiä ni 50cm vaatteetkin on ollu ekan kuukauden isoja. Toppahaalari onkin sit 62cm ja näyttää ihan jätiltä et saa nähä joutuuks senkin käydä vielä pienemmän ostaan jostain :)
Muista varusteista: Meillähän on vaan ja ainoastaan pinnasänky tallessa, kaikki muut tarvikkeet ostamatta :eek: Vähän meinaa paniikki iskee mut ei vaan tunnu olevan ikinä aikaa kun mies niin paljon töissä... Vaunut ois tarkotus ens viikolla käydä ostaan. Onks kellään täällä muuten kokemuksia Brion/Emmaljungan eroista, kummat paremmat jos kovasti lenkkeillään kesät talvet? Ja kauppamatkallakin paljon mäkiä et pitäs olla kevyet...
(.) Meillehän rakenneultrassa vähän poikaa povattiin et yks poikalupaus lisää :) Mulla itellä vaan aika vahva tyttötunne ollu alusta asti et saas nähä ;)
Täällä kans niin tukala olo ku olla voi, kohtu painaa keuhkoja eikä henki kulje, väsyttää koko ajan kun yöllä saa ravata vessassa vähintään parin tunnin välein. Ja sit vaan pitäs yrittää nauttia tästä olotilasta, varsinkin kun tää saattaa hyvinkin olla viimenen kerta raskaana.
Mut nyt lyllertään parin kilsan lenkki koiran kans, sen pidempään ei tää mamma enää meinaa jaksaa :ashamed:

Nannah&pieni 32+0
 
Heippa!

Tosiaan, nyt sitä sitten alkaa vauvoja tulemaan kuin liukuhihnalta :D Jotenkin on ollut ajatuksissa, kun oon tämmönen peränpitäjä tässä ketjussa, että onhan tässä aikaa... mutta kun vielä muistais ettei kaikki aina mene suunnitelmien mukaan! Toivottavasti hyviä uutisia, pinskulta ja jennyA:lta pian saadaan.

Mulle maanantai ei ole mikään erityisen paha päivä, oikeastaan viikon helpommasta päästä... mut kun olen "vaan" kotona, niin tosin se varmaan vaikuttaa jos ois töissä niin ei kyllä maanantai kiinnostais :LOL: Meillä alkaa tänään esikoisella uimakoulu, hyljemerkkiä tavoittelee, ja nyt saa sitten pari viikkoa taas kuskata iltaisin niin että tuntuu, vielä kun muut harrastukset siihen päälle!

Pinnasänky ei ole vieläkään tullut ja mua vähän harmittaa, haluis jo vähän laittaa paikkoja kuntoon sen osalta. Viikonloppuna kun oli paljon pakkasta, niin oli patjat jo ulkona samoin petivaatteet ja pinnasängynsuoja, joten ne odottelis tuolla kaapissa nyt sitä sänkyä, jota ei ilm. ikinä kuulu :kieh:

Neuvolakäynnit täällä kanssa musta parin viikon välein tästä lähtien. Ja tällä viikolla tosiaan extralääkäri. Täällä oli jollakulla huolta vauvan koosta ja ei ultra-aikaa, mitäs jos ihan pyytäisit ylimääräistä aikaa, että sitä kokoa vähän kateltais? Siis ainakin täällä semmonen saa jos haluaa... sais ainakin selvyyden...

flowerin nykynen mies kuullostaa kyllä aika unelmalta entiseen verrattuna, ja osaa hei vähän ilmaistakin itseään. Mä en kyllä mun mieheltä mitään ylimääräistä lepertelyä saa, tuntuu, että se on vetänyt repliikkinsä suoraan jostain uuno turhapurosta, "rakas..rakas.." :LOL:

Mindi83 30+1
 
Morjens kaikille!

Kauhea yö taas kerran takana, siinä 2 aikoihin olisi jo saanutkin unta mut yhtäkkiä iski ihan kauhee närästyskohtaus. Mulla ku se alkaa pakottamaan rintaa ja selkää ettei pysty hengittää. 3 asti kokeilin eriasentoja sohvalla ja söin närästyslääkettä, sit mieskin jo nousi ylös katsomaan että mitä se oikee puuhailee keskellä yötä.
Se hiero mun selkää melkei tunnin että saan nukuttua :(
On oikeesti ihana aviomies minulla, vaikka yö olikin perseestä niin mun miehen tuella kyl tuun toimeen. <3

Tänään ratkeaa huutakauppa käytetystä vaunusta.. saapi nähä tuleeko se sieltä :)

SuzZ + masukki 32+3 <3
 
Edellisel paikkakunnalla käytiin kans kahen viikon välein neuvolassa rv 30 jälkeen, täälläkin taitaa olla suht sama käytäntö. 3.pvä oli ja nyt on taas 20pvä ja sit 8.2 vika lekuri. Ite ei kyl kauheen usein jaksas ravata, varsinkaan ku ei mitään "ongelmia" oo ollu, eli sellast mitä pitäs seurata. Törkeet kivuthan täs raskaudes on ollut mut niihin nyt ei mikään auta...

Liro: Meil on esikko syntyny 25.pvä ja ens viikon lauantaina niitä juhlitaan :D oon jo syömingit miettiny ja eilen pistin kutsut viestillä :) ja toka meil synty 11/08 et aika hyvin meil on samoissa nää lapsukaisten iät :D ja ite oon kans -86 :) hih

Tsemppii kaikille jotka synnärille on jo joutuneet, kyl nyt helmikuuhun asti ois hyvä vauvojen pysyä masussa :heart:

Mä mun isoäidilt pyysin, jos ompelis meidän vanhaan korisänkyyn sen reunalakanan, lupas sen tehdä :) on sil ens kuu viel aikaa, täytyy muistuttaa jos ei muuten puheeks tuu. Äkkiäkös sen hurauttaa, ite en vaan osaa ja on kökkö kone, ei viittis alkaa tappelee.

Nyt ei taas muistu mitään mieleen, ihanaa ku välil pääkoppa tyhjenee täysin...

T.Peppi ja alien 33+4
 
Ettei olis JennyA joutunut jäämään synnärille kun ei oo käynyt kirjoittamassa? :O Toisaalta en mä tiedä tulisko hän muutenkaan heti tänne raportoimaan.. Mutta jos vauva on syntynyt niin toivottavasti kaikki on ok, ja tosiaan onneksi hyvillä viikoilla jo ollaan kaikki :)

Toivottavasti myös Pinskulla ja vauvalla on kaikki ok! Ja tosiaan turha syyttää itteään :hug:

Mullakin varmaan alkaa olemaan neuvola kahden viikon välein. Keskiviikkona onkin taas niin sittenpä se selviää :) Mut ihan hyvä juttu vaan.

Flowerin nykyinen mies kyllä vaikuttaa hienolta, mukavaa että oot saanut oikeen kultakimpaleen sen exän jälkeen :)

Kivoja masukuvia tullut taas :)

Täälläkin on tullut ihan törkeesti lunta lisää. Sais jo loppua tuo lumen tulo. Tai oikeastaan koko talvi. Harmittaa kun ei pääse hiihtämäänkään. Kun ei uskalla kun kaadun kumminkin. Ja osaan muutenkin kuvitella millaista ähinää se olisi ja kunto ei riittäs!

Onko teille tullut hengenahdistusta? Mulla välillä jos vauva on ylhäällä, ahdistaa henkeä, siis vaikken tekiskään mitään : /

GCS15: Ootko ottanut Levolacia "paljaaltaan" vai sekoitettuna johonkin? Jos sen sekoittaa vaikka pieneen määrään (puoli desiä) vaikka mehua tai vettä niin pitäis toimia paremmin. Tosin hmm.. kerroin ohjeen mummolle niin sillä oli sattunut vahinko kesken kauppareissun..

Tuosta tulikin mieleen, että onko teillä tässä tai aiemmissä raskauksissa ollut ulosteenkarkailua? Kun muistan aina kun äiti odotti pikkuveljeä, ja oli käynyt jalan kaupassa ja sillä oli kotimatkalla tullut housuun ihan loppuraskaudessa kun vauva oli jotenkin painanut, eikä hän ollut voinut tehdä mitään! Huh, hirvittää, jos mullekin käy niin.

Tänään sitten illalla sinne synnytysvalmennukseen. Saapa nähdä kuin paljon siellä on porukkaa :)

LD + Pikkunen 31+0 :)
 
LIRO

http://www.kaypahoito.fi/khhaku/PrintArticle?tunnus=nix01029

Mun aamupala yksi ruisleipä, reilusti beceliä ja kolme lihaleikettä, profeel jugurtti = vs OK
( jos tykkään jugurtista valitse sellanen jossa hiilihydraattia max 6 g/100g)

Hedelmiä saa syödä vain Yhden kerrallaan!!! banaania vain puolikkaan. ja hedelmän kanssa aina rahkaa, raejuustoa tai juustoa lisänä sitoon hiilreita.
Hedelmissä paljon hedelmäsokeria, joka nostaa paljon sokeria.

Koeta valita sellasia tummia viljoja joissa hiilihydraattia n. 10g / 100g.
Mahdollisimman paljon hiilihydraatteja pois ja tilalle proteiinia ja rasvaa.

Itse jouduin nyt vaihtaan vihreän becelin keltaiseen rasvasempaan ja rasvattoman raejuuston rasvaseen, koska rasvoja saanut liian vähän.

Hiilihydraatti palaa rasvan tulessa, vanha sanonta.
Rasva ja proteiini sitoo hiilihydraattia, joten imeytyy hitaammin.

Juoksevat maitotuotteet minimiin ja ruuan kans max yksi lasi maitoa kerralla.

Pyydä saada hiilihydraattikäsikirja vaikka ihan oman terveyskeskuksen diabeteshoitajalta, niin saat vinkkiä, mikä sisältää paljon hiilihydraattia.

nyrkkisääntö diabeetikoilla on 10g hiilihydraattia nostaa verensokeria kaksi yksikköä. Meillä ei ihan toi sääntö päde, mut antaa osviittaa kuitenkin.

Itse en liiku juuri laisinkaan ja sokerit hyvin kurissa. Lihaa olen lisännyt reilusti, leivälle ja ruokaan. Joka aterialla otan reilusti raejuustoa. rahkaa menee 500g vuorokaudessa. Max yksi peruna tai desi tummaa riisiä /- pastaa. Sokerit pysyneet kurissa hyvin ja itseasiassa painoni tippunut 4 kiloa ja nyt pitää lisätä rasvaista juustoa aterioille.

Laita myös joka ruokaa, välipalaan reilusti vihanneksia. Kyllä se siitä kokeilemalla löytyy.

katsuamskulle ja kaapolle onnittelut pikkuisista
 
mindi soita hei sinne mist sänky on tulossa, kyllä nyt pitäis jo alkaa kuulumaan..... ja toi uuno turhapuro-vertaus sai mut nauramaan :D uunoa ei kyl voita mikää :D

raskausdiabetes ja mitä mä syön no nyt aamupala on seuraava: kaurapuuro hyvin haudutettuna veteen, maito kehotettiin jättämään pois. Ja ruisleipää, päällä juustoa. Tavallinen tuore ruisleipä närästää helpommin, nyt kokeillu jälkiuunileipää ja ei muuten närästä :) ja kuitua tulee hyvin ja pitää nälän loitolla PALJON kauemmin!
Diabeteshoitaja kehotti syömään ensin vaikka puuron, siitä tunnin päästä sitten leipää. että yön jälkeen ei ahda mahaan kaikkia aamupala-tarpeita :D banaanit jätin pois jo kauan sitte, aiheutti närästystä mulle, ja siinä on valtavasti energiaakin, rd:n kans puolikas banaani korkeintaan päivässä. nostaa meinaa arvoja aika lail. ja mulle ainakin sanottiin et korkeintaan yksi hedelmä päivässä, et jos aamupalaks vetää omenaa, kiiviä ja banaania ni ei kyl ihme jos arvot koholla....
Eli jos syön puuron niin lisään kaveriks sokeritonta mehukeittoa. toimii ja nälkä pysyy pois kun just noin tunnin päästä syö leipää.
Jogurtti on kiellettyjen listoilla kans, yhessä purkissa saattaa olla jopa 7:n palan edestä sokeria!!!!

Diabeteshoitaja varoitteli myös esim. vitalinea-jogurteista, vaikka siinä onkin 0% rasvaa eikä yhtään lisättyä sokeria, niin sanoi et esim. mansikka-jogurttiin laitetaan mansikkahilloa, jossa sokeria on PALJON,mutta saadaan se sitten vaan näyttämään kevyeltä kun ei ole enää LISÄTTYÄ sokeria.. ovelaa....

päivällä syön ihan normi-kotiruokaa, annoskoot vaan on pienemmät. ja puolet lautasesta yleensä salaattia. lasi rasvatonta piimää ja yks ruisleipä. syön lisäks välipalan, yleensä sekin pala leipää, pari porkkanaa,piimää lasillinen tai sitte kahvi. sit taas ruokaja iltapalalla voileipä tai sitte vaan porkkanoita....ne onki muuten tosi mehukkaita ja niitä saa syödä aika rajattomasti :D pitäävät verensokeria yllä hyvin,ja sisältää kuituja, ja vaikka hiilareita niissäkin on,niin ei kuitenkaan vastaavaa määrää kun riisis tai makaronissa...

Jos keitän perunoita, niitä korkeintaan kaks per ateria, riisiä ja pastaa korkeintaan 1,5 dl per ateria.ja paljon paljon vettä päivän mittaan sekä lisämausteena liikuntaa sen mitä suinkin eteenpäin pääsee :)

tälleen mä teen, ja mulla sokerit pysyny aisoissa :)

peppioliinakiitos sullekin kivoista sanoista eksän suhteen... hän on kyllä melkoinen tapaus... sen vuoksi juuri onkin eksä :D ja mä oon kyllä iloinen et tän uuden miehen kans on pidetty se linja et mehän ei lähdetä pahaa puhumaan lapsille kenestäkään, että yritetään vaan sietää tota, ja tehdä lasten täällä ollessa kaikki niin mukavasti kun vaan suinkin kyetään. saavat ainakin yhteistä aikaa, läheisyyttä, turvallisuutta ja voidaan avoimesti jutella kaikesta, ja pitää keskusteluyhteydet avoinna :) ja mä olen ollu ite ihan liian kiltti ton eksän kanssa jo ollessa, varmaan osittain sen vuoksi et jos aloin nousta vastaan niin aina tuli uhkailuja et mitä hän missäkin tilanteessa sitten tekee, jne jne...eikä mulla nytkään ole uskallusta lähteä käräjille et saisin lapset kokonaan itselle... se osais sen kuitenkin kääntää toisinpäin, ja se on liian kova hinta mulle ja näin hän on myös sanonut et tulis käymäänkin jos käräjille vielä asioita veisin... mä en kestä jos menettäisin nää kaks maailman ihaninta ihmettä, ja saisin vaan joka toinen viikonloppu heitä nähdä... tiedän että suomessa äiti katsotaan monessa tilanteessa voittajaksi,mutta tää mies on kiero kuin korkkiruuvi, ja sen lakimies vielä kierompi... joten oon raukka ja annan tän jatkua näin.... :( mut toisaalta taas lapsilla on oikeus isäänkin, vaikka huonoonkin...en mä henno niiltäkään viedä sitä aikaa isänsä kanssa... et jos me kaks ei tulla toimeen niin mun mielestä ei se ole niin et lastenkaan ei tarvii mennä niille.... vaikeeta... krääk....

neuvola on sitte kahden viikon välein täälläkin täst ettiipäi.

hemppari oli tippunu, ennen se ollu 140 koko ajan oikeestaa, ja nyt 131. no hyvä se silti on :)

PAINOKIN PUDONNU PUOLI KILOA :D wuhuuuuuuuuu ;)

Vauvan pää tosi tosi alhaalla, sai painella kovastikin et sai edes mitään tuntumaa :) eli oikeellä väylällä pienokainen on :heart: ahhh mä haluun sen vauvan jo ;) ei mitään ihmeellistä muuta, valmennus päätettiin jättää käymättä sittenki, mies totes et ei hän viiti sinne mitää videoo lähtee kattomaan, et eiköhän se vauva tule maailmaan ilmankin :) ja hän onkin niin vallan rauhallinen, että en kyllä pahastunut ollenkaan.
Sain sitte terkkarilta dvd:n, joka oissitpitäny meidän saada jo ihan ekalla kerralla... no sillon oli tuuraaja, joka ei kyl muutenkaan muistanu kaikkia juttuja meille selostaa tai merkata...
et sillein meil..

mä alan nyt siivota,trimmasin koiran aamulla, ja karvoi on sit eteinen pullollaan vaikkakin lakaisin niistä suurimman osan....
 
Hellou :hug:
kaapolle tuhannesti onnea vauvan syntymän johdosta :heart:.

Ja tsemppiä kaikille joilla ollut ongelmia.

Täällä täysi tohina päällä, eilen meille muutti 2 odotettua hevosta joten nyt voin sanoa että liikuntaa on ja paljon!!! Mieleltäni olen piristynyt 50% tämän muuton seurauksena ja fyysisesti herännyt henkiin.

Ilmoittauduin uuteen neuvolaan tänään ja huomenna sinne käymään, kovasti jo meinasi että onpas ollut pitkä väli kun ennen joulua viimeksi käynyt ja nyt pitää alkaa rampaamaan kahden viikon välein.

imetysliivit ja kooltaan E... Kokemuksesta tiedän että tissit tästä vielä kasvaa synnytyksen jälkeen enkä tiedä mitä sitten puen päälle. Kellään tietoa mistä saa suuria imetysliivejä joissa ympärys kuitenkin olisi sen 80cm max? Minä en myöskään halua kaarituettomia, tykkään tukevammista ja olisihan se kiva jos olis vielä nätin näköisetkin :D.

tiinelli ja tyttövauva 30+5
 
Eli alan sitten aamuisin syömään pelkkää rahkaa! :D Hedelmä määrä kuulosti tosiaan aika isolta mutta pienestä omenasta se 1/4 osa,pieni kiivi ja se puolikas pienestä banaanista ei uossa naaman edessä ole mikään iso satsi.
Hiilarit yms. tuttuja karppauksen ja ihan ammatinkin puolesta, mutta kokonaan ei vaan pysty jättämään pois. Mulla närästys ja pahoinvointikin rajoittaa TOSI paljon kaiken syömisen valitsemista.

Tämä RD ollut mulla joka raskaudessa ja tässä kolmannessa tuo sietokyky tuntuu olevan ihan olematon... nooh, pitänee lakata syömästä... ehkä! :D

Porkkanatkin muuten mulla nostaa sokerit, joten niitäkään ei tämä pysty napsimaan...
 
LD ihan paljaaltaan vedin 30ml. Sillä aukee yleensä tulvaportit multa.. Onneks tää ei oo jatkuva vaiva, vaan silloin tällöin aina hieman kovalla.. Nyt muuten jo helpotti (jos kiinnostaa :D )

Huomenna on se uus äippäpoliaika ja katsotaan, millainen on vauvan tilanne masussa. Nyt on hyvin liikkunut ja peuhannut mahassa.
 
Poika tuossa vieressä purkaa vanhaa rikkimennyttä kauko-ohjattavaa autoa ruuvimeisselillä miljoonaksi kappaleeksi :heart: Eskariin ei tällä viikolla mene kun on tähystyksen vuoksi sellaiset ruokarajoitukset että hankala syödä koulussa.

Kylläpä moni vauva pyrkii nyt jo maailmaan :O Toivottavasti vielä malttavat pysyä masussa kasvamassa, ja jos ei, niin onneksi ollaan jo kaikki hyvillä viikoilla! Voimia kaikille joilla tiukat paikat :hug:

GCS15: miulla levolac nosti sokeriarvoja, nyt kokeilen vi-sibliniä, joskin luin juuri että sorbitoli nostaisi myös arvoja, pah ja pöh, mitähän seuraavaksi. Mutta siis sama ongelma täällä, ja mie olen onnistunut jo ne hjelvatan kipiät pukamat pungertamaan itselleni :kieh:

Että ulosteen karkailusta ei ole pelkoa :D Ei kyllä ole aiemmissakaan raskauksissa ollut moista...

RD: mie syön aamulla pelkästään lautasellisen puuroa voisilmällä (ei nosta miulla juurikaan arvoja) ja parin tunnin kuluttua täysjyväruisleipää ja jugurttia (sitä vitalineaa josta FA:n diabeteshoitaja varoitti :D, hiilareitahan siinä ei kuitenkaan ole kuin 5,6g/100g mansikan makuisessa ainakaan, joskin annoksessa tosiaan on sokereita 6,4g). Mie tein viikonloppuna itse rahkan maitorahkasta, kermasta, ja mansikoista, nam :p eikä nostanut sokereita juuri mitään. Yleensäkin koitan syödä paljon kasviksia, ruoka-annokset pieniä, paljon täysjyväviljaa. Näkkäriä vetelen urakalla... Iltaa kohden voi lisätä hiilareiden määrää. Miulla paastot pysyy pääasiassa 4,4-4,7 välillä, ja aterian jälkeiset nousee yleensä max. pikkuisen päälle kuuden, yleensä alle, eli hyvin pärjään näillä.

Täällä myös on neuvola nyt parin viikon välein. Mutta meilläpä ei ole koko raskausaikana yhtään lääkärintarkastusta täällä, ainakaan uudelleensynnyttäjillä :O No mie olen kyllä lääkärillä ravannut noiden supistusten kanssa ihan kiitettävästi (kipeät on muuten melkein loppuneet nyt, enempi on harjoitussuppareita vaan, napakoita, muttei kipeitä...).

Näin yöllä taas ihan pimeää unta, synnytin vauvaa, ja näin telkkarin näytöltä, että kohdunsuu on auki, ja kukaan ei uskonut, niin sitten jotenkin mystisesti miun yläkroppa oli irti siellä jalkojen takana ottamassa itse vauvaa vastaan, ja sitten hokasin, että miunhan pitää päästä takaisin kiinni jalkoihin että saan ponnistettua :confused: Vähänkö levottomat alkaa olla unet taas... Vauva oli kyllä nätti ja ihana, tumma tuuhea tukka ihan kuin mein tytöllä aikoinaan syntyessä :heart: Pojalla taas oli tuuhea ihan vaalea tukka :heart:

Me saatiin loppuviikosta ostettua loput isommat tarvikkeet vauvalle, ammeen jalat, hoitoalusta ja jumppalelu, nyt voisi alkaa pistää kaikkea valmiiksi :) Enää tarvitsee etsiä kevyempi haalari kevääksi, ja vaatteita, mutta niitä ostelen enemmälti vasta kun näen kumpi tulee :heart:

Teto ja pikkuinen jättiläisvauva rv 32+2 :heart:
 
Päivää. Täällä todella lämmin sää,4 astetta oli plussalla kun käytiin ulkona. Exä tuli tyttöä kattomaan tänään ja mentiin sitten yhdessä ulos,oli todella piristävää :)

Tulin oikeastaan vain poksumaan,ei sen kummempia :) Lonkat huutaa hoosiannaa :( Yöllä oli ihan tulessa:mad: Hetken kun pystyi makaamaan selällään niin se auttoi mutta enhän mä voi pitkään siinä olla kun tulee niin huono olo,pelkät kylkiasennot onnistuu ja musta tuntuu että mun lonkat ja kyljet on ihan puhki revitty :(

noista hiilihydraateista vielä....muutamalla oli ongelma että aamuarvot nousee vaikkei mitään söiskään. Mä olen kärsinyt tästä jo vuosia,tosin mullahan on ´oikea´diabetes mutta kai ne suurinpiirtein samanlailla käyttäytyy nuo sokerit oli sitten 1.tyyppi tai pelkkä rd. Sitä kutsutaan aamunkoittoilmiöksi jos sokrut nousee aamuisin. Eli tod.näköisesti aamuyön aikana verensokeri on suht matala muttei mitenkään hälyttävä ja kun tietystikkään siihen ei kukaan herää niin keho rupeaa itse nostamaan verensokeria korjatakseen matalan arvon. Ja sitten kun aamulla heräät niin keho on jo täydessä vauhdissa nostamassa sokereita ns.omilla eväillä ja kun itse vielä syöt siihen päälle,vaikkakin vähän niin arvot on hyvin nopeesti korkeat. Mun ei tarvitse edes syödä mitään niin arvot pomppaa taivaisiin. Niinmpä pistän insuliinia jo ennen ateriaa ja todella reippaalla kädellä ja silti aamupalan jälkeiset arvot on melkeinmpä aina yli 10. Jos teille raskausdiabeetikoilla sattuisi olemaan kyseessä tämä ongelma niin en usko että sitä voi oikein millään korjata paitsi insuliinilla,kannattaa toki kysyä.

Perjantaina olis ultra taas,jee :) Saapi nähdä mitä tällä kertaa sanotaan. Kuopuksesta olin näillä viikoilla käynyt jo vissiin kaksi kertaa punktiossa jotta saatiin tietää keuhkojen tilanne kun tyttö oli niin iso. Nyt ei pitäisi tulla sitä ongelmaa :) Hassua ajatella että on kaksi viikkoa aikaa siihen kun esikoinen ja kuopus on syntyneet :)

Nyt menen lepäämään,lapset on päiväunilla :)

-Naurukohtaus ja Poikani 32+0 poksista-
 
Liro Oletko kokeillut niitä vaaleita ruissämpylöitä? Mulla ku alussa ruisleipä närästi kamalasti, niin niitä pystyin syömään.

Kikherneet ja pavut olivat ravitsemusterapeutin mielestä oikein hyviä mulle.
Ukko teki yksi päivä lampaanlihasta keittoa, missä oli mm papuja. Todella hyvää ja täyttävää. Keitot pitävät muutenkin hyvin nälkää pois.

FA käytätkö täysjyvä riisiä ja pastaa? Itse en juurikaan syö perunaa. Nyt tosin ajattelin tehdä kasvissosekeittoa missä on perunaa. Mä itseasiassa rakastan keittoja :p Toinen mitä himoitsen on kalakeitto.

Meillä on rv (e ensisynnyttäjä)
26/28 lääkäri
30 e th
32 th
34e th
36 th + lääkäri
37e th
38 th
39e th
40 th
41 th

Ehkä mä kestän odottaa tonne rv36 että pääsen lääkäriin. Ja sitten näkee taas vauvan koon. Meillä kun on neuvolalääkärillä ultralaite.

Silvia ja viliANNA 31+6
 
Heippa vaan !
Jospas nyt vihdoinkin kirjottautuisin odottajien joukkoon, kun oon syksystä asti keskustelua vaan lueskellut.

Tässäpä pienen pieni tietoisku:
Juua 21v, esikoinen ja poikalupaus. Kätilöopistolla synnytän. =)
 
JennyA:n ja pinskun kuulumisia täälläkin odotellaan kovasti! Toivottavasti kaikki on hyvin!

Mulla olis huomenna neuvola ja mietin tässä että miten mä sinne raahaudun.. Matka on lyhyt, n. kilsa mutta mulle sekin on liikaa. Bussilla pääsee ihan viereen, mut tuntuu tyhmältä maksaa muutamasta pysäkin välistä 2,5€ : / Ei kai siinä taida muu auttaa.
Pahoin pelkää, että joudun alkaa käymään neuvolassa joka viikko... En kovin välittäis, kun käyn kuitenkin äitipolilla viikottain ja siellä asiantuntevat ja osaavat lääkärit, jotka ovat perillä mun tilanteesta, toisin kuin neuvolassa.

Ihania musukuvia ootte laittanu, lisää vaan! :heart:

Tässä omaa pötsiä rv 32+3




~ miraci ja pikku-ukko rv 32+3 ~
 
silvia logo no todella harvoin syödään riisiä, välillä se on täysjyvää ja välillä ei, pasta ja makaroni kans vaihtelevasti täysjyvää.
mä oon aina syönyt perunaa, ja tän lautasmallin tavoin, joten ois ihan kauheeta lopettaa hyväksi havaittu tapa ;) ja keitot on kyllä muuten hyviä,mut ei pidä mun nälkää ei.... :D

närästyksestä itellä kaapissa rasvatonta piimää koko ajan, rennie kyllästyttää... ja lähipäivinä oonkin ottanu välipalaks vaan lasin piimää, siihen on ihan hillitön himo ollukki läpi odotusajan.... ja kun ruoka on tossa viiden hujakoilla niin kyllä sinne asti jaksaa piimälasillisen tai jopa voileivänkin avuin :) tänään teen seitiä ja keitän taas perunoita :)

on tää jännää aikaa.... viikot alkaa käydä vähiin ja äitejä jakaantuu vauhdilla.... mä täällä siivosin nurkkia ja imuroituakin tuli pienistä suppareista välittämättä.... tänään aion vielä silitellä nuo vauvan vaatteet kaappiin :) ja ihanaa mies tulee tunnin päästä suunnilleen töistä, saa viedä koiran pihalle kun mä en pysy siel pystyssä....
 
Täälläkin jännitetään JennyA:n ja pinskun puolesta. Toivottavasti äideillä ja lapsilla on kaikki hyvin!

Mullaki on huomenna neuvola. Ensimmäistä kertaa tässä kaupunginosassa. Alkuraskauden kävin työpaikkaa lähempänä olevassa neuvolassa, mutta nyt kun jäin kotiin niin saan käydä tuossa lähellä. :) Saas nähdä alanko minäkin nyt käymään kahden viikon välein vai mikä täällä on käytäntö...

Ihana katsoa teidän muiden masukuvia. Itsestä en ole niitä ottanut nyt enkä esikoisesta. Jotenkin se ei ole mun juttu. Muita kuvia on kyllä otettu, missä näkyy myös masu, joten voi jälestäpäin katsella, että minkä näköinen sitä on ollut.

Kun lukee näitä tuskailuja sokereiden nousun kanssa, niin on kyllä onnellinen ettei itsellä ole RD:tä. Pelkäsin sitä, kun esikoinen oli syntyessään yli 4kg ja suvussa on diabetesta, mutta onneksi sokerirasituksessa tuli puhtaat paperit. :)

Sitäkin ehdin jo säikähtää, että onko mulle tullut pukamat, kun tuossa aiemmin oli pylly kipeä ja sieltä tuli pyyhkiessä verta, mutta onneksi se taisikin johtua vain kuivuudesta. Kun rasvasi alapäälle tarkoitetulla kosteusvoiteella niin ei ole enää vaivannut.

Meillä pitää vielä käydä ostamassa vauvalle kaukalo, mutta muut isommat ja pienemmät tavarat on valmiina esikoisen jäljiltä. Pitäisi vain saada loputkin vaatteet pestyä ja silitettyä. Ihan pienimmät on jo valmiina, mutta ajattelin nuo vähän isommatkin laittaa jo valmiiksi niin ei tarvitse sitten hätäillä, kun on vauvakin maailmassa. Sängynkin voisi pikkuhiljaa koota valmiiksi.

Imetysliivien kokoa on täälläkin mietitty. Esikoisesta kuppikoko kasvoi sen kaksi kokoa, joten nyt mietin, että kasvaako nämä taas yhtä paljon vai vähän maltillisemmin. Pärjään ehkä noilla esikoisen aikaisilla sen aikaa, että näkee mitä näille ryntäille tapahtuu ja käyn sitten tarvittaessa ostamassa isommat.

Meep ja Tellu rv 31+3
 
Kaapolle paljon onnea!! :flower:

Jopas täällä on alkanut tapahtumaan, ei vielä pitäisi olla tämän porukan jakaantumiset menossa :whistle:

Juua tervetuloa!

Närästys juu on.

Neuvolakäynnit Mulla on nyt torstaina käynti ja sen jälkeen on sitten aika joka toinen viikko. Joka viikko on käynti 37-41 viikoilla. Tähän mennessä oon käynyt 6 kertaa, joista 3 on ollut ultrauskertoja.

Viikonloppuna laiteltiin jalkalistoja ja tänään jatketaan kattolistojen laitolla. Vielä on tarvis laittaa toi vauvanhuone valmiiksi vaikkei se olekaan sinne menossa ku ehkä siinä vuoden ikäsenä.. Ukon mielestä sen remontoinnin vois jättää kesälle, mut mä en semmosta ryteikköä jaksa enkä halua sietää sinne asti. Tarvii vaihtaa yhteen seinään levyt, kun vanha on jotain pahvipaskaa, ihan vinkuralla ja klomppeja täys. Sitte joku tyylikonsultti on vetässyt koko kämpän äärettömän mauttomalla lasikuitutapetilla ja niitä saa sitten tasotella. Mä tasotin ton toisen huoneen, mut en jaksa tota toista enää. On meinaa niin jähmeetä tasotetta, et sai painaa ja ponnistella ihan liikaa. Ukko saa sen homman tehdä, näytän vaan mallia. Hiotaan sitten pahimmat röpelöt pois. Mä vaan maalaan ja tapetoin sitte. Päästän itteni ny kevyesti, ei mun tarvi enää huhkia niin maan kauhiast :D

Gorthaur ja Hemmoni mun 30+2
 
Oli ihan pakko tulla kysymään että SATTUUKO teillä muilla vauvan liikkeet? Mulla tekee todella kipeetä kun tyyppi möyrii ja tuntuu että tulee nahan läpi! Lisäksi tunnen vauvan todella selvästi mahan läpi. Tämän johdosta mietinkin että mahtaakohan lapsivettä olla tarpeeksi? Tuntuu että olen niin täynnä vauvaa kuin vaan voi olla ja vauveli tuntuukin tosi iso kokoiselta...

Mulla taitaa olla liikaa nyt aikaa miettiä kaikkia asioita! ;) :D
 

Yhteistyössä