**Maaliskuun murut** Syyskuun supinat <3

Täällä tuli eilen rv 15 täyteen. :) Ei erityisen huonoa oloa viikkoon, hurraa! Paitsi iltaisin vielä ällötyttää jonkin verran, kun olen väsynyt.

Satutytti mulla auttaa se, että syön joka aamu pari-kolme yön yli vesilasissa lionnutta kuivatettua luumua, ja juon ne vedet päälle. Ei ole herkkua, mutta pitää kyllä suoliston liikkeessä. Tätä tietysti pitäis harrastaa päivittäin, jotta toimis. Noista ns. lääkkeellisistä keinoista kannattais varmaan kysyä apteekista, että mikä raskausaikana sopii?

Tipetsu olen lukenut jostain että rv 15+ sukupuolia voi jo ultrassa veikkailla, jos laitteet on riittävän uudenaikaiset. :)

Mulla on mennyt nyt kyllä sokerinsietokyky ihan nolliin. Eikö teille muille tule huono olo makeista jutuista? Mulle tulee tosi voimaton olo, ja keskittymiskyky menee. Silti sitä on välillä pakko syödä, kun ei kovapäinen usko. :stick:

Cassy rv 15+1 :)
 
Osanottoni Tyntti.

Pääkipuun löytyi syy, alhaiset kalium arvot. Nyt arvot ovat ookoot ja pääkipu on poissa. Joku mainitsikin, että paljon ollut surullisia uutisia maaliskuun ketjussa, turhaa valitusta tässä on itselläkin, kun kaikki on ainakin vielä ookoo. Ensi viikon perjantaina on np-ultra, vihdoinkin.

Onnellista odotusta kaikilla=)
 
Tulenpa vihdoinkin päivittelemään..

alavatsakipuja täältä löytyy monen sorttista.. on vihlontaa, repäisykipuja, paineentunnetta ja supistuksiakin on ollut.. että eipähän käy tämän mamman aika pitkäksi..

pahoinvointi vieläkö monella riesana? :| täällä vielä(kin) päivittäistä vaikka huomenna alkaa jo rv 16!! :kieh: josko tämä ennen puoltaväliä kumminkin loppuisi?

Liikkeet joko teillä on tunnettu pieniä hipaisuja? :) täällä on jonkun aikaan jo liikkeitä tunnettu, en malta odottaa että mieskin pääsee tuntemaan potkut.

(.) pahoinvointi jatkuu.. niin ja massukin alkaa pikkuhiljaa tulla esille, kivaa kun saa "laillisesti" olla pulleen näköinen. (itse kun en siis ole missään mallinmitoissa, en tod. :D )
Ensiviikolla olisi neuvola ja hammashoitola. ultraankin vielä 4 viikkoa. Ollaan kuunneltu dopplerilla kotosalla sydänääniä ja potkutkin siellä tuntuu.

Voikaahan paksusti! :)

N ja mini 15+6 ! :)

P.S FB-ryhmästä vielä, että jos joku sinne haluaa, niin ainakin minun kauttani ryhmään pääsee. ryhmä salainen, joten minun täytyy ensin hyväksyä kaveriksi, että pystyn lisäilemään. mutta tämän toimenpiteen jälkeen minut kylläkin saa poistaa. :)
SIIS: jos haluat ryhmään, laita minulle täällä yks.viestiä ja kerro oma nimesi ja kuvaile profiilikuvaasi tai laita suora linkki etusivulle, näin löydän sinut.
 
Viimeksi muokattu:
satutytti todellakin ne luumut ainakin auttaa myös mulla, niistä saattaa saada vain ikäviä ilmavaivoja jos liikaa syö.. mutta jos sulla on joku tietty ummetuslääke mikä auttaa, niin itte en ainakaan oo ollu niin nipo saako raskaana käyttää vai ei, jos olo helpottaa sillä. Itellä käytössä laxoberonit kapseleina, ja niitä käytän jos tarve on, sanokoot apteekintätit mitä vaan :) Ummetuslääkkeet ei kuitenkaan oo verrattavissa mihinkään voimakkaisiin särkylääkkeisiin tms. jotka oikeesti saattaa aiheuttaa pahoja vaurioita sikiölle. Niihin lääkkeisiin laitetaan se varoitus vaan niin herkästi siksi, että jos joku raskaana oleva jonkun komplikaation lääkkeestä saa, syy ei kaadu lääkefirman niskaan. Ja tosiaan, mistäpä sen lopulta voi tietää, kelle tulee mistäkin lääkkeestä komplikaatioita..

Liikkeistä kyllä tuntuu joo, aina semmosta muljahtelua kerran pari päivässä, yleensä iltasin :) Niitä tujuja potkuja siis edelleen odotellessa :heart:

Tällä viikolla ois neuvola 15+6 viikoilla, kamalaa miten nopsaa se aika menee, kuukaus rakenne-ultraan jo ja sit ois jo puoliväli! :p
 
Noita luumuja söinkin eilen ja maha toimi jotenkuten tänään (tuskaa se silti on ton kroonistuneen haavauman ja kiristyneen sulkijalihaksen kanssa), karmeet ilmavaivat tuli kyllä niinkun Babytwo sano et voi tulla, mutta jos tän mahan sais nyt toimimaan ja sitten vois syödä luumuja noin veteen liotettuna joka päivä muutamia. Laitetaanko ne siis vesilasiin huoneenlämmössä vai jääkaappiin? en oo ikinä ennen kuullutkaan, oon vetäny niitä kuivattuja luumuja suoraan pussista.
 
Mun mielestä nimenomaan liotettuna ja oman liemensä kanssa nautittuna toimii parhaiten, eikä aiheuta ilmavaivoja! Ja tosiaan kun se muutama riittää. Mullekin tulee suoraan pussista vedettynä jotenkin ikävä olo, mutta tällä tyylillä ei tuu haittavaikutuksia. :) Itse jätän vaan pöydälle yön yli, en tapaa niitä kuivattuja muutenkaan säilyttää jääkaapissa, niin en näe tuota mitenkään eri asiana.
 
Liikkeet En ole ihan varma vielä, voi olla että joitain hipaisuja olen tuntenut.


Alavatsakipuja
täällä myös jos jonkinlaisia, niinuli niitä tossa hyvin luettelikin. Repäisykipuja, menkkamaista jomotusta, vihlaisuja jotka tuntuu välillä tosiaan vatsan päällä tai välillä ihan sisällä. Eilen tuntui kuin joku olisi tunkenut alapäästä sisään jotain terävää tikkua :stick: Paineentunnetta on kävelyreissujen jälkeen, melkein yhtä pahaa kuin viimeksi raskauden loppuvaiheessa. Ainut mikä on pysynyt poissa on supistukset mutta niitä mulla ei ennen synnytystä ollut viimeksikään juuri ollenkaan.

Ummetusta löytyy myös, pitää kokeilla tota Levolacia, luumuista tulee vatsa kipeäksi.

Omaa napaa No eipä juuri ole mitään kerrottavaa ;) Vatsa kasvaa hienoa vauhtia, tässä 50 kiloisessa, jo kerran synnyttäneessä kropassa aika ajoissa tuli näkyviin. Mammalegginsit kävin jo ostaa kun edellisen raskauden legginsit oli vielä liian suuret, painoin silloin 60 kiloa kun aloin odottaa. Eiköhän ne kaikki vanhatkin kuitenkin tule vielä käyttöön :D

Arell ja Herne 13+3
 
Liikkeitä ei vielä tunnu, varmaan pari viikkoa saa ainakin ootella kun nyt viikkoja 13+0=)

Tipetsu Mullakin tullut nyt viime päivien aikana tosi kummallisia kipuja/vihlasuja alapäähän sekä lantion alueelle ylipäätään. Jos kävelee pidempään niin tulee sellainen inhottava paineen tunne.. Aika ikävän tuntusta. En muista että esikoista odottaessa olis ollu tälläistä, tosin siitä nyt on reilu 10 vuotta aikaa;)

Vatsa on tullut yhtäkkiä nyt esiin, näkyy jo melko selvästi=)

Mukavaa alkuviikkoa kaikille=)
 
Oireita näyttää olevan muilla ihan samoja kuin mullakin.

Alavatsakipuja on monenlaisia. Löytyy mm. pistäviä vihlaisuja esim. sohvalta noustessa ja menkkamaista jomotusta.

Tipetsu Mulla on ollut myös emättimen sisällä jotain tavallaan tylppiä pistoksia. Ne tuntuu yleensä vaan toisella puolella. Mun mielestä mulla oli tätä jo ennen varsinaista plussaa ja elättelinkin silloin toivetta, että se viittaisi raskauteen. Vieläkin sitä välillä on. Yhtään en kyllä tiedä mistä johtuu. :)

Päänsärky on lähes päivittäistä.

No sitten on tietty edelleen pahoinvointi ja oksentelu...

Makeassa mulla tulee nopeasti raja vastaan. En pysty syömään makeaa niin paljon kuin ennen. Ei ehkä ollenkaan huono juttu. :D

Tämän viikon torstaina on neuvola ja pitäis kuulla sydänäänet. Odotan kovasti! :)

Cembalo 14+3 (14+6)
 
Täälläkin samanmoisia oireita...

Ummetus kaikista pahimpana tällähetkellä. Pari viikkoa sitten tilanne oli tosi paha ja ostin apteekista ViSibliniä, jota sekoitin päivittäin jugurtin sekaan. Auttoi muutamassa päivässä. Käytin viikon ja lopettelin ja nyt vaiva tullut takaisin, pitää taas alkaa käyttämään. Mulla on niin, että kun tarpeeksi monta päivää panttaan, niin mahakivut ja krampit on ihan älyttömiä, kaksinkerroin suurinpiirtein ähkin ja kylmänhiki vaan valuu. Olen joutunut kahdesti turvautumaan Microlax-peräruiskeeseenkin, mutta siitä ei merkittävää apua ole ollut.

Alavatsakipuja ei hirveästi ole, niitä repäisykipuja nyt ollut lähinnä viime aikoina.

Makeaa ei täälläkään pysty paljoa syömään, eikä tee edes mieli. Suklaalevy meni ennen yhdeltä istumalta kevyesti, nyt ei pysty, kuin pari palaa syömään. Ihan hyvä näin. Ja leivonnaiset ym. kuuluu samaan kastiin.

Mulle kai rantautumassa joku flunssa, kun kutittaa kurkkua niin kauhesti, päästykin tänne asti syksyä sairastelematta koko porukka, että johan se on aikakin ;) .

Äitee rv 14+1 (puolen tunnin päästä... :) )
 
Voi tyntti miten surullista, paljon jaksamista :'( :hug:

Mullekin kyllä makea välillä maistuis, johtuu varmaan nälästä, kun ei saa syötyä tarpeeksi mutta ainakaan limsa ja jätski ei todellakaan pysy sisällä, ei kyllä usein karkkikaan. Mutta silti välillä tulee yritettyä kun joutuu muutenkin yökkäilemään.

Mulla ei mitään kipuja ole, ei kohdunkasvukipuja eikä repäisykipuja... Ei ole ollut edellisissäkään raskauksissa. Eikä supistuksia ennen synnytyksiä, liitoskipuja oli kuopuksesta loppuvaiheessa.

Mua välillä jo jännittää synnytys! en tiiä miksi, varmaan kun kuopuksen synnytys lähti niin yhtäkkiä ja nopeasti käyntiin, hidastui kyllä sitten sairaalassa. Mutta supistukset alkoi niin yhtäkkiä, heti 4-5min välein ja tosi polttavina että menin ensin ihan paniikkiin. Kun esikoinen käynnistettiin ja syntyi sektiolla niin ei ollut mitään kokemusta tuosta itsestään käynnistymisestä.

Muuten olo on ihan hyvä, lukuunottamatta tuota pahoinvointia ja oksentelua. Mutta edelleen sen verran pysyy sisällä että olo pysyy suht hyvänä. En kyllä mielellään poistu kovin paljoa kodin ulkopuolelle, pakolliset puistoilut ja esikoisen kerhoon viennit menee oksentamalla niin oon suosiolla jättäny miehelle kaupassa käynnit ja usein ruuan teotkin, en pysty paistamaan mitään lihoja, yöök :D

saraheinä 14+2
 
Mulla tuntu nyt toi eilisen pahin ummetus menevän ohi noilla luumuilla. Vedin niitä kyllä alkuun tosi paljon, mut tänään sitten aamusta liuotettuja luumuja ja join sen veden. Kamalan makusia kyllä noi luumut mut jos ne pitää mun mahan löysänä niin syön vaikka jokainen päivä niitä. Neuvolassa käyty tänään ja sydänäänet kuulu hienosti. Istukka mulla on edessä, joten liikkeitä ei kuulemma kannata odotella tuntevaks niin aikasin kun esim tuosta meijän kakkosesta tuntu. Oon vähän pettyny jos menee tosi pitkään ennenkun liikkeet tuntuu, olis ihana alkaa tuntemaan niitä jo, mutta kyllä tuo istukka kuulemma ne tossa edessä tosi tehokkaasti vaimentaa, höh.

Tänään TAAS toisen lapsen kanssa lääkäriin kun kuume nousi taas uudestaan 4 kuumeettoman päivän jälkeen. Josko se lääkäri nyt jo tutkis että mistä tää oikein johtuu.
 
Moikka!

Minäkin ilmoittaudun sitten ketjuun hyvien np-ultrakuulumisten jälkeen :)

28.3. Nynaeve / 33 / 2. lapsi / TAYS

Olen seuraillut ketjua jo plussaamisesta lähtien, mutta halusin varmistella vielä ultrassa, että siellä on jotain. Riskiluvut olivat 1:42000, ja terveeltä vaikutti, joten kyllä meille taitaa se kuopus syntyä yllärinä.

Olen huomannut, että täällä on muitakin pienellä ikäerolla lapsen saavia. Meillä esikoinen syntyi marraskuussa 2012, joten ikäeroa tulee 1 v 4-5 kk. Tietääpähän mitä sitä tekee ensi vuonna! Nautiskelen nyt "omasta ajasta" tekemällä töitä kotona miehen hoitaessa vuorollaan esikoista loppuvuoden ajan päivisin. Alkujärkytyksestä on toivuttu, että kuopus tuleekin näin nopeasti esikoisen jälkeen. Ihan vielä ei varsinaista tilausta tehty, ja kun esikoinenkin odotutti itseään reilun vuoden ennen tärppiä, aika ihme-epeli taitaa olla tulossa ehkäisystä huolimatta! :) Mutta onko tuolla nyt niin väliä, syntyykö ne lapset parin vuoden vai reilun vuoden välein.

Ultrassa varmistui myös se, että istukka on onneksi ideaalipaikalla takaseinässä. Hieman stressasin sitä, että eihän istukka ole tarttunut sektioarven lähelle. Esikoinen syntyi nimittäin kiireellisellä sektiolla supistusten aikana laskeneiden sydänäänten takia. Joka tapauksessa tarkempaan synnytystapa-arvioon joudun loppuvaiheesta, että voidaan katsoa voisiko toinen tulla alakautta.

Täällä ei vielä ole pahempia oikeita ollut alkuviikkojen pahoinvoinnin lisäksi. Muutamaan otteeseen piti silloin oksentaa, mitä ei esikoisen aikana tapahtunut. Vielä on hampaiden pesu hankalaa, varsinkin kun se vaahto ulottuu nieluun saakka, yrjööö. Pää alaspäin suihkussa suunnilleen saan hampaat puhdistettua. Esikoisestakin maha näkyi vasta joskus viikolla 17 ja siihen saakka olinkin oireeton. Sen jälkeen ne oireet rytistikin kunnolla päälle jatkuvine harjoitussupistuksineen, turvotuksineen, korkeine verenpaineineen yms. Toivon, että tällä kertaa verenpaineet pysyisivät hallussa. Mahaakaan en odottele näkyväksi kuin ehkä joskus reilun kuukauden päästä :)

Nynaeve ja Nuppi 12+4
 
Tervetuloa uusille :)

Niin monet karttaa makeaa, niin onkohan poikavoittonen ryhmä tulossa? ;) Kertokaahan sit rakenne-ultran jälkeen kuinka käy, itse nimittäin kans vältän makeaa (vaikka sekin paremman puutteessa menee) ja kaikki suolanen pizzasta ja piirakoista sipseihin menee täysiään! Huominen neukka vähän pelottaa, paljonko on paino noussu.. o_o

Ja tuo siis juontaa juttunsa siitä vanhan kansan uskomuksesta että poikia odottaessa tekee mieli suolasta ja tyttöä makeaa.. :) Ainakin esikon kanssa makea uppos paremmin ja tyttö tuli :)
 
Nynaeve ollaan samassa veneessä, meillä kans nykyinen kuopus syntynyt 11/12;) Tosin mulla on kaikki melko tiheästi 03/09ja 09/11 ja sitten 11/12 ja meillä oli ainakin ihan tietoinen ratkaisu tämä viimeisen tulo tähän pienellä välillä koska mielestäni noilla ensimmäisillä on ihan liian iso ikäero nyt kun on huomannut nämä pienen ikäeron edut. Meillä tuli myös tuo nykyinen kuopus "väkisellä" pillereiden käytöstä huolimatta ja aluksi oli aika moinen pohtiminen että miten tästä selviää mutta nyt olen kyllä vahvasti pienten ikäerojen kannattaja, jotenkin vauvat ovat hyvä jatkumo toisilleen, ei pääse itsekään tottumaan liian helpolla oloon :)

Joku, anteeksi en muista nyt kuka kirjoitteli edellisen lapsen vieroituksesta rinnalta ja täällä ei ainakaan oikein hyvin olla edetty asiassa, hirmu taisto käynnissä ja ite hukun maitoon kun ei tuo tuotto vähene millään. Saa nähdä miten tässä selvitään kun neuvolasta oli ohjeistus alkuraskaudesta että maksimissaan 5 raskauskuukauteen asti saa imettää. Mulla on paino pudonnut vaan koko ajan että huomisessa neuvolassa voi tulla sanomista tässä imetys asiassa. Onneksi nyt vasta käynti, edellisestä aikaa 6 viikkoa. Mullakin on sen verran vararavintoa että ei pitäisi haitaksi olla vaikka vähän vähenisikin kun maha-asukki kuitenkin huolehtii omistaan ja tuo tissin syöjä ei näytä kärsivän maidon vähyydestä.

-marizella 16+1
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Tervetuloa Nynaeve al'Meara ;) ja Kadew :wave: Lisään teidät listoille! Voitte myös ilmoittaa halutessanne rakenneultra-ajan niin lisään senkin tuonne etusivulle.

Niin ja mahdolliset tyttö- tai poikaolot voi myös kertoa!
 
Viimeksi muokattu:
Ultrassa käyty ja ihana pikkuinen sieltä masusta löytyi. Aluksi tyyppi nukkui ja kun ultralaite painoi mahaa, niin pikkuinen venytteli ja käänsi sitten vain kylkeä. Mikä helpotus, ei tarvitse tuulimunaa ainakaan stressata! Nyt vasta tämä tuntuu todelliselta. Meillä vahvistui la 28.3.
Pahoinvointi on helpottanut, hyperemis selätetty ja nyt on päällä ns.normaali pahoinvointi eli oksu lentää päivittäin ja kuvottaa, mutta ei tarvitse olla vuodelevossa kuin pieniä pätkiä enää ja monet kiinteät ruuat maistuvat kuten hedelmät, tomaatti, piimä, makaronilaatikko, pinaattiletut ja näkkileipä voimariinilla. Aikaisemmin meni vain vichy ja mehu ja sämpylä ilman täytteitä, niin onhan tämä jo aika mahtavaa! Eikä tarvitse stressata ravintoaineista ja niiden puutteesta. Jes, me happy! :D

En saa padilla laitettua värejä, mutta tässä minun tietoni:

28.3. rusinakeksi / 28 / 2. lapsi / KYS
 
Onnittelut rusinakeksi hyvistä ultra-kuulumisista! Ja hieno juttu että alkaa ruoka maistua,aika hurjalta kuullosta pahoinvointisi.
Ja meillä on näköjään sama synnäri :)


Tervetuloa uudet!!!


Mulla on näköjään LA listalla 18.3.2014,oikea on 17.3.2014 jonka vois sinne päivittää!

Maha on ihan jäätävä,mutta mikä lie turvotus-läski-lölli onkaa kun maha häviää kun menen selälleen eli tuskin on mikään oikee vaavi-masunen...

Ei mulla muuta. :D


-Tipetsu ja tyypit rv 14+1-
 
  • Tykkää
Reactions: rusinakeksi
Näkyykö muilla esikoista odottavilla jo maha? Täällä ei näy, saan varmaan yli puolen välin odotella sitä vauvamahaa. :/ Farkut tosin kiristää vyötäröstä, että jotain pientä kasvua on havaittavissa. Oloista, mulla on ollut tosi vahva poikaolo koko ajan. Ja suolainen maistuu.. ;)
 
Tipetsu: ei tuu kyllä ikävä sitä pahinta pahoinvointia. Hur. Hyvä synnäri meillä molemmilla tosiaan!

Tänään tuli yksi uusi mieliteko, nimittäin mustamakkara puolukoilla. Ajatus pizzastakin houkuttaa...

Miten yli kaksi lasta synnyttänyttä teillä synnytysten kestot olleet? Entä vauvan koot ja py? Pieni/iso jännitys tullut synnytyksestä, kun yli 4kiloista vauvaa synnyttelin parisen vuotta sitten vajaan vuorokauden ja ison pään takia laskeutumisvaihe pitkittyi hurjan pitkäksi...et vois tää pikkukakkonen tulla vähän nopeampaa tai edes helpommalla. :)
 
Rusinakeksi itselläni "vasta" kaksi synnytystä takana, mutta ekan kesto 5h16min ja tokan 2h56min. Molemmat just vähän reilu 3-kilosia olleet, ja aika pienipäisiä. Kyllähän se jännittää, jos tämä kolmonen tulee saman kaavan mukaan reilussa puolessa ajassa edellisestä. :O

Tipetsu kyllä se varmaan on ihan kunnon vauvamasu, mulla ainaskin on ja johonkin se leviää kun meen selälleni makaamaan. :D Ja kun sulla vielä on kaksoset.


Mulla taas eilen ja tänään ollut vähän pahoinvointia, HUOH. Onneksi melko vähällä olen kumminkin päässyt. Pikkuflunssakin vaivaa niin ei treenaamaankaan viitsi. No, ensi viikolla uuteen nousuun. :)

Eilen ja tänään on taas tuntunut aika monta kertaa liikkeitä, ihanaa! Tosi hentosia ovat edelleen, mutta kivaa kun tuntuu.

Satutytti valitettavasti se on just niin, että istukka etuseinämässä vaimentaa liikkeet rv 20 asti. Ainakin mun kokemuksen mukaan. Ekassa oli takana ja tunsin jo 15+ vaikka olin ensisynnyttäjä, tokassa etuseinämässä ja vasta 20+ alkoi tuntua jotakin. Harmi sinänsä.

Cassy rv 15+3
 
Mullakin vasta kaks synnytystä takana, mutta ensimmäinen kesti 17 tuntia ja toinen vähän yli 4 tuntia. Toisen synnytyksen kesto oli niin paljon lyhyempi kun ekan, että puoliksi vitsillä mulle sanottu, että kolmannen kohdalla kannattaa pystyttää teltta sairaalan lähelle vähän ennen laskettua aikaa jos haluaa ehtiä sairaalaan synnyttämään. Mun tuurilla tää kolmas on kuitenkin vaan pitempi...Toi 4 tuntia oli kyllä niin helppo ja lyhyt aika, sairaalassa ei edes tarvinnu kauaa olla kun vauva oli jo syntyny ja sit tosi nopeesti lähin kotiinkin kun synnytin ns polikliinisesti.

Höh täällä siis varmaan turha liikkeitä odotella vielä aikoihin. Tosin se ultraaja sano ettei ihan varmaks voi sanoo tuleeko ihan suoraa eteen istukka, mutta näytti tällä hetkellä kuulemma siltä.
 

Yhteistyössä