Maaliskuun Mussukat 2011 *TAMMIKUUSSA*

miraci: Varmaan säikyttää tollanen : / Ite oon kans välillä huolissani liikkeistä jos ei pariin tuntiin mitään tunne. Oon huomannut että eri päivinä vauva liikuskelee eri tavalla.

Äitiysvaatteita mulla ei ole ollenkaan. Paidat menee hyvin vielä entiset, ja college-housuja oon käyttänyt. Tosin varmaan kohta pitää ostaa jotkut äitiyshousut, kun meinaa olla normikokoiset kollarit jo liian pienet. Ja jos ostaa isommat niin ovat sitten muuten liian lököt ja lahkeista liian pitkät.

SuZz: Voi kun suloinen tyttö! :)

Flower: Oi ja voi, ei varmaan mullakaan onnistuis enää varpaankynsien lakkaus! Pelkkä jalkojen rasvauskin tuottaa ylimääräistä vaivaa :D

Kirjastoreissu sujui ihan hyvin eikä mitenkään hirveästi supistellut, vähän kumminkin. :) Ja hyviä kirjoja löytyi.

LD + Pikkunen 31+3
 
miraci Däämn :) Jos mä jään odottelee sua ja sitten ku kello lyö kaks niin syöksyn kaikkien ovesta tulevien kimppuun ja utelen Miracia :D

mammavaatteet Mulla on tasan yks ´oikea´mammapaita jonka ostin hennesin alesta,tällanen puuvillatunika mitä käytän melkein joka päivä. Mun jokapäivänen asu on leggarit ja pitkä paita :D Ja just sama kun jollain oli että illalla pesuun,aamulla päälle :) Yhet legginsit hajos jo ku nniin paljon kuivausrummussa pyörittänyt,ostin sitten henkan alesta uudet ja parit paksu sukkikset samalla .Sitten mulla on tollanen harmaa,pitkä puuvillapusero minkä ostin jo alkuraskaudessa ja menee yhä kuin valettu. Ihan hennesin tavisosastolta. Yhet puuvillaiset mammahousut ostin alkuraskaudessa mutta nykyään harvemmin käytän kun ei se masuosa mene enää masun päälle vaan rullaantuu pikemminkin alle:whistle: Koulussa olen käyttänyt kun kosmetologin asun pitää olla valkoinen ja mun oikeat ´työhousut´ei enää mene.

(.) Tänään ollu jotenkin kumma olo koko päivän. Sellanen ihan outo,epämukava ja vähän huonokin olo :( Ja supistuksia tullut koko päivän,ei mitenkään säännölliseti mutta koko päivän tosiaan,ihme touhua.
Huomenna tosiaan ultraan taas,ihanaa. Elättelen toiveita ettö voitais edes ottaa jo puheeksi synnytystä mutta saapi nähdä mitä sanotaan.

Nyt menen suihkuun,lapset nukahti jo ja mies sählyssä,ajattelin mennä aikasin sänkyyn kun aikainen herätys aamulla :)

-Naurukohtaus ja Poikani 32+3-
 
huomenta :)

vaatteista siis mä en kestä kyllä olla lökäreissä sekä kotona että muualla... mä haluan kulkea siisteissä vaatteissa, ja näyttää välillä simpsakalta vaikkakin mahaa onkin :) toiset on toisenlaisia... mun siskon kanssa esim ollaan kuin yö ja päivä :)

vauvan liikkeet no eihän vauvakaan koko aikaa hereillä ole, saati potkuttele kun kerran tasaisen keinuvassa tilassa saa köllötellä :) mulla ei kyllä vielä tippa linssiin tule jos ei pariin tuntiin liikettä tunnu... ottakaapa tulevat äidit ihan rauhassa,pari tuntia voi vauvalla mennä ihan nukkuessa :) meillä tämä tulokas pitää edelleen kiinni selkeästä päivärytmistään, joten aamupäivällä ja iltapäivällä on kahden-kolmen tunnin liikkumattomuudet ihan selkeästi. ei niistä kannata heti huolestua :heart: huolestuisin ennemmin siitä jos ei aamulla herättyä tunnu mitään eikä vielä iltapäivän puolellakaan...
koittakaa pitää hermot kurissa niin vauvallakin on parempi olla :)

närästys ihan jäätävä närde iski yhden aikaan yöllä, muuten oisinkin nukkunu varmaan tosi hyvin. Onneks hain eilen apteekista sitä parempaa lääkettä ku rennie, ihan salamana auttaa... en muista nimee. mut ovat viel oikee hyviäkin :)
Tää raskaus on sikäli outo, et kahvi ei tee pahaa ollenkaan ???? ei tehnyt edellisestäkään ni onks tää sit tyttö :D
ja mieshän olikin taas nähny unta et tää on tyttö :heart: että kun ei malta odottaa.... haluisin niin jo sen pienen tuhisevaisen :)

nyt aamutoimiin ja kotihommat viikkosiivousta myöten tekemään :) se ois sitte taas viikonloppu edessä :wave:
 
Heippa! :wave:

Onpas monella maaliskuisella ollut vauvat tuloillaan :O Onneksi ovat malttaneet vielä pysyä matkassa, vaikka paremmilla viikoilla aletaankin jo olemaan. Viikot menee nopeaan eli kohta alkaa tuo maaliskuukin häämöttää =)

Onnea Hietakalle ja Kaapolle! :flower:

Pinskulle tsemppiä! :hug: Vaikeita asioita nuo lähisukulaisten sairastelut ja vaikuttavat aina omaankin elämään...

Turvotuksesta. Aamuisin sormet turvoksissa, mutta iltaan mennessä ei sormuksetkaan enää purista. Nilkkoihin jää jäljet sukan resoreista aina välillä, mutta tukisukat ovat auttaneet eli ei turvotakaan enää niin paljoa...

Painoa taitaa nyt olla tullut lähes 10 kg alun jälkeen. Itse en siitä stressiä ota, kyllä ne siitä sitten jossain vaiheessa karisevat pois.

Tatuoinnit. Ei mulla varsinaisesti ole mitään niitä vastaankaan, mutta ei vaan ole tullut otetuksi yhtäkään ja luulen ettei tulekaan...ei vaan ole mun juttuni nuo, kun ovat sitten mukana koko loppuelämän.

Hengästyminen mulla päivittäistä...tuntuu että kaikki laittaa puuskuttamaan. Eipä siinä ihmeempiä urheilusuorituksia tarvita :)


dogitar ja masuasukki 31+4
 
Huomenta!

Äitiysvaatteet... Kaapista löytyy yhdet housut jotka sinne jäi viimeksi eikä ole vissiin kertaakaan käytetty tässä raskaudessa. Paita ja yksi neuletakki on myös. Neuletakkia käytän muutenkin mutta normivaatteet menee kyllä edelleen päälle. Käytän muutenkin mamatoppeja kun mulla on pitkä selkä. Mm. H&M:n mamatopit on käytössä jatkuvasti :). Jos lähden muuta kuin ulkoilemaan niin mulla on yleensä farkut tai legginsit jonkun yläosan kanssa. Jalassa saappaat. Uggit on nyt olleet suosikkina matalan pohjansa ansiosta eikä ne myöskään purista. Tosin korkokenkiä/saappaita rakastavana ne pitää saada välillä jalkaan! Matalavyötäröiset farkut pysyy hyvin ylhäällä kun napinläpeen virittää ponnarisysteemin ja muistaa pidemmän paidan joka peittää aukiolevan vetoketjun :LOL:

Nyt neuvolalääkärille kuulemaan onko taas tulehdus vai ei. Huomenna poksahtaa 33 viikkoa omien laskujen mukaan täyteen :)
 
Mucholle onnittelut! :flower: Hassua miten erilaisia tapoja eri maissa on...ei välttämättä mun mielestä olis kivaa, jos joku laittais kyltin tohon meidän eteen että kaikki tietäis mun synnyttäneen tai että mä täytän sen 30v tiettynä päivänä ;) mutta tapansa kullakin. :)

GCS teillä on rankat ajat menossa, voimia kovasti! :hug: Hyvä että sait itsellesi rauhan tapaamalla tätisi vielä viimeisen kerran ja sait hyvästeltyä hänet ihan rauhassa!
Voisin kuvitella itsellenikin sen kaikista helpoimmaksi tavaksi jättää hyvästit ja saada tavallaan se rauha, kun saa omassa rauhassa olla läheisensä kanssa...

JennyA hyvä että vauva on pysynyt vielä matkassa. :heart: Sairaalassa on varmasti helpompaa levätä kuin kotona, kun kotona on kuitenkin aina kaikkea tekemistä eikä välttämättä malttaisi levätä tarpeeksi... eli nyt sitten vaan lepoa!

Kike hienoa että asiat teillä kotona ovat alkaneet järjestyä! :)

Yöunet täälläkin nukutaan huonosti. Herään jokaiseen ääneen, vessakäyntejä teen kaksi yön aikana, käyn juomassa keittiössä (alakerrassa) kun janottaa ja unenpäästä ei tahdo millään saada kiinni, poika mönkii öisin meidän sänkyyn ja herään siihen, koira vaihtaa asentoaan ja omat asennonvaihdot vielä siihen päälle tyynyt jalkojen alla ja jalkojen välissä ei helpota yhtään kääntymistä mut pakko pitää ne...muuten tulee kramppia ja jalat särkee...

Pahoinvointia täälläkin ja tulee huono olo jos ei syö tasaisin välein. Luulin tästä jo päässeeni mutta takaisin on vaan tullut. : /

Närästys vaivaa ja yölläkin siihen heräilen...edes pienet ruokailuannokset ei tunnu auttavan ja useasti syötynä...

Liikunta täälläkin lähinnä kävelyä. Koitan liikkua säännöllisesti vaikka ei helppoa enää olekaan...yritän vaan säilyttää kunnon jonkinlaisena, että sitten jaksaisin synnytyksenkin paremmin ja se raitisilma pitää mielenkin virkeämpänä, joten senkin vuoksi yritän päivittäin liikkua ainakin vähän tai sitten olen tuossa pihassa pojan kanssa lumihommissa ja raitista ilmaa hengittelemässä.

Kantoliina/kantoreppu. Itse olen käyttänyt esikoisestakin kantoreppua. Ei tarvitse sitoa mitään liinoja ja saa äkkiä vauvan kyytiin ja kädet vapaaksi...en jaksa mitään liinoja sitoa ja niiden solmismisia opetella... olen siis laiska! :D
 
Kylläpäs tänne tulee tekstiä kovaa vauhtia! :D

pinskulle tsemppiä! :hug:

mammavaatteista mulla on yhdet farkut ja kahdet lököhousut. En tosin pidä kuin legginssejä ja toppahousuja täällä kotona. Minä en jaksa panostaa isoihin vaatteisiin kun aion olla normaali joskus kesäkuun alussa ;), näin olen vakaasti päättänyt.

turvotusta on aika paljon, kihlasormusta pystyn kyllä vielä pitämään mutta iltaisin sormet kuin pallot.

SuZz ihana tyttö sulla :heart:

Kävin juuri aamutallin tekemässä, karsinat siivoan apteekkireissun jälkeen ja aion putsata ulkosaunankin tänään että päästää saunomaan illalla sinne.

Lumien kolaamisesta joku kyseli. Minä kyllä kolaan, meillä on valtava piha ja aikamoinen homma kolata se kaikki. Yksi päivä jaksoin puolet ja jätin miehelle puolet.
Meillä oli toissapäivänä 6-vuotiaan synttärijuhlat eikä olisi vieraat päässeet pihaan jos en olisi kolannut.

Lapset menee viikonlopuksi isälleen ja aion puuhata hevosten kanssa ja paljon.
Synttärivieraat kauhisteli mun heppatouhuja mahan kanssa, meillä kun nuo molemmat heppaset on hieman sähäkämpiä tapauksia mutta ei minua pelota niiden käsittely.
Kiitos muuten tombatar fb:ssa siitä ponin myynti-ilmoituksesta, pitääpä tänään soitella siihen.

Maha mulla valtava ja viimeksi neuvolassa täti sanoi mun häpy- ja häntäluun jo niin pehmenneen että vatsa roikkuu lihasten varassa, ei ihme että painaa ja kiristää.

Henkisestä jaksamisesta seinäjoen neuvola ei juuri kysellyt, vaikkakin todella herttainen täti siellä olikin, niin välillä puhui mulle kuin lapselle...
Täällä otin itse puheeksi vaivat ja henkisen väsymykseni, terkkari oli jämäkämpi mutta asiallinen. Helpotti kun sain purkaa tunteitani siitä miten välillä ahdistaa oma pystymättömyys ja iso olo.

Kuinka teillä muilla kuluu päivät? Millaisia juttuja puuhaatte päivän aikana?
Musta tuntuu ettei tunnit päivässä aina edes riitä nyt kun ollaan muutettu.
Kun olen lapsen laittanut kouluun, hevoset hoitanut, ruuan tehnyt ja kodin siivonnut, tavannut kavereita, hoitanut koiran ja hevoset ja lapset illalla, onkin jo niin myöhä että saa painua nukkumaan. Mutta minä tykkään enemmän kiireestä ja touhusta kun jouten olosta.

tiinelli ja tyttö 31+2 :heart:

Mukavaa viikonloppua mammat!
 
Huomenta kaikille..

Mamma vaatteista itse en ole ostanut tässä raskaudessa ainuttakaan kappaletta. Muutaman "liian suuren" paidan olen kyllä ostanut ja alkaa tuntua että nekin käymässä pieneksi. Takki olis varmaan pitänyt ostaa kun eilen autoon istuessani vetoketju räsähti rikki :LOL: Toisaalta enään en viitsi takki ostoksille mennä kun ei niin hirmusasti ole enään jäljellä että vaikka miehen takkiin aijon pukeutua.
Itsekkin aijon mahtua omiin vanhoihin vaatteisiin niin pian kuin mahdollista mutta edellisestä raskaudesta viisaantuneena en odota omalle kohdalle tätä ensimmäiseen 3kk ainakaan. Kyllä ne kilot sitten lähtee ajallaan vaikka nytkin tullut taas se +17kg tässä raskaudessa.

Omista asunto asioista sen verran että nyt on nykyinen asuntomme irtisanottu ja uudesta maksettu takuut. Ainut minkä suhteen joudumme viellä vääntämään kättä on kun nykyisen asunnon luovutus olisi 28.2 ja uuteen asuntoon avaimet 1.3 (jonka alunperin piti järjestyä hieman aiemmin) eli mielenkiintoiseksi menee tämä. Tavarat pitää jonnekkin viedä + loppusiivous pitää tehdä sekä avaimet olla LUOVUTETTU 28.2 ja sitten se laskettukkin on se 27.2 Huuuh! Stressaan kyllä pääni puhki tällä mietiskelyllä. Vaikken olisi uskonut toivon että vauva syntyisi lasketun jälkeen vasta eli maaliskuun puolella.. No sen näkee sitten mitä tuleva tuo..
Onneksi neuvola pysyy samana kuin ennenkin sillä meillä on maailman ihanin neuvolantäti :flower:

Dindei + pikku 34+5
 
Huomenia...

Täällä odotellaan lääkärille pääsyä. Äsken olin jo menossa, mut lääkäri joutuikin lähteen sektioon. Kuulemma viime yönä on tullu 8 synnyttäjää, joista 4 vauvaa on jo syntynyt ja osasto on ihan ääriään myöten täynnä. Ainakin yks nukkuu käytävällä, kun ei muutakaan paikkaa ole :(

Luultavasti mun tilanne on nyt se, että jos tilanne ei ole muuttunut miksikään, niin lähden tänään kotiin. Tarkoitus oli kyllä yrittää olla viikonlopun yli täällä, mut jos tarvivat tilaa enemmän muille,niin voin lähteäkin. Ja kun nyt näyttäis siltä, että vaikka noi supistukset on suht kipeitä ja tiheitä, niin ei niillä kuitenkaan mitään vaikutusta ole...

Mut ilmoittelen kunhan tiedän tarkemmin...

-JennyA & pikkuhäärä 32+6-
 
Mammavaatteista. Löytyy omia ja lainattuja eli ihan riittävästi on, eipä meinaa edes ehtiä käyttämään kaikkia. :whistle: Tavallisia vaatteitakin käytän kun ovat pitkiä paitoja, mutta tavis housuja en käytä kun puristavat sen verran. Eli enimmäkseen nuo mammahousut ja sitten -paidat on käytössä. Kotona käytän ihan lököverskoja, mutta kaupungille laitan aina parempaa päälle kun mun mielestä vaan on kivaa välillä laittautua nätimmäksi :D

Tiistain (31+1) neuvolakuulumisia:
-syke vauvalla 145 :heart:
-RT, liikkeet ++
-RR 114/71
-hb 122, eli ei ollut laskenut joten väsymys johtuu ihan meidän arjesta.
-pissa puhdas
-sf-mitta 32 :O täällä siis pötsiä riittää!
-paino noussut nyt alusta n. 10 kg ja turvotusta oli taas, joten olen huomannut että se vaikuttaa äkkiä sen kilon verran tossa painossa ja paino vaihtelee päivittäin..

Eilen käytiin turun suunnalla, mies työhaastattelussa ja sitten käytiin äidin ja isäpuolen luona samalla reissulla. :) Autossa istuminen sai jalat puutumaan ja pitikin välillä pitää taukoa matkan teossa, jotta pääsin vähän veryttelemään ja yksi pissatauko myös :D kun supisteli niin että tuntui et tulee housuun.. Muuten reissu meni ihan hyvin, mutta en taida jaksaa näitä pidempiä matkoja enää montaa tehdä ennen laskettua aikaa.
 
Huomenia mammat!

Äippävaatteita mulle on kertynyt enemmän kuin laki sallii :D Varmaan 10 eri housut ja kahdet lappufarkut. En oo hommannut mitään odotuspaitoja, kun nyt on tosiaan niin hyvin niitä tunikoja ja pitkiä paitoja kaupoissa ja niitä mä oon muutenkin käyttänyt paljon. Mulla on varmaan 4 housut ainakin pienet, mutta en ole malttanut luopuakkaan, kun alkuraskauksissa ne menee.. :) Luottoäippäfarkkuja on 3kpl ja sitten yhdet mustat suorat housut, joita voi käyttää juhlissa tms.

Päivien kuluminen ja puuhastelu: Noh, käyn kyläilemässä kavereiden luona, piipahdan usein mun ja ukkelin porukoilla, järjestelen ja siivoilen kämppää sekä teen yleisiä kotihommia. Siinä se sitten onkin viikko pulkassa :) Tää viikko on kyllä ollut kyläilyviikko, kun ukkeli on ollut yövuorossa ja nukkunut päivät kotona. Ensviikko onkin sitten koti- ja pesänrakennusviiikko :D Ukko iltavuorossa, joten aamupäivät siivoan, teen ruokaa, laitan vauvajuttuja valmiiksi, notkun netissä :D Sitten illalla vongun kavereita kylään, kun ukkelikaan ei ole kotosalla röhnöttämässä sohvalla :LOL:

( . )
Kaikki hyvin, vauva potkii ja yökin tuli nukuttua hyvin. Ajattelin ruveta laulelemaan tuutulaulua masulle, jotta vaavi tunnistaa sen sitten kun syntyy *hih* :p

Jutteletteko te masulle tai silittelettekö sitä?
Mä tapaan päivittäin ainakin jotain höpötellä :)

GCS15 + Touko-Pouko rv 33+3
 
tiinelli mä lukeudun niin tohon touhottaja-kastiin myös :D välillä oikeen ihmettelee mihin päivät hurahtaa, ja hevosien kans ei tartte pelätä kun tota itsevarmuutta näköjään riittää :D hienoo!!!

päivien touhuamiset no kotona kotityöt, koiran ulkoilut , lasten koulujutut viemisineen ja hakemisineen... leivon, laitan ruokaa, käyn kiertelemässä välillä kirppiksiä... nään kavereita.... mitä muuta... välillä otan päivälevon.... kyllä kaikkea puuhaa on koko ajan, kun vallanki tykkään pitää kodin siistinä. joka sitten onkin sellasta et sitä mukaan kun alkuviikosta on jotain siivonnu, sen saa loppuviikosta tehdä taas :D

mahalle juttelu ja silittely juu kyllähän tuota tulee tehtyä :) ja vauva rauhoittuu vallankin jos isä silittelee ja höpisee :heart: suloista , niiiiiiin suloista :)
 
Mahallaan makaaminen Ei onnistuisi multa vaikka kuinka yrittäisi.... liika kylkiasentokin saa olon tosi huonoksi.
Mä olen jostain kuullut ettei mahallaan olo tekisi hyvääkään, varsinkaan näin lopussa, mutta siitä mistä tämäkin tieto sitten on tullut, niin ei hajuakaan, joten en myöskään sen todenperäisyyden puolesta sitten liputa! :D

Suonenvedot Täällä niitä nyt jatkuvasti öisin ja aamulla pohkeet on herätessä todella kipeät. Viimeyönä pomppasin 2 kertaa yön aikana sängystä seisomaan jotta sain suonenvedon loppumaan. Se kipu on kyllä inha ja kun siihen unenpöpperössä herää niin vielä inhampi!

Närästys ja lapsen tukka Mulla myös närästys pahentunut joka raskaudessa. Esikosta ei ollut juurikaan, kakkosesta jo aika paljon ja tästä sitten oikeestaan koko ajan eikä siihen autakkaan oikein mikään. Mutta kuten aiemmatkin lapset niin tulee varmasti tämä kolmaskin olemaan lähes kaljupää syntyessään.... närästyksestä huolimatta! ;) :D

Äitiysvaatteista Mulla on aika kasat niitä kertynyt ja lähes vallan on pelkät äitiysvaatteet käytössä... joitain paitoja on ihan sieltä "perus" puolelta. Mun äitiysvaattteet on kaikki käytettynä ostettuita, että sentään vähän "kierrätystä" :D Housuina ihan farkkuja, parit kangashousut ja kotona ihan vaan tavallisia perus collegepöksyjä! :)
Mun tarvii muutoinkin käyttää aika korkea vyötäröisiä housuja joten omat housut olen joutunut ottamaan pois käytöstä jo aikoja sitten kun ei mahan vuoksi mahdu menemään kiinni....
Kotona voin kyllä pyöriä lökäreissä ja jossain "sovelletuisa" vaatteissa, mutta ulos lähtiessäni haluan "kunnolliset" siistit ja hyvin istuvat vaatteet päälleni!

neuvola ja henkinen jaksaminen Mun vointia kyllä kyselee joka kerta ja varsinkin lääkärikäynneillä se on otettu kunnolla aiheeksi, kun on muutoinkin masennusta ja sellasta taustalla. Tosin oma neuvolatäti aina jotenkin "vähättelee" mun oloa ja jotenkin ennen kuin kerkeen mitään vastaamaankaan niin sanoo että varmaan ihan ok pärjäilet jos mies auttelee ja sellasita... mitäs siihen sitten sanomaan. Mutta kyllä mä silti tässä nyt pärjäänkin... eteenpäin mennään päivä kerrallaan... eipä paljon vaihtoehtojakaan ole! ;)

Jutteletteko te masulle tai silittelettekö sitä? Kyllä mä silittelen ja taputtelen masua, mutta en oo jutella tainnut. Mutta jotenkin sitä hakee sen oman kontaktin vauvaan kuitenkin päivittäin. JA vauva tuntuu myös reagoivat aina mm. vatsan silittelyyn. Ootteko muut huomanneet vastaavaa?

( . ) Tänään vauva tuntunut venyttelevän super paljon ja pylly painaa tuossa rintojen alla oikeen kunnolla.... tekis mieli painaa siitä voimalla alaspäin! :LOL:
aamupäivä mennyt mulla lähinnä laiskottelun merkeissä ja nyt ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja mennä laittamaan keittiön kuntoon ja aloittaa leipomisen huomisia synttärijuhlia varten (eli ne esikon 4v juhlat huomenna) Katsoin netistä herkullisen juustokakkuohjeen ja ajattelin moista kokeilla ihan ekaa kertaa... saapa nähdä kuinka niitä liivatteita osaa sitten käyttää ettei tule kakusta yksi iso klönttikasa sitten vaan. :D

Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!!! :flower:

Liro ja papunen 30+5
 
kyllä me molemmat silitellään ja jutellaan masukille :)

yleensä en pienistä hätäänny,mut tosiaan tää kaveri ei koko päivänä liikkunu vaikka kuinka tökin ja heiluttelin. noh,ny sit senki eestä. oli nimittäin yöllä kääntyny perätilaan!!! ja voi tsiisus ku sit ottaa kipeetä ko tonne kohdunkaulalle potkii :eek:

Peppioliina älykiva,et teillä alkaa sujua taas hyvin!

mahallaan ei ollenkaan enää pysty olemaan

tombatar ja juniori 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Tsau!

suzzilla ihana typy siellä! :) Tais olla innoissaan vaunuista hänkin...

mammavaatteet: no ei kauheesti oo kertynyt. Vähän tohon kisakin tyyliin mennään täälläkin, no vetoketju kiinni mutta nappi auki, varsinkin jos istuu. Paitoja on paljon ihan normi kokoa, jotka venyy mahan kohdalta sen verran, että menee... Takkiakaan ei tarvinnut ostaa, vaikka pelkäsin, hyvin menee vielä. Kotona käytän ihan mitä vaan verkkareita, jotta on kiva olla, hameita en talvella yleensä käytä, se oiskin kiva jos käyttäis kun monessa mekossa on sitä venymävaraa.

Vauvalle juttelu/silittely: No en kyllä hirveesti varsinaisesti juttele. Jos on liikkeistä ollut huolta, niin voinut oon tokaista: "että mikset sä nyt yhtään liiku, alas nyt..." ja mies joskus huhuilee sinne :) Mutta silittelen kyllä paljonkin, kiva tuollainen pallo niin ihan väkistin tulee silitettyä, yleensä aamusta alkaen päivän läpi tasaista tahtia.

Mahallaan oloa ei tee mieli edes yrittää. Selälläänkään en oikeen pysty olemaan, kyljellään yleensä tai semmosessa "puolikylkiasennossa", just jotain tyynyjä oon tönkännyt sivulle ja jalkojen väliin.

Päivien kuluminen menee aika paljon näitten muksujen ehdolla. Esikoinen arkena eskariin, ja kuopuksen kanssa siinä sitten ulkoileen, ruokaa laittaan... joka päivä tulee jotain siivottua siinä samalla. Oon antanut itselleni luvan kyllä olla ihan vapaasti vähän laiskempi kuin ennen raskautta. Mies on yleensä tehnyt nuo kaikki lumityöt ja puun hakemiset, etten niitä nyt oo joutunut tekemään hirveesti. Mä nautin kyllä tästä, että lasten kanssa saan vaan olla ja leikkiä, päivät on aika ihanan leppoisia näin... työelämä saa nyt hetken vielä odottaa. :)

Meillä kanssa ihan ihana neuvolatäti, hän ottaa kyllä mun huolet joka kerta aina yhtä hyvin vastaan ja koittaa sitten oloa helpottaa mahdollisuuksien mukaan. Mulla kun on ehkä tää henkinen puoli ollut vaikeinta tässä raskaudessa, kun semmonen usko siihen että kaikki menee hyvin on ollut vähän kadoksissa... ylimääräisiä käyntejä on ollut kyllä monta, ja itkee tirauttanutkin oon monesti.
Oon ollut vähän herkällä tuulella :whistle:

Peppioliinalle hyvää reissua, toivottavasti nyt asiat selkenee ja mieli kohentuu :)

Minäkin toivottelen hyvät viikonloput kaikille maalismammoille!

Mindi83 30+5
 
Meillä kaikki silittää masua tyttö, minä ja mies. Varsinkin nukkumaan mennessä oon yrittänyt rauhotella ku se möyrii siellä. Vähän rauhottuupi se heiluminen.

Tänään mökkeilemään vanhempien kanssa. Ukko lähtee taas tytön kaa anoppilaan. En viitsi mennä sinne ku en oo kauheen hyvissä väleissä anopin kanssa. Yritti aikonaan vähän liikaa ohjailla meidän elämää, niin pisti välit aika viileeks.

SuzZ + masikki 33+0 POKS! <3
 
Mahallaan nukkuminen. Viime yönä heräsin varmaan siihen kun olin mahallani. Varmaan siks olin herännyt kun tuntui pahalta.

Tekeminen päivisin. Mulla on kyllä monesti hieman tylsää. Istuskelen koneella, teen kotihommia, luen kirjaa, käyn kaupassa ja tämmöstä.

Onko täällä muita joilla vauva on vielä perätilassa? Mä kyllä tiedän että tuolla on aikaa vielä kääntyä, mutta mitä enemmän päiviä kuluu, sen epätodennäköisempää se on ja sitä vähemmän sillä on tilaa kääntyä. Vau:n raskauslaskurin mukaan useimmat vauvat joilla on tää laskettu aika, ovat pää alaspäin 24.1. Eihän tollaset nyt siis luotettavia ole mut kumminkin. En olis niin huolissaan jos vauvalla olis tapana kääntyillä ja olla milloin mitenkin päin, mut kun se tuntuu olevan aina perätilassa. Neuvolatäti sanoi että lapsivettä on vielä hyvästi niin vauvalla olisi tilaa kääntyä.

Mahalle en ole jutellut, mutta silittelen kylläkin. Monesti samalla kun luen tai katon tv:tä ja oon makuuasennossa. Mä olen myös laulanut Yön Ihmisen poika-kappaletta tosi usein. Jotenkin se kohta "Me sinut tehtiin mutta sinä meidät loit", koskettaa :)

Yäk kun on jotenkin väsynyt ja paha olo. Kohta mennään kaverin kanssa ulos syömään, josko sitä piristyis ja kun saa ruokaa niin kuvottava olokin helpottuu :)

LD + Pikkunen 31+4
 
tombatar kiva että vauva taas vilkastui! Kyllä se on kuluttavaa olla huolissaan ja minä en ainakaan voi olla olematta jos vauva ei liiku. Kun tietää että jotain kuitenkin voi tapahtua niin ei se auta ajatella et joskus niitä hiljaisia päiviä vaan saattaa olla. Kyllä se on minusta ihan luonnollista että vähän valppaana liikkeitä tarkkailee. Onneks en oo nyt noita tunnissa 10 krt tarkkailuja tehnyt, mutta tää vauva ilmoittelee itsestään sen verran etten ole ehtinyt vielä hätääntyä juurikaan kuin pienesti huolestua mut siitä on aikaa.

Perätila Mulla LD on myös vauva perätilassa, kuten aiemmatkin lapseni. Tuskinpa tämäkään tästä kääntyy. Nythän sillä ei ole väliäkään kun sektio on joka tapauksessa edessä kahden sektion jälkeen. Toki sinun pikkuisesi ehtii vielä kääntyä kun ei ole kauhean iso vauva.

Päivät kuluu tällä kotiäidillä ihan kivasti. Vien esikoista kerhoon 2 krt vko ja käymme perhekerhossa yleensä 1 krt vko. Lisäksi tapaamme paljon kotiäitikaverien kanssa. Siivoilua ja ruuanlaittoa kuuluu tietysti jokaiseen päivään. Joskus otan torkut kuopuksen kanssa kun esikoinen katsoo telkkua. Mulle on henkireikä nuo ystävien tapaamiset päivittäin. En jaksaisi pelkästään olla kotona. Ja yleensä aamupäivisin leikkipuistossakin on juttuseuraa itselle. Kyllä mä kotiäitinä viihdyn kun saa tehdä tosiaan muutakin kuin olla 4 seinän sisällä. Olenkin ollut kotona esikoisen syntymästä 2006 saakka. Pieniä työjuttuja oon kyllä tehnyt välillä kun ei tuo kotihoidontuki ole riittänyt.

Äitiysvaatteita on, vain parit oikeasti hyvät housut ja muutama kiva paita. Olen vähän pihi laittamaan äippävaatteisiin rahaa, mutta nyt sain käytettyjä housuja halvalla ja yhdet mustat suorat on nyt jo kolmannella kierroksella ja hyvin kestää. Paitoja oon huutanut huutonetistä ja vielä viime viikolla ostin yhden paidan uutena H&M:ltä kun osa paidoista on jo liian lyhyitä masulle. Mulla pitää olla ainakin pari kivaa asukokonaisuutta, että on siisti ja hyvä olo tarvittaessa. Edelleenkin meikkaan melkein joka päivä ja just perjantaina kävin kampaajalla. Mulle on tärkeä osa hyvinvointia, että ei oo sellainen "kulahtanut" olo mikä mulle tulee jos alkaa liikaa olee meikittä verkkareissa. Toki niitäkin päiviä on!

neuvolassa just eilen puhuttiin voinnista puoli tuntia ja sain ihanaa tukea kun on ollut vähän rankan tuntuista nyt tämä raskaana olo. Mulla on maailman paras terkka ollut ekan raskauden alusta asti. Hänelle voi kertoa kaiken ja saa aina ymmärrystä ja kannustusta. Tosi ikävää kun kaikki eivät saa samanlaista tukea neuvolasta. Kuitenkin on paljon asioita jotka äitiä pohdituttaa ja niitä on tärkeä jakaa. Onneks voi toki muuallakin kuin neuvolassa :)



Leppismom 33+0!!!
 
Tänne on tullut taas hurjalla vauhdilla tekstiä !

Päivät kuluu kotihommia tehdessä, koiran kanssa touhuten ja vauvan tavaroita järjestellessä :)
Toisinaan tekis mieli lähteä shoppailemaan tonne keskustaan, mutta kun on tää liikkuminen mennyt lähinnä lyllertämiseksi, niin enpä ole viitsinyt lähteä ihmisvilinään... Mulla kun on painoa tullut jo 12kg lisää, huhhuh. Onpa ainakin kanniskelemista näissä uusissa kiloissa :D

Mua on alkanut vähän jännittää, miten toi meidän 1,5v. koiraneiti suhtautuu uuteen tulokkaaseen. Mutta eiköhän se hyvin mene, kun ei kukaan tota koiraa ole huomiotta jättämässä...

Mä oon huomannut, että oon nyt alkanut höpötellä masulle enemmän. Ja Minni-koirakin on nykyään melko kiinnostunut mun mahasta. Tökkii kuonollaan mun mahaa ja nuolee. Vaikka vauva potkii toista kuonoon, niin ei tuo ole moksiskaan.

Ohhoh, tänään kärsitään järjettömästä närästyksestä ja väsymyksestä... Toivottavasti ei oo hb taas laskenut kun viime viikon torstaina se oli neuvolassa 102. Neuvolatäti laitto sit verikokeisiin, että katsotaan tota raudan imeytymistä, kun oon kuitenkin syönyt obsidania 2tbl / pvä.
Kuulemma huonosti muhun toi rauta imeytyy, mutta kyllä se vähänenkin on parempi kun ei mitään... Nyt sitten vaan jatkan tolla kahdella obsidanilla päivässä ja toivoin, ettei toi nyt enempää tipu, kun se on koko ajan menny tasasesti alaspäin.

Juua + Kuplis 34+1
 
Äitiysvaatteet 3 H&M ostetut farkut, tuolta mamamia verkkokaupasta tilasin Happy Mum Mogano mekko, on muute ihana:) Tulee käyttöön ystävättären väitöstilaisuuteen, sitten tilasin samalla 2 äitiystoppia, sitte H&M ostettuja on vielä muutamia paitoja(pitkiä ja lyhyiä), sitte farkkuhame ja takki linuslotasta:) Niin ja vielä muutamat äitiys legginsit, kotona pyörin sitte välillä ihan normi gollareilla:)

Liikkeet on kyllä niin aktiivinen jäsen tässä masussa, että! Rauhottuu yöksikin vasta tunnin jälkeen ehkä ja osaa herättää äidinkin jo kello puoli 7 aamulla:)

Masun silittely joskus töissä välitauoilla, jos potkii hirveesti, ni juttelen vaa, että koitappa rauhottua, tai potkuttele sitte kotona, illalla mies höpisee sille jotain, tytär juttelee ja joskus laulan pikkuselle:heart:

Neuvolatädit on olleet kyllä tosi mukavia, sitten kun tässä mun raskaudessa o muutamia ylimääräsiä käyntejä neukussa.

Arki töihin 08.00-09.00 paluu sitten kun ei ole enää kalenterissa merkitty siksi päivälle ketää, yleisesti 15.00 aikaan, mutta joskus menee 17.00, töistä tullessani voin poiketa kaupassa, tehdään tytön kanssa yhdessä koulutehtävät, sitten ruuan valmistukseen, syödää, sen jälkeen vasta pääsen kunnolla rentoutumaan istahdan yleensä sohvalle kattomaan telkkua, joksin tunniksi, mutta sitte odottaakin jo astianpesukoneen tyhjennys ja pyykinpesukoneen täyttö, mies sitte on luvannu imuroida ja mopata huushollin. Nukkumaan yleisesti mennään 22.00-24.00. tietty jos sinä yönä on jotai sutinaa ni venähtää pidemmäks:D Tyttö menee kumminki 21.00-22.00 nukkumaan.

Suonenvedot täällä on riesana öisin ja aamuisin:wave:

Eveliina ja E 34+2
 
Moikka!

Täällä lääkärineuvola takana ja hiivahan siellä oli... Jokseenkin ärsyttävä käynti ja opiskelija siellä oli siis kanssa. Kopeloi kyllä silleen et nyt tuntuu (kauniisti sanottuna) kuin olisi rekka ajanut alapään ylitse tms. Lääkäri myös sanoi et varailepa jo viikon päähän synnytystapa-arviota vaikka se on siis jo helmikuun ekalla viikolla muutenkin... Syytä en kyllä saanut siitä ulos kun oli kiire tulkata opiskelijalle jotain. No en oikein voi varata aikaisemmaksi kun mies on vapaalla vain silloin ekalla viikolla ja tota esikkoa en todellakaan ota mukaan. Oli meinaan semmonen käynti et huh huh... Varsinkin kun aika oli reippaasti myöhässä!
Oma neuvolatäti oli vielä ottanut multa pois ens viikon neuvola-ajan tän käynnin takia muttei viitsinyt mulle ilmoittaa... Olisin sit rahdannut ruhoni sinne ihan turhaan! Joo nyt v*tuttaa suunnattomasti kaikki!!!!
 
suonenvetoihin siis aivan verraton keksintö nuo tukisukat!!! aamulla kun herään, nostan jalat hetkeksi seinälle, sitten tukisukat jalkaan ja illalla nukkumaan mennessä laitan uudet, ovat napakammat. ei vedä suonta yöllä ja saan nukkua ihan rauhassa sen suhteen...
 
Uutisia :)

Mä pääsin kotiin :) Lääkäri totesi että kun kerran ei supistuksilla ole mitään vaikutusta ollut, niin saa tulla kotiin lepäilemään. Mut pitäis vaan malttaa olla rauhassa vielä ainakin pari viikkoa... Kontrolliakaan eivät mulle laittaneet äitipolille, kun kuulemma ei tartte katella enää, syntyy sitten kun syntyy...

Nyt kahvin keittoon kun kerran saa ihan rauhassa yksin keitellä :)

-JennyA-
 

Yhteistyössä