Maaliskuun muruset 2012

IHANAA LAUANTAIPÄIVÄÄ KAIKILLE IHANILLE NAISILLE! :heart:

Täällähän onkin tullut tekstiä mukavasti, joten laitan eka tämän ja luen edellisen sivun vasta sitten :D

ON Minua ihmetyttää kaupunkien ja kuntien erot mm. neuvola- ja ultra-asioissa, että miten erilaisia käytäntöjä on olemassa. Minun entisessä kotikaupungissa on kuulemma tullut ihan lakisääteiseksi, että alkuraskauden ultra on ilmainen ja kun kysyin nykyisen asuinpaikkani neuvolasta, että miten täälläpäin, niin eipä ole täällä sellaista mahdollisuutta :kieh: Pitänee mennä sitten yksityiselle katsomaan, että kaikki on kunnossa!
 
:wave:

Kovat kivut jatkuu vieläkin :headwall: Mun pitäis näköjään ja makoilla kaikki päivät ettei niitä olis. Heti jos vaan nousen ylöskin niin alkaa hirvee kipu. Ei pysty tehä mitäääään ilman kipuja. Ja kun se on ihan jatkuvaa kipua, menee ohi hetkeksi jos istun tai makaan paikallani pitkään. Tosi inhottavaa ja huolestuttavaa :( Mutta eiköhän kaikki oo hyvin, kun ei vuotoja ole. Tätä on nyt kestänyt 4 päivää. Mutta kun ei viitsi mitään tehä koska heti iskee kivut päälle pienikin tekeminen, esim. jos kävelen tästä olohuoneesta toiseen huoneeseen. Sekin näköjään liian rankkaa.. Onko muilla tällästä? Tää on tosi häiritsevää kun pelottaa ettei kaikki ole hyvin :( Ei mulla esikoisesta ollu tälläsiä kipuja, lähelläkään tälläsiä.

Tea84 Voi ei, toivottavasti ei ole mitään vakavaa! :hug:

mimma Juu ei se jos on sama laskettu aika, niin sillon täytyy olla ihan samat viikotkin. Kierron ja ovulaation mukaan menee ne viikot. Esim. jos sulla vaikka kierto on 28 päivää ja ovulaatio ja keskellä kiertoa (kuten yleensä on) niin sillon on helppo laskea laskettu aika. Mutta ovulaatio voi olla aikasemminkin tai myöhemmin. Ja se sitten muuttaa niitä viikkojen määrää ja samalla laskettua aikaa. Kierrot voi myös olla paljon pidempiäkin tai lyhyempiä ja sillon voi olla vaikeempi tietää missä vaiheessa on ovulaatio ollut, eli millon raskaus on alkanut ja milloin on laskettu aika. Se selviää sitten ultrassa.

nan-nan-naa toivotaan että kaikki hyvin vaikka vielä ei mitään näkynyt ultrassa!

Ja enemmänkin piti kirjotella mut esikoinen heräs päikkäreiltä nyt! kävi kutsuhuuto :) Eli myöhemmin lisää!
 
Viimeksi muokattu:
PIKKUVIIKINKI Kiitos linkistä, täytyypäs tsekata! Joo kyllä minusta olisi hyvä harrastaa seksiä myös raskausaikana, mutta tosin ilman pelkoja. Ehkä se vähän kuuluukin asiaan tämä pelko ja hälvenee ajan myötä. Ajattelin keskustella asiasta myös neuvolassa ja varhaisultrassa gynen kanssa. Onneks seksiä voi harrastaa monella eri tavalla! Sinä taidat päivittää tätä pinkkaa? Mitä tietoja tarvitset sitä varten? :D

juupe Onnittelut plussasta :heart: Varmasti on ollut suuri yllätys ja jokainen ihan varmasti miettii plussauksen jälkeen samoja asioita kuin sinä. Meillä kävi niin, että plussa oli kyllä kauan toivottu ja odotettu, mutta plussan saatuani olin ihan häkellyksissä ja sitten sitä jo ajatteli, että APUA onko minusta oikeasti äidiksi ja miten asiat saadaan rullaamaan jne.

Memelisa Muru, ihana kuulla susta, on ollut ikävä :heart: Mulla on muuten samat fiilikset kuin sulla eli vaikka viimeksi kävikin köpelösti, niin nyt on hyvä olla ja positiivinen asenne tähän raskauteen. Ainoastaan olen varovaisempi kuin viimeksi. Varasin neuvolankin ja varhaisultran vasta tällä viikolla ja samaan aikaan uskaltauduin tännekin kurkkaamaan :D En halunnut pettyä jälleen kerran ja sitten itku kurkussa taas perua kaikkia varaamiani aikoja ja kertoa ihmisille, ettei mitään vauvaa tulekaan. Onneks on nyt ollut niitä töitäkin, niin olen saanut ajatuksia muualle. Tosi hyvät fiilikset on kyllä eikä ole stressiäkään asian suhteen! Oletteko kertoneet jo vanhemmille? Me kerrottiin juhannuksena. Heidän lisäksi mun muutama parhaista ystävistä tietää, mutta muille esim. kavereille ei kyllä kerrota kuin vasta joskus myöhemmin. Mulle kävi muuten ihana tuuri, että sain vuodeksi töitä ja se ois vähän niinku vakkaripaikka, mikäli vaan rahoitus jatkuu kyseiseen projektiin. Miten voikaan käydä näin hyvä tuuri, nyt kun olen plussannutkin??? Työpaikka ja raskaus, voiko enempää enää toivoa. Ois työpaikka, johon palata äippäloman jälkeen, mikäli siis projekti saa lisää rahoitusta! Älä muru huolehdi tuosta tissikivun puutteesta, kuten itsekin sanoit, jokainen raskaus on erilainen! Mullakin tammikuussa tää turvotus oli paljon pahempi, oli siis aamusta iltaan ja illasta aamuun kestävää, nyt poikkeaa tammikuisesta siten, että turvotus häviää välillä, vaikkakin koko ajan on vatsa pömpällään enkä pysty vetämään vatsaa sisään ollenkaan. Varmasti on kaikki sulla hyvin muru :heart: Mulla on ollut iltaväsymystä ja yöllä herään säännöllisesti 2-3 aikaan turvotukseen ja sitten en saa untaa tuntiin pariin. Ja kun oon tehny nyt ilta- ja yöpainotteista työstä, niin eipä sitä unta tule kunnolla ja kun aamulla sais sitten nukkua, niin eipä nukuta, kun on valoisaa enkä saa enää unta miehen lähdettyä töihin. Meillä eka neuvola on 19.7. ja varhaisultra 25.7. Lähteekö sun mies mukaan neuvolaan? Mun mies lähtee mukaan. Miten aikaisessa vaiheessa tunsit vauvan liikkeet viimeksi? Ihana nimi pikkuisella Aurinkoinen Pikku-Apina :heart: Mä oon miettinyt, miksikä haluaisin kutsua pientä, mutten ole keksinyt mitään hyvää ja kaunista kutsumanimeä vielä... ja ne mitä haluaisin käyttää, jollakin on ollut jo käytössä. Vähänkö oon onnellinen sun puolesta, että sä pääsit masun kasvattajiin!!!!!! Ja vielä mun kanssa yhtä aikaa, parhautta :heart:

sunni Kui pitkällä sun raskaus on? Mulla viikkoja on kasassa 6-7 ja tissit ne vaan kasvaa :rolleyes: Yllättävän aikasessa vaiheessa! Ja sama täällä, mä ihan varmasti alan levitä persauksesta piakkoin, oon helposti lihovaa tyyppiä ja saan olla aika tarkkana mitä suuhuni laitan. Ja nyt mulla on nälkä tunnin parin välein.... voi että on opettelemista, että syö monipuolisesti ettei lihois turhia, mutta kuitenkin pakko syödä jotakin kunnollista 1-2h välein! Varaan ajan ihan ravitsemusterapeutille, hän palaa lomalta 1.8. Mulla on varmaan aika ykspuolinen ravinto ollut, niin en halua riskeerata sikiötä. Tavoitteena mulla on pitää paino tässä lähtötilanteessa koko raksuaden ajan, kiloja sallin sen n.5kg mitä vauvasta ja lapsivedestä tulee. Mutta muu paisuminen ois vältettävä, tulee olemaan rankkaa aikaa, huh! Ootko sä miettinyt ravitsemuterapeuttia? Täällä se on ilmainen!

MM-11 Mistä tilasit dopplerin? Onko se miten iso kapine ja mitä maksoi? Mä oon kans miettinyt tuota, mutten oikein tiedä. Toisaalta se vois olla aika kovassa käytössä meillä, mä kuuntelisin vauvan sydänääniä varmaan joka ilta! Missä vaiheessa dopplerilla voi kuulla sikiön sydänäänet, onko se siinä 6 viikon tietämillä?

jendde Ne on ne raskaushormonit, jotka nyt jyllää ja tulee siivousvimmaa yms. raivonpuuskia :D Mä oon huomannut, että tiuskin miehelle ihan turhista ja oikein keksimällä keksin mistä saisin urputtaa sille. Voi raukkaa, joutuu kestämään minua tällaisena, muutenkin mun luonne on aika itsepäinen ja rasittava aina välillä. Onko noin kova kipu normaalia? Mutta jos se on tosiaan mennyt ohi eikä vuotoa ole tullut, niin luulisi kaiken olevan kunnossa. Kerroit, että myit kestovaipat pois. Etkö tykännyt niistä? Minusta tuntuu, etten tule koskaan edes kokeilemaan. Olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä yhdellä vauvalla oli kestovaipat ja minusta ne oli tosi epäkäytännölliset. Ensinnäkin ne oli tosi isot / paksut, jotka hiottivat vauvan peppua ihan liikaa ja sitten niiden se "suojus", mitä pitää pestä. Taodetaan tyytyä ihan normivaippoihin.

Viivi76 Minusta nuo kommentit ovat tökeriä ja epäasiallisia! Ja loukkaavia myös. Minä suosittelen varhaisultraa! Pakko mennä yksityiselle, kun täällä ei saa ilmaista varhaisultraa ja ärsyttävää, kun kaupungeilla / kunnilla on suuria eroja. Entisellä kotipaikalla on nykyään ihan laki tullut, että varhaisultra tarjotaan kaikille. Ja täällä on vaan kaksi ilmaista ultraa viikoilla 12+ ja sitten siellä viikkojen 20 tietämillä. Minusta ihan liian vähän. Ainakin mä haluan nähdä, että kaikki on hyvin ja seurata säännöllisesti, saa itse myös mielenrauhan. Mä varasin tällä viikolla ultra-ajan, minusta rv6 kohdussa pitäisi näkyä pikkuinen ja kuulla sydänäänetkin, joten varaa vaan jo aikaa :heart:

Täällä on ollut puhetta asumismuodosta. Me asutaan 108-neliöisessä rivarineliössä. Tilaa on hyvin ja etenkin säilytystilaa on kiitettävästi (mm. 2 vaatehuonetta!). Siltikin kyllä tuntuu, että jos meille tulee 2-3 lasta, niin ahtaaksi käy, koska mä haluaisin erillisen oman työhuoneen. Kahdelle lapselle olisi omat huoneet, joskin silloinkin pitää luopua tuosta omasta erillisestä työhuoneesta. Jos tulee kolme, kaksi menee sitten samaan huoneeseen. Tosin meillä on kyllä alakerrassa oleskelutila, joka on aika vähäisellä käytöllä, niin se vois olla vararatkaisu, siihen vois tarvittaessa tehdä yhden huoneen.
 
kuumeilija :D No se on kiva etten ole ainut joka saa raivareita ihme asioista :D Huomaa kyllä että hormoonit hyrrää ihan tosissaan kun välillä meinaa räjähtää raivosta vaikka mitään ihmeempää syytä ei edes ole.. Voi mies raukkoja kun tällästä joutuvat kestämään :) No, kesti toi mun ukko mua viime raskaudenkin, että eiköhän tämänkin mene siinä sivussa :D

Mä myin ne kestovaipat pois kun ne ei ollu ihan mun juttu sittenkään. Helpommalla pääsin kun käytin noita kertakäyttösiä. Musta vaan ei ollu siihen kestovaippa rumbaan. Ensinäkään kun esikoisen synnytyksen jälkeen en pystynyt hirveesti mitään tekemään, hyvä kun edes kävelemään pystyin pahojen repeämien takia, ja muutenkin paranemiseen meni monta kuukautta, niin en siinä kaiken keskellä kauheen montaa ajatusta suonut niille kestovaipoille :D Käytin niitä ehkä 2 kertaa ja myöhemmin myin pois. Ne tosiaan on hirveen paksuja ja mun makuun myös hirveen vaikeita. Jotkut tykkää ja käyttää niitä mielummin, mutta mä en tykänny.

Ja näistä kivuista vielä, mä itekin olen miettiny että onko tää normaalia, mutta ajattelin nyt vaan mennä sillä ajatuksella, että eiköhän kaikki ole hyvin kun ei vuotoja ole. Ja kipu helpottaa aina jonkin verran kunhan pysyy paikallaan eikä koko ajan ole liikkeessä. Luultavasti ihan normaalia kohdunkasvu kipua joka nyt tässä toisessa raskaudessa tulee vaan kovempana kuin ekassa. En vaan hirveesti viitsi mitään tehä tai juosta joka paikassa kun se tekee niitä kipuja lisää. Rauhallisesti pitäis varmaan ottaa.
 
Vaavimasu Mulla sama juttu, että mä haluan tehdä testejä vaan oman mielenrauhan vuoksi, varmistukseksi! Plussauksen jälkeen tein viikon välein puikkotestejä, jotta näin viivan tummentuvan ja viimeisin olikin jo tummempi kuin kontrolliviiva ja tuli siihen testiin heti. Pitihän se vielä tehdä digi ja siihenkin rävähti heti rakaana ja heti perään 3+. Yleensä digi miettii aika pitkään, mutta nyt tuli siis heti tuo tulos. Kyllä ajattelin tehdä vielä ennen neuvolaa ainakin yhden puikkotestin vielä.

Pikkuviikinki
Joku jo vastailikin ja olen samaa mieltä, että koeta juoda vaikkei maistuisikaan. Ja jos vaan oksettaa, niin sillekään ei voi mitään. Kannattaa siinä vaiheessa (jos oksentaa näillä helteillä paljon eikä saa menemään nestettä alas) mennä lääkäriin ja tiputukseen. Toivottavasti olosi helpottuisi pian!

kn071 Minusta sinihomejuustoa voi syödä normaalisti, kunhan se on pastöroitua! Mä ainakin tykkään ihan hulluna homejuustosta ja yleensäkin juustoista. Nyt vaan kyylään paketit, että siellä varmasti lukee: pastöroitu. Silloin voi syödä ihan normaalisti. Sanokaa ihmiset, jos olen väärässä!

Täällä on ollut puhetta alkoholista ja siitä kieltäytymisestä. Mun mielestä voi kieltäytyä muuten vaan, ei välttämättä tartte aina olla syytä. Mä olen sanonut esim. että ei nyt vaan maistu tai että olen päättänyt olla tämän kesän tai tämän kuukauden ilman alkoholia. Tai sitten olen vetäissyt jonkun tekosyyn, esim. "olen autolla liikenteessä" tms. Ei se kellekään kuulu, jos ei ota alkoholia. Minua joskus ärsyttää, kun kaikki on heti kimpussa kyselemässä ja utelemassa, että miksen juo. Mitä se heille kuuluu? Ei siinä ole mun mielestä mitään ihmeellistä, jos ei halua juoda alkoholia.

Laretzki Nautit nyt vaan grilliherkuista ihan hyvällä omalla tunnolla, pitäähän sitä nyt välillä herkutella. Ihana kuulla, että paha olo on hieman helpottanut! Sulla tulikin aika aikaisessa vaiheessa pahoinvointi. Mulla oli toissayönä turvotus + huono olo + ripuli ja eilinen päivä töissä oli tuskaa, kun oli niin kuuma ja jotenkin etova ja oksettava olo. Söin töissä pienen palan patonkia ja myöhemmin jogurtin ja silti öklötys vaan jatkui. Vähän semmonen olo oli, että saattais vaikka oksettaakin. Kotiin päästyä söin ihan kunnon ruuan, niin sillä se yökötys lähti pois. Eli tartten näköjään paremman / isomman / tukevamman aamupalan ja sitten 2-3h kuluttua ihan kunnon ruuan. Mä en voi sietää huonoa oloa, mähän pelkään ja häpeän oksentamista, se on mulle kova paikka. Nestettä olen juonut ihan hulluna, ettei vaan tule mitään vajausta näillä helteillä. Me grillataan tänä iltana. On niin ihana kelikin, että nyt päivällä vähän rempataan ja ajoissa saunotaan ja vasta sitten grillaillaan ja vietetään aikaa takapihalla!!!! Parhautta!

Hepaliini Meillä on sama ultrapäivä :heart:

Hei sanokaas te viisaammat, miten noiden juustojen kanssa! Mä rakastan juustoja ja en varmaan pysty olemaan erossa niistä herkuista. Mä olen ymmärtänyt, että homejuustoa ja tuorejuustoja voi syödä ihan normaalisti, kunhan paketissa vaan lukee pastöroitu. Onko ne silti turvallisia???? Listeriavaarahan niissä on, mutta jos se on pastöroitu?????? Kertokaa pliis pian, meinaan me grillataan illalla homejuusto-herkkusieniä, että uskallanko syödä niitä!
 
  • Tykkää
Reactions: Hepaliini
kiitos ADORA ja JENDDE vastauksista:) ilmeisesti se sitten on se 5+1 mutta terveyskeskuksessa laski viimeksi tasan 4 ja siittä eteenpääin laskenut nii tuohon 5+2 päästy:O no ovulaatio tais olla kyl aika oikeeskohdas eli täytynee vaihtaa tuo 5+1:teen:) eipä se paljoa muutu:D hei ja paljonkohan ne ultrat sitte yleensä maksaa:O?
 
Tea84 Muru, nyt koeta levätä ja olla stressaamatta, vaikka ei taatusti pysty olemaan panikoimatta. Mä toivon sydämeni pohjasta, että kaikki on hyvin! Suuren suuret voima:hug: Onko sulla miten paljon viikkoja nyt kasassa? Oletko ollut yhdynnässä, että voisiko johtua siitä tuo vuoto? Pidäthän meidät ajantasalla?

jendde Muista myös levätä ja jos yhtään tuntuu siltä, niin marssit lääkäriin heti, lupaathan!? Ei kannata jäädä yhtään miettimään kotiin, jos kivut ei ala pian helpottaa. Mutta toisaalta, kun vuotoja ei ole, niin se on jo hyvä merkki =) Toivottavasti kaikki menisi hyvin! Jaksuja sulle muru :heart:
 
Mulla olis edellisten menkkojen alkamispäivän mukaan alkanut tänään 7 raskausviikko, mutta ovis on mulla aina vasta kp23-26 paikkeilla, joten uskoisin viikkoja olevan kasassa vasta 6. Joku kyseli varhaisultran hintaa, varmaan vaihtelee kaupungittain ja myös paikasta riippuen. Mä meen 25.7. ekaan ultraan yksityiselle ja se maksaa 110e. Muistaakseni kelakorvauksen saa, jos viikkoja on väh.12 eli mä en tule saamaan vielä kelakorvausta.
 
kuumeilija Kiitos, mä yritän ottaa rauhassa :heart: Ja meinaan nyt tämän päivän seurailla näitä kipuja, että jos ei meinaa helpottaa niin vois käydä päivytyksessä tarkistamassa että kaikki on ok. Toivottavasti ei tarvii käydä ja kivut helpottais vihdoinkin. Oon kyllä paljon lukenu juttuja, että seuraavissa raskauksissa kohtu voi kasvaa paljon nopeammin ja kivut myös olla sitä luokkaa.

Noista juustoista, onhan niissä riski mutta tietääkseni tosi pieni riski. Kyllä mä söin yhtenä jouluna homejuustoa (aika paljonkin) kun odotin esikoista n. rv 11. Ja ihan elossa tuo lapsi näyttäis olevan. Kohtuudella voi mun mielestä syödä tollasia ja kunhan ovat pastöroituja.

mimma Tarkotatko varhaisultraa, että paljonko maksaa? Se tehdään yksityisellä ja maksaa jotain 100-150e. Sitten noi "tavalliset" ultrat, eli niskaturvotus ultra viikolla 12 ja rakenneultra viikolla 20, eivät maksa mitään muuta kun poliklinikkamaksun. En tiiä vaihteleeko se maksu paikkakunnittain, mutta täällä pk-seudulla se ainakin on n. 30e.

jende & salamatkustaja pokspoks 5+0
 
Heippa hei!

Kyllä on tekstiä. :)

Tervetuloa uusille ja onnea plussasta! Heti tarraan Rhondaan (toivottavasti muistan oikein) varhaisultran hinta Tampereella 53 Kelan korvauksen jälkeen, MISSÄ? Tuommosen hinnan määkin kykenen maksamaan. :D

Täällä kulutetaan aikaa töissä....
Olot on ihan hyvät, eikä juuri mitään oireita oo, tissit on vähän arat ja välillä masussa nippailee ja nivusia repii kun nousee jostain ylös. Rauhallisin mielin silti. Ruoka ei oikeen maistu.. Voi tietysti olla noi helteetkin.

Tea84 :hug: VOIMIA. Ilmottele miten kävi, kaikki täällä varmasti toivoo parasta! :heart:

Lare Hoh, meidän katti, vaikka on vasta vuosikas, ei kyllä suostu tohon matkustamiseen millään ilveellä vapaaehtosesti. Kaks ihmistä tarvitaan, että sen saa tungettua kuljetuskoppaan, eikä sekään takaa vielä mitenkään onnistunutta tulosta.. Ilmeisesti automatkustaminen on sille ihan helvetti.

Eipä tässä kai muuta, viikkoja kulutellaan, että kasaantuis pikkuhiljaa sinne "turvallisille vesille", vaikka voihan sitä sattua vaikka mitä ja missä vaiheessa tahansa, mutta jos vaikka oman mielenterveytensä takia olis ajattelematta sitten niitä.. :D

Naive ja Paavo 6+2
 
moikka!
pikainen merkkaus vaan,ollaan oltu koko päivä liikenteessä ja käyty kaverin pikkutytön 1-vuotissynttäreilläkin :)

TEAlle paljon voimia,toivotaan parasta :hug:

Jendde: otat nyt vaan rauhassa ja nakitat ukolle kaikki kotihommista lähtien ! :)


varhaisultra mäkin kattelin noita hintoja ja täällä helsingissä halvin ois Diacor,ja hintaa tulee kelakorvauksen jälkeen VAAN 64 euroa !! :p seuraava ois Femeda ja hintaa 74 euroa,riippuen tietty lekurista,koska nehän määrittelee itse hintansa yksityisellä..

mut kirjottelen myöhemmin lisää,mukavaa illan jatkoa kaikille ! :)

sunniee & vilperi 5+4
 
JENDDE:ju minä kyselin ja kiitos vastauksesta:) tää on vaan niin pienipaikkaunta et maksaa varmaa aiva hemmetisti..kai se on pakko odottaa sinne .12vkolle ku ei pahemmin nyt rahaa:(

Nyt on koko päivän kipuillu vattas:/ no ainaki jotai oireita:) ja nyt kauhee stressi raha-asioista..pitäis relata..
 
meillä on onneksi varhaisultra lapsettomuuspolin kautta vaikka luomuylläri onkin, tosin vasta elokuussa jolloin viikkoja varmaankin 9-10. kuitenkin. :)

onko täällä sukupuolineutraalia kasvatusta ajattelevia? voisi olla kiva jutella enemmän vaikka yksäreinäkin, tuntuu olevan niin pienet piirit siihen hommaan.

meillä on tosiaan ajateltu että kaikki ostetaan käytettynä, kuten itsellemmekin. vaunut tuli talon mukana ja ovat jostakin 70-luvulta, ihanat :)

me asutaan lapissa pienessä kylässä, ollaan kotona töissä (luonnonvara-alan yritys) ja 80m2 talo plus kaks kissaa. koira oli haaveissa mutta siirtyy varmaankin nyt kun tämä murunen ilmoitti itsestään :)
 
Kuumeilija: Tilasin sen dopplerin raskauskeiju.fi:stä. Tuossa linkki --> Angelsounds doppler JPD-100S kotidoppler +U
Eli oli tarjouksessa 39+toimituskulut. Ei oo mikään iso laite. Suunnilleen itkuhälyyttimen kokoinen se millä kuunnellaan+ kuulokkeet. Tuossa tuotteen kuvauksessa on että keskimäärin 12 viikosta eteenpäin vois kuulla sydänääniä, mut varmasti vaihtelee paljon eri ihmisillä et millon kuuluu. Jotku on saanu kuulumaan jo viikosta 7 eteenpäin. Aion kyllä kuunnella joka viikko että joko kuuluu <3
Kyselit nuista juustoista, niin mä oon kans ymmärtäny et pastöroituja juustoja voi syödä.

Napailua: Ystävän polttarit oli eilen ja morsmaikulle kerroin että vauva on tulossa kun kysyi, mutta muille en kertonut mitään eivätkä kyllä kyselleetkään. Oli tosi kivaa :) Sade vaan muutti hieman suunnitelmia, mutta eipä se haitannut. Häissä ajattelin juoda tuopista muutaman alkoholittoman oluen niin ei vielä lähtis jutut liikkeelle. Koska kun en polta ja juo niin onhan se syy aika selvä. Tekis mieli kertoa tänään molempien vanhemmille :) Pitää kysyä miehen mielipidettä kun se herää.

MM-11+ Repe 6+0
 
Laretzki
Rhonda Jouduin ostaa ne mammahousut koossa 44 :kieh: vähän meinasi pistää tunnon päälle. Kokoa pienempikin olisi periaatteessa mennyt, mutta aavistuksen verran liian tiukat olivat sitten kuitenkin reisistä, etteivät pidemmän päälle varmaan olisi olleet kivat, vaikka selkeesti löystyvää kangasta olivatkin.

Siihen tulisi T vielä ennen Z:taa, mutta Larekin riittää hyvin :)

kuumeilija Suomessa, kaikki KOTIMAISET juustot tehdään pastöroidusta maidosta, joten esim. Valion juustoja voit syödä aivan huoletta, myös sitä Aurajuustoa. Ulkomaalaisten juustojen kanssa saakin olla sitten hieman tarkempi, niissä ei välttämättä ole merkintää pastöroinnista.

Mun neuvolasta saamista vihoissa luki, ettei ns. pehmeitä juustoja saisi syödä (esim. raejuusto) mutta tosiaan, kaikki suomalaiset juustovalmisteet valmistetaan pastöroidusta maidosta, joten niissä ei hätää ole. Leipäjuusto ja pienten valmistajien kotijuustot (jotka luetaan pehmeisiin juustoihin) kuitenkin jättäisin ehkä syömättä. Näin vastaisin yleisen tietämykseni ja koulutukseni pohjalta. :)

ON. Eilen oli kiva illan viettopäivä, kun saunottiin ja uitiin partiokaveri porukalla. Apua muuten että tuntuu jo nyt hengästyvän ihan sika nopeeta, pelattiin meinaa 2vs2 beachia, ja jouduin (tai halusin juosta paljon, koska olisin halunnut kunnon peliä aikaan, kun muut ei oikein osannut) juoksemaan aika paljon, niin tuntui että ihan hirveän nopeesti jo hengästyi. Sama juttu oli uidessa, kun pienessä järvessä heitettiin ihan kunnon lenkkiä, niin tuntui kuin kunto olisi huonontunut ihan älyttömän paljon.

Lare ja Spyro 7+1
 
Hei! Mä ilmottaudun joukkoon tälleen nopeesti (ollaan juur lähdössä Särkänniemeen, ja mies ei tykkää jos jumahdan tähän. :D)!

Elikä täällä plussas maanantaina! Viikkoja olis nyt 5+6.
nenne89 22v la 5.3 ja esikoisesta kyse, synnäri TAYS

Kihlatun kanssa asutaan yhdessä, häät olisi 1.12.2011. Ihan vaan semmoset perus maistraattvihkiminen, jonka jälkeen kahvittelut jossain. :) Tampereella asutaan, itse käyn tällähetkellä töissä, mutta opinnot oli tarkoitus aloittaa syksyllä, täytyy katsoa joutuuko siirtään, vai saisinko henkilökohtaisen opintosuunnitelman..

Maanantaina olis aika aitten äippäneuvolaan. Jaiks.

Nenne ja maha-asukki 5+6
 
Tervetuloa uusille ja onnea plussasta! Heti tarraan Rhondaan (toivottavasti muistan oikein) varhaisultran hinta Tampereella 53 Kelan korvauksen jälkeen, MISSÄ? Tuommosen hinnan määkin kykenen maksamaan. :D
Jep, ja muillekin tamperelaisille ja lähiseudulla asuville tiedoksi, Koskikeskuksen Koskiklikikalla näin. Kävin edellisessä raskaudessa tuolla kans, ja mulla oli näköjään vanhat laput vielä tallessa tytön vauvapapereissa. Mukaan saa tuloksen kirjallisena ja ultrakuvan. Kävin näköjään silloin 8+4. Ja kelakorvaus tosiaan tulee. Muuten sitten kuuluu kaksi ultraa noihin neuvolaseurantoihin kaikille tamperelaisille, eikä niistä veloiteta mitään. Ne tehdään tuolla keskusäitiysneuvolassa
 
Hei.

Ötökkä taisi unohtaa ottaa tarrasukat jalkaan. Eilisiltana alkoi verenvuoto, joka jatkuu hyvin menkkamaisena. Joten tämä mamma kiittää ja kumartaa seurasta ja toivoo teille kaikille superliimaa tarrasukkien sijaan. :)

Aracia ilman ötökkää
 
Heippa!

Täältä ilmottautuisi uusi maalisvauvan odottaja mukaan! Plussa testattu ensimmäisen kerran viime torstaina ja perjantaina tehty uusintatesti. Digi odottaa vielä kaapissa, joten sen varmastikin tulen tekemään vielä myöhemmin varmistukseksi.

Kirskis, 25, LA 15.3, esikoinen

Olen tuolla esikoista yrittämään -pinossa ollut aikaisemmin juttelemassa, niin joku saattaa sieltä tunnistaa. Taustoista sen verran, että avopari ollaan ja ehkäisy jätettiin vuoden vaihteessa pois. Ensimmäinen tärppi kävi jo keväällä, mutta alkuraskauden keskenmeno tuli. Tästä raskaudesta ollut aika varma olo, vaikkakin hetkittäinen epätoivo nosti eilen päätään "entä jos"...

Oireina mulla on pahoinvointi, joka kestänyt jo parin viikon ajan. Onneksi ollut hetkiä, jolloin ei ole etonut! Lisäksi vessassa saa ravata, hengästyttää ja nännipihat on nyt suurentuneet. Otettiin miehen kanssa tänään kuvat minusta ja mittailin itseäni, niin voi seurata miten kroppa kehittyy.

Olen lukenut tämän koko pinon läpi tässä viikonlopun aikana ja ei kyllä tainnut mitään jäädä päähän :D Tai ainaki odottajat ja kuulumiset saattaneet mennä kovastikin sekaisin. Mitään vauvatarvikkeita ei ole meillä odottamassa eikä varsinaisesti kyllä ostetakaan mitään ennen kuin raskaus on turvallisilla vesillä. Tai ainakin nyt odotetaan sen viikon 7 yli... Jonkin verran tavaroita tullaan saamaan/lainaamaan/ostamaan lähipiiristä. Ja jos nyt törkeästi ensmmäisessä viestissä toivon, niin pino olisi kiva uusia joka kuukausi. Samalla voi seurata, miten kuukaudet vähenee ja meidän oma maaliskuu lähenee. Ai niin, neuvolaan en ole vielä soitellut. Ensi viikolla sitten. Varhaisultrastakaan ei vielä mielipidettä. Täällä on vain yksi yksityinen, joten hinta on pilvissä..

Kirskis 4+3
 
Aracialle halauksia ja tsemppiä!

Minulla vuoto väheni päivän aikana ja loppui illalla. Nyt ei ole tullut mitään joten kädet on kyynärpäitä myöten ristissä että Ihme on mukana! Kipuja ei ole ollut, joten... Stressi on aivan valtava! Mutta ollaan kuulolla, kiitos kaikille tsempeistä!:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: -Pätkis-
Heipat tutuille ja tuntemattomille! Osa on siis tuttuja tuolta kuumeilu- ja lapsettomuuspuolelta. :) Varovasti ilmoittaudun mukaan. Imoen, 33 v, toinen lapsi, TYKS/SAS, LA 14.3.

Ensimmäisen plussatestin tein jo tiistaina, olin jo viikon verran ollut melko varma että vihdoinkin onnistuttiin. Tiistain haaleasta viivasta edettiin torstain vähän vahvistuneeseen ja tämän aamun jo tosi vahvaan plussaan. Oireina ainoastaan rintojen arkuus ja ajoittaiset vihlaisut vatsassa. Ja nälkä + jano.

Meidän tausta tämän vauva-asian kanssa on pitkä ja kivinen. Yritys aloitettiin aikanaan syyskuussa 2008. Ensimmäisen plussan sain syyskuussa 2009, raskaus päättyi keskenmenoon rv 10+3 ja jouduin siitä kaavintaan. Toinen plussa tuli melkein heti perään tammikuussa 2010, mutta päättyi jo rv 5+ vuotoon, joka kesti lopulta 8 viikkoa. Sen jälkeen ei sitten tapahtunutkaan yhtään mitään. Kuukaudet vaan kului ja epätoivo alkoi kasvaa.

Tämän vuoden maaliskuussa sain lääkäristä lähetteen lapsettomuuspoliklinikalle, johon saatiin aika kesälomien vuoksi vasta elokuulle. Tämä oli käytännössä viimeinen mahdollinen kierto ennen tutkimuksiin lähtöä. Edellisessä kierrossa oli kemiallinen raskaus, jotain oireita oli ja haamuplussa tuli testiin, mutta vuoto alkoi pari päivää myöhässä. Nyt sitten vihdoin ja viimein saatiin plussa, johon ainakin yritän luottaa. Tuli tuliaisena New Yorkista. :heart:

Lyhyesti jotain muuta esittelyä: olen siis 33 v, mies on 36 v ja yhdessä ollaan oltu 5,5 vuotta, sitä ennen pari vuotta hyviä ystäviä. Minulla on edellisestä suhteesta poika, joka täyttää syksyllä 14 v. Aikaminen ikäero tulee siis. :D Haaveissa mulla on ollut kaksi lasta, mutta nyt tuntuu siltä että on tosi paljon jo jos saataisi edes tämä yksi joskus syliin asti. Ollaan kolme vuotta asuttu omakotitalossa, joten tilaa meillä on ollut vähän yli tarpeenkin. Perheeseen kuuluu lisäksi kolme kissaa, joista Imoen tuossa kuvassa.

Suurin huolenaihe mulla on tällä hetkellä se, että harrastan kahvakuulaa, ja olin treenaamassa ensimmäisiin kisoihini jotka on ensi kuussa. En tiedä nyt sitten, miten pystyn jatkamaan harrastusta, ehkä pienellä painolla se on mahdollista vielä, mutta kisatreeni pitää kyllä nyt lopettaa enkä voi osallistua niihin kisoihin. Mites mä sen nyt sitten kerron meidän seuran ihmisille? En nimittäin halua puhua kenellekään parhaita ystäviä lukuun ottamatta tästä ennen 12. viikkoa, on elävästi muistissa kun viimeksi piti ilmoittaa kaikille ettei mitään vauvaa tulekaan.

Olen ollut kesälomalla ja huomenna odottaa töihin paluu. On ihan kiva mennä kun tietää että mahdollisesti töitä pitää jaksaa vaan helmikuuhun saakka.

Olen lueskellut jo tämän viikon teidän juttuja ja ihanan aktiiviselta ketju näyttää. :)

Aracialle pahoittelut ja paljon voimia! :hug:

Imoen & Mantti 4+4
 
Hei kaikille! Tulin katsomaan, onko täällä jo ketju maaliskuisille, ja olihan se.
Ilmoittautuisin siis mukaan:
syysmama, 26 v, kolmas lapsi, OYS, LA 4.3

Vähän enemmän minusta; olen siis naimisissa oleva kohta tytön ja pojan äiti.
Asumme omakotitalossa peltojen keskellä, silti melko lähellä kaupunkia. :)
Raskaus on mennyt ihan hyvin tähän asti, tosin laamaannuttava väsymys vaivaa + pahoinvointi. Kertaakaan ei oo onneksi tarvinnu oksentaa, ku muistaa syödä koko ajan.

Kivan aktiiviselta ketju vaikuttaa, pitää lukea seuraavaksi ajan kanssa viestinne läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisenä valtavat pahoittelu Aracialle :hug:

Tea83lle paljon toivoa et pieni on vielä mukana ja olisi ollut harmitonta normaalia kk-vuotoa. Pidän täällä valtavasti peukkuja et kaikki menee hyvin d:)b

Tervetulotoivotukset myös kaikille uusille plussanneille, ihanaa ku meitä on jo näin paljon :heart:

”kuumeilija” ei me olla kerrottu oikein kenellekään. Mun tuleva kaaso tietää asiasta ja töissä oikein hyvä ystäväni, kenellekään muulle ei olla puhuttu mitään. Aluksi oli puhetta et ku lähetään nyt 16.7 kesälomareissulle kotikonnuille niin ois vanhemmille kerrottu, mut jotenki nyt tuntuu taas siltä et ei halua ees sanoa niillekkään. Ei me kyllä ruveta kieltämään, jos joku asiaa kysyy mut ite ei nyt toistaseksi olla vielä innokkaita tätä asiaa jakamaan.

Hieno juttu et sait nyt vakkaripaikan, onko se nyt koko ajan sitä yötyötä vai saatko tehä muitakin vuoroja? Sulla on kyllä nyt ollu roppakaupalla onnea matkassa, oon niin onnellinen sun puolesta :)

Tuosta oireilusta vielä. Hieman kyllä mietityttää ku täällä ei oikeesti tiiä mistään et oon raskaana, vähän epäilyttää onko tuolla ees nyt sit ketään. Ei turvota, ei tissikipuja, ei oikeestaan mitään paitti tuo vessahätä, juominen ja jatkuva nälkä ja pitkät yöunet ku väsyttää. Mut pitää vaan uskoo ja luottaa ku ei vuotoja eikä kipujakaan ole :) Torstainahan se selviää sitte… ehkä aavistuksen alkaa jänskättää ja pelottaa :/

Meillä tuo mies tulee varmaan kulkemaan mahollisimman paljon neuvolassa ja ultrissa, ei se halua jäädä mistään paitsi :) Ihan ekaeka kerran tunsin vauvan et missä se on joskus ennen 10 raskausviikkoa, kaverille ihmettelin et mikähän tuossa on ku siinä on joku hassu kutitus/tunne. Jälkeenpäin sit kaikki sydänäänet löyty sieltä ja vissiin istukkakin sielläpaikkeilla oli. Ihan niitä potkuja yms aloin ihmettelemään joskus rv 13 jälkeen ja päivä ennen pienen menehtymistä olin varma et se potki.

Nimi tulee siitä ku isi tykkää pikkuisesta Apinasta ja tuo aurinko tulee siitä kun tää raskaus on saanut mut hyvin aurinkoiselle ja hyvälle tuulelle :) Elä stressaa siitä nimestä, se tulee sit ku se tulee.. jossain vaiheessa se vaan iskee et tää se on :) Mä oon kans tosi ilonen et sain odotuspuolelle monta ihanaa persoonaa kaveriksi tuolta haaveilijoista, toivottavasti sieltä vielä muutama tulis perässä ;)

Nyt kyl oikeesti vähän jänskättää. Meillä oli perjantaina enää vuosi meidän suureen päivään ja käytiin sen kunniaksi tilaamassa mun vihkisormus lauantaiana :heart: En jaksas kyllä enää vuotta odottaa et saan tuon oman rakkaani omaksi miehekseni, on se niin ihana :heart:. Meiän historiasta voisin sen verta sanoa et mä tosiaan oon 28 vuotias ja mies on 34. Ollaan oltu yhdessä 8 vuotta ja kihloissa siitä vuoden verran. Esikoisen piti syntyä nyt syyskuussa, mutta pienen napanuora kiertyi rv15. Ollaan asuttu virallisesti yhdessä 4 vuotta, eka vuosi ollaan oltu vuosi samalla paikkakunnalla ja sen jälken 3 vuotta eri paikkakunnilla ja 3kk mä asuin espanjassa ja mies suomessa. Hyvin ollaan selvitty kaikista välimatkoista ja kommervenkeistä mitä meidän polulle on asetettu, ollaan tultu vaan aina läheisemmiksi :)


Memelisa & Aurinkoinen Pikku-Apina 6+1?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä