~ Maaliskuun Mussukat 2010 ~ viimeisiä vauvoja vielä odotellaan ~

Triplat, sun viesti sai mun sydämen taas sulamaan ihan kokonaan. Tosi kiva, että sait pojan jo kenguruun ja että tytötkin voivat paremmin.

Onnea vauvautuneille ja tsemppiä kipeille ja haleja muillekkin!:hug:

En herännyt viime yönä kertaakaan, tai siis puoli seitsemältä heräsin miehen kelloon ja tuntui että rakko halkee. Sitten valvoin pari tuntia ja nukahdin uudestaan. Puolilta päivin heräsin sitten kokonaan. Nukuin siis TODELLA hyvin. Toivottavasti synnytys käynnistyy tällasen yön jälkeen, jaksais paremmin. Muutenkin toivon, että käynnistys päivällä eikä yöllä. Tosin ei ole vielä merkkiäkään siitä, että Poikanen haluaisi tulla ulos.

NinaRinsessa 39+3
 
Tääläkin viikot poksuu! =)

Tänään aamulla oli ä-polilla Sjoella kasvukontrolli. Vauvalla kaikki ok, mutta "hieman" isohan siitä meinaa tulla. Painoarvio syntyessä heitteli mittaustavasta riippuen 4000-4600g välillä, et aikasta iso vauva tulossa, mut siihen mä nyt olin jo varautunutkin, et yli 4 kg se on. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan tuota 4600g, kuopus oli 4250g ja hyvin sekin alakautta mahtu tulemaan. Isosta koosta johtuen lääkäri sitten päätti, että mikäli vauva ei tällä viikolla ala itekseen syntyä, niin ens maanantaina käynnistetään. Ihanaa tietää, et nyt jo päivä tiedossa, millon pitäis viimeistään alkaa tapahtua, eikä anneta mennä montaa vkoa yli lasketun ajan. Toivoohan sitä kuitenkin, et vauva päättäis jo tällä vkolla syntyä, ettei tarvis käynnistää, vaikkei mulla tuosta käynnistyksestä kokemusta ookkaan. Nyt alkaa kyllä jo vähä jännittää tuo ite synnytys, et miten se sitten menee. Mitään muuta mä en niin toivo, kun et kaikki menis kerrankin ns. normaalisti ja vauvalla olis kaikki hyvin, et mä saisin se osastolle viereen. Ettei vauva joutus keskolaan niin kun vanhemmat lapset on joutunu. Niin ja kohdunsuulla tilanne oli edelleen sama kun viime lääkärineuvolassakin. Eli sormelle auki, mut kanava täysin jäljellä.

Olo on nyt suht ok, vaikka kyllä täs nyt on alkanu vähä oireilemaan. Jonkin verran supistelee, kun seisoo tai kävelee. Istuessa/maatessa on melki koko ajan semmonen pieni jomotus alamahassa ja alaselkää särkee. Viime yönä sain kyllä nukuttua tosi hyvin, varsinkin kun vertaa tuohon edelliseen yöhön, sillon kun sai koko yön kärvistellä ton selkäkivun kanssa enkä montaa tuntia nukkunu. Mutta koko ajanhan sitä kuulostelee itseään, et joko alkais olla sellasia merkkejä, et pian pääsis synnyttämään.

Niin oikein paljon onnea taas kaikille, jotka ovat jo vauvan saaneet!! :flower:
Perässä tullaan. Ens vkolla pitäis viimeistään jossain vaiheessa minullakin olla vauva kainalossa. :heart: =)

Tipi75 + masuasukki 39+0
 
POKS 38

Onnea vauvan saaneilla ja jaksamista meille mahan kanssa vielä taapertelijoille!

Ite oon henkisesti valmistautunut siihen ettei vauva vielä moneen viikkoon synny, kun mitään lähestyvään synnytykseen viittaavia merkkejä ei oo. Ihmeen rauhallinen fiilis on nyt ollutkin myös henkisesti. Kun oon tähän asti kestänyt niin kestän kyllä vaikka sinne rv42 asti jos tarvii, toki sais tulla vauva vaikka hetikin.

Vadelmanlehtiteetä on ollut tarkoitus ostaa, mutten oo saanut itseäni keskustaan hiilattua sitä ostamaan. Laiskuus vaivaa minua. Just ja just saan pakolliset hommat hoidettua, eli ei oo minua energianpuuskat yllättäneet niinku joitain muita täällä.

Raskausarpia tuli maha täyteen esikoista odottaessa. Nyt tullut navan ympärille muutama haalea sentin mittainen uusi.

Neuvolassa kävin perjantaina ja sielläpä ei ihmeempiä. Sf mitta oli 33cm, painoa tullut 300g/vko, nyt yhteensä n.9kg, vauva rt, sykkeet pissat ja verenpaineet ok.

Helka ja poitsu 38+0
 
Pikaiset vauvauutiset täältä. Niin siinä sitten kävi että "Uuno" olikin "Elvi". Tyttö syntyi 7.3 klo 1.21 viikolla 39+3. Syntymäpaino 3290g ja 49cm. Tänään pääsimme kotiin. Tulen kertomaan kuulumisia lisää myöhemmin, nyt vaaditaan tissiä jälleen =)
 
MLL
Päivitelläämpäs vähän tännekkin =) Tänään käytiin äpolilla kokoarviossa ja synnytystavasta oli samalla puhe. Ensin tärkein, eli vauva voi oikeen hyvin, kaikenmaailman virtauksia seurailtiin ja sykekäyrää otettiin Kokoa vauvalle oli tullut jo 4kg, mistä johtuen on sitten uusi käynti ensi viikolle ja silloin puhutaan sitten mahdollisesta käynnistyksestä loppuviikosta. Mulla oli kohdunsuu parille sormelle auki ja jälellä reilu sentti, lääkäri oli toiveikas ettei ehkä tarvisi käynnistää vaan tulisi omineenkin jo ajallaan Muuten lantio oli tilava, mutta häntäluu on kääntynyt vähän sisään päin, kun pääsi murtumaan teininä, mutta kuulemma on joustava ja hyvät mahikset että ei murtuisi uudelleen. Tänään aamulla tuli limatulppaa (tällä kertaa se ei jäänyt epäselväksi :x ) ja nyt sisätutkimuksen ja kalvojen irrottelun jälkeen sitä on tullut vähän lisää, koostumus vaan on muuttunut vielä ällömmäksi. Käytiin pitkällä kävelylläkin ja nyt sitten vaan ootellaan, josko vauva haluaisi ulkoistaa itsensä :) Jotenkin tieto siitä ettei ole enää kun reilu viikko jäljellä niin piristi taas hetkeksi mieltä ja jotenkin tuntuu kipuilut hiukan siedettävämmiltä.

Jaksamista kauheasti kaikille kipujen kanssa kärvisteleville ja myös niille, kellä ei mitään viitteitä synnytykseen ole. Sehän voi olla silti lähempänä kun uskookaan :saint:

Suuret onnittelut vauvautuneille!! Koskahan sitä vauva pinoa alettaisiin laitella tonne lapset 0-12kk puolelle? :)

MLL :heart: pulleroinen 38+6
 
Onnitteluhali Mamu-78:lle :hug:

Tän päivän käyrissä ei ollu mitään uutta eikä ihmeellistä, hyvältä kuulemma näytti. Itselleni käynnistä jäi kyllä vähän turha olo, mutta ehkä kannattaa ajatella niin, että ei oo koskaan turhaa kuulla kaiken olevan ok. Ja ne raskausarvet... just kun pääsin tännekin leuhkimaan, että ei oo tullut, niin johan tänään bongasin ekat. Pieni asia, mutta hyvä etten itkua turhertanut. Se kriisi kesti onneks noin 5 minuuttia ja nyt asiat on taas oikeissa mittasuhteissa =)
 
:heart: :heart: Kiitos kaikille onnittelijoille :heart: :heart:

Pikkuneidin kanssa kotiuduttiin eilen. Tänä aamuna iski sitten jonkinlainen vatsavirus. Selvisin onneks yhdellä täystyhjennyksellä molemmista päistä, mutta kuumetta on ollut yli 38 astetta. Nyt alkaa jo elämä ehkä voittamaan. Kuumeiluun vaikuttaa varmasti myös maidon nouseminen. Ei ihan helppo aloitus, mutta onneksi neidillä kaikki on ok. Isukki on joutunut hetimiten tositoimiin kun en ole kyennyt muuta kuin imettämään tänään :)

Meilläkin synnytys meni suht nopsaan. Säännölliset supparit alkoivat kertaheitolla puoliltaöin 4.-5.3 ja olivat heti säännöllisiä. Väliä oli 6-10 minuuttia. Kahden maissa herättelin miestä että olisi syytä käydä pakkaamaan eväitä matkaan ja lähdettiin ajamaan sairaalaan. Perillä oltiin tasan 4.00.

Alkutoimien jälkeen pääsin käyrille ja sieltä suoraan synnytyssaliin, koska tarkkailuhuoneet olivat kaikki täynnä. Olin mennessä auki yhdelle sormelle. Saliin siirryttäessä käyriä jatkettiin ja sain ilokaasun käyttään. Melko pian olin auki 3 senttiä, jolloin kätilö kävi valmistelemaan epiduraalia. Viimeisenä oli kalvojen puhkaisu ennen puudutusta, mutta puhkaisun jälkeen alkoi yhtenäinen suppari, joka avasi kolmesta sentistä ihan auki n. 10 minuutissa. Tässä vaiheessa rukoilin jo puudutusta ja aamuvuoroon tullut kätilö sanoi että epiduraalia ei ehdi enää, mutta laitetaan kohdunkaulan puudutus joka auttoi ihan ok.

Puudutuksen jälkeen taisi mennä n. 5 supparia jonka jälkeen alkoi tuntua ponnistamisen tarvetta. Ponnistusvaihe kesti n. puoli tuntia jonka jälkeen prinsessa oli syntynyt :heart: Synnytys kesti siis n. 9 tuntia, josta sairaalassa oltiin 4,5 tuntia :)

Selvisin pienillä repeämillä, mutta pahemmaksi vaivaksi on osoittautuneet peräpukamat jotka on "juhlavat". Toivottavasti ne helpottavat pikkuhiljaa!!

Vauva-arkea opetellaan ja ihaillaan pientä nyyttiä joka on aivan taivaallisen ihana :heart: :heart:

Miimon ja Hengari-Hertta 5 pv

 
Ihana kuulla synnytyskertomus Miimon :heart: Tulkaahan muutkin ihmeessä kertomaan omia tarinoitanne siiten, kun olette kunnolla kotiutuneet nyyttien kanssa. Täällä ainakin minä janoan noita tarinoita. Ne auttaa jotenkin valmistautumaan omaan koitokseen, kun on kuullut kaikenlaisia vaihtoehtoja, mitä voi sattua ja tapahtua!!

Onnea ainakin marcelina, anxu ja mamu plus muut, jotka olen unohtanut välistä. :flower: :hug:

LillaStina ja minjoh ymmärrän teitä hyvin, jaksamista! Mulla on minjoh vähän samoja tuntemuksia, että eikö sitä pysty normaalisti synnyttämään, kun eka piti leikata ja tämä toinen ei tule ulos, vaikka mitä tekis.

Eilen imuroin ja mies siivosi loppukämpän. Tänään tein kunnolla ruokaa kävin kunnolla lenkillä pitkästä aikaa. Yksi tuttu sanoi, että naamasta kuulema näkee synnytyksen olevan lähellä. Toivottavasti niin lähellä ,että ehtii itsekseen tulla ennen käynnistystä. Mulla on perjantaina yliaikaiskontrolli. En saanut mitään omaa aikaa, vaan pitää mennä sitten jonottelemaan 10-11. Tyhmää. Alan olla sata varma, että sinne ainakin mennään ja tuskin käynnistävät ennen viikonloppua, että taitaa nassukka syntyä vasta ens ma tai ti. JEP JEP... Sama kai tuo odottaa ja toivoa luonnollista alkua synnytykselle, kun nytkin ollaan jo niin paljon yli.

epäusko ja nassukka 41+2 (hitaasti menee nämä viimeiset päivät)
 
Vauvauutisia tulin kertomaan. Meille syntyi pikkuinen prinsessa 7.3. klo13.35 (rv40+3). Kaunottaren mitat 3326g ja 49cm. Synnytys eteni nopeasti, kokonaiskesto oli 5h35min. Kaikki meni hyvin pelkän ilokaasun voimalla. Tänään päästiin kotiin.

Onnea vauvan saaneille :flower: !
 
Onnittelut vauvautuneille!

Epäusko mä saan vasta ensi viikolla kontrolliajan... Että meneekö hermot tänn kanssa :headwall: :LOL:

Ja kuten jo tuolla toisaalla kirosin, niin just tajuttiin tänään, että meillä ei ole ensi viikolla esikolle ketään hoitajaa... Että jos tää ei suostu vielä tällä viikolla täältä tulemaan...
Mummilla oli ke, to, pe ja la menoa, joista on jo maksanut. Voihan hän perua kaikki menonsa, mutta eipä tuo saa niistä silloin rahojaan takaisin. Mun isä yrittää siirtää viikolla lomaansa aiemmaksi tuon takia, mutta on tää siltikin... Sitten pitäisi synnyttämään lähtiessä muistaa kerätä myös esikon kamat mukaan autoon ja synnärin oven edessä vaihtaa poju toiseen autoon istuimen ja kamojen kera... Meneekö vaikeeksi? Tai sitten antaa pikku äijä koko viikoksi mufan kanssa leikkimään, niin ei tarttis miettiä ollenkaan sitäkin puolta. Meneekö vaikeeksi? Ei jumapliuta tänn kanssa... Ja kuitenkin samalla pitäisi miettiä noi koirienkin hoidot... Onko vähän ahdasta autossa, kun lähdetään...
 
Onnea mamu -78, anxu87 ja marimint81 ! :heart:

Täällä rupeaa jo olemaan turhautunut olo vaikkei viel laskettu aikakaan ole mennyt, mutta kun meillä yleensä on nuo vauvat syntyneet viikkoa-kahta ennen la.aika, paitsi yksi on laskettuna päivänä!
Eilen kävin neuvolassa ja oli vauvan sydänäänet nyt tosi hyvät ja sf-mittakin oli sentillä kasvanut vaikka vauva onkin jo laskeutunut!Verenpaineet hyvät, painoa oli kyllä nyt tullu tosi reilusti, turvotus nyt tosi pahana! Eilen tuli jonkun verran veristä vuotoa ja supisteli, muttei tämä taida vielä syntyä aikoihin... Sitä vaan rupeaa olemaan niin malttamaton!

ryysyrannan rinsessa: Tsemppiä sinne jos ja kun pääset tositoimiin!

anri&masuvauva rv 39+1
 
Todella kivaa kuulla, että Tiplat kasvavat ja jaksavat tilanteeseen nähteen hyvin!

Joku puhui vauvan hengityksestä mahassa, talvimama kai. Kylleä ne siellä välillä hengittää, ei koko ajan, mutta vettä sisään-ulos, se kehittää keuhkoja. Ultrassa sitä aina välillä näkee, kun tekee hengitysliikkeitä.

niin ja ONNEA taas seuraaville vauvansa saaneile!

mirabel 37+5
 
mamu-78 onnea tytöstä =) :flower:

Neuvolassa kaikki ennallaan ja sf jatkaa nousuaan joten ei oo vauva vieläkään alaspäin menossa.
Mua ei häiritse vaikka vauva ois vielä reilun viikon mahassa kun olo on niin hyvä ilmat ulkona mainiot=)
Kovasti neuvolassa kyllä ihmetteli kun mulla ei oo minkäälaisia supistuksia.

Metsätähti ja onnenjyvä *POKS* 40+0 :heart:
 
On kyllä näemmä iso virhe jättää täällä käymättä pariin päivään, saatte kyllä niin mahdottomasti tekstiä parissa päivässä aikaan :)

Mä olin eilen neuvolas ja viikotki poksui 39 *poks poks!* tänään :) Neuvolassa kaikki muuten hyvin paitsi että kokonainen kilo tullu 5ssä päivässä, hieman turvotusta. Onneksi verenpaineet on kuitenkin ennemmin matalat kuin korkeat joten ei sen puoleen ole hätää, enteilee kuulemma vaan synnytystä tuo turpoaminen :D 117/63 oli verenpaineet joten nou panik :D 34.5cm oli sfmitta ja terkka meinas että vauva on syntyessään lähempänä 4kg kun 3.5kg. Tosin tämä sama terkka veikkas nelosesta 4.3kg kun tyttö oli 3610g. Että tiedä tuota. Lupas kuitenkin että jos ei ala lasketun ajan tienoilla syntyä, käyn Seinäjoella sitten kokoarviossa ja saavat siellä päättää koon perusteella miten jatko. Odotetaanko vai käynnistetäänkö. Hassua vaan että kaikki kauan höpötti että pieni vauva ja on sulla pieni maha ja nyt se oliskin yhtäkkiä sitten 3ssa viikossa pömähtänyt 4kiloseks ja hyvä ettei vaikka mitä :whistle: On minkä kokonen on, eiköhän se sieltä ulos tule ominvoimin :) Suvussa on kyllä isoja vauvoja mutta sehän ei meille mitään meinaa, omat on ollu kohtuukokoisia 3.3-4kg.

Eilen illalla alkoi harvakseltaan supistella, yöllä oon vähä väliä havahtunu että supistaa mutta oon jatkanu unia. Samaten aamulla, ehkä kerran tunnis tulee supistus. Hyvin tyypillistä enkä edes odota pääseväni viikkoa ennen laskettua tositoimiin. Muidenkin aikana on saattanut päivän pariki teetellä näin ja sitten lähtee käyntiin. Oon mä tässä tupaa järjestelly ja valmistellu huomista päivää JOS sattuiskin muka niin hyvä tuuri käymään mutta enpä usko :) Oon asennoitunut ens tai seuraavaan viikkoon synnytyksen kannalta :D

Onnea jo vauvautuneille, tosi pieniä ja siroja vauvoja onkin tullut, onko vielä yhtään isompaa yli 4kilosta syntynytkään :D Jo synnyttäneet, miten ootte huomannu maidonnousun, herumisen ja sen että maito tosiaan riittää vauvalle? Tämä varmaan kiinnostais ensikertalaisia muutenkin ja ihan kyllä muakin :wave: Minä joka en ole koskaan moisia tuntenut mikä on kuulemma sekin ihan normaalia.

Noh, sellaisia tänne, nyt ruuanlaittoon!

Lahja Lintikka ja Tirppa tasan rv 39 :heart:
 
Lähinnä tulin poksauttaan viikot ja kertoileen neuvolakuulumisia. Tänään siis 38+0 eikä merkkiäkään, et ois tulossa viel herran aikoihin :D Neuvolassa kaikki ok, paineet matalat, pissa puhas, paino pysyny ny samassa ko viimeks (67kg --> +11kg alusta), hemppa oli laskenu ja sen kyllä huomaa olossa (väsyttää |O ). Sf oli kyl kasvanu mut pudonnu nyt ihan alakäyrälle. Saa nähä minkä kokonen vauveli tulee, koska olosta kyl huomaa, et vauva hyvänkokonen sillä kylkiluut alkaa huutaa hoosiannaa, eritoten öisin. Eli ei oo laskeunutu ja/tai kiinnittyny.

Kohta levolle ja iltaa oottaan, mies vie mut syömään :p Ja ehkä annan vastalahjaks vähän helluutusta ja kivintä S:ää :saint:

mobic ja kevätpörriäinen 38+0
 
anxu87 ja marimint81, molemmille lämpimät onnitteluhalit :hug: :hug:

Ihana ilma ja paremmin nukuttu yö takana, josko tästä päivästä tulisi vähemmän itkuinen - nyt jo lähinnä huvittaa eilinen tunneryöppy, mistähän sekin tuli? Kaveri ja hänen 2 kk vanha tyttö ovat tulossa tänään käymään, tytsy on varmaan syötävän ihana...

Minuakin kiinnostaisi kaikki imetykseen liittyvä, näin ensikertalainen kun olen, antakaa kokeneemmat vinkkejä, jos tulee jotain yleispätevää mieleen =)

ja meinas jo unohtua, että kiitos Miimon synnytyskokemuksen kertomisesta!
 
vauva uutisia: meillä synnytys käynnistettiin perjantaina 38+1 kokoarvioin vuoksi n.4kg, supistukset loppui aina kesken pe ja la mutta poika syntyi sitten sunnuntaina 7.3 rv 38+3 klo 22.00 synnytys kesti 3t 40min ja vauvan mitat 3615g ja 50cm :heart: eilen kotiuduttiin =)

terkuin onnellinen ilo ja poju 3vrk (rv38+6)
 

Yhteistyössä