Maaliskuun mussukat 2011 MEIDÄN KUU

täällä kärvistellään pakkolevossa verenpaineen takia :headwall:
sit het ku nousen käveleen,alkaa supistella (harkkareita tosin,mut niin mulla alko likan synnytyski) eli kaks piippunen juttu,annanko supistella,vai makaanko ilman suppareita ;)
selvennykseksi viel, et mullahan ei oo koko raskausaikana ollu minkäänlaisia supistuksia.
 
Jenny A, ymmärrän tilanteesi täysin. Mut laitettiin sairaalasta parin tunnin kävelylle, kun mua ei kätilön ja käyrien mukaan supistellut riittävästi. Tarjouduin lähtemään kotiin, mutta kätiklö sen kumminkin kielsi kun olen niin kipeä...? Ristiriitaista?
Siellä mä sitten paikallisessa kahvilassa supistelin ja itkin kun koski niin paljon. Kävelemään ei vaan yksinkertaisesti kyennyt kun kaksin kerroin.
Lekurille pääsin sitten kun palasin sairaalaan, ja lopputuloshan oli että ammeen kautta synnytyssaliin, ja kalvot puhkastiin. Lekuri vaan totesi että synnyttämäänhän tänne on tultu, ja kun supistukset jälleen kerran rupesivat katoamaan, laittoi hän mulle vauhdittavan tipan. Olin jo 5 cm auki, mutta tipasta huolimatta prosessi ei edennyt toivotulla tavalla. Lekuri tuli ultraamaan ja sanoi että jos synnytys hidastuu/pysähtyy kyseessä usein tarjonta virhe. Meidän peikkoprinsessa olikin tulossa kasvotarjonnassa ulos. Näin me päädyimme leikkuriin.
Olenkin miettinyt, että mikäli tämä "superystävällinen" kätilö olisi ollut töissä kun palasin sairaalaan, niin miten ja milloin tämä synnytys olisi saatu päätökseen??
Onneksi synnytykseen sattui ihan oikeesti ihana lääkäri ja tosi mukavat kätilöt. Ei jäänyt mitään hampaan koloon :)
 
Supistukset ja Panadol Miulle synnäriltä sanottiin (kun kuopusta ootin ja supistukset alko) että ota Panadol ja jos ei siitä ole apua kipuihin niin sit voi tulla näytille. Meinaan kyllä nytkin ottaa sit kun se aika koittaa (jos koittaa) niin ei sit tuu turhaan matkaan lähdettyä, vaikka kyllä nuo 'oikeet' supistukset tunnistaa aika nopeesti.
 
Jakautuneille onnittelut :flower:

panadol minusta ihan turha lääke vaivaan kuin vaivaan.
nytkin otin päänsärkyyn, mut ei vaikutusta.

napanuora voi luiskahtaa esiin vaikka olisi raivotarjonta. Pään pitää olla niin alhaalla et tukkii kaikki mahdolliset reiät ja kiinnittynyt, sit ei luiskahda.


On
viime yönä heräsin klo 3 ja ei tule uni ja kamala turvotus taas keskellä yötä.
klo 6 aikaan kömmin takas sänkyyn ja sain hieman nukuttua ennen TAYSiin menoa.
Nyt särkenyt päätä ja huono-olo koko ajan.
mä kun suunnittelin meneväni hieman shoppaileen reissun jälkeen, mut mies ajo mut suoraan kotio lepään.

Edelleen olin sormelle auki ja ylhäältä reilulle sormelle. kaulaa 3 cm ja pehmeä. vauva oli hieman laskeutunut.
paino oli tippunut 3 päivässä 1 kg, varmaan turvotukset lähtenyt taas liikkeelle.
Paino arvio oli tänään 3,4kg eli 200g vähemmän kun viimeksi ja maha oli vauvalla pienentynyt, eli arvaustahan toi todellakin on.
Taas oli opetus poli ja ronkkivat kaikilla instrumenteillä ja kunnolla. Erikoislääkäri yritti puhkasta kalvoakin, mut ei puhjennut. Kandikin sai luvan puhkasta, mut ei hän sit uskoltanut kunnolla kokeilla. No jos toi ronkkiminen jotain edes auttas, kun joka 3 päivä ronkitaan. Tiistaina taas uudestaan käynti ja opetus polille.

mies tuli, niin pitää pistää ittensä taas lepo asentoon

sane & toivo rv 39+0 POKS POKS

Maha ollut omituisen kipeä liikkuessa, mut ei kyl supistuksia ole. Vauva voi erittäin hyvin. liike seurantaa pitää alkaa tekemään.
 
sane miksi tarvii liikelaskentaa tehdä`? liikkuuko vauva jotenkin vähemmän? tai kai se on vaan niin yleistä et näil viikoil laskeskellaan...
Tää kaveri liikkuu sen verran tiuhaan et en tarvii ite laskee vielä

maha kipeä juu on.vallankin koko alamaha, ihan kova kun lähtee kävelemään.. Ja nyt ei puoli-istuva asentokaan enää sovi.kylkiluun tienoot on TULESSA...

panadol turhin särkylääke mitä on ees keksitty! ei auta. paitsi ehkä pieneen hedariin,kun ottaa kaks viissatasta yhtä aikaa.
Supistuksiin en kyl aio ottaa mitään kotona, supistakoon perkule ni sais sit tän ulos kans :D
Mä en tiedä, oon sen verran valmis ollu aiemmissakin synnytyksissä et NYT sit mennään, ei mieleen ees ole tullu et jotain alkaisin napsii kotona, tietty kun ei siihen ole kukaan ees koskaan sanonukaan. Et tälläkin kertaa otan härkää sarvista ja ootan niin kauan että kans lähetään :) kakkosesta sen ties sillon siitä, että lopulta konttasin eteenpäin kun supisti niin kipeesti :D

tombatar no höh... onko sulla mittari itellä vai mistä voi tietää et on paineet koholla? mulla ei oo ollu ni en tiedä, no, koitat nyt vaan oleskella..
Itellä kans vetää supistusten puolelle jos jotain koittaa tehdä.. kävin hiukan ulkonakin mut muutamaan askeleeseen jäi, ja sit oli jo nojattava auton kylkeen...

jännää seurata kuka saa seuraavaks... :D Mä veikkaan et toi Jenny A on nyt täydessä vauhdissa :D ja siitä mieluusti ite oisin sit seuraava ;) Ihan ku sitä ite vois asiaan vaikuttaa...

no, tsiigailen palstaa illan mittaan ja jos taas kävis hiukan ulkona... Kämpässä sellanen vasaran pauke ja sahan ääni vähän väliä et korvissa soi :D
 
Täällä alkaa oleen nyt jo niin kypsä meininki et sais pikku-mies jo tulla! Kyllästyttää tää kotona pyöriminen kun ei mitään oikein jaksa enää tehäkkään ja koko ajan on KUUMA :kieh: Jo kolmena iltana alkanu supistelut tunniks-pariks ja sit stoppaa ku seinään... Aikasemmista synnytykset lähteny kerralla käyntiin ilman mitään ennakko varotteluja ni turhauttaa tämmönen... Et en voi ees kuvitella miten paljon turhauttaa esim jennyAn[/B tilanteessa ku synnytys jo lähes käynnissä ja sit ei mitään. Hui kauhee jos tää meneekin yli :LOL:
Jospa sitä yrittäis vaikka keksii jotain kivaa tekemistä viikonlopulle ni ei tarttis täällä kotona tylsistyä ja ootella lähtöä :)

nannah&pieni 38+4
 
Hei!

Olen lukenut teidän keskusteluja alusta lähtien, sillä itsekin odotan maalisvauvaa, la 30.3. Mutta koska olen laiska kirjoittelemaan, niin en ole aiemmin lähtenyt mitään kommentoimaan.

Mutta kun noista panadolista sekä panacodista keskusteltiin, niin seuraavassa tietoa, mitä minulle lääkärit ovat kertoneet:

Panadolia tulisi pääasiallisesti ottaa aina kerralla se 1 gramma (eli kaksi 500 milligramman tablettia), jotta se kunnolla vaikuttaisi. Tuo yksi tabletti ei normaalisti siis tehoakaan. Panadolin kanssa tulee kuitenkin olla tarkempi kuin esim. aspiriinin tai disperiinin kanssa, sillä panadolin (tai sen rinnakkaislääkkeiden) yliannostuksesta tulee helpommin vakavat oireet kuin noiden muiden aineiden. Eli sitä ei missään nimessä saa nappailla liikaa. Ja tämä siis koskee panadolin käyttöä ihan muulloinkin kuin raskausaikoina.

Panacod on alku- ja keskiraskauden aikaan turvallinen lääke lapselle, mutta loppua kohti sen syöntiä pitäisi vähentää/lopettaa, jottei lapsi syntyisi vieroitusoireiden kanssa. Eli ainakaan säännöllisesti sitä ei enää loppuraskaudessa pitäisi syödä. Itselleni panacodia on määrätty sekä tässä että viime raskaudessa niin kipulääkkeeksi (rannekanavien ahtaumista johtuviin kipuihin) kuin yskänlääkkeeksi.
 
Sen takia kysyin Panacodista kun jouduin käymään lääkärissä päänsäryn takia, ja hän määräsi Panacodia. Se kumminkin on kolmiolääke ja se huolestutti miten codeiiini vaikuttaa lapseen. No taidan jättää reseptin noutamatta, ainakin niin pitkään kun tän kanssa voi elää.
 
Parasetamolhan on ihan tappava jos sitä liikaa ottaa. Maksa sanoo poks. Mut onhan ne määrät aika isoja mitä saa ottaa ennen kuin henki lähtee. Mutta eihän sitä pitkäaikaisesti suositella käytettävän kyllä.
Ja Panacod on mieto opiaatti ja sehän aiheuttaa paljon huumekuolemia. Ja kyllähän se kodeiini menee sikiöön ja nuo opiaatithan voi mm. aiheuttaa hengityslamaa.

Mulle parasetamol tepsii paremmin kuin ibuprofeiini. Buranasta ei ole oikein mihinkään mun kohdalla, mutta gramma Panadolia on ihan ok. Sitten mulle joku Aspirin on ihan turha, ei auta mitään.
Litalginia mulle on määrätty myös joskus mahakipuihin ja auttoi kyllä :) Sirdaludia ja Dolania on tullut syötyä niska-hartiaseudun kipuihin ja ne on yhtä tyhjän kanssa. Varmaan olis hieroja se oikea "lääke" :p

Mä ihastelen täällä tuota uutta pesukonetta jonka viimein tänään sain :)

Maanantaina tosiaan kävin ä-polilla ja ei oo mitään hätää, vauvan painoarvio olikin 2840g ja ihan keskikäyrällä kasvaa. Kohdunsuu kiinni mut pehmeä. Kivuttomia supistuksia tulee "koko ajan", öisin kivuliaita jo, muttei mitenkään hirveän pahana.

Autolla ajo sujuu multa vielä ihan normaalisti :)

Verenpainemittari on mullakin neuvolasta lainassa ja sillä pitää joka päivä mittailla ja kirjata ylös..

LD + Pikkunen 37+4
 
Onnea taas kaikille vauvan saaneille :heart:

Minäkin kävin nukkumassa SEKSissa 2 yötä. Torstaina illalla alkoi toinen kylki olla niin kipeä etten liikkumaan päässyt yhtään, saati että olisin pystynyt makaamaan. Flunssa ja päänsärkykin vaan paheni entisestään. Mentiin paikalliseen päivystykseen ja sieltä lähetteellä äitipolille.
Vaikkei mulla mitään synnytyspuolen oireita/kipuja ollutkaan, synntyslääkäri teki perusteellisen tutkimuksen. Ultran mukaan kaikki hyvin ja PA 3200g.
Olin ensimmäisen yön prenataaliosastolla ja pe-aamuna keuhkokuvaan, multa löytyikin keuhkokuume ja katkennut kylkiluu. Olen siis yskimällä katkaissut kylkiluun itseltäni.
Viime yön olin keuhkopolilla ja tänään mies haki mut kotiin.

Voimakkaammista kipulääkkeistä kuten panacod ja litalgiini kuulin siellä seuraavaa. Loppuraskauden aikana ei saisi niitä ottaa, ellei vauvan vointia seurata tarkasti koska just panacod muuttuu elimistössä morfiiniksi. Minut ainakin illalla lääkittiin erittäin kovilla lääkkeillä niin että nukahdin klo 21 ja heräsin aamulla viideltä paikat ihan puuduksissa samasta asennosta....

Aamulla viimeksi otettiin sydänkäyrää ja kaikki hyvin vauvalla. Nyt mulla on kotona lääkekuuri ja pitää olla täysin rauhassa että kylkiluu paranee. Muuten tietää sectiota mulle jos en pysty ponnistamaan kun synnytyksen aika koittaa.

tiinelli ja vauva 37+3 :heart:
 
Onnea vauvan saaneille!!!!

LD onnea pesukoneesta ja hieno homma et sen sait. Sille on varmasti käyttöä.

Tiinelille voimia, keuhkokuume ei ole mikään mukava tauti ja sitä on nyt todella paljon liikkeellä. Mullakin kolme tuttua kärvistelee keuhkokuumeen parissa.

Täällä on päivä mennyt pienellä pään säryllä, tuskan hiellä ja kurkku kivulla. Aamuyöllä alko kurkku kipu ja toivon, ettei mene pahemmaksi, kun huomenna siskon pojan ristiäiset.
Jos alkaa yskä tai kuume, niin sitten en ainakaan mene, koska sinne tulee muitakin pikku vauvoja. mut kurkkukivun kans voin harkita, mutten ole tekemisissä vauvojen kanssa. Täytyy huomenna keskustella vielä siskon kanssa, et mitä mieltä hän on.

Anoppi ei ollut saanut toissa yönä nukuttua kun, ihan varma et ollaan synnyttämässä. Tänään sit jo hieman ärähdin, et ilmoitetaan kyllä ja vasta ensi viikon lopussa toimitusaika.

Äitilleni sanoin, et toimitus päivä on ensi perjantai lakkaa kyselemästä. Jaa mikä toimituspäivä!!! Käynnistetäänkö sillon, mikset ole kertonut. Äiti hyvä LASKETTU AIKA. ottakaa nyt rauhassa, koska mulla menee hermo!!!!

Tänään sain kuulla parhaan kaverin plussanneen. Olen niin onnellinen hänen puolestaan ja täytyy toivoa, et pikkunen pysyy matkassa. Heillä kun vielä kovempia hoitoja menossa kun meillä oli.

Liikelaskenta, en tiedä miksi pitää tehä. Lapsi liikkunut koko ajan niin kuin ennenkin. Välillä aktiivinen ja välillä ei. Itselleni on riittänyt et liikkuu sillon tällön, mut nyt sitten pitää sitä laskentaa suorittaa.

Kävin tänään ideaparkin hulinassa ja kävelin puljun päästä päähän muutamaan kertaan ja mitään tuntemuksia se ei saanut aikaan. Tylsää.
Verenpaineet olleet kotona nyt todella hyviä.

sane & toivo 39+1
 
Kaikille isot onnittelut!

Laskettu-aika on maanantaina:heart: Toivotaan että tulisi alallaan:p
Supistuksia on tiheämpään ja sattuukin enemmän, mutta sisulla mennään!
Väsyttää, taitaapa tämä äiti mennä nukkumaan:)

Marina ja Asukki 39+5
 
Paljon onnea kaikille vauvan saaneille!:flower::heart:

Täällä herätty supistuksiin ja menkkajomotteluun. Saas nyt sit nähä tarkottaako tää mitään... Supsituksia tulee noin 10 min välein, mutta vielä ei mitään hirmu kivuliaita ole. Turhaan en viittis sairaalaan lähteä, siellä kun kerran turhaan olen jo käynyt. Sanoinkin viime kerralla, että ennen en sinne lähe ennenkö näkyy pää jalkojen välistä. :D No joo, toivottavasti nyt vähän aiemmin tajuan mennä... :D

Tiinelille tsemppiä kylkiluun ja keuhkokuumeen paranteluun!


Huomenna, eli maanantaina oliskin sitten laskettuaika. :) :heart:

Tiitulipiituli 39+6
 

Yhteistyössä