~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ tammikuussa

Ilona10 :hug: , Mulla on kanssa välillä semmonen olo ettei omia juttuja/pohdintoja/uutisia juuri kommentoida, mutta sille ei taida mahtaa mitään kun on näin aktiivinen ja iso porukka. Menee väkisin jotkut jutut ihan ohi. Ja minä oon silti ahkerasti kirjotellu! En ihan joka päivä mutta useamman kerran viikossa silti. Tekee hyvää purkaa johonkin omat juttunsa vaikkei kommentteja välttämättä saakkaan. =) :flower:

Töistä Mulla on kuulkaa vielä kolme viikkoa töitä ennenku alkaa loma. Huhhuh! Mitenköhän sitä jaksaa. Fyysisesti varmaan ihan ok, mutta henkisesti sitä olis kyllä jo mielummin lomilla. :whistle:
 
ja viikothan oli jo 30+6 ja huomenna poksuu taas =)

Harakanhattu näinpä se taitaa olla.. Mutta pitänee silti kirjoittaa kun aina löytyy kuitenkin sanottavaa ja toisille voi antaa hyviä vinkkejä ja täältä saa hyviä vinkkejä ja ajattelemisen aihetta.
 
hekla ihanaa että tyttö on päässyt kotiin :heart:

Imetystyyny Mulla oli esikon kanssa sellanen aika muhkee ryynitäytteinen puolikuunmuotoinen imetystyyny. Kokeilin jonkun kaverin luona sellasta lötkömpää versiota ja siitä ei kyllä mitään tukea saanu. Tyyny on tallessa vanhempien vintillä joten täytyy muistaa penkoa se sieltä esiin. Helpotti kyllä todella paljon elämää kun sai kädet vapaiks eikä hartaiat menny täysin jumiin kun oli tyyny apuna.

Imetys Todella typerästi Jempin neuvolatäti tosiaan itseään ilmaisi. Tosin se on ihan tutkittua tietoa että se että äidin itseluottamuksen puute maidon riittävyyden suhteen on yleisin syy miksi imetys loppuu lyhyeen. Vauvan isän ja oman äidin antama tuki on myös hyvin tärkeitä asioita. Mut aina on kuitenkin muistettava että jokainen vauva on ainutlaatuinen, kuten jokainen äiti ja elämäntilanne ovat ainutlaatuisia ja ikinä ei saa syyllistää ketään siitä että imetys ei ehkä ole onnistunut yleisten suositusten mukaisesti.

(.) Kädet puutuu hieman vähemmän. Oon venytelly sekä ranteita että hartioita ja ytittänyt tehostaa juomista entisestään. Jonkun yönkin oon saanu nukuttua ilman että kädet on puutunu. Huomasin yhtenä yönä että oon nukkunu selälläni ainkin 5 tuntia, aika jännä että se vielä onnistuu näillä viikoilla.
Muuten vointi on hyvä, onneks kun työharjottelua on vielä neljä viikkoa jäljellä.

Fantaihana 32+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsätähti:
mirabel millä viikoilla sun kakkonen syntyi?Joutuiko olemaan pitkään sairaalassa?onks kaikki nyt kuitenkin mennyt hyvin?Ei siis oo jatkuvaan kipeänä ja kasvaan ja kehittyy normaalin rajoissa?
Syntyi 34 viikolla, eli ei enää mikään pikkuinen, mutta reilu 2 viikkoa teholla kuitenkin, ja siihen aikaan mahtui kyllä huolia. Nyt ei kukaan arvaisi, että keskonen, ihan fiksu pitkä (+1SD) poika, eikä sairasta sen enemmän kuin muutkaan lapset.

Ja mussu89 kohtaloa jännitettään täälläkin! Toivon sydämestäni, että vauvasi ei vielä synny, vaikka itse saatatkin kai toisin ajtella. Juuri sen takia, että minulla on se 34+ viikkoisen kokemus, mielestäni vauva teholla huolineen on pahempi juttu kuin hankala olo vauvamahan kanssa.

lana-muikko onnea pyöreistä poksuista!

Puolioista tuntia olen ollut hereillä taas keskellä yötä, semmoista se uni nykyaikana on. Menen sänkyyn kokeilemaan nukahtamista. Jos en nukahta edelleenkään sitten etsin sen pahvilaatikon, mihin on edellisen vauvan ajalta ne kestovaippoihin sopivat kankaat laitettu, joku aika jo tekisi mieli ryhtyä siihen puuhaan.

Mirabrl 30+4
 
MLL
Mirabelin kanssa vähän samoilla linjoilla tosta mussun vaavista..Outoa jos on annettu neuvolassa ymmärtää että olisi hyvä hetki synnyttää jos ei ole edes 34 vk täynnä. Mulle sanottiin äitiyspolilla, että siihen asti estellään syntymästä ja sittenkin toivotaan että vielä pysyisi matkassa. Toivotaan siis, että sielä ollaan vielä yhdesä kasassa ja vauva voi hyvin :hug: =)

Muutenkin yritän itse ajatella synnytyksen tapahtuvan laskettuna-aikana tai sen jälkeen (nyt kun on huomattu ettei ennakoivat supparit mitään saa aikaan). Olen huomannut kuinka pitkiksi on tuttavilla venynyt päivät kun sitä syntymää odotetaan siitä täysiaikaisuudesta (37+0) lähtien kuin kuuta nousevaa. Oma olo tosiaan on ajoittain sellanen, että vauva voisi mun puolesta olla jo ulkona, mutta toisaalta olen alkanut alistua kohtalooni olla nyrkkeilysäkkinä vielä sen 8vk ja se tuntuukin nyt melko lyhyelle ajalle kun ajattelee kuinka paljon "kärvistelyä" on jo takana. Jos synnytyksen jälkeen tulen kitisemään, että ikävöin raskausaikaa niin toivon että joku tulee potkaisemaan mua :D

Ilona10 mustakin välillä tuntuu, ettei oikeen omiin kysymyksiin tule vastauksia ja siksi yritänkin kommentoida mahdollisimman paljon mihin vaan on jotain sanottavaa. Tää kun on iso ryhmä niin vähän jää jalkoihin välillä vaikka kirjoittelen päivittäin :D Suurin syy ettei saa kommenttia on varmaan ettei ole esittänyt suoraa kysymystä tai sitten ei ole muille ajankohtainen/tuttu aihe =)

Imetystyynyn ajattelin ompeluttaa äidilläni, jos ei tule imetyksen tueksi niin ehkä sitten vauvan selän taakse tms. Itkuhälyyttimen ja rintapumpun kanssa pitkään painin, että hommailenko ja nyt oon päättänyt hakea jälki junassa jos tarvetta ilmenee. Asuntaan luhtitalo kaksiossa niin en varmaan kovin usein pääse vauvasta itku etäisyydelle :D

Nyt maalailemaan pinnasänkyä :)

MLL :heart: 31+6
 
Hiphei :) jo 33+0 :heart: :) Minun tapauksessani on siis jo paljon :D

Mussulle tsemppiä, jännittää mikä on tilanne :wave:

Esikoiseni siis syntyi 34+0 mutta meinasi tulla näihin aikoihin missä nyt menen eli 33+ mutta estettiin tosiaan tuloa 34+0 ja ne tietty (lääkärit) toivoivat että vaavi jaksaisi olla vielä masussa pidempäänkin mutta heti kun mut otettiin tipoista ym. pois niin jatkui taas supparit ja pahenivat nopeasti, kyllä esikoinen päätti sillä hetkellä tulla :D Tietenkin parempi olisi jos pidempään masussa viihtyisi mutta onneksi esikoisellani ei ollut mitään suurempia ongelmia, sairaalassa vietti aikaansa vain painonnousun takia. Tosin hetken oli sinivalohoidossa koska oli vähän keltaisuutta mutta ei muuta.

Mun tavoitteeni tässä raskaudessa onkin tuo 34+0 mutta mielellään, kaikista vaivoistani huolimatta, voisi raskaus jatkua ainakin 36+ viikoille.

Metsätähti tais kommentoida aiemmin että mun kaksosraskaus on sujunut ihanteellisesti, onhan tää kyllä ihmeen hyvin sujunut, tietty on noita normeja raskauden vaivoja kyllä paitsi että närästystä ei oo, ihanaa. Mutta tosiaan hyvin on sujunut ilman mitään suurempia ongelmia. Ens viikon maanantaina onkin aika Naistenklinikalla (vihdoin ja viimein, viime kerrasta siihen mennessä melkein 4viikkoa!!) ja saa tietää taas lisää, voi että kun jaksaisi aloittaa ton sairaalakassin pakkaamisen :ashamed: Pitää nimittäin ottaa saikkukassi mukaan nyt ens ma, varmuuden vuoksi.

Iiks, huomenna on neuvola ja verenpaineen mittaus!! apuva... toivotaan että kaikki on hyvin senkin kannalta.
 
Kirjoitellaanpa taas pitkästä aikaa tännekin. Jotenkin vaan tuppaan menemään tuonne huhtikuisten pinoon kun siellä alusta asti olen kirjoitellut ja tätä vaan lueskellut.

Mussulla onkin jännät paikat. :heart:

Heklalle onnea kotiinpääsystä, on se hurjaa kun jollain on jo pieni nyytti kainalossa. :)

Ilona Tuo taitaa olla "ongelmana" vähän joka pinossa joissa kirjoittajia on paljon. Joitain tekstejä kommentoi useammat, jotkut vaan tulee luettua lävitse. Usein ainakin itse unohdan puolet mitä piti kommentoida. :(

Ja sitten vähän omaa napaakin.

Täällä on käsien puutumista ollut nyt aika tavalla. Inhottavaa kun kädet on ihan voimattomat ja puuduksissa oikeastaan koko ajan. En meinaa oikein löytää asentoa missä olisi hyvä olla. :(

Toisena vaivana on sitten rantautunut tänne myös noi harkkasupparit. Kivuttomia kun ovat niin en ole niistä ollut sen enempää huolissaan, mutta eilen illasta asti supisteli melko paljon ja välillä sitten olikin jo sellaisia jo jotka tuntui. En voi sanoa että sattui mutta tuntui kuitenkin. Ja tuli myös levossa. :( Siks vähän mietin että taidan soittaa oman mielenrauhani takia tänään neuvolaan, vaikka tiedän noiden kuuluvan jo asiaan ja ovat varmastikin vaarattomia mutta näin ensikertalaisena haluaisin sen vielä kuulla terkkarin suusta...

Nyt yritän aloitella työt, tässähän on mennytkin puoltoista tuntia ihan kaikkeen muuhun paitsi työntekoon.
:ashamed:

- Hapsiainen ja Herne 29+6
 
ilona10, täällä tosiaan on niin paljon kirjoittajia, ettei silleen ehdi jokaiselle kommentoimaan takaisin. Mäkin taidan pääsääntöisesti käydä vaan kertomassa omat kuulumiset ja jos muistan, niin kommentoin joidenkin muidenkin viestejä. Yleensä mulla vaikka kuinka monelle kommentoitavaa, mutta enhän mä reppana enää muista läheskään kaikkia asioita, mihin mun piti vastata. Tosin mä oon hoksannu sellaisen tyylin, että eka kirjoitan tämän oman viestini tähän. Sitten selaan viestejä taaksepäin, mihin mun pitikään vastata ja muokkaan useita kertoja omaa kirjoitustani jälkeenpäin, jollon pystyn lisäämään asiaa, vaikka siltikin unohtuu vastata kaikkiin, mihin piti.

momtoo, no oli kyllä aika halpa kirja sitten. Oikeastaan voisin käydä katsoon joku päivä kirjakaupassa sitä tai jotain vastaavaa kirjaa, että onko niissä mitään mielenkiintoista. :)

Jemppi, aika todella törkeä kommentti tuo imetysjuttu siltä hoitajalta. Kyllä mä lähinnä kokisin sen jo v*ttuiluksi. :D

Joo, mutta kävin just neuvolassa. Pari viikkoa sitten mulla oli sf-mitta 30. Nyt se oli peräti 34. Mä olin ihan järkyttynyt. Terveydenhoitaja sanoi, että ei hän saa mitenkään yhtään pienempää lukua, vaikka kuinka yrittää mittaa. Verenpaine oli hyvä, samoin pissa puhdas ja hemoglobiini oli peräti 142. Syön yhden raskausvitamiinitabletin päivässä, siinähän on siis rautaa mukana. Aika tehokasta, huhheijaa.. :)
 
Neuvolassa käyty ja voihan Grrrrrrrr........ painoo oli tullut yli kilo/vko, pissas protskut + ja hemppa enää 120 :headwall: :headwall: Se olisi lähettänyt mut äippäpolille jos verenpaine olisi ollut niissä lukemissa missä yleensä mut onneks verenpaine oli mitä ihanteellisin eli 130/67 siis ei edes lähtö ole ollut näin hyvä ;)
Vauveli ilmeisesti edelleen perätilassa eli ensviikolla uusi aika jolloin yrittää hahmottaa tuon tarjonnan ja jos edelleen sitä mieltä et perätila niin seuraavalle viikolle tilaa mulle äippäpolin jossa katsovat sen ultralla.
Mä en edelleenkään käsitä tuota painonnousua kun vielä perjantaina mulla vaaka näytti kiloa vähemmän ja viikonlopun aikana se nousi tuon toisen kilon, tuli kyl vedettyy juustonaksui ja muita herkkuja mut olen mä kuitenkin liikkunut, eilenkin olin hiihtämässä 5km lenkin :ashamed: Ei auta kuin tarkkailla kunnolla syömistä, pienentää annoksia ja yrittää liikkua vielä enemmän :ashamed: Anteeks tää omanapasuus mut nyt vaan alko niin ahistaa ja itkettää :'(
Ävm70 ja "pikkukakkonen" 32+3 :heart:
 
Äiti vm 70 oliskohan sulla ollut vaan turvotusta. Tuskin paino nyt muuten kilolla nousisi. Mulle sanottiin kakkosta odottaessa, että tämä loppuajan jokaviikkoinen punnitus on oikeasti aika turhaa. Kertoo oikeastaan enemmän turvotuksen vaihtelusta kun vauvan kasvusta. Mulla vaihteli nimittäin myös tosi paljon, välillä lähti kilo ja välillä tuli...

Mussu Toivottavasti vauvasi pysyy sisällä vielä jokusen viikon. Aina parempi vauvalle mitä enempi niitä viikkoja kertyy.

Kinder tosi hienosti mennyt sinun tuplaodotuksesi. Onneksi, sillä tarviihan se esikoinenkin äitiä kotona, eikä sairaalassa lepäämässä. Toivottavasti pääset vielä muutaman viikon eteenpäin. Kaverini sai kaksoset rv 35 ja sanoi, että viimeiset viikot tuntui kuin kirjaimellisesti olisi ratkennut kahtia, joten loppupeleissä oli sitten helpotus kun vauvat tulivat ulos :D . Viikon olivat sairaalassa.
 
Joopa joo, se mussu on tainnut jäädä sinne naikkarille... saa nähdä onko siellä sen antaneet syntyä vai lyönneet supistuksia estäviä lääkkeitä syötäväks.Täällä KYSissä nimittäin vauva yritetään pitää masussa rv36 viikoille asti vähintään jos on mahdollista.

Mua harmittaa kun en yhtään tiedä mikä mun sf mitta on ja te muut kyllä tiedätte:/

Moni oli ollut neuvolassa ja vauvoilla on kaikki hyvin ja oon jotenkin varma että leenallakin on kaikki hyvin vaikka sf-mitta ei olekkaan kasvanut :hug:

kommenteista ei minunkaan juttuihin aina kommentoida, mut ite kyllä pyrin kommentoimaan kaikkiin niihin joihin on jotain sanottavaa ja jos en osaa johonkin kysymykseen vastata niin en sitä rikseen mainitse vaan jätän välistä ja toivon että joku muu osaa.
Ja sen oon huomannut tsestäni että jos ehdin täällä useasti lyhyen ajan sisällä käymään niin on helpompi kommentoida mut sitten jos on ehtinyt tulla paljon tekstiä niin sitten tulee kommentoitua vaan tärkeimmät ja vastattua kysymyksiin.

imetyksestä ARGH! mikä asenne :kieh: Mun lastenhoidon opettajalla oli myös vastaava asenne, mut silloin kun ei ollut omaa kokemusta imetyksestä niin sitä ei ottanut niin raskaasti, mut jos nyt kahta imettäneenä (toista 2vk ja toista 4kk) pitää oma mieleipide sano niin kyllä se johtuu myös paljosta muusta ja onko tarpeen mukaista huudattaa toista nälässä viiko tolkulla vaan siks että itsepintaisesti on päättänyt imettää??Ja olen varma (tai ainakin mä oon niin herkkä) että jos vauva itkee itkee itkee ja oot koittanut toista syöttää jo tuntitolkulla niin mulla käy toista niin sääliksi et annan kyllä korviketta ja kokeilen auttaako se ja se on meillä molemmilla tepsinyt huutoon ja sit on vauva tyytyväisenä nukkunut 4-5h putkeen niin ei kyllä tuu muuta mieleen kuin että lapsella oli nälkä.Ja vielä kun pieni vauva on sellainen että väsyy kyllä loputtomaan nälkäänsä niin että nukahtaa ja sitten voi mennä muutamassa päivässä jo niin heikkoon kuntoon että se on jo vaarllista niin en kyllä toista pientä huudattais kun mahdollinen apu on lähellä.Ja sit jos se lisämaito ei auta niin sitten ainakin voi olla varma että syy onkin jossain muualla ja saa ainakin mielenrauhan sen maitohomman kanssa.
ja mä oon vasta paljon myöhemmin tajunut (siis siitä kun esikoisen aikaan imetys loppui) että mä unohdin syödä kun esikoinen oli ihan pieni, mä vaan keskityin tosi huolellisesti juomiseen kun siitä vielä muistutettiin ennen kuin lähdin sairaalasta että muista juoda paljon kun on näinkuuma kesä ja minähän join 3l vettä/vrk ynnä muut meuhut, maidot ja limut päälle ja koska mä join niin hirveästi niin mulla ei ollut nälkä ja kun oli pieni vauva ja kaunis kesä niin mentiin ja tultiin paljon sekä ihmeteltiin vauvaa niin syöminen unohtui ja jälkeen päin muistan että söin vaan 2krt/vrk (aamupalan ja iltaruuan) ja silloinkin tosi vähän kun tuntui et heti on maha täynnä aamulla yhden leivän jälkeen ja illlalla muutaman haarukallisen jälkeen ja voihan sitä jo ihan järjellä kuvitella että toi tollasista ruokamääristä maitoa tuoteta vaikkakin äp imetyskirjan mukaan niin ruuan tai juoman määrä ei vaikuta maidan määrään tai laatuu niin mä kyllä väitän toista ja varsinkin silloin kun imetys on ihan alulla, mut ei multa neuvolassakaan kysytty et syönkö kun kerroin imetyksen lopettamisesta..

ilona10 hienoa että sulla on odtus sujunut hyvin ilman suurempi vaivoja ja oot saanut nauttia siitä =)

Mut nyt on pakko mennä lämmittämään ruokaa välillä että päästän syömään, tuun myöhemmin uuudestaan :wave:
 
äiti vm70 :hug:

Omaa narinaa.. Heräsin taas kolmelta enkä saanut unta enään. Tosi pirtsakka olo oli kun piti töihin lähteä :/ Tämä ja ens viikko enään jaksettavaa. Fyysisesti varmaan menisi, mutta henkisesti ei. Tahtoisin niin kovasti olla kotona.

Kiitos imetystyyny kommenteista. Mä varmaan ensin koitan yhden tavallisen ison tyynyn kanssa ja jos menee hankalaksi niin passitan miehen ostamaan oikeanlaisen sitten.

MLL: Mä myös edelleen välillä mietin tota itkuhälyttimen tarpeellisutta koska asutaan yhdessä kerroksessa kolmiossa joten aika hyvin kuuluu äänet viereiseen huoneeseen :D
Aion kuitenkin laittaa vauvan pihalle nukkumaan päikkäreitä joten siihen sitä sitten ainakin tarviin ja me mökkeillään aika useasti ja siellä kanssa tarvitsee. Rintapumpun ostan vasta synnytyksen jälkeen jos tarvitsen.

Ihme kommenttia jempin th laukonut :| Mua juurikin stressaa se etten pysty imettämään, koska ei tule maitoa tai ei vaan muista syistä onnistu. En todellakaan haluaisi kuulla siinä tilanteessa mitään tollaista koska kuitenkin haluaisin vauvaa imettää.
Mulla ei ole tissit kasvaneet yhtään ( on muutenkin tosi pienet ) ja se pistää miettimään kun toisilla on taas kasvanut jo monta kuppikokoa :eek:



 
MLL
Äiti vm70 me haettiin lauantaina pizzaa ja punnitin itseni sunnuntaina niin paino oli noussut 3 kg edellis päivästä :kieh: Nyt se on taas tullut alas. Saman teki toissa viikolla sipsit, elikkäs taitaa olla suola joka sen tekee. Pitäisi kai siitäkin luopua, mutta kun tuntuu että tää raskausaika on vaan yhtä luopumista ja kohta saa vaan porkkanaa nakertaa jos sekin ei ala närästää :D
 
Täällä ollaan ihan poikki! Eilinen ilta oli ihan hirveetä tuskaa ja joka paikkaan sattui. Selässä oleva hermopinne vihloi niin, että huusin miestä jo jossain vaiheessa auttamaan :( Sitten jo pitkään vaivannut vasen puoli nivusista oli kuin tulessa ja häpyluuhun vihloi todella paljon. (Onko muilla ollut samanlaista?) Suppareita ei onneksi ollut. Huomaan kyllä, että kun koko päivän tekee töitä (istuu koneella), niin illalla on paikat ihan muusina :/ Huomenaamulla mun pitäis lähteä työmatkalle Tampereelle kuuden junalla (onneksi työkaveri poimii Lahdesta kyytiin, ettei tartte kahta kertaa junaa matkalla vaihtaa). Siellä ollaan hotellissa yötä ja sitten torstaina kotiin ja sit perjantaina taas Helsinkiin. En uskalla edes arvata, miten poikki oon viikonloppuna. Mutta perjantaina siis meen Helsinkiin siksi, että palautan kaikki työpaikan kamat ja jään LOMALLE! Siis kolme aamua enää! :D

Imetystyynyä ja imetystä olen miettinyt, mutta kummastakaan en mitään ymmärrä :LOL: Ostin muuten kirpparilta sitterin. Siihen oli just ommeltu uusi kangas, joten se on tosi siisti. Ei ainakaan haise tms. joten katotaan päädynkö silti ostamaan uutta. Eihän sitä koskaan tiedä, mitä sinne kankaan alle on jäänyt. Se on nyt kuivumassa, katsotaan tuliko jotain länttejä läpi tai haiseeko nyt.

Kinder, hienosti on sulla kyllä mennyt :attn:

Mussu mäkin jännään täällä. Koita jaksaa vielä muutama viikko!

Heklalle :heart: onnea onnea!

Taisin unohtaa taas jotain :ashamed:, mutta haleja taas kaikille!

NinaRinsessa ja Poikanen


 
heip :wave:
ilona10
Miehen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja hän on huomioinut minua hyvin. Meillä on ollut oikein mukavaa odottaa vauvaa! Ei olla riidelty oikeastaan ikinä, jotain pientä kahinaa on joskus tietty ollut niin kuin vähän pitääkin.
peesaan. meilläkään ei riidellä juuri ollenkaan. Naapurin akka kyllä pitää huolen, että nalukutusta kuuluu seinänkin läpi. totesin lapselleni, että on se mukava, kun on tuo seinä välissä, ettei meillä ole tuollaista jatkuvaa riitelyä ja nalkutusta :D

:hug: teille kaikille! Mielestäni tämän kaksplus-palstan tekniikan hiominen voisi mahdolllistaa kaikkien kirjoitusen kommentoinnin. Minä en ainakaan muista mitä edellisellä sivulla on kirjoitettu. Jos voisimme selailla sivuja edes takaisin ja ottaa lainauksia toisten teksteistä miltä sivulta vain, niin kommentointi onnistuisi paaljon paremmin. Harmittaa, kun osa jää paitsioon. :headwall:

daizz ja lana-muikku onnittelut kolmekymppisille!! :flower: :flower:

harakanhatulle ja muille työläisille :hug:

imetyksestä: minulle oli apua Lansinoh-nimisestä voiteesta. Se on aika kallista, mutta auttaa kipeytyneisiin rintoihin. Se parantaa haavaumia rinnassa.

Fantaihana ja hpsiainen80: mulla ei puudu kädet, mutta jalat, jos vähänkin on huonossa asennossa. Välillä "säikähdän", kun herään yöllä selälleen. hetken aikaa mietin saiko vauva tarpeeksi happea ja verta tms. mut kai se saa :)

mirabel ja muut yökukkujat: jaksamista :whistle: liityn teidän joukkoonne :wave: aina ei nukuta ja sit pitää keksiä jotain tekemistä. Viime yönä viikkasin pyykkiä (mm. vauvan kestovaippoja :heart: ) ja lueskelin jotain. ei haittaa minua niin paljon vaikken nukkuiskaan, mut te jotka olette töissä tai on paljon lapsia/hommia, niin on aika vaikea nukkua päiväunia... Tyttö on tottunut siihen, että äiti on välillä niin väsynyt, että kuukahtaa kesken päivän.

MLL
Itkuhälyyttimen ja rintapumpun kanssa pitkään painin, että hommailenko ja nyt oon päättänyt hakea jälki junassa jos tarvetta ilmenee
Ihan järkevä homma. Minä meinasin vuokrata/lainata rintareppua ja katsoa pitääkö meidän vauva sellaisesta. Jos tykkää, niin sitten hankin omaksi.

Muuten, tuttava antoi hyvän vinkin: jos jätät synnytyksen jälkeen jotain hankittavaksi, niin kannattaa (jos mahdollista) katsastaa kuitenkin odotusaikana ne valmiiksi mistä hankkii+tarkka nimi tms. niin voi tarvittaessa miehen passittaa kauppaan :LOL: Ekat viikot menee sisällä ja osalla voi olla vaikea liikkua alkuun, kun synnytyksestä palautuminen kuitenkin kestää jonkin aikaa (mm. mahdollisen leikkaushaavan paraneminen).

kinder- onnittelut noinkin suurista viikoista, 33+ on hyvä saavutus kaksosia osottavalle!! :flower: :flower:
 
Unohdin tänään kotiavaimen Käytin dogia aamulenksulla ja niin vain jätin avaimen kotiin. Ei auttanut ku mennä koululle ja kysellä kesken tunnin esikoiselta avainta lainaan.
Eikä siinä vielä kaikki. Unohdin tänään neuvolan Th soitteli ja kyseli, että lieneekö hän merkannut ajan väärin itselleen. Mutta ei. Oikein oli. Munkin neuvolakortissa torotti 19.1. klo 10.20. Tyhmää!!!
Toisaalta, säästyinpäs haalaamasta komeaa ruhoani vaakalle. Ei ne lukemat koskaan ilonkiljahduksia meikäläisellä aiheuta. Mulla on aina lähteny raskauskilot nopeasti ja ilman kuureja, mutta en ole vieläkään niin aikuinen, että osaisin hyväksyä painonnousun luonnolliseksi osaksi raskautta. Tyhmää!!!
Seuraava neuvola on siis kahden viikon päästä...

Mitähän vielä ehdin tänään unohtaa,

mietiskelee todella raskautettu Dominique 32+5

 
Hei kaikille! ..ja POKS 31
Hurjaa että toisilla on jo synnytys ajankohtainen. Itsellä kun esikoinen syntyi rv41+5, niin en tätäkään odottele vielä syntyväksi ja kun harjoitussupistuksiakin on ollut vasta muutama niin ei mitään huolta että alkas jo syntymään. Totta kai jo haluais vauvan äkkiä ulos, mutta vauvan terveyden kannalta toivoo että pysys vaan mahassa valmiiks asti. Jotenkin sitä muutenkin olettaa että kaikki menis tässä raskaudessa ja synnytyksessä aikalailla samallalailla kuin viimeksikin. Tyttö siis syntyi rv41+5, mulla ei ollut ollut ollenkaan kivuliaita supistuksia koko raskausaikana, kunnes sitten oli tosi kyseessä. Yökahdeltatoista alkoi supistella, ja yö siinä meni valvoessa kun supistukset tulivat säännöllisiksi. Puoli seitsemältä aamulla oltiin sitten sairaalassa ja en siinäkään vaiheessa ollut varma että on synnytys tosiaan käynnissä. Kohdunsuu oli jo yli 6cm auki. Tytär oli sitten maailmassa klo 10.02. Eli aika nopea synnytys oli ja kivunlievutyksenä vain ilokaasu. Väliliha piti leikata, mutta eipä siinä mitään, äkkiähän tuo parantui. Eli jos tämä puju samallalailla tulis niin olisin ihan tyytyväinen.
Tsemppiä kaikille jotka vielä töissä pakertaa! Itsellä loppui parin vuoden pätkätyöputki elokuun lopussa, eli ansiosidonnaisella oon saanut "köllötellä" kotona. Ja voin sitten jatkaa kun äitiysloma loppuu myös ansiosidonnaisella. Eipä oo vaan Kela suvainnu vieläkään ä.päivärahapäätöstä tehdä, vaikka vein hakemukset heti marraskuussa kun ne neuvolasta sain.

Kiitoksia heille jotka vastasivat kysymykseeni istukan paikasta! Positiivisella mielellä nyt odottelen että siirtyy niin että saan alakautta synnyttää.

Eilen oli neuvola ja eipäs siellä ihmeitä. Painoa oli tullut 700g/viikko. Nyt siis 7kg yhteensä tullut painoa, eli ei kovin paljoa, mutta silti alkoi pelottamaan ajatus että jos käy kuten viimeks että 10 raskauskiloa tulee ja jää pysyvästi. Nyt siis tein vakaan päätöksen että vähennän herkuttelua, oon syönyt nyt raskausaikana enemmän karkkia ja suklaata kuin vuosiin, tai siis tässä parin viimeisen kuukauden aikana. Alkuraskaus meni vielä hyvinkin terveellisillä elintavoilla.
Vauva oli vielä poikittain. Hemoglobiini oli laskenut 104:n, eli pitäs nyt yhden sijasta muistaa syödä kaks rautatabua päivässä. Kohdunkorkeus oli jo kolmatta kertaa täsmälleen keskikäyrällä. Esikoista odottaessa oli koko ajan yläkäyrällä. Mites teillä muilla useasti raskautuneilla on nuo vaihdellut eri raskauksissa?
Synnytyksestä oli sen verran puhetta, että nykykäytäntö on KYSissä että jos kaikki menee synnytyksessä hyvin niin kotiutus on 36h synnytyksestä (tietenkin vaan jos itse haluaa). Jos sitä ennen kotiutuu niin on sitten vauvaa käytettävä lääkärillä siellä. Kuulostaa ihan inhimilliseltä sairaalassaoloajalta tuo, en tosiaankaan haluais olla yhtään pitempään jos kaikki sujuu hyvin.

Esikoista imetin 6kk, ilman minkäänlaista imetystyynyä. Tykkäsin imettää vaan sängyssä pötkötellen.

Voimia kaikille sitä tarvitseville!

 
Mussulle: Tsemppiä sinne! Täällä myös sanovat että mieluiten rv 36 asti vauva saisi mahassa pysyä...Kun mulla ollut useammassa raskaudessa supistuksia jotka avanneet kohdunsuuta ennen rv 35, niin ovat käskeneet yrittää ottaa mahd rauhallisesti 36 viikolle asti et vauva ei ihan vielä syntyisi ja ovatkin pysyneet siit melkein la.aikaan asti mahassa!

kommentoinnista: MUlla tahtoo olla et on tarkotus kommentoida johonkin ja sit unohan mihin piti kommentoida, taitaa vähän raskausdementia vaivata!

Täällä myös puutuu ja pistelee käsiä ja muutenkin kipeenä, turvotusta on kyllä aikas paljo...Mua tahtoo väsyttää, kun täällä yöt myös mitä on, heräilee vähän väliä tai sit poika herättää! Ja viime yönä heräsin pari kertaa siihen kun supisteli kipeesti!

anri ja masuvauva rv 32
 
Kiitos kaikille imetyskommenteista :hug: Sain tosiaan meijän äitinkin ihan raivon partaalle. Sehän yritti tehdä aluksi niin, että herätti mut parin tunnin välein ja pumpas, mutta tippaakaan ei tullut. Sitten meijän mummo oli tullut käymään ja tuonut mukanaan korviketta ja siihen loppui äidin itkut, mun huudot ja yövalvomiset...Pikkuveljen kohdalla kuulema terkka oli sitä mieltä, että ei vaan kaikilla onnistu - mun kohdalla th oli samaa mieltä kun mun nykyinen th :headwall: Mä imetän minkä pystyn ja jos en syystä tai toisesta onnistu, niin en anna itselleni lupaa ajatella itseäni epäonnistuneena äitinä...NIH :LOL:

NinaRinsessa Kyllä, TÄYSIN samanlaista. Mulla alko kovat nivuskivut jo puolen välin aikoihin. Nyt on vaan pahentuneet ja tosiaan häpyluu ja nivuset on ajoittain ihan tulessa. Esim. öisin herään jokaiseen kyljen vaihtoon. Varsinkin kävelyn tms. "rasituksen" jälkeen olo on ollut ihan kamala ja on vaikea liikuttaa jalkoja mihinkään. Terkan mukaan sekin on yksilöllistä kenellä särkee ja kenellä ei.. Mulla tietty särkee - mitenkäs muuten :LOL:


Tänään alkaa perhevalmennus. Saa nähdä millaista tulee olemaan...

Jemppi & Aapo 32+0 *poks*
 
Juu oli tarkotus kommentoida tuohon, kun Ninarinsessa, kyseli noista nivuskivuista, täällä niitä esiintynyt puolesta välistä asti. toisinaan ei taho kärsiä kylkeä kääntää! Ja yks päivä yritin poikaa potkurissa kyyitä, niin voi että oli tuskaa kun yritti potkia vauhtia, ei auttanut kun kävellä ja lykkiä potkuria!Tuntu että ihan tulessa on!
MUsta tuntuu et mulla on melkein kaikki raskaus vaivat, liekkö tuo vaikuttaa asiaan, kun viidettä odotan!Täällä tullut myös pahonvointi takasin, en nyt muista kuka siitä parisen päivää sit kirjotti et oli joutunut oksentamaan!
 
NinaRinsessa, nivus ja häpyluukivut on mulle todella tuttuja ja varsinkin joka ikinen yö todella tuskallisia, kun yritän kääntyä sängyssä puolelta toiselle, samoin alaselkään sattuu. Samoin päivisinkin, mutta tosiaan pahimmat kivut on just nimenomaan yöllä. Joku puhu jostain tyyny jalkovälissä -jutusta, pitäisköhän kokeilla sitä, jos se auttais asentoihin.. :)

Samoin käsien puutumista on ollu jo pitkän aikaan. Sekä ajoittainen pahoinvointi. Johan tässä ehti muutaman viikon ollakin, että ei ollut ollenkaan pahaaoloa, niin nykyään taas ällöttää aika moni ruoka ja asia. Hampaidenpesu on todella ärsyttävää, kun joutuu oikein keskittymään, ettei vaan oksenna samalla, heh. :D
 

Yhteistyössä