Maaliskuun mussukat 2011 *Lokakuussa*

miirunen Lantionpohjan lihakset tarttee jumppaa, eikö neuvolassa ole tällaisesta kerrottu???? Siitä kyllä lukee vähän väliä jossain vauva- tai muissakin naisten lukemissa lehdissä.

On mullakin käynyt edellises odotuksessa ja synnytyksen jälkeenkin. Nyt oon alkanu toden teolla jumppaamaan ja tuloksiakin saanut :) Kaikki kudokset turpoilee raskauden aikana, eikä toi ole mikää hävettävä asia, vaikka en mä siitä ole kuuluttanut kellekään. Liikkeelle vaan ja tehokasta on kävely, samalla voit tehdä lihasharjoituksia. Jos huomaat et aivastus on tulossa, jännitä kyseiset lihakset ja aivasta, kyllä ne reenaantuu :)

Jossain luki että jos jaksaa tehdä harjoituksia joka päivä, tulee synnytys olemaan myös helpompi :D siihen tähdäten ;)
 
Huomenta!

Lantionpohjanlihakset... No joo mä tunnustan etten kyllä kertaakaan jumpannut ja ei ole ollut onneksi ja vielä ongelmia, ja synnytys oli kyllä tooosi helppo. Ponnistaminen mitä se on-fiilis vieläkin :p. Luulen et osaksi nuo on ihan kiinni omasta kropasta ja joillakin vaan ongelmia tulee helpommin. Vaikuttaahan siihen kudostyyppikin jne. Jumppaa tai ei! Tosin kannattaahan se jos vaan muistaa ja jaksaa... Muistamisesta se itsellä taisi olla kiinni!! Tuohon ikävään karkailuvaivaan saa muuten myös apua fysioterapiasta! Jos tosiaan pysyvää vaivaa jää asian kanssa niin hoitaahan se kannattaa.
Miirunen suurin syy varmasti tuohon nyt on se, että kohtu painaa siellä virtsarakkoa. Kyllä itselläkin lirahteli jossakin vaiheessa ekassa raskaudessa ja synnytyksen jälkeen... Muuten ei ole ollut sitäkään ongelmaa. Sitten vielä ihan "asiantuntijalta" kysyttäessä niin muutosta ei kuulemma ole tapahtunut sen löystymisenkään kanssa. Vaimo ei omaa edelleenkään kaapparilaivaa tai muutakaan valtamerialusta ;)

Adalaine: Hyvä että löytyi syy vuodoille! Mukavampi se on tietää mistä johtuu, ja varsinkin kun syy ei ole vaaraksi raskaudelle.

Täälläkään ei neuvolassa ole kuin sydänäänteen kuuntelulaitteet. Hienoja jos on tuommonen "etu" että saa saa aina ultrankin! Onnentyttö =)
 
Miirunen Mullakin oli sitä synnytyksen jälkeen. Aivastaminen, nauraminen yms sai sen aikaan. Se on ihan normaalia ja korjaantuu jumpalla. Tässä raskaudessa oli ilmeisesti jokunen viikko sitten sitä myös, en oo varma. Kiusallista ja noloa se on, mut onneksi se on vain väliaikaista.

Kiitos vastauksista muuttoasiaan. Kyllä se vaan niin on, että me muutetaan ennen vauvan syntymää.

Mahan kasvusta Ekassa raskaudessa mulla maha oli selkeesti kasvanut siinä rv 13-14. Tässä raskaudessa se pullahti esiin rv 9 ja se todellakin tapahtui yhdessä yössä! Olin pessyt ekaa neuvolaa varten housut, joita olin pitänyt justiis edellisenä päivänä. Hups, piti vetää vatsaa sisään, et sai housut kiinni. Vatsa tursusi housuista ja alkoi kivistää, kun puristi niin lujaa. Piilottelu oli tosi vaikeaa, kun vatsa oli siitä lähtien selkeä vauvavatsa. Isompi tämä maha on verrattuna esikoisen aikaan. Tämmönen oli ekassa rv 18-20 :ashamed:

Littledeath Täällä tuppukylässä ultrataan joka neuvolakäynnillä np-ultran jälkeen. Ainakin näin neuvolatäti kovasti kehui. Sen näkee sitten ensi viikolla, kun on neuvolaan meno.. Porissa asuttiin esikoisen aikaan ja siellä oli vain np- ja rakenneultra.

Meille tulee saletisti poika. Tyttö olisi mulle se odotetumpi, todella odotettu. Sitten kun ollaan muutettu ja hankitaan koira niin täytyy varmaan tyytyä narttukoiraan tässä tytön puutteessa :LOL:

Käytiin eilen neuleporukan kanssa Seinäjoen kädentaitomessuilla. Ollaan pidetty neuletapaamisia saman porukan kanssa reilun kahden vuoden ajan. Tosi kiva reissu oli, hyvää seuraa ja kassi täynnä kaikkee kivaa. Ostin sitte japaninsahankin. Se oli aikas hyvä löytö, ei meinaa ole yleisessä myynnissä. Lankoja ostin vain 5 kerää, melkosen hillitysti, kun vertaa viime vuoden Pirkkahallin saldoon :whistle:

Gorthaur ja Hemmo 15 poks!
 
Heippa mammat! =)

Paljon ootte kirjoitelleet, kahlasin syyskuun ketjun läpi ja nyt sitten tämän :) Kiriä piti, on ollut niin kiire, etten ole ehtinyt kirjoitella tänne. Ei nyt sinänsä mitään kummempaa ole tapahtunut, paitsi sain töitä äippäloman alkuun asti! JEI! :D Yövuoroja vähintään 1 viikossa, mutta ihan omaan tahtiin. Ymmärtävät, että opiskelu etusijalla. Helppoa rahaa ja todella helppo homma. Tää tuli niin tarpeeseen! Masussa ei mitään potkuja tunnu vielä. Kouluhommien kanssa on kiirettä, mutta ei auta kuin tehdä :)

ÖÖööö ei muuta, maanantaina neuvola ja silleen

GCS15 & Masukki rv 17+4
 
Tuosta sukupuolen selvittämisestä vielä, että itse oon vähän miettinyt että elleivät rakenneultrassa sukupuolta suostu paljastamaan niin sitten voisi mennä ehkäpä yksityiselle 4D ultraan... olen jotenkin niin utelias että en malttaisi odottaa loppuun saakka! :D :whistle:

Tuon kiinlaisen taulukon mukaan mulla on mennyt kaikki juuri päinvastoin. :D Nyt näytti että poika tulisi ja jos edelleen menee päinvastoin niin olisi sitten typsykkä. Vaan niin kauan luotan poika fiilikseeni kunnes toisin todistetaan!

Tuosta pissan karkailusta Täällä kanssa pariin otteeseen ilmaantunut moista inhottavaa vaivaa kun on oikein kyökkinyt ja puskenut oksennusta. : / :ashamed:
Muutoin kyllä kestää aivastukset, yskimiset ja muut mutta tuo raju oksentaminen on välillä sitten vähän haitannut. Ja lantionpohjalihaksia treenailen kyllä säännöllisesti, ettei pitäisi siitä johtua??

(.) Tänään ollut ensimmäinen päivä tällä viikolla kun en ole oksentanut... pahaa on kyllä tehnyt, mutta ylös ei ole onneksi tullut. Muutoin ei taaskaan sen kummempia... neuvolakin vasta parin viikon päästä...

Huomenna poksutaan!

Liro ja papunen 14+6
 
Kisak79
Onnea poikaveikkauksesta!! Pojat on ihania <3 Millaisella laitteella lääkäri totesi pojan vehkeet ja millä viikoilla? Olen kanssa käynyt nyt muutaman viikon sisällä kahteen kertaan ultrassa jossa ihan kunnon ultralaitteet (ei 4D laite). Molemmilla kerroilla lääkäri on näyttänyt kuvan minulle myös vauvan alapuolelta, jossa on näkynyt jalat ja virtsa-aukko, viimeisin viikoilla 16+1. Mitään ylimääräistä ei vielä jalkovälissä näkynyt ei napanuoraa eikä muuta. Lääkärikin on vain sanonut et tilanne on sama kuin lanttia heittäisi että arvaukseksi menisi. Tiedän hyvin että noilla viikoilla ei vielä välttämättä mitään näykkään vaikka poika olisikin, lähinnä vain kiinnostaa tämän sinun tilanteesi. Mielettömän ihana lääkäri sinulla kun arvioi sukupuolenkin jo!!

A 16+3
 
Iltoja!

Mökiltä kotiuduttu. Vähän sienestetty ja ulkoiltu koko päivä ja lopuksi saunottu. Ihana ilma oli tänään =)

Littledeath Siis oihan toi ihan kivaa, että ultrattais joka kerta. Mutta eikös se kuitenkin ole aika turhaa, ei voi muuta sanoa kun että kunnalla on paljon aikaa ja rahaa, paistaako kateus läpi :whistle: Täällä ultrataan tuo np-ultra, rakenne ja sitten taisi vielä olla lähempänä synnytystä yksi kerta. Alkuraskauden ultraan on kanssa mun mielestä ainakin ollut tosi helppo päästä, mutta ei siis tehdä jos ei pyydä/tarvitse. Oon ollut näihinkin ihan tyytyväinen.

Doppler Mä oon välillä ajatellut, että oishan se hienoa kun saisi itse etsiä äänet aina kun huolestuttaisi. Mutta sitten oon kuitenkin päätynyt siihen, etten sitä osta. Kun eihän sitä sitten kuitenkaan mitään voi tehdä vaikka jos joskus joku kaunis päivä niitä ei enää kuuluisikaan, mitäs sille sitten tekis ja aiheuttaisinko itselleni vaan lisästressiä, jos en löytäisi heti ääniä tai justiinsa kuulisin jotain "sivuääniä" joita en kuitenkaan osaisi tulkita...

Pissan karkailua ei ole ollut kyllä koskaan ja kuulun kyllä niihin jotka ei ole jaksanut oikeen niitä jumpatakaan :ashamed:

Kohdun kasvukipuja Millasia kipuja teillä on, vai onko ollenkaan? Mua on nyt nipistellyt tän päivän ihan hirveesti, tuntuu vielä että ihan joka puolelta.

Kiinalainentesti Tuon mukaan tulee tyttö. Edelliset on pitänyt paikkaansa. Edelleen ihan sama kumpi tulee, kuhan tulee :) Rakenneultrassa kuitenkin haluaisin tietää, jos vaan on suostuvainen näyttämään... oon utelias...

Suonenvetoja No niin sellaiset on nyt siis alkanut vaivaamaan, ja lisäksi käsiäkin särkee... ihaaaaanaaaa.

mulla on levottomat jalat, levottomat jalat... trallaallaaa...

Mindi83 14+6
 
Mulla taitaa noi kohdun kasvukivut olla aika tuntuvia kyllä. Yleensä aina iltasin/öisin alkaa sattua, kello kymmenen ja yhden välillä. Kerran oikeen kouras kunnolla, tuntui että jotain meni solmuun mahassa, se kesti joku puoli minuuttia. Ajattelin kysyä maanantaina neuvolassa siitä.
 
Kohdun kasvukipuja: Mulla kyllä vihloo alavatsaa vähän väliä. Ja on tuntunut alusta saakka. Välillä oli jo parempi, mutta nyt taas on ollut tosi kipeä. Piti päivällä kuunnella onko mahassa ketään, ku niin sattui. Just neuvolassa niistä puhuin ja kuuluu asiaan.

Kiinalainentesti:mSen mukaan meille olisi tulossa tyttö. Saisi kyllä mun puolestä pitää paikansa. Löysin tänään aivan ihanan mekon 8.50 ja koko oli 0-3kk. Meillä on kesällä paljon juhlia, joten jos tulokas on neiti ja mekko on sopiva, niin ei tarvii ku sukkahousut ja paita ostaa.

Ultra: Meillä on neuvolassa ultra ja naapuri sanoi että lääkäri ultraa kun on hänen vastaanotollaan. Mulla nyt menee vielä tovi ennen kuin menen lääkärille. Viikoilla 26-28 on lääkäri ja 36 on lääkäri ja th. Seuraavan kerran menen neuvolaan vasta marraskuussa. Lokakuun 27pv on ultra ja sen jälkeen varaan sitten neuvolan.

Doppler: Mä kyllä tykkään sillä kuunnella pienen sydäntä. Vielä kun ei tunne mitään potkuja, niin on ihana niitä kuunnella. Kai se lapsi veden lotina kuuluu siinä kans. Yleensä löydän sydämen läheltä lotinaa. Kovasti se pieni liikkuu siellä ja välillä saa metsästää sydäntä pitkään. Ja kun sen löytää ni hetken päästä se taas on toisessa kohdassa.


Silvia ja Vilianna 16+4
 
Kiinalainen testi
Mulla näytäisi Tyttöä esikoinen vaikka on poika. Tätä seuraavaa näyttäisi ennustavan myös tytöksi, joten onko se merkki että toinen poika olisi tulossa. Jos mulla ne vaan menee aina päinvastoin :)

Kohdun kasvukipuja

Varsinkin jos ei syö hyvin niin mulla on iltaisin maha mielettömän kipeä, ei siis ole kohdun kasvun kanssa mitään tekemistä mutta on siis tosi kipeä! Muutoin noita kasvusärkyjä on täällä kans, ei tosin kovin voimakkaina.

A 16+3
 
Huomenta!

Adalaine: En tiedä mitkä laitteet siellä on mutta ei ainakaan mitään 4D:tä ole.
Ihan selkeästi miehen kanssa hommeli nähtiin (tai luullaan sit nähneemme jos ei olekaan poika) ja ei tosiaan ollut lääkärinkään äänessä epäilystäkään. Viikkoja oli 16+4 mutta ekaa kertaa sanoi samaa jo nt-ultrassa =). Noi hommelithan tosiaan lähtee jo erilleen vk 9 eteenpäin eli kyllä näillä viikoilla siellä pitäisi olla jo aika selkeästi erilaista näkymää. Tosin riippuu kai lääkäristä miten ultraa ja mitä näkee. Ehkä myös jos ei ole ihan varma jättää mieluummin sanomatta. Mulla on suuri luottamus meidän ultralääkäriin jolla tosin olen käynyt jo varmaan 2000 vuodesta saakka yksityisellä ja sitten ennen lapsettomuushoitoihin lähettämistä tavattiin parin vuoden ajan kerran kuussa jne. Nyt onkin sitten ollut kiva molemmissa raskauksissa käydä hänellä. Ekasta sanoi samaa ja osui oikeaan mutta kuten joku aiemmin kirjotti mahdollisuus osua oikeaan on 50% ;).
 
Viimeksi muokattu:
dopplerista on mun mielestä turhaa ... miks stressata, onko sydänääniä, mä en jaksa joka päivä pohtia onko vauva hengissä. Kun ei turhaa murehdi niin selviää paljon vähemmällä. Ei ne äidit ennenkään ole kaiken maailman laitteita kotonaan säilyttänyt, ja uskon et voi olla enemmän rauhallisella mielellä, kun suhtautuu odotukseen ODOTTAMALLA :)
Vauva kuitenkin siellä on, ja jos niin käy että menetän hänet, ei siihen mitkään koti-laitteet auta. No, tietysti jollain tapaa ymmärrän keskenmenon saaneita et tarvii ne sydänäänet kuulla, mut joku sanoo takaraivossa et tulis vaan olla luottaivainen ja näin taata rauha pääkoppaan... Toisaalta mä murehdin ennemmin raha-asioitakin kun tulevaa lasta, en oo odotusaikoina oikein osannut alkaa pelkäämään päivittäin et mitä jos ...??? Ihmiset on tässäkin kohtaa erilaisia...

sukupuolesta tuskin kysytään rakenneultrassa kumpi on, ellei lääkäri sitä itse sano, ja ole TOOOODELLLA varma. Niin monesti kuullut VARMANKIN tiedon menneen vikaan... Et odotetaan tyttöä, ja laitetaan kaikki tytölle valmiiks, vaaleen punaisia tapetteja myöten, Ja uppaheikkaa: SEHÄN ON POIKA :D
Ja kun tiedän kuinka paljon tyttöä tänne muut odottaa, voin kuvitella et kaikki hurahtais ostamaan vaan tyttö-tavaraa... Mä oon jalat maassa-tyyppi tässäkin asiassa vissiin.. ;)

eli maltilla mennään, ja aletaan sitä hössötystä sitten kattomaan vuoden vaihtuessa, kaveri pitää mulle vauva-kutsut jossain vaiheessa, sitä odotan innolla :) kummastakaan aiemmasta ei ole pidetty, ja nyt mä itse toivoin et haluaisin meille sellaset sitte äitiyslomalla. On kiva jutustella koko ilta muiden äitien ja muiden kavereiden kanssa, kerrata synnytykset ja kuunnella vielä lapsettomien haaveita :) ja mikä parasta, olla yhdessä yks ilta, syödä hyvin ja pitää hauskaa vauva-hömpötysten keskellä :heart:

tänään vois siivota auton... oikeen jos pesis ikkunat sisältäpäin... remppaa jatkuu viel tänää jossain määrin, ja mua ei siihen tarvita... joten keksittävä omaa puuhaa, ja mieluiten jotai järkevää :) Nyt iski nälkä, siispä aamupalaa laittamaan.
muksaa sunnuntaita kaikille valaaksi muuntautuville :LOL:

Flower again ja Rakkauspakkaus viikolla: 17+4 jebajee :D
 
kisak79
Uskon kans et varmasti näillä viikoilla jo pitäisi jotain muuttunutta nähdä ja uskon ettei lääkärinne muuten vain epäilyjään teille sano, kyllä siinä pitää olla ammattilaisen tarkkuutta pelissä!! Esikoisesta tosiaan nähtiin ulokkeet vasta myöhemmin mutta en muista että näillä viikoilla olisi alapäätä katsottukaan joten ei ole mitään omaa vertailukohdetta. Noh mun täytyy odottaa rakenneultraan asti, sielä on 4d käytössä joten eiköhän tuo sukupuolisalaisuus tule paljastumaan :)
Mutta onnea tulevasta miehen alusta!!

dopplerista
Itselle doppler laite on tuonut suuren hyödyn. Nyt en ole enää päivittäin kuunnellut, mutta se tuo rauhallisuuden tunteen kun tietää että tarvittaessa voi kuunnella omaa pikkuista jos haluaa. Itse olen laitetta käyttänyt esikoisesta ja nyt tässä raskaudessa eikä kertaakaan ole tullut eteen ettei lyöntejä löytäisi. Itse keskenmenon kokeneena voin kertoa että parempi kuunnella laitteella kuin stressata tai toivoa että kaikki on hyvin. Eipä siitä haittaakaan ole. Hattua nostan niille jotka ilman laitetta ottavat rennosti, koska itse sen laitteen todellakin tarvitsen jotta osaan olla huoleton!!

OmaaNapaa
Paino ei ole vieläkään noussut, maha on jo kovasti tullut esille mutta paino pyörii samoissa lukemissa kuin ennen raskautta. Tästä se kohta varmaan lähtee liikkeelle kun vauvalle tulee painoa ja kohdulle kokoa.

A 16+4
 
dopplerista
Itselle doppler laite on tuonut suuren hyödyn. Nyt en ole enää päivittäin kuunnellut, mutta se tuo rauhallisuuden tunteen kun tietää että tarvittaessa voi kuunnella omaa pikkuista jos haluaa. Itse olen laitetta käyttänyt esikoisesta ja nyt tässä raskaudessa eikä kertaakaan ole tullut eteen ettei lyöntejä löytäisi. Itse keskenmenon kokeneena voin kertoa että parempi kuunnella laitteella kuin stressata tai toivoa että kaikki on hyvin. Eipä siitä haittaakaan ole. Hattua nostan niille jotka ilman laitetta ottavat rennosti, koska itse sen laitteen todellakin tarvitsen jotta osaan olla huoleton!!
Samaa mieltä.
Mulla vaikuttaa myös se että olen iltaisin yksin kotona (meillä on vielä omat kodit) ja jos siippa tänne tulee, niin tulee klo 22 aikaan. Ja kun olen yksin täällä hiljaisuudessa, niin murehdin että onkohan vauvalla kaikki ok...
Ennen kuin kuulin sydämen dopplerilla, niin kyynelehdin monta kertaa, onko kaikki ok.
Nyt löydän äänet nopeasti ja se rauhoittaa mieltä. Tuleva isäkin kuunteli ääniä tänään. Mä en potkujakaan vielä tunne, niin ihanaa edes kuulla ne äänet.

Eihän sitä mitään voi tehdä jos vauva ei olekkaan enää elossa. Mutta voi saada aikaisemmin lääkäriajan eikä vaan olettaa että kaikki on masussa ok.

Eriasia tietenkin olisi meillä olisi jo toinen lapsi ja tokkopa silloin kerkeisin edes miettimään ääniä.
Mun äiti sanoi että oli se stressaavaa aikaa kun ei ollut ultraa ... kun meitä odotti. Vasta sitten kun tunsi potkut, niin pystyi nauttimaan raskaudesta.

Silvia ja Vilianna 16+5
 
Mindi83: Tämä kunta kyllä on todella velkainen jne. Juuri kuulin äidiltäni, että neuvolaan oli aikoinaan kerätty ultrauslaitteita jonkun kampanjan avulla ja siinä onnistuttu :)

Kotidopplerista, mä olen vähän kahden vaiheilla.. Jos mulla olisi sellainen, niin rauhottaishan se jos sais ne vauvan sydänäänet kuuluviin. Mut jos en jostain syystä saiskaan niin varmaan hermoilisin itteni kuoliaaksi. En kumminkaan tuota aio hankkia.

Sukupuolesta, mä aion rakenneultrassa kysyä, jos suinkin mahdollista että jotain näkyy. Nyt vasta oikeastaan alkanut miettiä sitä sukupuolta, kun on tosiaan varmaa että tuolla masussa vauva on :D

Mä näin taas ihan kummia unia viime yönä. Menin näillä viikoilla synnyttämään, ja ihmettelin vähän että eihän se lapsi vielä voi selvitä hengissä kun mulla ei ole viikkoja kuin 16 hädin tuskin. Oli kauheita supistuksia jne. En sitten tiedä onko mulla yöllä ollut mahakipua. No ne kumminkin loppuivat ja sen jälkeen kätilö sanoi että joo ei se vauva olisi elävänä pysynytkään, muttei vaan sanottu sulle ettet hermoile. Sitten se katsoi 4D-ultralla ja vauva oli todella ihanan näköinen, näkyi yhtä selkeästi kuin jos ois jotain videota katsonut. Ja se oli poika.
No toisessa unessa vauva yhtäkkiä tuotiin mulle kotiin, ja se oli jo tosi iso. Se puhuikin jo ja sillä oli hampaat. Kaikki onnitteli mua vauvasta ja tuli kattomaan, mutta mä olin sitä mieltä että mä en ole synnyttänyt ja tuo ei ole mun vauva. Kaikki vaan höpötti että olet sä synnyttänyt. Mä tunnustelin mun mahaa ja musta se oli vieläkin raskausmaha. En tuntenut lasta omakseni ja olin lähinnä ahdistunut. Huh huh.

Harmittaa kun mun pitää siirtää sitä rakenneultra-aikaa koulun takia. Ja muutenkin stressaa kaikki, tuo työharjoittelu josta en tykkää yhtään, tiistainen sossun aika ja aaaargh. :/ Tuleeko tästä mitään. Mä haluan jo asunnon ja päästä laittamaan sitä mulle ja pikkuiselle. Haluan jo sen vauvan syliin asti!! :D

LD + Pikkunen 15+6
 
dopplerista vielä siis kun oon noita edellisiä odottanut en ees tienny et mokomaa vempainta on saatavilla muualle kun neuvolaan, tietysti voi olla et kahdeksan vuotta sitten ei niitä olekaan ollu, en tiedä. No mut oon elämässä oppinu niin paljon et oikeesti on vaan luottanut siihen et luonto tekee tehtävänsä. Kaikki ei aina suju kuten ajattelee, ja mullakin sisko koki keskenmenon, samaten kaks läheistä ystävää. Mut mä oon aika taitava myös sysäämään ikävät ajatukset päästä pois, jotenkin vaan järkeillen. KAverit onkin sanonu mulle monesti et onks joka asiaan pakko suhtautua noin järkevästi, noh, maalla kasvaneena sitä on nähty monet monet menetykset hyvin nuorena niin eläinten kuin ihmistenkin suhteen. Koen jotenkin olevani elämän karaistama.Monesti pohdin itseäni, et olenko liian tunteeton, mut siinä kohtaa läheiset sanoo et en ole :) ihan normi-tyyppi joka ei hurahda alennusmyynneistä, eikä shoppailusta muutenkaan.. Kaikki ei tartte olla vimpan päälle, eikä elämän tärkeimpiin asioihin kuulu rakennekynnet, hiustenpidennykset tai muukaan "teko-onni".
Ja kun on miettinyt tulevaa vauvaakin, on mieli kyllä rauhallinen, ehkä kai siks kun kaks on jo ennestään... en tiedä.. supistelee kyllä jos kovasti touhuaa, ja oonkin miettiny et noinkohan käy kuten edellisessä et pakkolepo alkaa jossain vaiheessa :D Mut mitä sitä kuluttamaan turhaan energiaa sellaseen mitä ei etukäteen voi tietää, tekee vaan parhaansa et nyytti saa hyvän alun elämälle jo odotusaikana :heart:

tää ei sitten ollu tarkoitettu kenellekkään teistä millään tavalla, vaan ihan vaan oman nupin tyhjäämistä erilaisista asioista mitä on tullu pohdiskeltua itseksensä :)
 
Dopplerista niin meilläkin se on käytössä ja tykätään. Ehkä joka toinen päivä kuunnellaan ja kun liikkeitä ei vielä tunnu niin sillä sitten tietää kaiken olevan hyvin. Myöhemmässä vaiheessa sama et jos on hiljaisempia kausia voi kuunnella ja huokaista helpotuksesta. Toisaalta onhan se sillä tavalla turhakekin että ilmankin pärjäisi!
Poitsukin tykkää kuunnella vauvan ääniä ja sitten taputtaa mua mahaan ja sanoo vauva. Sitten kysyttäessä miten sydän sanoo tai miten vauvan sydän sanoo mamman masussa niin taputtaa itseään rintaan ja sanoo pum pum pum. Joskus vielä laittaa eka käden korvalle niin kuin kuulokkeen ja sitten vasta taputtaa rintaa ja pum pum =). Joskus on hauska kun hän nostaa paitaa ja näyttää omaa mahaa ja sitten nostaa mun paitaa ja taputtaa mun mahaa... Söpistä :heart:
 
flower again: tutulta kuulostaa tuo sun teksti. Siis että itekään en hurahda tollasista jutuista eikä materia tuo onnea.
Mulla vaan on se että elämän tuomat vastoinkäymiset ja karaisemiset on tehneet musta pessimistin. On todella vaikeaa luottaa että kaikki menisi hyvin, mutten muutakaan voi. Jotenkin sitä ajattelee että se miten tämä raskaus ja kaikki menee, ei ole mun käsissäni.

Mitähän se onni mulle olis.. pieni, vaatimattomasti sisustettu asunto, mun ja vauvan pesä jossa saadaan ihan rauhassa olla. Myöhemmin tavallinen yh-arki iloineen ja suruineen. Onnea ja iloa siitä kun saa seurata oman lapsen kehittymistä ja nauttia siitä kun saa olla äiti. Tiedän jo nyt ettei meidän pienessä perheessä tule olemaan varakasta, en voi ostaa lapselleni kalliita vermeitä jne. mutta ainakin voin opettaa sen ettei materia tuo kaikkea onnea ja yksinhuoltajuus ei ole mikään mörkö. Tottakai haluaisin tarjota lapselleni parasta mutta täytyy mennä niillä eväillä mitä mulla on. Haluaisin oppia muuttumaan siinä suhteessa että voisin opettaa lapselleni positiivisuutta ja iloisuutta.. mutta ehkä opin niitä itse sitten lapselta.
Huh kun tulee vedet silmiin kun tuota kirjoitti, kyllä nää hormonit sitten laittaa ihmisen omituiseksi.
 
Eipä ole koskaan ollut varaa ottaa rakennekynsiä... Kampaajallakin käyn pari kertaa vuodessa.
Vauvan vaatteet tulevat aika pitkälle olemaan kirppikseltä ja myös osa on minun vanhoja. Minä elätän tavallaan palkallani 2 ja maksan sähköt, vakuutukset, vuokran ja mies saa sen pienen työttömyyskorvauksen joka vielä pienenisi jos minun luokse muuttaisi. Nyt joku ajattelee, että miksi hän ei etsi töitä. No niitä etsitään kokoajan, mutta kun on ulkomaalainen ja suomenkielen taito ei ole kuulema tarpeeksi hyvä. Nyt on vaikea päästä siivoamaankaan, jos ei puhu hyvää suomea.

Ainoa mitä aijon ostaa uutena on yhdistelmät, matkarattaat ja turvakaukalo. Haluan että ne kestää tällä lapsella ja ehkä vielä seuraavallakin. Parvekevaunut yritän etsiä edullisesti ja pinnasänky on saatu naapurilta. Siihen ostan tosin uuden patkan.
Äitiyspakkauksen otan, niin saa lisää vaatteita ja makuupussin...

Silvia ja Vilianna 16+5
 
Viimeksi muokattu:
Siis mähän oon nyt varsinainen stressaaja ollut tämän raskauden aikana. Vaikka yleensä en ole kauhea stressaamaan vaan otan elämän aika rennosti. Mutta ei voi muuta sanoa, kun että keskenmeno sekoittaa pään, siinä alkaa ajattelemaan liikoja ja ei voi yksinkertaisesti luottaa siihen että kaikki olisi hyvin. Voi olla että koska ed. keskenmeno oli vielä tämän vuoden puolella, niin siitä on niin vähän aikaa etten oikeen ole henkisesti siitä menetyksestä täysin toipunut, varsinkin kun se iski kun salama kirkkaalta taivaalta. Mutta en siltin hanki sitä doppleria :D Esikoisen aikana en usko, että kauheesti oli edes markkinoilla, en ole varma. Esikoinen on syntynyt siis -04. Kuopuksen aikana varmaan olikin, mutta kuten sanottua en ole siis edellisissä odotuksissa ollut näin paniikkipirkko :LOL: Kun oon saanut tänne vähän itseäni purkaa ja joiltain järkeviä neuvojakin saaneena voin sanoa, että paniikki on noin puolittunut :)

Littledeath: Heh, no onhan se hienoa, että kunta pitää odottajista huolta. Voishan sitä rahaa huonompiinkin asioihin laittaa :)

Kulutuksesta Lasten synnyttyä, minä olen vähän niinkuin itseni unohtanut ja lapsille sitten ostelen paljonkin vaatteita sun muuta tilppehööriä. Välillä täytyy oikeen muistuttaa, että voishan sitä itsellekin joskus jotain ostaa. Joku voi pitää mua hulluna, mutta mä en pidä kirpputori vaatteista. Siis mulla on joku fobia ostaa sieltä mitään... pitäisi varmaan kokeilla. Tulisi halvemmaksi ainakin : /

Mä taidan tästä hipsiä suihkuun vähäksi aikaa rentoutumaan :rolleyes:

Mindi83 15+0 POKS!!! Vielä neljä päivää neuvolaan...
 
Onko jollain muulla koko ajan nälkä?????
Siis ihan kamala nälkä, sellainen, että tuntuu kuin pyörtyis jos ei saa ruokaa?
Mä en uskalla ees ajatella mitä tulen painamaan maaliskuussa mut mun on pakko syödä. Ja oon tosiaan yrittäny syödä tavallista ruokaa, en ole millään sipsit/kebab/hampurilainen-linjalla mutta... Jos vaikka syön välipalaksi porkkanoita tai omenan niin ei se mitään auta. Pakko saada esim. pari voileipää tai mysliä lisäksi. Ja vaikka olis syöny iltapalaa kello yhdeksän niin yhdeltätoista voi olla taas aivan älytön nälkä. Ja neuvolassa hymistellään että odottavan äidin energiantarve kasvaa noin yhden maitolasillisen verran päivässä!!! Jeah right, tavallisesti (ei raskaana) mulla siis ihan normaalia syömistä mutta nyt tuntuu ettei mikään riitä!
Sama homma oli esikoisesta ja olinkin jo helpottunu kun alkuraskaudesta ei tätä vaivaa heti ollut. No nyt on.. Ei ku syömään :popcorn:
 
Huomenna olis meillä rakenneultra edessä. Haluaisin ite tietää kumpaa sukupuolta tänne lupailtaisiin mutta meillä päin neuvolassa se ultratäti ei kerro! : / Isännän mielestä se on taas hyvä ettei se täti kerro kun mies ei halua tietää kumpi olis tulossa.. Mutta nyt jännäilemään huomista... :)

Sasuma ja taapero 19+0 POKS :heart:
 
Urholiina Siis todellakin on nälkä! Painoo on tullut tähän mennessä +4kg ja aloitin nyt rajoittamaan tota syömistä. Hirvee nälkä kalvaa jatkuvasti, mut pakko saada painonnousu kuriin. Ei auta salaatit yms kuin max. 1h : /

Kulutuksesta Meillä pyritään elämään mahdollisimman ekologisesti, joten ihan senkin takia on kulutusta vähennetty reilusti. Pihtaillaan vedessä, sähkössä, bensassa yms.. Ruoan suhteen otettiin budjetti käyttöön, kun siihen meni rahaa aikoinaan meiltä kahdelta vähintään 120€/vko. Budjetti on nykyään 75€/ vko ja se karsi pois kaiken turhan; suolakeksit, risifrutit, keksit, suklaamurot yms. Enää ei lasketa kaupassa summaa, kun ei tulee ylitettyä tuota budjettia.
Ainoo mihin pistän rahaa sen kummemmin miettimättä on mun käsityö/keramiikka/askarteluvärkit. Huonosti pystyn hillitsemään halujani niiden suhteen :ashamed: Nyt sentään oon pystynyt sen verran hillitsemään, etten enää hassaa rahaa niihin niin paljoa kuin esim viime vuonna.
Itselle ostettavissa vaatteissa panostan ensisijaisesti laatuun, koska käytän samoja vaatteita vuosia. Kengät on yleensä joko Rieker tai Ecco, mut mulla on jaloissa sen verran monta vaivaa, et pakko panostaa kunnon tossuihin. Lapselle ostan vaatteita kirppiksiltä ja alesta yleensä. Talvihaalarit Reimalta. Vain jos on tosi hieno must-juttu niin sitten normihintaisena. Pojallani on samallaiset astuntavirhejalat kuin mullakin ja ensisijainen hoitokeino on tukevat kengät. Leluina pojalla on Brion palikoita ja junaratajuttuja, johon jo ostinkin joululahjaksi lisäosia. Lisäksi on Duploja, pehmoleluja, palapelejä, Plaston autoja yms perinteistä ja kestävää.
Yleisesti ottaen panostetaan kaikessa kotimaisuuteen ja laatuun. Kertakäyttöshittiä ja rimpuloita kamoja ei osteta, ne tulee kalliimmaksi lyhyen käyttöikänsä takia.

G&H 15+1 hetkisen vielä.
 
littledeath älä epäile omia taitojasi pärjätä yh:na :hug: sä olet viel nuori, ja ehkä se epäröinti johtuu siitäkin. Mä uskon et jokainen yh pärjää kyllä!!! Lapsi tuo niin paljon vastuuta, että odotuksen ajan siihen alitajuntaisesti on valmistautunut. Ja ei se mikään häpeä ole, jos ei pärjääkään ja tarttee esim apua äidiltään tms. Kyllä sitä apua tarvii silti osata pyytää, oli yh tai ei :)
Ja mä olen aina joutunut elämään niukasti. Rakkautta ei voi ostaa rahalla, ja pieni lapsi ei sitä todellakaan ymmärrä jos sen vaatteet on esim kirppikseltä, nää mun kouluikäiset sen jo hiffaa, mut silti ostan paljon kirppikseltä, koska ne on tosiaan niin paljon halvempia. ja jos mä saan elatusmaksuja hiukan alle 300 e kuussa, ja ostaisin molemmille kaiken uutena, se ois vähän mitä pystyy kerralla ostamaan. Nyt hiljakkoin tein elämäni ensimmäisen postimyynti-tilauksen H&M:ltä,lapsille nekin kaikki. Mut totesin et kerran siel on se tili-mahdollisuus, ni käytän hyödykseni, kun sitä voi lyhentää sitten vaikka kympin kuussa. Ja lapsilla on vihdoinkin uutta vaatetta, ja ne oli tosi edullisia.

kengät siis oon kyl huomannut et jos ostaa halvimmat, niitä saa ostaa sit monet vuodessa... Mut aina ei itselle pysty parhaimpia ostamaan... No, pärjänny oon aina, ja niin vastakin. Mut se on tosi et kengän tarttee olla sellanen et se tukee jalkaa. Ne uggit näyttää aika hauskoilta, mut oon pohtinu, et ne ei sit kyl taida jalkaa hirveesti tukea... onko kellää kokemusta??????

Normi-lapsi-viikko alkaa, joten koululaiset laittamaan kouluun mars :D Tsemppiä ketä oli menos ultraan tai neuvolaan tänään :) en enää muista mihin kaikkeen mun piti vastata...... se raskausajan domestos vaivaa... eiku dementia :D
 

Yhteistyössä