Maaliskuun mussukat 2011 *JOULUKUUSSA*

HEIPS KAIKILLE!

Useamman viikon on jo tullut lueskeltua täältä muiden juttuja ja nyt lopulta sit päätin issellekin tehdä nimimerkin ja tulla kirjottelemaan tänne.

Tämä tuleva vauva sai alkunsa juhannuksena puolitarkoituksellisesti :saint: Seurannoissa tulee käytyä normaalia enemmän, kun 1.tyypin diabetes on mukana. Ensimmäinen vauva siis tulossa. Laskettuna aikana 20.3.

Anmaria rv 26+0 Poikalupaus

Hyvä huomata etten ole ainoa jolla tänään palanut käämit.. Menin aamul labraan rh-juttujen takia ja kysyin samalla voisko ottaa sen hb:n kun olo on aika hirvee..Ei, ei he voi, tarvii lähetteen! aargh!No, lähin siitä terkkariin jossa oli miljoona ihmistä enkä jaksanut alkaa oottamaan.Kysyin puhnron johon voin soittaa et lähetteen saa ja menin ulos soittamaan..No, hoitsu oli sitten et ei hän kyl sais lähetettä tehä kun se pitäs tehä neuvolasta!! aargh..Sanoin etten varmaan oota 18.1. asti että täti nyt vaan kirjottaa sen lähetteen.Suostui lopulta..Ja takas labraan. Että kyl oli vaikeeta saada yksi verikoe!
Soitin sitten äsken tuloksia: hb 125!!!!!!!!!!:O:O meinasin penkiltä pudota.. Mikä tän mun olon sitten selittää??????????????????????????????????????????????????? oon varmaan vainoharhainen sitten! Ja tämä tarkoittaa sitä että kun tää saikku loppuu ke niin to täytyy mennä painaan niska limassa töitä ja olla elämänsä kunnossa :kieh:. Varmaan on aika turhaa hakea lisää saikkua väsymyksen ja voimattomuuden takia kun hb on noin korkealla. :mad: Siis hyvä asiahan se on et hb on noussut eikä tarvi mättää tabu tolkulla rautaa naamaansa ja kärsiä hirveistä vatsakivuista, mutta kun olo on kuin jyrän alle jääneellä kokoajan, enkä kyl varmasti ole parhaassa mahd työkunnossa.
No, onneksi en kerennyt hakemaan apteekista kalliita rautalitkuja, säästyi nekin viimeiset rahat :p.
Mä ärsyynnyn nykyään tosi helposti ja vedän pultit kaikesta..Eniten mua ärsyttää se, et mä olen niin väsynyt ja sitten vaaditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä! Tekis mieli laittaa lappu otsaan että haloo, olen raskaana, mua väsyttää enkä pysty toimimaan kuin robotti!!!:headwall: Se, että ole sairausLOMALLA tarkoittaa muiden mielestä sitä, että mulla on sitä aikaa sitten siivota kämppä, pestä pyykit, kuskata lapsia tarhoihin, tehdä ruoka ja kuunnella vielä kettuilua kaupanpäälle siitä että " miten sinä voit TAAs olla väsynyt".. Myös minä joskus salaa toivon että joutuis ihan osastolle vuodelepoon, sais vaan olla :whistle:.. (äkkiäkös sitä pääsee kun alkaa tarpeex viiraamaan nupista :D ). Nyt mä kyl päätin että jos tulee ennen maaliskuuta tilanne et ehdotetaankaan osastolle niin otan heti paikan, maksoi mitä maksoi!

:hug: kaikille muillekkin joiden miehet ei vaan tajuu....

VÄSYNYT kike79& pikkupieni 24+4

Monilla tuntuu olevan täällä Hb:n kanssa laskemisprobleemoja. Issekin kuulun tähän ryhmään. Viime tiistaina hb oli 109. Ei ollut Retaferin kuukauden kuuri purrut olleskaan, ainoastaan laskenut 116:sta.
Apteekkiin piti taas suunnistaa ja ostin poretabletteja ja sellaista litkua, jos ne tuntuisi paremmin imeytyvän. Meinaa kyllä tulla nukuttua melkosesti, taitaa selittyä osaksi tuolla hb:n mataluudella...

Anmaria 26+0

Tsemppiä kaikille miesten kanssa taisteleville. Sain itse viikonloppuna oikean hormonihirviökohtauksen ja johan helpotti :)

Te, joilla on kipeitä suppareita, vaatikaa ihmeessä neuvolassa, että ottavat streptokokkikokeen. Esikoisesta ei otettu ollenkaan ja syntyi ennenaikaisena. Eipä sairaalassakaan otettu sitä koetta, vaikka olin sielläkin suppareiden takia vuodelevossa.

huh huh, onpas kiukkuisa mammoja liikkeellä ;)

nooo, josko huomenna olis parempi päivä.... musta taas tuntuu et tää raskaus on ollut niin auvoista kun ei hormonit heittele raivon partaalle.. osasyy lienee tää nykyinen parisuhde, jossa mua kohdellaan tosi hyvin varsinkin nyt odottaessa.. kyllä moni mies tarttis herätyksen, että se puolison huomioon ottaminen onnistuisi..
Ootteko sellasia, että on helppo toiselta pyytää apua kotihommissa? vai meneekö se niin et odottaa et toinen tekis kans jotain, ja jos/kun se ei tee, niin meneekö käämit samantien ja kipakasti vaatii miehen osallistumista edes johonkin...????
Ennen vaikka pyysinkin, ei mitään tapahtunut entisen miehen taholta. ei auttanut napakatkaan kommentit joten tein sitten kaiken itse.
Nykyinen mies tekee kyllä, mutta vallankin kehottaa että jos jotain tartten mun tarvii vaan pyytää ja hän auttaa. Eli monesti käy niin , etten ite vaan hoksaa sitä apua pyytää. Mutta myös oma äänensävy kertoo paljon.. oon siksi koittanu opetella myös sitä itsensä lukemista, että millä tavalla itse puhun toiselle... psykologista..
Ja koska mä oon päivät pitkät himassa, teen mieluusti kotityöt mitkä vaan vielä sujuu. Jos on väsynyt päivä, jätän suosiolla tekemättä, mutta ei siitä mitään haukkuja onneks tule, mies vaan toteaa et no, sähän oot raskaana, et sä voikaan jaksaa ihan samalla tavalla kun ennen :) viisas miäs ;) sit kun mies on kotona esim viikonloppuisin, tekee hänkin ruokaa ja muita mitä tarvii.

vattihattu mulle ainakin sanottiin labrasta lähtiessäni, että iltapäivällä sain soittaa neuvolaan tuloksista. soitin, ja koska paastoarvo vippas, mä pääsin heti seuraavana päivänä neuvolaan saamaan opastusta.
En tiedä soittaisko ne sulle jos arvot heittää.. vaikee sanoo kun täällä on lääkäreistä lähtien kaikilla oma tapansa toimia. Sinuna soittaisin ja varmistaisin asian neuvolasta vaiks sitte huomen jo.

maksalaatikko... siis voi yök, en tykkää eli ei mun kohal tule ongelmia olla syömättä ;)

anmaria kovasti tervetuloa vielä tässä viimeisen kolmanneksen tiimellykseen :)

sokerirasituslitku toisaalta en ymmärrä miks ihmeessä KAIKESTA tarvii aina valittaa.... pieni paha on hulauttaa kurkusta alas pari mukia litkua, joka ei maistu maailman parhaimmalle, tyhjään mahaan ym ym,... eikö toisaalta ole hyvä että asiasta on tehty tollaiset seulannat,,,,
Jos ei sitä olis niin varmaan kaikki valittais et miksei tätä testata ollenkaan... ei vaan jaksa aina kun nykyään kaikki valittaa niin kaikesta.... ennemmin mä ainakin osallistun tollaiseenkin ja kärsin sen parin tunnin syömättömyyden, kun tietää että vauvan hyvinvoinnista on sentään kyse...

mä hilpasen tonne parikymppiseen pakkaseen iltalenkille koiran kanssa.. paljon vaatetta päälle... toppahousut ei oo kuukausiin menny kiinni, mut hiffasin lainaa miehen henkseleitä, niillä pysyy housut hyvin ylhäällä vaikka eivät kiinne mene. siispä huurustamaan hiuksia ja saamaan raitista ilmaa vielä illaksi :)

Flower Again kyseli miehen avunpyytelystä. Mä oon huono pyytelemään, kun sitten tulee piilokuittailua takaisin. Sanon tietysti jos on joku iso hommeli, jossa tarvitsen apua. Tiedän kyllä, että juurikin minun miesyksilö saattaa olla putkiaivo, eikä tajua lukea mun ajatuksia, mutta en jaksa olla koko ajan vinkumassa, että teetkö sitä/tuotko tätä/haetko sen... ;) Oletan, että voisi joskus käyttää kokonaisvaltaisesti aivokapasiteettiään ja miettiä omaa napaansa pidemmälle. Jos ei onnistu, niin mökötän tai olen vain.

Ja pakko oli valittaa sokerirasituslitkusta, kun niin kovasti vain kaikki vitutti.

miehistä niin, mä taannoin kysyin mieheltä et jos mä en jotain pyytäis niin huomaisko hän sen ite..? sanoi ihan vilpittömästi et valitettavasti ei.. et semmosia miehet sit vaan on, ei ne oikeesti tahallaan jätä huomioimatta... :) siispä yritän opetella minäkin pyytämään, koska mulle se ei kans ole luontaista että jonkun apua kinuan. Mutta tosiasia on sekin et niitäkin on ketkä ei ees välitä jos toinen sitä apua ois pyytäny montakin kertaa. ,,,,,,,,

Kaikille kiukkuisille tsemppiä ja kyllä se taitaa vähän niin olla, että useimmille miehille pitää antaa toimintaohjeet tai tuoda selkeästi avuntarve esille, ei ne ehkä itse huomaa... :stick: niitäkin sitten on, jotka ei siltikään tajua argh!!! Mutta en yleistä, miehiäkin on niin monenlaisia. Itse pyydän reilusti jos apua haluan ja kun pysyn asiallisena niin apua ja ymmärrystä myös saan. Joinain päivinä saattaa lipsahtaa väärällä äänensävyllä :D

Maksalaatikkoa voi varmasti syödä, kun se on "vältä" listalla, mutta mikä määrä on sopiva niin ehkä se kannattais kysyä neuvolasta. Maksamakkaraa viikossa 200 g on ok, mutta tiedä sitten miten se A vitamiinipitoisuus eroaa leverlådan kohdalla... LD jos saat selville niin kerro mullekkin paljonko voi syödä :p Söisin kyllä hyvällä omalla tunnolla kaiken makuisia Rennie tabletteja, koska ei niitä varmasti niin paljon voi syödä, että haittaa olisi. Ja eihän ne niitä apteekista raskaana oleville tuosta vaan suosittelisi jos olisi todella vaaraksi. lisäys lääkäri sanoi muuten, ettei Rennie ole kovin tehokas, että jotain cavisconia mieluummin tms.

Sokerirasitus torstaina edessä ja se yö juomatta pelottaa... Meneepähän aika liukkaasti se litku sitten alas kun on hirvee jano =) Vakuutuksen juuri maksoin, se ennen syntymää oleva otettiin. Jännällä tavalla ärsytti maksaa kallis lasku, koska toivoo, ettei sitä koskaan tarvitsisi!

Anmaria tervetuloa! Samana päivänä la ku mulla ja poika on meillekin tulossa :heart:

sasha80 Puhut asiaa! Vaatikaa ihmeessä streptokokkitesti! Enhän itsekään olisi tiennyt lainkaan, että mulla se on jos ei outojen alavatsatuntemusten vuoksi sitä olisi varalta testattu. Ja älkää ottako/vaatiko (tuskin edes ehdotetaan) turhaan antibioottikuuria tässä vaiheessa, koska uusii tod.näk. ja hoidetaan synnytyksen yhteydessä tipalla antibiootti.

Kike79 väsymyksestä olen nyt elävä (tai puolikuollut heh...) esimerkki siitä, että hb ei suoraan kerro onko olo mikä. Mulla oli torstaina hb 138 ja väsymystä tai oikeastaan juuri sitä jyrän alle jääneen oloa on ollut reilun viikon. Aiemminkin olen yöllä heräillyt kovaan janoon ja vessaan useita kertoja, mutta nukahtaminen ei ole ollut vaikeaa. Viime viikko meni aika sumussa, nukuin tosi huonosti sekä aivan liian vähän ja torstaina nlassa siitä puhuttiin. Tänään menin antaan verinäytettä aamulla ja terkka kysyi olenko väsynyt... ei vissiin jäänyt epäselväksi. Hän ohjasi mut vielä lääkärin luo ja lekuri kyseli onko stressiä, huolia, murheita tai mitään vaivoja. Sanoin, että yöllä on närästystä eikä uni vain tule tai riitä pitkäksi aikaa putkeen, että ei ole muuta vaivaa eikä stressaa mikään paitsi se pikku hiljaa, etten saa nukutuksi. On kuulemma todella yleistä jo tässä vaiheessa raskautta, ei siis vain loppuajan vaiva, johtuu fysiologisista syistä ja estrogeenihormoonista lähinnä. Ohjeena on nyt nukkua mahdollisimman paljon ja mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ja mistään ei saa kantaa huolta ei edes siitä tuleeko se uni vai ei. Rauhallisesti oleskella ja tehdä vain se minkä jaksaa. Sanoinkin sille, että jos ois iisimpi työ ja sellainen missä kukaan ei näkis mua niin ei ois pikkuväsy niin väliksi. Lekuri sanoi, ettei raskaana väsymys/unettomuus saa kestää kovin pitkään.

Lekuri kyseli sitten onko mulla joululomaa ja ei ole niin hän päätti sitten kirjoittaa jouluun saakka sairauslomaa! Olin aivan äimänä ja sitten se katseli kalenteria ja totesi, että ei sittenkin hän laittaa sen VUODEN LOPPUUN SAAKKA ettei mun ole välipäivinä vaikea saada aikaa varatuksi, koska he eivät ole täysillä töissä silloin. Sopersin vaan, että joo no mullahan on ens maanantaina se neuvolalääkärin tarkastus, että jos siellä sitten katsotaan oloa uudestaan. Lähdin se kolmen viikon saikkulappu kourassa sieltä ja mulla oli itku tulla ku mietin, että onko tilanne nyt jotenkin vakava. Tajusin sitten, ettei ole ja kun itse tiedän, ettei mulla ole mitään suurempaa hätää. Jotenkin vaan tuo 3 viikkoa tuntui tosi paljolta. Siis että todellako tämä vaatii edes kahta viikkoa?! Tuli sellainen olo, että enhän mää nyt niin väsynyt ole! Vai olenko?! En oo ihan vielä sinut asian kanssa, mutta en sitä aio murehtia. Jos maanantaina on normaali olo niin pyydän saikun päättämistä ja menen töihin. Jos ei niin sitten on vaan hyvällä omalla tunnolla oltava pois töistä.

Hui kuinka pitkä kirjoitus tuli... käsittämätöntä, että tulin 2 kertaa vielä lisäämään jotain, ei vaan muista kaikkea kerralla :wave:

Kaana 26+1

Viimeksi muokattu:
Tänään oli vielä ultra aika sen vuoksi kun oli silloin pieni tuo sf-mitta. Niinkuin viime ultrassakin, niin sama oli tässä, pikkuinen on viikkoa pienempi mitä pitäisi viikkoihin nähden olla mutta ei tarvinnut mitenkään huolissaan olla. On kuitenkin selvästi kasvanut kolme viikkoa sitten tehtyyn ultraan verrattuna.

Sasuma ja taapero 29+1 :kiss:

Iltoja pinoon!

Vattihatulle piti kommentoida, että kyllä mulle aina ollaan heti soitettu neuvolasta, jos on jossain arvoissa häikkää ollut. Uskoisin, että olisivat soittaneet kyllä... Olitkohan mahd. viime viikolla mun anopin kanssa samaan aikaan sokerirasituksessa, kertoi vaan että oli ollut joku jolla maaliskuussa laskettuaika ja neljättä odotti :D

Reissu meni hyvin ja ultrassakin kaikki hienosti oli. Jotain tuli jo ostettuakin, siitä lisää huomenna, kun jaksan. Nyt on niin väsyneet paikat, että voi tsiisus sentään. Laitanpa tähän kuvan meidän vaavista, voi olla vähän huonolaatunen, kun kännyllä nappasin kuvasta kuvan :D

[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=7179880.jpg][/URL]

Mindi83 25+1

Hymy helistin Oli erinäköinen kauppa ku mä tilasin, mutta sama hinta. Valmistajan sivulta tonne päätyi.

Nyt mä olen taas ihan eritavalla tuntenut ne potkut. Myös yöllä heräsin ja tunsin niitä.
Mulla ei ole aikaa päivällä pötköttää lähes 2h että voisin tuntea potkuja. Toivottavasti kohta on vain aikaa. Olen todella väsynyt ja kivut ovat aika kamalia. Töissä olen sinnitellyt, vaikka kävelen tosi hitaasti. Lapset tietävät että vauva on mahassa, joten sanovat mm ruokapöydässäkin että muista syödä niin että vauvakin saa ruokaa. Kovasti odottavat että näkevät pikkuisen :heart:

Onneksi tuo lääkäri aika lähenee, ainoa vaan että mulla on kurkkukipeä ja flunssainen olo. En haluaisi taas sitä perua. Toivottaan että to olen siinä kunnossa että pääsen sinne.

Silvia ja viliaAnna 27+0 POKS :heart:

liitoskivut täällä ovat ja nähtävästi pysyäkseen :) jokaisella kivulla on tarkoituksensa, ja näen asian niin että vauvan on helpompi päästä maailmaan kun kroppa valmistautuu tulevaan maratoniin hyvissä ajoin ja kaikin tavoin :) ei siis aihetta kiukutteluun vaikka välillä sattuukin niin pirusti, ja kävelemään pääseminen voi olla kankeaa.. miehen ymmärtäväiset katseet sulattaa ärsytystä että vain puhisen ja puhkun, jotta pääsen liikkeelle..
Iltalenkilläkin tuntui että paikat hajoaa, mutta käänsin ajatuksia kaikin tavoin vauvaan, ja koitin sivuuttaa kivut... helppoa ei raskaus ole näiden kaiken maailman vaivojen kanssa mitä siitä osakseen saa, mutta lopputulosta ajatellen kaikki nää on pieniä ikäviä vaiheita :heart:

mindi suloinen nyyttiihän se siellä :heart: hienoa että noin selkeän kuvan saa kännykällä, mitä se onkaan katsella sitä oikeaa kuvaa.. lapset varmaan tosi iloisia nähdessään pikkusisaruksen kuvan :) selkiskö sukupuoli??????

väsymys jokainen päivä tuntuu olevan erilainen et joinain saattaa olla ihan sairaan väsynyt, tuntuu ettei jaksa jäsentäkään liikauttaa.. mutta just ohjeiden mukaan sillon tarviikin vain olla, eikä tehdäkään mitään,,, lepo on tärkeää koska elimistö käy ylituotannon puolella :)

kaana ja saikku no ottaisit nyt lääkärin saikun tosissasi, hyvähän se on että noin huolta pidetään. Ite oon sellanen touhuuja, että monesti muut näkee mun levontarpeen paremmin kun minä ite... ja jos lääkäri noin hyvän saikun pistää niin ota hyvällä mielellä se vastaan ja ala nauttia :) vauvan vuoksi se kannattaa käyttää ja tietysti itsesi kans :)

mä oon viikoissa menny jo ihan sekasin... et paukkooko tänään sit viikko 28+0 vai.... :D kauheeta kun tarvii tuokin asia kalenterista tarkistaa, mut tuntuu et aika vilistää niin vauhdilla...

Eilen maistraatista haettu esteiden tutkinta-lomake, tänään soitan hääpukuliikkeeseen ja kysyn onko heillä kenties mitään mihin mahtuisin ja minkä voisi vuokrata tuon tärkeän päivän iltapäiväksi ja illaksi...???? tai jos oikeen repäsis ja menis tän mahan kans suoraan paikan päälle :)
ihanaa alkaa suunnitella tollastakin niin ei ehdi pelottamaan, käynnistetäänkö vai ei, ja miten iso vauva sit on ja millon seurantaan yms yms :) ja millaisenkohan sormuksen ;) ihhhi hiii taidan seota :D

ihan ylikierroksilla vipattava Floweri pötsinsä potkijan kera, viikkoi sit jottai 28 ehkä, luulisin, todennäköisesti ;)

Huomenta!

4D:sta joo, ei ollut kyllä aavistustakaan että noin selkeesti näkyisi piirteet ja kaikki. Kyselin siltä lääkäriltä kaikennäköstä, kun halusin varmistaa, että kaikki oli hyvin siellä. Kuvia saatiin 8kpl (voin flower tuoda näytille joskus ) ja koko tuo aika noin 35min meni dvd:lle. Haastavaa tutkimuksesta teki sen, kun vauva liikkui kovasti, joten välillä näytti aika rajultakin tapaukselta, "reikä päässä" ynnä muuta mukavaa, napanuorakin oli siinä kaulan edessä, mutta ei kuulemma ollut ympäri kuitenkaan ja virtaukset siinä hyvät, ja istukka oli hyvä, napanuorakin lähti just passelista paikasta. Painoa oli noin 900g, eli ihan hyvänpainonen. Saatiin muutama sellanen kuva, jossa vauva "vilkuttaa" meille, vaikka aluksi näyttikin enemmän siltä, että tekee Harri Ollit, mutta ei sentäs... ei kai tykännyt kun tollee mennään kurkkimaan. :D Sukupuoli selvisi ja tyttöhän siellä taitaa kölliä, eli mulle voi päivittää tyttölupauksen :heart: , sekin oli vähän haastavaa, kun siellä oli sitä napanuoraa edelleen tiellä, ja oli niin häveliäs tapaus, että kädetkin siellä peitteli välillä :) Ja perätilassahan hän vielä oli :headwall: Nyt kyllä harmittaa, etten aikaisemmista lapsista ole tuollaisessa ihan vaan muiston vuoksi käynyt. Hinta oli kyllä aika korkea, 120e+75+13, mutta tulipahan tuhlattua :LOL:

Ostoksilla oltiin, ja miehen kanssa (lue säästöpossun vartijan ) kanssa on aina yhtä kiva lähteä liikkeelle, kun jo ajomatkalla aloitti, että ei tässä nyt vielä kiirettä, eihän sieltä nyt mitään paljon tarvitse ostaa mantran :D Vähän meni tuo ajoitus pieleen tuon muskarin takia, kun myllyssäkin meni oli heittämällä pari tuntia, sieltä muksulle tarttui mukaan noita raapimistumppuja ja aika kevyet pipo ja tumput, sekä kypärämyssy, kaikista pienin koko, jos maaliskuussa tarvetta oisi. Pinnasänkyyn tuollainen koristeellisen pehmusteen, noista tuli hintaa jotain 50e ehkäpä. Myllystä ostettiin melkein kaikille sukulaisille, jotka lahjan tarvitsee, lahjat, sekä lapsille tarttui vielä muutama lahja. Mies oli hyvä, kun vaatekaupoissa halusin käydä, niin kuulemma ei tarvitse kun en mahdu niihin...hän on aina yhtä hurmaava :D Löysin ihan ihanan mekon tuolta veromodasta ja luulenmpa, että se nyt ainakin joulun yli mahtuu... Lastentarvikeliikkeistä tarttui mukaan kaulalo jalustalla, se oli noin 200e ja lämpöpussi 30 e. Mies on nyt ehdottomasti sitä mieltä, että uusia vaunuja ei tarvita (ja periaatteessahan on varmaan oikeassa ) , mutta kyllä mä niin noihin brion go.hon ihastuin, että voipi olla vaikeuksia olla niitä hankkimatta, oli ihan äly kevyet ja kesäksi kyllä tosi hyvät... no onneksi aikaa on miettiä. Turun lastentarvikeliikkeissä oli mun mielestä kyllä erittäin hyvää asiakaspalvelua!

Uusille tervetuloa!=)

Tällä kertaa tällänen hieman omanapanen teksti...

Mindi83 25+2

Kaana nyt et kyllä murehdi tuota saikkua, tarvitset lepoa ja rauhaa ennen vauvan tuloa ja nyt on joulukin ovella, joten nauti siitä, että saat olla aivan omassa rauhassa ja mennä oman voinnin mukaan. Lääkärit kirjoittavat odottajille aika helposti sairaslomaa, jos on esim. väsymystä tai uupumusta, vaikka odottaja pärjäisikin töissä. Onhan se kaiken järjen mukaan parempi huilata ja levätä, niin masussakin voidaan paremmin :)

Sasuma hyvä, että kaikki oli hyvin eikä tarvitse murehtia :)

Mindi83 ihana tuo 4D-kuva, niin hyvin näki kasvonpiirteet :) ja onnea tyttölupauksesta :heart:

(.)
Tänään on tosiaan se lääkärineuvola klo 12. Murehtimislistalla on tällä hetkellä: alapään tilanne, sokerirasitustulokset ja uutena kuvioihin tullut turvotus. Esikon aikana turposin todella paljon ja mulla epäiltiinkin pariin otteeseen raskausmyrkytystä (onneksi aiheettomasti). Nyt ollut pari vuorokautta niin pöhöttynyt olo, sormukset kinnaa ja sormet muutenkin nakit. Kasvot jotenkin turpeat ja alaraajoissakin on nestettä. Toivottavasti on pissa puhdas ja paineet ok. En oo nyt pariin päivään syönytkään raskaasti tai kovin suolaista.
Esikon aikana turvotusta tuli varmasti 4 kiloa nestettä, kun laitoksella paino tippui hurjasti! ainakin 7-9 kg. Olinkin 2-3 kiloa vaille lähtöpainossa kun kotiuduttiin laitokselta.
Pelottaa puntarille meno.. for the first time of my life... Esikkokin (4v) tuumas aamulla, kun kerroin mitä neuvolassa tapahtuu, että äiti sä painat ainakin 160 kiloa.. Tuumas perään vielä että sun tissit roikkuu (olin nakuna tullut juuri suihkusta :LOL: )

GCS15 & Touko-Pouko rv 28 POKS POKS POKS POKS :heart:

Moikka!

Siis niin ON mutta nyt ei jaksa... Naurattaa ja itkettää yhtaikaa! Mietin jo et mihin ne kaikki kilot on menneet kun ei huomaa... Erehdyin sitten (todennäköisesti ekaa kertaa pitkästä aikaa) suihkun jälkeen peilin edessä tsiikaamaan myös takapuolta! Juu en tee enää sitä virhettä ennen ku vauva on syntynyt ja saapi aloittaa treenit!!!! :headwall: Järkkyä mutta niinko olenkin jo todennut et en koputtanut puuta esikon jälkeen kun kiitollisena mietin aina et ei jäänyt kiloja, selluliittia, raskausarpia, roikkotissejä eikä kohjuja ja peppukin oli kuosissaan samantien!!! Tätä se sit ties... :LOL::LOL:

Tervetuloa uusille!!!

Mä taidan mennä ottamaan pari keksiä ja rojahtaa kirjan kanssa sohvalle... Peli on jo menetetty ;)

Mindi nyt kun asiasta mainitsit, niin taitaa olla hyvin todennäköistä, että anoppis kanssa oon turinoinu :D juttu luisti hyvin (kummallakin :ashamed:) ja ensimmäinen tunti testistä meni sen puoleen nopsaan! Ja mullakin on terkkarit aina sanonu, että he ilmoittavat, jos jotain poikkeavaa ilmenee, eiköhän niin oo tälläkin kertaa.....ens viikol on joka tapauksessa neuvola, niin sittenpähän sen kuulee, ei oo enää pitkä aika.

Vattihattu 26+1

Kaana, nyt vaan hyvillä mielin sen saikun kanssa :) Sun ja vauvan parhaaksi se on!

Mindi83, ihana kuva <3 Voi että, varmaan hienoa käydä 4D:ssä.. :)

Kisak79, tiedän tunteen, itekin erehdyin kattomaan peilistä takapuolta ja se on ainakin puolet isompi kuin ennen.. Onko kumma että lantion ja takamuksen kohdilta iho kuivuukin eniten kun nahka näköjään joutuu venymään äärimmilleen xD

Mä soitin aamulla neuvolaan näiden supistusten takia. Lääkärille ei pääse, ennen kuin vasta sitten jos supistukset muuttuvat enemmän kivuliaiksi. Harmittaa se kun olisin halunnut tarkistuttaa paikat oman mielen rauhan vuoksi. Mutta aiemminkin taisin jo manata sitä että täällä on nyt tosi huono tilanne lääkäreiden suhteen eikä täällä saa aikoja.. No mutta se mun neuvolatäti käski ehdottomasti soittaan uudelleen jos tulee kipeäksi. Ja nyt siis tilanne se, että en saa tehdä mitään fyysistä. :( Ei kävelyä, ei kauppakassien kantamista, ei mitään. Se kyseli paljonko tulee supistuksia päivässä jne. Ja jos olisin töissä niin saikkua kuulemma tulis heti. Että tällasta täällä. Harmittaa tietysti kun olis niin paljon tekemistä ja lahjojen ostelua ym mutta vauvan terveys tietty menee kaiken edelle. Ja just tuossa juttelin yhden odottavan kaverin kanssa, niin hänen kaverinsa vauva oli syntynyt viime viikolla (la olis ollut huhtikuun alussa) ja kuollut :( Mitä jos munkin vauva lähtee syntymään.. :(
Ja sit ärsyttää mummo! Hänen mukaansa olen vain MIELISSÄÄN kun nyt mun ei tarvi töitä hakea! Siis joo tosi.. Ärsyttää kun laiskaksi vaan luulee. Kuinka mielellään mä olisinkin vaan ihan tavallisesti ja tekisinkin niitä töitä. :kieh:
Mut juu totta, kuten flower sanoikin niin ei passaa valittaa. Tosi onnellinenhan tässä saa olla että edes on vauva mahassa ja sillä todennäköisesti kaikki ok kumminkin :) Kovasti nytkin potkii.
Alaselkää särkee, onkohan tää jotain supistuskipua.. Te joilla on kokemusta, jos on oikea supistus niin onko se maha silloin kipeä ja kova yhtä aikaa? Kun mulla välillä on kipua, mutta maha ei sillon ole silleen kovettunut.

Stressaa se lapsen isäkin, kun sille ei passaa nähdä missään muualla kun täällä mun asunnolla. Ja ei nyt tule kuulemma kun mun kaveri on täällä, ja puhelimessa ei halua jutella. Miks sen pitää tehdä tästä niin hankalaa?? En saanut eilen untakaan kun mietin että jos se tulee tänne arvostelemaan. Ite on rikas toimitusjohtaja ja minä tämmönen köyhä ja vähistä yritän rakentaa kotia mulle ja lapselle. Niin mitä jos se alkaakin vaatia lasta itelleen? Mietin jo että jos se tulee synnäriltä hakemaan sen lapsen ja ja ja.. No joo tiedän oikeasti että ei se voi kun ei se edes virallisesti ole sen isä jne :D Kunhan vaan väsynyt mieli kuvitteli kaikenlaista. Parempi kun ei nyt mieti koko asiaa eikä miestä. Mä aion kysyä siltä että mitä sillä on sitten mielessä kun ei voi yleisellä paikalla nähdä. Olen kai skitso tai jotain mutta musta tuntuu vähän ikävältä päästää vierasta ihmistä noin vaan tänne mun kotiin, mun omalle "reviirille". Hö.

Mukavaa päivää, kumminkin!

LD + Pikkunen 26+1

(hei millä viikoilla se onkaan kun aletaan toimenpiteisiin ettei vauva syntyis etuajassa?)

Mindi Aivan ihana ultrakuva :heart: Kyllä on tarkkoja noi nyky vempeleet. Jos itselläni olisi varaa menisin ehdottomasti tuohon 4d ultraan mahto olla ihanaa nähdä noin selvästi pikkuinen..

Mahan muodosta uudelleen synnyttäjille oletteko huomanneet että vatsa olisi erinmallinen eri raskauksissa? Niin ja esikoista odottavatkin saa tietysti vastata että mensiskö mahan malli ns.ultralupaukseen? Siis tyttö /poika? Kun sanotaan että on tyttö- ja poikamahoja niin minun kohdalla ainakin osuisi jos siis ultralupaus pitää paikkansa. Esikoisesta (poika) maha oli sellanen terävä ja pysty kun nyt tuntuu että tää ei kasva kun leveyttä ja muutenkin ihan erinlainen kuin esikoisesta..

Mulla on niin kovaa turvotusta että kasvot on oikeesti jo mennyt "mallittomiksi". Onneksi ensi viikolla on neuvola niin pääsee ajantasalle ettei vaan ole mikään raskausmyrkytys vaikka esikoisesta oli turvotusta myös on tämä jo paljon voimakkaampaa.. Tukaluus olo on myös ja ei todellakaan voi johtua herkuista kun syön normaalia ruokaa päivittäin. Noh ensi viikolla selviää..

Dindei + pikku 29+2

LD Supistukset voivat tuntua joillain myös selässä minulla tuntui reisissä pahimmalta synnyttäessä.. Tosin maha menee kyllä sillon napakaksi kun supistaa. Sellaset menkkajomottelut on sitten asia erikseen mistä kannattaa puhua neuvolassa koska mulla ainakin ne tuntemukset "vei" kohdunkaulan ja olin avautunut 1cm siis ilman yhden yhtä oikeeta supistusta esikoisen odotusaikana. Kannattaa tosiaan ottaa rauhallisesti mutta kyllä se vauva siellä massussa luultavimmin pysyy elämä on tämmöstä että ensin ressaa tuleeko raskaaksi (jos reesaa) sitten pysyykö vauva kyydissä loppuun asti ja sitten kun lapsi syntyy se stressaaminen vasta alkaakin :LOL: Niin ja jos joku arvostelee sun päätöksiäs niin anna arvostella eihän nyt herranjumala kukaan enään töihin menisi?? Eihän? ja mulla ainakin mammaloma alkaa ens kuussa jippii hoitovapaalta äitiyslomalle :D Lepoa ja hyvällä omallatunnolla lepoa vaan jos niin viellä käsketään.. :flower:

Terveisiä neuvolasta!
Arvasinhan sen, raskausdiabetes on! Kaikki 3 arvoa koholla (paasto 5,5, 1h arvo 11,9, 2h arvo 9,1).
Kotiin mittauslaitteet ja ruokavaliotarkkailuun.. Jei!
RV 28+0
Painoa tullut 391g/vko
Turvotus +
Paineet 134/86
Pissa puhdas
Sf-mitta 28 (yläkäyrällä)
Sydänäänet 150
Liikkeet ++

Kohdunsuu pehmeä, auki 1cm (sisäsuulta kiinni) ja kaulakanavaa 2cm. Saikkua tammikuun alkuun, voin liikkua ja tehdä kaikkea oman voinnin ja suppareiden määrän mukaan.

Tää neiti menee nyt huilaamaan, tekis ylikovaa mieli kaikkea karkkia, pullaa ja suklaata.. Pidän kieleni kurissa

GCS15 + Touko-Pouko rv 28 tasan

Kiukuttaa, suututtaa ja hermostuttaa! Aivot lähtee pian päästä:kieh:

Ensin äiti soittaa, ja sanoo, että en ole tervetullut heille jouluna:O Yllätyin uutisesta, ennen äitini on esittänyt pyhimystä, mutta kuulemma tajuaa vasta tilanteen jutun, sitten kysyin että minkä jutun? Ni hän sanoi, että kuulemma hankin lapsen sen takia, että hänelle koituisi lisä ongelmia. MITÄÄH?
No ei siinä vielä kaikki, lapsen isä sanoi, että pitäisi antaa lapsi pois, että ei hän pysty eikä halua olla isä, siitä vasta räjähdinkin, suutuin ja hermostuin ja sekosin, sanoin , että mä en anna tätä lasta pois, rakastan lasta ja se ei ole sun ongelma enää, kun et ole ottanut yhteyttä puolen vuoteen! Enkä olisi kuitenkaan luopunut lapsesta, vaikka oltaisiin pakotettu. Tämä ex- poikaystäväni, oli löytänyt uuden 10.vuotta vanhemman naisen:O Jolla on jo 2 lasta ja he haluavat nyt yht. lapsen, ja oli sitten nainen pamahtanut heti paksuksi, ja kuulemma oma raskauteni on tälle hälläväliä, mutta nyk. naisen on vielä ihanampi ja rakkaampi. Siinä vaiheessa meinaisin totaallisesti sekoa!. Valitettavasti poikakin tunsi sen masussa:( Että tämmönen viikko taas-.- Mutta olen päättänyt lapsen pitään ja kukaan ei sitä muuta.
JOULUN vietän siis yksin, mummilla käyn, pappan haudalla ja kotona leffojen parissa:) Ainiin ja isällä käyn 23 päivä ja 25 isän vanhemmille.
Hyvin menee molemmilla, neukussa käytiin kaikki on hyvin, painosta sitä edelleen valitetaan:/

Pinsku ja Poikalupaus, 28+6, puutun listaltaLA 2.3, ikä 17 ja synnäri TYKS

nii sitä täälläki "narahdettiin" sokereissa... paastoarvo 5,4!! pilkunnu***intaa sanon minä :stick: olin kunnon sokerimehua tankannu sunnuntai-iltana et pärjään ilman pahaa oloo ja sen takii hiukan koholla arvo.
ny muutenki ärsyttää taas kaikki. joten painun puhisemaan muualle! :headwall:

Viimeksi muokattu:
Flower again aika paljon samoilla linjoilla sun kanssa, kävin eilen sokerirasituksessa ja päästin litkun naamariin ykkösellä ja mukisematta annoin ottaa verta. Labrantäti sanoi:"Kylläpä sinä oot reipas, noin vaan joit etkä valita verikokeestakaan yhtään." Minä olin että HÄH?
Täti sanoi että tosi usein siellä on odottavissa äideissä niitä jotka kiukkuilevat kyseisestä kokeesta ja litkusta ja kaikesta. Hyvänen aika, aikuiset ihmiset??!!

Miehestä minä en edelleenkään koe oikeudekseni kiukutella miehelleni turhasta. Hän on minun rakas ihminen ja ei syypää mun oloihin yms. Ja kaikista huvittavinta on, että minä teen meillä lähes kaikki kotityöt. Mies on apuna lasten hoidossa ja koiran ulkoilutuksessa, mutta hän tekee niin paljon töitä että olisi julmaa vaatia tekemään hommia vielä kotonakin. Tekee kyllä jos pyydän, mutta en koe kotitöitä niin raskaaksi ettenkö jaksaisi niitä itse tehdä.

Anmari lämpimästi tervetuloa mukaan!

Nunnika painosta, tiedän todellakin tunteen :hug:. Mulle tuli ekasta raskaudesta tosi paljon painoa ja murehdin sitä koko raskausajan. Ahdisti neuvolan punnitukset ja täti vielä kommentoi silloin näinkin nätisti :"Sinä et saa koskaan pois näitä kiloja."
"Mitä sinä oikein syöt." "Voi voi voi, kun viitsisit edes vähän katsoa mitä suuhusi laitat."
Olin aina ollut normaalipainoinen/liiankin laiha...

Sinä palaudut kyllä ja laihdut takaisin, koita jaksaa :hug:.

Väsymyksestä täällä kans kova väsy..
Ei poikia odottaessa ole näin ollut. Nukkuminen on lempipuuhaa nykyään.
Ulkoilu auttaa ja liikkuminen. Onneksi on tuo koira joka pitää mielen virkeänä ja hevoset tallilla.
Supistuksia ollut nyt vähän, olin ratsastustuntilaisten kanssa umpimetsässä rämpimässä monta tuntia, he siis hevosilla ja minä jalkaisin ja kyllä supisti sen jälkeen, ja ai sitä painetta mikä alapäässä oli...

Lääkärineuvola ensi viikolla, just ennen meidän lapin reissua. Hyvä kun tarkistavat että kaikki hyvin, niin voin turvallisin mielin lähteä tuntureille nauttimaan :heart:.

Hankinnoista en tiedä yhtään paljonko on rahaa mennyt, eikä meillä vielä ole kun vaatteita. Sängyn saan kaverilta kun on ollut lainassa ja vaunut plus turvakaukalo ostetaan sitten rv30 tienoilla.

tiinelli ja tyttövauva 25+6

Yhteistyössä