Maaliskuun muruset 2012

Toiveena juu ei mitään,ihmettelin vaan =)

Syöminen: mulla on tullu aivan kamala himo juustoon,siis ihan tavalliseen juustoon. voisin syödä sitä taukoomatta,käynkin vähän väliä jääkapilla höyläämässä pari palaa., nam :p


alkoholin juominen: mua kans harmittaa kun yks kaveri jo otti nokkiinsa kun en lähde baanalle,en halunnut vielä kertoa tästä joten sanoin vaan että joku toinen kerta,nyt meinataan olla ihan kotosalla vaan. ja siis,kaveri suuttui :eek: en ymmärrä,ei mulla oo tapana muutenkaa juosta baareissa,varsinkaan nyt kun on tuo vuoden ikänen lapsi jo ennestään.. joten ei voinu ylläri olla että saatan kieltäytyä.


Neuvolaan soittelin ja kysyin oisko mahdollista et ultrais,ja heillä ei kuulemma terveydenhoitajat saa käyttää ultrauskonetta :O noh,ei sitten.. sitten mie oottelen,tai meen ens viikolla varhaisultraan yksityiselle :D

sunniee & vilperi 5+3
 
Onnea kaikille uusille plussanneille!!!

Omaa napaa: Soitin äsken neuvolaan ja sain ajan 8+0 päivälle.
Aion mennä varhaisraskauden ultraan, en vain tiedä ennen vai jälkeen tuon neuvolan, mitäs mieltä olette?

Olo oli eilen todella väsynyt, kolme päikkärit ja silti koko yö unta palloon!
Ja kiukuttaa ja turvottaa... :(

Kiva lukea muidenkin mietteitä ja samanlaisia tuntemuksia!
Emme ole kertoneet vielä kuin parille ystävälle. Omalle äidilleni ja anopille pitäisi varmaan kertoa lähiaikoina, vaiko sittenkin vasta sittenkin varhaisultran jälkeen..?
Monella ystävällä ollut keskenmenoja, jotenkin jännittää tämä toinen raskaus enemmän kuin eka.
Tieto lisää tuskaa!

Mukavaa perjantaita ja viikonloppua kaikille maalismasuille!!
:)Kellukka 5+1
 
Toiveena: Nuihin viivoihin ei kyllästyis varmaan vaikka joka päivä testais, sen verran kovasti niitä toivottiin ja odotettiin :) Ja monta kertaa petyttiin.

Voi hitto mun pitäis jaksaa ruveta siivoamaan, mutta väsyttäis ihan hulluna. Eikä mieskään oo kaverina ku lähti eilen Iron Maidenin keikalle :( Mut oli se ostanu mulle onneksi tuliaisia jo :D

Mä oon kans tuota alkoholiasiaa miettiny. Huomenna on kaverin polttarit, mutta mä en pysty juomaan ku mulla on "antibioottikuuri päällä" :D Mut mitäs mä sit parin viikon päästä häissä huijaan? Lipitän salaa alkoholitonta ja hyppään sitte autonrattiin ja ajan kotiin, vai?:LOL:

MM+? 5+5
 
Laretzki
Naive Meillä on aina kissat matkustaneet tosi nätisti, nytkin selkeesti tykkäsivät junamatkustamisesta, vaikka koiria olikin osasto täynnä.


Joo, taitaa olla sellanen urakka sitten kun kunnolla pääsen koneen ääreen, että taidan vaan ihan suosiolla sitten hypätä viimeselle sivulle kirjottamaan kuulumisia. Koska ei ainakaan varmaan ole kommentteija mun tekstejä koskien kun en kerta tänne mitään ehdi kirjoittelemaan.

ON. On kyllä ihana päästä vähän niinkuin kunnolla lomailemaan tänne äidin grilliherkkujen ääreen. :D Saa nähä kuinka pahasti ehdin lihoa tässä ennen seuraavaa neuvolaa kun saa herkutella noilla grilliruuilla oikein kunnolla. Syöty jo porsaan grilliribsejä (joita saan uudestaan kun mies liittyy viikon päästä seuraamme) ja äiti luvannut vielä grillikanaa, pihvejä, lammasta...:p

Joku kenties voikin tuosta jo päätellä, että pahoinvointi on hiukan väistynyt. Aamuisin herätessä on paha olo, siihen saakka että saa jotain suuhunsa. Päivisin se ei kuitenkaan juuri enää iske *koputtaa puuta*. Sen sijaan päivisin iskee ihan hillitön nälkä, vaikka tunti-pari sitten olisi ruuan juuri syönyt...Noh, lomaillaan nyt ja kattellaan sitten taas terveellisempää sapuskaa kun päästään näistä hömpötyksistä eroon. On meinaa pikkusiskon rippijuhla herkutkin vielä edessä. Onneksi sinne on asuksi yhet mammahousut niin ei haittaa vaikka maha pömpöttäskin oikein urakalla. :LOL:

Lare ja Spyro 6+6
 
Moi!

Turvotuksesta on ollu puhetta ja mulla tänään ei menny farkkuhame enää päälle mikä mahtu vielä muutama päivä sitte, maha on tosissaan kasvanu ja tuntuu tosi turvonneelta..kävin sitte googlettaan tästä alkuraskauden turvotuksesta ja joku lääkäri oli vastannu näin: Välillä voi tuntua, varsinkin alkuraskaudessa, ettei mikään mahti maailmassa saa pidettyä painonnousua kurissa. Hormonaaliset tekijät aiheuttavat turvotusta, ummetusta, rintojen kasvua ja verimäärän lisääntymistä raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Raskauden edetessä painon nousu muuttuu ehkä vähän loogisemmaksi ja sitä pystyy hallitsemaan syömistä kontrolloimalla. elikkäs melko lailla normaalia tää vissiin sit on vaikka tuntuu et miten pidät vielä muutaman viikon raskauden salassa kun maha on niinkö ilmapallo :O

Katjuska ja toukka 5+0:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Täällä myös turvotus iski tänään valloilleen! ajattelin että jos ottais kuvaa ja laittas teidän kauhisteltavaksi :popcorn: en sitten kuitenkaan JAKSANUT! :D Mun olo on ollut nyt kaks päivää niin tukala!!! tuntuu ku kuolemaa tekis. :( vellova olo ja heikotus. pystyssä ei voi olla. tuntuu ettei vaan jaksa. mun pitää koko ajan imeskellä jotain suolaista. meetvurstia oon imemällä syönyt. muuta ei oikein voi. tämä on siis jotain ihan kamalaa!! apua

anteeks omanapaisuus., ny eivaan pysty!!!! :x

NinnaN ja 6+5??? kö
 
Tänään varattu ajat ultraan ja neuvolaan. Ultra on 25.7 ja tuntuu että sinne on vielä ikuisuus. Ensimmäinen neuvola aika annetaan täällä vasta viikolle 9 ( itselläni silloin 9+3), kauhean pitkälle menee. Onneksi netistä saa paljon tietoa ja onneksi tosiaan on tuo varhaisultra.

Turvotusta on melkoisesti, vatsa on kuin jalkapallo. Olen odottanut että vatsa olisi normaalikokoisempi niin saisi kuvan tilanteesta ennen raskautta, mutta näyttää olevan turha toivo : /
Vihlontaa on edelleen vatsalla ja hyvä niin. Kun vatsaa ei ole vähään aikaan vihlonut niin alkaa ajatella, että onko kaikkki kunnossa. Pahoinvointia ei ole onneksi ja olen koittanut juoda riittävästi.

Asun maalla omakotitalossa avomieheni ja 2 koiran sekä 2 kissan kanssa. Vaunujen ostosta en ole vielä edes haaveillut. En uskalla ostaa mitään isompaa vielä, jos tämä kuitenkin menee kesken.

Hepa ja Sintti 5+0
 
Hei taasen!

Mulla myös parin viikon päästä tulossa kaverin häät ja mietin pääni puhki, että mitä teen, kun ei oikeasti kukaan usko, jos tulen autolla sinne. Sitten rohkaistuin ja tein päätökseni ja soitin morsmaikulle ja muille kavereille, että nyt on näin... toisaalta se oli sillain helppoa, kun kaikki tiesivät, että toivotaan vauvaa. No, jos jotain sattuu, onpahan myötäeläjiä sitten. Tosin osalta tuli sitä mieltä pahoittavaa kommenttia, mistä aamullakin valittelin. Olen jo leppynyt :D

Varasin varhaisultran 8+1, mutta voi olla, että perun sen vielä. Hinta oli niin katossa, toisessa paikkaa olisi ollut pari sataa ja tämä paikka sit reilun satasen. Minusta sekin on aika paljon. Neuvolankin varasin, se on 2.8., kun on ollut niitä diabeteshommia, niin halusi nähdä ajoissa ja sitten pitää kuulemma varata niitä jotain seulontoja. Olin jo ihan unohtanut, että sellaisia kaikkia on...

Ollut muuten hyvä päivä, jaksoin oikein mustikassakin käydä muksujen kanssa, mutta iltaa kohden tuli vähän huono olo, taisin syödä liian myöhään. Turvottaa edelleen, vaikka olen jättänyt perunan ja suolan kokonaan pois. Ei tunnu auttavan yhtään, taitaa olla ihan se ja sama mitä syön? Painokin on toukokuusta noussut 3 kg, mutta siinä taitaa olla grillimakkaralla vähän osuutta asiaan :D vaikka syönkin niitä lihapitoisimpia, mutta eikai niitäkään kuulu kovin montaa syödä :D Kamalasti tekisi mieli homejuustoja ja olen niitä jonkin verran syönytkin, kun katson vaan, että ovat kotimaisia ja pastöroituja. Vaikka kai se voi listeria niistäkin tänä päivänä tulla. Toisaalta voi se tulla monesta muustakin asiasta, jos on tullakseen...

Sunni tuli mieleeni, että ettet vain odottaisi kaksosia? Minulla on tullut vähän itseni kohdalla sellaiset ajatukset, kun tuo maha on niin kovin paljon enemmän turvoksissa kuin edellisistä. Yritän ajatella, että johtuu varmaan siitä, että on eri mies, mutta voiko oikeasti oireet olla näin erilaiset. Kun ei minulla ole koskaan ollut näin huono olokaan...

Jaahas, kai sitä voisi alkaa perjantai-illan viettoon :D tosi railakkaasti istua nakotan soffalla ja syön xylitol-pastilleja...

Hauskaa illanjatkoa,

Viivi+Tiuhti
 
No niin, nyt ne tissit kipeyty :D Tätä olen odotellutkin. Ensimmäisiä konkreettisia oireita edellisistäkin. Ihan auton turvavyökin tuntui ahdistavalta tissien päällä, auts.

Mulla turvottaa vain iltaisin. Aamulla on ihan littana maha ja iltaa kohden pallo. Verenpaine on alkanut ilmeisesti laskemaan, normaalistikin arvot on luokkaa 116/70, raskauksien aikana laskee alle sadankin yläpaine. Joka taas aiheuttaa huippausta.

Syömisistä, tuosta homejuustosta sanotaan siinä neuvolasta saatavassa Vau -kirjan Odotus kirjasessa että homejuustoja saisi syödä, mielellään vain mahdollisimman tuoreina ja tietenkin pastoroimattomana. Eli ehdotonta kieltoa ei olisi. Mä oon alkanut miettiä kahvin juomista, kun suositus olisi 1-2 kuppia, mulla menee tällä hetkellä 4 :ashamed: tosin se tulee varmasti jäämään kokonaan pois kunhan pahoinvoinnit alkaa.

Niin ja pitäiskö tässä alkaa syömään jotain vitamiinejakin?! Entäs foolihappoa? Huomaa että en todellakaan ole sisäistänyt tätä raskautta vielä :D

Nyt nuggumaan. Pitkä ja työntäyteinen iltavuoro takana. Onnittelut vielä hyviä ultra uutisia saaneille!

Adora 4+6
 
:) Samoja aatoksia taas kaikilla.
Minun tekisi mieli kertoa jo kaikille, mutta kai on vain pakko odottaa, edes eka ultraan.
Viikon päästä tulossa kauan kaipaamani juhlat ja sunnittelen jo nyt viinin kippaamista kukille ja salaa mehun juomista yms. :)

Kävin tänään apteekissa ja ostin Multitabs raskaus & imetys-monivitamiineja. Minut on niin peloteltu foolihapon tarpeella alkuraskaudessa, että orjallisesti napsin noita vitamiineja :) Ostin myös e-epa ja dha- kalaöljykapseleita. Niitä napsin myös edellisessä raskaudessani ja sain aikaan ihanan lapsukaisen, joten varmistellaan taas :) Vaikka syönkin kalaa tosi paljon, koska olemme lihaton & kanaton perhe.

Tänään tissit olleet todella pinkeät ja arat ja niitä nippailee aivan kuin maito nousisi... Toivottavasti tuunailevat vasta niitä tiehyitä :) Maha on järjettömän turvonnut! Kamalaa, ei voi mitään, sen kanssa on nyt sitten elettävä!

Huomenna suuntaamme veneellä rannalle koko aamupäiväksi, sitten päikkäreille kotiin ja jotain kivaa iltaohjelmaa, ihanaa!

Onkos täällä muita kellä synnärisairaalana on KYS?
Iloista loppuiltaa toivottelee Kellukka ja rojahtaa nyt sänkyyn!
 
Päivitän:) ompas hauska perjantai ilta:/ yksin pienes kämpäs tv tä katellen ja kulta armeijas kiinni:(
Hei voiko nuo ja raskausviikot olla eri vaikka olis sama La riippuen kierron pituudesta? kiitos jo valmiiksi vastaajille:)

Mimma & piskuinen 5+1 :heart:
 
Myöhäistä iltaa kaikille :) Olen ehtinyt melkein päivittäin käydä lukemassa, mutta palstalle kirjoittamiseen ei ole tuntunut olevan sopivaa hetkeä. Väsynyt ja turvotusta poteva odottaja täällä kans. :D Toista odotetaan, esikoinen on jo isompi, reilu 3 v. Ei ollut ihan itsestään selvää, että lähdetään toista yrittämään, kun ollaan vähän varttuneempia ;) Mutta ihanaa, että tässä jamassa nyt ollaan. Puoli vuotta meni, ja esikoisestakin raskauduin helposti, joten vähän toivoinkin, että näin kävisi, mutta yllätti tietenkin iloisesti. Menkoista laskettuna olis viikkoja just 7+0, mutta tikuttelemani myöhäisen oviksen perusteella on kyllä vähemmän, ehkä 6+0. Laskettu aika menee siten maaliskuulle. Sain nyt silti neuvola-ajan jo ens viikolle, ja meinasin varhaisultraan mennä joko samalla viikolla tai sitten seuraavalla. Mä vieläpä kävin kysymässä mitä lysti maksaa isolla yksityisellä lääkäriasemalla, niin kelakorvauksen jälkeen itselle jää maksettavaksi 53 euroa. Enkä pidä tuota summaa isona. Että aika isoja hintaeroja, jos jossain maksaa reilusti yli satasen? :( Loppuraskauden ultra tuolla maksaisi 150,- mutta se onneksi kuuluu Tampereella neuvolan tarjontaan. Synnyttämään meen TAYSiin eikä mitään synnytyskammoa ainakaan tullut, vaikka oli kaikkea pientä alkuhankaluutta.

Larezkille (tuliko oikein) mun just piti kommentoida, että mun käynti HenkkaMaukassa oli just ihan samanlainen, eli ostin kertaheitolla kesähousuja koossa 42, vaiks koko 40 olis ollut se oma :D Kohta olis mammavaatteidenkin hankinta ajankohtaista, niin saanko utsia missä koossa ostit ne valkoiset mammacaprit? Mä myin aika paljon mamma- ja vauvavaatetta pois sitä mukaa kun ei enää tarvittu, mutta kyllä kaapit silti pursuaa. Jotain uutta, tosin mahdollisimman paljon käytettynä, haluan hankkia tähän raskauteen ja uudelle vauvalle :heart: Tilanne lähtöpainon kanssa on huonompi kuin viimeksi, niin ei välttämättä nuo vanhat mammavaatteet vältsi mahdu päälle, olis kyllä kamalaa: / Tässä raskaudessa tarviin itsekuria enemmän, kun oon aika herkuttelija, eikä viimeks ollut pahoinvointia. Yli 10 kg en haluais painon nousevan.

Päivittäjälle isot kiitokset tän joukon luotsaamisesta :flower: Mun tietoihin tulee siis LA 3.3.2012 Rhonda74 37 TAYS 2
 
Viimeksi muokattu:
heei Rhonda ja tervetuloa odottavaan joukkoomme:) mä en uskalla viä ees uneksia mamma vaatteissta ehä sit ku vatta alkaa kasvaa tai ku eka ultra ohi:D hei niin ja pitääkö ultra varata ite vai voiko sen varata ekan neuvola käynnin yhteydes ja maksaako se? Minä vain tää taas kukkuilen:D

mimma & piskuinen 5+2:heart:
 
Tervetuloa uusille :)

Mää käyn joka päivä lukemassa jutut, mutta harvemmin ehdin kirjoittaa..

Esikoinen on kalat ja seuraava tulee olemaan myös:) Olisko se sitten rauhallisempi versio tuosta kun esikoinen on kyllä aika tempperamenttinen :)

Mä en ymmärrä miksi oon niin kamalan skeptinen tän raskauden suhteen. Koko ajan pelko takaraivossa että jotain vialla ja yritän ajatella jos on niin sitten on. Ehkä sitä pelkää enemmän kaikkea kun ensimmäistä odottaessa. kun tietää mitä odottaa :)
No, ens ke on ultra! Siis varhais. Hinnaksi tulee 50€ ei pahis. Sen jälkeen kun näen mahd.sykkeen ja että kaikki ok ja oikeissa paikoissa niin huokaisen helpotuksesta ja soittelen aikaa neuvolaan.

Mullahan oli aika ikävä th viime raskauden alkutaipaleella ja teinkin sitten valituksen kyseisestä henkilöstä. Oli aika epäasiallinen ja tyly tyyppi. esimerkiksi. "mistäs me sulle löydettäisi vielä töitä kun ethän sinä mitenkää voi elättää lasta nuin pienillä tuloilla." ja sitten olin käyny neuvolalekurilla vkolla 9 ja oli käynti sitten tämän henkilön luona " siis eikö lääkäri kuunnellu sydänääniä, kuka lääkäri sulla oli, minkänäköinen"( kun en muistanut nimeä) jne utelua ja arvostelua. Mun käsittäkseni sillon vielä ei alettu kuunteleen kun mahd. niitä olis saanu vielä kuuluviinkaan ja turhaa olis mua huolestuttanu sillä asialla.
Sain sitten th vaihdettua ja oli kyllä aivan ihan vanhempi rouva joka oli söötin hajamielinenkin :) Tämä alkuperäinen neuvolan th sitten aina mulkoili kun törmättiin neuvolassa..
Enkä siis ole turhan nipo vaikka tuosta vois ymmärttääkin, mutta raskaushormoonit ja tyly/halveksiva käytös ei tehnyt hyvää mulle.

Mä oon kans niin rantapallo että pakko ollu pitää jo mammacapreja kun kaikki housut painaa ikävästi. Eilen illalla oli aika inhat juilimiset ja repimiset. Kuvotus vaan yltyy, vielä ei oo tarvinnu halata pyttyä.

Kaveri laitto eilen viestiä et haluanko dopplerin lainaa ja arvaatte vastauksen :D

Syön raskausmultivitan lisäksi gefiluksen maitohappobakt. ettei hiiva yms iske niin helposti. Viime raskaudessa oli kolmeen otteeseen emätintulehdus tai sitten se sama ei koskaan hoitunut lääkkeellä. Synnytyksen jälkeen loppu se sitten.

Kaunista kesäpäivää kaikille :)

H ja mörssäri 5+6
 
Eilen kävin ultrassa. Sikiöpussi ja ruskuaispussi siellä näkyi, ei vielä alkiota. Todennäköisesti siis ovulaatio ollutkin myöhemmin. Vastasi eilen viikkoja 5+4, tarkentuu sitten kontrollissa joka on vajaan parin viikon päästä. Pelottaa ihan kauheesti että jos ei sittenkään näy mitään. Eipä auta kuin odotella... Merkkaan tuohon viikot nyt kuitenkin vielä niinkuin olen ne itse laskenut ja tarkennan sitten kontrolliultran jälkeen.

Hauskaa viikonloppua!

nan-nan-naa 6+1
 
mimmalle vaan nopeasti :) Raskausviikot lasketaan aina samoin, ei vaikuta kierron pituus. Kierron pituus vaikuttaa siihen mistä lähtien viikkoja aletaan laskea. Neuvolassa lasketaan raskaus aina 28 päivän kierron mukaan. Mutta jos laskee oikean kiertonsa mukaan esim. 32 niin raskausviikkoja aletaan laskea tavallaan 4 päivää menkkojen alkamis päivästä. Normaalisti kun menkkojen alkamis päivä on 0+0. Selventikö yhtään? Käytännössä siis jos sama laskettuaika, viikotkin pitäis mennä samaa tahtia! Eikös meilläkin mimma pitäis olla sama laskettuaika ja mä en saa viikoiks laskettua kuin 5+0 tänään, kun sinä taas olit laittanut 5+2..

Sitten ultrasta. On todella harvinaista että saa neuvolan/terveyskeskuksen kautta ilmaisen alkuraskauden ultran. Siksi moni käy oma kustanteisesti yksityisellä lääkäriasemalla ultrassa alkuraskauden aikana, jotta varmistaa kaiken olevan hyvin. Kannattaa kysellä sitten neuvolasta kun soitat sinne aikaa miten teill käytännöt menee.

Meillä muuten saa neuvolan kautta alkuraskauden ultran, se on n. viikoilla 8-9. Siksi en varaile yksityiselle ollenkaan ultraan aikaa.

Adora rv 5+0 (jos nyt oikein osaan laskea)
 
Huomenta kaikille!(aamupäivääkö se on jo)

Täällä yksi rantamursu kanssa turvotuksineen, voi kuinka noloa..
Täällä tuskailen lähinnä näiden päivien kanssa; tässä kohtaa näillä näppäimilla on aikasemmat raskaudet keskeytyneet. Digi näytti eilen kuitenkin kauniisti pienen arvonnan jälkeen tukevasti 3+.
Mää tunnustan, kävin kolmella eri kirpparilla vain sen takia että saan ostaa pieniä vaatteita tulevalle :saint:
Iso kysymys: Juokseeko muut jo pisulla jatkuvasti? entä yöt? tuntuu että istun jatkuvasti siellä ja yöllä n. 5 h nukkumista ja herään aamuyöstä pissalle ettei rakko halkeaisi!

Meillä on kohta matka ulkomaille, oliko siellä muistettavaa mitä välttää ja mitä voi syödä?? jos siis joku on käynyt raskauden aikana ulkomailla??!!

No en osaa minäkään viikkojani laskea saati päiviä. ovis oli takuu 17.6. joten siitä laskien olisi 5+3 ja jos neuvola laskee olisi 5+5 vasta, vasta. nää päivät hiljaa kidutta mua, kun on niin kova stressi ettei vaan tulis taas km:eek:a....

No jos mursu nyt menis vaan rakennuksille tontille niin olis muuta ajateltavaa :whistle:

Kengu
 
Mä kans voisin hypätä mukaan tähän ryhmään =)
Plussanin tossa reilu viikko sitten, LA olis 2.3, ainakin mun laskujen mukaan.
Oireina ei vielä muuta ole ollut kun rinnat arat ja pientä kuvotusta sillon tällön.
Tää ois nyt sitten toinen lapsonen.

Mun päivitykset vois laittaa näin

Jenduka84 LA 2.3 ja satks
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on nyt todella apeat mietteet.. Aamusta alkoi vuotaa kirkasta verta, jossa mukana muutama hyytymä. :'( Kipuja ei ainakaan vielä ole, mutta nyt ei auta kuin odottaa ja toivoa että kyytiläinen pysyy mukana. Toivottavasti viikonlopusta selvitään tiistain varhaisultraan..:'(
 
tea84 Voi että, toivotaan et kaikki on hyvin kuitenki siellä masussa.
Mä käyn sitten ke siellä ultrassa :)
Mulla oli esikoisen aikaan välillä vuotoja. Yleensä petipuuhien jälkeen kun ärsytti vissiin limakalvoja ja oletettujen menkkojen aikaan.
 

Yhteistyössä