~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ tammikuussa

TÄÄLLÄ VIELÄ YHTENÄ PAKETTINA. :attn:

Kauheesti on tullu tekstiä.. ja alko jo päätäkin särkee ku koitti pysyy jutuissa mukana. :)
kaikkee kommentoitavaa olis vaikka mihin mutta ehkä jätän sanomatta.. muuten tulee 2 sivuinen teksti ja kukaan ei jaksa lukee niitä. :D

viime viikolla olikin klinikka reissun jälkeen kipuja.. Soitin sitten torstaina neuvvolaan ja varattiin perjantaille aika.. Neuvolassa tarkastettiin sydän äänet ja ultralla että lapsivettä on tarpeeksi. Viime viikko oli muutenki ihan omituinen ku vaavi ei kauheemmin liikkunu.
Ultralla kun katottiin niin poitsun pää on mennyt vielä alemmaksi, ei meinannu ultrassa näkyä.. joten jännitystä että millon se työntää itseään niin kovasti että lähtö tulee.
Kipuja ollu joka ilta tai yö.. ja nekin on pakko sitten kestää.. eipä mitään voi tehä eikä lääkkeitäkää saa paljoa syödä.

Tämä viikko on alkanu tosi levottomissa ja ahistavissa merkeissä. On koko aika sellanen tunne että jotain pitäis tehä ja ei jaksa istua paikoillaan.. mutta sitten kun jotain teen ja pysähdyn niin mä en jaksa pysyä siinä yhessä kohtaa. :/ olis pakko tehä jotain koko aika.
Kävelyllä on käyty miehen kans.. no alkaa pikkasen supistelemaan mutta sitäkää ei tuu sitten tarpeeksi että synnytys alkais.. Monet sanoo että vaavin on hyvä pysyä vielä.. mutta on sellanen olo jo että ei tuu elämisestä ennää mittää. Mä oon jo 2 päivää menny parin tunnin unilla. :'( alkaa ärsyttää kaikkien toitottelut että sen pitää pysyä siellä ja mun pitäs lepäillä ja kaikkee että poitsu olis loppuun asti.. mutta ei vaan jaksa enää. :'(
Tiesin jo rakenneultrassa että kun lapsi kasvaa niin mun lantio ei tuu kestämään pitkään sitä painoa.. ja niinhän se on.. tuntuu että lantio halkeaa. Yöllä saan juosta tunnin välein vessassa ja tavaraa tulee niinkun sankosta vaikken mitään juo illalla ettei tartte juosta vessassa... päivällä ei mitään ongelmaa. :attn: Saunassa käyn melkein joka päivä että se jotenki avustais supistuksia tulemaan mutta pyh.. se on kait parempi vaan kestää kaikki tää tuska ja 24 h valvomiset.. olisivat vaan klinikalla antaneet poitsun tulla..

Mutta nyt asiasta toiseen.. SEKSI.. Meillä kyllä tykätään touhuilla.. sillon ku mä vaan viitsin antaa. ;) Mua himottais joka päivä mutta tulee ihan kauhee tunne kun rupee harrastaa seksiä.. sanon näin suoraan ujostelematta että mun pillu on menny niin tiukaksi että värkki on niinku neitsyellä ja vielä se että miehen vehje ei mahdu enää kokonaan sisään.. tietty se et jos poitsun pää on jo niin alhaalla niin eihän se sen takia sitten mahdu.

Kävi silleen viikonloppuna että mä harvoin otan suihin mieheltä ja jos mä otan niin miehen pitää pestä vehje hyvin ja tietty otan sitten kun mä haluan.. muuten en normaalisti esileikeissä tai missään ota suihin. No miehellä oli sellanen halu jo pari päivää ja pyysi koko aika että ottaisin suihin.. eikä mua ollenkaa huvittanu ku toinen vinkuu 24/7 asiasta.. Sitten vaan viikonloppuna mulla vaa kilahti.. Mä rupesin itkemään kun toinen pyysi koko päivän että ottaisin.. mä vaan itkin ja tuli sellanen tunne että mun olis niinku pakko.. :ashamed:
Mä itkin pitkään ja mies pyysi anteeksi että ei hän tarkottanu pahalla että on halunnu vaan leikkiä.. jos en olis raskaana ni mä kestäisin tollasen leikin.. mutta eäh.. tässä tilassa ei kyllä mitään kestä.. Mä otin sitten illalla sänkyyn mennessä puheeksi asian ja että mua alko itkettämään sen takia kun tuntuu että mun on pakko ottaa suihin.. tai on pakko antaa seksiä että sä varmasti kestäisit olla minun kanssa ja että sä et mene muitten naisten luokse.. .. :'( ja siitähän se itku sitten jatku... MIES EI VASTANNU MITÄÄN... siis joo.. mä tiedän ja tunnen miehen niin hyvin että se ei menisi tekemään mitään.. mutta se että olis voinu ees vastata jotain eikä olla vaan hiljaa. mä itken tälläkin hetkellä koko p*skaa asiaa.. olis pitäny pitää vaa suu kiinni ja jättää sanomatta niin ei tarttis miettiä et miks mies on hiljaa kun kerroin tunteista.. aina joku hetkellinen tyhmä ajatus saa sitten mielen niin paskaksi että menee monta päivää jopa viikkoja että saa sen pahan mielen pois. :/

eäh.. menee niin sekavaksi koko teksti taas.. mutta käyn ilmottelemassa itestäni aina sillon tällön.. VOIMIA KAIKILLE! <3

mussu ja tomppa 34+6
 
Karol82 - meillä viikkoja saman verran (itsellä siis tänään 31+1) ja mulle lekuri kirjoitti sairasloman suoraan äippäloman alkuun saakka. Totesi, että eipä nämä supistusasiat oikein ainakaan loppuakohden helpotu, joten turha kirjoittaa 2 vkon pätkissä. Tsemppiä sinne ja todellakin - lepää ja hemmoittele itseäsi mahdollisuuksien mukaan!!!
Nyt päivän karkkipussi kainaloon ja shoppaileen =)

Hani-pöö & nöösi
 
Tervetuloa uusille ja onnittelut poksujille ja mitähän muuta kaikkea vielä... =)

Mussu lle iso voima :hug: ja kaikille muillekkin sitä tarvitseville..

Mahataudista kärsivät, toivottavasti menee nopsaan ohi...

Täällä vointi on ok..
Neuvola oli eilen ja painon nousu ei ollutkaan niinkuin luulin kilo viikossa vaan +110g..
Verenpaineet on ok ja hemoglobiini 110, rautakuurin sain jo kuukausi sitten.. Sf mitta 29,5cm.. Vauva oli terveydenhoitajan mielestä laskeutunut jo aika alas ja koska supistuksia tulee hyvään tahtiin (ei kumminkaan kivuliaita ) ennusti terkka ettei ainakaan hirveästi yli lasketun ajan mene vaan mistäs sitä koskaan tietää... :LOL:
Vajaa viikko olis äitiysloman alkuun... sitä odotellessa...

--BabyHope ja Tigu 34+2--
 
Hei!
Tervetuloa uudet mukaan :flower:
Ryysyrannan rinsessa minulla myös lohkesi hammas, loppuvuodesta. En ollut ottanut lisäkalkkia ja lapsuudessa lopetin tyystin maidon juonnin :ashamed: eikä ole sen jälkeen maistunut. Nyt yritän muistaa joka päivä ottaa kalkkia+d:tä samassa tabussa sekä rautaa eri vuorokaudenaikaan. Myös rela-maitohappobakteeri-tabletteja otamme esikoisen kanssa joka päivä. Luin jostain, että nämä ns. probioottien ottaminen odotusaikana saattaa vähentää (?) allergioita ja atooppista ihottumaa vauvalla sekä antaa hyvän vastustuskyvyn vauvalle tulehduksia vastaan=vähemmän antibioottikuureja vauva-aikana.

Niin onko tässä nyt sitten kaikki mitä tarvii kun vaippa laitetaan käyttöön. Tarviiko siihen jotain lisäimujuttuja tai jotain vielä vaipan pintaan. Siis mikä tämä riisipaperijuttu oikein onkaan. (On varmaan ollut täällä siitä asiaa, mutta on mennyt ohi, anteeksi) Ja joku oli maininnut repaleisesta lakanakankaasta, mihin sitä tarkalleen käytätte? Jos joku viittii valaista minua, niin olen kiitollinen!
Miiru80 minulla ei ole kokemusta sinun tilaamista vaipoista, mutta jos ovat samalaiset kuin fuzzy bunz-vaipat, niin lisäimun saa laitettua vaipan sisälle. niitä voi ostaa kaupasta tai tehdä itse. Lisäimuja voi tehdä esim. froteekankaasta. Myynnissä on myös hamppuimuja, joista minulla ei ole kokemusta, mutta kehuja olen niistä lukenut.

Kuivaliinaksi voi käyttää riisipaperia tai fleece-kangaspalaa. Riisipaperit heplpottavat kakan puhdistamista vaipasta, mutta minun okekmuksen mukaan se ei pidä vauvan peppua kuivana. En myöskään suosittele puuvillakangasta, koska puuvilla vetää nestettä puoleensa :) Paras on mielestäni fleece-kangas, koska se päästää pissan heti läpi ja näin vauvan peppu pysyy kuivana, mutta kakan saa helposti sen avulla puhdistettua vaipasta. Voit tehdä itse fleece-kangas-kuivaliinat:kangaskaupasta fleece-kangasta (en suosittele vihreää. itse hankin sitä ja joka kerta kun vaipan aukaisi, säikähdin että taasko kakka;) ) ja leikkaat vaippaan sopivat palaset, ei tarvitse ompelukonetta! :wave:

onnittelut Salli79 + Glow ensimmäisestä virallisesta äitiyslomapäivästä!

Katariina00 ja äiti vm70 ja poppeli tosi kurjaa tässä vaiheessa saada oksennustauti :x pikaista paranemista :hug: ja kiitos Annie77 vastatauti-kokemuksesta. täytyy yrittää nesteyttää, jos sellainen kurjuus tulee meillekin kylään...

hani-pöö mullekin kuuluu päikkärit päivän ohjelmaan. esikoinen on ihan allerginen sille, että oikaisen sohvalle :/ heti sanoo, että äiti ethän laita silmiä kiinni/ethän nuku ja sit saa selittää joka kerta miksi äidin pitää saada levätä.

Voimahalit :hug: Glowlle muoks ja Mussulle!

momtoo ja pikkukakkonen rv 34+2
 
Moikka taas! Vihdoin ehdin lukea kaikki tekstit, mutta suurin osa meni sitten ohi. Tai ainakin se, kuka oli mitäkin kirjoittanut :ashamed:.

Kestoilu tarkoitus olis kokeilla osakestoilua. Jotenkin olen hurahtanut, mutta tunnen itseni ja tiedän, ettei se arki sitten välttis toimikaan niinkuin olen suunnitellut. Anoppi on luvannut ommella kestoja ja neuloa villahousuja. Täytyy kuitenkin villahousuista sanoa, etten kestä ajatusta, että ne villahousut olis vain harson päällä eikä niitä sitten pestäis :x . Ehkä mä harkitsen niitä villiksiä sitten sitten lisäsuojana vaipan päällä. Torstaina meen käymään Kouvolassa, joten kurkkaan samalla niitä PUL-kankaita Eurokankaasta. Muuten vaipat ommellaan kierrätyskankaista.

Imetys. Jotenkin mulle on itsestään selvää ainakin yrittää. Saa nähdä sitte lopputuloksen. Jokainen saa mun puolesta tehdä mitä tykkää, mutta silti mun mielestä imettämättä jättäminen vain siksi, ettei tissit mee rumaksi, on huono syy olla edes kokeilematta. Ja ainakin mun tissit on muuttunu ihan hirveesti jo nyt (eikä välttis parempaan!). Silti, jokaisen oma päätös ja arvostelua saadaan varmaan kaikki jostain asiasta. Tsemppiä kaikille oman päätöksensä kanssa :hug:.

Seksiä on ollut viimeksi joskus joulun aikoihin ja silloinkaan se ei ollut mukavaa. Tulee voimakkaita supistuksia ja pitää olla hirveen varovainen, ettei satu. Mies on koko ajan varuillaan ja sitten se ei ole mukavaa hällekkään. Täytyy myöntää, että silti mulla on aika voimakkaat halut ja ärsyttää sitten tää yhtälö! :kieh: Meillä on muutenkin hyvin ailahtelevaista, välillä harrastellaan jatkuvasti ja välillä on hiljasta pidemmän aikaa. Eli sinänsä tää raskaus ei ole vaikuttanut voimakkaasti puuhasteluihin.

Mussu ja Glow koittakaa jaksaa. Toivotaan parasta! Halit muillekkin, joilla ongelmia. :hug: Pahoittelen, etten muista mitä kuuluu kellekkin. :ashamed:

Sikarokote Mä otin, joten mieskin ottaa. Ilman vauvaa ei ottais, koska uskoo siihen, että elimistö kestäis paremmin muita tauteja, jos sairastaa tällaset (älkää edes kysykö miksi!). Muuten ollaan kyllä rokotusten kannalla eli vauva saa kyllä normaalisti rokotusohjelmaan kuuluvat rokotukset. Influenssa- ja vesirokko-rokotteista tms täytyy puhua vielä erikseen, kun tulee ajankohtaiseksi.

Tervetuloa uusille! =)

Tänään neuvolapäivä, joten omaa napaa sitten lisää! Pelottaa, että paino on noussut liikaa kerralla. Muutenhan mulla ei ole ollut painon kanssa mitään ongelmaa.

Ja ainiin... joku kyseli joko alkoi äippäloma. Ei alkanut, viime kesän kesälomilla ollaan. Äippäloma alkaa 6.2. Järkyttävä kiire muuten nyt kun "ehtii" tekemään kaikkea :p

NinaRinsessa 33+?
 
Hei kaikille!

Tervetuloa joukkoon uudet! Kuinkahan moni vielä tätä palstaa taustalta seuraileekaan.

Äitipolilla kävin istukan paikan takia kontrollissa ja olikin siirtynyt niin ettei edes näkynyt alakautta ultratessa reunaakaan ollenkaan. Pieni pettymys oli etten päässyt 4d-ultraan niinku viimeks,ainoastaan "perinteiseen". Vauva olikin jo raivotarjonnassa, vaikka eilen vielä itse arvioin että poikittain on, jos vauva olikin sitten just kääntynyt "aikataulussa", kun vaun raskauskalenteriin oli laitettu just tämä päivä minulle, että useimmat vauvat asettuvat pää alaspäin. Vauvan koko vastasi viikkoja ja kaikki muutenkin ok. Kohdunkaulaa vielä 4cm.

Mies oli käyny ostamassa pinnasängyn. Oli vaan pyytäny halvimman ja se on nyt siis punainen. Poikahan meille on tulossa, mutta samapa tuo. Huvitti vaan ajatus miehestä siellä liikkeessä kun on vaan halvinta pyytänyt ylpeänä isänä. Onneks en ollu mukana..
Kai olen outo (nainen), kun en jaksa innostua noista vauvan tarvike hankinnoista, enemmän pidän niitä ikävänä pakkona. Itse vauvaa vaan odotan kovasti pääseväni "hypistelemään" ja hoitamaan, jopa ajatus siitä että pääsee/joutuu vauvaa imettämään tuntuu ihan mukavalta. Kai ne nuo hormoonit tekee tehtävänsä, kun vielä alkuraskaudesta kun näin jossain vauvan tai vauvankuvia niin en saanut niistä mitään fiiliksiä, mutta nyt ne saa herkistymään.

Niin joo yrjötaudista. Meillä poika oksenteli perjantai-lauantai välisenä yönä, oli just mummolla yökylässä että siellä vaan oksenteli, kotona on vaan ripuloinut. Saa nyt sitten nähdä tarttuuko meihin muihin. Pojan päiväkodilla se onkin muutaman viikon kiertänyt ja lähes kaikki lapset perheenjäsenineen ja hoitajat kuulemma käynyt läpi. Ei kyllä tosiaan ois nyt kiva, kun tuntuu että just ja just saa muutenkin vaan pakolliset hommat hoidettua.

Helka ja POKS 32


 
Kiitokset tsempeistä ja nyt terveisiä ultrasta! Hyviä uutisia sain! Vauva oli eri asennossa kun viimeksi, mitat sai helposti verrattuna viime kertaan ja tuloskin oli nyt ihan normaali! En tiiä miten nuo tuollalailla voi vaihdella, mutta luotan tähän viimeisimpään tulokseen :) Painoarviokin oli 2250g :) Itelläkin oli kaikki ok, joten ei muuta ku hyvillä mielin eteenpäin :) :) Kävin terveyskeskuksen kahviossa Runebergin tortulla, ajattelin että olin sen ansainnut B)

Nyt jatkamaan töitä, vielä 6 työaamua :)
-Janiela 33+5-
 
Jos sitä taas jotain yrittäis saada kirjotettua..

Aika monilla tuntuis supistuksia vaan tulevan lisää ja entistä voimakkaampina minulla ei ole sellasista tietoakaan. Koko aikana ei ole ensimmäistäkään ollut, mutta ehkäpä ne sieltä vielä tulevat. Ei kai niiltä voi säästyäkkään. Muutenkin voinnit parani sillä, että pääs saikulle ja nyt ei ole sitten enää ollut oikeen mitään vaivoja. Tietenkin kasvava vatsa hieman painaa, mutta aika pieneltä nuo minun vaivat tuntuvat sen rinnalla mitä joillain teillä tuntuu olevan.

Imetyksestä on ollut puhetta ja siitä meille puhuttiin viimeks neuvolakäynnilläkin ja saatiin jotain opaskirjasia. Kovasti yritän ottaa asian kanssa rennosti, että imetetään jos lähtee sujumaan mutta eipä kai sille sitten mitään voi jos ei vaan ota onnistuakseen. Tilasin sunnuntaina muutamat imetysliivitkin netistä ja ne jo tänään tulikin. Ja ainakin vaikuttas siltä että vaikka maidon noustessa rintojen koko kasvaa niin pitäisi niitten silti olla sopivat.

Kasattiin viikonloppuna pinnasänky, kun saatiin minun isän tekemä hoitotaso siihen päälle niin pääs sitten testaamaan, että on sopiva. Ja hienohan tuo on ja just täydellisen kokonen.

Nyt on sitten alkanut synnytyskin mietittyttämään enemmän. Minulle on kerran aiemmin (tai siis 5 kertaa sitä yrittivät) yritetty laittaa epiduraalipuudutusta, mutta eivät saaneet sitä laitettua, koska en pystynyt olemaan siinä asennossa ja sitten lykkäsivät nukutusnaamarin naamalle ja tehtiin leikkaus nukutuksessa. Niin nyt sitten mietin, että mitenhän sitä sitten synnytyksessä, että mikähän sitä olis seuraava vaihtoehto, jos jotain kivunlievitystä tarvii. Kovasti yritän asennoitua niin, että menen sinne avoimin mielin ja sitten sen mukaan apukeinoja käyttöön miten asiat etenee. Jotenkin sekin vähän epäilyttää noissa puudutteissa, että kun ne ilmeisesti hidastaa synnytyksen etenemistä niin onko sekään sitten hyvä..

Tänään sitten siirryin saikulta äippälomalle eli enää olis sellaset vajaat 50 päivää odotusta jäljellä. Eli kohta pääsee mieskin tuskistaan kun ei millään enää jaksais odottaa..

minjoh 35+0
 
mussu kiva kuulla että oot vielä koossa vaikka olosi onkin jo tukala :hug:

momtoo eli fleeceen ei tarvita ompelukonetta :) ??Se on mun juttu :) Mua on jo alkanut tympimään tuo imujen käsin ompelu :kieh: :ashamed: Mä laskin just et mulla on nyt 18 TSI froteeimua, yks bambu niin ja sit niitä harsoja se 20 sekä vielä 8 äp tullu sisäosioo, mut kuoria uupuu...

NinaRinsessa lähetä ne halut tänne niin mäkin voin kokeilla et oisko siitä mihinkään tän mahan kanssa :D Mulla kun ei oo haluja, ei sitten yhtään :ashamed:

Helka81 hienoa että istukka oli siirtynyt =)

Janiela tosi hienoa juttu=)

 
Viikot poksuu, tasan viikko äitiysloman alkuun =)

Kävin tänään fysioterapeutilla ton selän takia. Olen käynyt siellä jo ennen raskauttakin samasta vaivasta. Sain lainaan tukiliivin ja vitsi, että on kyllä huomattavasti mukavampi olla ja varsinkin tehdä tätä istumatyötä. Eihän tämä kauaa enään mene päälle kun toi masu kasvaa, mutta saan pitää niin kauan kun on tarvis :)

Illalla alkaa perhevalmennus. Ihan mielenkiinnolla odotan minkälaista siellä on.

Janiela: Hienoa kun kaikki olikin hyvin.

Tsemppiä kaikille mahataudista kärsiville, se on niin inhottava tauti :|

Abello 34+0

 
Vastan vaan pikaisesti Miiru80:lle Kuopion Eurokankaasta. Kävin tänään siellä jotain muuta hakemassa, mutta kysyin vaippakankaistakin. Siellä oli pulia (eli tuo kosteudenpitävä, joka sopii taskuvaippoihin), hinta muistaakseni 13.90, 4 eri väriä (vihreä ja ruskea ainakin, ja sitten kai joku punertava ja joku sinertävä, en muista). Puolesta metristä saa yleensä 3 vaippa muistaakseni (on siitä jokunen vuosi kun tein viimeiksi...), ihan pikkuvauvalle ehkä 4kpl. Sitten oli kuivaliinakangasta (joku keinokuitu, joka ihan sitä varten, että laitettaan pyllyä vasten ja on kuivan tutnuinen, itseei ime mitään, päästää vaan läpi. Joku taskuyvaipan tai sisävaipan ihoa vasten tulevaksi pinnaksi. Ja sitten löytyi oikein kivan tuntuista "imukangasta" joka 70% bambua ja 30% puuvillaa. Aika paksua ja kivaa, toinen puoli pehmeä, hinta vaan 15.90/m (bambuhan on todella imukykyinen). Myyjä selitti, että siitä pitäisi tehdä taskuihin meneviä imuja, mutta itse ostin 0,5m ajatuksella käyttää sitä sisävaippojen ulkopinnana. Ja lisäksi Eurokankaasta sopii vaippakäyttöön puuvillavelour (80%puuvillaa, 20%polyester), ihana pehmeä vaippojen ulkokankaana. Ja kilohinnalla myytävien fleecen joukossa löytyi hetkellä usempia todella ohuita kuviofleecejä, siitä ostin vaippojen sisäpinnaksi yhtä (eli korvaa kuivaliinakankaan tai coolmaxin).
Lisäksi Eurokankaan vastapäätä (Käsityökadun puolella) on Nappi ja Nauha, siellä oli myös pulia, myös kuviollisena, mutta maksoi enemmän, ja siellä oli usempia erilaisia hyvin imeviä kankaita, sekä bambua että hamppua että niiten sekoitusta, hinnat jotain 18-20? paikkeilla. Ja myös villahousuhin sopivia lankoja (yksi Loft tarttui minulle mukaan, mutta siellä oli muutakin) löytyi sieltä.

Mirabel 31+4
 
mussulle kovasti tsemppiä ja fiiliksiä täältä!

Huhheijaa, sain siivottua kämpän. Vaihdoin olkkarissakin järjestystä aikani kuluksi. Kylläpäs teki eetvarttia muutenkin kipeälle selälle. :D

momtoo, huomasin eilen, että tuolla meitin Suomalaisessa kirjakaupassa näyttää olevan alennus, vissiin sitä samaa alennusta, mistä säkin mainitsit aikaisemmin. Jokohan mä pääsisin siellä joku päivä käymään ja katsoon sitä vauvakirjaa. Mulla ei oo tällä hetkellä autoa käytössä, ku se on korjaamolla, joten mun tarvis kävellä tuonne keskustaan. Jännittää vaan, pystynkö tän selän ja supistelujen takia käveleen sinne asti.

Tervetuloa uusille!
 
Metsätähti, laitoin tulemaan isomman läjäyksen, toivottavasti löytää perille :LOL:

Janiela hienoja uutisia! Mä täällä tirauttelin ilon kyyneleitä sun puolesta! (Miten niin hormoonit viskaa :D)

Helka, mä vielä vähän odottelen sitä vauva-innostusta. Olen hankkinut melkein kaiken tarvittavan, koska niin kuuluu tehdä, mutta vauva-kuume antaa vielä odotuttaa itseään. Sitä tässä siis odotellessa! Mies on innostuneempi ostamaan tavaraa vauvalle kuin minä. Viimeksi halusi ostaa vauvalle superman ja star wars juttuja. Oli pakko yrittää pitää sitä aisoissa, kun oikeita kokoja ei ollut saatavilla ("Ei, et saa ostaa vauvalle superman-pukua, joka on kokoa 130cm"). :LOL:

Neuvolakuulumiset tulin itseasiassa heti kertomaan! Huoli painosta oli ainakin turha. Oma vaaka näytti 2 kg nousua... Elikkäs vertaus edelliseen:

33+3 (31+4)
Paino 64,6 (64,2)
Muutos +215 (+250)
RR 110/70 (104/69)
Hb 134 (133)
Pissa --(--)
SF 30,5 (29,5)
Tarjonta rt (vino rt)
Sykettä ei merkannut, mutta oli noin 150 ja liikkeet ++

Sanoi, että saan syödä jatkossakin samanlaisia määriä suklaata :D. Normiterkka oli poissa, joten olin ainakin ite rennompi. En oo oikein siitä vakkarista tykännyt!

Tuntuu uskomattomalta, että joillain on 35 viikkoa täynnä! Vaikka eihän tässä itekkään ole kaukana, mutta jotenkin on ihan käsittämätöntä, miten nopeesti aika kuluu. Onneksi olkoon kaikille, jotka on jo aloittaneet äippäloman! :heart:

NinaRinsessa 33+3
 
Krokodiili
( . ) Yksi työaamu ennen äitiyslomaa. Ristiriitaiset fiilikset... Outoa jäädä töistä pois pitkäksi aikaa, toisaalta odotan kovasti vapaita.

Yöt ovat jotain aivan järkyttävää :( ... Nukun enää pelkästään 15-30 minuutin pätkiä, kahden pätkän jälkeen (eli n. kerran tunnissa) käyn vessassa, aamuyöllä en saa enää oltua kummassakaan kahdesta mahdollisesta asennosta (-> tänäänkin heräsin lopullisesti 04:30, nousin viiden jälkeen) . Liitoskivut ovat helvetilliset. Eli kyllä olisin jo aika kypsä "jakautumaan"...

terv. Krokodiili 34+5
 
Moikka :) Nopea piipahdus ja merkkaus tänne. Tsempit mahataudista kärsiville, oi kauhistus jos semmonen tähän väliin iskis.. Toivottavasti menee nopsaan ohi kaikilla :)

Mun nivuset on ihan tulessa, ollu jo useamman päivän. Viime yö oli ihan kauhea, joka kerta ku yritin vaihtaa asentoa ni heräsin siihen kipuun. Huh, ei kivaa ollenkaan.. Eilinen oli muutenki vähän huonompi päivä ku lähettiin käymään "isossa kaupassa" (eli kärkkäisellä), kun piti löytää jostain halvat rintsikat ku edellisistä pursuu taas tissit ulos :D Supisteli tosi paljon ja jouduin pysähtelemään jatkuvasti.

En oo vielä uskaltanu ostaa imetysliivejä, ku en nyt siitä koosta tiiä.. Mulla ennen raskautta oli B-kuppi ja nyt nää on kasvanu ihan jättiläismittoihin :S En tykkää.. D-kupin rintsikat ostin eilen, mut niistäkin vähän pursuu. Huh. Joten ku yleisohjeena on et imetysliivit ois hyvä ostaa yhtä kokoa isompana ku ne rintsikat mitä nyt käyttää, ni häh, ostanko oikeesti E-kupin imetysliivit ja mistä semmosia edes saa?!

Haha, ei oo selkeesti kovin hyvä päivä tänään :D Tylsyyksissäni rupesin tiskailemaan "baarikaapin" laseja kun niitä ei oo pitkään aikaan käytetty, ihan pölyset. Naureskelin itelleni et miks ihmeessä mä niitä nyt pesen, ku ehtii mun viinilasit pölyyntyä viel moneen kertaan ennenku saan viiniä juoda :D

Mut jees. Lähdetään käymään kavereilla, kun ei ne saanukaan itteään liikkeelle :D Niil tosin 1.5v + 2kk muksut, joten ihan ymmärrettävää että niitten on vaikeempi päästä minnekään.. Jospa sitä pääsis vähän pelailemaan vaik Wiitä niillä :)

Hali87 & Pähkinä 32+6 (jee, huomenna pokspoks ja eka valmennuskäynti!)
 
Imetyksestä olette kovasti puhuneet. Itsellä se on sujunut molemmilla kerroilla todella hyvin. Maitoa on tullut ja paljon. Ekalla kerralla jopa luovutin sitä säännöllisesti sairaalalle.
Hyvät rahathan siitä saa, mutta on kovin tarkkaa touhua. Toisen kohdalla en sitten enää jaksanut, ja totuushan on että kyllä se maidon tulo sitten tasaantuu juuri lapsen tarpeen mukaiseksi jos sitä ei ole koko ajan pumppaamassa. Kovasti muuten on taas kaikki suositukset muuttuneet vuosien varrella. Kuulin juuri naapurilta että enää ei pakosta röyhtäytetäkään kun ennen se oli aivan ehdotonta... Niin, että olen kyllä sitä mieltä, että jokainen menee juuri niin kuin itsestä parhaalta tuntuu! Ei todellakaan kannata stressata.

Mulla on aivan hirveä jano nyt koko ajan. Yölläkin olen alkanut pitää vesipulloa vieressä. Yleensä juon päivän aikana aika vähän, liiankin vähän, mutta nyt suuta kuivaa jatkuvasti. Selailin jo nettiäkin, että juu nyt se on sitten raskausajan diabetes, mutta taitaa olla tämä janottaminen muutenkin aika tavallista. Suolaista yritän vähän vältellä, kun tuntuu että sen syöminen menee muutenkin aivan suoraan vyötärölle. Yksi sipsi = 1 kilo!!!

Oltiin tänään tosiaan shoppailemassa ja tunnin jälkeen alkoi tuntua kummallinen paine tuolla alhaalla. Supsituksiahan täällä on ollut jo kuukausia, mutta nyt iski tuollainen paineen olo tuonne välilihan alueelle. Saas nähdä mitä merkkaa... Se on siellä painostanut nyt sellaisen 6 tuntia.

Helka81 - ihana tuo teidän pinnisjuttu =) Oli aivan pakko lukea se ääneen miehellekin! Aika suloista... puhumattakaan NinaRinsessan superman-puvusta =)

Nyt lettuja paistamaan!

Hani-pöö & nöösi
 
MLL
Hali87 Mullakin on tissit paisumistaan paisunu ja tällä hetkellä oon pitäny isoja D kuppeja ja sitte on yhet vissiin melko pienet E:t, imetykseen ostin ton yhtä kokoa isommat ohjeen mukaan H&M:ltä(12,90e) kokoa 85E. Niissä on yhet ylimääräset hakaset ympäryksessä ja aattelin, että jää varmaan isoksi kun alkaa raskauden jälkeen lasehtimaan tää turvotus+läski lähteä.Sitten hommailen jostain tilanteen mukaan laadukkaammat&sopivat.Normaalisti oon kokoa 75B-C...
 
huoh, mikähän tuolla tyttösellä itkettää? Välillä huutaa suoraa huutoa, eikä mikään auta. Iltasella 8-9 aikaan aloittaa itkun ja 12 jälkeen yöllä päästään nukkumaan. Yleensä silloinkin tyttö nukahtaa omaan itkuunsa. Selvästi on väsynyt ja yrittää nukahtaa mutta joku pitää hereillä. Toivottavasti ei tuu tapa näistä yöitkuista :/ Onneksi mies ei ole vielä töissä, ettei mun tarvi yksin valvoa koko yötä. Säälittää toinen kun näkee että lapsella paha olla mutta ei meinaa oikein keksiä miten voisi pientä auttaa. Tippoja on kokeiltu vaikka mitä mutta ei oikein vaikuta.

Nyt lapset iltapalalle ja nukkumaan :wave: Jospa ei vauva kovin tänä iltana huutaisi. (toivossa on hyvä elää :D)
 
Jopas teillä on tissit kasvaneet. Mulla on pysynyt täysin samoissa mitoissa kun aikasemminkin. Olisin toivonut että olis vähän edes kasvaneet ;)

perhevalmennuksessa
oli ihan mukavaa. Ei mitään uutta tietoa tullut. Samat asiat lukenut netistä ja noista neuvola opuksista jo aikasemmin, mutta olihan se mukava tavata toisiakin möhömahoja. Avokki säästyi synnytysvideon katselemiselta kun oli laite rikki. Ensi kerralla sitten.
=)

kovasta janosta
kärsitään täälläkin. Raskaus diabeteksestä ei ole kyse kun kaikki arvot oli kohdillaan. Janottaa hirveesti vaikka ei ole mitään suolasta / rasvasta edes syönyt. No kait tällä vesi määrällä pysyy turvotuskin poissa.

 
Glow
hiii, KOTONA =)
Ohjeena on lähteä kiireesti sairaalaan, jos tulee kova kipu (ilman vuotoakin ) tai kirkasta verta "tilkkakin". Ei nostelua, ei kantelua jne. Vaikka sairaalassakin vuoto alkoi yks aamu just ku heräsin enkä ollu ees noussut vaan sille kun ei voi mitään. Nyt on ollu jo noin 2 vrk ilman mitään vuotoa.
Lääkäri katsoi ultralla tänään että tosiaan istukassa on pieni repeämä 1x4cm. mutta sen kanssa voi kotonakin olla, kun nyt juuri ei vuoda.... ja vauva voi hyvin, sekä minä. 2 viikon päästä kontrolli. toivotaan et siihen asti saan kotona olla.
siskoni hoitelee lapsia ja mua, niin paljon kun nyt voi =) huomenna selvinnee neuvolasta pieni mahdollinen kotihoitoapu
 
VOIMA :hug: kaikille kanssaodottajille, tasapuolisesti...
Jaksamista eritoten Glow:lle ja Mussu89:lle ja muille, jotka kamppailee kuka minkäkin ikävän asian kanssa....

Ja oliko uusiakin tullut, TERVETULOA...

Itsellä takana mukava äitiysjooga ilta, kovasti harjoiteltu hengitysharjoitteluja, miehellekin olen toitottanut, että se on sitten tärkein homma kun supparit alkaa aikoinaan, että koittaa huolehtia, että muistaisin hengittää kunnolla....

Toivotaan, että edessä on parempi yö kuin viime yö, taisi tulla kunnon vaikutteita vyöhyketerapiasta jossa olen käynyt säännöllisesti alusta asti- ja jota SUOSITTELEN vahvasti kaikille, itse koen ainakin, että on ollut suuri apua.
NIIN ja Heklalle, itse aion mennä tuolle terapeutilleni vaavimme kanssa sitten kun on vajaa 2 vkoa vanha, lupasi opettaa (maksusta tietty) tuota vauvavyöhyketerapiaa hänen kanssaan...Terapeutti kun on käynyt tämänkin kurssin :heart: Siitä voipi olla apua vatsa yms vaivoihin....
 
Heippa pitkästä aikaa! Onpa tekstiä tullut paljon, ja onhan se hyvä kunnon aktiivinen ketju, mutta nyt olen niin väsynyt, että täytyy yrittää kahlata tekstit läpi vaikka huomenna.

Paljon haleja kaikille sitä tarvitseville, eritoten Glow ja mussu (mitä nyt ehdin lukea...) ja pikaista paranemista huonovointisille ja kipeille!! :hug: :hug:

mussu Miehen sanomattomuus ei välttämättä tarkoita mitään ikävää. Parisuhde joutuu juuri seksin takia kovinkin koetukselle raskauden aikana varmaan aika usein. Itsekin pelkään jos mieheni menisi toisiin naisiin, vaikka meinaan tuntevani hänet suht hyvin 9 vuoden yhdessäolon jälkeen. Aina välillä vain tulee mieleen epäilys, että kuinka hyvin kuitenkaan voi tuntea toisen... Nuo epäilyt kuitenkin on vain ns. pahan mielen tuotoksia omalla kohdallani, eikä perustu todellisuuteen. :hug: :hug:

Glow Hienoa kuulla että teillä tilanne pysyy rauhallisena. Tsemppiä edellleen hautomiseen!!


(.) Mulle iski harj. supistukset tosi voimalla tänään. Olin päivittäisellä kävelyreissullani, ei edes pitkällä, noin 4 km. Kotimatkalla, vajaan 1 km päässä kotoa, iskee yhtäkkiä kova kipu ristiselkään ja hetken päästä se siirtyy/leviää vatsakipuun. Kipu vain jatkuu, mut pääsen kävelemään kotio rauhalliseen tahtiin. Kun koettelen takin läpi, maha tuntuu kivikovalta. Kotona pääsen istumaan ja lepäämään, niin kipu hellittää lieväksi menkkajomotukseksi, mutta mahaa menee edelleen kivikovaksi useaan kertaan, melki säännöllisesti. Tosin kivut ei vahvistu ollenkaan. Tätä jatkui nyt tähän asti, noin 5 tuntia yht.

Vauva on liikkunut aktiivisesti koko ajan, joten en ole niin huolestunut. Nyt on menkkakipukin heikkenemässä. Mut ehdin jo pohtimaan pitäisikö lähtee ä-polille tarkastukseen. Nyt on kuitenkin onneksi rauhottumassa.

Hyvää illanjatkoa ja yötä kaikille!

Minna ja Emil 34+2
 

Yhteistyössä