Maaliskuun mussukat 2011 *Marraskuussa*

urholiinalle tsemppiä täältä kanssa!!!!!! uskomaton tommonenkin,en oo ikänä ees ajatellu et voi jotain tollasta ees käydä...onneks nykyajan lääkärit on kuitenki niin osaavia...hui... Nyt vaan positiivista ja rauhallista mieltä...suklaata ja hemmottelua ja hyviä leffoja :heart: jos saisit ajatuksia pysymään kasassa....vaikee oikeen muuta sanoa, kun ei itsellä ole tollasta käynyt....

Tähänkö tää loppuraskaus sitten menee,että aluksi meistä karsiutui keskenmenon saaneet... sitten on kelailtu pahoinvointia...ja nyt alkaa väki tippua sairaala-kierteisiin kaiken maailman komplikaatioiden takia... onneks meitä on sentään niin monta, että ainakin tukijoukkoa riittää :hug:
Onpa elämä yllättävää, koskaan ei sitä seuraavaa hetkeä tiedä...

koirista Mä oon ajatellu tehdä niin, että synnärille lähtiessä otan jonkun pienen peiton tai mun paidan mukaan, kun vauvan kanssa olen siellä sitten niin pidän tätä "vaatetta" lähellä, että vauvan haju tarttuu siihen.Mies saa sitten viedä sen kotiin, ja näin koira saa haistella uuden tulokkaan hajua jo etukäteen. Ja kun siinä on ennestään sit jo mun hajua, uskoisin sen olevan koiralle helpompi tajuta et mun mukana tulee jotain muutakin hajua ;)

Ja oon kyl hiukan eri mieltä tossa ettei koiralla ole ensimmäisiin viikkoihin oikeutta tulla edes vauvan lähelle mä en tiedä muutakun tän: meillä on koira otettu lasten kanssa touhuihin mukaan, mutta ihan vauva-aikana mulla ei koiraa ole ollut... ellei 9kk ikäistä lasketa vauvaks ;) ja toisaalta eiköse lisää sitten sitä mustasukkaisuutta, jos koira erotetaan muualle ??? siis syöttöjen aikana sen tarvii osata olla naama pois mun sylistä,mutta muuten saa kyllä samassa huoneessa mun puolesta olla. Se on kuitenkin jo perheenjäsen ennestään :) enhän mä noita isompia lapsiakaan eristä vaikka vauva tulee :)
Ja sit tehdään niin, että koska mä olen sen kanssa päivisin enemmän jonka takia se on enemmän mun huomiosta kilpaileva, niin mies saa olla vauvan kanssa, ja mä lenkitän ja leikitän koiraa enemmän,niin se ei tunne et mä hylkäisin sen,eikä sit enää tartteis olla mustis :)
Ja kun vauva tulee kotiin,koira saa haistella peppupuolta,mut ei naamaa... ja varmasti ostan valmiiks koiralle jottai herkkujakin et sitä saa oikeen kunnolla hemmotella ;)
Mut siis näin meillä, koira on arvojärjestyksessä alin, ovestakin tulee viimeisenä, eikä saa tulla sohvalle, eikä sänkyyn, ja jos ollaan ruokapöydässä, ei koira saa tulla pöydän viereen saati pöydän alle... ei mitään hitleri-kuria, mut ei elä pellossakaan :)

ja sit jos alkais viikonloppua viettämään,perhe kasaantuu jonkun ajan päästä kotiin... ihanaa viikonloppu ja perheen omaa aikaa :heart:
 
Täälläkin eletään tiedottomina tulevasta. Aamulla selvisi sairaala käynnillä, että lapsivettä tihkuu ja nyt olen sairaalassa ainakin maanantaihin asti. Vuodelevossa täysin. Vain vessassa saa käydä. Vauva voi hyvin ja painaa vajaa 700g mutta kuulema viikot vielä niin pienet, että ei selvitytymismahdollisuuksia. Lasketun ajan mukaan 22+6 ja ultran mukaan 23+4 muistaakseni. lasketunajan mukaan katsovat. 23+6 voidaan vauvalle antaa keuhkoja kypsyttävä kortisoni mutta sitä ennen ei voida tehdä mitään :( olo on ihan kamala ja pelottaa. Sekavat ajatukset. Synnytyksen uhka on suuri. Lähettävät Tampereelle jos synnytys käynnistyy.

Voimia muillekin tarvitseville!

Marrr + pieni prinsessa.
 
Oon ollut koko viikon reissussa ja kahlasin nyt juttuja läpi. En enää muista mitä piti kommentoida kun täällä olikin tapahtunut niin hurjia.

Julille onnittelut äidiksi tulosta! Kovasti voimia ja enkeleitä mukaan matkalle :hug: Onneksi lääkäri aloitti hoitamaan teidän pienokaista :heart: Jos sinulla on jaksamista niin käy välillä kertomassa meille kuulumisia.

Urholiinalle myös kovasti voimia :hug: Toivotaan että lapsiveden määrä alkaisi kasvamaan ja kaikki päättyisi hyvin.

Hoitopöytää meillä käytettiin kaksi vuotiaaksi asti eli tarpeeseen oli.

Ai niin varasin yksityiselle gynen ajan tämän kuun lopulle, silloin olisi 27+. Nyt vaan nämä uutiset pistää miettimään, toivottavasti päästään sinne asti.

Peppioliina rv 24+0 POKS!
 
Urholiinalle ja marr kovasti voimia ja jaksamisia. Toivon täällä kovasti että teidän pienet pysyisivät matkassa viellä AINAKIN hetken. Aivan valtavan kurjaa että joudutte olemaan tuossa tilanteessa.. Suuret :heart: ja :hug: molemmille.
 
Onpas tullut ikäviä uutisia, hirmusti tsemppiä marr ja Urholiina! :hug: Tosi ikäviä tollaset jutut ja hirveää olla epätietoisuudessa että mitä tapahtuu. Toivottavasti teidät pikkuiset pysyy vielä matkassa! :heart:

GCS15: Saako udella että paljon se sun fidd-arvo oli? Itellä oli pikkusen koholla, 0,8. Mulla epäiltiin sitä laskimotrombia mut onneks ei ollut, ja onneks ei sullakaan :)

Mähän kärsin niistä järkyttävistä pohjekivuista jonnekin rv 14 asti mut onneks nyt ei oo ollut mitään. Se oli ihan kamalaa :/

Tänään oli sitten vika koulupäivä ikinä, ja maanantaina harjotteluun. Toivon kovasti että mun selkä kestää harjoittelun. Nyt se on välillä niin kipeä ettei voi mitenkään päin olla :( Mun täytyy saada paperit nyt, tai en kerkee koskaan! paskatuurilla tuun kumminkin niin kipeeksi etten voi tehdä mitään.

Omassa olossa ei mitään erikoisia. Onneks nyt ei oo supistellutkaan. Maanantaina ja tiistaina supisteli paljon ja en saanut nukuttuakaan kun pelkäsin niitä supistuksia. Eilen supisti vaan kerran ja tänään ei tietääkseni ollenkaan :) Vauvan liikkeitä on tänään tuntunut poikkeuksellisen paljon. En vielä säännöllisesti tunne kylläkään. Just söin omenan ja johan alkoi möyrintä :) Yks ilta se potki kovasti jonnekin tonne tosi alas ja säikähdin että joko se tulee ulos sieltä!

Kauppaan pitäs jaksaa lähteä, tonne ruuhkan keskelle, arvaahan sen että siellä on koko kaupunki kun huomenna on kaupat kiinni. Tosin onhan ne ysiin asti auki niin ei tässä kiire..

Hyvää viikonloppua!

LD + Pikkunen 20+4
 
Urholiina ja marr :hug:
Toivottavasti molempien vauvat selviävät niille viikoille, että voivat jo syntyä. Ei enää olisi niin kauhean pitkä aika. Vaikka rankkaa se keskosen kanssa elämä on.

Tuntuu oman pienokaiset laajentumat pieneltä näiden rinnalla.
Kävin naistenklinikalla ja lääkäri totesi oikean munuaisaltaan normaali kokoiseksi ja toinenkin oli pienempi ku ke kättärillä. Oikea 4.3mm ja vasen 8mm, pitäisi siis olla alle 6mm.
Vauva liikkui hyvin ja oli muuten oikean mittainen viikkoihin nähden.
rv28 on taas ultra kättärillä ja näitä munaisaltaita tarkkaillaan. Toisaalta on hyvä että pääsee ultraan, niin voivat samalla katsoa, että vauva ei vaan kasva liian isoksi. Ainakin vielä mulla on pysynyt sokerit aisoissa.

Silvia ja ViliAnna 21+3 :heart:
 
Urholiina ja Marr :hug: Kovastipa nyt on huonoja uutisia tälle viikolle : /

Hoitopöytää ei hankita. Esikoisella oli käytössä vanha keittiöpöytä "hoitopöytänä". Taidan pitää vaan sänkyä hoitopöytänä.

Tehtiin tänään kauppakirjat meen uudesta kodista. Kuukauden päästä tämän nykyisen kodin ostajan kanssa tehdään paperit tästä kämpästä. Sillon tulee siis 2 vuotta virallista asumista täyteen tässä.

Gorthaur 19+6
 
Urholiina hirmuisesti voimia teille!!! Toivon todellakin, että selviätte muutaman viikon eteenpäin niin, että vauva voi tulla paremmalla ennusteella masusta pois! Toivottavasti kaikki kääntyy vielä paremmin! Paljon suojelusenkeleitä matkaan :hug:

Marrr teille kans todella paljon tsemppejä! Toivottavasti nyytti selviytyy sitten, kun pikkuinen tulee maailmaan!!! Suojelusenkeleitä ja voimia paljon!! :hug:


Tulee itelle kyllä tosi surullinen ja hiljainen olo täällä näiden muiden puolesta, ei meidän aika kuuluis olla lähimainkaan vielä... :'(

LD en tiedä mikä on arvo... Vaikka oon ite 3 viikkoa vaille valmis sairaanhoitaja, niin jotenkin menin ihan "lukkoon" enkä tajunnut kysellä mitään ylimääräistä. Saan kyllä sen sit epikriisin myötä selville ja kerron tiedon. Mutta mä oon jostain kauttarantain kuullu, että Fidd on herkästi koholla odottajilla ja yleensä "ihan turhaan"... Tiedä sitten, kun toi keuhkolääkäri heti siihen tarttui ja soitti gynekologillekkin asiasta...


Nyt iltapalalle ja nukkumaan.. Elämän pienet ilot...

GCS15 & Masukki rv 22+3
 
Urholiina ja Marr voi miten ikäviä uutisia... :( Toivoittavasti lapsivettä riittää niin kauan että vauvojen keuhkot ehtii kypsyä tarpeeksi ja vauvat pysyvät masuissa tarpeeksi pitkään.
Paljon jaksamista ja tsemppiä teille! :hug:

Juuri kun selvittiin ikävistä keskenmenoista, niin sitten tulee tälläisiä juttuja. Toivottavasti kaikkien loppu odotusaika sujuisi hyvin, eikä enää tälläisiä uutisia tulisi. Täällä on peukut pystyssä kaikkien maaliskuun mussukoiden puolesta.

Teen juomisesta muutamia kuppeja teetä juon silloin tällöin. Kahvia en juo enää ollenkaan, en ole juonut useampaan kuukauteen. Raskauden takia en sitä lopettanut vaan siksi että mua närästää jos juon, tosin saattahan syy olla raskaudessa.
Teetä nyt en ole edes ajatellut minään "pahana juomana" ja käsittääkseni sitä voi kyllä juoda ihan rauhallisin mielin. Juon päivittäin kaakaota, se tuli mulla ton kahvin tilalle.

(.) Mittasin huvikseen mahan ympäryksen. Mulla se on 95cm (jos vaan oikein osasin mitata ) aika hurja lukema! Olin "mahaton" ennen tätä raskautta ja vatsalihakset näky hienosti... nyt niistä on muisto vain. :D Sillä tuo mitta tuntuu ja näkyykin jo jossain. :D
Muistelisin, että kuopukselta ihan viimesilläni ollessa mahan ympärys oli 101 cm. Saas nähä mihin lukemiin nyt pääsen. Tosin se sf mittakin menee yli yläkäyrän.
Jospa tää mahan kasvu tästä rauhottuis, ku on tosi hankalaa olla töissä jos on hirmu iso maha.

Jahas, jos sitä käpertyis tuon ihanan miehen kainaloon, kun saadaan hetki olla kahden ennen kuin esikoinen tulee halloween pippaloista kotiin. :heart:
 
Voi hurja näitä ikäviä uutisia. Paljon tsemppiä ja voima :hug: Marr ja Urholiina :heart:
Toivottavasti vauvat pysyy matkassa vielä niin pitkään kun mahdollista.

Täällä ei muuta kummempaa, tytsky potkii hurjasti koko päivän. :)
Tuntuu et välillä ihan monta tuntia putkeen.

Osaankohan lisätä tuoreen masu kuvan..?!

Aijaa.com - 6997737.jpg

NunnikaTytteli 23+4
 
Kovasti voimia Marr myös sinulle! :hug: Nyt vain kokonaan keskityt lepäämään ja yrität saada ajan vuodelevossa kulumaan. Toivotaan ettei mene vedet kokonaan ja pääset turvallisille viikoille masukin kanssa!
 
GCS15: Joo samaa mäkin olen kuullut että raskaus nostaa sitä arvoa. Mitä nyt netistä katoin niin normaali olis 0,3 mg/l ja keuhkoemboliassa 0,5 :eek: sithän mun 0,8mg kuulostaa tosi paljolta.. Se lekuri kyllä sanoi tosiaan että raskaus nostaa sitä mut silti mut laitettiin OYS:iin ja verisuonten ultraan..

Mua muutenkin jotenkin pelottaa se tukostaipumusjuttu kun sitä on suvussa ja mä en saa esim. e-pillereitä. Tai siis niitä ei suositella. Hb on aina ollut korkee. Ja sitten verenluovutuspapereissa on jotain koodeja ja sh sanoi ettei mun verta anneta naisille kun se hankaloittaa synnytystä. Ekalla neukkukerralla kysyin tosta mut terkka sanoi että se selvii verikokeista. Varmaan luuli että mä tarkotin reesustekijää mut se on rh+ ja tiesin sen kyllä. Mut ei tosta nyt olla puhuttu ja olen unohtanut kysyä, mut ens kerralla kysyn kun vaivaa mieltä. Pelkään kohtukuolemaa ja sehän voi johtua just tukostaipumuksesta. Turhaan kai mä stressaan mut kai se kannattaa selvittää mikä se "juttu" siinä veressä on..

Niin joo ja teetä olen juonut sen verran mitä normaalistikin juon, eli muutaman kupillisen viikossa. :)

Nunnika, näkyy kuva ja nätti vauvamasu on sullakin! :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tehtiin päätös ja sain kortisonipiikin. Nyt vaan odotellaan, että vauvan keuhkot kehittyy. Vuorokausi täytyy vaan maata ja alusastialle pissiä. Kortisonipiikin saaneista vauvoista kuulema yli puolet selviää ja meidän kohdalla ennuste on hyvä kun lapsivettä on vielä reilusti ja sikiö painoi 670g jo. Nyt vaan toivotaan parasta :)
 
Huomenta!

LD: Miksei sulla ole klexane tms. lääkitystä veritulpan estoon jos suvussakin on tulppariski?
Mulla on diagnoosina APC-resistenssi eli hyytymistekijä V:n Leiden-mutaatio F5. Mulla oli 90-luvun lopussa trombeja muttei sen jälkeen ole ollut mitään ongelmaa satunnaisia tulehduksia/pinnallisia tukoksia lukuun ottamatta, koska lopetin e-pillerit joita en enää saa. Tosin koskee kaikkea hormonaalista ehkäisyä. Viime raskaudessa oli ehdotonta et aloitin estolääkityksen viikolla 6 ja tässä raskaudessa aloitin viikolla 7 muistaakseni. Taas oli kuitenkin ehdottoman tärkeää aloittaa alussa. Ainakin monet alkuraskauden keskenmenoistakin saattaa johtua
tukoksista. Koska mm. jos on toi riskidiagnoosi on suurentunut riski saada keskenmeno. Samalla tavalla se tukos saattaa tulla istukkaan kuin äitiinkin. Saattaa myös vaikuttaa istukan virtauksiin ja sitä myötä sikiön kasvuun kohdussa jne.
Molemmilta lapsilta otetaan testit ennen kouluikää, jotta saadaan selville onko heillä tuo riski. Jos on niin hehän tarvitsee sitten myös hepariinihoitoa aina mm. leikkauksien, liikkumattomuuden (esim. kipsi jalassa jne,) pitkät lennot yms. yhteydessä.
Noi testithän voi ottaa varmaan raskaanakin kun kyse on verikokeesta jossa katsotaan onko sitä riskiä perimässä.

marrr ja urholiina: Voimia ja ajatuksia molemmille :hug:
Näitä uutisia ei toivottavasti tulee enää lisää ja kaikki menisi hyvin kaikilla!!!

Poks 22 viikkoa... =)
 
marr hyvä että kuitenkin ennuste hyvä... muuten tsemppiä ja koita kestää... :hug: muuten, huomasitko itse, että lapsivettä tihkuu??? ja oliko sulla supistuksia?? no, nyt vaan kovasti voimia tulevaan ja hyvän kokoinenhan tuo sinun pieni jo on...

Toivottavasti nämä ikävät tapahtumat ei lisäänny :( Ja me muut kellä olotila lähes normi, eipä lähdetä sitten hautomaan pelkoa ja ikäviä asioita... Kaikki keskittyminen omaan olotilaan vaan, ettei tule itselle liikaa stressiä :hug:
Tällaiset jutut kyllä pysäyttää, mutta ei niihin voi jäädä kieriskelemäänkään... eteenpäin on mentävä kun ei muutakaan voi, eikä toisten oloon mitenkään vaikuttaa..

ite odotan maanantain uusinta-ultraa... kunpa lääkäri kertoisi tarkemmin noita mittoja meillekin... edes vauvan tän hetkistä painoa ei viimeks sanallakaan mainittu... :( jotenkin tuntuu että mä vaan käyn näytillä, eikä lääkärit välitä mun tunnepuolesta mitään, et vaikka onkin kolmas odotus, ei se tee siitä yhtään vähäpätöisempää... ja neuvola on sit perjantaina, onneks se täti sentäs on sympaattinen :)

Masentavaa tää ylävatsan ahdas tunne... eikö kellään muulla ole vastaavaa ??????? ei kykene kauaa enää istumaan kun alkaa painamaan... aamulla heräsin potkuihin, ja tuntuivat TODELLA ylhäällä, kämmenen leveyden verran navan yläpuolella... et onko tosiaan niin et mä joudun kärvistelemään tän olon kans niin kauan kunnes vauva laskeutuu synnytystä ennen...BLAAAHHHH ... pakko siis nousta koneelta pois ja lähteä kävelemään että olo helppaa...

Täyteen ahdettu Flower again ja 22+ 3
 
Huhhuh, marrrkin vielä. Paljon nyt tsemppiä sinnekin, onneksi teidän vauva on noin hyvin kasvanut :hug:

Kylläpäs tosiaan lyhyessä ajassa paljon tapahtunut maaliskuisten pinossa! Mulla on täällä kanssa kyllä peukut pystyssä ja toivottavasti loput maaliskuiset malttaisi odottaa :heart:

Kysyt sitten flower lääkäriltä noista vaivoista maanantaina. Varmaan ihan normaalia, varsinkin kun mahan ympäryskin oli aika iso jo ja vauva voi nousta jonnekin sinne ylös.

Mun mahan ympärys on hädintuskin 80cm, eli jäljessä kyllä tullaan. Mutta nyt mäkin meinasin, että maanantaina laitan ton meitin neuvolalekurin koville ja vähän koitan enempi kysellä. Kun siis ei toi täti kyllä yleensä oo oikeen mitään kertonut, ei mittoja mitään enempi ja vaikka mullakin jo kolmas odotus niin kyllähän sitä aina haluaa tietää kumminkin.

Nunnikallakin hieno masu jo! :heart:

Silviakin oli saanut hyviä uutisia uusintaultrasta, onnea siitä! :flower: Toivottavasti hyvät uutiset saa jatkoa siellä ja onhan se ihan normaalia olla huolissaan omasta vauvasta ja saakin olla, vaikka toisilla olisikin isompia huolia.

ON: mulla alkaa sairastelu vähän hellittää, katsotaan jos tänään jo pääsis vähän uloskin. Kuopuskin alkaa olla tervehtymään päin.
Uusista oireista: nännit tulleet vielä aremmiksi kuin ennen, oikeen välillä pistää jossain siellä "sisemmällä". Muuten olo on ehkä alkanut tuleen vähän virkeemmäksi ja se oisi kyllä toivottavaa :)

Mindi83 19+6
 
Flower: mulla on oikean rinnan alla tosi kipee kohta, oli jo viime raskaudessa. Siis et siihen sattuu, vähän auttaa kun hieroo ja suihkussa kuumalla vedellä suihkuttaa. En osaa tarkkaan sanoo, onks siin luu kipee vai mikä, mut painaessa tuntuu inhottavalta. Ei oo koskaan vasemmal puolel ollu tota. Toi on aika kurja.

Hirveesti tsemppiä Julille tulevaan ja teille muille keillä ongelmia on :( toivottavasti pikkuset pysyvät matkassa mukana!

t. Peppi ja alien 23+2
 
flower luulin että jokaisella raskaana olevalla on samavaiva?? Minulla oli esikoista odottaessa ja todella helpotti vasta kun lapsi laskeutui ~rv35 ja sama nyt taas. Neuvolassa ovat sanoneet että johtuu siitä että sisuskalut joutuvat väistämään ja liiskaantumaan kasvavan kohdun tieltä. En pidä tätä mitenkään outonoa normaali mutta kiusallinen raskausvaiva.

marrr toivotaan että kaikki menee hyvin ja viellä lisää voimia täältä lähettelen :hug:

ON: Täällä on niin kurjat iskias kivut että olen jo monesti näitten takia miettinyt että tämä jää viimeiseksi lapseksemme. Istumaan nousu makuu asennosta on mahdotonta ja käveleminen äärettömän tuskallista :/ Mites muilla joilla on ollut myös tuota iskiaskipuja?? Onko mennyt parempaan vai huonompaan suuntaan? Esikoista odottaessa helpotti rv20 mennessä mutta nyt on toisinperin..
Tänään pitäs mennä miehen kanssa ulos syömään ja poika menee ukkilaan yöksi. Saa nähdä miten kroppa kestää liikkumista kun välillä tulee aivan sietämättömiä kipuilu kohtauksia reisiin (heijastuu pakaroiden kautta). No vaikka pylly edellä puuhun kun ainut vapaapäivä 3kk ja seuraavaakaan ei varmaan ihan heti vietetä :LOL:

Oikeen hyvät lauantait ja viikonloput kaikille
Dindei + pikku 23+6
 
Onko muissa kaupungeissa raskaana oleville ryhmä fysioterapiaa?
Meillä on ja pitäisi muistaa varata sinne aika.
Mullakin vaivaa iskias ja eilen ku kävelin illalla pidempään tuntui että kohta menee jalat alta.
Töissä puuskutan rappusia ylös. Pakko päästä lapset aina eka, ku totesivat että meet aika hitaasti :-D
Lapset kyllä jo tietää että olen raskaana ja tievät miksi muutamiin juttuihin on tullut päivän aikana muutosta. Meidän piti mm vaihtaa retkipaikka, kun en uskaltanut enää sinne kiipeillä...
Kun googletin tota munuaisaltaan laajentumaa, niin huomasin että se on pojilla yleisempää ku tytöillä. Meillehän annettiin tyttöveikkaus, mutta kumpi tahansa kelpaa. Mutta ilman sitä lapsivesitutkimusta mikään ei ole varmaa, ku vasta maaliskuussa. Ja siihen en enää tässä vaiheessa lähde Lapsi on rakas, oli hänellä sitten vaikka kromosomi poikkeavuus.
Mummo osti aika poikamaisia vaatteita :whistle: Rattaat ovat ruskeat, joten menee kummalle tahansa. Viikon päästä vien rattaat varastoon, kun palautus aika menee umpeen.

Silvia ja viliAnna 21+4
 
dindei juu siis normaali vaiva varmasti, mullakin oli ekasta mut vasta tosi myöhään, ja kakkosesta kans mut ei tosiaan viel TÄSSÄ vaiheessa.... mut maanantaina tosiaan se uusinta-ultra, jos sais nyhdettyä infoa lekurilta... ja ens viikonloppuna pitäis jaksaa olla edustava sekä lauantaina että sunnuntaina.. saas nähä miten mun käy, kun en suvun kahvipöydässä pysty istuksiin... menee sit seisoskeluks kun ei oikeen kehtaa kaikkien nähden sohvalle pots lojo-vetää :D ehkä meidän virallinen osallistuminen kahvittajaisiin jää odotettua lyhyemmäks ;)

mut "kiva" kuulla et löytyi muitakin.... ootteko huomanneet että vaikuttaisko oloa helpottamaan pienemmät ruoka-annokset?? kun ite oon koittanu sitäki mut ei... kai sit keuhkot ja perna ja muut vaihtaa paikkaa.. niin ja viime ultrassahan lääkäri totesi vauvan olevan keskimääräistä pidempi,et joskos se ois syynä näin aikaiseen ahtauteen jo, jos se kerta on isompi kun näillä viikoilla normaalisti ??? mielipiteitä/kokemuksia???? :attn:

Keskityn nyt liikkeiden seuraamiseen ja oman olon lievittämiseen.. Tästä kohta perheen kesken suunnataan meren rantaan, makkaraa nuotiolle käristämään..nam:p
 
iskias oli joo molemmista mut vasta 8kk:tienoilla, tässä odotuksessa jos liikunta vähenee, oire palaa... joten onneks on toi koira jonka takia on PAKKO liikkua... mitään poppaskonstia en tiedä, venyttelystä ehkä vois olla apua, mut toisaalta, jos siel on tulehdusta, niin varovasti pitäis liikkuu... kylmägeeliä käytin kans, mut en selän alueelle, kun varoteltiin että aine imeytyy kohtuun??? olikohan entisten appi-vanhempien hysterisointia, vai voiko se oikeesti pitää paikkansa.... no, iskias jäi synnärille, eli tästä kai alkoi keskiraskauden vaivat kaikilla.. yhdellä yhtä, toisella toista :D mut siis tää odotus ei ole onneks iskiaksella VIELÄ vaivannu, toki viel ehtii :D
 
Kisak79: En tiedä miksei mulla ole mitään lääkitystä :/ Mulla ei siis virallisesti ole todettu mitään geeniä tai sellasta, mut esim. e-pillereitä ei suositella koska lähisuvussa on tätä tulppariskiä. Isällä on ollut Marevan vuosikaudet ja hänen isänsä kuoli yhtäkkiä sänkyynsä, keuhkoembolia tuli. Ohennuslääkityksestä huolimatta isällä sillon tällön tulee tulppa jalkaan ja ei siitä kauaa ole kun se taas oli liuotuksessa.. Yks kaveri joka on nyt raskaana, pistää just Klexanea joka päivä, hän on saanut aiemmin monia keskenmenoja. Pitää neuvolassa kysyä tosiaan asiasta kun mua itteä vaivaa. Vaikka kumminkin siellä sanotaan että ei sulle mitään tulppia tule kun oot niin nuori. Mut mä haluan ainakin selvittää mitä se "juttu" veressä on ennen kuin uskallan mennä synnyttään!
Sillonkun jouduin alkuraskaudesta sinne verisuonten uä:hän niin sanottiin että kipu johtuu jalan mustelmasta. Ei mua uskottu kun sanoin että ei taatusti johdu! Se mustelma oli tullut yli viikko sitten ja en olisi edes huomannut sitä ellei äiti olisi huomauttanut että mulla on mustelma pohkeessa. Ei se ollut yhtään edes kipeä. Mulle nyt tulee mustelmia herkästi ja ei yhdestä mustelmasta tule sellasta kipua etten voi seistä, naurettavaa. Mut se sitten nähtävästi johtui niistä pohkeen kramppauksista se kipu. Mulle myös tulee pohkeisiin ihan ilman syytä joskus pieniä mustelmia, sellasia sormenpään kokoisia.

Iskias, mulla on välillä kai jotain sellasta. Selkä on kipee ja sitten se säteilee jompaankumpaan/kumpaankin jalkaan ja pakaraan ja kävely on kipeää. Vielä se ei ole mitenkään sellasta kipua että estäis suorastaan liikkumasta. Mut pelottaa että mitenhän loppuraskaus kun nyt jo tämmöstä. Ja se työharjottelu alkaa maanantaina ja miten mun selkä kestää..

Maha kipee, siis ei raskauteen liittyvästi (luullakseni) vaan "normaalisti". Mahan toimintakin on taas ihan heikun keikun.. Menee yleensä 4-5 päivää ettei mitään, sitten kahtena päivänä toimii ja taas ei mitään.

Mä en edelleenkään voi pestä hampaita yökkimättä. Varsinkin ylätakahampaiden pesu saa yökkäykset aikaan. Yks ilta oksennus tulikin lavuaariin, hyih.. Mut välissä ollut pari kertaa että oon saanut pestyä yökkimättä. Tänään ei aamullakaan ollut niin kauhean paha olo kuin ennen. Jospa se siis tästä..

LD + Pikkunen 20+5
 

Yhteistyössä