Tulin vähän kertomaan mietteitä synnytyksestä. Tosiaan supistukset alkoi lauantaiaamuna klo 05.00. Niitä sitten tuli välillä harvemmin ja välillä tiheemmin. 10 minuutin välein suurinpiirtein koko aamupäivän. Ei ollut mitään ihan mahdottoman kipeitä mut kuitenkin sellasia et tiesi et nää on nyt oikeesti niitä. Kävin välillä suihkussa ja se vei kyllä terävimmän kivun pois. Esikoisella oli kaveri yökylässä ja he leikkivät ja touhusivat kun ei mitään ja mä lähdin aina supistuksen tullessa muualle kaksinkerroin kävellen. Siinähän tuo meni koko päivä, mies kysyi vähän väliä et joko lähdetään, mä en ollu vielä seittemältä illallakaan niin kipee et olisin halunnu lähteä mut suostuin sitten kun meillä matkaa sairaalaan noin 60 kilometriä. Ajattelin että pakko olla avautunu aika paljon tai mä en ala
tai jos ne lähettää vaik kotiin vielä. 3 cm oli auki kun päästiin sairaalaan ja olin pettyny. Esikoiselta oli aikoinaan 2cm auki kun mentiin sairaalaan ja syntyi siitä vasta 16 tunnin päästä. Ajattelin et nyt käy samalla tavalla. Menin sairaalassa heti suihkuun ja kätilö tuli kysymään haluaisinko mennä ammeeseen ja halusinhan minä. Siellä sitten olinkin tunnin verran ja supistukset alkoi tihentymään, 3-4 minuutin välein tuli siinä vaiheessa. Tunnin altaassa oltua kätilö tuli sanomaan ettei tahdo hoputtaa altaasta pois mutta nyt olisi anestesialääkäri osastolla jos haluaisin jotain puudutetta. Tulin kiireellä pois ammeesta, todellakin halusin
Spinaali laitettiin ja siitä ei ollut minkään valtakunnan apua, ei sitte pienintäkään. No sit lääkäri tuli laittamaan kohdunkaulanpuudutuksen ja se auttoi 45 minuutiksi. Sitte alkoi taas tuntumaan kipeitä supistuksia ja paineen tunne takapuolessa, mies soittamaan kelloa ja kätilöä paikalle. 10 senttiä auki ja kätilö kehotti pikkuhiljaa ponnistelemaan kun tulisi supistus. Miestä alkoi todenteolla jännittää, siihen mennessä katteli telkkaa kaikessa rauhassa
Sitte kutsuttiin toinen kätilö paikalle ja alkoi todellinen ponnistus, kaikista inhottavin tunne melkeen koko synnytyksessä. Kipu oli kova ja olis pitäny jotain siinä kivussa tehdäkin. Joten mä aloin pidättelemään enkä uskaltanukkaa ponnistaa. No pakkohan se sit kuitenkin oli jos meinas saada mukelon ulos. 21 minuutin jälkeen syntyi tyttö. Napanuora vartalon ympäri kerran ja vielä jalan ympäri kerran ja napanuoran pituus vain 50cm. Kätilö kysyi haluammenko nähdä istukan ja mehän halusimme, 650g painava lätty
Siitä vauva vatsan päälle ja siinä reilun tunnin. Mulle muutama ompele. Siitä vauva punnittavaksi ja mitattavaksi. Minä suihkuun ja siitä kärrättiin vuodeosastolle. Ei tullut uni silmään sinä yönä, ihastelin vain vauvaa kun oli niin mahdottoman suloinen :heart: Nyt on olo kun maitomeijerillä, eilen alkoi maito todenteolla nousta rintoihin ja niitä pakottaa ja ovat todella kipeet. Tulis maitoa vaikka kolmelle vauvalle
Mut nyt jos pumppaan ni alkaa erittymään vaan enemmän, niin ymmärsin? Mut ei ole mitään herkkua tää olo. Vauva on kyllä maailman sulosin, sydän pakahtuu katsellessa =) Nyt kutsuu maitomeijerihommat, tsemppiä kaikille synnyttämään meneville, hyvin pärjäätte. Kaikille vauvan saaneille onnitteluhaleja :hug:
Mamu-78 ja "Elvi" 5pv :heart: