*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* joulukuussa (ensimmäinen vauva syntynyt)

Mulle sitten tänään töissä ilmoitettiin, että kertyneet lomat on pidettävä pois ennen työsuhteen loppua (1.3.2010 mennessä.) Joten siinähän käy nyt niin, että jään joulu-/kesä-/mikäonkaan-lomalle ens viikon jälkeen :LOL: (18.12. ois vika työpv). Saa nähä mitä aktiviteettia sitä kehittelee tammikuulle :saint:

Kelan paprut & äityspaketti: Laput on viety jo 1,5 viikkoa sitten ja pakkausta odotellaan kuumeisesti. Toivottavasti tulisi pian!

Nenä-, huuli-, lima-, alapääjutut: Nokka on mulla kans "vihissyt" koko raskauden ajan. Aina se on joko kuiva tai sitten tuntuu ihanko siellä ois jotain ylimääräistä. Joku mainitsi Ceridal-öljyn ja ite oon sitä käyttäny rintoihin ja vatsaan suihkun/saunan jälkeen. Bepanthenin rasvalla oon vuorannu suupielet aina nukkumaanmennessä. Mulla on nimittäin pahimpana raskauden aikasena ongelmana ollu suupielten aukeileminen. Hitto, että se on kipeää touhua! Multivita raskaus-tabletteja oon syöny koko raskauden ajan ja rautaakin n. viikolta 15 lähtien, joten en tiiä johtuuko tuo vaiva vitamiinin puutteesta vai hormooneista :/ . Onko muilla samoja kokemuksia?

Hehkutinko jo aiemmin, että Bola-koru tuli perjantaina? Oon pitäny sitä joka päivä kilisemässä massun päällä, tykkään kyllä :heart:.

Torstaina ois lekurineuvola, tuun varmaan sitten kertomaan kuulumiset. Kirjoitelkaa vain jatkossakin yhtä ahkeraan, kiva lukea kuulumisia, vinkkejä jne.

Voikaa hyvin ja paksusti. Mie taidan lähtiä käymään pikku mutkan ulkoilemassa :wave:

Mimmurainen & ötikäinen 26+4 =)

 
Abello, mulla on diabetes (ollu lapsesta asti), niin siksi joudun käymään useammin kontrollissa ja ultrassa. Se tässä vaan ärsyttää, että vaikka tässä kaupungissa on oma äitiyspoliklinikka, niin joudun käymään reilun 50 km päässä toisessa paikassa, koska siellä hoidetaan normaalien synnytyksien lisäksi myös kaikki riskiraskaudet, jne.
 
Tulin vaan poksumaan ettei unohdu! Eli tänään plakkarissa 26+0 :heart: :heart: :heart:

Jeeee!

Aloitin eilen kutoon kypärämyssyä ja sain sen äsken valmiiks. Ihana tuli! Taidan tehdä vielä toisenkin mutta vaan seuraavassa koossa. Ohje on ihan tosi hyvä, löytyy Novitan sivuilta.

Nyt vähän vielä kirjaa lukemaan ja sitten unten maille! :wave:
 
huomenta!täällä on taas takana yksi pyöritty ja hyöritty yö!nyt luovutin sitte tuossa 4.50.... |O huoh.

Eilen käytiin hakemassa vaunut,ja mulla kilahti jo kaupan pihalla kun pyörien irrottelu ei käynykkään niin livakasti ku piti!noh,iltaan mennessä olin sitten tyyntynyt jo ja vauvut on taas kivat =) harmi vaan ku ne piti viedä tuonne pappalaan ku meillä ei tääl tosiaan niille tilaa oo,onneks enä puoltoist viikkoa ni ollaan uudes kodis ja kaikki Myrskun tavarat pääsee mun luo hiplailtavaksi takas!Isäntä taitaa odottaa silti enempi uutta laajakuvaa joka sekin on mun määräyksestä vielä paketissa ja appilassaan ku en sitä tänne halunnu vaik ollaan omistettu sekin jo pari kuukautta! :)

Hiukset on täällä vaihtelevasti likastuvat eniten ärsyttää niissä kasvuhitaus ku yritän kasvattaa keesiä pois...ja niin,nuo värjäykset ei oo kyllä mitenkään onnistunu täällä vaik normaalisti värjäilin kerran kuussa.nyt ei pää siedä yhtään vaalennusainetta,ihan törkeet reakstiot tuli siitä n.minuutissa ja muut värit pysyy ehkä viikon :(
tukivyön kävin eilen hakemassa joten en o vielä pahemmin testaillu. Iltalenkillä se oli mulla ja huomasin jostai syystä jännitän vatsaa ja se sai sitte supistelut(?!?!?) alkamaan ja niitä tulikin useita peräkanaa loppuillasta ja sattuivatki hieman :/
Juu hyvä kun joku korjasi tätä isyysloma asiaa,noin minäkin sen tiiän menevän mut en sitte tajunnu tietty eritellä ja väärät sanat käytössä-> eli totaalisen huono ohjeistus ts.!
:LOL:
Kelan paperit vein suoraan kelaan ja ku olin kauhulla odottanu sitä sotaa mikä siellä niistä syttyy ni ei,mun elämäni ensimmäinen HYVÄ kela kokemus! Täti kelle pääsin sattui olemaan just ko asioiden hoitaja ja se oli onnesta soikea ku pääsi täyttämään sen pakolaispapereitten lomasta! :LOL:
Mulla ei oo kans hajuakaan et miten päin vaavi on vatsassa,joka puolella tuntuis vähän tuntuvan,oma arvaus on kuitenki et ihan "oikein" päin,aika paljon ylös nääs kuitenki potkuttelee.
Vitsit tuo kutomisjuttu kuulosti kivalta täytyy mennäkki kattomaan,kiitti vinkistä,kukas se nyt sitte olikaan ku kirjoitteli :ashamed:
kiitos pippa3 kun oot lisänny meijät!
päivän jatkot ja poksista poks!
 
Emmie oo hätänen mut aina pitää pikaseen kommentoida :LOL:
Nyt on luettu monen päivän turinat, viikonloppuhan pyhitty siis taas tyystin perhe-elämälle :heart: En edes siivonnu ja se oli saavutus mulle :D

Oikein paljon kovasti jaksamisia supiseteleville, selkävaivasille ja muille raskauden "ihanuuksista" kärsiville :hug:

Täällä Rovaniemellä yleisenä käytäntönä vain kaks ultraa mut meän neuvolassa semmonen kivikautinen vehje, jolla pääsee kurkkaan masuun lääkärineuvolassa (tosin en taida ennää uskoa mittään sen lekurin juttuihin kun sen istukanki paikan katsoi päin honkia :LOL: ) Saa nähä osaako se sit antaa (lääkärinla 30.12.) jotain painoarviota. Ei tuolla masussa mikään hirvee mötkäle tunnu olevan vaikka sisukas onkin :heart:

Kelan paperit pitäs täytellä ja lähettää, ei varmasti ennen joulua ehdi pakkaus mut jos ees tän vuoden puolella..? *toivoo paljosti*

Eilen vätysti sekä mua että esikoista ihan mielettömästi, joten esikoinen simahti jo 20.15 ja ite kömmin vällyjen väliin jo klo 21. Voitte arvata et heräsin jo aamuyöstä silmä kirkkaana eikä tarvinu sen koommin nukkua.. (ja nyyyyt väsyttää |O )

Jahas, taas poikaa herättään.. (hajoilee jo näihin aikasiin aamuihin) Mimmuraisella ne aikaset herätykset loppuuki sit jo hyvissä ajoin :) Ehitään sitte fiilisteleen yhessä loppuraskautta oikein toden teolla :hug:

Vaivatonta päivää kaikille :wave:

mobic ja kevätpörriäinen 25+0 *poks* :heart: :heart:
 
Huomenia =)

Ai että hajottaa tuo K-kaupan Ipanapa-banneri joka välissä :kieh:

Mimmurainen, liityn myös auenneiden suupielien kerhoon. Varsinkin oikea puoli on alati ruvella ja tosi kipeä. Bepanthenia hölvään jatkuvalla syötöllä, mutta taitaa olla tosiaan hormoniperäistä. Jospa se lääkärin suosittelema Pirkka b-vitamiini auttaisi.

Dominique, miekii olin jokseenkin varautunut eilisen lääkärineuvolan suhteen kun kuvittelin että kourathan ne on sisällä ensimmäisenä, mutta ei. Ultralla tsekkasi vaan kohdunkaulan tilanteen! Ja helläkätisesti senkin...

Tosiaankin, naislääkärit ne osaa olla kovakouraisia!!! Oltiin hedelmättömyyshoidoissa kuntapuolella jonkin aikaa naislääkäreiden hoidettavana ja monesti oikein henki salpautui näissä alakerran toimenpiteissä. Mutta mikä ei tapa se vahvistaa...jos joku on joskus käynyt munatorvien aukiolotutkimuksessa, niin sen jälkeen nää "perus" käsintehtävät tutkimukset on lastenleikkiä..

Hiuksista jatkan vielä..sen lisäksi että kasvavat, niin myös rasvoittuvat TOSI helposti. Thank good värit on pysyneet ainakin toistaiseksi päässä värjäyksen jälkeen!!! Se oliskii sit jo vihoviimeinen rangaistus..blondityvikasvu ajaa miut muutenkin hulluksi kun oon muutenkin ollut aina hiusten suhteen tosi tarkka. Raskaus toi aknen tullessaan (tällä hetkellä kohdistuu selkään), joten en halua enää yhtään ylimääräistä ulkonäköongelmaa, pliiiiis!!!!

Ja valittamisen makuun päästyäni manailen eilistä sokerirasitustestiä. Sain navakan päänsäryn sen kylkiäisenä, joka laantui vasta illalla Panacodilla. Mutta tulipahan kerrankin nukuttua töiden jälkeen parin tunnin päikkärit ja kunnon yöunet, joten tänä aamuna olin kuin eri ihminen =)

Miimon ja Hengari-Hertta 26+4

 
MLL
Nyt vaan omaa hehtaarinapaa.. Neuvolalääkärissä käyty...Painoa +500vk, eli rauhottunut tahti, mutta vielä voisi vähän rauhottua :whistle: Hemppa 107, eli rautalääkettä pitää hakia. Paineet ja pissat ok. Syke oli tasanen ja liikkeet ++. Sf olikin sitten ihan omaa luokkaansa eli 27 ja sokerirasitus napsahti huomiselle :ashamed: Hyvähän se on tarkistaa ettei häikkää ole, mutta ei vaan tarvisi lisää murehdittavaa tähän, miksi maha kasvaa niin nopeaan?? |O No huomennahan sitä on sitten taas viisaampi. Niin joo, alakerta näytti napakalle ja kaulaa edelleen se kolmisen senttiä, jee sentäs siitä! :) Tällaista tänään, saapi nähdä mitä huomenna..

MLL :heart: pojun pullero 26+0!! :)
 
MLL samoissa luvuissa mennään funduksen kanssa, mulla oli myös 27 ja sen mittasi tällä kertaa lääkäri, joten epäilen että luku olisi ollut jopa isompi jos oma terkka olis sen mitannut. Mittaa mielestäni hiukan erilailla sen. Sitä vain ihmettelen, kun ei minua laitettu sokerirasitukseen kun maha on tosiaan jo aika iso..
 
Voi elämä tätä väsymystä, tää on ihan kauheaa, kun meinaa aivan nukkua pystyyn täs tietokoneen ääressä. Ja kuitenkin mä oon viime yönä nukkunu ihan hyvin. Kauheesti tekis mieli soittaa työterveyteen, et antasko se sairaslomaa väsymyksen takia, et mä pääsisin nukkumaan. Mut jotenki en kehtaa, ku tuntuu et onko tää nyt mikään oikea syy sairaslomalle. Mut on tätä nyt jatkunu jo jonkin aikaa. Mulla on kuitenkin aikasta aikaset herätykset, kun on kohtalainen työmatka ja töihin pitää lähtee ajeleen 7 maissa. Ja enhän mä töiden jälkeen pääse nukkumaan, nuo 2 vanhempaa lasta pitää siitä huolen. No täytyy täs katella tilannetta, et pysynkö mä hereillä vai kuinka käy :whistle:
 
MLL
Pikkarainen mullakin mittasi lekuri ton mitan, voihan se vaihdella mittaajan mukaan, mutta sen verran yläkanttiin mitta kuitenkin, että vaikka oisi menny kahella sentillä metsään niin vieläkin keskikäyrän yläpuolella :) Voithan pyytää ite sitä rasitusta. Mulla on vielä lisäsyynä sukurasite+painoa tullu semmonen kymmenisen kiloa raskauden aikana.
 
Neuvolalääkäri oli täällä kanssa tänään.

Paineet ok, pissa puhdas. Hemppa laskenut 109 joten rautaa hakemaan. Sf-mitta 25, kuulemma ihan käyrällä menee ja ok. Paikat oli kiinni onneksi, pelkäsin että supistelujen takia olisi jotain tapahtunut. Painoa tullut 400g viikkoa. Alkupainosta tullut 2,8kg lisää.

Että semmosta tällä kertaa.

Abello 27+1
 
Heippa kaikille!

Siiruli Hyvä kuulla, että tilanne on suht status quo. :) Kiitos, muuten, City Crossien palautteesta. On hyvä kuulla! Me jouduttiin tekemään vaunupäätös vain internetin kuvien ja selvitysten kautta, niin ei ollut helppoa. :whistle:

tipi Ymmärrän tuon ongelmatilanteen oikein hyvin. Ehkä auttaisi keskustella asiasta neuvolassa? Kyllä sun kannattaisi, joo, kuunnella kroppaa ja levätä silloin kun siltä tuntuu. Eikä sua töissä kukaan kiitä siitä, että työskentelet itsesi uuvuksiin.

Voimia ja :hug: kaikille supistuksista, väsymyksestä ja kivuista kärsiville! Kunpa teillä olot helpottuisivat.

Hiukset mullakin käyttäytyy erilailla kuin ennen raskautta. Onneksi ei ole tuota rasvoittumisvaivaa, mutta nuo luonnonkiharat tuottavat harmia. Vaikea on laittaa niitä järjestykseen, kun siellä täällä vetää hiussuortuvia suoraksi. :kieh: Toivottavasti palaa tilanne normaaliksi raskauden jälkeen.

(.) Ei sen kummempaa. Pikkuinen on hieman aktiivisempi taas tänään kuin eilen. Ei niin paljoa potki, mutta kun laitan käden vatsalle, niin tunnen kuinka se siellä liikehtii. :heart: :heart:

Minna ja Emil 27+4
 
Eipä täältä muuta, kuin lääkärikuulumiset:
Kaikki hyvin. Verenpaineet laskeneet normaaleiksi :heart:
Painonnousu tasoittunut ja oli nyt +72g/vko (yhteensä tasan 6 kg ekasta nlasta KUITENKIN) Pitää tsempata jouluntaikana, ettei lähe lapasesta. Hiukan liikaa on painoa ja ei haluttais ihan mahdotonta pudotusurakkaa keväälle.

Selkä on ollut kipee, mutta ei saikkua (tai en edes huolisi tähän vaiheeseen sairaslomia. Töissä on mahdoton kiirus)

Hyvää päivää kaikille. :flower:

Elli ja pikkunen 25+2
 
Eilen kävin neuvolalääkärillä ja tässä tulokset :) Paino noussut melkein 700g/vko |O
Sd-mitta on vain 20, mutta lääkäri epäili vauvan olevan poikittain ja sen vaikuttavan mittaan. Tai sitten on vain pieni vauva tulossa. Painoa oli kyllä rakenneultrassa ihan hyvin.
Hemoglobiini oli niin alhaalla että ottivat varmuuden vuoksi ihan verikokeet, niissä se oli 113. Eli pitää vaihtaa rautamerkkiä,retafer ei imeydy kunnolla.
Kohdunsuu oli kiinni, mutta kohdunkaula "lyhentynyt" kahteen senttiin.
Mulla olis enää alle 20 työpäivää =) Mites muilla? Kauanko on töitä?

Mysti 26+2
 
Onpas teillä jo hyviä sf-mittoja! Mulla on edellisissä raskauksissa sf ollut 29-30 lasketun ajan tienoilla. Nyt se oli pari viikkoa sitten vielä 19. Jostain syystä se menee aina tosi alakäyrillä, vaikka ultrassa vauva on ihan standardikokoinen. Lääkäri (hyvin helläkätinen mies sellainen) naureskeli, että vauva parka roikkuu selkärangassa litistyneenä :D . No oli miten oli, pääasia, että tuntuu voivan vireästi ja hyvin.

Ultra-ajan sain varattua istukkakontrolliin, se on tammikuun puolivälissä, sitten tietää onko se hivuttautunut ylöspäin vai lojuuko edelleen tukkeena kohdunsuulla. Toivottavasti tässä ultrassa näkyis sukupuolikin... Aikaisemmin oon aina rakenneultrassa saanut tietää ja nyt kun en tiedä, niin olen kuin tulisilla hiilillä!!!

Meidän tuplarattaat tuli eilen, tosi hyviltä vaikuttaa. Valitsin X-Adventuret, kun niihin isompikin lapsi mahtuu mukavasti ja vauvan ja keskimmäisen väliin jää mukava väliseinä turvaamaan vauvan rauhaa. Tupliin päädyin, vaikka nuoremmille tulee 2v 9kk ikäeroa, mutta kun tuo 2-vee on astmasta johtuen tosi huono kävelemään ja pakkasella jo ulkona seisoskelukin tekee tiukkaa. Seisomalauta meillä kyllä on, mutta sitä tuskin tullaan tälläkään kertaa paljoa käyttämään. Mieluummin saa kävellä sen mitä kävelee ja istuu lopun kyydissä.

Tsemppiä vielä kaikille, jotka painivat erinäisten raskauskremppojen kanssa. Itsellä niitä ei toistaiseksi ole näkynyt, jos ei aamuista alaselän jumitusta lasketa, mutta ehtiihän noita vielä saada :D .

Ompus ja pyryharakka
 
Hellou!! Täällä on innostuttu touhuamaan oikein kunnolla kotona vaik väsymys välillä ihan karseeta! Tänään paistoin aamulla karjalanpiirakoita ja just pistin kananmunat kiehuu munavoita varten. On taas mies ihmeissään ku tulee kohta kotiin et nyt on emäntä hurahtanu :D

Joo eli väsyttää tosiaan ihan järkyttävästi! Pakko nukkuu joka päivä päikkärit ettei tuu migreeni. Epäilen et hemoglobiini on kans tippunu ku on vetkula olo mut onneks viel äippäpolilla käynti ja neuvola ennen joulua. Ensi viikolla siis ultra äippäpolilla (taas) ja sit 21 päivä neuvola. Mulla siis noi ultrat usein reuman takia.

Nykyään en oikein saa öisin nukuttua. Yhtä pyörimistä koko yö. Maanantaina sain taas kohdata järkyttävän hammaslääkäripelkoni ku paikattiin kaksi reikää. Inhoan puudutusta yli kaiken niin otin viel ilman puudutusta. Sain sit järkyttävän migreenin ja tänää vasta helpottaa. Meni sit pari yötä päänsäryssäkin. Mut nyt hampit kunnossa ennen vauvan tuloa!

Meidän perheellä ihana viikonloppu takana, ei riidelty kertaakaan ja mies jopa halus pupuilla yllättäen :attn: :LOL: Käytiin lenkillä ja muutenkin oltiin yhdessä jne.. Oli kyl piristävää!

Mies on muutenki ollu tosi hyvällä tuulella. Johtunee varmaan ku musta on tullu ihan mieletön kodin hengentär :LOL: Varmaan tää pesänrakennusvietti!! Siivoan ja leivon koko ajan ja ajattelin hankkia jopa ompelukoneen, ja se on ihme se!! Enhän mä osaa edes käyttää sitä :p

Sain kokeiltavaks maanantaina kaupungin fysioterapeutilta toisen tukivyön. Edellinen oli ihan perusselkävyö ja tää on sit sellainen SI-vyö. Tuntuu paljon paremmalta ehdottomasti! Tukee mun mielestä just oikeista paikoista ja mulla nimenomaan auttaa lonkkiin jotka on kipeemmät ku selkä.

Hirveesti oli taas tullu tekstiä niin pikaisesti selailin läpi ja varmaan piti kirjoittaa sata muutakin asiaa, mut nyt pitää lähtee tekee munavoita :whistle:

LM & Pirpana 25+ 2
 
jeeeeee, pakko tulla hehkuttaa ku just tuli postista lappu että äippäpakkauksen saa hakea, mies saa käydä sen töiden jälkeen nappaamassa kyytiin :heart: :heart: :heart: ihanaa ihanaa ihanaaaaaaaaa!!!!

ps. hauska ku oon tässä sohvalla puol makaavassa asennossa ja läppäri masun päällä ni tää pikkuäijä potkii sillee että koko läppäri heiluu :D varmaa mukavasti lämmittää tää tässä :D

ei mulla muuta.

 
Ultrista meidän kunnassa on kolme ultraa +lääkärineuvola rv26-28 jolloin pääsee myös ultraan jos haluaa.

liikkeistä joo siis potkuthan tuntuu napakammilta ja voimakkaammilta kuin käsien liikkeet joten siitä voi yrittää päätellä et miten päin vauva asustelee.Mulla liikkeitä tuntuu vielä niin joka puolella mahaa että vauvakin varmasti on miten päin vaan, mut varsinkin päivällä (aika vähän kyllä päivällä liikkuu) töksäykset tuntuu täällä ylhäällä joten varsinkin päivällä taitaa viihtyä pää alaspäin.

Mimmurainen niin mäkin oon pitänyt mut en kyllä enään edes kiinnitä mitään huomiota siihen kilinään.

Hiukset rasvoittuu täälläkin ärsyttävän nopeasti :kieh:

kelanpaperiteilen haettiin se pakkaus ja on se vaan aina niin ihana:)Jos mies vaan tänään muistais tuoda sen palkkatodistuksen niin mä voisin sen huomenna käydä kiikuttamassa kelaan.Vaik eihän sillä onneks oo vielä niin kiire mut eipähän ainakaan unohdu, kun mun muisti on mitä on... vieläkään en oo muistanut soittaa niitä sokerirasituksen tuloksia... :ashamed:

(.) Mullakin on näitä uniongelmia... eilen kun menin nukkumaan niin ensimmäisen tunnin yskin niin ettei nukkumisesta voinut kuin haaveilla (miksköhän tää mun yskä vaivaa vaan aamuisin ja eritoten illalla silloin kun käyn nukkumaan, mut päivällä en juuri yski?) sit mies toi vettä ja kurkkupastilleja joita sitten imeskelin jotain kymmenen ennen kuin helpotti ja sain unenpäästä kiinni, no kun sillä vedenjuonnillakin yritin yskää hillitä (yleeensä auttaa) niin piti sit herätä pissalle ja se uudelleen nukahtaminen ei onnistu noin vaan vaan täytyy tunnin verran valvoa et saa taas nukuttua:/
Ja nyt ne on sitten alkaneet liitoskivut nimittäin, nyt siis tiedän mitä ne on ja miltä ne tuntuu, aiemmissa raskauksissa kun tälläistä ei oo ollut niin eipä oo kovin kiva ilmiö tämä:/

Viikot poksuu 27+0 :heart:
 
Kävin sokerirasituksessa eilen ja normaalit oli arvot! Huoh! :) Tosin ihan normaalipainoinen olin ennen raskautta, mutta sf-mitta mulla aina yläkäyrällä.. 26+1 oli 26cm lääkärin mittaamana ja esikoisesta ihan sama, samoilla viikoilla, ja esikoinen oli yli 4kg syntyessään, mutta hyvin mahtu tulemaan kun tehtiin eppari ja pieni repeämä.. Auu, nyt ku miettii niin viikkoon ei voinu istua, mutta oli se sen arvoista :heart:

Mutta MLL mietit sitä sf-mittaa, niin jokaisella se on omansa, sitä ei kannata murehtia.. Mullakin oli esikoisesta tosiaan se iso ja maha oli tosi huikeen kokonen niinkuin on nyttekin.. Toisilla vaan kasvaa isot masut =) Tietysti oli esikoisella kokoakin, mutta jos olis syntyny laskettuna-aikana niin olis ollu vähän alle 4kg, koska kaksviikkoa yliaikasena 4,3kg.. Johan tulikin pitkä sepostus..

Potkut tuntuu täälläkin missä sattuu, ylhäällä ja alhaalla ja välillä molemmissa samaa aikaa =) Tää on kyllä aika rauhallinen kaveri, että välillä aina miettii että onko kaikki varmasti hyvin.. Tai tuntuu että kun potkii niin ei jaksa potkia kuin ihan hetken, joku 5-8 potkua ja sitten taas vaikenee.. Onko muilla näin?

Hauskaa keskiviikko-iltaa kaikille!!

Siiruli ja maha-asukki 27+0!! :heart: Jes, nyt vauva varmasti jo yli kilon painoinen!
 

Yhteistyössä