~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ tammikuussa

Imetyksestä kommentoin, kun jollain oli herännyt ahdistusta sen ajattelemisesta. Esikoista odottaessa imetys on luonnollisestikin aivan vieras asia ja sitä kohtaan on yleensä turhia ennakkoluuloja. Mulla ei esikoista odottaessa ollut oikein minkäänlaisia odotuksia imetyksen suhteen, mutta halusin kyllä sitä kokeilla kunhan vauva syntyy. En kuitenkaan ollut asettanut itselleni suurempia odotuksia sen suhteen ja koko asia tuntui tosi vieraalta.

Yllättäen se tuntuikin aivan luontevalta ja panostin sen opetteluun sairaalassa täysillä. Imetin tosin rintakumien avulla, koska vauva ei saanut kunnon imuotetta muuten. Imetyksestä tuli aivan itsestään tärkeä juttu mulle ja vauvalle.

En silti voi sanoa että imetys olisi mitenkään pakollinen juttu. Mutta jos se on täysin vieras asia ja ahdistaa siksi, niin kehottaisin kyllä ainakin kokeilemaan miten se lähtee käyntiin, koska se voikin oikeasti olla ihan kiva juttu. Puhumattakaan sen kätevyydestä ja edullisuudesta. =) Ajattelisin, että imettämättömyyspäätös voisi joskus myöhemmin kaduttaa, jos sitä ei ole koskaan kokeillut. Mun mielestä sairaalassa voi vauvan syntymän jälkeen ihan rohkeasti ottaa puheeksi tuon imetykseen liittyvän ahdistuksen, parhaimmassa tapauksessa saat tukea ymmärtäväiseltä kätilöltä ja voi olla että haluat päätyä imetystä joka tapauksessa ainakin opettelemaan ja miettiä sitten sen jälkeen miten haluat jatkossa vauvasi ruokkia.

 
mysti mäkin oon miettinyt et saa nähdä miten se kestoilu sitten lähtee käyntiin:)
Mäkin jo esikoista odottaessa ajattelin että ois mukava käydä ammeessa, ja KYSissä on vaan yks amme mut kertaakaan en oo ehtinyt ees ajatella koko ammetta ennen kuin vauva on ollut ulkona enkä oo edes siinä synnytyssalissa ollut.Saa nähdä meneekö nyt toisin:)

Ihanan paljon on tullut kestovaippa kommenttia, kiitos paljon=)

anri82 kiitos tiedosta, ei siis huolta=)Ja nyt yön jälkeen ei taas arista=)

epäusko mäkin oon ollut liiveissä yöllä ja suosinut kaarituettomia liivejä.

Abello siitä ei kannata ottaa mitään paineita, vaan kuuntelet ihan rehellisesti itseäsi että miltä se tuntuu.Todellakaan (mun mielestä) ei oo mitään järkeä hommaa jatkaa jos se ei tunnu hyvältä ja aiheuttaa enemmän ahdistusta ja pahaa mieltä kuin hyvää mieltä.
Mä imetin esikoista ensimmäiset kaks viikkoa jonka jälkeen siirryttiin korvikkeeseen koska maitoa ei yksinkertaisesti riittänyt (esikoinen olikin tosi kova syömään) ja poika huoli pullon oikein mielellään eikä yhtään pistänyt hanttiin.
Toisen kanssa täysimetin 4kk jonka jälkeen yöt meni aina imettäessä ja päivät esikoisen kanssa valvoessa niin että en missään vaiheessaa saanut nukuttua ja olin ensin ihan mielettömän väsytnyt jonka jälkeen olin maaninen (siis kyllä musta tulee ihan älyttömän ylipiretä kun oon aivan liian väsynyt) jolloin mies pakotti mut menemään nukkumaan esikoisen kanssa samaan aikaan ja oli pojan kanssa niin kauan että se ei enään pysynyt rauhallisena ja antoi sille sitten korviketta ja tulivat nukkumaan, silloin poika nukkuikin ensimmäisen kerran moneen viikkoon 4-5h putkeen ja mä sain nukkua 6-8h putkeen ja kun heräs mä otin sen tissille ja sit taas tissiteltiin loppuyö ja osittain imetin kuukauden verran kunnes poika ei enään huolinut tissiä kun pullosta maito tuli niin paljon helpommin.Ja tällöinkin poika huoli pullon oikein hyvin.
Jännityksellä odotan et miten tän kolmannen kanssa sujuu, varsinkin kun on myös noi kaksi pientä myös hoidettava.
Mä annoin korvketta silloin kun tuntui että poika ei enään rauhoitu tissille (että maito ei riitä ja tissit tuntuu tyhjiltä) eli yleensä iltaisin.Esikoinenkin just iltaisin aina aloitti sen valtavan huudon ja parin illan päästä kun huuto taas alkoi eikä loppunut kahden tunnin päästäkään millään keinolla niin annettiin pojalle korviketta jota joi 50ml jonka jälkeen nukahti ja nukkuin tyytyväisenä 4h eli mun arvio oli että nälkä oli ja seuraavana iltana sama juttu, mutta silloin annettiin korviketta heti kun meni levottomaksi. Ja siihenhän se pikkuhiljaa loppui.

Suviskulle parempaa fiilistä lähettelen :hug:
Valita vaan tänne niin paljon kuin haluat, täällä me kuunnellaan =) :hug:
Mä epäilisin että tuo ylävatsa kipu vois olla sitä että vauva on niin ylhäällä ja painaa ikävästi ylöspäin kun istut ja alavatsa ehkä sitä kun vauva työntää itseänsä alaspäin ja alkaa raivata pikkuhiljaa tietä ulos ja sitä kun nivelet ja lantio löystyy niin sekin aiheuttaa vähän ikävää tunnetta tuonne alavatsalle.

Mamali-76 musta on kyllä väärin että joudut perehdyttämään sen äitiysloman aikana vai onko sulla oma yritys??Eihän se sun vika oo jos äippäsijainen pääsee aloittamaan vasta sitten.
Kurjaa toi sun miehen käytös :kieh: Voimia sen kanssa :hug:
Mullakin on välillä käynyt mielessä et kiinnostaako tota miestä tää vauva ollenkaan, kun tuntuu ettei huomioi juuri ollenkaan tätä tai kysele vointia, mut en sit tiiä et oonko vaan herkillä tän asian kanssa...Ainakin pienetkin miehen väärin sanomiset tai tekemiset suututtaa ihan mahdottomasti!

paalina mä oon luullut ettei papaa oteta raskauden aikana?Mitä toi 2 luokka voi tarkoittaa?

chef hienoa että meillä on vaippakonkari täällä niin voidaan sitten sua ahdistella värikkäillä kysymyksillämme :D
Mikä on avovaippa :ashamed: ?
Onks villahousuissa koko vaihtoehtoja vai miten ne toimii=)?
Noi kuvan villikset on ihanat=)
Mistä tota lanoliinia saa?

MLL pidä vaan mieli avoimena sen vauva-arjen kanssa, kyllä se sitten jotenkin alkaa suttaantumaan :hug:
Mäkin oon hyvin järjestelmällinen ja haluan tietää asiat hyvissä ajoin etukäteen, mut jostain syystä näissä vauva asioissa osaan ottaa kohtuu rennosti ja antaa vaan virran viedä=)
Pyrin kyllä pitämään poikien rytmin ennallaan ja vauva saa kulkea omaa rytmiään siinä sivussa ja toivottavasti pikku hiljaa siirtyy omalla tavallaan poikien rytmiin=)

marcelina mä kaks lasta synnyttäneenä mietin just muutama päivä sitten että mistä mä tiedän milloin pitää lähteä sairaalaan... ei mulla oo mitään kunnon havaintoa asiasta... ja tällä kertaa oon varmaa yksin kotona poikien kanssa (ellei tää sit synny viikonloppuna tai yöllä) niin kuka mulle kertoo et nyt ois aika lähteä... esikoisen aikaan mies sanoi et NYT lähdetään ja hyvä että sanoi, muuten se ois syntynyt Kuopion moottoritielle (soitin kyllä sairaalaan mut sieltä sanoivat et koita vaan vielä nukkua jos pystyt ja sitten kun tunnet ettet pärjää enään kotona niin pikkuhiljaa rupeat tulemaan tänne päin) ja toisen aikana äiti oli täällä ja sanoi et nyt sun pitäis kyllä jo lähteä, kun kiersin irvistellen kotia ympäri esikoinen sylissä...kohta jo mustakin kyllä tuntui siltä et nyt ois varmaan fiksua lähteä sairaalaan ja sinne me sit ajettiinkin 150km/h lasissa ja just ehdittiin... ja nyt kun vielä on talvi (tai no maaliskuuhan kuuluu kyllä virallisesti kevääseen) ja talvikeli niin ihan tuollasta nopeutta ei voi ajaa, et voi olla ehkä fiksua ottaa ambulanssi ja varsinkin kun ne vielä tekee sitä kallansiltojen remonttia ja liikenne joudutaan eina välillä pysäyttämään vähäksi aikaa.

Jemppi ihana :heart:
Mullakin on kyllä hirveän lämpimiä ajatuksia ja tunteita jo vauvaa kohtaan ja kovasti sitä samalla silittelen kun katon telkkaria tai oon koneella jos se alkaa möyrimään=)

(.) Yö meni hyvin ja mahaa ei enään arista=)
Suklaarusinat on nyt in :p
Tänään juttelin miehen kanssa et koska mentäis ostamaan sitä turvakaukaloa ja vauvalle patjaa ensisänkyyn mut eihän toi ottanut asiaan mitään kantaa... :/
Miehen mummon hautajaiset on 13.2 ja sinne pitäis mennä :| Mä en yhtään tykkää monttubileistä varsinkaan, kun nyt oon muutenkin hyvin herkillä niin en tiedä mitä siitäkin tulee ja en oikein usko et meidän pojat hyvin jaksaa siellä kirkossa olla:/
Mä mietin tänään et pitäiskö mun koittaa jo alkuviikosta soittaa sinne neuvolaan etten pääse lääkärineuvolaan 2.2 vai vasta myöhemmin.... kun en haluis alkaa väitellä mun Helsinkiin lähdöstä kenenkään kanssa, kun se on mulla kuitenkin tärkeää ja tää on mun viimeinen mahdollisuus sinne lähteä ja kun voin oikien hyvin ja kaikki on mulla ja vauvalla hyvin niin en nää syytä perua reissua.

Metsätähti ja onnenjyvä 32+4
 
Kiitos metsätähti, MLL , paalina, Adeliina ja muut. Periaatteessahan on ihan turha tota imetysasiaa nyt stressata kun ei tiedä yhtään miltä se sitten todellisuudessa tuntuu. Aion kyllä mainita asiasta neuvolassa ja sairaalassa. Toivottavasti sattuu mukava kätilö kohdalle joka jaksaa kuunnella.

Mielenkiintosta lukea näitä teidän kestoilu juttuja kun itse en ole ajatellut sitä kokeilla mutta nyt kävin ettimässä jo vähän lisätietoa :D

Viime yö oli kyllä suoraan sieltä ja syvältä. Nivusiin sattui niin hemmetisti ettei kyljen kääntämisestä tullut yhtään mitään. Onneks on sunnuntai ja voi vaan levätä. Kohta tulee mun äiti käymään ja tuo ite tekemää lasagnea mukanaan. Nam!

 
Mulla otettiin kyllä papa raskausaikana. ed. papa otettiin 8vko synnytyksen jälkeen ja oli kans toi 2. luokka. voi johtua tulehduksesta tms. mun tapauksessa kai siitä kun synnytyksestä niin vähän aikaa. nyt oli puhdas. lääkäri vaan sano että turha niitä olis raskausaikana ottaa, kun ei sitä kolmosnäytettä voi ottaa kun se on pidemmällä kohdunkaulalla.
 
Jempille kommenttia hellyysasiaan: Mulle iski kans hirmunen halikaipuu vaavia kohtaan viikolla ku pesin vaavinvaatteita ja lajittelin niitä tohon pinnasänkyyn <3 Pikkunen muksi just samoihin aikoihin kovasti ja tuli yhtäkkiä semmonen "haluisin vaavin just nyt tohon sänkyyn ja silittäisin sen uneen" <3 Muutenkin nyt "loppuvaiheesta" tullu tosi vahvasti semmosia "oispa vaavi jo täällä" -fiiliksiä. Vaikka tietty vaavin on koko ajan halunnu syntyväks, ni jotenki nyt siitä alkaa tulla ihan totta. Sekavaa selittää, mut ehkä ymmärrätte :)

Hali87 & Pähkinä 32+4
 
metsätähti: juu, ahdistelkaa ihan rauhassa...ihan kaikkeen en osaa vastata mutta niiltä osin kun osaan, niin autan mielelläni :)

Avovaippa
on ulkonäöllisesti ikäänkuin "pussilakana", jonka sisälle laitetaan "peitto".

Eli se avovaippa on saman näköinen kuin pussilakana. Toinen kangas on meillä fleeseä, eli se tuntuu vauvan ihoa vasten kuivalta ja toinen kangas on meillä eräänlaista PUL:lia, eli poly uretaani laminoitua kangasta, joka siis ei päästä kosteutta läpi. Sinne väliin törkätään "peitto" eli imevää materiaalia, johon se pissa sitten imeytyy. Meillä on käytössä ihan perinteiset froteepyyhkeet.

Eli vauva laitetaan makamaan sen avovaipan päälle. Vauvan ihoa vasten on fleese, jolloin vaippa on pintakuiva pissaamisen jälkeen...fleesen alla on imu (froteeta) johon se pissa imeytyy ja imun alla on sitten se PUL-kangas joka estää sen kosteuden kulkemisen eteenpäin lakanalle ja patjalle.

Tämä on äärimmäisen kätevä silloin jos on pienestä vauvasta kyse (ei liiku pois vaipalta) ja vaikka peppu kaipaa vähän ilmakylpyjä. Lisäksi ajattelin kesällä laittaa vauvan avovaipan kanssa ulos vaunuihin nukkumaan :)

Villisten koot
menee noissa tehdasvalmisteisissa painon (ja periaatteessa myös pituuden) mukaan. HH Woolit (jotka on iiiihanat) menee seuraavalla tavalla:
S < 6 kg 60-70 cm
M 6-9 kg 70-80 cm
L 9-12 kg 80-90 cm
XL 12-16 kg 90 > cm

Itse tehdyistä en osaa varmaksi sanoa, kun en ole moisia tehnyt. Mutta ne Hello Kittyt jotka tilasin, niin hän teki lapsen pituuden mukaan.

Lanoliinia saa alan liikkeistä (kestovaippoja myyvät putiikit) ja nettikaupoista.

Chef
 
Mä tulin tänne palstalle levähtämään tästä hullunmyllystä. Vauvalla mahavaivoja ja on huutanut koko yön ja vielä jatkaa. Mikään ei meinaa auttaa. Mä luin jostain keskustelusta että jollain oli auttanut vauvan mahavaivoihin turvakaukalo käynnissä olevan pesukoneen päällä. Tuolla pesukone nyt on käynnissä ja vauva turvakaukalossa pesukoneen päällä. Huuto loppui kuin seinään. Miehen kanssa vuorotellen ollaan vieressä pitämässä kaukalosta kiinni :D Pakko kattoa tarkemmin mitä syö, ei tästä mitään tuu jos mahavaivat jatkuu :/

Ristiäiset ens viikonloppuna, eikä nimestä hajuakaan :snotty: Etunimi on ehkä päätetty, mutta kun tuo mies alkaa perumaan |O Ei kuulemma nimi sovikkaan meille eikä tyttö ole yhtään nimensä näköinen. Mä en enään edes jaksa miettiä muita nimiä, joka paikka on katottu läpi, mutta sopivaa nimeä ei löydy. Pian jää tyttö kokonaan ilman nimeä.

Jaaha, huuto taitaa taas alkaa. Mä lähden tästä hoitamaan tuota lasta. Esikoinen ehdotti mulle aamulla että hän voi hoitaa vauvaa että äiti ja isi pääsee nukkumaan :') No nyt on ihan pakko mennä, kantovuoro vaihtuu :D


Hekla & Kirppu 1kk
 
Abello varoitan jo etukäteen: siihen voi jäädä koukkuun, niin mulle kävi :D Ensin vaan hieman kurkkasin ja sit uudestaan ja vielä vähän jo kohta huomasin et oon monta tuntia pyörinyt kestovaippainffossa ja jäänyt koukkuun :D
oliks sulla tyyny jalkojen välissä?Mulla se on auttanut kyseisiin vaivoihin.

Hali87 juu, kuulostaa oikein tutulta=)

chef ahaa, no heti valkeni=)
Eli itse tehtyjä voi olla aika hankala ostaa käytettyinä kun niistä voi olla hankala silmämääräisesti arvoida oikeaa kokoa?
Pitäis päästä kestovaippa kauppaan siis hipeltämään;)
 
hekla voi pientä :( Ootteko kokeillut kuplatonia ja/tai RELA tippoja?
Hienoa että jos edes tuo auttaa.Meillä ois vaikeampi toteuttaa kun kuivuri on pesukoneen päällä.Mut muistan et meillä kakkonen rauhoittui myös imuriin ja sähkövatkaimeen=)
Toivottavasti nimiasia selviää pian.
Zemppiä :hug:
 
metsätähti: Kyllä myyjät ovat osanneet aina aika hyvin kertoa että minkä kokoisena se on heidän lapselleen sopinut...eli kyllä mä olen ihan onnistuneita kauppoja noiden käytettyjenkin villisten suhteen tehnyt :)



 
Tuosta papakokeesta. Mulla oli siis kakkosen syntymän jälkeen jälkitarkastuksessa puhdas papa. Reilu vuosi siitä eteenpäin se olikin 3luokkaa ja nyt oon sit käyny puolen vuoden välein kontrollissa ja molemmilla kerroilla se on ollu 2 luokkaa...että kai siellä jotain pientä häikkää on :| . Nyt oon siis kaks kertaa käyny oysissa naistentautien poliklinikalla nuissa kontrolleissa. Nyt ku kävin niin soitin etukäteen et kannattaako mun tulla ku oon raskaana. Sanottiin et joo tuu vaan, sit ku menin niin se lääkärihän oli tosi kyrpiintyny ku ei raskausaikana tosiaan voi ottaa ku sen papakokeen. Muuten olisivat ottaneet jotain näytepalojaki...ja menihän mullaki sit se poliklinikka maksu "turhaan" ku ton papakokeen ois kuitenki voinu otattaa ilmaseks neuvolassa...

Kävin kirppistelemässä tänään ja löysin muutaman pienen vaatteen :) Housuja tuntuu olevan vaikeempi löytää ku bodyjä...Puolipotkareita sais melkeen olla, mää en oo aikasemmin onnistunu löytämään sellasia sukkia mitkä pysyis ihan pienellä jalassa jotenka terälliset housut olis kaiketi paras vaihtoehto. (äitiyspakkauksen sukat on ollu ainoot hyvät, mut mistäpä niitä löytäis)
 
Mies lähti salille joten taidan hieman katsastaa miten paljon tänne on taas tullut juttua ja kommentoida mihin muistan ja ehdin ...

Imetysliiveistä, kahdet oon hankkinu ja molemmat yhden kupin isommat, mutta ympärys entinen. Niit voi pitää jo nyt ku rinnat on sen verran jo kasvanu, mut tilaa vielä kasvaakin on.

Varpajaisista, mies aikoo kyl pitää jos oon sairaalassa viikonloppuna mut tuskin sit jos oon jo vauvan kaa kotona. Mitään mahittomia bileitä tuskin on tiedossa kun sovittiin et aikanaa tulee sit kuitenkin mun luo sairaalaan kaveriks. Ajattelin kasata miehelle isyyspaketin, jonka annan ystävänpäivänä niin siihen tietty sikareita ja jotain juomista varpajaisia varten.

Seksistä.hmm. Viimeks taidettiin harrastaa kuukausi sitten.. jopa ylikin.. Mul oli täs välillä mahakipuja jne niin mua ei huvittanu vaik mies ois innostunu. Nyt ehkä taas vähä mieli jo tekisi niin pitää kattoo joku päivä jos jaksais innostuu :D Yleensäkin harrastellaan vähä vaihtelevasti. Ollaan oltu tosi pitkään yhdessä jo niin välillä on hiljaisempaa ja välillä saattaa sit mennä viikko et harrastellaan joka päivä ja useastikin ;)

Kestovaipoista, ite siis hurahdin ompeluun ja äitini tekee villiksiä niin kokeilen niihin sit huovuttaa kuvioita. Tällä hetkellä kaapista löytyy kankaita noin 12-15 vaipan ompeluun. Ennestään sit löytyy taskuvaippoja ostettuina 4 kpl+ äippäpakkauksen sisävaippoja 16kpl ja kuoria 6 kpl. Lisäks harsoja ja lisäimuja taskuihin. Noil varmaan jotensakin päästään alkuun. Niit hahtuvapöksyjä on kahdet valmiit ja äitini neuloo koko ajan lisää.

Vauvan laskeutumisesta, epäilen et on laskeutunu ku vessas saa juosta ja liikkuminen tuntuu jotenkin erilaiselta.

Tääl alkaa vauvajutut olla valmiina. Noita vaippoja pitänee pestä sit ku oon saanu koneellisen verran hankittua jotta se imuteho paranis ja samalla pestä loput vauvan vaatteet, tosin niit ei enää o paljoa pestävänä. Tuli tosi haikee olo ku alkaa kamat olla kasassa et oispa jo pikkuinen hoidettavana niin pääsis tositoimiin :D Tällä viikolla olo on ollu suht hyvä ja oon jaksanu touhuta jne niin ei täs vielä raskauteen o "kyllästytty" mut jotenki sellainen malttamaton olo.. Sit kuitenki välillä iskee paniikki et herra jumala enhän mä osaa mitään :D

Kohdunkaulasta on ihmiset puhuneet.. Mulla tuntuu olevan jotenki extra pitkä, koska edelleen melkein 5cm jäljellä :ashamed:

chef, ihanat villikset, itse eilen just piirsin hello kitty kuvion voipaperille kun ajattelin kokeilla tehdä yksiin pöksyihin ku toi on suht helppo kuvio

Ninnille haleja ja jaksamista.. :hug:

Jemppi, Muutaman kerran oon ite vähä peppua joutunu "siirtää" kun koski niin jumalattomasti kylkiluihin. Neuvolas jo sanovat et oon vaan niin pienikokoinen ite et painaa viel normia enemmän. Mut ihana on aina pikkupyllyä silitelläkin ku se poukottaa tossa mahan päällä :D

Mun piti kommentoida monelle muullekin kun luin monena päivänä ja en vaan saanu aikaiseks kirjoittaa, mut moni kärsii jo supistuksista ja kovista kivuista niin haleja heille!

Täälläkin ollaan kesälomalla ja virallisesti ä-loma alkaa 15.2. Lupasin silloin kakun viedä töihin. Pomo lupas vauvanvaatteita tuoda ku heil oli monta kassillista sukulaisilta jääny jne. Eli ihana pomo minulla :D Huomasin et huhtikuisiin oli vauva jo syntyny ja nauroin mielessäni et siellähän aletaan jo etuilemaan!

Ajattelin muute alkaa kirjoittaa blogia, kun ajatus on jo ollu kauan haaveissa ja mielessä, ja ensi viikolla rupeen aloittelee niin pitää sit laittaa linkki tännekin jos joku haluu käydä kattelee. Tarkoitus on kirjoitella kaikkee mahdollista, tietenkin vauvajuttuja, sisustamista, tulevaa pihan laittoa, käsitöitä ja kestoilua, Ehkä jotain muotia, vaikken niin muoti-ihminen olekaan, niin ja tietenkin kokkailua, leipomista jne..

Mut nyt ruuan laittoon! Huomenna muuten poksuu taas!!

LM & Pirpana 31+6

 
metsätähti Todennäköisesti kirpparilta löytämäsi rulla on riisipaperia, sellaista tosi ohutta paperia. kyllä 4 kuorellakin pärjää, voi joutua kuitenkin päivittäin pesemään riippuen miten äkkiä kuoret likaantuvat. Varmasti tuolla kokoonpanolla pääsee kestoilun makuun ja voi hankkia tarvittaessa lisää tai kokeilla erilaisia juttuja(ai olitkin shoppaillut niitä lisää ;) ). näpsyjä en ole koskaan kokeillut, mutta lukenut niistä pelkkää hyvää.
kestoiluvinkkejä: kannellinen vaippasäilytys on ihan must, ettei ne hajut pääse häiritsemään. jos haluaa ekologisesti siivota kakat pois, niin sappisaippua (ekokaupasta saa ainakin) on hyvä siihen. huuhtelainetta ei suositella käytettäväksi ja kuoria ei saa kuivattaa patterin päällä tms kuumassa, jotta kuoret pitäisivät jatkossakin pintansa. Rento meninki ja jos ei tunnu omalta jutulta, niin aina voi siirtyä kertiksiin. Me aiotaan käyttää yöllä kertakäyttövaippoja, kuten esikoisellakin käytimme eli osakestoillaan.

Kokeilemalla minäkin löysin meidän vauvalle sopivat. Tunnen vieläkin olevani hiukan kokematon kestoissa, koska kestovaippoja on sata ja yksi vaihtoehtoa. Käytin esikoisella bumby-kuoria ja niiden siä llä aluksi harsoja ja myöhemmin flanelletteja.minusta oli mukava taitella neliöt vaippamuotoon ja varsinkin flanelletit olivat pehmeitä ja kuivuivat nopeasti. olen hankkinut vauvalle tosi paljon äitiyspakkauksen vaippoja. kokeillaan niitä.
Kun vauva kasvaa ja alkaa liikkumaan, sisävaipoiksi kannattaa valita helposti laitettavat esim. fuzzy bunz-vaipat voivat olla aika kivat! Sen voin sanoa, että kerran ostin käytettynä fleece-kuorivaipat, ihanan pehmeät, mutta eiväthän ne pitäneet mitään sisällä. Parasta on, että mikä ei sovi omalle lapselle/jää pieneksi voi helposti kierrättää netissä.

mirabel sinun kertomasi "riisipaperi märkä" iski tajuntaan, koska oli myös minulla syy vaihtaa fleecekuivaliinoihin. mitä ohjeita olet käyttänyt vaippojen teossa? eikoiselle sain aikaseksi useammatkin vaipat, mutta nyt en (ainakaan vielä) ole jaksanut.

miimon kiitos selvennöksestä vanhempainrahakaudesta! en ole minäkään nähnyt hihallisia unipusseja myynnissä, mutta sellaiselle olisi tilausta...

Imetysliivit minulla 1-2 kuppikokoa isommat kuin normaalisti. myös ympärysmitta taisi olla seuraavaa kokoa. hankin liivit vasta sairaalasta päästyäni, ettei tule ikaostoksia. joillakin saattaa kasvaa enemmänkin.

alatiesynnytyksestä Ja tosiaan ei ulkoisella muodolla ole väliä. monet hoikatkin ovat voineet synnyttää normaalisti. onneksi se mahtuvuus katsotaan ennen synnytystä. minulla oli jo nuorena sellainen päähänpinttymä etten varmaan saa lapsia, mutta toisin kävi :)

LillaStina :hug: toivotaan masukin viihtyvän vielä pari viikkoa masussa!

katariina00 minulla myös vihloia alamahasta yhtenä iltana+yönä, ettei ole tosikaan. en mieltänyt niitä supistuksiksi vaan vauva (kai?)puski itseään alaspäin. Mietin, että kohta se puskee ittensä ulos :/

Rintatulehduksen ehkäisemisestä vielä miiru80 ja muut kiinnostuneet: rintojen suojaus pakkaselta ja ihan viimaltakin keväällä onnistuu esim. säämiskällä. säämiskä löytyy ainakin huoltoaseman autotarvikepuolelta. Säämistkä on hyvä pitämään tuulen loitolla rinnoista. se vaan puoliksi ja rintsikoihin, niin ei ehkä tarvita kaalta :LOL:

(sivulle 31 ehdin)
momtoo ja pikkukakkonen "poks" 34+0
 
Paalina itse löysin hyviä sukkia http://www.vekkuli.org/vauvan-sukat-p-1593.html. Tai ne meni meillä ainakin esikolla hyvin. Siellä on lisäksi kestopepuille tehtyjä puolipotkareita, jotka on mielestäni tosi hyvät ja kätevät käyttää http://www.vekkuli.org/housut-c-29_32.html.
 
Nyt päätin uutena mukaan liittyä tänne Maaliskuun mussukoihin kun niin paljon tullut täällä keskuteluja luettua ja mielenkiintoisia juttuja ollut :) Pääsee itsekin vähän odotusajan iloista,suruista ja vaivoista purkautumaan!

Nyt itse oon viikolla 30+4 esikois poikaa odottamassa :)

Toivottavasti nyt jotenkin juttuihin pääsee mukaan hyppäämään tästä välistä :p
 
Tervetuloa MiCeVu.

KESTOVAIPOISTA taas kysymyksiä...Mammani on kanssa innostunut innostuksestani ja oli käynyt oikein käsityöliikkeessä kysymässä vinkkejä ja kutoo nyt innoissaan siitä huovutuslangasta tai miksi sitä nyt sanotaankaan niin pareja housuja. Lupasi kanssa käsitellä ne mulle eli hankkia tarvittavat aineet, IHANA mamma :heart: Riittääkö niihin alle esim. se ä-pakkauksen sisävaippa tarvittaessa jollain lisäimmulla (mulla on sellaisia flanellisia "ruutuja" esimerkiksi) sekä sitten vaan noi hahtuvahousut päälle eli pitääkö NIIDEN päälle vielä laittaa jotkut, ettei kastu läpi?

IMETYKSESTÄ oli kanssa keskustelua. Itseänkin jännittää se, että miten sujuu, sitten on vielä pari ystävää onnistunut hyvin täysimetyksessä eli imettänyt melkein tuonne 5-6 kk asti ilman mitään lisukkeita, tulee vähän suorituspaineita, kun tuntuu jo nyt, että varsinkin he kyllä tullee arvostelemaan, miten meillä sujuu :/ No kai se on jokaisen oma asia, miten sujuu ja haluaa...Eli näyttäköön aika sen miten sujuu! Itse koitan ajatella niin, että nuo rinnat on Luoja luonut vain ja ainoastaan imetystä varten.... B) Vaikka aika seksuaaliseksi kyllä koenkin ne, mutta päitää koittaa ajatella näin....

Mistäs muuten olette hankkineet, hankitte RISTIÄSMEKKOA? Mä sain jo syksyllä idean pyytää tuota ihanaa mammaani neulomaan sellaisen ja lupasi harkita ja alkoi sitten tekemään sitä ja nyt on valmis jopa eli näimme sen ja VITSIT kuinka ihana, uniikki, siitä tuli :heart: Se on samalla hänen lahjansa meille ja jää sitten sukuun jälkipolville käytettäväksi :heart: Mieskin herkistyi kun näki sen, vaikka muuten ei mikään herkkis olekkaan.... =)
 
Darwin: Hahtuvasta varmaankin mammasi tekee ne villikset. Niiden alle voit laittaa sen flanelletin (äitiyspakkauksen sisävaippa) ja se saattaa pelittää ihan näinens. Mun kokemuksen mukaan varsin usein kuitenkin sinne kannattaa sujauttaa vielä lisäimua (mä laitan muutaman palan froteeta) sillä flanellettien imukyky ei ole sieltä parhaimmasta päästä.

Ja niitä flanelletteja kannattaa tosiaan pestä vähintään 3 kertaa ennen käyttöönottoa jotta imevät edes vähän.

Ja sitten vaan ne villikset päälle...eli niiden päälle ei tarvitse enää mitään laittaa, vaan se villa toimii kosteussulkuna.

Chef


 
Moikka kaikille!

Mä olen nyt niin poikkirikkiväsynyt etten jaksa kommentoida vaikka piti vaikka mihin... Anteeksi :ashamed:

Nukuin viime yön n. 2 h pätkissä. Oltiin mökillä ja siellä on niin kova patja etten pysty sillä mukavasti nukkumaan. Olin yrittänyt kasata tyynyjä strategisiin paikkoihin, muttei niistä ollut mitään hyötyä. |O |O

Tulen alkuviikosta taas virkeämpänä kommentoimaan.

Mukavaa viikon alkua kaikille!! :flower: :flower:

Harakanhattu ja ManU-Tappara 32+5 :heart:
 
Mun äiti kans ompeli esikoiselle aikoinaan kastemekon ja tuolla se odottaa että pääsee käyttöön taas 9 vuoden jälkeen. Se on kans niin kaunis että pitää sitä välillä käydä ihailemassa :heart:

Käytiin tänään hakemassa Gracon matkarattaat jossa on käyttämätön vaunukoppa mukana. Oli kyllä kun uudet, siis ostettiin käytettynä. Kyllä saatiin hyvät rattaat 60 eurolla. Olen enemmän kun tyytyväinen.

Imetyksestä Mä en sitä oikeastaan ole miettinyt. Meinaan imettää jos vaan maitoa tulee. Esiokoista imetin 5 kuukautta ja rintakumilla koko ajan, mulla kun matalat rinnanpäät eikä vauva saa niistä otetta. Nytkin meinaan tehdä samalla tavalla. Monet ovat sanoneet et rintakumilla on hankala imettää ja että se on sellasta pelaamista mut mun mielestä päinvastoin. Ei tullu kertaakaan rinnat kipeiksi tai mitään. Sit oli pakko lopettaa imetys vaik maitoa olis tullu, laihduin melkeen 10 kiloa 50 kilosta :ashamed:

Nyt ei selkä taas tykkää yhtään tästä koneella istumisesta, joten :wave:

Mamu-78+masuasukki 33+3 :heart:
 
Pikaisesti...tulin päivittämään tilaani.
Olo on rauhottunut...ja on ihan ok.Fiiliskin ihan ok.HUh kylläpä oli taas ahistukset...viimeviikolla. :ashamed: On tää nii tämmöstä...
Pinnistelet syömisien kanssa ja sit ei se tuota tulosta..ni pistää pikkasen ahistamaan.
Ja se pelko synnytystavasta...on arsyttävä!! :snotty:
Hm hm....reilun viikon päästä ois sitten uus painoarvioreissu...saas nähä minkä ahistuksen se heittää mulle päälle pari päivää enne sinne menoo. :snotty: Hoh hoijaa...

Mutta nyt siis ihan hyvä fiilis.Tais tuo kaksin keskeinen aika ukkelin kanssa tehä hyvää.Ilman noita kolmea juttujen keskeyttäjää.Kiitos anopin. :heart:
Oli ihanaa.Rauhallista ja hiljaista...ei kiirettä mihinkään.Käytiin sitten syömässä seisovastapöydästä lohta ja silleen..nam oli hyvää. :) Ajeltiin ja kahteltiin kauniita talvisia maisemia ja auringonpaistetta.Oli nii nättiä ku puut iha notku pujhtaan valkeasta lumesta.Ja sit nautittiin saunan lämmöstä kaksin...ihan hiljasuudessa. =)
Oli mukavaa...rentouttavaa. =) Nyt uus vko edessä ja uudet kujeet...paineella odotellen seuraavaa painoarvioo...kui meidän nyt käy...lisäännytäänkö me niin ku piti eli maaliskuun lopussa-huhtikuun alussa...vai lisäännytäänkö me maaliskuun alussa.Hmmh..o vähä inhottava ku ei tiiä...Nooh..kai tää tästä... :p

Kiitos kaikille myötätunnosta ja ajatuksista. :heart: :heart: :heart:

Tää on tätä...oma pää ja nää hormoonit siihe päälle ni..hmm...se tuottaa tämmösiä kivoja pompsahuksia ain aikaajoi... :headwall: :headwall:

Tervetuloa uusille...ja vointeja vanhoille... =)

Palataan...

Daizz+"eemeli" joka kasvaa liikaa 30+6...huomenna poksuu sit taas yks vko täytee.. :)
 
MLL
Painoarvioista! Osaisiko Daizz tai joku muu sanoa, kun meidän vauva oli silloin vajaa pari viikkoa sitten arviolta 2kg ja vastasi melkein kahta viikkoa isompaa, mutta kuulemma kun luku johtuu reidenpituudesta eikä vyötärönympäryksestä niin ei ole ns. sokerivauva. Ei kuulemma tarvi huolehtia, mutta hitto jos se kasvaa vaikka viisi kiloseksi?? Painoa oli tullut kuitenkin kahessa viikossa lisää miltei 500g. Niin siis tosiaan se kysymys, että miksi toi sokerivauvojen kasvu on huolestuttavampaa? Käynnistetäänköhän tämmösiä muuten vaan jättivauvoja etukäteen vai annetaanko luonnon hoitaa homma?

Daizz vielä :hug: Huoli vauvasta on kyllä raastava tunne, mutta onneksi olit vähän pääsy rentoutumaankin välissä.

Me taidetaankin olla oikeen kestoilijapino =) Eilen harjottelin harson taittelua ja ylläri se olikin aikas helppoa ja nyt sytty sitten lamppu, että niitä lisää äkkiä! Tänään järjestetään Rovaniemellä joku kestovaippatilaisuus mihin oisi tarkoitus painella. Roin mammat :attn: tietoa rovaniemen vaippalainaamon sivuilta!

MLL :heart: 32+5
 
kestoilusta en aio edes kokeilla, ei musta oo siihen *kivittäkää pois* :D
imetyksestä voi että, en oo muuta kuin toivonut että tällä kertaa se onnistuisi !!
Toivon sitä tosiaan ylikaiken. Eli aion imettää kumpaakin jos suinkin siinä onnistun.

( . ) olot ne vaan pahenee, nukkumisesta ei tule mitään, kädet ja sormet puutuu ja ovat tunnottomat ja nyt taas kipeät ja jäykät, huoh :| Vaavit painaa jo sen verran paljon joka asennossa että mikä se uni oikein on? .... :LOL:

Nyt on alkanut tuntumaan hieman napakampia suppareita mutta ei edelleenkään kipeitä, lähinnäkin vastaavat alkavia menkkajomotuksia.
Jänskättää.
Tänään olisi aika äpolilla ja meikkis ottaa sairaalakassin mukaan :D Toivon edelleen tietenkin pääseväni sieltä vielä poiskin mutta.. sitä kun ei tiiä.

Tänään on taas nälkäpäivä näemmä edessä, vaikka mitä puputtaisin niin vatsa huutaa ruoan perään... hooh!

Isot halit :hug: sitä tarvitseville ja tietty muillekkin!
Tsemppiä ja jaksuja kaikille maalismammoille :)

(33+6) :heart: :heart:
 

Yhteistyössä