Maaliskuun muruset 2012

Heräsin 5.30 kauheaan vatsakipuun, maha kippurassa linkutin vessaan ja pönttöön holahti hurja määrä verta. Sen jälkeen en ole unta saanut kipujen takia.

Miut voi siis poistaa maaliskuisista. Tähänhän tämä tyssäsi. Onnellista masun kasvatusaikaa kaikille muille! :heart:
 
Huomenia

Suuret pahoittelut matkan varrelle jääneille! :(

Kengumammalle Olin esikoisen raskauden aikana kaksi vkoa ulkomailla, vkoilla 7-8 muistaakseni. En osannut yhtää ressata ja kävin joka päivä kertaamassa netissä miltä alkio näyttää ja mitä nyt vattassa tapahtuu. Eka neuvolakin oli vasta kotiin palattua. Mutta se aurinko ja paahtava kuumuus ja erilainen ruokavalio on yhä mielessä. YÖK! Ei sopinut pahoinvoinnin kans.

Sukupuolikasvatuksista, mun poikaa juuri luultiin tytöksi :) Tosin omasta mielestä puen pojan pojan näköiseksi ja näin, mutta värejä saa olla. Mutta sitten niissä on joku poikamainen juttu. Ollaan oltu sirkustelemassa ja poika oli ainut poika sielä ja ihan selkeesti oli enemmän kiinnostunut palloista kun tytöt, ja kuulemma näin se on. Ja nyt on puhe 8kk ikäisestä, sillon n.6kk, eikä meillä ole mitenkään sen enempää tuputettu tiettyjä leluja.

Jos vaikka tänään selviäis miten tän raskauden? kanssa käy. Lääkäri soitteli perjantaina, mutta ei tehty vielä suunnitelmia. Pääsis nyt sinne verikokeeseen tai ultraan. Toivottavasti saan pian kertoa lasketun ajan tänne, ja sais itsekkin tietää missä mennää :)

Taustatiedoista sen verran, että ollaan miehen kanssa tavattu reilu puolitoista vuotta sitten, ja ennen kun asuttiin edes yhdessä olin raskaana ja saatiin poikavauva lokakuussa 2010. Meillä myös ikäeroa 8vuotta.

Jos kohta pääsis aamupäikkäreille :)
 
Pahoittelut Aracia ja Adora :( :hug:

Tea84:lle ja marika27:lle tsempityksiä ja toivotaan että kaikki on hyvin! :hug:

Täällä jokapäiväiset kivut jatkuu edelleen, en osaa nauttia tästä raskaudesta yhtään vaikka oireita on jonkin verran. Jotenkin on sellainen tunne, ettei kaikki ole hyvin. Onneksi reilun viikon päästä on se kontrolliultra, sittenhän se selviää.

Pysyttelen enemmän taustalla kontrolliin saakka, lueskelen kyllä juttujanne päivittäin!

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :)

nan-nan-naa 6+3
 
Adora Pahoittelut :(

Tea: Täälläkään ei yhdyntä tai menkkojen ajan pitäis vaikuttaa, mulla myös juhannuksena ois pitänyt olla menkat. Oon lueskellut (siis paniikissa selannut) keskustelupalstoja ja tosiaan se istukka voi kai olla kohdunsuun lähellä. Tai sit voi olla hematooma, joku mustelman tyyppinen (?) kohdussa. Tai vuoto voi olla kohdunkaulasta. Ite tulin just uimareissulta kun alko, tuli ehkä reilu teelusikka ja sen jälkeen ei mitään ainakaan alas. Pientä vaaleenpunasta tuhrua jos kokeilee, enkä kyllä uskalla juuri kokeilla. Koko ilta meni vessassa ravaten varmistamassa tuleeko lisää muttei tullu. Eikä kipuja missään vaiheessa. Normi raskausoireet, ne vähät mitä on ollut, on takasin. Ajattelin siis etten soita tk:een vaan ihan vaan neuvolaan soittotunnilla. Jos lisää alkaa tulla niin sit toki soittelen muualle. Hirveetä kun oli ihan varma että tässä se oli mutta nyt näyttäis ettei (ainakaan vielä) siitä oo kyse. Pe varhaisultrassa kaikki kuitenkin oli hyvin, luotan nyt vielä omiin fiiliksiin ettei tässä mitään isoa hätää ole :heart:
 
Laretzki
Hyvä, että täällä on muitakin joista tuntuu välillä rantavalaalta. :D Tuntuu meinaa että hirveesti olisi taas levinnyt joka suuntaan. Puhumattakaan tuosta mahan pömpötyksestä. Oon niin tyytyväinen, kun porukat asuu täällä kaukana lähes ei missään, niin voin rauhassa kulkee päivät bikineissä ja kulahtaneissa shortseissa. :LOL:

Alavatsaan on jo selkeesti muodostunut pieni kumpu, joka tosin vielä vähän paremmin tuntuu käsiin kuin näkyy :heart: Tuntuu, että aika menee samaan aikaan hirveän nopeesti ja toisaalta hirveän hitaasti. Vaikka en asiaa ajattele juurikaan, niin välillä kyllä kun pysähtyy ajattelemaan niin sitä' miettii, että onhan varmasti kaikki ok. Noh, sen todentamista joutuu vielä vähän odottelemaan.

Ensin oottelen sitä, että mies liittyy loppuviikosta seuraamme mukanaan tuliaisia Englannista. :)

Lare ja Spyro 7+2
 
Adora :hug:

Marika27 Jospa se vain oli jotain epämäärästä vuotoa. Toivotaan että kaikki kunnossa.

sunniee Pimennysverho on ainakin mulle ehdoton! Suosittelen :)

Masusta Oon ymmärtäny, et mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, eli raskaus eik varmaan ikinä ala näkymään :/ *Tahtoo heti sen ihanan massun*

muoks, aina unohtuu: kn&murunen 6+2?
 
Viimeksi muokattu:
Täällä alkaa itseäänkin pelottaa tän raskauden kulku :(...
Onko muille tullu pelkotiloja ja ahdistusta tän raskauden johdosta? mulla on välillä aika ristiriitaiset tunteet,pelottaa jaksaminen 4 lapsen kanssa ja toisaalta taas on aivan onnessaan. taitaa silti olla ihan normaalia tämä tunteiden myräkkä.

Tänään on ollut tosi turvonnut olo,tuntuu et koko kroppa täynnä nestettä ja tosi epämiellyttävä olo :/, en tykkää yhtään. pahoinvointi jatkuu,onneksi edes yöt saa olla rauhassa.

menispä aika nyt nopsaan, enää 4 viikkoa ekaan neuvolaan.
 
Pahoittelut Aracia ja Adora :hug:

Tsemppiä Tea84 ja marika27 :hug:

Täällä on ihan kauhee pahoinvointi 24/7. Heti ensinmäisenä aamulla piti mennä oksentaa :(
Minulla myös noussut kumpu alavatsalle, ihan kun ois pitemmälläkin raskaana :)

Taustatietoja: Minä olen 23 ja mies 28. Yhdessä ollaan oltu 6 vuotta, yhdessä asuttu 5,5 vuotta, kihloissa 5 vuotta ja naimisissa 2 vuotta. Meidän perheeseen kuuluu myös tyttö 11kk ja 5 vuotias Leonberginkoira.

maalismamma ja toukka 6+1
 
Pikkuviikinki: tunteiden vuoristorata on aivan uskomaton :)

PAHOITTELUT tippuneille :hug:

ON: onko muilla aivan kamalaa hikoilua ?
tissi kipu sen kuin pahenee... en muutenkaan mikään lauta ole ni aikamoisia hinkkejä saan jo tässä vaiheessa kannella :LOL: eilen teki yhdelle ystävälle mieli kertoa mut jätin kuitenkin kertomatta... ensimmäisen ultran jälkeen sitten kertoillaan ellei tuo maha nyt paljasta kamalan aikaisin...

minnarun&matonen 5+4
 
Minnarun Täällä ennemminkin kokoaika palelee! :D Jamun tissit ei sitte kipeydy millään, muutenkun nännit ovat hieman arat.

Maalismamma Hyi olkoon.. :( Mulla ei vielä niin suurta etontaa oo ollu et ois pitäny oksentaa. Toivottavasti menee ohi!
 
Terveyskeskuksessa käyty.. Sisätutkimuksessa kohdunsuu kiinni ja kanava yms. normaalin näköiset. Verta jonkin verran (vanhaa) mutta uutta ei vuoda. Pissa testistä raskaus edelleen positiivinen, hcg arvon ottivat ja siitä riippuen jatko. Iltapäivällä saan tiedon, ultra varattu 21.7 jossa tutkitaan perinpohjin KAIKKI. Mahdollisesti torstaina uusi verikoe hcg:tä varten. Joten epätietoisuus jatkuu, mutta ei aivan murskatuomiota..
 
Huomenta!

Minäkin ilmoittautuisin mukaan! Onpa mukava, että meitä plussanneita on näin paljon! :) Itselläni tärppi kävi kaiketi Jussina ja testejä olen tehnyt useamman, ensimmäinen haamunen tuli testiin viime tiistaina, ja viiva on mukavasti vahvistunut. Tämän aamuisen selkeän plussan jälkeen uskaltaudun vihdoin ilmoittautua mukaan tänne. (Yksi km/ tuulimunaraskaus takana, selvisi vasta viikolla 12+, kun kaiken piti jo oppikirjojen mukaan olla ok.. ehkä siksikin olen niin varovainen.) Ja asiaan liittyen, suuret pahoittelut Aracia ja Adora. Vaikka miten olisi varhaiset viikot menossa, niin toiveet ovat jo korkealla ja niiden särkyminen sattuu. Voimia teille, samoin kuin vuodoista ja muista ikävyyksistä kärsiville! :hug:

Muoks! Sori, missasin, että päivitykset piti laittaa sinisellä, ehkä nyt näkyy paremmin? :)
Itsestäni muutama sananen. Olen 31-vuotias naimisissa oleva ja työssä käyvä nainen, esikoinen syntyi marraskuussa 2007. Toista odotan ja la (arviolta) 17.3. Asumme omakotitalossa pienehkössä kaupungissa.

Hui, osa teistä kärsii jo melkoisesta pahoinvoinnista. Tsemppiä! Onneksi kyseessä on hyvä merkki. =) Itselläni toistaiseksi oireina lähinnä kipeät nännit, huimaus ja väsymys. Lisäksi "orastavaa pahoinvointia", jos on kauemmin syömättä ja tänä aamuna myös tuskanhiki päällä, naama oikein pisaroi, huh.

Loretta + pieni 4+2??
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä kaikille vuotelijoille! Mulla on joka raskaudessa ollut pientä tuhrua ja edellissä oli rv 13+ sellainen kunnon holahdus, polviin asti veressä ja silti on kaikki ollut hyvin.

Pikkuviikingillä oli pelkoja ja niitä riittää täälläkin. Paniikki on raskauden sujumisesta ja kaikesta miten ihmeessä ensi talvesta oikein selvitään. Kädet kyynerpäitä myöten ristissä toivotaan, että tuon yhden tyttären olotila pysyy suht stabiilina niin ei tarvittais kovin montaa osastojakso miettiä. Siis lähinnä kuinka ne hoidetaan jos minä olen vuodelevossa. Likka on hoidossa helsingissä ja me asutaan sieltä 1½-2h päässä niin sitä väliä ei päivittäin viitsis ajellakaan. Onneksi noi meidän isot muksut on isoja ja osaavia joten niihin voi tarvittaessa luottaa, että laittavat ruokaa ja hoitavat perussiivoukset. Vauvan ja viiden muun kanssa pärjääminen ei sitten niin hirvitäkkään kun vauvaa voi raahata joka paikkaan mukana. Mutta raskas talvi tästä on tulossa ja ihan kamala ajatella, että mun lepo alkaa jo vajaan parin kuukauden päästä. KÄÄK, mihin sitä onkaan pää taas tullut työnnettyä. Onneksi asioilla on tapana järjestyä.

Sukupuolineutraalius: ei meillä sen kummemmin kasvata tyttöjä tai poikia, mutta ei meillä poikia mekkoonkaan pueta ja tytölle ne musta kuuluu ihan luonnollisena asiana. Joskus toinen pojista koko pienempänä kovia tuskia kun ei saannut ponnaria, mekkoa ja kiiltonahkakenkiä. Homma hoitui sitten kunnon geeli stailauksella, hienolla puvulla ja lakerikengillä ja poika oli tyytyväinen =)
Kyllä nämä on aika sisäsyntyisesti olleet poikia ja tyttöjä.

OHOS! Mulle tulikin jo äitipolille ensimmäinen aika ja se on jo 28.7! Silloin on viikkoja tasan 8! Eli enpä sitten varailekaan yksityiselle aikaa varhaisultraan.
 
Aracia, jaksuja :hug:

Sukupuolineutraaliudesta Meillä tytöt tulee olemaan tyttöjä ja pojat poikia, elleivät joskus tulevaisuudessa jotain muuta itse halua.

Aaargh, töihin pitäis lähteä eikä vois vähempää kiinnostaa! Ois niin ihana ottaa pikku päikkärit. Rupee aina väsyttään tähän aikaan päivästä kun syö. Aamulla testasin että tuleeko pahoinvointia jos en heti ensimmäisenä syö, niin eipä tullu. Ei se kestäny näköjään ku pari viikkoa. Oksentaa ei tarvinu kertaakaan. Mut vielähän se toki voi palata. Nännit on tullu ihan älyttömän kipeäksi, niinku ne lähtis irti :D Ja tissit on kans ollu vähä kipeenä. Tuntuu että tää aika ei kulu yhtään. Edellen vähä reilu kolme viikkoa ekaan neuvolaan ja ultraan. Mut näkyypähän sit toivottavasti mutakin kuin ruskuaispussi :)

MM+ Repe 6+1
 
Päivää kaikille! Ja osanotot pudonneille! : /
Täällä kans tuntuu ettei aika kulu millään eteenpäin.. Odottavan aika on todellakin pitkä! Ennen viikot vierähti tosta noin vaan, mutta nyt tuntuu kuin aika olisi pysähtynyt!
Masukumpu on kyllä kasvanut huimasti, ei vain raskauden takia vaan kovan ruokahalun takia. Lopetin 2 kk sitten tupakanpolton ja siitä asti koko ajan jotaki suussa :ashamed:

Sairaan kova ja rasittava väsymys vaivaa myös, voisi vain nukkua koko ajan.. Siitä johtuen on sitten niin kiukkuinenkin. Iltaisin väsyneenä kun menee sänkyyn on sitten tissit niin kipeät että kivutonta asentoa saa etsiä kauan aikaa.. Ja öisin 2 kertaa herää vessaan.. Esikoinen on 5 vuotias "tuittupää" ja kiukuttelu rasittaa hermoja entisestään väsymyksen takia.. Mutta jospa se tästä.|O

Etsitään isompaa asuntoa kun nykyiset neliöt on aika hyvin jo käytetty ettei puhettakaan pinniksen mahuttamiselle ym. Käytiin katsomassa tänään yhtä taloa, mutta se oli kyllä niin hirveä mörskä, ettei sinne voi lapsiperhe muuttaa. Toivottavasti löytyis syksyyn mennessä niin saa talven olla masun kanssa ihan rauhassa..

Lisäksi mulla on hajamielisyys lisääntynyt ihan sikana! Pitää oikein pinnistellä ja miettiä mitä on luvannut/aikonut tänään tehdä :ashamed: ja sit on nuita nipsailuja alamahassa, välillä aika voimakkaitakin, mutta vielä on selvitty :heart: pahoinvointia ei oo, muutako semmosta etovaa oloa joskus ruokailuvälien pitkittyessä.

Neuvolaan ois aika 27.7, et parisen viikkoa pitäs jaksaa ootella vielä.. =)

Tseppejä kaikille :wave:
 
Kaikille uusille tervetuloa mukaan :wave:

Ninnan Hei mä en ole kuullutkaan pahoinvointirannekkeista!!! Mistä sellaisia saa ja mitä maksaa? Jos tulee tilanne, että tartteis, niin ois sit heti tiedossa mistä sellaisen käyn hakemassa. kerkesitkin jo vastata! :D

marika27 Toivon sydämeni pohjasta, että vuoto on normaalia! Tsemppiä! Pidäthän meidät ajantasalla?!

jendde Hieno juttu, että kivut ovat helpottamaanpäin! Tilalle tullut pahoinvointi :kieh: Joku tuossa kirjoitteli pahoinvointirannekkeesta!!!! Mä en ollut edes kuullut sellaisesta :D Oliko sulla ekassa raskaudessa pahoinvointia? Mä vaan odottelen, että milloin huonovointisuus alkaa. Ainakaan vielä ei ole ollut muuta kuin sen verran, että pitää tunnin välein muistaa syödä ja juoda koko ajan, ettei paha olo yllätä. Pientä "huonoa oloa" on ollut, mutta ei kyllä kovin suurta sellaista ja tosiaan kunhan vaan syö ja juo takuvasti.

Tea84 Tiedän, että epätietoisuus on pahinta. Sais ainakin itselleen mielenrauhan, niin sekin jo auttaisi. Koeta kuitenkin olla ajattelematta pahinta, vaikka tiedän, helppoa se ei todellakaan ole!

adora Voi ei! Paljon voimia ja jaksamista :hug:

nan-nan-naa Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin!! Onko ollut vuotoja? Saanko kysyä, miksi sinulla on kontrolliultra? Tsemppiä!!

Täällä on puhuttu vatsan pömpötyksestä. Mulla ainakin vatsa on niin pöhöttynyt ja turvonnut, että vois luulla viikkoja olevan kasassa enemmänki :D Emme ole puhuneet raskaudesta juuri kellekään niin ei haluta paljastia ihan vielä esim. naapureille. Vatsaa ei voi vetää sisälle, kun sattuu. Mulla ei ole ollut vielä närästystä, ei ole koskaan ollut. Mutta tämä mahdoton turvotus!!!!! Onneks tuolla vaatekaapissa on valmiiksi odottamassa äippäfarkut, jotka jouduin ostamaan tammikuussa, jolloin tavalliset housut ei menneet jalkaan turvotuksen takia. Jotain hyvääkin, että tuli silloin ostettua äippäfarkut! Kahvi ei meinaa maistua, tissikipu ei onneksi ole kovin pahana.
 
PIKKUVIIKINKI Varmasti jokaisella on jotakin pelkotiloja tai pohdituttavia asioita, vaikka ei olisikaan ensimmäinen raskaus kyseessä. Taitaa kuulua asiaan! Mulla eka raskaus ja kun en ole aiemmin kokenut, en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Hyvillä mielillä olen, mutta seksiä en uskalla harrastaa ollenkaan. Varhaisultra on 25.7. ja vähän pelottaa, että näkyykö siellä kohdussa mitään... ettei ole tuulimuna tai vastaava. Se taitaa olle tällä hetkellä ainoa pelko. Mutta kamala pelko se sekin on.

Tea84 Hyviä uutisia siis sisätutkimuksessa! Onko terveyskeskuksissa ultrauslaitetta? Mä olen aina luullut, ettei ole muuta kuin perhesuunnitteluneuvolassa tk:n yhteydessä :ashamed: Millä viikoilla sulla on menossa? Mutta tuohan on todella hieno juttu, että ottivat tosissaan ja tutkivat eivätkä vaan lähettäneet kotiin asenteella, että kunhan nyt tässä vaan ihmetellään, odotellaan ja katsellaan. Toivottavasti kaikki sujuu nyt hyvin!

Kylläpä vaan suorastaan vituttaa lähteä töihin taas kykkimään ilta- ja yövuoroon.... voi helkutti mä sanon, että ois paljon kivempi jäädä kotiin nukkumaan ja lepäilemään näillä helteillä. Vaikka rakastan kesää ja lämmintä, mutta huonoa oloa se tekee ja pitää olla koko ajan vaan syömässä ja juomassa. Yöllä olen sitten niin tuhottoman väsynyt, että pakkohereillä pysymistä töissä. Yöllä sitten herään turvotukseen enkä saa nukutuksi. Sitten aamulla en saa nukuttua, kun on valoisaa. Ja siihen lisäksi vessassa juoksut. Huoh... enää kolme viikkoa tätä työtä ja sitten LOMA :D
 
moikka!

kn071 : joo,pimennysverho on ostoslistalla jo ollut kauan,aina vaan unohtuu ostaa. meillä on normi rullaverho ja siitä ei apua oo näin kesäsin., ei pimennä tarpeeksi :/

Adora pahoittelut :( koitahan jaksella kipujen keskellä :hug:

Tea hyvä että kuulit hyviä uutisia,toivotaan että sieltä tulee vielä lisää niitä !! =)

ON : alavatsassa se vaan jomottaa ja viiltelee,täällä kans hirvee epävarmuus. keskenmenonpelko on tosi suuri,en esikoista odottaessa edes ajattelut että niin voisi käydä. Tieto lisää tuskaa,luulisin..

ekaan neuvolaan vielä viikko!! =) meillä siis on se jo viikolla 7+0..

sunniee ja vilperi 5+6 :heart:

niinjuu,Minnarun täällä kans hikoillaan... :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Aracia ja adora Suuret pahoittelut :hug:

marika27 Olen ymmärtänyt, että vuoto on ainakin siihen asti vaaratonta, kunnes mukana tulee hyytymiä sekä kunnon kipuja. Toivottavasti sinulla vuoto lakkaa!

Minnarun Täälläkin hikoillaan... Olen alkanut käyttämään talkkia, kun duuniin olen menossa. Näin ainakin paita ei heti liimaudu ihoon kiinni ja pysyy hetken kuivana.

Tietääkö joku, että sopiiko palautusjuomat raskaana olevalle? En ole mikään himotreenaaja, mutta silloin tällöin otan treenauksen jälkeen palkkioksi hyvänmakuista palautusjuomaa. Nyt vaan mietinnässä, että onkohan se turvallista? Eikö ne kuitenkin ole aikamoista lisäainemössöä...

Kirskis 4+4
 
Meillä ei ole omalla tk:sella uä laitetta, joten Oys tai ODL on ultraus paikka. Mun tapauksessa menen 21.7 ODl:lään ultrattavaksi ja huomenna aijon kuitenkin käydä sen varaamani varhaisultran yksityisellä, tuskinpa siitä haittaakaan on. Hcg tulokset saan soittaa 15 min päästä ja soittivatkin jo että torstaina otetaan uusi verikoe:| Ja sanon ihan suoraan että muutaman tupakan olen nyt hermostuksissani vetänyt, sekin sitten v*tuttaa lisäksi!:headwall:

Kiitos kaikille ihanille kannustavista sanoista ja tsemppauksesta!

ARG!! Tuloksen saa sittenkin vasta huomenna, koska verikoe on mennyt Oys:siin tutkittavaksi...:mad:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on nyt tunteet todella pinnassa, kuljen itku kurkussa koko ajan,kaupan jonossa pillahdin itkuun ilman mitään syytä äsken. muksut lähti viikoksi isälleen ja kamala ikävä, itken sitäkin ja poden huonoa omaatuntoa. tää on kamalaa. mua ahdistaa ja pelottaa... kysyin mieheltäkin eilen varmaan 4 kertaa, että eihän se koskaan pettäis mua ja taas itkin...
housut kiristää mahan takia ja sekin ahistaa... kyllä on taas ongelmat mullakin, kun muilla ne on ihan todelliset,eli sori tää typerä valitus.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä