Maaliskuun mussukat 2011 *Marraskuussa*

Minulla selvisi tuo lapsiveden meno ihan vahingossa. Olin tarkastuksessa, jossa piti katsoa onko jatkosairaslomaan vielä tarvetta ja lääkäri kyseli vuodoista. Ohimennen mainitsin, että tulee kirkasta limaa, vähän kuin valkovuotoa. Sellaista ei kuulema missään nimessä saa tulla! No lääkäri teki sisätutkimuksen ja snoi ettei usko olevan lapsivettä, kun mitään erikoista ei näy mutta tekee testin ja testissä sitten selvisi, että lapsivesi on menossa. Vähän edelleen tiputtelee mutta mielestäni se ei ole valkovuotoa kummempaa. Maanantaina pääsen kotia, jos olo pysyy vakaana. Ahdistaa kanyyli (vai mikä lie) kädessä, kun käsi ihan toimintakyvytön. Särkee niin julmetusti. Antavat siis suonen sisäisiä antibiotteja. Kurjalta tuntuu myös, kun vessaan ei saa mennä vaan pissiä alleen astiaan. Mutta täytyy vaan muistaa, että kaikki tämä on vauvan parhaaksi! Naapurihuoneessa itkee vähän väli ihan pieni vauva, ihanan pieni ääni- herättää vaan itsessä huolta, että päästäänkö me tuohon asti ollenkaan. Aika kuluu muutenkin tosi hitaasti. Mies lähti vaihtamaa talvirenkaat ja tulee onneksi sitten heti takaisin, kun saa olla 9-19 välillä täällä ja vapaapäiväkin sattu hänelle tähän saumaan. Pitkäksi kävisi aika yksin. Onneksi on puhelin.

Muoks: Niin siis supistuksia ei ollut enää juuri ollenkaan, jossain vaiheessahan niitä oli ihan tuhottoman paljon. Ei mitään oiretta vedemenosta. Selkää särkee mutta se ollut muutenkin.

Marrr + pikkuinen tyttö 23+5
 
Viimeksi muokattu:
Iltapäiviä!

Palattiin juuri miehen kanssa lenkiltä, tuli oltua 1,5h ulkona:) Teki hyvää lenkkeillä ja saada kunnolla happea:) Sunnuntaisin käynkin jo joogassa.
Kuopuksemme on siis vaihtanut päiväkotia sen tapaturman takia ja vanhasta päviäkodista tuli eilen myönteinen vastaus, että se oli heidän vikansa, joten tulee korvaus, älkää nyt ymmärtäkö niin, että olisimme tehneet valituksemme vain sen takia, että saadaan rahaa, niin ei todellakaan ole!
Nyt alan tekemään hyvää ruokaa:)

Katsu ja Toivo POKSPOKS 23
 
Kysäsempä täältä jos joku tietäisi.
Ystäväni haluaisi varmistaa onko hänellä PCO, mutta hön ei halua ulrtaan, vaikka sitä kehoitin. Eli hän haluaa, että jotain voitaisiin katsoa verikokeilla, eli mitä voisi niin katsoa?
Kiitti jos joku auttaa tämmönen ongelma tänää:D
 
LD: pyydä ihmeessä ottamaan testit!
Äläkä kuuntele mitään koska olet nuori juttuja!!! Mulla oli ekat trombit siis alta 20-vuotiaana!!! Kyllähän vaikka just nuorenakin niin samalla tavalla altistaa hormonaalinen ehkäisy, tupakka, elämäntavat, leikkaukset jne. jos riskigeeni on. Ei siinä vuodet parit vaikuta ;)

Mulla on kanssa mustelmat sellasia et tulee ihan mistä vaan! Kesällä ei kiva kun aina jalat täynnä... Enkä siis koe et kummemmin teloisin itseäni koko ajan.
 
Onpa täälä nyt monella ikäviä uutisia :( Urholiinalle ja marrrille kovasti jaksamisia :hug: Toivottavasti vauvat pysyisivät vielä pitkään masussa kasvamassa!

Itseä kyllä kanssa ahdistaa, välillä tuntuu tosiaan olevan paljon näitä supistuksia, ja miullakin on tullut jonkun verran sellaista kirkasta limaa, valkovuodoksi minäkin arvelin ennen kun luin marrrin tekstin :| Miullahan muuten rakenneultrassa katsottiin kohdunkaulan tilanne ultralla, se oli 3cm, ja käsittääkseni se ultralla on pidempi kuin sormikopelolla, jolla normaalisti on sen 3cm... 2,5cm ultralla on kuulemma huoliraja. Huolettaa kyllä : /

Tiistaina olisi viimeinen sairaslomapäivä, mutta varaan kyllä uudelleen lääkäriä kun on sen verran näitä oireita, en uskalla yhtään riskeerata, miun työ kun sisältää paljon nostelua, lasten kantoa, rattaiden työntämistä ym. raskaampaa, ja kevyetkin kotityöt tahtoo supistaa nyt :(

Miulla on myös jättimaha, aamumitta oli 105cm ja illalla 109cm :whistle: Mie niin nautin tästä, rakastan vauvamahaa :heart:

Tänään hispsuteltiin koko perheen voimin tytön haudalle, pyhäinpäivän kynttilät vietiin... Että on ikävä taas :'( Kävely tosiaan oli hipsuttelua kun supisti ihan huolella välillä...

Pojalla oli eskarissa taas tullut vesirokkokontakti (hänelle solunsalpaajalääkityksen vuoksi vesirokko vaarallinen), joten estolääkitykselle joudutaan taas :( Mie taidan pitää tuon lapsen pari viikkoa kotona että saadaan se rokote, tällä viikolla piti ottaa juuri, mutta tuo kontakti estää sen taas pariksi viikoksi, sitä ennen viivästyi kun en lapsen lääkäriä saanut millään kiinni :mad: Tuun hulluksi tän stressin kanssa kun saa aina pelätä noita kontakteja :(

Nyt ruokaa... Olen maaliskuussa valtava, kun liikkuminen supistaa, niin mie vaan syön ja turpoan...

Teto ja Mymy rakas rv 22+0 *poks*
 
flunssaa pukkaa edelleen..: / Ma tulee 3vkoa ja nyt rään valuminen on vaihtunut keuhkotaudiksi. 3vkoa siis ollut lämpöä,37-37,4, mulle kun ei kuume nouse. Kurkku ollut kipeä muutaman pvn, mutta tämä ahdistus keuhkojen kohdalla on kyllä ärsyttävää! Yöllä yskittää, syöminen sattuu rintaan ja olo on kuin jyrän alle jäänyt..Tähän asti olen vain sinnitellyt ja ajatellut tän menevän ajallaan, mutta eilen isän vaimo alkoi puhumaan keuhkokuumeesta ja se sai mut tietysti miettimään että ei kai tää nyt ole sitten kuumeeton keuhkokuume :O. Koitin tietoa etsiä, mutten pahemmin viisastunut.. Onko mahd että vauva saisi tämän taudin/ virus tarttuisi?
Kai tästä on pakko huomenna päivystykseen lähteä kun ei toivomalla ohi mene.. Tyhmältä tuntuu kysellä, mutta eipä ole aimmissa raskauksissa tällaista pitkittynyttä flunssaa ollut.
Tyttö on ollut hyvin vilkas tämän pvn, kauhea myllerrys kokoajan :)

kike79+ pikkupieni 19+2
 
Marr Kovasti halejqa ja tsemppiä myös teille! Toivottavasti kaikki menee hyvin... varmasti lohduttaa kuitenkin että ennusteet jo näin varhaisessa vaiheessa hyvät. Kovin malttamattoman oloisia nämä maalisvauvat!

Issiaskivut Alkaneet mulla joka raskaudessa aina vain aiemmin ja aina mennyt loppua kohden vain pahemmaksi. Järkyttävä kipu varsinkin istualta noustessa ja sängystä noustessa/kylkeä kääntäessä persauksen yläpuolella ja tämän lisäksi ihan mieletön liitoskipu häpyluussa... ihan kun olisi koko alapää moukaroitu sirpaleiksi. Lasten kanssa kävin pienellä kävelyllä ja loppu päivä olikin yhtä tuskaa ja kaakerran pahemmin kuin ankka. :LOL:
Kuukausi tai kaksi synnytyksen jälkeen alkaa jo selvästi helpottamaan... lohduttavaa tässä vaiheessa kun matkaa on edessä vielä ja paljon!

yöllä/sängyssä köllötellessä noihin kipuihin auttaa aika tavalla kun laittaa muhkean tyynyn jalkojen väliin... kannattaa kokeilla!

Ylävatsalla täälläkin kiristävä ja inhottava tunne... istuessakin ihan puuskuttaa... mitenhän tämänkin kanssa menee kun loppua kohden painaa aina vain enemmän! :D

(.) Me tultiin vkolopuksi anoppilaan maaseudun rauhaan ja oonkin saanut ottaa nyt aika lunkisti! :) Muutoin ei uutta... vauveli potkii kovasti ja todella terävästi, kun välillä tuntuu että jalka tulee läpi kyljen! Sokerit mulla olleet taas aika korkeella. :/

Mutta hyvää vkolopun jatkoa kaikille!!

Rutiseva vali, vali Liro ja potku-papunen 19+6

(Huomenna poksuu puoliväli!!! :heart: )
 
Kaikki kolme päivää olen ollut kiinni pienen poikamme keskoskaapissa, nyt passitettiin syömään ja nukkumaan. Eli en ole oikeastikkaan nukkunut yhtään tuntia synnytyksen jälkeen, joten zombi olo tässä. Sain nukuttua äsken 2 tuntia ja ruoka ei maistu ollenkaan. Pojan isä on siellä onneksi, itse menen vielä takaisin sinne. Synnytyksestä joku kyseli, se alkoi niin, että tunsin kipeitä supistuksia päivällä, ne menivät ohi en silloin vielä huolestunut, aloivat kuitenkin tiheämmin myöhemmin, soitin päivystykseen ja sieltä sitte kiireesti synnärille, olin auennut jo aika paljon aikaa nähden. Synnytys oli aivan normaali, PAITSI ympärilläni oli 2 synnytyslääkäriä ja 3 kätilöä, oli siinä sitten kaikkien silmien alla kiva ponnistella. Kivunlievityksia en käyttänyt. Ponnistamisesta ei alkuun tullut oikein mitään koska huusin ja kirosin ja syytin itseäni koko-ajan onneksi mies ja kyseinen mies lääkäri tukivat.
Pojan nimi on jo annette, nimeksi tuli Aleksi Jesse Juhani, annettiin se jo lääkärien kehotuksella, Aleksin paino on pysynyt samassa, onneksi ei laskenut, kiinni koneissa joutuu olemaan vielä kauan. Toivoa tarvitaan.
Kaikille oikein hyviä viikonloppuja ja jaksamisia kaikille!

Juli ja Aleksi 5vrk
 
Veti kyllä ihan hiljaiseksi tuo Julin viesti... :( En voi muuta sanoa, kuin että olette ajatuksissani ja toivon teille vanhemmille hirmuisesti voimia ja voimia pienelle Aleksille tuleviin päiviin ja viikkoihin! :hug::heart:
 
Julille voimia.

Mahan ympärysmitta En viitti edes mitata. Tässäkin raskaudessa on sama pullataikina-efekti, oon levinnyt joka suuntaan. On mahakin kasvanut, mut niin on kaikki muukin.

Laitettiin tänään noita listoja paikalleen. Aikaa meni rutosti, kun ei kumpikaan meistä oo aiemmin kattolistoja laittanut. Tommosta leveetä listaa ja aikaa meni siihen kokeiluun, kun ei tiennyt mites ne jiirit tulee oikein sahattua. No lopulta homma lähti sujuun. Tehtiin vaan tää meitin makkari ja huomenna sitte toinen makkari. Sujuu sitte paremmin huominen, ku ei tarvi enää miettii niitä kulmien sahausta. Käytiin sitte kebab-pizzeriassa syömässä homman päätteeksi ja voi kiesus, tota meitin poikaa. Siellä sitten riehui koko ajan ja lopulta se pelleily päättyi hitonmoiseen raivariin. Ukko kantoi mesoovan nappulan autoon.. On tää uhmaikä sitten ihana. Nää raivarit on jokapäiväisiä. Ääntä tosta sällistä kyllä lähtee. Mukavinta on, kun se päättää saada sen raivarin yöllä.. On tullut naapurilta sanomista pari kertaa :ashamed:

Gorthaur ja Hemmo 20 Poks!
 
Julille, miehelle ja pikku-Aleksille paljon jaksamista ja voimia! :hug: Koitahan Juli huilata ja syödä välillä.. Tiedän, että helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritä. Olette ajatuksissani :hug:

Täällä kans pisti kyllä nyt vähän pelottamaan tuo marrr kertomus tuosta limasta... Mulla kans on tullut sellaista keltaista/kirkasta limaa ja olen ajatellut sen olevan valkovuotoa. Pakko soittaa neuvolaan maanantaina ja kysyä tuosta. :/

Täällä pyhäinpäivä on sujunut rattosasti. Haudoille käveltiin kynttilöitä viemään, ja oli kyllä kaunista! :heart: Tuo lumi puissa on jotain uskomattoman kaunista... Voisin ihailla talvimaisemaa vaikka kuinka kauan...

Mies lähti äsken kaverinsa kanssa paikalliseen baariin kuuntelemaan, kun heidän kavereillaan on keikka siellä. Tulee varmaan tossa parin tunnin päästä, joten mulla on hetki aikaa istua rauhassa netissä, juoda glögiä ja syödä vasta leivottua porkkanapiirakkaa, ah tätä elämää!:heart:

Tiitulipiituli & töppönen 22+5
 
Julille :hug: Koita tosiaan pitää huoli myös itsestäsi, levätä ja nukkua. Vauva on kuitenkin hyvässä hoidossa ja kaikista parasta hänelle, että äitikin voi hyvin. Ihanan nimen on poika saanut! :)

Menee ihan sekaisin ajatukset, eikä muista mitä pitikään sanoa...

Tintillä oli kiva masu kanssa!

Koira-asiaan piti kommentoida. ÄLLÖVAROITUS! Meidän äiti, kaikessa viisaudessaan neuvoi esikoista odottaessani, että koiralle pitää heti vauvan kotiuduttua antaa vauvan kakkavaippa haisteltavaksi ja koira saa jopa syödä sen kakan sitten. En tiedä onko jotain vanhankansan juttuja, mutta eipä meillä mitään ongelmia oo koiran kanssa ollut :LOL: Mutta mitä nyt oon noita koiraohjelmia katsonut, niin ilmeisesti olisi hyvä jos ei koira menisi vauvan lähelle vähään aikaan, eli vauvalla on ihan oma reviiri mitä ei saa ylittää niinkuin koirillakin. Mutta meillä kyllä on koira saanut olla ihan vauvan lähellä. Silloin kun itse olin pieni, niin meillä oli sakemanni kotona ja se vartioi kuin haukka kuulemma mun vaunuja ja muutenkin menoa. Ei päästänyt ketään ei tuttua lähelle, jos esim. pihalla nukuin.

Gorthaur ei ole varmaan ensimmäinen, eikä viimeinen jolla on noin jossain ulkona lapsen kanssa käynyt. Meitin esikko oli tosi tosi tosi uhmanen tapaus pienempänä ja jos nyt ihan rehellinen olen, niin on vieläkin välillä. Kuopus on taas ollut suht rauhallinen, vielä ei pahempia uhmia, tietty osuu tuonne vauvan tuloon sitten tämä ihanuus :D

Kivaa sunnuntaita kaikille :wave:

Mindi83 20+0 POKS POKS!!! Puoliväli saavutettu...
 
Huomenta!

Pitkästä aikaa ajattelin minäkin tänne kirjoitella :) Olen kyllä käynyt teidän juttuja lukemassa,mut ollu niin paljo tekemistä,nyt kun on jaksanu,et ei paljo muuhun sitä energiaa ole kerinny käyttämään:D.

Onnea Julille pikku Aleksista!!!! Paljon jaksamisia ja voima:hug:!!! Ja Marrlle myös :hug:! Toivottavasti pikkuinen pysyy vielä kauan masussa!!!!

Iskiaksesta oli ollut täällä puhetta...Se on alkanut joka raskaudessa hieman aiemmin,tässä raskaudessa tais alkaa viikolla 14...välillä kun oikeen äityy,meinaa jalat lähtä alta... Kylmägeeli tekee kyllä gutaa ja sit siihen kunnon unet ,ni pääsee taas jatkamaan :D

(.) Mulla on kanssa ollu pikkuissen ongelmia vuotojen kanssa, 18+5 tuli ihan kirkasta verta,sitä ennen ei mitään...Kävin täällä sit ultrassa saman tien ja kyl se sieltä sydän äänet sai kuuluville,istukka on edessä,niin liikkeet ei tunnu ollenkaan. Aika jännä sillä 17 viikolta tunsin liikkeet todella selvästi ja pari pv ennen vuotoa ne loppu ku seinään...Pisti vähän hermoilemaan. No,joka tapuksessa sen jälkeen otin viikon rauhallisemmin navetassa,koko ajan vuotoa tulee,mut sellaista liman sekaista ja harvoin enää pikkareiden suojaan,mut pyyhkiessä lähes joka kerta.Suppareita ei ennen tätä vuotoa ollu tullu yhtään ja nyt ei mene enää päivää ettei kipeitä suppareita tulis :( Huomenna ois rakenne uä,tiijä sitten mitä lekuri sanoo tästä hommasta...Sinällänsä ihan kovastikin säikäyttänyt kun mulla ei noissa 4 edellisessä raskaudessa ole ollut mitään ongelmia ja nyt sit tällasta.

Mut nyt tämä alkaa rauhoitteleen tuon nuoremman porukan ,ennen kuin sattuu mitään pahempaa...


Axda ja pikkuinen 21+0 POKS!!!!
 
Supistuksia täällä ollut nyt pari päivää TODELLA paljon... ei nyt kauhean kivuliaita jos kunnon synnytyssuoistuksiin vertaa, mutta inhottavalta tuntuu kyllä... pitänee muistaa ultrassa mainita tästä varmaan, kun samalla siinäkin tuon alakerran tilanteen varmistaisi.

JuliKovati toivotan edelleen jaksamista tulevaan. Koita pitää huolta itsestäsikin nyt! Jokainen päivä on aina vähän eteenpäin ja meillä täällä pikkuiset saa kyllä hyvää hoitoa!

Täällä vihdoin ja viimein saavutettu myös puoliväli!!!

Liro ja papu 20+0 *poks, poks*
 
Juli, koita pitää myös huoli itestäs! Vaikka se varmaan onkin vaikeaa. Ihanan nimen teidän poika saanut. Edelleen tsempityksiä! :) Samoin marrille, toivottavasti pääset pian kotiin ja kaikki menee hyvin!
Axdalle kans voimia.. uskon että ihan hirveää tollanen epätietoisuus jne. :( Ja Lirolla kans supistelee, ääh :/ Toivotaan että sielläkin kumminkin kaikki hyvin! :)

Mulle on tullut nyt taas alkuraskaudesta tuttu ähky. Tuntuu tosin tyhmältä valittaa tällasesta ku muilla isompiakin huolia. Mutta tosi ikävä olo tulee syönnin jälkeen ja tuntuu että voimat loppuu. Ja ei tarvi paljoa syödä että tulee tällanen taas, normaalia pienempiä annoksia syön. Ja maha ei tietenkään toimi.. äsh.

Huomenna alkaa viiden viikon harjoittelu terveyskeskuksen akuuttiosastolla. Ei kauheasti jännitä. Enemmän mua jännittää ylihuominen rakenneultra ja siks en jaksakaan tosta harjottelusta stressata. Toivottavasti saan tiistain heti vapaaksi kun pitää tosiaan Kokkolaan asti lähteä sinne ultraan. Kyllä mä iltavuoroon kerkeäisin mut viittikööhän tuota :p Nyt tosiaan alkanut jännittää se ultra. Mitä jos mun lapsella on joku pahasti vialla.. jos sillä ei oo vaikka aivoja. Tai siis jos niistä puuttuu jotain tärkeää. Mut turha sitä on miettiä, siellä sitten selviää..

Isänpäivälahjan kävin tänään jo ostamassa kun oli aikaa. Ja puukkoja. Mulla ei tosiaan ole ollut minkäännäköstä puukkoa ja on ollut vähän tympeetä voiveihellä pilkkoo pottuja ym :D

Hei mua kiinnostas että millä paikkakunnalla porukka asuu? :) Noista synnäreistä nyt saa suuntaa mut kumminkin. Ja tietty ne kertoo ketkä haluaa :) Itse asun Pohjois-Pohjanmaalla Ylivieskassa. Ei moni varmaan tiedä missä tää on, mutta siis n. 130km Oulusta etelään ja lähimpään merenrantaan n. 40km eli ei kumminkaan kovin sisämaassa. Täällä asuin elämäni ekat 19 vuotta ja sitten asuin pari vuotta Oulussa mut palasin tänne takas.

Ei kai tänään kummempia.. odottelen että tää ähky hellittäis että jaksais ees tiskata ja käydä suihkussa.

LD + Pikkunen 20+6
 
tosta iskias kivusta viellä sen verran että mulla nimenomaan liikunta pahentaa sitä. Kovasti haluisin lenkeillä käydä mutten oikeen uskalla pitkälle lähteä. Viime neuvolareissulta kotiin paluu kesti about tunnin kun ripakasti sinne kävelee sen 10min. En tiedä mitä sen kanssa tekis eläiskö ja kestäs vaan. Neuvolassa kehotti kokeilemaan joogaa? Toisaalta en ole sen tyyppinen ihminen että suoraltaan pompsahtaisin jooga tunnille että ihan kotosalla koittelen jotain venytys harjoituksia.. Kertokaa vaan jos jollain jippoja taskussa :LOL:

Täällä asutaan Espoossa. Helsinkiin tosin mennään synnyttämään ihan sen takia että toi Jorvin sairaala ei oikeestaan houkuta minua kun muutama ystävä ollut siellä töissä ja kovia hurraa huutoja en ole saanut siellä synnyttäneiltäkään. Tosin en sillä sano varmasti yhtä ammattitaitosta porukkaa mutta ei vain ole minun paikkani. Esikoinenkin syntyi NKL ja varsin hyväksi todettu paikka jos ei yhtä äärettömän V*mäistä kätilöä lasketa.

Dindei + pikku 24+0
 
Kiitos Dindei, Liro ja Tombatar ohjeista, sain hienosti lisättyä kuvat! LD huomasin, että meillä la samana päivänä tai mulle nlassa se muuttui alussa päivällä eli on 20.3.2011 verrattuna laskureihin millä olin itse sen laskenut. Nyt me jännitetään samaa eli tiistaina mullakin rakenneultra. Tänään pyörinyt päässä kaikenlaista, vaikka kaikki on mennyt hyvin tähän saakka niin kuitenkin vähän pelottaa. Voimia kaikille ketkä on joutunut kohtaamaan muutoksia tai vastoinkäymisiä. Super iso :hug: Julille

Kaana 21+0 Oulusta
 
Viimeksi muokattu:
Nää asuu Jyväskylässä :) Keskussairaalaan on muutama hassu kilometri, eli ei tartte miettiä kerkeämistäkään. On se pitkä matka joillakin, hirvittäisi itteä kyllä tuo Axdan matka synnärille..

Ja LD, kyllä ite ainakin Ylivieskan tiiän paremmin kun monen muun paikan, mies on Haapajärveltä ja siellä oltiin nytkin viikonloppuna :)

Missäs muilla tuntuu supistelut? Itellä ne tuntuu tuolla kohdunsuulla, tai ainakin veikkaisin kun ne tuntuu tuolla "sisällä", emättimen puolella. Ei maha kovetu ollenkaan mutta tuntuu inhalta sisällä. Ihan kun joku välillä kiristäs tai sitten tökkis sukkapuikolla. Mutta kuulema normaali tunne näillä viikoilla.

Tupunen ja Rymy 21+6
 

Yhteistyössä