~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ tammikuussa

Heissan! Mulla oli viime viikolla ultra. Masennuin sen jälkeen sen verran paljon etten ole tännekään jaksanut... Viime ultrassa (viikolla 20) vauva oli 2-3 viikkoa isompi ku normaalisti, nyt saman verran jäljessä kasvusta :( Huomenna uusintamittauksiin lääkärille. Sormet ja varpaat ristissä toivon että edellinen oli vain joku karsea mittavirhe (yhtä mittaa ei saanu ku oli semmosessa asennossa...). Painoarviota se ei edes antanu. Ehkäpä tämän ansiosta minä olen vielä pystynyt nukkumaan hyvin, ei tarvi käydä edes vessassa joka yö... painokaan ei oo noussu aikoihin.. ainoa vaiva mikä on ollu niin eilen vähä supisteli ja vauvalla on just nyt hikka joka ei tunnu kovin kivalle muttei oo vaarallista :)

Että tämmöstä, mutta toivottavasti huomenna fiilis parempi.

-Janiela- (33+4)
 
Glow
Terveisiä osastolta :attn:
Niinhän siinä sitten kävi, että vuotoa rupesi taas tulemaan torstai aamuna. KOKSiin tulin ja täällä olen edelleen. Tänään piti päästä kotiin, kun on tilanne rauhottunu vaan en pääsekään kun eilis iltaisesta pissanäytteestä kattovat että leukkarit on nyt koholla.
Voi johtua juurikin siitä että mulla on pitkään (kuukauden) ollu tätä satunnaista veristä vuotoa vaihtelevin määrin.
Kumma juttu, tiistaina lääkäri sanoi että on hematooma. Perjantaina semmoista ei toinen nähnyt. Sehän kuulema voi "hävitä" vaan eipä vuoto ole hävinnyt. Vuoto tulee ja menee ihan yks kaks. Ihan sama olenko täydessä levossa vai saanko istua, liikkua osastolla. Viikonloppuna en juuri saanut mitään, tänään sain luvan liikkua osastolla! ihan juhlaa jo tääkin.
Torstaina ja perjantaina sain kortisonipiikit vauvan keuhkoja varten ja supisutksenestopiikit, vaikka ei sinällään edes voi sanoa että kipeesti ois supistellu. Ei mulla supistuksia ole juuri ollutkaan. Jotain epämääräistä kipua alavatsalla. Muutama hassu napakka supistus, mitä nyt en vielä pidä minään. Tosin, jos supistuksia voi olla selänpuolella??? alan epäillä että semmosia on.
Niukan vuodon kans kuulema pääsen huomenna kotiin JOS pissanäyte/verinäytteet/tulehdustilanne sen sallii.... että hoitusko ihan antibiootilla vai onko jotain pahempaa. Kamala epätietoisuus! Mutta nyt olen ainakin hoidossa ja täytyy sanoa että henkilökunta on pääasiassa erittäin mukavaa ja huolehtivaa jne.
Mutta rupeaa tässä pää hajoilla pikkuhiljaa jos täällä vielä monta päivää joutuu olemaan...

Mies on edelleen palkatta pois töistä :/
Tänään saattaa selvitä saataisko hoitopaikka nyt äkkiä pienelle. Hänen kummisetä kuuli asiasta ja lupasi koittaa hoitaa asiaa kun kuulema pystyy vähän vaikuttamaan ja lain mukaan meille kuuluisi nyt se apu.
Vaikka kotiin pääsisin, enpä siellä pystyisi lasta normaalisti hoitamaan :( On aivan järkyttävä ikävä sitä pientä! ja isompaakin. Meillä on myös 6v poitsu.
Pojat on kuitenki sopeutunut/suhtautunu tilanteeseen yllättävän hyvin. Äiti ei :/

Huomenna tulee 35 vk täyteen!

ainiin, joku kyseli Kivusta alavatsalla oikealla/vasemmalla puolen. Mulla kans ollu semmoista, yks kätilö täällä sanoi just aamulla että voi olla ihan "kohdun kannattimesta" johtuvaa kun tekee jotain tai kohtu kasvaa tms.
 
Abello oliks se isompi sohvatyyny parempi?

paalina mä oon joskus harvoin löytänyt niitä kirpparilta.Mut ne on kyllä parhaimmat=)

momtoo mäkin päädyin siihen tulokseen et se ois riisipaperia=)Tarkoituksena ois vielä hankkia ainakin parit kuoret lisää=)
Niin noita näpsyjä mä ajattelin just siksi kun meinasin niillä harsoilla alkaa kokeilemaan ja eilen jo vähän harjoittelin paria taittoa niin niillä ne pysyis varmemmin kiinni kuorien alla.
Mäkin aion ainakin aluksi käyttää kerttistä yöllä ja saa nähdä mihin tää mun kestoilu sitten kehittyy...
Sehän tässä kestoilun aloittamisessa ehkä se kaikista haastavinta just on kun vaihtoehtoja on ihan hirveästi ja kun ei oo missään kestovaippaesittelyssä käynyt niin ei oo niihin juurikaan livenä päässyt tutustamaan niin on vähän hakuammuntaa niiden hankkiminenkaan, mut jospa tää tästä ja jos noista vaikka joku alkais tuntua omalta:)
Eilen kyllä illalla iski epätoivon ajatuksia et oonkohan mä ihan hullu kun oon niitä hommannut kun ihan oon niiden kanssa ummikko ja varmasti kahdessa pienessä ja vauvassa riittää muutenkin paljon puuhaa niin opettele siinä nyt sitten vielä kestoilemaan kun vauva valvoo yöt, isommat riekkuu päivät, kotihommat kerääntyy ja imetyskin vaatii paljon aikaa...
Kiitos säämiskä vinkistä, täytyy pitää mielessä:)

Voiko sen riisipaperin nakata vessanpönttöön vai meneekö se tukkoon?

MiCeVu tervetuloa mukaan=)

Darwin meillä on suvussa kiertävä ristiäismekko joka taitaa olla mun isosiskon luona mut sen kyllä saa sieltä tarvittaessa. Meillä ei edelleenkään oo pienintäkään hajua kummeista ja pelko alkaa iskemään et jääkö ristiäiset ihan vaan sen takia pitämättä kun sopivia kummeja ei ole:/

chef me kokeilitiin sitä äp kestoa silloin kun tuo kakkonen oli vauva ja ainoaksi kerraksi jäi kun mies ei yhtään tykännyt kun kaikki pissat tuli ohi, mut se olikin pesty vaan kerran:/Et saa nähdä nyt:)

harakanhattu jaksuja :hug:

Mamu-78 mulla oli kans rintakumi esikoisen aikana aluksi käytössä kun se ei saanut otetta, kyllähän se kumin käyttö hieman vaatii, mut ei mitenkään ylivoimaisesti.

daizz hienoa että sulla on parempi fiilis=)
Munkaan mielenliikkeet ei oo kaikista tasasimpia :D

MLL mun käsityksen mukaan sokerivauvat käynnistetään juuri siksi etteivät kasvaisi älyttömän isoiksi.
Kyllä mun mielestä myös normisti kasvavia jättivauvoja myös käynnistetään jotta synnytys saataisiin hoidettua alateitse eikä tarvitsisi leikata.Mut musta vauvan syntymäpainoarvio pitää olla silloin jo lähempänä viitta kiloa.
Hienoa=)Nyt säkin taisit hurahtaa niihin=)Voi kun asuisin lähempänä niin tulisin sinne myös=)

Kinder
Älä huoli en aio kivittää sinua vaikka et aio koskea kestovaippoihin=)
Toivottavasti imetys onnistuu, siinäkin on jo kaksosten kanssa varmasti paljon haasetta tai sitten ei.Mulla kun siinä on haastetta jo ihan yhdenkin kanssa.
Jännityksellä odotetaan että miten sinun käy:)Tuu heti ilmoittautumaan jos pääset kotiin ja jos ei susta kuulu niin sit oon varma että oot jäänyt sinne.Hyvin sulla alkaa olla viikkoja vaikka vauvat alkais jo lähipäiviä tai viikkoina syntymään=)Saattaa olla että ne ottaa sut sisälle ja alkaa kypsyttää niiden keuhkoja valmiiksi kun sua jo vähän supistelee niin ei voi olla varma kauan pienet vielä masussa viihtyvät.

(.)Ulkona ois pakkasta -22 ja mietin just et pitäisköhän kuitenkin käydä pieni aika olemassa poikien kanssa tuolla pihalla kun aika ärtysiä ja levottomia ovat niin monene sisällä olo päivän jälkeen...
Ja tuntuu etteivät nuku enään kunnolla kun kaikki päivät menee sisällä.Eilenkin nukahtivat puol ysiltä ja tänä aamuna olivat kuitenkin ylhäällä jo puol seitsemän aikaa niin tuntuu olevan liian vähän kun ovat niin kärttyisiä ja itkusia kun eivät päiväuniakaan enään nuku.
Masussa kaikki hyvin eikä mitään oireita tai tuntemuksia ole vaan olo on oikein hyvä.
Mut nyt meen tekemään jotain järkevää :wave:
 
Janiela toivotaan, että oli mittavirhe. Jaksamista huomista odotellessa. Tulehan sitten kertomaan, mitä sanovat.

Glow :hug: ja toivottavasti pääset kotiin ja saisit lapsen hoidon järjestymään! En voi kuvitellakkaan, miten kamalalta tuntuu olla siellä, kun pieni kotona.

Ristiäismekko on meillä oikea aarre. Se on tehty mummon häämekon kankaasta ja siinä on kastettu minut ja veljet, meidän 2 serkkua ja meidän 2 lasta.

Nyt pitääkin mennä kattomaan tunteita ja tuoksuja!
Miiru
 
MLL
Metsätähti täälä on hurahdettu jo ajat sitten noihin kestoihin, on vaan ollut vähän jahkailua ja ihmettelyä, että millasia lähtisi yrittämään =) Nyt sitten kun päätin ihan oikeesti kokeilla ja taitella tota harsoa niin konkretisoitu. Vielä vetäsin siihen villiksen päälle ja sitte asettelin mun käden sinne "vauvaksi" ja miehelle esittelin, että tälleen se sitte menee jne. :LOL: Silti en aijo ottaa paineita asiasta, jos alkaa tuntua työläälle tai vastenmieliselle muuten niin siirryn kertiksiin ja varmaan ainakin aluksi ja reissussa tulee käytettyä niitä muutenkin.
 
Janiela :hug: toivottavasti kyseessä ei ole mikään vakavampi asia. Minullakin keskimmäinen oli iso rakenneultrassa ja loppuaikoina maha ei kasvanut juuri yhtään ja vauvakin oli syntyessään rv 40+1 2800g ja 51 cm, eli melkoinen kukkakeppi. Vauvasta ei mitään vikaa löytynyt, mutta istukka oli tosi pieni, vaan ei sekään kalkkeutunut... Toivottavasti saat pian selkoa asiaan, muistan kyllä kuinka itseä mahan kasvamattomuus vaivasi, kaikenlisäksi vauva liikkui liian vähän. :hug:
 
ristiäismekko on kanssa meillä aarre. se on ollut mun äidillä, siskoillani ja mulla. ainoastaan siskon lapsia ei oo siinä kastettu, koska mun mamma oli piilottanut sen johonkin ja sitä ei löydetty silloin. sittemmin mamman muutettua vanhainkotiin äitini siivosin kämppää ja löysi sen. ainoa että jos tulee poika joutuu äitini heti ompelu hommiin, koska ei ole olemassa sinisiä osia mekkoon. :heart:

eilen oli hirveä päivä! korjasin tavaroita olohuoneesta paikoilleen ja käytin koiran 100m pisulenkillä. lenkillä jo jouduin pari kertaa pysähtymään kovien supistusten takia. sisälle tullessa makasin puoli makuu asennossa ja supisteli tosi kipeästi ja suht säännöllisesti jopa 2h, mutta onneks ne siitä sit rauhoittui pikku hiljaa. meinasin jo lähteä päivystykseen (täältä kun on tonne synnärille 50km). kun jouduin nousemaan wc:hen niin tuntui painetta alapäässä ja alavatsalla. saas nähdä miten vaikutti tonne alas..edelleen siis keskiviikko aamua odotellessa. miehen saan kotiin tänään. ainoo et tarvii hakea se lentokentältä tosta 50km päästä mut sanoin jo sille että sen raukan valitettavast tarvii olla ajokunnossa.

oletteko miettineet meneekö miehenne ottamaan sikainfluenssa rokotuksen? toista aaltoahan nyt odotetaan saapuvaks tossa maalis-huhtikuussa. täällä alkaa noi normaali väestön rokotukset nyt perjantaina. meinasin että meillä mies ottais, mutta ei taida olla kotona vaan sillon. ite otin sillon viime vuonna sen ja siks ajattelin että vauvan kannalta paras olisi että isikin ottais sen. ollaan myös puhuttu että sisko ja kaikki lähi miehet ottaisivat sen myös. äiti ja sisko on sen jo saanut etupäässä, kun ovat töissä sairaalassa. olis sitten kaikilla se.

nyt tarvii yrittää herättää tuo koira ulos pisuille ja jos jaksais ennen miehen lentoa käydä vähän henkka maukalla salaa shoppailemassa jotain niin tarvii laittaa ittensä ulos meno kuntoon.

Mä & ee 33+5
 
Painoarviosta: Löysin netistä tämmösen kaavion: http://www.tekay.fi/raskauskalenteri/sikio/efw.jpg

Yhtään en osaa sanoa, pitääkö toi paikkansa ku ei oo aikasempaa kokemusta :D Itellä on tolle käyrälle kolme painoarviota (26+6: 850g / 28+6: 1440g / 31+6: 1800g) ja näyttäisivät menevän kaikki tasasesti ihan pikkusen ton vihreän viivan alapuolelle. Mielenkiinnolla odotan viimestä lääkärikäyntiä ja sit lopullista synnytyspainoa. Ton kaavion mukaan jos lasketun ajan tienoilla syntyis, ois syntymäpaino vähän vajaa 3.5kg. Vois siis vaikka pitääkin paikkansa :)

Semmosta vaan pikasesti tänne..

Hali87 & Pähkinä 32+5
 
Janiela Toivottavasti sinun vauvalla on kaikki hyvin! Kerro huomenna kuulumiset, jos jaksat.
Glow Mietinkin jo että mitäköhän sinulle kuuluu. Hyvä että olet kuitenkin ilmeisesti ihan hyvässä hoidossa, vaikka ei kai kukaan sairaalassa viihdy.

Imetyksestä Itsellä oli itsestäänselvää, että jos vaan onnistuu niin imetän. Imetys lähtikin hyvin käyntiin ilman mitään ongelmia, en tarvinnut rintakumeja enkä pumppuakaan.
Toki siinä oli alussa epävarmuutta että saakohan vauva nyt varmasti tarpeeksi maitoa.
Lähes taysin tissillä vauva elikin noin 3kk, sitten pikkuhiljaa annettiin myös korviketta ja vellejä yms. Vauvan ollessa 6,5 kk lopetin imetyksen kokonaan. Sekä tissi että pullo kelpasi vauvalle hyvin. Nytkin oon ajatellut että jos tuon 3kk täysimettäisi ja alkaisi sitten antamaan korviketta lisäksi, niin sais sitten mieskin enempi osallistua. Vaikka itsellä imetys onnistui, niin en silti mikään imetysfanaatikko ole, vaan minusta se on jokaisen äidin henkilökohtainen asia. Jos imetys ei tunnu hyvältä tai maitoa ei tule niin ei sitä ole järkeä väkisin yrittää tai tuntea itsensä sen takia huonommaksi äidiksi. Vasta kun lopetin imetyksen niin tuntui, että on saanut oman vartalon takaisin kokonaan itselleen.

Kestovaippoihin on ollut tarkoitus tutustua, mutten oo vielä saanut aikaiseksi. Yhtään meillä ei ole olemassa, kun ä.pakkauskin otettiin rahana.

Omasta navasta:
Olo on nyt ollut fyysisesti ihmeen hyvä. Ei ole ollut vaivoja. Nukunkin vielä ihmeen hyvin. Joinakin öinä on kerran käytävä vessassa, mutta sen teen unenpöpperössä edes kunnolla heräämättä. Mietityttää vaan että onko vauvani pienikokoinen kun ei vielä kipeästi luihin jytistä, vai johtuukohan vaan siitä että on poikittain vielä. Noo, huomenna on äitipoli niin siellähän tuo selviää vauvan kasvu. Viimeksi oli muut vauvan mitat keskikäyrällä, paitsi vaan vartalonympärys oli vähän alle.

Huomenna poksahtaa 32, joka on mahtavaa kun vasta nyt voi alkaa sitten ajattelemaan että synnytykseen on varmasti alle 10 viikkoa. Tytär 6vee, onkin tässä ollut ihmeissään kun 30viikkoa tuli täyteen niin oli puhetta että vauva syntyy kymmenen viikon päästä ehkä, ja nyt oli taas puhe kymmenestä viikosta niin tytär ihmetteli että eikö se aika ollenkaan lyhene.
Tytön mielestä minun pitäs sitten pojan synnyttyä alkaa HETI odottamaan tyttöä! OMG!!!
Sanoin että entäs sitten kun meillä ois kaks vauvaa. Niin siihen tyttö vähän aikaa mietittyään sanoi, että eihän se mitään haittaa kun sulla on kaks tissiäkin. :LOL:



:hug: kaikille!

Helka 31+6
 
Päivityksiä: Kotio pääsin vielä vaikka alkoi jo tuntumaan siltä että meinaan joutua sinne jäämään kun siellä kesti niin kauan. Heh, noh mutta vauvoilla kaikki OK. Painot on naftit mutta normi ja vähän alakäyrällä siltikin ,eivät siis mitään ylimääräisiä grammoja keräile ollenkaan.. Kovasti kehusivat että minulla on viikkoja nyt niin hyvin että on tosi hyvät edellytykset jo nytten jos vaikka syntyisivätkin mutta eivät taida vielä syntyä, kohdunkaulan pituus ei ollut viime kerrasta (n.4viikkoa) lyhentynyt ollenkaan ja kohdunsuu oli edelleen kiinni.
Nyt joudun jo tämän viikon perjantaina uusiksi sinne käyrille, sydänääni ja supistuskäyrälle siis, eli silloin pelkät käyrät ja sitten ois jo ensi viikon perjantaina uusi lääkärikäynti, kasvukontrolli, painot siis ihan jees mutta oudoksui lääkäri kun on tähän mennessä vauvelit kovin vuorotellut painojensa kaa, milloin toinen on isompi ja seuraavalla kerralla onkin pienempi kuin toinen jne.. niin sen takia meen sinne jo ens viikon perjantaina taas.

Mutta siis kaikki edelleen hyvin :) :)

Niin, supistuskäyrä ilmoitti et mua vähän supistelee monesti, en ees niitä supistuksia pahemmin tuntenut :eek:

Että sellaista, kotona siis vielä ollaan, jeeee.

 
32+0
Imetyksestä: Aion itsestäänselvyytenä imettää jos pystyn. Viimeksi oli hyvin vaikea, rikkinäinen ja kivulias piiiiiitkä alku mutta onnistui välttävästi lopulta. Hyvä että sain kannustusta ja neuvolasta vielä kannustettiin luopumaan rintakumeista. Se olikin hyvä juttu koska alku 2-4vk jälkeen ei nännit enää jostain syystä hajonneetkaan enää.

Kun luopuu rintakumeista niin vauva saa enemmän hyvää & tarpeellista bakteerikantaa ja hormonien vaikutusta. Myös äiti saa hyvän hormonivaikutukseen lapsen kautta ilman rintakumeja jotka estää nännin ihokontaktin vauvan suuhun.
 
Janiela ymmärrettävästi oot kovasti huolissasi :hug: toivottavasti oli tosiaan mittavirhe :hug: Tuu huomenna kertomaan mitä se lääkri sanoi??

Glow mä oon kuullut et joillakin tosiaan supistukset tuntuvat selässä.
Tosi kurjaa että aloit taas vuotamaan ja jouduit osastolle, mut onneksi saat nyt hoitoa.
Toivottavasti pikkuinenkin saa nopeasti hoitopaikan ja miehesi pääsee takaisin töihin.Jaksuja :hug:

Leena86 ei kuulemma mene.Meidät muut tässä perheessä on kyllä rokotettu.
Hyvä että ne supistelut rauhoittui.

(.) Kävin sitten tunnin olemassa poikien kanssa ulkona ja oikein hyvää niille teki=)Ja itellekkin raitis ilma tekee kyllä hyvää mut olo on niin tukala noissa toppavaatteissa että kohta täytyy ulkoilut luovuttaa miehelle.

MUSSUUU!!Mitäs sinne päin kuuluu?

Metsätähti ja onnenjyvä 32+5
 
Heissan! Tilailin tossa viime viikolla Englannista imetys liivejä kun yks äiti suositteli ja ne tuli TÄNÄÄN! mun on nyt pakko hehkuttaa nää on mahtavat!! sellaset urheiluliivi tyyppiset ja kahet liivit makso 58e eikä ollu minkään laisia postikuluja! merkiltään nää on Bravado.
Ihan huiput! :D :)
 
Kiitoksia kestoilijoille vinkeistä, hm, noista harsoista, en kyllä ole ajatellut kokeilla niitä sisuksiin, mutta pitäsköhän kanssa edes kerran kokeilla....

SUURI :hug: kaikille joilla on murheita ja jännittämistä....

SIKAINFLUENSSAPIIKISTÄ Meillä mies kanssa ihan oma-alotteisesti otti sen vaikka epäili tulevansa kipeäksi kun on kertaalleen tullut tavallisesta inf.rokotteesta, ihan vaan meitä varten :heart: Samoin äitini ja isäpuoleni ottivat kanssa sen, en usko, että muuten olisivat ottaneet....
 
Moikka kaikille! Harvoin tulee tänne kirjoiteltua mutta aattelin tällä kertaa jotain raapustaa. Tekstiäkin tulee niin paljon, että multa on varmaan jotain jäänyt välillä lukemattakin.

Neuvolakuulumisia

Kaikki ok, hemppa oli vähän noussut eli Obsidanin syönti auttaa, paineet hyvät jne. Terkka oli vähän epävarma, että onko vauva perätilassa vai raivotarjonnassa ja katottiinkin sitä sitten ultralla ja raivotarjonnassahan vauva oli, ilmeisesti aika alhaalla jo, vaikka en oo huomannut minkäänlaista laskeutumista. Ens viikolla ois mulla sitten lääkärineuvola ja pitäis saada lähete sitten Kättärille synnytystapa-arvioon, kun mulla oli viime synnytys hätäsektio niin sen takia menen tohon arvioon.

Glow Paljon tsemppiä sinne! Toivotaan että saisitte hoitojärjestelyt kondikseen, toi on aika sietämätön tilanne. Erityisesti toivotaan että kaikki menis raskauden suhteen ok, oo nyt varovainen jos siinä istukassa oli jotain häikkää/irtoamista, eikös se voi olla tosi vaarallista? :hug:

Leena86 Joo oon sanonut miehelle, että se vois nyt mennä ottamaan sen rokotuksen, kun aattelin että vois kai se olla hyvä ottaa. Vielä se ei oo mennyt, täytyy vähän kovemmin potkia sitä sinne.

Kinder Mäkään en oo aatellut ees kokeilla kestoja.. Mua stressaa ihan tarpeeks kaikki muut asiat että tota en jaksa ottaa yhdeksi asiaksi lisää. Toki musta on hienoa, että niin monet teistä meinaa kestoilla ja arvostan sitä kyllä.

Painoarvioista Mulla on jotenkin semmonen käsitys ollut, että noi ultralla tehdyt painoarviot voi mennä aika pieleen? Esim. mulla käynnistettiin viime synnytys ja ennen käynnistystä lääkäri arvioi vauvan painoa ultralla ja käsin ja ultralla arvioituna meni melkein kilon pieleen ja käsin arvioituna heitti vaan 100 grammaa..

MiCeVu Tervetuloa!

paalina Vauvan sukista. Itse oon tykännyt H&M:n sukista, semmosista missä on aika pitkät varret, niitä yleensä myydään 3 kpl:een paketissa. Ainakin muistelisin että ois pysynyt ihan hyvin jalassa, mutta en kyllä oo ihan varma. Aika paljon mulla oli esikoisella ihan potkuhousuja.

Mamali-76 Muakin välillä ärsyttää toi mun mies ja se, ettei se tunnu tajuavan, että monet asiat on mulle jo aika vaikeita/tuskaisia. Viime aikoina oon sitten ärhennellyt ihan, että etkö sä jumalauta tajua, että se voi oikeasti olla vaarallista jos lähden kuskaamaan lasta tarhaan/koiraa kusettamaan. Edelleen esim. kyllä vien koiran aamulla ulos ja mulla ainakin esim. kävellessä sattuu nivusiin ihan hemmetisti. Lapsen tarhaan viennit/haut oon nyt kylmästi jättänyt miehelle kun me viedään lapsi kävellen rattailla tarhaan, minne on n. 1,5 km matkaa ja paljon mäkiä lisäksi.

Abello ja muut jotka imetystä pohtivat: Ei varmaan kannata etukäteen kauheesti stressata. Kannattaa tietty kokeilla imetystä mutta jos se tuntuu ylivoimaiselta niin korvikkeet vaan käyttöön sitten. Itse täysimetin esikoista 4kk minkä jälkeen aloitettiin kiinteät ja missään vaiheessa ei korvikkeita pahemmin käytetty, pari kertaa kokeiltiin, mutta meidän poitsulle ei korvike oikein kelvannut. Alkuun imetys kuitenkin vähän takkusi ja pojan paino ei jossain vaiheessa oikein noussut, meillä helpotti toi sitten vähitellen kiinteiden aloituksen jälkeen. Ton lisäks mulla oli ongelmana imetyksen kivuliaisuus, imetyksen aikana ja imetysten välillä. Jotenkin mä kuitenkin jaksoin asian kanssa taistella ja muutaman kuukauden jälkeen homma toimi paremmin eikä ollut enää kipuja. Lisäksi mulla oli aina välillä jotain maitorauhasia tukossa ja rintoihin tuli sit kipeitä kovia kohtia, varsinaista rintatulehdusta ei kuitenkaan ollut. Mutta mä kyllä ymmärrän noitten omien ongelmien jälkeen, jos joku ei vaan jaksa tapella asian kanssa vaan siirtyy suosiolla pulloruokintaan. Lisäksi meillä oli yöt yhtenäistä imetystä vaan välillä eli yöunet jäi mulla aika vähiin. Nyt meinaan ottaa rennosti imetyksen kanssa ja jos se tuntuu liian hankalalta ja vauva ois vaan koko ajan tissillä niin meinaan reilusti antaa pullolla sitten ruokaa. Nyt kun pitää kuitenkin vauvan lisäksi hoitaa esikoistakin. Mutta imetyksessä on tietenkin hyvät puolensa eli sehän on tietenkin hyvää ravintoa vauvalle, auttaa omassa painonpudotuksessa, on kätevää ja edullista, ruoka on aina mukana jne jne. Kun itse olin päässyt alkuvaikeuksien yli niin olihan se imetys ihanaa ja helppoa. Mua kaihersi vaan se, että meillä vauva roikkui tissillä usein ja pitkään ja yöt helpotti oikeastaan vasta sitten kun vuoden ikäisenä imetys lopeteltiin. Mutta siis Abello kuten kirjoitit, älä pilaa vauva-aikaa imetyksestä stressaamalla vaan teet just niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Välillä musta tuntuu, että oisin nauttinut vauva-ajasta enemmän jos en ois joutunut imetyksen kanssa tolleen taistelemaan. :hug:

Ehkäpä tässä oli tarpeeksi asiaa tällä kertaa. Paljon tsemppiä ja haleja kaikille, jotka niitä tarvitsevat! :hug:

Bamboo 34+1
 
MLL : sokerivauvojen kasvu on huolestuttavaa siksi, että eivät kasva tasaisesti, vaan hartiat ja keskivartalo kasvavat eniten, mikä voi aiheuttaa ongelmia synnytyksessä. Lisäksi diabetekseen liittyy se, että vaikka vauva on viikkoihin nähden iso, niin keuhkojen kypsyminen on usein jäljessä normaalista. Eli joudutaan tasapainoilemaan sen liiallisen kasvun ja keuhkojen kypsymättömyyden kanssa kun mietitään, milloin voidaan käynnistää.
 
Janiela: Toivotaan että teiän pikkusella kaikki hyvin! :hug:
Glow:Jaksuja! :hug:
Minäkin tässä mietin et mitähän Mussulle kuuluu, joko on saanu tuhisijan viereen?!

Sikainfluenssapiikistä: Meillä mies sen otti viime viikolla, meillä kun on myös kaikille lapsille se otettu! Ja sit kuulin sellasia ettei ainakaan täällä päin sais tulla synnytykseen mukaan jos ei piikkiä oo ottanut! En tiiä sit oliko tuo vain keksittyä juttua vai onko siinä perää, mut onpa nyt ainakin sen ottanut...

Imetyksestä:On tarkotus imettää jos vaan onnistuu, kaikki kolme lasta oon imettänyt ja maitoa on tullut vähän liikaakin toisinaan...Ja imetys muutoinkin on lähtenyt tosi hyvin käyntiin!

Mut nyt pitää mennä, pojalle vaippa vaihtaan!

Jaksuja kaikille sitä tarvitsiville! :hug:
Ja tervetuloa uusille!
 
Meillä myös mies haki sikainfluenssa piikin koulun kautta jo tossa viime vuoden puolella. Tuli ihan hyvä olo, että se on nyt meillä kummallakin, niin ei ainakaan oo niin suurta mahdollisuutta meijän sitä saada vauvan syntymän aikoihin :)

imetyksestä toivon sen kyllä onnistuvan, mutta en aio ottaa siitä stressiä. Jos ei onnistu, niin ei onnistu. Haluan kyllä ehdottomasti imettää mahdollisimman pitkään jos vaan mahdollista.

Kestoilusta sen verran, että en ole ainakaan täyttä kestoilua ajatellut yrittää. Meinasin, että voisin kyllä hyvinkin testata niitä pieniä kestoja, joita ä-pakkauksen mukana tuli. Oon myös miettiny, et sitten kun kakkailu alunmyötä vähän tasoittuu, niin ehkä isompana voisi kestoja kokeilla...siis tyyliin joskus muutamien ekojen kuukausien jälkeen tai jotain... En tiedä, ku en oo kokeillut...luulen, et se ei vaan oo mun juttu (ei saa tuomita :D ). Oon myöski miettiny sitä, että okei jätettä siitä ei tule, mut paljon se taas vie energiaa ja vettä yms. Et onko se loppujen lopuks hirveen paljon ekologisempaa taas siltä kannalta aateltuna?? Ite oon tarkka kierrätyksessä yms. mut jotenkin tossa on pientä ristiriitaa....

Glow Tosi hyvä, että pääsit vihdoin hyvään hoitoon, mut täytyy sanoa, et uskomatonta ettei ton enempää tukea saa kunnalta tai vastaavalta!! Ihan pöyristyttävää. Tuli sekin mieleen, että eikös miehen pitäisi saada tossa tapauksessa palkallista sairaslomaa lapsen hoitoa varten jos äiti on hoitokyvytön?? Koita jaksaa siellä :hug: En ees voi kuvitella miten ikävä on vaan maata ja ikävöidä kotona olevaa perhettä...

Janiela toivotaan parasta, että olis kyse jostain mittavirheestä :hug: Tsemppiä odotukseen! Mä oon varma, et kaikki on lopulta hyvin :heart:


Mä haluisin niin jo tavata tän meijän pienen :heart: Tuntuu, et sen viime viikonloppuisen tunteenpurkauksen jälkeen mä silittelen masua koko ajan ja juttelen sille yksin ollessani ihan koko ajan. Tuntuu jotenkin ihan erilailla konkreettisemmalta tää vauva nyt :heart: Mä toivon kyllä, että vaikka olo olis mikä, niin vauva pysyis sisätiloissa vielä 3-4 viikkoa. Mut täytyy sanoa, et kolmen viikon jälkeen mä kyllä oon ajatellu pikkuhiljaa alottaa pieniä häätötoimenpiteitä saunomalla ja siivoomalla, koska sit 4 viikon päästä vauva olis jo täysaikanen ;) Mutta saapi nähdä miltä olo tuntuu sitten, en ihan usko, että turvotukset ainakaan helpottaa, mutta ainahan se on parempi mitä pidempään vauva sisällä viihtyy :heart:

Jemppi & Aapo 32+6
 
metsätähti: Otin isomman tyynyn, mutta ei auttanut :( Jotain positiivista niin heräsin vessaan vaan kerran. Jee :D

Bamboo: Kiitos kun kerroit omasta kokemuksestasi. Eilen illalla mietin sitä, että jos osaksi imettää ja osaksi syöttää korviketta. Esim jos öistä tulee todella vaikeita tai jotain muuta. Niin voiko sitä korviketta ruveta vaan yks kaks syöttämään rintamaidon lisäksi...

Tsemppiä glow ja Janiela

sikainfluenssa piikistä: Ei olla miehen kanssa yhtään puhuttu asiasta. Hän on aika piikki kammoinen, raukka pyörtyi kun vertakin otettiin :LOL: ( ei saisi nauraa ).

Abello 33+6



 
Mulla tuli yht äkkiä outo huoli :kieh: ! Tuli jo etukäteen vaikka olen vielä raskaana ja vasta viikolla 32+0.

Minähän synnytän pian ja sitten tulee tyhjä olo ja kaipuu takaisin että olisi raskaana ja kantaisi taas jotakin arvokasta ja miettisi sikiön kasvua ja kaikkea ja miten jännää on saada käärö syliin. Enkä tarkoita että jo olemassaoleva vauva jäisi yhtään vähemmälle huomiolle tai olisi yhtään vähemmän kiinnostava. Mutta tarkoitan sitä tunnetta kun ei enää yht äkkiä kasvatakkaan uutta ihmistä sisällään. Minulle se tuli viime synnytyksen jälkeen ehkä parin viikon tai alta viikon kuluttua hämmentävänä olona joka ei lähtenyt pois ennen seuraavaa raskautta.
 
Halauksia ja tsemppiä sitä tarvitseville! Glow ym! :hug:

Paljon on juttuja kestovaipoista! Olin kakkosen ollessa vauva kevyesti hurahtanut (esikoisella käytettiin markkinoitten kalleimpia kertiksia, kun uskoin sen olevan parasta. nyt en muista edes niitten nimiä enää ). Nyt on kestojen käyttö itsestäänselvyys, en edes mieti muuta. Viime päivät olen taas pitkästä aika vieraillut kestovaippainfon sivuilla, päivittänyt tietojani ja tunnen, miten taas rupeaa viehättämään!

Villahousuista - samoin kuin joku aiemmin kirjoitti, että aluksi vieroksui koko ajatusta. Minä aloitin pul-kuorilla ja taskuvaipoilla ja sanoin, että ei ainakaan villahousuja, yök. No kuukauden päästä ostin huutonetistä yhdet hahtuvahousut, vain uteliaisuuttani, enhän halunnut niitä käyttää. Nuo villikset olivat isot, menivat uudelleen kiertoon, mutta tilalle tulivat langat ja puikot ja huovutusvillat ja huovutusneulat. Ja voi ihanuutta, nyt pääsen taas villahousuja neulomaan, olen sitä niiiin kaivanut! Me käytettiin pääasiallisesti lyhytlahkeisia, mutta nyt kokeilen ehkä myös pitkälahkeisia.

Vaippojen ohjeista kysyi momtoo . Käytin ainakin kestovaippainfossa jaettua Mummut ohjetta , ja Elsa-Maijan sivutarrallista myöhemmin samasta paikasta taskuvaippoihin (hoitovaippoina meillä olivat siis taskuvaipat). Ompeluohjeitahan on myös aika hyvin kestovaippainfon te-se-itse osiossa, siitä niitä luin, en tunne henk.koht. ketään kestovaippailijaa. Piirsin myös hyväksi todetuista ostovaipoista (aluksi niitä oli jonkun verran käytössä ) kaavoja ja lopuksi myös muokkasin vähän oman mieltymyksen mukaan. Nyt kun olen tutustunut NB/S koon kaavoihin, olen päättänyt kokeilla ainakin Suuren Käsityölehden 1/08 kaavaa (S kokoa), ja Mummut NB (niissä kai on suht reilut koot). Googlettamaallakin löytyi jotain, olisko ollut joku WeeWeka sivu...

Fleecekuoret , joku otti puheksi. Kiitos muistutuksesta! Niitäkin käytettiin, olivat yhdet, jotka eivät pitäneet ollenkaan, mutta muutamat, jotka olivat ihan loistavat. Riippuu fleecesta ja ikävä kyllä, ei pysty selvittämään ominaisuuksia kuin käytössä. Pienellä vauvalla olivat ihanan pehmoiset, myöhemmin kuin isompi vauva jo paineella isomman rakollisen pissaa, voi helpommin tulla läpi.

Mirabel 31+3
 
Tänään aika outo tunne kaikin puolin. Vatsa oli yöllä kipee ja löysä vatsahan mua on vaivannut alusta asti, mutta jotain kummalllista tässä olossa on. Ihan tuntuu siltä kuin olis krapula. Mitähän tää voi olla, kunpa tietäis. Luulin yöllä, että nytkö se lähtö tulee kun alkoi olla niin kipeä olo, vaan olikin sitten löysä vatsa. Toivottavasti huomenna parempi olo.

Vauvakin oli aika ylipirteä, illalla yli tunnin jumppaili ja sitten ennen kuutta jo taas. Tänäänkin ollut aika pirteä, aina kun pysähdyn niin möyrintää tuntuu.. Poikittain on hyvä jumppailla! :)
Toivottavasti asettuu lähtökuoppiin hyvissä ajoin, ettei tartteis mitään käännytysjuttuja.

Kestovaipoista ensiksi innostuin, mutta nyt en ole enää niin innoissani. Jätän sen muille ainakin näin aluksi. Vanhempana voin sitten alkaa käyttämään ainakin osakestoilla, mikäli se tuntuu sitten hyvältä. Pyykkivuori ei houkuta ollenkaan ja kun kesän olen yksin vauvan kanssa niin ne tartte mitään ylimääräistä hommaa siihen. Muuten voin olla ekologinen, ihan kuin tähänkin asti olen kierrättänyt kaiken mahdollisen.

Imetys on ollut mielessä paljon ja tahtoisin imettää. toivotaan vaan, että onnistuu ja ei tule hankaluuksia. Imetystyynyn hankin huutiksesta ja sen kanssa on kiva köllötellä jo nytkin.

Painoarvio olisi kiva tietää, mutta sellaseen ei ole mahdollista. sen takia en ala maksamaan hintaa siitä. Toivotaan vaan, ettei tulis mitään jättiläistä.

Tsemppejä kaikille erilaisista vaivoista kärsiville!

Sikapiikistä mies ottaa sen varmaan kunhan heidän koululla moinen tapahtuman järjestetään.

Ristiäismekosta meillä kulkee miehen suvussa sellanen antiikkinen mekko ja siihen me puetaan meidänkin vauva. Anoppi aikoi jo kohta kaivella kaapista ja pestä sen.

Meidän pitäs täytellä esitietolomake ja siihen ne nimet sun muut jutut..

Käyttekö te muut ahkerasti kahvittelemassa muiden odottajien kanssa?
Mä käyn parin porukan kanssa ihan aktiivisesti viikoittain. Ihan kiva, kun vertaistuki tulee ihan tarpeeseen ja saa vaihtaa kuulumisia..

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille ja voikaahan paksusti! =)

Ilona 31+6, huomenna poksuu taas..
 
metsätähti
kestovaippojen säilytyksestä: suosittelen kannellista roskista. Se kannellinen sankokin on varmasti hajujen pitävyydeltään kätevä, mutta käytännöllinen ei ole. kannellinen jalalla avattava roskis on kätevämpi, muttei pidä niin hvyin hajuja. Sitten on lastentarvikeliikkeessä ihan vaipparoskis myynnissä. Meinaan sen hankkia. En tarkoita niitä superkliinisiä, joissa on omat pussit, vaan sellainen kannellinen muoviroskis, joka aukes helposti ja sulkeutui aika tiiviisti.
 
Abellokurjaa ettei se auttanut:/

Jemppi en usko että meistäkään täyskestoilijoita tulee koska mies on jo nyt hyvin vastahankaan koko ideaa, parempi vähäinenkin kestoilu kuin ei ollenkaan:)Ja onpahan mullakin sit joku harrastus josta voin höyrytä ihan rauhassa :D

Mä raskaushormooneissani nyt silppusin yhden vanhan pyyhkeen ja käsin (mullahan ei ompelukonetta ole koska vihaan yli kaiken ompelemista) ompelen näitä imuja niistä palasista joita tuosta tuli :D Kaikkeen sitä ryhtyy :D
 
kestovaipoista On hienoa huomata kuinka moni niitä meinaa käyttää! Itse en ainankaan alussa meinaa niihin turvautua.. Arvostan suuresti niitä jotka meinaavat. Ei vai jotenkaan tunnu yhtään "omalta jutulta". Eikä tuo pyykkivuori innosta..
sikapiikistä Tuolta isältä onneksi se jo löytyy kun työskentelee hoitoalalla.
imetyksestä Itse ajon imettää jos vain mahdollista!
Omaa napaa Tänää taisi sitten löytyä sopiva asunto.. OLi vain kamalan likaista että kyllä siinä siivottavaa on.. Lupasin huomenna soittaa otanko sen vai en.. En kyllä oikein vielä tiedä.. Hmm.. Hyvin voidaan täällä.. Kiitettävän hyvin on untakin tullut:) Ei kai tällä kertaa muuta..
Paitsi tietysti valtava :hug: kaikille sitä tarvitseville ja niille muille sitten vaikka varastooN:)
zihihi ja möngertäjä 30+5(toivottavasti en valehtele):D
 

Yhteistyössä