Maaliskuun Muruset 2012 *Syyskuussa*

Huomenia vaan! ja POKSPOKS

Täällä herätty jo puol 7 kun mies kolisteli ympäri taloa töihin lähtiessään :mad:
Onneksi tänään kuitenkin tekemistä :) Ajattelin alkaa väsäämään niitä kummi-joulukortteja, eilen kävin tiimarissa hankkimassa kaikkea mukavaa :) Saa myös pakata kun tänään lähdetään reissuun mun siskon perheen kans toisen siskon perheen luo :) Määränä hakea vaunut sieltä Kemistä ja ostaa turvakaukalo (Taidetaan nyt päätyä siihen Graco logico S) Sitte Ikeaan, josta mies ei ole niin innoissaan :D
Eilen sain TAAS vaihteeksi myös lisää vauvan vaatteita, joten myös ne sais perkata :)

POKSPOKSPOKS
kn&mauri 18+0

• Tykkää
Reactions: Hopea
mm-11, mulla ei oo hierojasta ku yks kokemus. joten mä en oikeen osaa sanoa että millanen hieroja pitäis varata ku niitä on kaikenlaisia? mikä ois paras? klassinen hieronta? urheiluhieroja? kuumakivihieroja? eks pidä olla monta hoitokertaa et auttaa?? :)

MM-11 Mun vakkarihieroja muutti pois ja kynnys hommata jostain joku uusi on suuri, nyt varsinkin kun on raskaana :( Kuulostaa hölmöltä, mut mut...

-ruska- sä olet ajoissa korttien kanssa! Tosin mä näin eilen yhden tulevista kummeista, eikä oltu nähty kuukauteen, niin mun oli NIIIIN vaikea olla sanomatta sille :p Kun meinasin kans kallistua noihin kortteihin... Ehkä mäkin vois jo askarrella, niin sit ei niin tekis mieli pyytää kummeja jo!

Bambi Yleensä sanotaan, että alle 10 hoitokertaa olis yhtä tyhjän kanssa... Mulla kyllä on niin, että ykskin kerta jo helpottaa, mutta jos seuraavaan kertaan on yli 2vko, niin siihen mennessä on jo juntturassa. Yritin joskus, että kävin kerran viikossa, (joo-o, tuntui lompakossa!) mutta sitten tuli tauko ja niskat taas juntturassa. Mulla on taipumusta tähän siis muutenkin, nyt vaan joko on pahempi tai sit tuntuu vaan pahemmalta, tiedä häntä.

Meillä ei ole vieläkään mitään laatikostoa vauvan vaatteille/tavaroille :S Mies on meillä se sisustusvastaava, mulla ei oikein ole silmää, niin semmosen hommaaminen on hänestä kiinni. Kiire ei kuulemma ole, kyl sen kerkee. Ja tiedän, että jos en potki sitä nyt, niin samaa hokee rv 39 :D

Hei, silloin urputin täällä oluen juonnista, niin täytyy tänne nyt jotain positiivistakin kertoa :) Meillä on 2 viikkoa arkisin käytetty vain muutama I-olut <3 Viikonloppusin sitten ei muutoksia olekkaan tapahtunut, mutta keskusteltiin asiasta, että jos arkisin pystyy himmaamaan niin hän "saa pitää" viikonloput äippäloman alkuun asti. Sitten valmistaudutaankin siihen, että koska vaan voi olla lähtö. (siis oluen juonnin kannalta, haluan, että hän on täällä ajokunnossa). Ja tosiaan, hän hyväksyi sen, että jos ei ole ajokunnossa lähdön hetkellä, hän ei ole tervetullut ollenkaan sairaalaan. Tosin sanoi, että mahdoton ajatus, hän alkaa sitten äippäloman alussa mehulinjalle. <3
Ei mun pitäis urputtaa, mulla on kuitenkin mies, joka loppuviimeks ymmärtää ja hänen kanssaan on helppo puhua.

Mariaja & Tyyppi 14+4

Bambi: Joo ihan normihieroja on varmasti ihan hyvä niinkuin Ruskakin sanoi. Mä käyn kerran kuussa hierojalla, mut jos on oikeen jumissa niin sitte käyn melkein heti perään toisen kerran että saa paikat kunnolla auki. Et voi olla että joudut käymään pari kertaa peräkkäin ennen ku kunnolla auttaa, mut onhan se ihanaa olla hierottavana :)

Mariaja: Tiedän tunteen, se on vaikeaa lähtee oudolle hierojalle. Mun on kans pitäny välillä käydä muualla vakkarihierojan ollessa mammalomalla, mut ekan kerran jälkeen se tuntuu jo tutulta :) Kiva että sun mies on ryhdistäytynyt! :)

HIEROJASTA: miulla on maanantai aamulle, mut mie epäilen pahoin että nää miun tänn hetkiset lihaskivut niskanalueella ja naamassa johtuu flunssasta, ja hieronta ei silloin ole hyvä... mie kävin neuvolassa kovan päänsäryn takia ja nappailin kaksi päivää panadolia tehostetusti ja se kyllä autto.Meen ihan klassiselle hierojalle se hieroo miut istualtaan sillä on ihan sitä varten semmoinen tuki johon saan rennosti nojata.

RAUTA: ensimmäinen tabu otettu...oon niin väsynyt ja voimaton mutta se voi liittyä myös liikkeellä olevaan flunssaan. Katsotaan miten mahan käy en ota heti aamusta enkä varmasti tyhjään vatsaan aloitan yhdellä tabletilla. TE KETKÄ OLETTE JO ALOITTANEET MITEN NOPEASTI OLO ON KOHENTUNUT ?

KAURATYYNYlöytyy sain sen esikoisen vauvakutsuilta :) mut just nyt en tiiä yhtään missä se on eilen iltana koski alavatsaan ja selkään niin kovin et hieman jo pelästyin mut pari rankkaa päivää takana ja keho vaatii lepoa ja kipu se on varmaan tehokkain pakotus keino saada miut lepoon, se kauratyyny on ihana laittaa alavatsalle/alaselälle hartioilla se ei miulla ole tuonu vastaavaa hyötyä ja jos niskoissa tulehdusta lämpö on vaan haitaks edistää tulehdusta niin kuin saunakin.

Ihan vain arkisiin asioihin... illalla tyttäreni valitti kurkkukipua ja aamulla heräsin kun poika yski pahan kuuloisesti, voi olla että meidän viikonloppu menee sitten potiessa muttaen laita vastaan mehut on niin pois etten jaksa tehdä mitään, huomenna ajattelin kyllä lähteä käymään kirppareilla jos itselle ja lapsille löytyis jotain kivaa, anoppi puheli et vois haluta lähteä mukaan jos sen ottais maksu mieheks. On rahat taas niin tiukilla et en laittais yhtään vastaan...

Mukavaa viikonlopun alkua :heart:

Eipä ihmeempää kuulu tännekään, tuntuu jotenkin niin oireettomalta, että ihan kuin ei raskaana olisikaan.

Mitään aamupahoinvointia ei ole ollut enää pariin-kolmeen viikkoon, mutta jotkut hajut etovat edelleen voimakkaasti. Muun muassa kiinalainen ruoka! Pitää pidättää hengitystä, kun menen aina parin sellaisen ravintolan ohi. Muitakaan oireita ei oikein ole, paitsi minullakin selkä ja hartiat jumissa, tosin se on ikuisuusongelma. Hierojalla olen käynyt, mutta siitä on lyhytkestoisesti apua. Kauratyyny ja venyttely auttaa, samoin mies hieroo selkää ja hartioita iltaisin. Väsymystä on edelleen, mutta siinäkin pahin jo mennyt ohi.

Omaa napaa: Keskiviikkona oltiin juhlistamassa miehen synttäreitä (ja vähän hääpäivääkin myöhässä) eräässä hyvässä ravintolassa kolmen ruokalajin illallisella, voi nam! :p Vaikka käydään ulkona syömässä ehkä kerran kuussa-parissa, ei ihan harrasteta noin pitkän kaavan mukaan syömistä kuin ehkä kerran vuodessa. Pitää nauttia nytvarastoon, kun vauvan synnyttyä moinen tuskin onnistuu pitkään aikaan! Ihan mielellämme kyllä opettaisimme vauvankin tottumaan ravintoloihin, vähän "parempiinkin" sellaisiin, mutta luonnollisesti sellaista nyt voi ajatella vasta sitten kunvauva varmaan lähempänä vuoden ikää tai jotain.

Tänään lähdetään anoppilaan viikonlopuksi kun mies pääsee töistä, joten voi olla vähän hiljaiseloa viikonlopun minun osaltani. Vähän mielenkiinnolla odotan, aivan varmasti anoppi ja appiukko ovat jotain jo vauvalle hommanneet, koska ovat niin tohkeissaan jo nyt. Ei siis todellakaan tarvitsisi mitään hommata, mutta vähän arvelen, että jonkinlainen body työnnetään kainaloon jossain vaiheessa. ;)

Viikonloppuna poksuu jo rv 18, huh huh kun aika menee nopeasti! Tasan kahdenviikon päästä on ultra, jännittää nyt jo.

Ihanaa viikonloppua kaikille, aurinkoisia ajatuksia! =)

Vaniljarinkeli ja hajuherne 17+5 :heart:

• Tykkää
Reactions: ItäHki
Niin ja ai niin, tietääkö joku, voiko tänne lisätä oman viestin loppuun allekirjoituksen, että tuollainen Baby Ticker (tuo aikajana) näkyisi jokaisen viestin lopussa? Yritin katsoa noita asetuksia, mutta en löytänyt sieltä sellaista... tosin mä en tod. ole mikään tekniikan ihmelapsi, joten voi olla, etten vaan huomannut. Se piristäisi näitä viestejä ulkoasullaan kivasti. =)

Täällä taas verenpaineita nosteltu :/ Eilen illalla hulahti ihan reilusti verta... pien panic iski -äkkii dobblailee sydänääniä -ne kuulu ihan ok. Sit aamulla kuuntelin vielä uusiks ja edelleen kuulu ihan hyvin, ja vuotoo tuli lähinnä sellasta kuivaa ruskeeta ja pyyhittäessä. Mä en nyt oikein tiedä ku periaattees kaikki kai hyvin kun sydänäänet kuuluu mut silti ahistaa suunnattomasti! Ja tiedän et jos äippäpolille soittaa ni tuomio et jos ei kipuja tai runsasvuoto ei jatku ni seuraillaan...
Ahistavaa!!! Tää on nyt 4.kerta ku vuoti mut edelliset kerrat joskus ennen viikkoa 10. Mietin et pitäsköhän soitella neuvolaan ja kysyy et tarviiko tehä tai jättää tekemättä jotain..
Onks tää vika raskaus tarkotuksella jotenki sellanen et kaikki menee vaikeimman kautta ettei vahingossakaan haaveile enää yhestä!! :confused:

pikkumökö + pesusieni 15+6

ja niin raudasta (meni toi edellinen niin omanapailuks :ashamed: ) Mä syön -tai söisin jos muistaisin- obsidania joka ei kyllä koskaan oo hbtä mihinkään nostanu (siis muissa raskauksissa) ja tässä raskaudessa jo ekassa neuvolassa hb oli 107 et alusta asti on pitäny syödä, ja tokaan tippu viel siitä vähä. Tytön aikaan söin jotain poretablettirautaa joka sit autto kyl tosi hyvin..

Huomenia!

Neuvolassa kävin ja kaikki hyvin sekä minulla että vaavilla. Pienen syke 150. Itselläni painoa tullut + 1,5 raskauden alusta, eli ihan ok. Rautakuuri alkaa nyt mullakin, hemppa oli tippunut 114:ään. Mulle on Retafer sopinut hyvin, joistakin muista merkeistä vatsa meni joko kivikovaksi tai muuten sekaisin.

Voi pikkumökö, toivottavasti verenvuotosi on harmitonta. Kurjaa! Onneksi varsinainen vuoto loppui lyhyeen. :hug: Olit jättänyt eilen sen linkin niistä kantopussukoista. Ja muistui mieleeni, että aiemmin olin itsekin miettinyt sitä Shelter fleece -pussin hommaamista, varmasti ihana talvella, ja niin söötti. Mutta nyt kun tulee kevätvauva, niin tuo cotton-versiohan voisi olla oikein passeli! Vähän googlettelin, niin monet kehuivat oivaksi autonistuimeen, mutta hankalaksi kantaa. Hmm.

Julkistamisesta olette puhuneet. Me ollaan kerrottu läheisille sukulaisille, ystäville ja kavereille ja töissä olen kertonut omalle porukalle jo aika aikaisessa vaiheessa sekä esimiehelle np-ultran jälkeen. Töissä asia ei ole pysynyt salaisuutena, mutta eihän tämä nyt mikään salaisuus olekaan. FB:ssä ajattelin julkaista vasta "syntymäilmoituksen".

Kaikille mukavaa alkavaa viikonloppua! Ulkona on ihana ilma! Pysyispä koko viikonlopun! Tänään lähdetään mun töiden jälkeen ystävän ja lasten kanssa sienimetsään. :)

Ja ainiin, tänään vaihtuu viikko. Nyt 16+0. :heart:

Viimeksi muokattu:
Moi vaan ja poks 16+0 :p

Pööpis- hyvä linkki toi H&M:n linkki. Taidan tilata itselleni tuollaisen :)
HULLUT PÄIVÄT ALKAA ENS VIIKOLLA (voisko sieltä löytyy hyvii tarjouksii..)
Ruska ja muut RAUDAN käyttäjät:
Mulla oli hempparit 107. OBSIDANIA suositteli neuvola-täti.
On auttanut 2 päiävässä! En pysty nielemään niitä kapseleita, joten ohjeiden mukaan otan vain rakeet sieltä sisältä :) HUOM!! Pitää ottaa tyhjään mahaan, niin vaikuttaa (rauta-aineet imeytyvät paremmin) Kannattaa lukea pakkausseloste.
Ihania masuja! Laitan huomenna taas omastani päivityksen.
Ihanaa et on perjantai. Kohta perjantai-pullaa syömään!
itähki,coco 16+0

Laretzki
Joo, mä olisin kanssa samaa tuosta raudasta sanonut kuin ItäHki, että tyhjään mahaan, ei maitotuotteiden kanssa eikä niiden nauttimista pariin tuntiin ennen tai jälkeen ottamisen. Ja appelsiinimehun nauttiminen raudan kaa auttaa imeytymistä, kun C-vitamiinin kaa tykkää imeytyä paremmin. Ja nestemmäiset versiot imeytyvät vielä paremmin kuin tabletit. Itellä ei vielä tarvetta Hb oli 124 viimeks (edellisellä kerralla tosin päälle 140 että aika roima pudotus) mutta oon sitten esim. pinaattilättyjä syönyt raudan saamiseksi.

Itsekin pitäisi varmaan hieroja varata, selkä on ollut ihan älyttömän kipeä tässä tällä viikolla. :/

Lare ja Spyro 18+6

Toi on just noissa raudoissa tosi huono ku pitää ottaa tyhjään vatsaan et auttaa ja sit ku ottaa tyhjään vatsaan ni alkaa sattuu mahaan :/ mulla ei oo kipuja niistä tullu mut se on lähinnä tää muisti miks en oo niitä ottanu....

vielä vartti neuvolan soittoaikaan...... ei oo ollu pitkä aamu onneks...

Pööppis
nanniga Mulla on ollut noita yöllisiä vatsakramppeja nyt viikon. On ollut joskus aiemminkin,kauan ennen raskautta,joten en yhdistä suoranaisesti raskauteet tuota, mutta on erittäinkin inhottavan tuntuista. Monesti mulle tulee toi kramppi kun herään yöllä pissalle ja tuun takas sänkyyn ja koita nukahtaa uudestaan,ja vaik äkkinäisesti käännän kylkee niin se voi tulla ihan siitä se kramppi. Kestää 10-15 min ,kun rentoutuu uusiks niin sit häviää.
Mites siellä muut, onko teillä yöllisiä vessassA ramppaamisia??

Soitin äsken tonne teratologiseen tietokeskukseen just äsken. Kysyin tosta sirdaludista, mulle kun sitä on määrätty aiempiin niskaongelmiin.
No eka sanoi ettei suositella. kyse vanhasta lääkkeestä josta ei ole nykyaikaisia testauksia. Että suositellaan ulkoisia paikalllisgeelejä kipuun ja tulehduskipulääkettä ja fysikaalista hoitoa. No sit sanoin varovaisesti,että olenko nyt vaurioittanut sikiötä,kun otin viime yönä puolikkaan tabletin kun oli niin paha jumi niskassa, sanoi että näillä viikoilla EI, että jos satunnaisesti ottaa, ei siitä ole vaaraa. Ja tämä tieto helpotti, sillä jos tää niska vaivaa jatkossa,enkä sen takia pysty nukkumaan, otan toistekin sen puolikkaan. Sanoi ettei ole kuullut sikiömyrkyttyksestä, mutta on keskushermostoon vaikuttava lääke. MUTTA että ei satunnaisesti aiheuta sikiölle vaaraa.
Hieronnasta joku puhui, mut täytyy nolona myöntää,etttä mulla ei ole varaa hierontaan :( Yks kerta kuitenkaan kun ei pelasta tätä tilannetta kuitenkaan :s Menisin,jos ei olisi taloudellisesti tiukkaa nyt.

Hitsi että on upea ilma!!! Pitäis ehkä mennä ajamaan nurmikko viimeistä kertaa tänä vuonna ja lähteä koirien kanssa metsään.

KIITTI muuten tuosta magnesiummaito vinkistä, täytynee ostaa kun seuraavan kerran käyn kaupungissa/apteekissa. Täältä perämetsästä kun ei viiti joka päivä kaupunkiin ajella :)

AURINKOISTA SYYSPÄIVÄÄ LEIDIT JA VAUVAT <3

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voi luoja mikä järjestelmä!!! ensin soitto neuvolaan, ja puhelu ohjautu tyypille joka ei ees tienny et sille ohjautuu neuvolanpuhelut... no se sit kuitenki oli suht ajantasalla ja sano et saikulle tarkistuttaa ku viikoilla 15-16 saattaa äkillisiä keskenmenoja tulla.. no sit soittoo äitipolille... "kaikki puhelinvastaavamme ovat varattuina..." aaaaargh!! vartin koitin päästä läpi.. sit ku pääsin läpi ni mulle ilmotetaan et meillä on toi soittoaika tossa vartin päästä et soitteletko sit...aaargh!!! Anteeks ku häiritsin teiän kahvitaukoo!!!

Voi pikkumökö, toivottavasti (ja todennäköisesti onkin) on vaaratonta! Joka kerta se vaan säikäyttää.

Mullakin on paljon niskat jumissa, yksi hyväksi (ja halvaksi) todettu kotikonsti on jumppa. Sammakkouinti- ja nyrkkeilyliikkeitä esimerkiksi. Pelkkä venyttely ei mua auta, vaan veri on saatava liikkeelle. Hieroja on enemmänkin luksusta, se on täällä aika kallista enkä raaski käydä.

Rautaa oon syönyt heti rv 12 eteenpäin, mulla on jatkuvasti alhainen hB ja sen kyllä huomaa. Nyt varsinkin kun en oo pahoinvoinnin takia pystynyt syömään kunnolla, niin heikko olo on usein.

Rakenneultraan tuntuu olevan älyttömän pitkä aika, kolme viikkoa ja kun en tunne liikkeitä, niin välillä alkaa usko loppumaan et onko siellä enää ketään hengissä. Paha olo on vähän helpottanut, toivottavasti lähtis pois kokonaan.

Supistuksia on välillä öisin, stressistä selkeästi, onneks uni on ruvennut maistumaan vähän paremmin. Välillä nukun kuusikin tuntia yhteenmenoon.

Järkky nälkä (yleensä aina näin lounaalla, sitten illalla ei teekään enää mieli syödä), pitänee lähteä lounaalle.

Viola ja pikkuinen 17+4

Pööppis Voisko ne vatsakrampit olla suonenvetoja? Mulla oli joku sellanen ja kysyin siitä neuvolassa niin epäili suonenvetoa ja suositteli magnesiumia. Sit niistä niskoista, niin jos ei oo varaa mennä hierojalle, niin laita miehes hieromaan, sietää vähän hemmotella :) Ja vielä yöllisistä vessassaramppaamisesta, niin joo, pitää käydä kerran-pari yössä. Tosi ärsyttävää ku välillä saa ootella että nukahtaa uudelleen.

Pikkumökö Toivottavasti pääset pian tarkistuttaan että kaikki on kunnossa, huoli on varmasti kova, mutta toivottavasti aiheeton :hug: Jaksuja!

Mun kohtu kasvoi aamulla varmaan parin viikon satsin kerralla, ku oli ihan jumalattoman kipeä vajaan tunnin ajan! Säikäytti ihan! Tai ainaki luulen et oli kohdun kasvusta johtuvaa, vaikka supistuksetkin kävi mielessä. Ihan tuolla alavatsalla oli se kipu ja niinku ois kohtu kramppaillu. Saatto hetkeksi välillä hellittää ja taas kohta jatkui, ja veti nivusiin asti. Onneksi meni ohi. Kuulostaako eidän mielestä kasvusta johtuvalta kivulta vai suppareilta? Mulla ei oo aavistustakaan miltä supistusten pitäis tuntua. Eikä tartittis kyllä vielä tässä vaiheessa tietääkkään ainakaan omakohtaisesti :/

Heipat!

Reissusta kotiuduttu ja nopeasti selailin teidän jutut läpi. Puolet jo unohdin mitä piti kommentoida, mutta tässä nyt jotain...

Ihan ensiksi iso :hug: Kengumammalle. Rakas kokemus sinulla takana.

Voima:hug: myös Pikkumökölle. Toivottavasti pääset jonnekin näytille ja kaikki on hyvin. Onneksi sydänäänet kuuluvat.

Raskauden julkistaminen: Faceen en laita mitään. En muutenkaan siellä ole kovin aktiivinen. Ne keille ei ole kerrottu, huomaavat kyllä kun mut näkevät. Masu ei jätä enää mitään arvailujen varaan :)

Olenkohan mä joku poikkeus, kun mulla ei Hb laske raskauden aikana. Tai ei laskenut ainakaan edellisessä, enkä usko sen nytkään laskeneen. En siis osaa sanoa mitään tuohon rauta keskusteluun.

ON:
Aivan ihana ja rentouttava reissu takana! Mikä parasta, oli ihanaa nähdä kuinka tyttökin nautti silminnähden joka hetkestä. Pahoinvointi pysyi kaksi päivää poissa ja iski voimalla vasta vikana yönä reissussa. Ei siis ehtinyt pilaamaan lomatunnelmaa. Ravintolassa syömisetkin sujuivat hyvin ilman pahoinvointia ja jopa nautin ruuista.

Eilen sitten kaikki ruoka, iltapalaa lukuunottamatta, päättikin poistua elimistöstäni samaa tietä kun oli sinne tullutkin. Onneksi ei ollut muuta ohjelmaa kuin kotimatka ja siinä matkan varrella mummolassa käynti.

Mahaa juilii välillä ihan todella ja harkkasuppareita tuntuu oksentaessa ja jos kävelee vähänkin enemmän. Inhottavia! Mulla on myös välillä istuessa tukala olo ja mahaa kiristää.

Sipsunen & SV 16+0 PoksPoks

pikkumökölle tsemppiä! Toivottavasti pääset tarkistuttamaan tilanteen!

FB julkistus, voi olla että rakenneultran jälkeen laitan. Niin mä tosin ajattelin np-ultrastakin, joten saa nyt nähdä. Jos laitan, niin ihan simppelisti tyyliin "odottaa kevätvauvaa". Itseasiassa mulla on jonkin aikaa ollut siellä perhe-kohdassa se "odotetaan lasta, saapuu marssa" :D mut sen huomatakseen pitää mennä erikseen katsomaan, joten uskon ettei monikaan ole bongannut sitä.

vessassa yöllä pitää käydä pari kertaa. Mies oli eilen ostanut mulle yövaloja eteiseen ja vessaan, ettei tartte pimeässä mennä. :heart: Menisin kyllä sen reitin jo vaikka silmät kiinni, mutta kiva ajatus kuitenkin.

Aurinkoista viikonloppua teille kaikille, voikaa hyvin!!

Imoen & Mantti 16+3

Yhteistyössä