Maaliskuun mussukat 2011 *JOULUKUUSSA*

Mä olen ollut viime viikon torstaista saakka saikulla.
Ei aika vielä ole tullut pitkäksi. Iskias vaan vaikeuttaa liikkumista, mutta en ole täysin kotiin lukittautunut.
Ukko heitti tänään mut kauppakeskukseen, vaikka kävely on tuskaista. Haluan silti vähän liikkua. En halua että paino niin kauheasti tulee nousemaan. Haave on että kun vauva on ulkona masusta, paino olisi sama kuin raskauden alussa tai pari kiloa vähemmän. On tässä vielä 12 viikkoa aikaa kerätä kiloja. Nyt on +2.1kg tullut.

Selkä mulla ei ole nyt vähään aikaa ollut kipeä ja toivon että tammikuussa olisi varaa ostaa uimahalliin 6kk kortti (94€) ja pystyisin taas vesijuoksemaan. Pitää vaan ostaa vyö, mikä joustaa, että menee mun ympäri. Nim. super iso valas :ashamed:

Tänne tulee kyllä jutustelua hurjaa vauhtia... Josko sais päivitettyä itsensä ajan tasalle taas! :)

Tsemppiä kaikille sairaalassa oleville! Toivotaan että pikkuiset vielä vähän malttaisivat... jokainen päivä on aina vähän eteenpäin. Ja onneksi kaikki pinossamme alkaa olla jo paremmilla viikoilla, vaikka tässä vaiheessa syntyneillääkin on matka vielä pitkä.

Jouluvalmisteluista: Täällä vielä jokusia lahjoja ostamatta ja nyt kun meillä poika tuli kipeeksi niin ei miehen kanssa yhdessä niitä päästä ostamaan niikuin oli suunnitelma. Pitänee siis jomman kumman käydä ne vielä hoitamassa. Ruuat on ostamatta ja tekemättä, tosin ollaan melkeen koko joulu pois kotoa niin ei mitään kauheesti edes tehdä. Siivouksetkin vielä kesken, kun ei meinaa kroppa kestää. Ihan järkyttävät nuo issias kivut eikä meinaa päästä liikkumaan ollenkaan. Mutta tulee se joulu vähän vähemmilläkin valmisteluilla!! ;)

8.9 Tämäkin kävi tänään neuvolassa. Paineet oli hyvät, pissa oli puhdas, hb laskenyt 130 --> 115 ja terkka sanoi että vois vaikka pienen kuurin rautaa jo napsia. Mulla lähtö hb oli 159 joten siitä aikamoinen pudotus ja terkka sanoikin että ei ihme jos vähän väsyttää tms. =) Painoa oli tullut +700g/vko :O :ashamed:... Mutta ei se kai ihme kun liikkumaan en pääse oikeen ollenkaan enää. Turvotustakin kyllä löytyy, että sitä kai (ja toivottavasti) osa. Nyt +3kg lähtöpainoon, mutta kun oli se lähtöpaino jo suht reipas niin ei tuota tarvisi kauheasti enää lisää tulla.... vähän pelottaa se seuraava neuvola 3 vkon päästä kun tulee tässä tämä joulu jolloin on tietty lupa mässätä! ;)

Sf- mitta oli 29cm... reippaasti menee yläkäyrän yläpuolella, mutta kun tasaisesti menee niin asia ok. Katsottiin siinä että mulla toisessakin raskaudessa huiteli tuo sf-mitta siellä yläkäyrän yläpuolella ja sitten joskus 30 viikolla "tipahti" sinne vähän keskikäyrän yläpuolelle. Mutta kyllä sen itsekin huomaa että korkeelle kohtu kyllä tulee..... melkeen tissit hyllyy kun tyyppi potkuttelee, kun pääsee ihan siis tuonne rintojen alle.

Syke pomputteli 145-155 paikkeilla ja terkkari niiden perusteella veikkaisi kuulemma tyttöä... pojilla se kuulemma on usein alle 145 ja tytöillä sitten yli 145. En nyt muista miten mulla noissa aiemmissa meni mutta humpuukia sanon minä! :D

Nyt menen sitten vielä keskiviikkona neuvolalääkäriin.Siellä käydään läpi nämä mun järjettömät liitos- ja issias kivut jotka on vienyt multa kyvyn liikkua lähes kokonaan! :O En edes tiennyt eetä tällaista kipua voi olla... *vali vali vali. Sitten jos närästykseen jotain uutta helppiä saisi ja vähän näitä "mieliala" juttuja käydään myös läpi... jo on asiaa siinäkin.

Mutta hyvää joulu viikkoa jokaiselle maalismasulle!!!

Liro ja papunen 26+1 (eilen poksuttiin taas)

Ld onnittelut valmistumisesta.

Urholiina :hug:

Nukuttamisesta Meillä poika siirtyi "isojen" sänkyyn 1v4kk ja samalla omaan huoneeseen. Kyllä, laitoin oven kiinni :O Nukuttamista meillä ei ole koskaan harrastattu, poika on nukahtanut itellään. Samaa aiotaan toteuttaa tämän toisenkin kanssa. Olen joo äiti, mut ei mun tarvi pyhittää jokaista hetkeäni lapselle.

Ikean shittiä meillä ei osteta.

Tässä kyselin neuvoa joku aika sitten taaperon kakkimisongelmaan ja se on nyt ohi. Laitoin sitten tosiaan krääsälaatikon, josta saa ottaa "palkinnon" jokaisen kakan jälkeen. On siis sukkia, pikkuautoja, kyniä, hammasharjaa, purkkaa yms. Ei ole enää kakittu housuun :D

Gorthaur ja Hemmo 26+2

LD: Onnea valmistumisen johdosta!

Neuvolassa käyty ja painoa ei ole edelliseen punnitukseen tullut lisää eli +7 kg edelleen. SF huitelee nyt yläkäyrillä eli on 27 kun viimeksi oltiin koko ajan keskikäyrällä ja tuo 27 saavutettiin vk 30 kohdalla. Rauta täytyy aloittaa kun hemppa oli laskenut 110, tosin siitäkin verikokeesta on ainakin viikko.

Täällä leivottu keksejä ja koko keittiö haisee mun nenään pissalta kiitos hirvensarvisuolan :D Kova urakka takana kun sai kämpän kuurattua lattiasta kattoon ja tuntuu ettei hommat vieläkään lopu. Pyykkikone laulaa jne. Kunhan saan vikan keksisatsin uunista nostan jalat ylös ja kudon sukkaa :).

Nukuttamisesta niin odotan sitä päivää kun pojan voi jättää yksin sänkyyn ja toivottaa hyvät yöt. Vielä toistaiseksi koen et helpompi nukuttaa ja aikaa menee päivästä riippuen 2 minuutista 50 minuuttiin. Eka aika pitää sisällä helpon nukutuksen eli pää tyynyyn ja uni tulee kun taas joinakin päivinä sieltä sängystä tullaan pois kerran ja sitten on niitä päiviä kun mikään ei käy, huudetaan jne.! Tänään mm. leipomisen ohessa sain käydä yläkerrassa viemässä kolmeen otteeseen takaisin ja odottaa koska taas kuuluu tuhinaa. Mutta toisaalta ihana kun hän pääsee itse pois ja yöllä herätessä kipittää meidän sänkyyn viekkuun :heart:. Tosin sinne saa jäädä vain jos mies on töissä kun muuten ei kukaan mahdu nukkumaan :whistle:

huomenta mammat :)

silvia logo ja vesijuoksuvyö meillä ainaki uimahallissa on kaiken kokoisia vöitä, ja ite oon pistäny sen rinnan alle, hyvin pysyn pinnalla ;) ei sitä oikeen saa kunnolla ton mahan päälle millää... ja siellä on ne painon mukaan lajiteltu, mun mielestä kiva ettei ite tarvii ostaa kalliita juttuja...

kylläpä noita supistuksia jo kaikilla onkin... huh huh.. pysyis nyt vaan vauvat matkassa :heart:

mamskeli ikävä stoori :( eli käynyt varmaan juuri niin kun oon kuullutkin, että liikkeet loppuu ja ei ajoissa ehkä mennä lääkäriin tai neuvolaan :( voimia sinne ja koita jaksella....

joulu mennään anopin valmiin pöydän ääreen :)

vauvakutsut hihiiiii mä saan sellaset :heart: mun paras kaveri järkkää parhaillaan ylläri-kutsuja, hih!
Tai pyysin sitä järjestämään, mut luulin et saisin ite tietää ajankohdan ja laitella tarjottavia, mut ei... mua aiotaan hemmotella vallan kokonaan :) ilmoitan kaverille nyt sit vaan nimet, keitä tykkäisin olevan paikalla, ja hän sanoi et mä vaan olen ja hän järkkää loput :) maailman paras kaveri :hug:
Aivan ihanaa!!!! saan lähimmät ystävät vierelle vielä ennen synnytystä, ja vissii jo ennen häitäkin... ihanaa kyllä et on kaikkee kivaa tiedossa....

tänään tarttis siivoilla, järjestellä nurkkia ja muuta tarpeellista. teen jos jaksan tai lähinnä viitsin.. tänään on mulla kotona "laiskottele olan takaa"- päivä ;) en siis aio ottaa stressiä MISTÄÄN :D
huomenna paukkuu viikot taasen :heart:

Mulla tuo SF oli 24 ja meni just siihen keskimmäiselle viivalle.

Kivut on kyllä taas niin kamalat. Särkylääkettä en haluaisi ottaa ja kylmägeelillä yritän selvitä. Eihän tässä enää ole ku 3kk kärsittävää :kieh:
Mutta en tahtoisi lääkitä tuota pikkuista turhaan.

Vauvan syke on 2 kertaa merkattu korttiin. Ekalla kerralla 145 ja tokalla 140. Maha kasvaa eteenpäin ja sivulla on vaan ne vanhat läskit. Nämä siis viittaa poikaan.
Pahoinvointi ja hiivatulehdukset taas viittaisi tyttöön :whistle:
että ota tästä nyt selvää.

Se kiinalainen testi osoitti tyttöä. Ja kätilö veikkasi tyttöä. Huomenna on taas ultra ja aijon kysyä jos lääkäri kättärillä näkee jotain.

Silvia Logo ja viliAnna 28+0 POKS :heart:

Meillä on tässä lähihallissa vain ei joustavalla vyöllä. On ne mut 20kg painavampanakin kelluttanut. Mutta ei ne tämän mahan päälle enää varmaan riitä. Ja jos sattuu kunnon mummoruuhka niin ne vyöt ei edes riitä. Meidän halliin on tulossa lisä osa jonka valmistuttua alkavat korjaamaan tuota vanhaa osaa. Ehkä sen rempan jälkeen tuonne tulee uusia vöitäkin. Mun vanhempien lähellä olevassa hallissa on joustavalla vyöllä olevia vöitä.

Sinne mä menen juoksemaan sitten kun vauva on syntynyt. Mummo lupas että kun hänellä on iltavuoro niin hakee pikkuisen heille ja mä saan aamulla mennä juoksemaan. Onneksi sinne pääsee bussilla 15minuutissa. Ja myös mies lupas että kun on kotona, niin katsoo pikkuista ett pääsen tuohon lähihalliin. Onneksi on 8km säteellä 3 uimahallia :saint:

flower Se olen minä kuka laittaa lapsen oven kiinni. Mitä ihmeellistä siinä on jos lapsi nukkuu ovi kiinni?:O Kyllä meillä sadut luetaan ja hyvät yöt toivotellaan siinä missä muutkin mutta onko se lapselle jotenkin haitallista että ovi on kiinni???:O Tuo ipana ei todellakaan nukkuis silmäystäkään jos ovi olisi auki kun siskon huone on vieressä ja eteisestä kuultaa olkkarin valo ja melu iltaisin. Muutenkin tytöllä on pienen pieni yövalo,koska muuten nukkumisesta ei tule mitään. Esikoisella taas on ´isompi´yövalo kun on siinä iässä että mörköjä yms. pelkää.

Huomenta!

Naurukohtaus: Ovi meilläkin on kiinni! Eihän siitä mitään tulisi muuten kun kaikki äänet kuuluu jne. Yövaloakaan ei ole vielä hankittu eikä ainakaan ole vielä tarvettakaan. Avaan yleensä oven raolleen kun menen nukkumaan jotta poika näkee yöllä herätessään missä ovi on... Kerran meinaan heräsin kamalaan pamaukseen kun poika käveli suoraan seinään :LOL::LOL:
Mutta tosiaan tässä varmaan tuli väärinkäsitys siinä onko ovi kiinni vai KIINNI = lukossa. En usko et kukaan sentään lukitsee lasta omaan huoneeseen... Tai jos niin tekee oma on asia!!! Mulle se on sama onko se huone vai komero... Yhtä ikävältä kuulostaa molemmat ja oman sängyn sekä huoneen pitäisi olla turvallinen mukava paikka!

kisak Minä siis myös lukitsen oven:whistle: Siis laitan kahvan niin että lapsi ei itse pääse pois. Meillä tämä toimii oikein hyvin eikä mene turhanpäiväseksi pelleilyksi kun kuopus kerran koittaa ovea ja tajuaa että ulos ei pääse niin menee ihan rauhassa nukkumaan. Tottakai jos saa raivarit tm.on levoton niin tokihan menemme silittelemään/rauhoittelemaan,ei sitä kirkuvaa lasta siellä lukkojen takana pidetä:saint: Ja tämä oven lukitseminen ei ole läheskään jokailtainen traditio vaan ei tarvitse kuin tyyliin kerran viikossa laittaa se kerran lukkoon niin seuraavina iltoina kuopus ei enää edes yritä ulos huoneesta kun ymmärtää että nyt nukutaan. Usein hän kyllä tulee pissalle tai juomaan vielä oven mentyä kiinni ja se on ihan ok tietysti mutta sellaista turhanpäiväistä juoksemista mun ei ole pakko katella että käydään vaan riekkumassa olkkarissa ja kiusaamassa siskoa viereisessä huoneessa niin sen takia toimin näin,sanokaa muut mitä sanotte:whistle:

Viimeksi muokattu:
MIKS OI MIKS mun lääkäriaika on vasta iltapäivällä?!?! tässä ei ny oikein mihinkään osaa alkaa ko pitää 'panikoida'...

mulla kans ihan edessä maha. ei näy yhtään takaa,sivuilla vaan ne samat vanhat jenkkakahvat :D

nukuttamisesta...
likan laitoin vuoden vanhana lastensänkyyn,ku poika synty ja tarvitsin pinniksen hälle. ihan hyvin oppi nukkumaan,tosin aluksi jouduin makaamaan hetken omassa sängyssä,että nukahti.
nuorempi oli kahden vanha ku muutin isompaan kämppään ja lapset saivat oman huoneen. silloin molemmat nukku jo tavallisissa jatkettavissa.
nyt molemmat nukkuu omissa huoneissa ja ei tarvii enää nukuttaa :LOL:

:hug: vaivoista kärsiville! pidetään pikkuset mahassa sinne maaliskuulle!!

jos sitä alkas oottelemaan koululaisia joululomalle... pian pitäs linkku tulla.

Lapsen nukuttamisesta Meillä noita tarvii vähän nukuttaa. Nukkuvat omassa huoneessaan ja kun aikuinen sieltä poistuu, vetää oven kiinni perässään. Lukkoon en ikinä uskaltaisi laittaa ihan vaan sen vuoksi JOS sattuisi jotain. Esimerkiksi tulipalo tms niin tuohan olisi tosi vaarallista. Meillä kumpikin muksu pomppaa kerran (ja joskus useamminkin) yössä pois sängystään ja niitä sitten vaan palautetaan takaisin omiin peteihin. Ärsyttävää, mutta kyllä sen kestää kun tietää ettei tätä ikuisesti kestä. Viimeyönä tyttö änkesi viereen ja annoin sitten nukkua siinä kun iski hällekin kova flunssa. Meillä nyt sitten molemmat lapset kipeinä ja itestäkin tuntuu siltä että flunssa voisi päälle pukata.

Painonnoususta vielä Mulle esiukosta tuli tosiaan se 18kg ja kakkosesta 16kg ja se paino vaan TULI vaikka kuinka koitti katsoa mitä syö yms. Nytkin olen koittanut syömisiä tarkkailla kun on se raskausajan diabetes ja vielä kun en kipujen vuoksi pääse liikkumaan ollenkaan, mutta paino vaan nousee vaikka mitä tekisi. :(
Ja stressiä tuosta painonnoususta otan, kun multa se paino ei niin vaan sitten putoakkaan...

Joulusiivoa ja muuta järjestelyä tarvisi tehdä mutta laiskottaa laiskottaa ja paikkoihin sattuu jo nyt niin että tiedän jo valmiiksi että iltaa myöden lähtee taas liikkumiskyky kipujen vuoksi...

Mahan muoto Mulla maha joka raskaudessa ollut aikalailla tuossa edessä, mutta malli muutoin sitten muuttunut. Tytöstä vatsa oli "kulmikas" ja pojasta taas terävän mallinen.... nyt en ole ihan varma vielä kummaksi tämä tästä muodostuu! :D

Liro ja papunen 26+2

Naurukohtaus: En minäkään jaksaisi/jaksa semmosta pelleilyä!!! Joskus tuntuu et väkisin sitä yritetään vaan pinnistellä hereillä keksien kaikkea. Yleensä jos alkaa semmonen meno niin sanon pari kertaa ja kolmannella lähden pois huoneesta. Meillä kun on portti yläkerran rapuissa niin siitä pidemmälle poika ei pääse. Saattaa sitten raivota hetken siinä portilla mulle kun istun alakerran sohvalla. Sitten kun rauhoittuu menen takaisin nukuttamaan. Joskus on suuttunut niin paljon et on paukauttanut itse oven perässään kunnolla kiinni ja mennyt nukkumaan :LOL::LOL::LOL:
Joskus päiväunien aikaan minäkin teen niin et jos ei toisesta kerrasta uskota vaan noustaan taas sängystä hyppimään niin lähden ja pidän hetken ovesta kiinni. Sitten menen takaisin ja aloitetaan alusta. Meillä se toimii, vaikka tietysti hän tietää et olen siinä oven takana. Kuitenkin nyt on vasta ikää 1v 10kk ja vaikka uhma onkin ollut jo hyvän aikaa päällä siinä nukuttamistilanteessa on tärkeää hänelle et siellä ollaan vieressä. Valitsee sitten mieluummin nukkumisen kuin yksin jäämisen. Monesti auttaa kun kehotan takaisin ja uhkaan et sitten hän jää yksin... Kamalaa uhkailua ja kiristystä :whistle:

Heips!

LD:lle kivaa valmistujaispäivää! Kiva, kun pappakin muisti :)

Ikean pussilakanoille meille on yksi peitto joka sopii noihin, vähän on väljä muttei liian. Mullahan on noita peittoja nelisen kappaletta vauvalle (heh, ei tuu pulaa ainakaan ) :D Mulla on kanssa vaan hyvää sanottavaa ainakin näistä tekstiileistä, on ihan kestänyt kyllä käytössä, Ikean huonekaluista ei oo kokemusta. Edullisia kankaita sieltä tosiaan saa niinkuin joku mainitsikin jo, voi itse tehdä mieluisia. Mä en nyt enää ainakaan tarvitse yhtään enempää vuodevaatteita, niitä on kertynyt kyllä rutkasti.

Nukuttaminen esikolla oli vaikea vaihe kanssa joskus siinä parin/kolmenvuoden kieppeillä, ei siinä auttanut kun viedä rauhallisesti takas omaan huoneeseen. Alussa tuntui, että tarvittava määrä oli yli sata, mutta kyllähän se siinä sitten aika piankin tottui (oisko rumba kestänyt jotain pariviikkoa kokonaisuudessaan ) , että nukkuaika on ja alkoi taas ihan itse rauhoittumaan nukkumaan. Muistan kyllä, että meinas mennä hermot itsellä :kieh: miehen kanssa sitten vuoroteltiin, aina kun toinen tarvitsi vähän rauhoittumisaikaa :LOL: Mulla ei ollut kyllä sydäntä lukita ovea (kiinni kyllä voin laittaa ), ja olis alkanut kuitenkin epäilyttään mitä leikkejä se siellä keskellä yötä alkaa kehittämään. Mutta tapoja on monia ja lapset erilaisia :heart: Mäkin aina itse nukkumaan mennessä avaan lastenhuoneenoven, näkee sitten tosiaan jos sattuvat keskellä yötä herämään että mihin päin kannattaa lähteä.

Mun pitäis lähteä kaupoille ja sitten esikkoa hakemaan. Huomenna en enää esikoista viekään tuonne eskariin vaikka varmasti tykkäis mennä. Aattelin, että leivotaan huomenna sitten jotain hyviä joulukarkkeja ja torttuja vielä. Ruokaa ei itse tehdä, paitsi kinkku laitetaan uuniin ihan vaan muodon vuoksi ja onhan se hyvääkin :p

Mindi83 26+2

Lasten nukuttamisesta meillä ollut aina lempeää, vaikka muuten tykkäänkin kurista siinä mielessä että rajat on ja pysyy. Joskus olen tuntenut itseni julmaksi kun en ole periksi antanut lapsille jos olen jotain kieltänyt. Lisäksi rangaistukset on tuntuvia, enkä tosiaan tarkoita fyysistä kuritusta, koska sitä en ole ikinä tarvinnut. Voin sanoa että mulla on kiltit pojat, saa kai sitä vähän omiaan kehua? :saint: Ne on tottunut olemaan mamman mukana joka paikassa ja säännöt on aina olleet selkeät. Oikeastaan meillä on aina ollut auktoriteeti niin eläimille kun lapsillekin. Aina oon saanut positiivista palautetta koulusta ja päiväkodeista. Viimeksi päikkärin vanhempain vartissa täti sanoi että mun pojista huomaa että rajat on ja rakkautta.

Mutta nukuttamisesta, olen pitänyt lapset vauva-ajan vieressä, siinä kannatan luomua. Otan mallin afrikasta missä vastasyntyneet on äideissään kiinni. Ei ole ollut uniongelmia kun vauva saanut tuhista ihan kainalossa. Mua on peloteltu ettei koskaan opikaan omiin sänkyihin, mutta kappas, vuoden iästä omissa sängyissään pääsääntöisesti nukkuneet. Paljon ei ole ollut ongelmia nukahtamisen kanssa, muutamia kertoja yrittäneet tulla sängystä pois mutta sitkeästi olen ne takaisin kiikuttanut. Kannatan pehmeyttä edelleen, pojat on toki omassa huoneessa, olleet jo 4 vuotta (nyt siis 6- ja 7-vuotiaat), mutta kerran viikossa saavat nukkua mun ja miehen kainalossa. Se tuo ihanasti läheisyyttä :heart:. Ja jos näkee pahaa unta niin aina saa kipittää kainaloon. Ovet on meillä auki, lapset tykkää nukahtaa kun kuulevat meidän äänet. Joskus jos on liian hiljaista niin pojat saattaa huikata sängyistään: "Äiti, voitko vaikka tiskata?" Niitä siis rauhoittaa taustalla kuuluvat hiljaiset äänet niinkun itseänikin lapsena, lisäksi pieni valo saa olla muualla päällä.

Jokainen tyylillään mutta en koskaan lukitsisi ovea lapsilta, mun pojat sais varmaan sydärin ja hysteerisen itkukohtauksen jos ovi olisi lukossa.

naurukohtaus no en mä ainakaan nukahtais kunnolla jos mut teljettäis huoneeseen... mä uskon et lapsella on turvallisempi olo kun se tietää että äidin ja isän saa lähelle.. oon nähny läheltä millaiseksi lapsi tulee kun teljetään.... voin kertoo et ei ainakaan mikään rohkea tapaus tämä yhden perheen lapsi jolle pienestä pitäen tehty näin... se on sitten eri asia miten jokainen tekee.. meitä on niin moneksi...
Ei se nukkumaan meno niin vaikeaa ole, kun on esim ulkoiltukin ruuan jälkeen. toki lapset on erilaisia mut ite koittanu saada vaan ton auktoriteetin ihan sen enempiä lapsia jättämällä oven taa.. kyllä ne oppii... ja enne kaikkea lempeydellä mut lujuudella sopivassa määrin :)
ei mullakaan ole sydäntä jättää pientä vallankaan ovi kiinni yöksi.. joskus laitoin oven kiinni kun oli nukahtanut ja sit kun ite menty nukkumaan niin kävin avaamassa oven..
ja nyt kun ovat jo kouluikäisiä, syönnin jälkeen mennään ulos, yhdessä, sitten kun pelataan jotain vaikka yhdessä, lapset on rauhallisia kun ne on saaneet kallisarvoista aikaa ... eikä nukkumaan tarvii patistaa :)
teljetkää te ketä tykkäätte, mä ainakin nautin siitä että lapset luottaa muhun ja kokee olonsa turvalliseksi. isänsä luona eivät uskalla edes mennä yöllä isän luo jos näkee pahaa unta, meillä saa viereen tulla millon vaan... jo tää antaa mulle luottamusta siihen että oon omalla kohdalla toiminut oikein.

Viimeksi muokattu:
tiinelli jälleen kerran samaa mieltä sun kanssa :) ja samaa on meiltäkin koulusta opet sanoneet mulle... rajat on ja kuritusta siinä määrin, et jos ei mua totella, tai muuten menee riehumiseks niin ihan oon laittanu nurkkaan seisomaan... jo ihan pieninä ja just viime viikolla palautin mieleen millai siellä nurkassa mietitään miten käyttäydytään...
Jäähy-tuoli on kans mikä tarvii välillä ottaa käyttöön... siinä sit keittiössä istua tonottaa lapsi jota hävettää yli kaiken kun joutuu arestiin eikä saa liikkua saati puhua...
JA mun ei tarvii huutaa, lapsi näkee et äiti on tosissaan muttei äitiä tarvii pelätä. (kuten isäänsä pelkäävät)
meilläkin lapset saa nukkua välillä meidän kanssa, ahdastahan se välillä on, mutta suuri merkitys heille, ja meillekin :)
ja tosiaan, iltaisin jos on liian hiljaista, ei uni tulekaan yhtä helpolla...
Tosin oon molempien vauva-aikana pitäny radioo tai tv:tä päällä et on ees joku taustamelu kämpässä, eihän lasta voi totuttaa siihen että kun se nukkuu niin kaikki on ihan hiljaa... perheet joissa on monta lasta, arki on todella paljon helpompaa kun väsynyt muksu voi vaan nukkua , oli sitten norsulauma ympärillä :D

flower again samat on taas elämisen mallit meillä :hug:.
Mun uusi anoppi on sanonut että mun lapset on kuin entisaikojen pojat, ne leikkii ja kunnioittaa vanhempia ihmisiä. Meilläkin toki pelataan pleikkaria yms. mutta tärkeintä on ulkoilu ja muiden ihmisten kunnioittaminen. Me kai sun kans flower again otetaan mallia eläinmaailmasta :LOL: tai jostain 40-luvulta.
Minä oon ihmisenä muutenkin niin erilainen kun nykyaikojen äidit...
En osaa prameilla merkkituotteilla, astioilla, huonekaluilla tms. En osaa ajatella että mun lapsilla pitäis olla päällään jotain kallista. Meillä ei kunnioiteta materiaa vaan luontoa, eläimiä, vaatimatonta elämää.

Anteeksi omanapaisuus, nyt meen hakemaan miehen töistä ja mennään meidän unelmatilalle kosteuskartoitustilaisuuteen. Jännittää niin että meinaa oksennus päästä... Jaiks!!!

tiinelli totta :) niin oon samaa luokkaa kaikessa... ja sekin vahvistaa edelleen sitä et en VOI toimia ihan pöpelikköön jos kerran hyviä tuloksia tulee, lapset nauttii, ja me kans.
meilläki pelaillaan mut on tiukat ajat sille, viikossa saa kaks kertaa 45min joko tietokoneella tai pleikkarilla. kiukuttelut tosi vähäisiä, mut meillä hankaloittaa se, et isänsä luona rajat on höllemmät paljonkin ja mä en taas anna periksi tällaisissa asioissa...
ja koska eläimet ON se elämän yks tärkeä osa, on lapsetkin oppineet vastuuntuntoa koiran myötä :) osataan ottaa huomioon toinen,vaikkakin pojalla alkanut murrosikä tulla kaikkine ailahtelevaisuuksineen niin silti hänkin tulee vielä( 11v) mun viereen tai halaamaan ihan muuten vaan..
ja just tuo TAVALLISUUS on meilläkin se jutun juoni... kun ei ole kaikkea viimesen päälle hienouksia, opitaan arvostamaan esim sitäkin että kun tuleevat koulusta, oon tehnyt sämpylöitä :) ja joskus itsestä tuntuu niin liian vaatimattomalta , kun vertaa isän taloudellisia mahdollisuuksia ja sitä mitä kaikkea hän ostelee lapsille...
mutta oon ajatellut tässäkin niin että niin mun äiti ja isä mut kasvatti, tasapainoiseksi nuoreksi, joka osasi arvostaa vanhempien antamia juttuja, enkä pitäny itsestään selvänä edes voipakettia.... sen eteen oli tehtävä työtä...
ja näin uskon et kun lapset näkee sen että niitä rakastetaan ja niistä pidetään huolta kaikessa, ei siihen tarvita ankaraa kuria, eikä kalliita leluja/matkoja/pelejä ja kaiken maailman juttuja.

Mä esimerkiksi tein majan tytölle eilen... muutama viltti silleen hienosti jotta hän pääsi leikkimään sinne sisälle, ei aikaakaan kun koira jo makasi siellä ja tytöllä täysi leikki päällä koiran kanssa, he maalasi ja korjasi, suunnitteli kauppaa ja luki kirjaa :) tyttö oli niin onnellinen eikä tämän kummempaa konstia tarvittu :) eikä muuten menny penniäkään rahaa ;)

mä pidän peukkuja psytyssä tiinelli, et menee kartoitus läpi ja saatte alkaa muuttoja miettimään :heart:

Mä taas ajattelen luontoa siinä, että ostan kerralla kunnollista.
Pöytä ja kirjahyllyvitriinit ovat koivua. Kirpasi se kun niihin lähes 5000€ meni, mutta menevät vielä vuosia vuosia. Olin sinkku ku ostin 8hengen ruokapöydän :whistle:
Mutta tiesin että haluan perheen ja näin ei tarvii ostaa isompaa kun lapsien kanssa muutenkin rahat ovat vähissä. Kestävät ihan varmasti sinne saakka, että joskus mulle tulee sitten perintönä mun vanhempien pöydät ja tuolit. He ovat ostaneet ne käytettynä ja ovat olleet heillä jo 34v.
Meidän perheessä ei kovin usein osteta uusia huonekaluja, kun ostaa kunnollista ja kestävää.
Ei mitään ikean lastulevyä.
Samoiten astiat, lasit ja aterimet ostan iittalaa, arabiaa ja hackmania. Jos joku kuppi tai lautanen hajoaa, niin saan uusia ja ei tarvii koko astiastoa uusia.

Vauvan tavaroita olen ostanut paljon kirpputorilta. Yhdistelmät uutena, koska toivon että saisimme joskus vielä toisen ja ne menee sitten toisellakin. Turvallisuudentakia ostan kaukalon uutena.

kontrollista hiphei, otin ja soitin synnärille, kerroin että terkkari ei suostu lähetettä laittamaan ennekuin viikkoja on 36,vaikka sokereissa on ollut jotain, ja vaikka vauva on paria viikkoa isompi. kätilö konsultoi lääkäreitä ja soitti mulle takaisin...
sain ultran 13.1. ja tuolloin paikalla on myös diabetes-hoitaja,joka katsoo jos jotain on rukattavaa ruokapuolella tms :) ihana hoitaja oli puhelimessa, ja nyt saan huokaista epävarmat tunteet taka-alalle... pääsen seurantaan hyvissä ajoin eikä tarvii alkaa pelätä ettei mua auteta..
Tässä näkee kuinka paljon terkkarit tietää/viitsii välittää äideistä... vaikka tää terkkari onkin ollut tosi kiva, mut tässä asiassa on vetänyt tiukan oman linjansa ja vähätellyt asiaa...
Onneks pääsen, huh :)

Lisään vielä tuohon nukutusasiaan että ei se kuopuksen ovi toki koko yötä ole lukossa vaan aina ennen kuin itse menen nukkumaan,avaan oven rakoselle. Ja usein lapset tulevatkin aamulla viereen tai aamuyöstä enkä todellakaan ole sitä vastaan,saavat tietenkin tulla ja usein kun ovat kipeänä saavat nukkua koko yön vieressä :) Tämä on meidän tapa ja se toimii,eiköhän tässäkin ole yhtä monta tyyliä kuin lasta :)

joopa joo... lääkärillä käyty ja silleen... kaikki ok. kohdunsuu 3cm ja kiinni. muutenki kaikki normaalia. hiivatestin suostu ottaa ku pyysin ja aiko konsultoida gynee,ku mul on edellinen tullu sektiolla. mut arveli,ettei siin oo mitää ongelmaa kuitenkaa.
kävin sit ostaa pinnasängyn. käteen jäi lisäksi vaunut ja kylppäriin oma hoitotaso/ammeyhdistelmä :D

ristus notta tää asukki taas myllää!!! kuvittelee pääsevänsä nahkan läpi vissiin :LOL: tuntuu taas istuvan tuolla!!!
pitänee hetken kävellä,et rauhottuu...

Yhteistyössä