Maaliskuun muruset 2012

maalismamma: painoa tuli 17 kg ekassa raskaudessa,mut kaikki kyllä tippui parissa viikossa..

sairaalakassi,mun mielestä ei tarvii muutakun hygieniatarvikkeet ja kotiinlähtö vaatteet itelle ja vauvalle.. mulla oli viimeks kaikkea mahdollista mukana ja en tarvinnut mitään :D ei siellä oikeesti kerkee keskittyy muuhunkun ihastelemaan vauvaa <3 ja tietysti KAMERA ! on ehdoton
 
kamalasti taas juttua täällä =)

Mä olin reipas ja soitin neuvolaan ja menen jo keskiviikkona jolloin plakkarissa hurjat 4+5, enpä ole koskaan ennen neuvolassa näin ajoissa käynnyt ja jos kyseessä olis tavisraskaus niin varmaan taas venyttäisin ajan varaamisen yli 10 viikkoon. Viimeks melkein unohdin, että neuvolassakin pitää käydä ja sain soitettua ajan vasta 11+5 viikolla ja jäi sitten ne verikoe seulat ottamatta kun ajanvarauspäivä oli torstai ja neuvolassa kävin perjantaina jolloin ei noita veriseuloja oteta ja sitten olikin jo viikkoja liikaa maanantaina ottaa niitä veriä. Ihan kauheesti ei harmittanut kun ei ole muistakaan raskauksista veriä seulottu. Silloin ei siis ole ollut moista seulontaa tarjolla, lapsethan mulla on iältään 16-6v. Tässä raskaudessa meinaan osallistua kaikkiin seuloihin kyllä kun kerrankin olen ajoissa liikenteessä :) Meillä on yksi sairas lapsi jolta nyt tutkitaan geenejä mitokondriotautiepäilyn takia ja jos voin lapsen tältä tyttäreni sairaudelta välttää niin raskainmielin olen valmis keskeytykseen. Tosin normaaleista kromosomitesteistä ei tyttärelläkään löydetty mitään joten voipi olla vain, että aika näyttää.

Äitiyspakkaus: en ota, en tykkää yhtään! Edellinen pakkaus oli musta paljon kauniimpi ja sen olisin ottanutkin, mutta muutamasta viikosta jäi silloin raskaus uupumaan. Makuupussin yritän sitten jostain hankkia kun sen olen säästänyt muiden lasten pakkauksista.

Paino on noussut raskauaikoina hyvin vaihtelevasti. Ekassa peräti 28kg ja seuraavassa 12 ja sen jälkeen on tullut 10-4kg. Ylipainoa on kertynyt jonkin verran ja bmi huitelee jossain 28 luokkaa joten nyt ei passais kauheesti massavarstoja kerryttää. Liikuntaa harrastan lähinnä koirien lenkityksen muodossa vaika kuntosali jäsenyyskin on, mutta kun on tuo sairas neiti ja häntä ei kuntosalin lastenhoitoon huolita niin sinne pääsy on sitten aina aika hankalaa. Ja kohta on sitten luvassa lepoa moneksi kuukaudeksi toivottavasti jolloin liikunta rajoittuu tasan wc:n, jääkaapin ja sohvan/sängyn välillä. Kauheet patenttisysteemit on suunnitelmissa kuinka saatas mut kotonakin makaamaan vähän pää alaspäin ettei kohdunkaulalle tulis yhtään ylimääräistä painetta, mutta vielä ei ole ratkaisua asiaan löytynyt. Tarvinee varmaan ostaa mulle oma punkka olkkariin johon tuunataan toiseen päähän korotusosat.

Tuntuu jotenkin tyhmältä aloittaa tämä raskausvöyhötys jo nyt, mutta kun se vuodelepo on fakta niin pakko alkaa halimaan pikaisesti tavaraa.
 
Hip Hei Naiset!!! tänään pärähti RASKAANA 3+ testiin eli tässä olen tyrkyttämässä itseäni seuraanne :) laskettuaika 1.3..tai niin no,mulla kierto vaihdellut nyt viimeks 34pvä,sit 32,sit 28 eli laskin sitten ton 32 mukaan..

en meinannut millään uskaltaa testata kun ennen juhannusta tein negatestin ja harmitti niin paljon.tänään kuitenkin olin jo aika varma että plussa tulee,oi,mä olen nyt niiiiiiiin onnellinen,vaikken edes tajua vielä.niin siis olin aika varma et jotain mahassa on kun meillä oli vähän aamuherkkää miehen kanssa :whistle: niin mua sattui asennot mitkä ei normisti satu.onks muilla havaittu tälläistä?

Tällä hetkellä olen kotona pienen esikoispoikani kanssa,hän täyttää kk päästä 1vuotta :heart: äidin rakkaasta tulee taapero. Minä olen 28v ja mieheni 30v.Asustellaan omakotitalossa kaksi kissaa seuranamme. Meillä on esikoisen syntymän jälkeen toinen saanut luvan tulla kun tulee,mutta nyt ei meinannut kuulua ja tämä oli oikeastaan viimeinen kierto mistä oli tultava jos tulee kun sitten mun ois tarvinnut lähteä töihin tammikuussa..onneksi ei nyt sit (toivottavasti) tarvitse ja saa nauttia raskaudesta kotona.

täytyy tulla huomenna kirjottelemaan lisää.nyt lähden nukkumaan ku mies lähti keikalle |O joo,yks oire on jääääääärkyttävä väsymys koko ajan.

Onnea meille kaikille maailman ihanimmasta asiasta,pus

ainiin,pitäiskö mut päivittää listaan kolibro,28,LA 3.1,toinen mussu, sairaala vielä auki?!

niin ja vielä piti kysyä tosta sairaalasta,että tiedättekö saako synnyttää missä sairaalassa haluaa.kun mun kuuluis synnyttää kanta-hämeessä mut haluaisin hyvinkäällä...?!
 
sunni
Ite testasin viikko sitten digillä sen 2-3 ja päätin etten tuhlaa rahojani toiseen digiin.

Kauhee on tää väsymys. Koko päivän tuntunu ettei saa itteesä potkittua hommiin,vaikka ihan järkyn kiire päivä duunissa olikin :s Ihan sai niska limassa paiskoa töitä ja sehän se sit taas aiheutti niitä repimisiä :s

Mulle on alkanu jo löytyy inhokki ruokiaki,ihme, ja sit suosikkeja, esim kermassa haudutettu uunikala oli eilen viedä kielen mennessään,vaikka koskaan en oo kalasta välittäny, ja keitetyt uudet perunat oli äsken pop. Yllätyin eilen kun sain digivaakani henkiin, ei painoa ole tullut yhtään 3 viikon aikana.

No koirien kanssa kyllä tulee ahkerasti liikuttua ja töissä myös on fyysistä niin ei pääse lihomaan,vaikka nyt on tullut vähän tätä ahmimista jo.


Joo, tosiaan ku kysyin seulonnoista, niin tarkotin verikoe+ultra, kun ite hetken mietin eilen että jos osallistuisin vain ultriin. Ja mitä se lapsivesinäytteen onkiminen käytännössä tarkottaa? Neulallako ne sen ottaa, kun siin luki jotain et kesken menon riski on tyyliin 1 sadasta..liikaa sekin yks. Ja sit mietin et haluunko elää tiedon kanssa monta kuukautta jos joku vaika sanooki ulrassa et täs on jotain epäilyttävää,mut ei osais sanoo varmaks, vähän ois pilalla koko raskauden ilo :(
Miun pitäs vissiin pe neuvolaan se osata jo sanoa. damn.

eka kertalaiset: meinaatteko ostaa mammavaatteita vasta sitten kun alkaa entiset vaatteet puristamaan?
 
KOLIBRO: Oliko se siis 1.3?? :D

SUNNI:Minä en ole ekakertalainen, mutta en aio ostaa mammavaatteita, uskon et mun tänhetkiset menee koko raskausajan :), farkut kaikki lantiomallia ja mulla ei kiloja tuu koskaan jalkoihin tai peppuun. vatsan tukiliivit kyllä tilasin jo, sillä ne auttaa mahan pysymään kuosissa ja palautuu kauniimmaksi raskauden jälkeen.

SONSKU: ei ole kyllä kivaa toi kohdunsuun heikkous :(. koskas sinulle ne ompeleet sinne kohdunsuulle laitetaan?

Me lähdemme muuten huomenna illalla mökille, joten päivityksiä en välttämättä joka päivä saa tehtyä, tai riippuu siitä miten kone ja yhteydet siellä toimii :).
 
Viimeksi muokattu:
Laretzki
Toiveena Mulle napsahti suoraan Claerbluehun se 3+ silloin kun se juhannusviikonloppuna lauantaina tai sunnuntaina tein. Mutta tosiaan, ihmekö tuo kun periaattessa mun paikka olis helmikuisis :D

sunni Mä tosiaan huuto.netistä koetan huutaa yhtä mammavaate pakettia, jolla varmaan sit aika hyvin pärjäisi koko ajan. Ihan siitä syystä, että tosiaan pillerien lopetus nosti ilmeisesti painoa, ja omat vaatteet kinnaa jo nyt. Varsinkin kun mulla tää turvotus on ihan tajutonta. Vaatteet päällä näyttää suht inhimilliseltä, mutta autapa armias kun eksyt sovituskoppeihin. :headwall:. Päällepäin ne kuitenkin näyttää niin normivaatteilta, että sama vaikka niitä pitäiskin heti kun vaan siltä tuntuu. Mä oon meinaa sen verran mukavuuden halunen, etten ehdoin tahdoin viitsi tunkeutua vaatteisiin jos ne ahdistaa.

Ja mä oon kanssa ymmärtänyt että se lapsivesi otetaan jollain hillittömällä neulalla ja oon jo nyt sitä mieltä että ei kiitos minulle.
 
Kn071, tuli ihan oikein iät :D Sain tosiaan esikois tyttäreni 15-vuotiaana. Neiti täytti viime viikolla 10v, itse täytän sitten syksyllä 26v. Mieheni ei ole itseasiassa esikoisen biol. isä, mutta ollut esikoisenkin elämässä 8 vuotta. Eli olemme kerenneet miehen kanssa olla yhdessä sen 8 vuotta :) Kuopus on sitten mieheni biol. lapsi. En vain koskaan jaksa näitä biologisuus asioita selventää, kun ei se meille merkkaa mitään; isä kuin isä ja lapsi kuin lapsi :D
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja mimma]
sunni
pikkuviikinki mistä tilasit sen tukiliivihässäkän?
kaveri vinkkas viime vkolla et on myös myynnis semmosii housujen jatkoosia tohon sepaluksen kohtaan tms, mulla kans vino pino matalavyötäröisiä farkkuja, luulis et ne menee aika kauan, sit kotona tykkään pitää ihan jotain lökäpöksyjä ka lenkillä kans menee jotain löysempää housuu, mut masupaitaa varmaan pitää hankkia sit joskus. Ite oon aika pessimistiluonne, niin en siks uskalla hankkia vielä yhtään mitään..ettei tuo huonoo onnee tms.. :s

juuei mie kans sanon ei kiitos niille neulanäytteille... ultrat vaan ja sillä siisti.
Huomenna on aika työterveyshoitsulle,kun mulla on ns. arvelluttava työ,niin mietitään työseikkoja... kaveri sitä mieltä et miun pitäs työn takia päästä erityisäitiysvapaalle,mutten usko että ikinä antaisivat sitä.
En kehtaa kertoa täällä missä ammatissa olen,kun sit jotkut taustailijat saattas arvata kuka olen,kuitenkin anonyyminja tahon viel pysyy. no ehkä vainoharhasuutta nytten kyllä :DDDDheh elkää pitäkö ihan kahelina :D
 
Ohoh, kylläpä tänne tulee paljon juttuja! :)

Ihan kauhee väsy, äsken vetäsin tollaset kevyet 4h päikkärit.. Joka päivä otettava ainakin yhet kunnon päikkärit. Eli aika selvä raskausoire sekin. Nyt päikkärien jälkeen alavatsaa alkoi taas sattumaan.. Menis nyt ohi kun ei ole mitää kivan tuntusta :/

Paino Esikoisesta tuli 22kg. Jospa tässä raskaudessa vähän vähemmän..

Nimet Mä oon innokkaana miettiny nimiä ja yrittäny miehelle ehdotella kaikenlaisia, mut tolle ei kelpaa MIKÄÄÄÄÄÄÄN. Sama juttu se oli esikoisenkin kanssa! Nyt mä oon ehdottanu ihan kaikki maailman kalenterit nimistä, ruotsin nimet ja koirienkin nimet, eikä mikään kelpaa. Taitaa tästä lapsesta tulla Nimetön.

Mistäs muusta sitte vielä oli juttua.. Niin hirveesti tekstiä ettei pysy kärryillä :)
Noh, taidan lähteä jatkaa unia ja palata sitten huomenna.. :wave:
 
Heippa, mahtuisinko minäkin vielä mukaan? Kolmas lapsi toivottavasti tulossa, la 4.3 alustavan tiedon mukaan. Olen 34-vuotias ja synnytän TAYSissa :)

10 kk toivottiin tulevaksi ja vyöhyketerapian jälkeen sitten natsasi, taustalla PCO-tyyppiset munasarjat. Molemmat aiemmatkaan lapset eivät ole saaneet alkuansa mitenkään turhan nopeasti, mutta kuitenkin suhteellisen, minun mittapuussani ;) toinen on 4 ja toinen 2,5-vuotias.

Maha on kovasti turvoksissa jo, mikä hieman ihmetyttää, ei se näin aikaisin ole aikaisemmin ollut. Syömistä tarkkailen diabeteksen pelossa, edellisestä siihen sairastuin. Normaaleja mahakipuja ollut, mutta ei mitään pahoinvointeja sen kummemmin, ei ole kyllä ollut aiemmistakaan. Turvotukseen juon vadelmanlehtiteetä, olen muutenkin sellainen hmm vaihtoehtoihminen ;)

Tuossa hieman lueskelin aikaisempia, niin itse olen polttanut melkein 20 vuotta, mutta jokaisen raskauden aikana, ja osin imetyksenkin, olen ollut polttamatta. Päätös on ollut tavallaan helppo; minun lapseni eivät tupakoi. Mutta täytyy myöntää, että näin aluksi tahtoo hermo olla hieman tiukalla välillä :D

Minunkaan kuopukseni isä ei ole aikaisempien lasteni isä, mutta kuten joku sanoikin, lapsi kuin lapsi, isä kuin isä :D Olemme tunteneet toisemme kuitenkin jo yli kymmenen vuotta, joten mikään päätä pahkaa miehen vaihto ei ole kyseessä.

Painoasioista piti sanoa, että ekasta nousi paino n. 16 kg, toisesta diabeteksen vuoksi vain 5 kg ja nyt sitten jännään, että kuinka vähän saan nousemaan, että välttäisin tuon ikävän taudin. Minulla on lievää ylipainoa jo näin lähtiessä, joten paino on ehkä helpompi saada kuriin. Tosin paino taitaa osin johtua tuosta PCO:sta.

Hellettä odotellessa,
Viivi+Tiuhti 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia ! =)

niistä vitamiineista: mulla on multivitan raskaus ja imetys vitamiinit käytössä

tänne kyllä tulee niin paljon juttua että ei pysy perässä :D

neuvolasta: unohdin eilen varata mut tänään yritän muistaa.. kuinkahan pitkälle se eka kerrta meneekään.. viimeks tais olla 7+5 viikolla neuvola kun pitää ajoissa ne ultrat varata jne.

ON: ihana kuvotus heti aamusta,vatsassa heittää häränpyllyä ja silmissä sumenee.. :( ja siis oikeesti,onko muilla kauhee nälkä heti kun saa silmät auki? tuntuu että voisin syäd hevosen aamupalaksi :D

sunniee ja vilperi POKS 5+0 :heart:
 
sunni
Joo, on kauhee nälkä!! Siitä oikeestaan eka aavistin oonko raskaana, kun ennen en pystynyt mitään syömään moneen moneen tuntiin heräämisen jälkeen, nyt sit on heti nälkä kun silmäsä avaa.


huh kun väsyttää lähtee töihin, tuli nukuttuu vähä huonosti.


Sunni & Rusinapulla
 
Toiveena joo pitäisi saada. Ovat kyllä monipuoliset ja P&T verrattuina omasta mielestä paremmat. Isompi kuomu ja alhaalla olevallakin oma. Meillä on tällä hetkellä Oran vaunut ja hyvin kulkee lumessa, mutta pakko saada kääntyvillä etupyörillä olevat ehdottomasti. Ehkäpä meillä olis sitten jotkut lenkkeilytuplat erikseenkin vielä.

Tänään käyn hakemassa raskaus ja imetys multivitat :)

Täällä vatsakipu hellittänyt ja kun kn varovasti kokeilin niin on noussut paljon ylemmäksi ja kovempi :)

Tästä taitaa tulla siivouspäivä :)
 
Kohdunnapukasta: aiemmin synnyttäneet,onko teillä kohdunsuu täysin kiinni? siis jos ootte kopeloinut sitä niinkun minä |O mulla se tuntuis olevan vähän raollaan edelleen,meneeköhän ollenkaan kiinni kokonaan,silti on kova ja ylhäällä mut aukinainen vähän.. luulenpa että sisäsuu on sii kokonaan kiinni,mut tuo ulkosuu auki vähän..
 
:wave:

Tervetuloa Viivi76 :)

sunniee On mullaki hirvee nälkä aamulla :D mutta ei vaan mikään maistu.. Pitää odotella ainakin tunti että kehtaa jotain suuhunsa laittaa. Muuten voi tulla samaa vauhtia ylös :D

ON: mä en tajua tätä väsymystä! Vois nukkuu vaikka kuukauden. Nukuin eilen ne pitkät päikkärit ja niiden jälkeen menin melkeen heti takasin nukkumaan, eli jonkun 13h nukuin. Ja silti väsyttää |O

jende & salamatkustaja 4+3
 
Mä en tiedä tosta kohdunnapukasta kun en oo kokeillu. En mä varmaan osais tulkita sitä edes oikein vaikka kokeilis :D Eikös se uudelleen synnyttäjillä voi hyvinki olla vähän auki. Tai siis se ulkosuu. Vaikka en mä noistakaan paljoa mitään ymmärrä.
 
Laretzki
No niin, nyt on sitten eka neuvola takana ja lasketuksi ajaksi annettiin 25.2. Verinäyte otettiin ja pissanäyte pitää huomenna käydä kipasemassa labraan.

Kaikista eniten vituttaa se, että toi mun paino nousi niiden pillereiden lopettamisen jälkeen (kyllä, valitettavasti se meidän vaaka onkin oikeassa) joten tällä mun nykysellä painolla BMI on 26, joka meinaa sitä saakelin sokerirasitusta, kun aikasemmin mulla on ollut BMI 25, joka olis ollut vielä hyvä. Ei valmiiksi kyllä jo yhtään inspaa toi.

Muuten ei oikeestaan yhtään mitään vielä. Seuraava lääkäri aika saatiin 1.8. ja silloin kuulemma voidaan kuunnella jo sydänääniä! Ja siitä sitten hieman eteenpäin niin tulee olemaan ultra. Saa vaan nähä kun osuu kouluviikoille että miten sen kaa tulee sumplittua...

Lare ja Spyro 6+3
 
Heissan taas!

Näköjään aamusta ehtii hetken käyä naputtaan tännekkin kun on oikein reipas..

Eri raskauksien oireista..
Mulla ollut oikeestaan kaikista raskauksista suunnilleen samoja oireita, mutta eri tasosia..
Pahoinvointi on vaihellu. Pienimmästä oli kaikista kauheinta ja ehkä esikosta tai keskimmäisestä pienintä.
Tällaset "kumpi tulee" jutut on ollu joka kerta erilaisia.. Ei enää niinhirveesti muista noista kahesta ekasta.
Raskaudet olen oikeestaan kaikki tunnistanu väsymyksestä, röyhtäilystä, hengästymisestä jne normijutuista.

Vaunuista olette jo puhuneet
Mulla on kierrätyksestä ostetut jostai 70-luvulta tai vanhemmat olevat ihan mahtavat vaunut joita oon jopa meijän 2v:lle käyttäny vaikka alkaa olla vähän pienet hänelle. Aiemmin oli kirppikseltä ostetut jotku 80-90-luvun vaunut jotia esikolla käytin. Sitten kun esikolla ja keskimmäisellä on ikäeroa 1v9kk niin huusin Huutonetistä tuplarattaat. Ihan sellaset 2000 luvun jotku emmaljungat.
Mutta ikinä en oo ajatellu uusien ostamista..
Me ollaan vähän tällasia vanhan perään..
Itse yritän tyyliäni saada fiftari tyyliin pikkuhiljaa. Eli kohta kellomekot heilahtaa ;)
Ja ostettiin just 50-luvun talokin. Meillä ei ole uusia kalusteita kuin toinen sohvista ja pinnasänky, jonka senki mielelläni vaihtasin johonki wanhaan!
Mies myös itse tehnyt paljon kalusteita.

Nälästä
Täälä kans tuntuu että nälkä ois vähä väliä..
Eilenki söin kaks lautasellista uusiapottuja kera raejuuston ja kurkun ja tietenki PALJO voita!!!
Mentiin sitten kyläileen niin siellä jo tuntu että nälkä tulee vaikka ruokailusta ei ollu tuntiakaan.. =(
Ja sitten vielä kun tekee mieli kaikkea suolasta rasvasta jne eli ROSKARUOKAA..
Kasvishampurilaisia on menny viikonlopun aikana kolme kera kahen cheddarjuustosiivun,kurkun,sinapin, ketsupin, salaatin ja kastikkeen.. :p
Vielä oiski yks hamppari kaapissa.....

Viivi76
Mulle möivät esikon odotusaikana vadelmanlehtiteetä "käynnistämään synnytystä" ja suositus oli että 2vkoa ennen la alkais juoda... Ja persilja oli toinen mitä sanoi että voi leivän päälle laittaa..
Eli aika jännä jos sit' voi myös alkuraskaudessa juoda..

Painonnousut
Ekasta paino nousi n 13kg ja yli puolet jäi jo laitokselle. Ekasta lopen jäi 1kg painoa lisää.
Tokasta paino tais nousta jotain 15kg ja siitäkin n puolet jäi laitokselle ja jälleen 1kg jäi pysyvästi.
Kolmosesta paino nousi jotian 18kg :whistle: ja aika hyvin jäi jo laitokselle,mutta kesti ehkä kauemmin saaha pois.. Tästä herrasta jäi sitten pysyvästi 2-3kg.. Painoin ennen esikkoa 46kg ja olen 161cm. Nyt paino sahaili siinä 50-53kg. Viimevkolla kun kävin puntarilla niin paino oli 53,5kg..

Nimistä
Meillä jotain on valmiina,mutta vähän ois kinaa siitä että kumman ehotuksia kuunnellaan. Minä olen kuulemma päättäny kaikki edelliset.. :whistle: Mähän oon vaan keränny listan kivoista nimistä joista MIES on saanu sitte kutakuinkin valita minun pienellä ohjeistuksella :D

Päikkäreistä
Minä en pysty ottaan päikkäreitä vaikka kuin väsyttäs. En osaa enkä todellakaan edes ehdi =D
Mutta ei se mitään. Saapahan sitte yön nukkua kunnolla =D

Mutta nyt taidan alkaa syömään äkkiä ja sitte pihalle kossien kans kun alkaa villiintyä meno!

Jälleen hyviä vointeja ja tarrasukkia!!!
 

Yhteistyössä