**Maaliskuun murut** Syyskuun supinat <3

Heippa pitkästä aikaa tännekin puolelle! Olen jumiutunut kirjoittelemaan pelkästää FB:n puolelle, kun se on ollut itselleni puhelimella pajon helpompi ja mukavempi vaihtoehto :) Olen kyllä käynyt täällä seurailemassa teidän kirjoituksianne!

Nyt tulin kertomaan teillekin tänne hieman viimeisimiä uutisia. Kävimme alkuviikosta nt-ultrassa ja sieltä emme saaneetkaan niitä ihania "kaikki on niin hyvin, kuin olla pitää" kuulumisia. Huomasin itse heti ultrauksen alkaessa, että nyt ei tilanne ole aivan ok esikoisen nt-ultraan verrattuna. Tällä meidän pienellämme oli takaraivo-niska-yläselkä akselilla turvotusta 5.3mm verran. Turvotusta oli myös pään ympärillä, vatsalla ja jaloissa, mutta huomattavasti pienempänä kuin niskan alueella. Sen lisäksi lääkäri ei vakuuttunut täysin siitä, että sydän olisi juuri sellainen kuin olla pitää. Mutta muuten kaikki vastasi viikkoja, raajat olivat kaikki tallella ja tarvittavat sisäelimet yms löytyivät nenäluuta ja aivolohkoja unohtamatta. Siellä se pikkuinen liikuskeli ja vilkutteli meille, hienosti esitellen sormiansa :heart:

Näiden löydöksien perusteella kätilö ja lääkäri molemmat alkoivat heti puhua Turnerin syndroomasta. (Turner on siis tyttöjen sairaus: normaalisti meillä on kaksi X-kromosomia mutta TS-tytöiltä puuttuu toinen. Tyypillistä on yleensä hidastunut kasvu; keskivertopituus on noin 147cm, hormonitoiminnan puutteet, sydänviat.. Yleensä TS-tytöt ovat aivan normaaleja tyttöjä, eikä Turneria luokitellakaan kehitysvammaksi.)

Nyt odottelemme siis kuun loppupuolella tehtävää lapsivesipunktiota ja siitä saatavia kromosomituloksia. Seula hälytti jo pelkästään downille 1:5 riskilukua. Keskenmenon riskikin kasvoi näiden löydöksien perusteella ja se olikin jo ennestään kohonneena, kun itselläni on kohdun rakennepoikkeama. Kovasti toivomme, että pikkuinen jaksaisi pysyä matkassa mukana loppuun saakka <3

Tsemppiä teille muille odotukseen! Tulen tänne päivittelemään meidän kuulumisia sitten myöhemmin uudestaan.

Ann-ie ja pikkukakkonen 12+5
 
Heippa taas pitkästä aikaa. Np-ultrassa käyty, kaikki hyvin, paitsi että koska oli ultran mukaan 10+6(neuvolan 11+2 silloin), niin niskapoimumittausta ei voitu suorittaa. Se siis tehdään 16.9 uudestaan. Muuten oli vilkas ja terveen näköinen tyyppi :) la pysyi samana.
FB-ryhmässä tulisi oltua aktiivisempi, pääsisikö sinne...?

Voimia kovasti surua kohdanneille vielä :hug:

Zophie ja pikkutyyppi 11+6
 
Ann-ie toivottavasti murusesi jaksaa asustella masussa vielä pitkään! Ovathan saamasi uutiset toki huolestuttavia, mutta toivottavasti jaksat kuitenkin iloita raskaudesta täysillä.

Tipetsun tyypit on kyllä hienosti jo mahaa kasvattaneet!

Minullakin maha jo hieman näkyy, mutta ei sentään nuin hyvin. Äitini tosin väittää, että olen vain "löystynyt" kun en ole pahoinvoinnin takia voinut urheilla :p Vaikka kyllä kohtu jo selvästi työntää muita sisäelimiä syrjään ja näin ollen mahaa ulospäin. Eilen kävin nt-ultrassa ja sekin saatiin jo katsottua mahan päältä. Meillä oli onneksi kaikki kunnossa, nt vain noin 1,1 mm ja muutenkin kaikki kohdillaan. Tuleva isäkin näki nyt murusen ensimmäistä kertaa ja taisi kaiken suomalaismiehen viileyden ja tyyneyden takana olla aika innoissaan :) Ultran jälkeen kerrottiin uutisista ystäville ja sukulaisille, aikaisemmin vain meidän molempien vanhemmat ja sisarukset tiesivät raskaudesta.

Saaju ja Mukelo 12+1
 
Heips!

Pitää välillä tulla tännekin kirjoittelemaan, jumittunu vähän tuonne fb-puolelle jutustelemaan, täällä tulee joka päivä käytyä lukemassa, mutta en oo saanu aikaiseksi kirjoitella.

Miten teillä, onko teillä ollut kamalia päänsärkyjä? Täällä nautittu päänsäryistä nyt reilu 1½viikkoa ja jos menee kuten esikoisen aikaan, niin tuonne vähä vaille puoleen väliin niistä saakin nauttia :( Ei mitenkään kivaa, kun tuntuu et joku porailee silmien takana menemään :(

Koetan liittää tähän kuvan omasta mahasta, kuva tänään otettu :)

Nonna88 ja muru 14+5
 
Nonna88 Ihana masu ja muillakin, ketkä oli kuvan laittanut.

Huutelen taas tuota mitä jo aiemmin tuolla laitoin, että voisko joku kertoa fb puolella, että tänne on tullut uusia ja olisi kiva päästä fb-ryhmään ?
 
(.) Odotan tosiaan toista lastani, viikkoja nyt kasassa 12+2.
Raskaus on ollut ihan samanlainen, kuin esikoisestakin, eli vähän tissien arkuutta ja kerran viikkoon on ollut yksi kunnoon väsy päivä. Kävin 7+0 varhaisultrassa ja kaikki oli ok. 3.9 mulla oli eka neuvola+lääkäri ja sydänäänet saatiin myös kuuluviin. Painoa oli tullut +3kg edellisestä kerrasta :D
Innolla odottelen millaisen pötsin tälläkertaa kasvatan, kun viimenen oli aika melkonen, tyttö syntyi silloin 41+6 loppuviimein sektiolla, sydämestäni toivon, että tällä kertaa en sektioon joutuisi. Nyt on maha alkanut jo näkymään ja mukamas olen joitakin kertoja tuntenut liikkeen, tiedä sitten onko ne niitä :confused:

Mutta hei huikkailaa fb-ryhmässä että täällä on uusia, niin pääsisi sinne juttelemaan :wave:

Sajeva ja murunen 12+2
 
Viimeksi muokattu:
Fb-ryhmästä, laittakaa vaikka mulle yksäriä jossa on facebook-profiilissanne käyttämänne nimi ja suht hyvä sanallinen kuvaus profiilikuvasta. Yritän etsiä ja lisäillä ryhmään. Ryhmähän on salainen ja minut on pakko ensin hyväksyä kaveriksi ennen kuin voin lisätä ketään. En käy täällä päivittäin, laiska mikä laiska, mutta yritän muistaa käydä mahdollisimman usein :)

(.) Revin perjantaina töissä kohtuni tosi kipeäksi, ja lähdin kolme tuntia ennen työajan päättymistä kotiin saikulle. Kivut ja paineen tunne eivät ole vieläkään asettuneet, eilen kävin ensin tk:ssa, sitten synnärillä. Lopputuloksena 2 viikkoa saikkua, maanantaina labroihin ja soitto neuvolaan, kontrollikäynti äippäpolille ja määräys tehdä töitä kevennettynä jahka saan luvan mennä töihin. Jos ymmärsin ulkomaalaisen lääkärin pikaultrasta mitään, kohdunkaulan pituus oli lyhentynyt 1,7 senttiin kun se viikko sitten lääkärineuvolassa oli käsikopelolla 3 cm. Olen ymmärtänyt että ultralla mitatessa pitäisi saada pidempiä tuloksia kuin käsimitalla. Nyt mennään aluksi täyslevolla, kipujen hellittäessä alan hissuksiin köpötellä vessareissua pidempiä matkoja. Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin, syke oli tasaisen voimakas 149 ja istukan virtaus oli hyvä :heart:

Mayinka & Nyytti 15+6
 
Heippa piiitkään aikaan!

Kuukausi on vierähtänyt edellisestä käynnistä :/

Elokuun loppu puolen vietin taas sairaalassa. Oksennus ja pahaolo ei tahdo pysyä kurissa ja sitte ne sokerit voi laskee vaarallisen matalaksi taas.
Mutta tämän viikon pystyin olemaan töissä! :) Aamusin on etova olo mutten oksentanut kuin 2krt aikaisemmin 12krt.. Toivon että nyt loppuisi oksentaminen.

Maha ei ole juurikaan kasvanut. Tarkkaan jos katsoo voi EHKÄ huomata pyöreyden. Mutta samoilla vaatteilla mennään yhä. Ehkä.sitte 20+0 viikolla ois.kivs jos ois vähä muotoo mut "sisältö on tärkein.:)

Nyt ollaan kerrottu vasta läheisille ystäville, en halunnut aikaisemmin kertoa. Vanhemmat kuulivat 13+0 jälkeen. Kaikki ovat työikäisiä, joten hoitopaikkakin on aika järjestelyn kysymys. Mutta eipä sitä hoitopaikkaa juuri nyt tarvita :)

Nyt tarviisi lähteä tuonne raittiiseen ilmaan kävelylle!
Hyvää sunnuntaita ja viikon alkuja!

Anne ja masu huomenna POKS 15+0
 
Moi,

Olen käynyt täällä lukemassa, mutta en ole jaksanut mitään kirjoittaa.

Vointeja: pahoinvointi on nyt onneksi vähän helpottanut, mutta tilalle on tullut armoton väsymys. 5kg tullut jo päälle (lomalla lihoin 2kg ja samalla lomallani raskauduin ja siitä tullut nyt vielä 3kg ttuosta noin vain), mutta olen syönyt tasan sitä mitä on tehnyt mieli, enkä yhtään katsonut kaloreita yms. Onkin ihanaa nyt kun pystyy ruokaa jo vähän järjellä ajattelemaan niin nyt tekee mieli oikeeta kotiruokaa ja kasviksia. Harmi vaan etten väsymykseltäni juurikaan jaksa ruokaa laittaa... Ehkä se tästä vielä helpottuu. Loppuaika on pakko tarkkailla syömistä, sillä mulla on taipumusta lihoamiseen. Pitäis yrittää vähän edes ulkoilla, mutta oon vaan ollut sisällä.

Vaivoja: mun kroppa varmaan luulee, että jälleen on tulossa tuplat, koska kaikkia vaivoja on alkanut tuleen jo nyt. Viime raskaudessa kaikki oli ymmärrettävää koska vauvoja oloi mahassa kaksi ja hormoneita myös tupla määrä. Mutta nyt pitäisi olla vain yksi tulokas ja silti samat vaivat ellei jopa pahemmat viikkoihin nähden. Kai se kroppa vaan oli niin lujilla tuplaraskaudesta, että tää yksöisraskauskin ottaa sit koville.

Mulla alkoi viime viikolla tulla jo liitoskipuja, joita viimeks tuli huomattavsti myöhemmillä viikoilla, vaikkakin ne oli tosi pahoja silloin. Kävelin töissä tosi paljon yhtenä päivänä ja heti illan ja seuraavan päivän olin ihan arkana alakerran luista. Nivelet on alkaneet jo löystyyn ja varsinkin lonkat tuntuu "omituisilta". Maha on myös tosi iso (saattaa myös johtu pelkästä hiilihydraattien syönnistä viimeisen 1,5 kk ajalta, koska ne ainakin turvottaa mua tosi pahasti). Viimeks kohtu veny kyllä niin paljon että nyt vähän kammoksuttaa miten sille nyt käy. Sektiossa eivät meinanneet saada sitä mahtuun takas niin että olisivat voineet kursia mut kokooon ja se jäi vähän kaivelemaan mieleen. Aika kauan ne siellä taputteli ja vellas et saivat lopulta omella mahan kiinni... Lisäksi mulla on ollut nyt tosi paljon vihlontakipuja ja repäsykipuja alavatsalla ja nivusissa. Viime raskaudessa niitä ei juurikaan ollut ja nyt pitäis olla paikatkin valmiiksi kunnolla venytetty niin vähän mietityttää että onko kaikki kuitenkaan kunnossa. Reilun viikon päästä olis se nt-ultra niin siellä kai selviää paremmin.

Ihan hassua nyt kun mahassa tulee olevaan vaan yksi vauva, että miten se sinne sitten ajan kuluessa asettuu. Kun viimeksi toinen oli oikealla ja toinen vasemmalla puolella eikä aina tiennyt mahan keskiosasta, että kumpiko siellä nyt viuhtoo. Tulee varmaan oleen vähän toispuoleinen olo tällä kertaa =)

Onko teillä muilla jo jonkinlainen "yhteys" tähän maha-asukkiin? Mä muistelin, että mulla oli viimeks heti alusta asti valtavaa rakkautta mahassa oleviin vauvoihin. Nyt en oikein osaa ajatella mitään, kun vielä ajattelee että onko siellä kaikki edes kunnossa. Tietysti vaikuttaa että meillä on jo kaksi lasta ja rakkauttaan voi selkeästi heille antaa, kun viime raskaudessa se rakkaus annettin jo mahaan kun ei vielä muita lapsia ollut. Kai sitä vähän suojelee itseäänkin ettei anna vielä lupaa rakastaa täysillä kun ollaan vielä aika alussa, ettei sit tule kovaa pettymystä jos jotain käykin. Mä olen aina murehtinyt asioita jo ennalta. Mies jo vähän kyseli nimiehdotuksia mutta en lähtenyt ajatusleikkiin, kun se tuntuu vielä niin kaukaiselta ajatukselta. Yritän olla ajattelematta koko raskautta, jotta aika kuluis nopeammin, mutta toisaalta näitä vaivoja alkaa jo oleen niin sitä ajattelee väistämättä koko ajan... Vähän ristiriitainen olo.

Mun alussa vahva poikaolo on väistymässä pois. Johtuukohan siitä, että tyttövauvat vie äidin kauneuden ja pojat hampaat... Oon yhtä elähtäneet ja nuutuneen näkönen nyt kun viime raskaudessakin =) Olis hienoa olla joskus edes sellanen hehkeä raskaana oleva, joita olen omin silmin kyllä nähnyt.


Oikein piti käydä tarkastamassa kalenterista viikot, ...


... -Mira- ja 11+5
 
Pitääpä tännekkin välillä kirjoitella.. Viikot tuntuu menevän vauhdilla eteenpäin. päänsärky ja pahoinvointi.. molempia löytyy! :( viime viikolla oltiinkin taas tipanjatkeena nesteytyksessä. toivoa vielä löytyy, että tämä olo helpottais..

Masukuvia lisäilen johka saan sellaisen otettua, mutta kyllä se melko nätisti näkyy jo.. ;o

FB-ryhmästä, joku sen on ottanut jo varmaan hoitaakseen, mutta myös minulle voi yks.viestiä laitella, jos mielii mukaan. :) oikeaa nimeä ja kuvailua profiilikuvasta, jotta sinut sitten löytää.

Palaan paremmallla ajalla kirjoittelemaan pitemmästi, voikaa paksusti! :)

N ja mini 14+5

P.S minun la muuttui nt-ultrassa ja sen voikin päivittää, eli uusi la on 4.3.2013
 
  • Tykkää
Reactions: Arell
Voi apua, tipetsu ja Lauramom odottaa vissiin molemmat kaksosia ja mulla on yhtä iso maha ja vaan yks vauva :D :D Mulla oli jo kyllä esikoisesta tosi iso. Molemmissa raskauksissa on kyselty puolen välin jälkeen jopa ruokakaupassa että odotatko kaksosia. Joo en :D Sama varmaan tälläkin kertaa...

Paha olo on jatkuvaa, samoin oksentelu. Mutta jotain kyllä jää sisällekin, jatkuvasti kun joutuu syömään vaikka ei yhtään tekis mieli. Yleensä se on näkkäri, sopivan neutraalia :) Hedelmiä ja kasviksia ois todella ihanaa syödä mutta ne ei pysy yhtään sisällä :( Sama joka raskaudessa. Mutta ihanaa että saan olla kotona, töissä en pystyis olemaan ollenkaan. Vaikka onkin nuo 2,5v ja 11kk touhot hoidettavina, helpompaa kuitenkin.

Vaivoja ei muita ole, supistuksia mulla ei ole tullut kummassakaan raskaudessa ennen synnytyksiä. Liitoskipuja tuli toisesta loppuvaiheessa kun pää painoi tuonne alas ja kiinnittyi. Esikoisesta ei missään vaiheessa niitäkään.

Jos tästä oksentamisesta ja ällötyksestä ei tarvis kärsiä, oisin superonnellinen odottaja! Mutta tällästä mulla on ollut joka raskaudessa ja tähän valmistauduin(tai ainakin yritin) niin ei passaa valittaa :)

saraheinä 13+0 POKS
 
Laitoin kaikille yksityisviestiä laittaneille kaveripyynnön facebookissa. Ellei joku ihan uppo-outo ole lisäillyt teitä 8.9. ennen iltakymmentä, niin sitten yksäri ei ole tullut perille. Useampi oli ja luulen että löysin teidät kaikki, kiitos hyvistä kuvauksista!

Ja tosiaan niiinulille voi myös laittaa yksäriä ryhmään liittymisestä koska vaan, on ollut meidän ryhmän aktiivisin lisäilijä (suuri kiitos siitä nyt kun muistan kiittää, puolet meidän facebook-ryhmästä on siellä niiinulin ansiosta) :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sajeva
hömppää, mä tosiaan huutelin niistä vitamiineista ja tyhjään mahaan syönnistä. Mulla myös Minisunin Mama-vitskut käytössä, näköjään taitaa olla tyypillistä tuolle merkille :(

-Mira-, mulla kun on ensimmäinen tulossa, niin ainakin mä tunnen jo niiiin suurta rakkautta tätä pientä kohtaan! :heart: Jotenkin se konkretisoituu aina kun kuuntelee sydänääniä ja potkuja. Vaikka kaikki tuleva jännittää ja pelottaa ja toki voi vielä sattua vaikka mitä, on äidinrakkaus jo syttynyt. Kumpa vaan meillä kaikilla menisi loppuraskaus hyvin loppuun asti! :heart:

Tyttö-/poikaoloista.. Me molemmat toivotaan tyttöä, mutta jotenkin tuntuu että poika sieltä tulee. Olisi mun suvun ainoa poika, siskolla ja veljellä pelkkiä tyttöjä viiden verran :) Mutta pääasiahan olisi että terve vauva sieltä tulisi, sukupuolella kun ei ole siinä kohtaa väliä.

Huomenna olisi kehityskeskustelu ja sitten saa duuniporukka tiedon meijän vekkarista! :)

14+4
 

Yhteistyössä