Maaliskuun mussukat 2011 *Lokakuussa*

Dopplerista vielä: Tämän päivän jälkeen aion heittää laitteen roksikseen jommasta kummasta syystä: joko en tarvitse sitä enää tai jos onni on puolellamme, niin sitten päätän lopettaa tämän panikoinnin.
No, nyt on niin, että olen tuntenut viimeisen kerran vauvan liikkeet viime viikon keskiviikkona iltana (sitä ennen viikon ajan joka päivä ja tosi napakasti). Nyt viikonlopun ajan vatsaa tuijotettuani ja välillä tönittyäni ja tuskaista hiljaisuutta seurattuani otin taas dopplerin ja kuuntelin: pelkkää istukan suhinaa (=viuh-viuh-viuh), ei enää siis kunnollista pauk-pauk-pauk- ääntä, jota jo usean viikon sain kuulla. Menen siis lääkäriin tänään ja mieli on maassa. Toivomme tietysti vielä parasta, mutta koko olo kaiken tämän lisäksi on melko tyhjä ja erilainen...Liian tuttu viime syksyltä. Vatsa tuntuu pieneltä ja omituiselta. Toivon todella, että pelko olis nyt turhaa...Eli, doppler antaa rauhan tai sitten lisää huolta. Mulle on kumpaakin käynyt. Nyt kadun, että aloin tässä raskaudessa sitä käyttämään, vaikka aluksi helpottikin. Toisaalta, heti haluaisin tietää, jos tämä päättyy taas.:( Anteeksi synkkä teksti, mutta vaisto sanoo pahaa.

Huomenta!

Kulutus... Monessa voi säästää. Meilläkin just ei juoksuteta vettä ja kaikki sähköhommelit on jatkojohdossa jossa on katkaisin. Kunnon kodinkoneet on säästöä nekin kun on a-luokkaa vaikka maksaakin hieman enemmän kuin c-luokan masiinat jne. Kauppalaskut kyllä on varmaan välillä isot mutta tiedetään kyllä mitä turhaa sieltä aina tulee mukaan. Aika hyvin nykyään ostetaan (Prismaa kun käytetään) Rainbown tuotteita ja sen huomaa kyllä laskussakin. Tosin ei kaikki ole edullisempia kuin vastaavat "merkkituotteet". Vaipoissa ei olla ikinä säästetty et oltais ostettu halpisvaippoja. Tosin ruokalasku olisi vauvaaikana voinut olla isompikin varsinkin jos ostaisi lapselle valmispurkkiruokia! Sitä en ole ikinä ymmärtänyt miksei jaksa itse tehdä niitä soseita jne. vaan ostaa ne kaupasta! No joo hedelmäsoseita mekin ostettiin mutta muuten jäi kyllä sinne. Mieluummin sitä haluaa tietää mitä vauvallensa syöttää.

Vaatteissa panostan mieluiten laatuun. Varsinkin kun tietää, että niille tulee toinen käyttäjä niin ei kannata ostaa halpaa. Esim. Meandin paidat. Meillä meni 74/80 koko vuoden pojalla ja värit on edelleen kuin uudet! Paidan hinta on normisti n. 23e mutta kun sitä on kaksi lasta käyttänyt yhteensä 2 vuotta niin siitä saa edelleen euroja takaisin myydessä.
Tosin itse olen ostanut just viimeksi HM:ltä itselle fleecen ja pojalle myös. Ne on hyviä!!! Joissakin vaatteissa vaan tuppaa värit lähtemään jne. Siksi tosin ostan sieltä bodyt, ettei sitä 4e bodya tee pahaa laittaa roskiin tarvittaessa... Sukkia ja semmosia tosin ostan kanssa sieltä. Eli käytetään kyllä kyseistä kauppaa mutta mietin mitä ostan sieltä ja mihin satsaan enemmän.
Tosin mielipide saattaa muuttua siinä vaiheessa kun vaatteista ei hinnasta ja laadusta huolimatta enää jää seuraavalle mitään... Muutaman vuoden kuitenkin vielä saa laitettuakin kiertoon!

Flower again: Kyllä musta Uggit on tukevat jalassa. Ainakin aidot. Mutta niitä feikkejä en kyllä ostaisi... Kamalan näköistä kaupungillakin kun nuoret astuu kantapäät lintassa.

Toivotar: Ei sitä viuhviuh-ääntäkään varmasti kuuluisi ellei kaikki olisi hyvin... Vauva vaan liikkuu kovin ja istukan äänet löytää helpommin. Kaikki on varmasti hyvin!!! Mutta laita ihmeessä masiina pois sillä ei sen tarkoitus ole pelkoa aiheuttaa :(

Viimeksi muokattu:
Toivotar: mäkin uskon ettei sieltä kuuluisi edes sitä ääntä jollei siellä elämää olisi. Toivotaan että kaikki olisi kunnossa :hug:

Dopplerista: mulle se oli ainakin korvaamaton apu keskenmenojen jälkeen. Tosin sain äänet aina kuuluviin nopeasti. Nyt laite jo pois käytöstä kun tunnen liikkeet niin hyvin.

Kulutus: itse ostin esikoiselle kaikki isommat hankinnat uutena. Vaunut on emmaljungan duo edget, jotta liikkuisivat täällä maalla soralla ja lumihangessa hyvin. Uskon saavani niistä myös hyvin takaisin kun myyn ne jossain vaiheessa. Vaatteita olen tosi vähän saanut mistään. Olisivat kyllä kelvanneet. Suurimman osan olen ostanut uutena, mutta harvemmin mitään kalliita ostan ja kaikki on säilötty seuraava tulokasta varten. Panostan ulkovaatteisiin ja kenkiin. Tiedän kuluttavani ihan liikaa rahaa lastenvaatteisiin... oon vaan niin hörähtänyt niihin. Ruokakauppaankin saan kulumaan rahaa ihan liikaa. Siihen pitäisi minun puuttua, koska paljon ruokaa lentää roskiin ihan turhaan.

Viikon kuluttua rakenneultraan :)

Peppioliina rv 19+3

vaipat ja ruuat juu vaipoissa en säästänyt enkä aio säästääkään, pampersia parempaa ei olekaan :D ja soseet tein kaikki ite, hedelmäsoseita tosin en, mut siin vaihees kun alko jo banaani ja marjat mennä ni lopetin valmiiden hedelmäsoseiden ostamisen. Ite tein kaikki pieniin purkkeihin ja pakkaseen aina isompi satsi, se oli jotenkin hellyttävää, kun sai just omalleen syöttää IHAN ITSE tehtyä sapuskaa, eikä vaiva tosiaan ollut suuri!!!! Niin aion myös tälle uudelle tehdä, tehosekoittimella sen saa niin kivasti muussiks :)

Ja pampersit on vaan pettämättömän luotettavia, ei juuri koskaan vuotanu ylitte, kuten mitkä muut tahansa saattoi tehdä...

nälkä ON ON JA ON :D mä syön aamupalan, joka käsittää yleensä pari palaa leipää, yms lisukkeet päälle.. sit on jo yhdentoista aikaan KAUHIA nälkä, ja on saatava ihan ruokaa!! ja kahden aikaan on saatava välipala, ja ei siihen kyllä mikään salaatti auta, ihan leipää ja jugurttia tms on paras ni pysyy nälkä loitolla. ja viiden hujakoil on taas ruoka, ja iltapala siin puol kasin-kasin maissa. Eli ruokaympyrä on kohillaan kyllä, ja nälkää en aio nähdä, kattoa vaan et mitä suuhuni laitan.

ja kerta viikkoon sallin itelle kebabin tai pitsan ei tää niin haudan vakavaa ole ettei sellasia sais lainkaan syödä, kun kuitenkin liikkuukin paljon :)

Toivotar-80 Voimia sinulle, mene vaan äkkiä neuvolaan tarkistuttamaan niin saat mielenrauhan. :hug: Toivotaan, että tulet pian kertomaan hyviä uutisia!!

Kengistä Samaa mieltä, että pieni lapsi tarvitsee hyvin tukevat kengät. Mun mielestä nää paljon haukutut kuomat on kuitenkin hyvät kengät noin 3-vuodesta ylöspäin ja esikoinen onkin niitä jo muutaman vuoden käyttänyt. Esikoiselle muutenkin ostan varsinkin kesäksi sellaisia "pihakenkiä" joiden kanssa voi sitten remuta ja rellestää ihan vapaasti, nää ei niin tukevia varmaan ole mutta luulen, ettei tuon ikäiselle enää haittaakaan ole.

H&M Ihan ok tuotteita, joskus tuo laatu ei oikeen ole kauheen hyvää. Jotain lankoja roikkuu ja värit tosiaan haalistuu, mutta ostan jos näen jotain nättiä. En tiedä miten mahtaa olla noiden myrkkyjen kanssa, onko kauheen paljon niissä tekstiileissä?

Talvivaatteista Kuopukselle ostin juuri ticketin talvihaalarin (en kylläkään ellokselta) ja esikoiselle menee vielä tuo viimevuotena ostettu Raiski (mikä on mielestäni ollut kyllä hintaan nähden ihan sairaan suuri pettymys). Muistan kun joskus ostin seppälästä talvipuvun esikoiselle oisko ollut 4-v silloin ja se puku on vieläkin täysin ehjä ja siis hyvässä kunnossa vaikka ollut kovassa käytössä, että ei se hintakaan tosiaan kaikkea enää kerro... ehkä merkki maksaa nykyään sitten niin paljon.

Vaipat ja ruuat Vaipoista on eniten käytössä ollut liberot. Mutta olen kyllä ostanut ihan rainbowkin vaippoja ja kyllä ne ihan hyvin on sopinut ei ole ainakaan vuotanut. Hedelmäsoseita enimmäkseen vauvalle on tullut ostettua, joskus ostan kyllä ihan purkkiruokaakin, jos haluan päästä vähemmällä en oo mitenkään fanaattinen mitä tulee näihin asioihin.

ON Mä kävin siis tänään jo neuvolassa pikaisesti, kun oli asiaa noihin lääkekuureihin liittyen. Sydänäänet siinä pikaisesti kuunneltiin ja kyllähän se siellä pumputti menemään 150 :heart: :heart:
Ihanaa!! Neuvola siirtyi ensiviikon maanantaiksi ja sillon sitten enempi mittoja. Musta tuntuu etten ole kyllä lihonnut yhtään. Kun menen selälleni makaamaan mun vatsa häviää ihan kokonaan ja siis ei ole kyllä yhtään mitään havaittavissa ja pystyn kyllä vetämään vatsankin sisään. Eikä ole oikeen nälkäkään oikeastaan... omituinen raskaus kertakaikkiaan.

Mindi83 15+1

No niin, nyt on rakenne uä takana. Kaikki oli hyvin ja vastasi viikkoja.. Itseasiassa oli päivän vanhempi mutta eipä tuota lähetty muuttelemaan :) Pikkuinen polski siellä aikas kunnolla kun täti teki sitä ultraa, siinähän se sitten kysyikin että:"Tunnetko nuo liikkeet kun nyt näet ne tästä?" Sanoin että no joo, vähän jotain tuntuu mutta ei nyt mitenkään kauhean voimakkaasti. Sukupuolesta kysyin johon se täti tokaisi:"Ei sitä viellä tästä selville saa, ja muutenkin, en yleensä myöhemmässäkään vaiheessa sitä kerro." Mutta pääasia että pikkuinen siellä oli ja kaikki on hyvin :)

Sasuma ja taapero 19+1

Toivottarelle tsemppiä! :heart:

flower again, niin kai se on, että myös nuoruus ja kokemattomuus lisää tätä pelkoa siitä miten tulee pärjäämään.. Mulla ei juuri ole lapsista kokemusta, en ole oikein koskaan osannut olla lasten kanssa enkä sanoisi itseäni mitenkään lapsirakkaaksi. Oma nyt tietenkin on eri asia ja varmasti sitä suhtautuu lapsiin eri tavalla kun itsellä on lapsi. Ja varmasti moni esikoista odottava pähkäilee että miten osaa sitä vauvaa hoitaa.. Onneksi mulla on paljon yh-tuttuja niin en oikeassa elämässäkään ole ihan yksin :)

Huomenna mulla on sinne sossuun viimeinkin aika. Pelottaa ihan kauheasti. Jos siellä vaan sanotaan että ei voida auttaa.. Eilen tulostelin kauheat pinot tiliotteita ym. Sinne mennessään sitä tuntee olevansa niin kertakaikkiaan yhteiskunnan pohjasakkaa ja on niin alistunut olo. Mutten nyt voi muutakaan.

Voi kunpa itsekin tuntisi jo liikkeitä.. Vaan ei mitään. Mutta ei kai se kumma olekaan kun odotan ekaa ja istukkakin on edessä.

Mulla oudosti välillä kutittaa mahaa, siis niinkuin ihoa. Johtuukohan se jostain vatsan ihon venymisestä tjk.. Pitäis kai ruveta rasvaamaan kun se kuulemma voi ehkäistä pahimpien raskausarpien syntymistä.

Ei kai kummempia.. huomenna oon sitten viisaampi sossu-asian kans.

HEI MUUTEN. RASKAUSTODISTUKSESTA. Oon kuullut että sen jonkun saa kun raskaus on kestänyt 152 päivää tai jotain, mutta saako sitä ennen siis neuvolasta mitään dokumenttia siitä että on raskaana? Mietin kun sinne sossuun/vuokra-asunnoille tarvis..

LD + Pikkunen 16+0 !!!!

littledeath no onhan sulla neuvolakortti, jos se riittäis yhtenä todisteena raskaudesta ellei se muuten näy. Mut uskoisin et myös terkkari voi sellasen tehdä, soita neuvolaan ja kysäise asiaa. mä en ainakaan tiedä . . .

vatsan kutiseminen välillä kutisee ihan hirveesti, mies vaan nauraa kun mä raaputan ja raaputan :D ei mitää havaintoo mistä moinen..

asunnosta siis mun käsityksen mukaan kaupunki on velvollinen hommaamaan sulle asunnon, ja jos on lapsia, ja esim mulle kun tuli ero, kaupungilla on viikko aikaa ettii joku kämppä. viikossa se hoituikin ja ei mulla ollu työpaikkaakaan sillo ja silti sain. Ja vuokratakuu-rahan sain myös sossusta. Kuten myös eräs kaveri kertoi et oli saanut noin 2000 euroa kodin perustus-rahaa sossusta, muista kysyä sitäkin että kaikki apu vaan mitä antaavat, ni pyydä!!!!
Mulla ei ollu varaa ostaa lapsille sänkyjäkään, niin antoivat rahan myös niihin, kun olin kirpparilta halvat löytänyt, kuten sain myös rahan lasten pussilakanoihin. Sossu on just sitä varten et siel autetaan, jos vaan hoksaa kysyä.

vinkkinä vaan :)

Joo mä olen ollut sossun asiakkaana ennenkin, ja hommasivat mulle kämpän sillon kun en voinut asua kummankaan vanhemman luona, maksoivat vuokratakuun ja just noihin huonekaluihin rahaa ym. Mulla oli sillon tilanne se että kumpikaan vanhemmista ei sillon ollut oikein kunnossa huolehtiakseen.. Se on vaan niin paskaa kun on kuntakohtaisia eroja siinä miten paljon ne on valmiita auttamaan. Ja huonojakin kokemuksia on.
Mut no joo mä olen tosiaan sellanen hermoilija, ja stressaan etukäteen tällaisia. Sit jälkeenpäin aina ajattelen että turhaan stressasin. :D No joo pitää vaan luottaa että hyvin siellä menee.

En ole kauhean aktiivisesti ehtinyt palstailla. Suomessa taasen ollaan minä ja juuri hiljan 1v täyttänyt kuopukseni. Masu alkaa hiljalleen pyöristyä ja onhan jo viikkoja 15+1 :heart:
Mitäs muille kuuluu?

Kiitokset myötäelämisestä!
KAIKKI HYVIN. Huhhuh, kyllä meni tiukille pysyä järjissään. Kuitenkin, ultrassa näkyi oikein hyvin voiva vauva, joka liikkui kovasti (en tuntenut yhtään niistäkään potkuista) ja sydän sykki kunnolla. Väärä hälytys siis tällä kertaa. Vuoden takainen km 16. viikolla aiheutti minulle järjettömän paniikin tästä, mut nyt huokiasemme syvään.=) Istukka on edessä ja vielä sen lisäksi tuossa "päälläkin", estää tuntemasta jonkin verran. Jänä, että tunsin jo ihan kunnon liikkeet tässä aiemmin...
Nyt menen nukkumaan, olen ihan tajuttoman ventti....

Viikko ilman palstailua ja ihan pihalla. Kahlasin kyllä syyskuun pinon läpi ja lokakuun alkukirjotukset kanssa. Yritän kommentoida sen mitä muistan..

MARRR oli saanut lepo"tuomion" supistusten takia. Ei ihme ettet tajunnut selkäkipua supistuksiksi. Mulla ekassa raskaudessa synnytys alko nimenomaan oudoilla selkäkivuilla, enkä tosiaan osannut yhdistää että ne tosiaan oli supistuksia vaikka viikkoja oli jo 41 :D Hyvä minä!
Ennenaikasista kivuliaista supistuksista mulla ei ole itselläni kokemuksia. Muutamalla kaverilla niitä on ollut ja lepoahan siihen vaan määrätään. Kenenkään tuntemani lapsi ei niiden takia ole ennenaikasesti siis tyyliin ennen viikkoa 38 tullut maailmaan.

tuteista ja pulloista. Tutti on tytöllä vieläkin (tässä kuussa 1,5v) ja varmaan pitää viimeistään vuoden loppuun mennessä hukuttaa ne johonki. Varmaan helpompi ettei syö tuttia enää kun vauva tulee. Pullosta juo maitonsa aina ruokien päälle, nokkamukin kanssa menee koheltamiseks ja oon niin laiska että oon antanu pullosta. Täytyis niistäkin hankkiutua pikkuhiljaa eroon. Pullosta jos pääsis irti viimeistään 2v niin oon ihan tyytyväinen.

Unista Mä näen ihan sekoja unia. Mitkään ei kyllä liity mitenkään raskauteen, uuteen vauvaan tai mieheeni tai tyttöön. Viime viikolla näin suorastaan sairasta seksiunta, jossa mulla oli suhde 16 vuotta nuorempaan poikaan (vielä kaikenlisäks naapurin poika). Itsekin tunsin siinä unessa ällötystä moisesta pedofiliasta :/ Aamulla oli vähän sellanen olo, että hyi v*ttu.. onkohan mulla kuuppa ihan kunnossa. Onneks en yleensä hirveesti stressaile unista, mutta tuota em. unta en edes miehelle kertonut, ENKÄ KERRO! Muutenkin mun unet on pääasiassa seksiunia, vähän järkevämpiä tosin.

Kulutuksesta Gorthaurilla taitaa olla tavaroiden, ainakin vaatteiden ja kenkien suhteen samanlaiset ajatukset kuin mulla. Mä siis ostan vaan tarpeeseen ja saatan sit maksaa enemmän laadun takia. Siis itselleni. Munki pitäis vähä järkeistää meidän ruokaostoksia, tuntuu että kuukaudessa menee 3hlö perheellä liikaa rahaa. Tosin tyttö saa vieläkin purkkiruokia silloin tällöin kun en ole tehnyt itse ruokaa, niihin menee monta euroa kuussa. Halvemmaksi tulisi antaa aina itse tehtyä mutta.. No joo.. Dieseliin menee kans jonki verran, vaikken loppujen lopuks kamalasti ajele.

UGGeista oli joku kysynyt. Tilasin viime vuonna tällai syksyllä Australiasta kengät ja niillä kävelin koko talven. Noi mun ei ilmeisesti sit kuitenkaan ole aidot, vaikka niissä lukeekin UGG kantapäässä. (Siskoni mukaan ainoat AIDOT on ne UGGit joissa se merkki on semmonen että se keskimmäinen G on isompi.) Tiedä sitten, ei noi munkaan surkeat ole jalassa. Helposti kävelee niillä pitkiäkin matkoja eikä mulla väsy jalat niissä juuri lainkaan. Tasaset pohjat on kyllä.. ja hitsin lämpimätki ovat, viime talvena tuli todistettua :)

Dopplerista en ole itselle hankkinut vaikka raskaudessa onki ihan tosi piinallista aikaa just ne viikot nt-ultran ja ekojen liikkeiden tuntemisen välillä. Ymmärrän jos muut niitä hankkii mielenrauhan takia, siihenhän se on loistava väline.

Littledeath Ainakin mun sisko sai neuvolasta todistuksen raskaudesta just kämpän hakua varten vaikka ei vielä ollutkaan se 22 viikkoa täynnä. Tämä Helsingissä.
ja sulle piti vielä noista pärjäämisajatuksista jutella. Mä uskon kyllä että pärjäät tosi hienosti vaikka sulla ei lapsista kokemusta oliskaan. Usko pois, kun se muksu on sit siinä niin se opettaa sulle kaiken! Ja kyllä ne jo synnärillä opettaa, pitää vaan kertoa että oikeesti ei ole kokemusta. Porvoossa ainakin oli niin, että ne hoitsut tuli ihan miltei kädestä pitäen opettaamaan pyllypesut yms. Ja lapsirakkaus on vähä semmonen ja tämmönen juttu. Kyllä mun mielestä muiden lapset on ihan ok, mut ei koskaan kukaan lapsi ole ollut yhtä rakas kuin tää oma on. Enkä ikinä olis voinut uskoa kuinka suuria tunteita niin pieni ihminen voikaan herättää. Se kai on sitä äidinrakkautta, vaikken yhtään epäile tota iskänkään rakkautta omaa lastaan kohtaan.
Tämä ihan yleisesti, että sekin kannattaa muistaa että jos alkaa vähänkin tuntua ylivoimaiselta niin apua on saatavana, siis sit kun vauva on maailmassa.

Pissankarkailu Aivastaessa meinaa joskus lirahtaa jos rakko ihan täys. Muuten osaan kyllä jo varoa ja saan jännitettyä niin ettei paikat kastu. Paitsi viime helmikuussa kun noroviruksen kourissa oksensin ihan yllättäen, niin samalla pissasin housuun. heh. Mulla oli ainakin sairaalassa heti synnytyksen jälkeen fysioterapeutti kertomassa lantiopohjalihasten treenaamisesta ja siitä kuinka tärkeetä on saada ne kuntoon. Neuvolassa niistä ei vielä ainakaan ole ollu mitään puhetta. Eipä niiden treenaamisesta mitään haittaakaan ole :)

Klauberkräftersafter-sanahirviö mehua suosittelen kans raudan nostamiseen. Se vaan maistuu ihan kamalan pahalle, mäkin join siihen heti päälle appelsiinimehua c-vitskun takia ja sen maun poisviemiseks.

Imetyksestä Imetin tyttöä 14kk joista ekat 6kk täysimetyksenä. Ekassa raskaudessa pelkäsin, että imetys tuntuu jotenki oudolta ihan vaan sen takia, kun noi tissit on kuitenki ollut tähän asti vaan semmosessa seksuaalisessa käytössä (mieheni on tissimies). Kuvittelin et entä jos siitä imettämisestäkin sit saa jotain outoja viboja. Mut höpönlöpön. Meillä alko imetys sujua heti hirveen hyvin ja mulla olis varmaan riittänyt maitoa kolmosille. Olenki tosi tyytyväinen, että imetys onnistui niinki hyvin ja nautin siitä suuresti itsekin. Tän kakkosen jälkeen ja varmaan sit kun ikää alkaa olla 30+ haluaisin mennä rintojen pienennysleikkaukseen. Mun käsittääkseni näillä mun kannuilla sellaseen olis mahdollista päästä ihan kunnallista tietä pitkin. Mulla on kuppikoko 80f, ja se joku mitta tuolta kaulakuopasta nänniin on muistaakseni 32cm niin se pitäis jo riittää perusteluiksi.
Kuitenki ennen mitään leikkauksia aion tätäkin vauvaa imettää niin pitkään kuin se vaan tuntuu hyvältä, varmasti vähintään 1 vuotiaaksi, ellei hän sit itse lopeta aiemmin.

Omaa napaa ja neuvolakuulumisia.

Viikko sit maanantaiana olin neuvolassa ja kaikki ok. RR 108/66, pissa puhdas. Hemppaa ei katottukaan. Sf-mitta (kohdunpohjan korkeus) 15,5 eikä täti olis ilmeisesti mitannut edes ellen olis pyytäny. Beebiksen syke 150. Tähän väliin pieni purnaus. Mulla ei oikein synkkaa ton tädin kanssa. Silloin kun ekaa odotin tykkäsin ihan hirveesti SILLOISESTA neuvolatädistä, se tuntu siltä et on oikeesti kiinnostunu ja sen kanssa tuli juteltua paljon neuvolakäynneillä. Soittelinki aina jos tuli jotain mieleen. Nyt tässä toisessa raskaudessa on eri täti ja jotenki muutenki enemmän semmone liukuhihnameininki. Mikä sinällään ei toisaalta haittaa kun tiedän jo missä mennään ja tää ei ole sillai uutta. Olis kuitenki kiva et synkkais paremmin sen tätsyn kanssa. Nytkin tää käynti kesti max 25min. Painoa oli tullu +238g/vko. No, ei mulla ole painoa tullut alusta kuin 850g. Oon kyllä viime aikoina syöny taas just sitä mitä huvittaa vaikka pitäis katsoa ettei nyt ihan niitä lillin pakastepitsoja joka päivä menis.. :whistle: Kauhulla odotan jo JOULUNAIKAA, silloin se painonnousu ekassa raskaudessa lähti käsistä. Torttu päivässä ja sillai.
Liikkeitä tuntuu joka päivä enemmän, nyt jo ilman selällään makaamista. Kesken kaiken istumassakin saattaa tömähdellä :)
Keskiviikkona poksuu, rv 20 jo!! Silloin meillä on rakenneultrakin. KIVAA! Lisäks tapaan yhden ihanan ystävän kaupungilla joka myöskin odottaa. Ja extra herkkua on sekin, että anoppi tulee meille (toivottavasti se ei vaan ala siivoo/järkkäilee/haravoimaan tms muuta mua ärsyttävää toimintaa harrastaa..Mua niin välillä ottaa päähän sen neuvot tai asoihin puuttuminen vaikkei se onneks sitä paljon teekkään. Sitkun sillä on ihan ihmeellisiä juttuja jotka on jostain tuulesta temmattuja. Niinku esimerksiks että lasta ei saa naurattaa paljoo ettei se tuu hysteeriseks. Siis WHAT.) lapsenvahdiksi niin saan lounastaa kaverin kanssa ihan rauhassa. Harvinaista herkkua!
Niin joo, ja jos kuka muistaa että kirjottelin Tampereelle menosta niin matka meni oikein mukavasti. Saatiin olla ihan perheen kesken, käytiin Delfinaariossa ja ostoksilla yms. Ihana olla pois kotoa kaikesta tutusta.

Nyt alkaa olla jo niin paljon mittaa tällä ajatuksenvirralla, että lopetellaans. Kiitos jos kukaan jaksoi lukea..

terkuin teppana ja masuvauva 19+5

PS. Mä en enää viitsi pyytää tota lasketunajan päivitystä kun sitä oon jo kaksi kuukautta sitten ruinannut sekä palstalla tummenettuina ja yksityisviestillä. Jos ketä kiinnostaa, niin mun la on 23.2 eli viikko aiemmin kuin listalla lukee.

Tässä yötä myöten voisin vähän kirjoitella kuulumisia. Tänään (tai oikeastaan eilisen puolella) oli neuvola ja alettiin menemään ultran viikkojen mukaan, siellä siis silloin sikiö oli 2 vk pienempi kuin alunperin laskettiin. Paino oli noussut reilu 200g/vko, nyt 54,5 kg. Verenpaine 118/78, josta oon enemmän kuin tyytyväinen. Keväällä mulla oli muutaman kuukauden kortisonilääkitys tämän mun Crohnin taudin takia ja paineet oli jatkuvasti 200/100 ja sain shokkeja vähän väliä. Syke ei kyllä ole niistä ajoista laskenut, edelleen n. 90 vaikka vaan olen tekemättä mitään. Crohnista vielä sen verran, että kaiketi sen pitäisi todennäköisesti pysyä aisoissa raskauden aikana, ei se kyllä ihan "unessa" silti ole. Toivon ettei se ala missään vaiheessa pahentua, koska kortisonikuurilla oleminen oli ihan kamalaa. Olin sairaalassakin vajaan viikon.
Neuvolaan vielä palatakseni, että asutaan täällä Mustasaaressa, jossa on paljon ruotsinkielisiä. Tämä kunnanosa kylläkin on 50/50 suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä, mutta silti neuvolassa näin täysin suomenkielisenä tulee kielimuuri vastaan, joka tuntuu todella ärsyttävältä. Tänään kerroin, kuinka muutaman kerran on kouraissut mahasta tai muuten särkee alavatsaa lähinnä iltaisin. Neuvolan tädille sitten tuo sana `kouraista`oli ihan vieras, joten mieheni joutui kääntämään sen ruotsiksi :mad: Luulisi että tuollaisessa ammatissa pitäisi olla täysin kaksikielinen! Saman tyyppisesti kävi, kun hain sairaslomatodistuksia aiemmin. Silloinen ammattinimikkeeni oli vaikeaa kirjoittaa suomeksi! Vaikutti kyllä se suomen puhuminenkin olevan haastavaa... Myöhemmin lääkärille mentyäni, selvisi että äidinkieleni on muuttunut terveyskeskuksen rekistereihin RUOTSIKSI, kun muutimme Vaasasta tänne. Siksi olen saanut todistukset ruotsiksi ja samoin laskut samaisesta paikasta. Ei ole kovin kivaa, kun itse ei välttämättä ymmärrä omia papereitaan tai laskuja.
Ja pissanäytteen jättäminen neuvolassa. Sitä ei ole kertaakaan saatu tutkittua vielä, vaikka kolme kertaa olen jo käynyt neuvolassa, koska mulle ei kerrottu ensinnäkään että se pitää aina antaa ennen neuvolatädille menoa (on siis ensimmäinen raskaus), ja sitten kun se kerrottiin, ei kerrottu että mihin se pitää jättää! Tänään sitten kun olin sen väärälle luukulle jättänyt ja se oli hävitetty, "pahoiteltiin" että ei aina muisteta kaikkea kertoa.
Veikkaanpa vaan, että synnyttämäänkin mennessä saan ruotsinkielisiä kätilöitä ja hoitajia.

Ostin muuten lauantaina ensimmäiset vauvanvaatteet!! :) 3 bodya, yksi 50 cm, yksi 56 cm ja yksi 60 tai 62 cm, en muista kumpi. Kirpparille menin katsomaan ja löysin noi kolme yhteensä 4 € :)
Sitten olen huutanut huuto.netistä nyt 56cm bodyn 90 snt hintaan ja vauvan myssyn 10 snt hintaan, sekä välikausihaalarin 50cm 2,50€ hintaan :) Voi olla liian aikaista vähän, mutta on kiva että kaikki on ajoissa valmiina :heart: Noita 50 cm:sia pitää löytää enemmän, koska en usko että vauva kovin iso on syntyessään, ite oon ollu 48,5 cm ja muutenkin pienikokoista sukua. Mies oli kuulemma 50 cm.
Enpä nyt muuta tähän hätään keksi, voisi kai nukkumaankin mennä, että herää ajoissa laittamaan miehelle lounasta. Työttömänä tässä tosiaan vielä... toivottavasti ei koko loppuraskautta.

misc ja Tömppö 14+1

Huomenta!

misc: Kyllä pitäisi saada kaksikielisessä paikassa palvelu omalla kielellään. Taitaa vaan aina mennä valtaväestön/pääkielen mukaan. Terveyspalveluissa ei kyllä tommosia "kielimuureja" saisi syntyä!!! Tulevaisuudessa kyllä kieli vaikuttaa paljon siihen missä voi asua kun lapset kuitenkin menee ruotsinklieliseen päiväkotiin, kouluihin jne. Onneksi kuitenkin heistä tulee kaksikielisiä niin pärjäävät molemmilla. Monilla täysin ruotsinkielisillä on täälläkin varmasti ongelmia vaikka kaksikielinen kaupunki pitäisikin olla kyseessä. Mm. anoppi kävi apteekissa täällä ja oli aika ongelmallinen keikka. Nuoremmat kun taas puhuu sujuvasti molempia niin eivät tuskin edes odota palvelua ruotsiksi. Mut taas kun laittais johonkin Närpiöön niin olisin hukassa ku kadonnut sukka :LOL::LOL::LOL::LOL: Ruotsi on sen verran peruspohjalla et lisää vähän murretta ja meikä on ulkona... No siihen riittää kyllä varmaan sekin jos useampi puhuu nopeasti yhtaikaa ja kaikki eri asiaa!

Uggit niin ne oikeat on mustakin just ne missä on keskimmäinen G isommalla ja reuna voi kyllä olla erilainen. Mm. neulotuissa semmonen kiemurakuvio reuna ja joissain taas lukee pelkkä ugg australia ilman reunoja. Uggaustralia.com sivulta löytää kaikki heidän online jälleenmyyjät ja kaupat. Tosin taitaa enää ne ainoat oikeat lammasfarmarisaappaat olla ne mitä Australiassa valmistetaan. Muuten taitaa olla nykyään jenkkiomistuksessa tää katubrändi ja kaikki made in china hinnasta huolimatta.
Nyt kun mulla on pinkkifiilis niin himoitsen lyhyitä pinkin värisiä saappaita... En tie olisiko järkiostos kun parin kuukauden kuluttua voi olla, että inhoan pinkkiä...

Toivotar: Hienoa että kaikki on hyvin!!!!

Toivotar Onnea hyvistä uutisista! :flower:

Sasuma Onnea rakenneultra kuulumisista :flower: Aika jännä, ettei voi sanoa sukupuolta vaikka vauva suostuisi näyttämään. Sun täytyy vinkata sille jos vielä menet sinne, ettet haasta sitä oikeuteen (amerikan malliin), jos veikkaus meneekin pieleen ;)

misc Joo kyllä omalla kielellä tarvitsis palvelut saada ehdottomasti! Mä oon ruotsissa ihan saakelin surkee, että ei tulis kyllä mitään jos sais kaikki laput ruotsiksi. Kai tääkin on semmonen asia, että täytyy vaan vaatimalla vaatia hyvää palvelua.

teppana Saakos neuvolatädin vaihdettua? On se aina kivempi, jos synkkaa paremmin...

Msta tuntuu, että mä laahaan täällä pikkuviikoissa perässä, kun toiset jo menee rakenneultriin sun muihin. ARGH, miksei aika vois mennä pikkasen nopeemmin.

Matka aamulla esikkoa eskariin viemään on alkanut menemään aika hassusti, kuopus huutaa rattaissa suuna päänä kun en anna kävellä, kun siinä kestää niin tolkuttoman kauan. Kun tullaan takaisin päin annan sitten kävellä. Miettinyt tässä oon, tuleekohan nuo tuplat sittenkään tarpeeseen? Vai oisko tommonen seisomalauta mistään kotoisin? Kokemuksia?

Mindi83 15+2

Misc: Mustasaarelaisethan synnyttää Vaasan sairaalassa ja luulis siellä edes suomea osaaavaan, vaikka sairaudenhoito ei onnistukaan. Mut katso nyt toi että tuo kieli muuttuu. Itsekin joutunut Vaasassa/Mustasaaressa tappeleen että saan Suomeksi, koska mun nimi on ruotsinkielinen. Hallitsin kyllä ennen ruotsin hyvin lukion jälkeen ollut ruotsiksi vaan koulussa. Mutta silti halusin palveluni suomeksi.

Mutta myöhemmin lisää

Mindi: Mä olen pohtinut samaa... Lopputulos on et ajattelin eka kokeilla seisomalaudalla. Ikäeroa 2v 1kk. Meillä syyt on ihan siinä ettei sisään taida edes mahtua tuplia ja sitten asutaan semmosen mäen päällä, että hyvä kun saan noi yhden lapsen vaunut työnnettyä mäkiä ylös. Kokeillaan ja ostetaan vasta jos pakko on. Käyttöikä vaan saattaa jäädä niin lyhyeksi. Talvella voi ottaa välillä mukaan pulkkaa, välillä matkikset (tosin 3-pyöräiset trekkot eli isot pyörät) isommalle ja vauvan rintareppuun. Sitten kesämmällä pyörän isommalle ja seisomalaudallakin jaksaa jo varmasti paremmin kun ikää alkaa olla 2,5 vuotta. Tästä on yhtä monta mielipidettä kuin käyttäjää eli kai sen omassa käytössä vasta huomaa. Onneksi niitä sit saa suhteellisen halvalla nopeastikin. Jos sitten tarvitaan niitä ne tulee ihan kauppareissu ja ulkoilukäyttöön eli käytettynä ostetaan tai halvemmatkin kelpaa.

Kisak: Varsinkin kun meidän kuopus on jo sitten sen 2,5 vuotias kun vauva syntyy niin voipi olla, että jää aika vähälle käytölle. Seisomalautaa voisi kokeilla ensin, että miten pärjää kun sen saa aika halvalla ostettua. Noi haluamani phil&tedsit (kapeet tuplat) maksaa lähemmäs tonnin ja nuo toiset joita olen kattellut (britax) nekin on reilusti yli 500 kaikkineen lisävarusteineen, että se on kyllä jo semmonen summa ettei viitsisi heittää ihan kankkulan kaivoon. Tosiaan talvella menee pulkka ja kesällä pyöräkin jo, että varmaan pärjäisi kyllä ilmankin. Ja tota huutoohan ei kuuntele erkkikään!! :D

Heipsan :wave:

Selailin tuossa näitä pinoja ja huomasin että on tainnu taas kuukausi vierähtää siitä ku oon viimeks kirjotellu. Luen kyllä säännöllisesti, mut jotenkin ei jaksa kirjottaa... Yritän tässä nyt edes vähän kommentoida noita teidän juttuja, jos jotain muistaisin.

Kulutuksesta: Me pyritään säästämään ihan kaikessa missä voi. Syynä tähän on lähinnä se, että tuolla opintotuella ei paljon rikastuta. Itselle en kyllä ole aikoihin ostanut mitään, jos nyt ei lasketa reilu viikko sitten ostettua takkia (oli pakko kun ei ollu minkäänlaista ja ulkona on jo vähän kylmä) sekä kenkiä, jotka tuli todella tarpeeseen. Tytölle ostan lähinnä kengät uutena, samoin tulevalle talvelle on toppahaalarit uusia, tosin nekin -70% alesta löydettyjä. Muita vaatteita meidän typy saa kummeiltaan, just viikonloppuna kävin läpi kasseja ja löytyi 92-98 senttisiä pari kassillista. Niillä pärjätään tämä talvi. Onneks on lähipiirissä pieniä tyttöjä, ei tarvi ihan kaikkea ostaa. Jotain juhlavaatteita on ostettu uutena. Meillä on myös tosi hyvä kirppari, josta on löytynyt uudenveroisia vaatteita, esim välikausihaalarin löysin sieltä kympillä.

Vaippoihin meillä ei oikeastaan rahaa ole mennyt koko aikana, kestot on ollu käytössä alusta asti. Ainoastaan öisin käytetään kertsejä. Noi meidän kestotkin on enimmäkseen käytettyinä ostettuja tai itse tehtyjä, joten aika halvalla on päästy. Ja nyt ne on sit seuraavalle valmiina odottamassa.

Vaunut: Tuplat on täällä harkinnassa. Tyttö on tämän tulokkaan syntyessä 2v5kk enkä tiedä onnistuuko niin että on vaan tavalliset vaunut. Tosin kyllä tuo varmaan ens kesänä jo pyöräilee ainakin osittain, viime kesänä kun sitä jo harjoteltiin.

hevosmamma: Laitoin sulle yv:tä :) Alkoi kiinnostaa missä asut, kun Ylivieskasta olet vaunut ostanut. Itsekin kun sieltä suunnalta olen.

No joo... En nyt sit enää muista mitä piti kommentoida. Luenpa pinoa uudemman kerran ja kirjottelen sitten lisää :)

-JennyA ja pikkuinen 17+2-

Vaatteista/kulutuksesta Mä tykkään ostella lapsille vaatteita, joskus vähän liiaksikin. :ashamed: Suurimman osan vaatteista ostan kuitenkin käytettynä kirpparilta tai huutiksesta! Haalarit meillä on aina ollut ReimaTec:iä koska ovat kestäneet käytössä super hyvin! Ja ne me ollaan myös ostettu uutena. Itselle tulee ostettua vaatteita tai muuta vain kun on ihan pakko... kaiken ylimääräisen pistää mielummin lapsiin.

Esikolle ostettiin vaunut, kaukalot ja muut uutena ja kierrätettiin sitten kakkosella. Nyt kuitenkin kerittiin lähes kaikki myymään pois, joten isotkin hankinnat on taas edessä. Kaukalo ostetaan uutena, mutta vaunut kelpaa kyllä käytettynäkin jos vaan jotkus siistit sattuu löytymään. Jos ei niin sitten ajattelin että jos alesta ostaisi viimevuoden mallia vähän halvemmalla! Eli mahd. hyvää ja laadukasta haluan ostaa, mutta ei tarvitse kuitenkaan olla uutta! =)

Vaipoista ja ruuista Meillä kanssa vaipoissa ei tingitä vaan käytössä on ensin pampperssit ja sitten kun vaihtuu housuvaippoihin niin ollaan käytetty liberoita. Ja näin ihan vaan siksi että olen laiska alkaa opettelemaan kestojen käyttöä ja toiseksi nuo kaksi merkkiä on ainoat jotka on meidän muksujen jätökset pitäneet kunnolla sisällään.

Esikolle ei ikinä kelvannut mun tekemät soseet vaan räki ne aina pitkin seiniä joten hän söi kaupan soseita. Suht aikasin kuitenkin siirtyi kotiruualle... otin vaan hänelle ennen kun maustoin tms.
Kakkonen taas söi aika paljon itse tehtyjä soseita, kunhan sai ne tuoreena, eli tämä kultakurkku ei suostunut pakastettuja syömään. Oiskohan niissä sitten ollut joku erikoisempi maku pakastamisesta johtuen tms?

Toivotar Onneksi kaikki oli hyvin! Nyt saat huokaista ja nauttia odotuksestasi! =)

Dopplerista Mulla tuo on, mutta aika harvakseltaan olen kuunnellut. Juuri joku päivä jouduin etsimään yli 15min ennen kuin kaverin äänet kuuluivat ja siltikin kuuluivat hyvin "vaimeina". Eli tyyppi siis tuntuu majailevan kovin syvällä pötsissä! :D
Nyt ajattelinkin että laitan koko härvelin myyntiin, kun ei niin kauheasti ole käyttöä ollut ja lisäksi on alkanut iltaisin tuntumaan ihan selkeitä potkuja! :heart:

teppana Meidän neuvolassa saa ainakin vaihdettua tätiä jos ei oman tädin kanssa synkkaa. Meinasin itse kanssa kakkosta odottaessa vaihtaa tätiä kun tämä nykyinen puuttui niin älyttömiin asioihin ja oli aivan älyttömän ärsyttävä monissa asioissa, että monta kertaa lähdin itku kurkussa sieltä pois joidenkin typerien kommenttien vuoksi. Edelleen sama täti eikä tunnu enää olevan yhtään niin ärsyttävä. Liekö puolen vuoden vuorottelu vapaa rauhoittanut mammaa! :D Ja jotenkin osaan jo olla välittämättä älyttömistä kommenteista ja typeristä neuvoista.

Mindi83 Musta kanssa tuntuu että kaikilla hipoo ja 20vkoa kun itse matelee pienien viikkojen kanssa perässä. Sama mulla oli esikkoakin odottaessa...

(.) Tänään ollut taas huippu hyvä päivä, kun ei ole tehnyt ollenkaan pahaa! :O *koputtaa puuta* Lähdinkin heti aamulla lasten ja mun äidin kanssa reissun päälle. Käytiin tädin luona kyläilemässä ja sitten kaupoilla. Ostin Lindexiltä ison kasan lapsille housuja... se on ihan huippu se niiden ota 3 maksa 2 "tarjous"! Samalla tuli vähän niitä vauvan vaatteita katseltua ja voi ei miten ihania ne on!!! Vielä en ole kyllä mitään ostanut vauvaa varten...josko sais sukupuolen selville niin vois ostaa heti jotain tyttö tai poika väristä...

Tunnin päästä pitäisikin olla istumassa taas koulun penkillä ja siinä tämä päivä sitten taas menikin...

Liro ja papunen 15+2

JennyAdelina (meniköhän nick oikein), täällä yks joka asuu kans samalla suunnalla, tarkemmin sanottuna täällä Ylivieskassa ;)

misc, no just, pitäshän palvelut saada omalla äidinkielellään. Tuntuu hassulta ajatellakaan tuollaista kun ite asunut aina ihan täysin suomenkielisellä alueella..

teppana, kiitti kannustavista sanoista :) pitää vaan uskoa ja luottaa itteensä että tulee pärjäämään. Ja miksei sitä kun muutkin pärjää :)

Tänään olin siellä sossussa. No siellä sanottiin että heidän "sosiaalitapauksille" varatut kämpät on menneet ja on tosi pitkät jonot. Mutta ne antoi puoltavan lausunnon sille että saisin vuokra-asunnoilta nopeempaa kämpän ja että hoitavat vuokratakuun jne. No hain neuvolasta sitten sen raskaustodistuksen, sieltä tosiaan sai sellaisen, ja vein sen vuokra-asunnoille. Sanoivat siellä että vähän on tullut irtisanomisia mutta katellaan kuun lopussa miltä näyttää. Hirvittää vaan että jos joudun jonnekin kauas keskustasta (ei autoa) ns. huonolle alueelle. Mutta ei voi sitten mitään, pitää ottaa se asunto jonka saa ja olla tyytyväinen jos saa edes jonkun :) Sossun täti muuten sanoi, että jos luottotiedottomuus olis este asunnon saannille, niin tän kaupungin kadut notkuis asunnottomia, että enpä taida olla ainoa. Siis kyllähän mä sen tiedän, mutta kun aina kuulee ihmisten parjauksia ja haukkumisia siitä että oon sössinyt raha-asiat niin sitä alkaa kuvitella että todella on ainoa näin "kauhea ihminen".

Musta kans tuntuu että oon pienillä viikoilla ja muut huitelee edellä. Muttei se haittaa, kaikki aikanaan :D

Sain siirrettyä rakenneultran aikaa, se on nyt sitten 9.11. VASTA. Tuntuu että siihen on ikuisuus.. perusneuvolakin on sitä ennen, 25.10. Sitten ehkä minäkin osaan sanoa synkkaako neukkutädin kanssa. Kerran oon vaan sen luona ollut ja silloin se tuntui mukavalta :)

LD + Pikkunen 16+1

Piti tulla pikaiseen kirjoittamaan kun luin tuossa odotuskirjastani, että edellisellä kerralla tunsin ekat kunnon pienet potkut vk 17 ja liikkeet näkyi mahan päältä vk 19+5. Nyt siis 17+3 ja ei pienen pienintäkään tuntemusta yhtään mistään liikkeistä!!! Odottavan aika on pitkä :whistle:. Tässä se doppler on kyllä hyvä kun muuten alkaa miettimään kaikkea...

Pinnasänky odottaa kokoamista mutta muuten uusi lastenhuone on kaappien sisältöjen siirtoja ja tauluja vaille valmis =). Paras pistää tuulemaan kun on fiilistä... Siihen kaappien sisältöjen siirtoon meneekin tovi kun tää projekti vei jo kaikki energiat pitkäksi aikaa! Oma makuuhuone muistuttaa nyt varastoa mutta paras pitää verho kiinni ja käydä siellä vaan nukkumassa ;).

Ai niin Littledeath: Sä sanot siellä vuokra-asunnoilla etten suostu muuttamaan kauas etkä huonoille alueille vauvan kanssa. Jos sulla ei ole autoa niin palveluiden pitää olla lähellä ja arki helppoa ja turvallista pienen kanssa! Kyllä sielläkin varmaan missä asut on kaupungilla tai jollain muulla vuokrafirmalla asuntoja ympäriinsä. Joitakin tarjotaan toisille ja joitakin toisille sit varmaan pärstän tai jonkun muun mukaan... Tiedä häntä. Täällä ainakin on paljon tyhjiäkin asuntoja kuulemma ja valikoidaan kyllä kuka mitäkin saa tarkkaan. Joitakin asuntoja unohdetaankin välillä laittaa vuokrattavaksi kun niitä on niin paljon... Ei kaikkea voi huomata ja muistaa :headwall:

Yhteistyössä