*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* marraskuussa

Jouluruoka galluppiin, mun lemppari on ehdottomasti mäti. Sipulin ja smetanan kanssa tietty.
Tänä jouluna jää väliin, pitää vetää kaksinkerroin sitten seuraavana :LOL:
Niin ja graavilohi kanssa, ja keitetyt kananmunat katkaravuilla ja chilimajoneesilla :p

Tsemppiä kaikille kivuista kärsiville. Mulla on alkanut tuntua harjoitussuppareita, mutta eivät onneksi ainakaan vielä ole aiheuttaneet suurempia kipuja *kopkop*

Abello 24+6 ja taas huomenna poksuu!

23 + 0
Olo on suht hyvä.
Ei hengästytä niin paljon kuin edellisessä raskaudessa. Silloin esim. ylämäissä piti pysähtyä pari kertaa. En tosin muista oliko se raskauden myöhemmässä vaiheessa vai jo nyt..

Jouluruoka namia ovat lipeäkala valkopippurilla + voisipulivalkokastike + lanttulaatikko, joulupuuro voihin ja punaiseen maitoon tehtynä.

Harjoitussuppareita tulee tosi paljon mun mielestä. Esim. toissapäivänä kävelylenkin alussa tuntui että supisti ekat 20min!! Lisäksi tulee yksittäisiä aina päivästä ja kävelystä tms. riippuen.

Painoa on tullut aika hurjasti .. Jos lähtöpaino oli n. 61 ja nyt paino 70... Mutta neuvolassa sanoivat että se on ihan hyvä :0 ( ?! )

Hyvää ja tervettä raskaudenkulkua kaikille marras-kanssasisarilleni täällä :D !

niin marcelina, intouduin vain selittämään että se pehmeä hoitoalusta on meillä ollut pitkäikäinen. eli vauvana oli pidempi kuin vauva ja nyt toimii niin että on vähän pyrstön yli, pituutta joku 70cm.

mulla selkä remppailee koko ajan, on jatkunut jo rv 14 asti, kai pitää kohta raahautua lääkäriin.

Jouluruoka Graavilohi ja sit piparkakkua sinihomejuuston kanssa. :p

Talvitakki Nyt on vielä ollu niin lämmin et aika paljon olen käyttäny tuulipuvun takkia jonka alla paksu villapaita. Parempana takkina mulla on sellanen keinomokka löysän mallinen takki joka vielä menee ihan hyvin päälle ei vaan ole erityisen lämmin jos kunnon pakkaset tulee. Pitäis ihan sovittaa miehen takkeja, jos vaikka löytyis joku semmonen mikä menis vielä ison mahan kanssa kiinni.

(.) Olo on ihan hyvä, tänään aamulla jostain syystä taas sellanen etova olo vaikka olin syöny ihan ajoissa. Oon todennu että jos syöminen jää liian myöhäseks niin sillon ainakin tulee huono olo. Kävellessä sattuu edelleen välillä lonkkiin tai johonkin lihasten kiinnityskohtiin mut ei niin usein kun vielä viikko sitten.
Kumartumisen yhteydessä on tullu uus vaiva, välillä alavatsassa tuntuu kumartuessa sellasta repivää poikittaista kipua, taitaa liittyä vatsalihaksiin jotenkin. Supistus se ei mun mielestä voi olla.

Nyt en muista pitikö muuta kommentoida. Koulutehtävät painaa päälle, nytkin tekis kauheesti mieli työstää niitä taas vähän eteenpäin, mut kun huomenna pitää jaksaa herätä kouluun niin taitaa olla parempi jättää ne toiselle päivälle.

Fantaihana 24+0

pikkarainen täälläkin talvitakkiongelmia :attn: talvitakista mahtuu vain 2 ylintä nappia kiinni. olen huomenna lähdössä asioille, joten kokeilen vielä vanhoja takkeja, jos niistä jokin mahtuisi paremmin...

Meinaan käydä huomenna katsastamassa hki kirpparilta löytötakkia. Siskoltani saan kyllä parin viikon päästä reilun kokoisen takin lainaan. Suosittelen halpistakkeja/lainaamista tutuilta/kirpparilöytöjä :wave:

Katariina00 Voi hitsiläinen :| Jos yhtään lohduttaa, niin ensi vuonnakin varmaan järjestetään suklaafestarit ja sit voit syödä siellä ihan kaikkea graavilohi-suklaa-ruokineen (toisin kuin minä). Ja mikä parasta alle 6v pääsevät ilmaiseksi, joten vauva saa vapaaliput :heart:

Poppeli, okei. No sitten taidan käydä joku päivä vilkaiseen, vieläkö siellä kirpparilla olis se samainen hoitoalusta myynnissä, niin ostan sen, ku oli kerta sopivan edullinen ja siistikuntoinen. Ja jos ei ole enää myynnissä, niin ostan jostain myöhemmin. Katon vaikka Tallinnasta, kun käyn siellä ens kuussa. :)

Selkähommelista sen verran, että kannattaa tosiaan käydä lääkärillä sen takia. Mulla on itsellä satunnaisesti ollu selkäkipuja töissä, mutta onneksi on menny aina ohi. Vähän kyllä jännitän, kuinka kauan, kun maha kuitenkin kasvaa kokoajan ja tulee tehtyä fyysistä töitä, niin missä vaiheessa tulee stoppi hommalle.

MLL
Joulunlemppariruuat mulla vähän vaihtelee, riippuen mitä on laitettu ja kuka laittanut :D Yleisesti ottaen kuitenkin porkkanalaatikko, kalkkunarulla ja savu/graavilohi. Ensi jouluna laitetaan miehen kanssa kaksin ekaa kertaa jouluruuat ja nautiskellaankin kahden, oon jo harjotellut pari kertaa laatikoita ja tarkotus oisi myös graavata pieni pala lohta kokeeksi. Otan vakavasti nää jouluruokailut :D Oon siis ennenkin tehny laatikoita yms. mutta innostuin vähän kun ne on niin hyviä niin jo etukäteen tekemään, ompahan sitten just oikein laitettu h-hetkenä.

MLL :heart: vilkas viikari 23+6

Jouluruuista maistuu erityisesti porkkanalaatikko ja graavilohi. Mitään muita laatikoita en syökkään kun porkkanalaatikkoa.

Tervetuloa kaikki uudet!

Väsyttää ihan kauheesti, kun on nukkumisesta tullut pienoinen ongelma. Yöllä heräilen useita kertoja. Nukahtaminen on vaikeaa, vaikka kuinka väsyttäisi. Ja sitten se mitä saa nukuttua niin tuntuu, että uni ei ole tarpeeksi hyvää. Herätessä tuntuu välillä siltä, että eihän tässä edes paljon tullu nukuttua.
Mutta ehkä se taas tästä.. Kun uudelle viikollekkin taas pääsee
minjoh 26+0

pitkästä aikaa... Oon tällähetkellä vuodelevossa varmaankin sitten äippäloman alkuun, tai siihen kun tämä vauva syntyy..
Viime viikon to. alko kovat supistelut, ne kesti jonku 30sec/supistus. ja oli tosi kivuliaita, ne onneksi sitten loppu itestään reilun tunnin päästä, kun mun maha tyhjeni täysin.. no neuvolantäti taas sanoi ku soitin että tarviiko olla huolissaa, että ei tarvi. Ohjeeks anto että juot vaan paljon vettä, mutta saikulle ei oo syytä jäädä, että ne on vaan kohdun kasvukipuja.. no mä olen ollu sitte normaalisti töissä ja eilen työpäivän päätteeks kannoin kauppakassit ja kävin lenkillä, enkä antanu pienten kiristysten häiritä. Illalla alkoi menkkamainen selkäsärky ja maha oli pinkeenä, mutta en osannu olla huolissani ennenku menin vessaan ja siellä tuli vastaan limatulppa. Kauheeseen paniikkiin menin tietysti, soitin sairaalaan ja sinne mentiin sitten ja tosiaan limatulppaa irtosi kokoajan ja supisteli, mut aika kivuttomasti.. Lääkäri tutki ja määräs nyt vuodelepoon toistaseksi.. 790g on nyt painoarvio ja lääkärin mukaan kaveri voi pysyä limatulpasta huolimatta vielä sielä muutaman viikonki.. nyt on vaan tärkeetä että toinen sais kasvaa isommaks :'( huoli on kova ja jokainen päivä on plussaa.. viikoista puhumattakaan.. ultran mukaan nyt on 25+5 ja lasketunajan mukaan 24+6.. Onko täällä kenenkään lapsi ollut keskonen tai tietääkö ketään keskosta joka olisi syntynyt näillä viikoilla?? eikö minna77 sanonut joskus hoitaneensa noin pieniä.. Oon niin huolissani.. :(
anteeks kun tuli näin omanapainen juttu, mutta jos teillä on supistuksia, tms. luottakaa itteenne, älkääkä neuvolantätiin, koska se voi olla niin väärässä..

Siiruli ja pikkanen 24+6 (25+5)

Siiruli paljon paljon kovasti nyt vaan toivotaan että pikkunen jaksaa pysyä' masussa vielä kauan. :hug: :hug: nyt ainaki otat tosissaan lepomääräykseen, etkä tee mitään ylimääräistä :flower: jaksele <3

me itse lähdetään Saksaan jouluksi, en oo ikinä ollut muualla kuin ihan kotona tai tädin luona vaan koko perheen kanssa, nyt tuleekin ihan erilainen joulu. vähä jännittää, mutta odotan toooosi innolla :) saa nähä millaisia ruokia siellä sitten on, lunta tuskin ainakaan :D

huomenna neuvola. jeeee. täytyy ottaa tuo neiti mukaan, ei se varmaan haittaa?!?!

Siiruli Mun tuttavani synnytti 25+4 poikavauvan joka nykyään on taaperoiässä ja voi ihan hyvin. Nykyään voidaan tehdä niin paljon keskosten eteen, onneksi! Poika oli terve syntyessään. Vauvaiässä oli flunssaa ja sairastelua ehkä enemmän mutta kaikki meni hyvin.

Toivotaan silti että pikkuisesi pysyy vielä ainakin ne pari viikkoa kohdussasi kasvamassa. Kaikesta vastoinkäymisestäsi huolimatta toivon rakkaudenkylläistä odotusaikaa ja ehkä vauvaaikaakin pian ellei ihmeitä tapahdu.

MLL
siiruli mun miehen veli on syntynyt rv 25+ keskosena ja selvisi siitä hyvin, ei jäänyt vammoja aivoihin eikä fysiikkaan. Pitkäähänhän sitä tietysti joutuu olemaan sairaalassa :( Voimia teille ja lepää nyt kunnolla! Toivottavasti pieni pitää kiinni kynsin hampain, eikä vielä synny.

Heippa!

On niin ollut menoa viikonlopusta lähtien, etten ole ehtinyt täällä käymään.

Siiruli Paljon voimia sulle ja teille!! :hug: :hug: Pidä nyt kunnon huoli itsestäsi ja siten pienestä masussa, ja lepäile ja ole vuodelevossa. Toivottavasti ei käy aika pitkäksi! Toivottavasti sulla on läppäri, jotta voit surfailla netissä tai pidät lukemisesta jne. Joo, olen hoitanut keskosia. Kokemukseni mukaan vauvasi on hyväkokoinen painoarvion mukaan ollakseen 24- tai 25-viikkoinen. Nykyään on hyvät hoidot näille "erittäin" keskosina syntyneille. Mitään ei voi kuitenkaan sanoa varmaksi, mutta hyvät mahdollisuudet siis on, että selviävät. Vaikkakin tulevat tarvitsemaan tehohoitoa. Kuten kirjoitit, jokainen päivä on plussaa. Jos haluat enemmän jutella tai on kysymyksiä, laita yv:tä. Paljon voimia nyt ja tsemppiä!! :hug: :hug:

(.) Tänään oli lääkäri ja oli sokerirasitustesti. Kaikki näyttää hyvältä. Painoa on nyt jo 57 kg! Lähtöpaino oli 48 kg ja viime neljän viikon aikana on noussut 4 kg!

Muuten, meidän vieraat eivät tulekaan vielä huomenna vaan torstaina. Sinänsä hyvä, että ehdin saamaan kämpän ja vierashuoneen ja -kylppärin pestyä ilman kiirettä. :whistle:

Nyt olen niin puhkipoikkiväsynyt, että täytyy ottaa päikkärit.

Minna ja Emil 25+3

Siiruli Tsemppiä sinne. Oletko kuitenkin kotosalla nyt levossa vai sairaalassa?
Saitteko piikkiä millä voidaan vahvistaa vauvan keuhkoja, ennenaikaisen syntymän varalta?
Toivottavasti pieni pysyy nyt sisällä mahdollisemman pitkään. Viikkoja on kuitenkin sen verran, sekä painoarviohan on hyvä noille viikoille, että vauvallahan on jo todella suuret mahdollisuudet :) Näillä viikoilla painoa kertyy vauhdilla, parissa viikossa vauva on jo yli kilon painoinen luultavasti. Kannattaa lueskella noita eri monikkoraskaus-palstoja, keskosuudesta löytyy sieltä paljon juttua, ja täällähän myös tammikuisissa syntyi pienet kaksoset olikos viikolla 25 ja hyvin voivat. :hug: sinulle ja toivotaan että kaikki menee loistavasti.

Itsehän olen sairaslomalla myös, ennenaikaisia supistuksia ollut mitkä onneksi rauhoittuneet. Vuodelevossa olin vajaan viikon, nyt saan touhuilla voimieni mukaan. Täällä joku muukin kyseli noista menkkakipumaisista juilimisista, kannattaa käydä tarkistuttamassa kohdunsuun tilanne jos niitä on. Jonkin sortin supistuksiahan ne ovat, minulla onneksi ei ole avannut toistaiseksi paikkoja. On tässä itsekullakin niin arvokasta lastia kannettavana, että omaa kroppaa kannattaa kuunnella ja ottaa vakavasti juilinnat ja kipää tekevät supistelut. Meillä neuvolassa onneksi jopa hieman ylisuojeleva "täti", joka herkästi kyllä komentaa rauhoittamaan tahtia. Itse olen onnellinen kun saan nyt touhuilla kotosalla, lenkillä koitin käydä niin eihän siitä mitään tullut, hurja 25 minuutin rauhallinen kävely, supisteli ja selkä ja lonkat huusi hoosiannaa. Mutta näillä mennään ja vauvojen parastahan tässä ajatellaan. Kerkiää sitä sitten lenkille kun vauvat syntyy :)

Muuten olo ok, vko sitten rv 25 tasan oli painoarvio oli A:lla 830g ja B:llä 780g muistaakseni. En muista kävinkö tänne mitään kirjoittamassakaan, saikku jatkui siis äitiyspolikäynnin jälkeen jouluun asti, vauvoilla kaikki hyvin ja kohdunkaula visusti kiinni.

Paljon on tekstiä tänne tullut, käyn kyllä lueskelemassa, mutta harvemmin tulee kirjoiteltua :ashamed:

Hyviä vointeja ja palailemisiin.
DoubleTroubleMum rv26+1 ja tuplamaha :heart: :heart:

Siiruli onpa ikävä tilanne. Mulla on makaamisesta kokemusta, koska viime raskaudessa jouduin olemaan levossa noin yhdeksän viikkoa kohdunsuun ennenaikaisen kypsymisen takia, osan kotona, osan sairaalassa. Eihän se mitään kivaa ole, mutta täytyy yrittää asennoitua jotenkin reippaasti, jokainen viikko on kuitenkin harppaus parempaan vauvan kannalta.

Siiruli, koitahan levätä ja toivotaan, et pikkuinen viihtyisi masussa vielä mooonta viikkoa :hug: Jaksamisia muillekin joilla supistelee enemmän tai vähemmän kipeästi :hug:

"Herkkuuaa on siinä monenlaistaa..." eli myönnetään, kaikki uppoaa jouluna :whistle: Siis perinteiset laatikot, kinkku ja suklaa. Myös äitini tekemä puolukkakakku on jouluherkkua. Ja isin tekemä riisipuuro, aijai :p Joululimppu, nammmm... *jaah, jättää suosiolla listaamisen, alkaa tehä niin vietävästi mieli jo kaikkea :LOL: *

Aika monella talvitakkionkelmaa :/ Ite ostin viime talvena kerralla kaks takkia, semmosen "näyttää hyvältä, ei pidä lämpöä" -takki ja sitte semmonen palttoo jolla tarkenee tulipalopakkasillakin. Vaikka on S-koko niin vielä menee hyvin päälle (johtuneekohan siitä, et mulla tälläkin kerta maha kasvaa ensin ylös ja sitte vasta eteenpäin..) Tuo lämmin takki muuten ostettu Lindexiltä, jos jota kuta kiinnostaa :)

Nyt pitää alkaa ahkeroimaan viimiset kouluhommat alta pois. Siis viimiset huomiseksi ;) Torstaina tentti ja sit ehkä pari viikkoa taas lepposaa koulun käyntiä. Ennen joulua on tietty viel koulutehtävien loppurutistusta, mut sinnehän on viel vaik kuinka aikaa... :D

Voikaahan hyvin ja pitäkää hyvää huolta matkalaisista :hug:

mobic ja pikkuinen 22+6 *huomenna poks*

siiruli :hug: Koitahan nyt tosiaan maltaa lepäillä että vauva pysyis mahdollisimman pitkään masussa :hug:

jouluruuista mulle kanssa maistuu hyvin kaikki joulunherkut ja on vaikea valita lempparia:)Joulun jälkeen voi olla "mukava" mennä neuvolan vaa'alle maha täynnä herkkuja ja keho turvoksissa liiasta kinkun syönnistä:)

Metsätähti ja onnenjyvä 24+6 enään 13-17viikkoa odotusta

Hei, surkeus kirjotin pitkän pätkän tänne ja se katos:/
eli nyt vaa kirjotan neuvolakuulumiset kun en jaksa nyt kirjottaa kaikkee uusiks.
Kohdun korkeus oli 20 ja rauta arvot oli vain 109 joten jouduin rautakuurille.
PAinoa ei ollut tullut kun vähän yli kilo ja sydän äänet oli hyvät.:)

Saatiinpa tietää sitten että meijän perhevalmennus on peruttu sikainfluenssan takia.. Nyt pelottaa että miten ihmeessä tulen selviimään synnytyksestä :/

Tiitu ja Nella rv22+4

Siiruli: Jaksamisia makuuasentoaikaan, toivotaan tosiaan et pikkunen tahtoo pysyä masun lämmössä viel pitkään :)

Jouluruoka-g: Oijoi, nyt kyllä on paha :D Niinku Mobic totes jo aiemmin, rupee vaan kauhiasti tekemään mieli kaikkea :D Mut ehdottomia suosikkeja on meijän mummin tekemä "porokinkku", oikea possukinkku, graavilohi ja glögi! Naminaminami. Olin aivan riemuissani, kun kuulin et graavilohta saa (kohtuudella) syödä jouluna, kunhan se ei ole vakuumipakattua. Meillä isä tekee aina graavilohen itse, joten pääsee sitä maistelemaan :)

Talvitakista: Ostin alkutalvesta tarkoituksella isomman takin ku normaalisti, mutta se on jo pieni. Menee nyt vielä kyllä, mut vaan yks nappi menee kiinni. Odottelen palkkaa, käyn sitten ostamassa jonkun poncho-tyyppisen ratkasun..

Kolmisen viikkoa vielä lääkäriaikaan, aika kuluu hitaasti.. Nyt viimiset hetket töissä menossa, ihanaa.. Lauantaina oli periaatteessa työtuntien puolesta vika päivä, mutta tällä viikolla joutuu tekemään vielä pari hommaa + perehdyttämään uutta työntekijää keskiviikkona. Sitten jään lomille :)

Sain opiskelupaikan, katotaan nyt miten opiskelujen kanssa pitäis toimia.. Tammikuussahan mun oli tarkotus alottaa ja käydä eka jakso jos mahdollista (eli maaliskuun alkuun), mut enpäs tiiäkään. Opintotukea en voi nostaa edes tammikuulta, koska se kuulema laskee mun äitiyspäivärahan minimiin. Mitäs jos en nosta opintotukea, eli opiskelen "pimeästi" ekan jakson? Sitten en tosin tietty tienaa tammi-helmikuussa mistään mitään, kun en tietty voi työttömäks ilmottautua (ja työttömänä olokin laskis päivärahan minimiin). MITÄ HITTOA? Oon ollu tän asian kans nyt tosi kiukkunen, koska puhutaan isoista eroista. Mulle sanottiin Kelassa ekalla kerralla, et 2008 tulojen mukaan mulle lasketaan päiväraha ja se maksetaan aina mun edun mukasesti. Mitähän tästä nyt sit pitäis päätellä.. Pitää vielä yrittää selvitellä, ettei tuu sit ikäviä yllätyksiä..

Tea87 & Pähkinä 23+6

Hei kaikille.
Ihan olisin kysellyt että saako tänne vielä liittyä näinkin myöhäisessä vaiheessa vielä? Kovasti kaipaan samoihin aikoihin synnyttävien juttuja olostaan jne. Itse kun olen vielä tossa joulun jälkeen jäämässä kotiin niin olisi kiva käydä lukemassa toisten kuulumisia vauvan tuloa odotellessa.
Olen siis 23v. 1. lapsi tulossa ja tänään (ti 24.11.) olis rv 24+6 eli la on 10.3.2010 ja SatKs aion lapsen synnyttää. Tässä siis tietoni jos mukaan mahdun vaan vielä. :)

Voih Siiruli :hug: :hug: nyt maltat sitten huilia, niin vaavi pääsee vielä kasvamaan masussa! Miehen kaverin poika on syntynyt viikolla 27+? ja on nyt 18-vuotias. Vähän ruipelohan tuo on, mutta yli 170cm pitkä! Normaali poika on siis syntynyt jo tuolloin melkein 20-vuotta sitten.

Jouluruoka, kuten jo sanoin, imelletty perunalaatikko ei ole mun juttu. Eikä joululimppukaan tai sekametelisoppa. Kaikkea muuta menee ja olenkin oikea joulumässääjä! Ehdottomia lemppareita on kinkku, kermassa haudutettu kalkkuna, lanttulaatikko, graavilohi ja joulutortut. Porkkanalaatikko on mun mielestä parempaa, jos siinä on riisiä eikä mannaryynejä.

Talvitakista yksi villakangastakki menee vielä päälle, muttei villapaidan kanssa.Ja yhdessä vähän ohkasemmassa on vielä tilaa. Äiti toi mulle yhden oman toppatakkinsa lainaksi. Ei mikään kaunotar, mutta semmonen perustoppis. Se mahtunee päälle koko loppuraskauden, kun vyötärönyörejä avaa.

Leena86 tervetuloa joukkoon! :flower:

Neuvolakuulumiset vielä: Paino noussut alusta 2,9 kg, viime käynnistä 1,4 kg (5 vkoa). Verenpaine 108/65, Hb 125 (noussut JEE), SF-mitta 22, keskikäyrällä mennään, syke 150 ja liikkeet tuntuivat kunnolla sykettä mitattaessa. Kelan paperitkin sain ja lähetteen sokerirasitustestiin. Täytyy katsoa semmonen päivä, että saan kuskin. Mulla kun on tapana pyörtyillä, jos en oo syönyt. Seuraava kerta onkin sitten lääkärineuvola 17.12. Th sanoi, että alavatsalla tuntuvat vihlasut on normaaleja kohdun kasvu-/liitoskipuja, koska eivät osu supistusten kanssa samaan aikaan. Kävin muuten eri th:lla kuin normaalisti ja oli tosi kiva, kun pystyi juttelemaan vapaasti!

Haleja kaikille, muistakaa levätä ja syödä terveellisesti!

NinaRinsessa ja Poikanen 24+3

Alkuperäinen kirjoittaja Leena86:
Hei kaikille.
Ihan olisin kysellyt että saako tänne vielä liittyä näinkin myöhäisessä vaiheessa vielä? Kovasti kaipaan samoihin aikoihin synnyttävien juttuja olostaan jne. Itse kun olen vielä tossa joulun jälkeen jäämässä kotiin niin olisi kiva käydä lukemassa toisten kuulumisia vauvan tuloa odotellessa.
Olen siis 23v. 1. lapsi tulossa ja tänään (ti 24.11.) olis rv 24+6 eli la on 10.3.2010 ja SatKs aion lapsen synnyttää. Tässä siis tietoni jos mukaan mahdun vaan vielä. :)
Tervetuloa vaan, hyvin mahtuu mukaan! =)

Yhteistyössä