**Maaliskuun murut** Elokuun ajatuksia

Voi itku, taas on tullut monta keskenmenoa. Jaksamisia. Ja sitä kurjempaa se varmasti on mitä myöhäisemmässä vaiheessa se havaitaan. Tänään minäkin päätin, että en kestä enää vaan menen varhaisraskauden ultraan omalla kustannuksellani. Varasin mahd. lyhyen ajan, jotta ei tule ihan hirvittävän kalliiksi, mutta eka toivomani aika löytyi vasta maanatailta, joten sinne asti pitää vielä odottaa. Silloin viikkoja jo toki on 8+6, mutta kun rakenne ultrasta ei ole kuulunut vielä mitään se todennäköisesti on vasta viikolla 12+ jotain ja sinne asti en jaksa odottaa. Yritin kuunnella sydänääniä myös doplerilla, mutta en saanut nitä kuuluviin ja tästä panikoiduin nyt vielä lisää. Neuvoloitten osalta tuon ultraamisen osalta on kyllä tosi hajontaa. Omassa neuvolassani ei ole ultralaitetta nähtykään...

Noin muutoin olotilat on ihan kohtuulliset, väsymystä ja ajoittaista pahoinvointia lukuunottamatta. Vatsa kyllä alkaa vaatia jo kohta äitiysvaatteita. Olen penkonut kaapista vyötäröstä sellaisia mahd. löysiä housuja jalkaan. Mutta äitiysvaatteisiin pitänee siirtyä jo kohta puoliin. En kyllä ymmärrä miten vatsa on jo niin kasvanut. Ei se muistaakseni edellisissä raskauksissa ole näin jätti ollut jo tässä vaiheessa. Muutoin olen ihan suht. pienikokoinen ja kokoa 36, eikä tässä varmaan lihonutkaan ole vielä ehtinyt ihan hirveästi, joten kummallista.

Liikunnastakin on ollut puhetta. Itse ajoin toissapäivänä töihin pyäräillen 16 km suuntaansa ja samn tein edellisellä viikollakin kertaalleen. Neuvola täti sanoi, ettei siitä olisi haittaa. Ja se selkeästi on auttanut pahimpaan pahoinvointiin. Kaduin kuitenkin pyöräilyä, sillä siitä tuli vatsakipuja ja aloin jo pelätä että siitä tuli keskenmeno. Onneksi vatsakipu meni kuitenkin ohi. Mutta nyt en kestä tätä epätietoisuutta masuasukin suhteen...

Mesimarjaana 8+2
 
niiinuli laitoin :) !

Suuret halit kaikille surun kohdanneille :( <3

Mä ennyt oikei ole päässy tähän ketjuu kunnolla sisään kun ei oikei ole ollut voimia olla koneella :( mulla aivan järkyttävät pahoinvoinnit :(
Mutta kunhan fb pääsen mukaan niin ehkä sitten pääsen paremmin juttuihin mukaan !

Tonne mulle vois PÄIVITTÄÄ TONNE TYTTÖOLON en nyt jostain syystä saanu punasella tota kirjoitettua 0.o
 
En osaa laittaa tekstiä punaiseksi, mutta muille vois päivittää tyttö olon, tai ehkä se vaan toiveajattelua kahden pojan jälkeen ;)

Täällä on oltu kaksi päivää saikulla oksentamisen takia. Eilen en saanut pysymään mitään sisällä, joten olo tahtoo mennä aika heikoksi. Huomenna pitää yrittää kuitenkin töihin, onneksi viikonloppu edessä.

Päivä kerrallaan eteenpäin, vaikka vaihteeksi taas tuntuu, että nuo päivät matelee...

Äitee rv 9+3
 
No hitsi, pitäiskö munkin liittyä siihen face ryhmään.. Ensin kyllä aattelin että tämä riittää,
mutta jos tulis enempi kirjoteltua siellä facessa.

mesimarjaana, kiva etten ole ainoa "mahakas." =) on mulla YHDET farkut mihin
vielä mahdun, muihin ei toivoakaan. Ostin sitten jo yhet mammahousut, ja ah miten
mukavat ne on jalassa!

Päänsärky se on mulla vaan ainainen seuralainen. Ei auta vissyt eikä muutkaan konstit.:(
Niskatkin on varmaan vähän jumissa, mutta enimmäkseen syytän hormooneja.
 
moiks vaan kaikille..itkuhan tässä tuli taas kun luin noita pois jääneitten tarinoita ja kama pelko omalle kohdalle taas. Mietin ihan samaa kuin Mesimarjaana et tilaisin ton ultran yksityiseltä mut mies lohdutti et ei se siitä sen kummemmaksi muutu ja tottahan se on..se joko on siellä tai sit ei ja tähän ikään on jo oppinut et elämä menee just niinkuin menee mie en sitä ohjaile :)
paha olo on hieman hellittänyt ja väsymyskin minimissä et sekin toisaalta huolettaa kun aikaisemmissa raskauksissa on myöhemmin tajunnut kun vuoto alkaa et oireitahan ei enää ollu muutamaan päivään. argh et pitää sekoittaa aina tätä pientä päätä.
tsemppiä vaan kaikille ja koitetaan nauttia pienistä stresseistä huolimatta :)

petriina ja papunen 8+(5 vissiin)
ai niin voice of baby sinun työnimenä oli kanssa papunen haittaako jos miulla on sama,mie yritän keksiä uuden jos tuo siulle harmia :)
 
Viimeksi muokattu:
Heips, täällä yksi odottaja ilmoittautuu joukkoon värikkääseen :) Elikkäs olen 30v ja odotan neljättä lasta. Laskettu aika on 3.3.14.
Tää tulokas on aikamoinen ylläripylläri, mutta oikein iloinen ylläri, hieman luonnonlakien vastaista että hän on tuloillaan ja salaa on toivottu, että jonain päivänä jos olisi vielä mahdollista saada lapsi! Noh, kohtalo tuli mukaan peliin ja päätti, että meidän perheeseen on mahdollisuus saada neljäs lapsukainen :)
Kävin alkuraskaudessa jo omassa TK:ssa ultrattavana noin viikoilla 8, nimenomaan sen takia, kun raskauden piti olla mahdoton. Ja NT ultraan menen 21.8.
Meidän perheessä on ennestään lapset 9/2001, 3/2003 ja 7/2009, että tällaisen joukkion hännänhuipuksi tämä "ihme" on tuloillaan.
 
Moikka!

Harmi kun tullut paljon keskenmenoja, alkaa pelottaa itsekin. Tulisipa se ultra pian. Tervetuloa muuten uusille!

Mulle voisi päivittää tyttöolon :) Mulle tulee automaattisesti ajatus tytöstä kun välillä käyn katselemassa netissä lastenvaatteita ja meen tietysti ensiksi tyttöjen osastolle ja hetken katsellessani ihmettelen miksi olen tässä, eihän nyt voi tietää onko kumpi tulossa... :D Mies suunnittelee ostavansa meidän pojille Pikkuisäntä-saunatakit ja tälle tulevalle Pikkuemäntä-takin :D No saapa nähdä sitten viimeistään rakenneultrassa ;)

Oireina on tällä hetkellä lievästi etova olo ja lisääntynyt väsymys. Naama kukkii välillä. Mies huomaa mahan kasvaneen vähän, mä itse en huomaa yhtään mitään :D Enää viikko neuvolaan. Kuluisipa aika nopeammin :D

malendra 8+0 POKS!!!
 
Mulla paha olo jatkuu, niin ettei oikein jaksa täällä koneellakaan pyöriä. Hyvin menee jos syö koko ajan kevyesti, mutta auta armias jos pääsee nälkä yllättään...

Ekat äitiyshousut hankittu. Oli pakko, kun kaikki kiristi mahasta ja inhottava kun teen istumatyötä. Mahan suurta kokoa mäkin tässä ihmettelen. Mietin vaan, että onko mun kroppa niin pöllö, että se luulee et olis taas kaksoset tulossa ja tekee niille kunnolla tilaa.

Mahaa vihlailee edelleen ja repäsykipuja on, mutta uudeksi vaivaksi on tullut vatsalihasten kiristyminen ja ovat tosi kipeet. Tuntuu, että alaselkä on tullut kipeeksi ja ryhti tullu sellaseksi mahapystyssä asennoksi. Ei nyt ihan vielä tarvis tälläsiä juttuja tulla, viikkoja kuitenkin vasta 8 ja risat.

Miten ne päivät ja viikot muuten oikeasti lasketaan? Kun mulla tuli viimeset menkat niin että alkoi tiistaina. Jolloin laskisin et se keskiviikko olis 0+1 ja täysi viikko tulis täyteen tiistaina. Mut ku kävin siellä varhaisultrassa, niin se lääkäri laitto mulle sille päiväksi 7+3, kun mun järjen mukaan se olis pitänyt olla 7+2. Ihan sama oikeesti, päivä sinne tai tänne, mut mietin et ajattelenko mä tän vaan jotenkin väärin... ?

-M-
 
Tervetuloa uusille, kyllähän tänne edelleen mahtuu! :flower:

Mira kyllä ne noin lasketaan, lääkärillä tullu laskuvirhe. :)

Mesimarjaana mä oon aina liikkunut niin pitkään ku ei tunnu pahalta. Viimeks tein tallitöitäki loppuun asti, tosin loppuvaiheessa neuvolantäti kielsi nostelemasta enää 25kg ruokasäkkejä. :p Eli voinnin mukaan, jos ei muuta ilmene.

Monella täällä tällä hetkellä tyttöolo, niin mullakin. =)

Bambiina & pieni 10+0 POKS
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut surun kohdanneille:hug:

Tänään oli aamulla ultra aika, menin sinne kyllä aika varmana, ettei sykettä ole. Ei mitään raskausoireita ei ole. Mutta siellä se pienokainen puksutti:heart: Itkuhan siinä tuli ja oli ihanaa kertoa miehelle hyvät uutiset:)

Raskaus viikon jälessä menkkojen mukaan, laskettu aika olisi 3.4, mutta ajattelin, jos roikun maaliskuun palstalla kuitenkin...Sektio on tulossa, kunhan sinne asti selvitään, niin maaliskuussa pienokainen näkee päivänvalon.

Mukavaa viikonloppua ja vointeja raskausoireista poteville.

OivaAino 8+2 (7+1)
 
Np-ultra takana, jossa kaikki hyvin :heart:
Niskaturvotus 0,9, pituusmitta vastasi 11+6, mutta jätettiin neuvolan laittama 11+2 papereihin. Itse menen edelleen siinä puolessa välissä 11+4 :kieh:

Todella suuri helpotus, mutta toisaalta ei sitä vieläkään uskalla ajatella, että nyt se vauva meille tulee. Aikaisemminkin rakenneultra on ollut se merkkipaalu, jonka jälkeen olen tavaroita vasta hankkinut. Enkä taida ihan heti vielä edes lapsille kertoa, sulattelen nyt hetken itsekseni. Mies jotenkin nyt vasta tajusi mitä tässä on taas tulossa :D
Mutta pääasia että nyt ainakin kaikki kunnossa. Ja minulla on edelleen poikaolo.
Rakenneultra on 23.10.

Pikkusukka 11+4
 
Huoli ja murhe jatkuu. Mulla oli ennen raskautta kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkeannosta tietenkin raskauden alussa nostettiin niinkun yleisesti ohjeena on. Kävin eilen kilpirauhaskokeissa sitten ja äsken soitin tulokset. Nyt mulla on liikatoimintaa!!! tää ei voi olla todellista, liikatoiminta ei onneks oo vauvan kehityksen kannalta huono (vajaatoiminta kun voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaikka autismin), mutta keskenmenon riski on aika iso. Onneks liikatoiminta ei ollut aivan hirveä, mutta selvä kuitenkin. Vähän kun oli jo alkanut rentoutumaan että josko tää ei kesken meniskään niin sitten tollaset arvot ja iso keskenmenonriski :'( täällä itkenyt jo jonkun aikaa tätä tietoo ja toivo kova että tästä selvittäis, mutta taas jotenkin tieto siitä riskistä ei kauheesti toivoo anna, huoh. Sori tää omanapaisuus, mutta niin kova huoli että oli pakko purkaa johonkin.
 
Voih satutytti. :( Onko sulla koska seuraava neuvola? Tai kai sitä lääkitystä tarkistetaan? Kurjaa tollanen stressi koko ajan, kun ei voi yhtään nauttia tilanteesta. Toivottavasti kaikki menis kuitenkin hyvin, onhan sekin mahdollista! :) :hug:
 
Mulla on maanantaina soittoaika lääkärille, mutta lääkitystä laskettiin heti jo neuvolatädin ohjeistuksella ja neuvola on sitten tiistaina. Nyt aika ultraan tuntuu vielä pitemmältä, kun päästäis pari viikkoo eteenpäin jollon vauvan oma kilpirauhanen alkaa toimimaan (rv 10) niin vois vähän huokasta ton keskenmenoriskin takia.

Mää luin tänää paljon tietoo netistä ja tosiaan tieto siitä, ettei vaikuta mun arvot kuitenkaan vauvan kehitykseen tällä hetkellä mitenkään niin helpotti sen suhteen vähän.
 
Ultrassa käyty! :heart: Siellä oli sellanen vilpertti, ei ollu epäilyksen häivää kun aloitti ultrauksen etteikö kaikki olis ollu hyvin! Kädet ja jalat heilui kovaa tahtia, mutta sitten alkoikin unille. Piti herätellä ja painella, jotta kääntyis kyljelleen, niskaturvotusta oli vain 0,4. Pituutta oli 44mm, kaikki oli niin paikallaan kun kuuluikin olla. Viisi sormea erottui myös! Vastasi kuukautisista alkavia viikkoja, vaikka oli pari päivää pienemmän oloinen. Eli nyt vasta siis 11+2 ja la säilyy 5.3. Rakenneultra on 17.10.

:heart:

Toivotaan nyt, että muutkin saavat hyviä uutisia!
 
Petriina, ota toki Papunen käyttöön!:) Se on mukava nimi.

Tässä alkaa pikku hiljaa tottumaan ajatukseen ettei meille tulekaan muksua maaliskuussa. Ehkä jollain tasolla on sen tiennytkin ja olen sitä epäröinytkin. Olo oli muutaman viikon ajan normaali, aivan kuin ei olisi raskaanakaan. Ehkäpä alkio oli kuollut jo aiemmin. Oloani helpottaa ajatus siitä, että tämä ei ollut ainoa mahdollisuus ja että se lapsi jota mielessäni odotan, tulee sitten hieman pitemmän ajan päästä.

Minäpä käyn ilmoittamassa tänne, jos meillä tärppää myöhemmin!:)

VoiceOfBaby
 
Pahoittelut jälleen surun kohdanneille ja tervetuloa uudet..
Puhetta ollut vatsan kasvusta ja liikunnasta.. eihän se normaali liikunta vaaraksi ole, mutta toki voi ikävältäkin tuntua. Kyllä itsellänikin vatsa on jo kasvanut, ainakin johtuu siitä, että vatsalihakset ovat myöten antaneet vanhasta muistista...ja sen huomaa myös liikkuessa vaikkakin liike myös oloa helpottaa. Edelleenkään itsellä ei juurikaan oireita, paitsi rinnat! Toki kaikkea muutakin pientä, mutta helpolla on päässyt. Päänsärkykin jäi hierontapöydälle, huh! Ntiine-tultuaan puolitoista viikkoa, jaksaa odottaa.......
Bulla 10+3
 
Pahoittelut menetyksen kohdanneille :-( liikunnasta, itse ratsastin reippaasti yli puolivälin viimeksi ja samaa jatkan nyt niin kauan kuin hyvältä tuntuu :) fb-ryhmästä, saako sinne liittyä vasta np-ultran jälkeen?
 
Joku kirjoitti kuplinnan tunteesta mahassa, niinkuin olevinaan liikkeitä tuntisi? No mulla on sitä samaa, mutta mielestäni ne ovat vähän niinkuin elohiiriä. Vaikka eihän niitä tosissaan voi vielä tuntea vaikka uudelleensynnyttäjä olisikin, en ainakaan usko? Ekasta tuntui rv 17, ja niitäkin luulin aluksi kyllä ilmakupliksi mut parin viikon jälkeen ymmärsin että onkin ihan jotain muuta <3

Babytwo ja pikkukakkonen 11+2
 
Voi kun tänne on tullut kirjoituksia. Ja suru-uutisia! Voimia hirmuisesti!

Täällä poksutaan tänään. 11+0 tuli täyteen. Jei. Väsymys ei ota laantuakseen ja heikotuksen ja ällötyksen tunteet seuranani edelleen. Mut eritoten tuo väsymys on jotain aivan omaa luokkaansa. Täässä alkaa jo epäillä että onkohan siellä sittenkin vain yksi. Kun en muista noista aikaisemmista raskauksista ollenkaan tälläistä. Eka ultra vasta 27.8. Kuka jaksaa odottaa.. byääh. Niin ja paleltaa kanssa kokoajan.

Liikunnasta olette puhuneet. Ei ole tässä oikein mitään sen kummallisempaa liikuntaa harrastettu. Mitä nyt nää hyötyliikunnat. Vesien kantamista hepoille. Puiden pinomista ja noiden kahden riiviön kanssa touhuamista. Ei yhtään ylimäärästä tämän väsymyksen vuoksi ole pystynyt kykllä tekemään.

Ruoka-ällötyksistä. Liha on alkanut tökkiä oikein kunnolla. Kala on ainut mikä menee. Kana ja kalkkunakin ällöttää. Toki pitää syödä mutta ai että on hankalaa. En oikein ymmärrä miksi tulee tälläinen. Kuvittelisi että keho haluaisi monipuolista ruokaa. Ja lihassakin kuitenkin rautaa ja vaikka mitä hyödyllistä. Mutta ei. Epäilen että tuo väsymyskin varmaan tuosta raudan puutteesta johtuu. En syö vitskuja ollenkaan. En ole ikinä syönyt. Maha menee sekaisin jos ottaa jotain "vierasta". Pitänee ruveta keittelee nokkosteeta? sluprs. :)

Ja hajamielisyys on kanssa päivän sana. En edes muista mitä muuta piti kommentoida. Huoh. Onneksi nuo kaksi nukkuvat nyt samaan aikaan (!!!) ja mä saan hetken rauhaa. Äsken nukuin kanssa. hih. Tässähän tämä menee.

E ja K3 vko 11+0
 
-K-
Täällä yksi maaliskuinen odottaja. Olen seuraillut taustalta, mutta nyt sain rekattua itteni tänne. Eka lapsi, 29-vuotta, ja paikkana OYS. Takana yksi keskenmeno. Laskettu aika olis 10.3.14 ja huomenna täynnä 12 viikkoo.

Ollu vähän vaikee olo, oon miettinyt eroa kun mies ei tunnu ymmärtävän mistään mitään. Viikonloput ryyppää ittesä aivovammaseksi ja valittaa etten tee mitään
kärsin pahoinvoinnista ja väsymyksestä

joten näin täällä tänään... Ja kun kenellekkään ei oikein voi puhua. Olen väsynyt.
 
Mulle voi päivittää np ultran 29.8 :)
Oireet on aikalailla kaikonnut viime viikon aikana, vaikka nyt viikkoja kasassa vasta 10+3... Esikoisesta muistaakseni vasta alkoi viikoilla 8 ja kesti sinne 16 viikkoon asti. Kamala huoli siis ja tonne ultraan tuntuu olevan vuosia vaikka todellisuudessa sinne on enää vajaa kaks viikkoa..

Mulla täysin poikaolo, ihan 100% varma oon siitä! Esikoinen myös poika ja häneltä oli samat mielihalut ruuan suhteen kuin nyttenkin. (suolainen, rasvainen ym. Makea ei maistu.) Mutta viimeraskaudessa haluina oli mm. hammastahna ja uuden auton tuoksu, vielä ei onneks tämmösiä ole :D


Lauramom ja nipsu 10+3
 

Yhteistyössä