Maaliskuun Muruset 2012 *Syyskuussa*

Heips! :wave:

Ultrassa käyty ja vilkas kaveri sieltä vilkutteli :heart:
Niskaturvotusta en halunnut tietää, mutta kätilö sanoi ettei sitä turvotusta tällä edes ole, en käynyt myöskään verikokeissa.
Tosiaan yksi siellä onneksi vaan oli!!
Pikkuinen olikin vähän pidemmällä, mitat antoivat 18.3 ja 19.3, sovittiin, että LA 19.3.

Heipä hei... :wave: täällä olisi yksi maaliskuinen tunkemassa joukkoonne?!?

Höttis 28v LA 29.3. SeKS ja esikoista odotellaan

Täällä innolla odotellaan ekaa lääkärineuvolaa, joka on 20.9 ja sitten varhais-/nt-ultra on heti sitten 22.9... Pahoinvointia on ollut ja on edelleen, mutta onneksi vähenemään päin.. Vatsa pömpöttää niin, että voisi kuvitella, että olisin paljon, paljon pidemmällä.. Turvotusta kuitenkin luulen sen olevan..

Tervetuloa PikkuHöttiäinen!
Ajattelin muiden tavoin alkaa kuvamaa mahaa tasaviikoin. Eilen tuntui illalla, että jessus mun maha alkaa oikeesti näkyy. Tuntuu et viime viikolla ei ollut vielä mitään. Ehkä pinokainen alkaa kasvaa, kun ruokakin alkaa pysymään sisällä :) + turvotus varsinkin illalla.

Vakuutuksista:
Ensin ajattelin et kyllä mekin ehdottomasti halutaan ottaa, mut saa nähdä onko hyöty suhde oikeesti kannattava. Just toi, et jos tarvii käyttää yksityisen palveluita muutamia kertoja, niin onko järkevää maksaa kova vuosi hinta..

unista:
Mäkin näen enemmän unia kuin ennen :) tähän asti ovat olleet ihan mukavia, ei oo tarvinnut painajaisiin herätä..

Tsemppiä sen doblerin kanssa. Kärsivällisyyttä vain! Helppo näin sanoa. Itse en aijo päätäni rasittaa moisella kojeella. Kyllä ne neuvolassa kumminkin kuunnelleen joka kerta :saint:

ItäHki ja conanita (työnimi vauvalle) :LOL:
12+5 poks poks..

Viimeksi muokattu:
terppa taas kaikille vanhoille ja tervetuloa uusille:)

huomasin et täs joka päivä on nyt n.viikon aikna joku poksunu 14vkoa:D minä huomenna:D

ILJA: sulla on mun miehen syntymäpäivänä laskettuaika:) vaihetaanko;)

kiitos noista kylpylä vastauksista ja vieläki saa ehdotella hotelli kylpylöitä jos tietää hyvän ja halvan:)

Onko kukaan ajatellu VESISYNNYTYSTÄ? Minä oon:) se näyttää ja kuullostaa helpommalta ja puhtaammalta:D tosin tuskin siitä mitään tulee:D

mimma & piskuinen 13+6<3

ps.oksennella saan yhä joka aamu ja pyörtyily ja huimaus on jokapäivästä...eli en voi mennä yksin ees vaate kauppaan enkä mihinkää missä on isot jonot yksin koska pyörryn helposti:/

Away Voi että noita vuotoja! Mullakinhan tosiaan kahteen otteeseen ollut. 6.-8. vko (siis 2 vko) ja 10. viikolla. Itseäkin mietityttää, että vieläköhän sitä meinaa tulla.. Toivottavasti ei! Onneksi kuitenkin sydänäänet kuuluu! Kai se pitää uskoa, että harmitonta on. Jaksamisia!

Memssi Kiitos selvennyksestä vakuutusasiassa. Täytyy nyt vain katsoa, miten ensimmäisen vauvelin kanssa menee. Monet ovat näköjään ottaneet esikoiselle, mutta seuraaville ei. Voihan se olla, että mekin todetaaan se turhaksi, mutta otetaan nyt varalta.

Annelin Tervetuloa! :)

Hopea Kiitti kun muistutit hammaslääkäristä! Täytyypäs itsekin se aika tilata. Neuvolassa suositteli. Sanoi, että kunnalliseen pääsee jonon ohi raskaana olevat. Onhan siitä jo pari vuotta aikaa kun viimeksi on hammaslääkärissä tullut käytyä, että johans e on aika.

Punakaneli Harmi kun sullakin on ollut ongelmia dopplerin kans. Me just palautettiin meidän Angel sounds kun siinä oli vikaa. Näytti ihan sattumanvaraisia lukemia. Jospa me saatais ehjä tilalle ja saatais ne äänet vihdoin kotonakin kuulumaan.

Sinisilmä91 Takka! :heart: Mä haluan kans! Onnea ultraan! :)

Ilja Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :)

Pikkuhöttiäinen Tervetuloa! :)

Me käytiin uimassa ja nyt väsyttäis niin makeasti. Mutta ei auta! Kouluhommat oottaa.

• Tykkää
Reactions: Hopea
Tervetuloa uudet :) Hyvin mahtuu mukaan!

Meillä kans angels sound dobbleri ja sydänäänet kuulunu viikolta 9+ asti -tosin sitä mönjää saa olla aika paljon et kuuluu kunnolla.

vakuutuksista ei oo ollu yhelläkään sitä ennen syntymää vakuutusta -eikä sen puoleen ois tarvittukaan. Tytsyllä oli sillon vauvana mut se lakkautettiin ku oli niin turha. Ja en jaksa uskoo että tällekään otetaan -vaikka voihan se poikkeus vahvistaa säännön mut aika paljon ollaan jo säästetty ku ei oo ollu vakuutuksia et maksellaan sit niillä rahoilla jos jotain tulee :)

Mua väsyttäis ihan tuhottomasti!! Viime yönä mietin poikien hoitovuoroja johonki yhteen asti -on jokseenki vähä vaikeeta! Ykskin päivä ois ollu sellanen et ensin 15-17 sit 19- 15.. miehellä ensin aamu, ja sit yö -mulla ilta (niin et pari h päällekkäin) ja sit seuraava aamu -ja ku yöks menee ni joutuu mennä jo klo 19 ja sit aamullakaan ei voi viedä viideltä et oisin vieny ennen aamuun menoo ja ku mies ei ehdi siihen kotiin.. ihme rulettii!! Onneks äiti sit vähä tulee jeesiin.

Huomenna ultra <3 saa nähdä millä kokoonpanolla nyt mennään/meen ku hermo vähä miehen kaa meni ja ilmotin et en tarvi sitä sinne.. josta loistava aasinsilta siihen skorpioniluonteeseen.. LÖYTYY!! Oon ihan tyypillinen skorppari..hyvässä ku pahassakin...

pikkumökö + paavo-pesusieni 12 + 4

Vakuutuksesta. Meillä kaikki keskitetty Tapiolaan, niin otettiin syntymättömän lapsen vakuutus esikoiselle. Se muuttuu automaattisesti lapsivakuutukseksi. Vuosimaksu on alle 300 suurimmalla omavastuulla, ja se satanen tulee kyllä melkein yhdestä käyntikerrasta (plus lääkkeet) niin seuraavasta käynnistä voi jo laittaa korvaukset menemään. Helppo noi olisi hoitaa verkossa suoraan, kaikki kuitit pitää vaan muistaa säilyttää. Mutta eipä meilläkään ole sairastanut tuo oikeastaan ollenkaan. Kaikki käynnit tosin ollaan tehty yksityisellä, esim. haettu lääkärintodistus kun on pitänyt jäädä töistä hoitamaan sairasta lasta. Kyllä me varmaan otetaan toisellekin sama vakuutus.

Hoitotasona meillä tulee toimimaan sama kodinhoitohuoneen pöytätaso. Sen alla on kaapisto, johon vauvatarvikkeet mahtuu elfa-koreihin. Tosin täytyy tuo raivata siistiksi, kummasti siihen on alkanut kertyä kaikkea muuta sälää tässä vuosien mittaan.

Tervetuloa Annelin! Mä kanssa Tampereelta. Minkä ikäinen sun esikoinen on? Mä mieluusti tutustuisin uusiin odottajiin livenäkin, toiveena että olisi sitten kahvittelu- ym. seuraa sitten mammalomallakin.

Rhonda 15+4

• Tykkää
Reactions: susanna85 ja Hopea
Tervetuloa uusille! Kyllähän tänne mahtuu :)

Eläinten suhtautumisesta oli puhe, niin meillä kissa on käynyt ihan kummaksi. Ihan kuin santsaisi hellyyttä minulta tajuttuaan, että kohta tulee joku, jota hellittelen enemmän :D Ei hetkenkään rauhaa, joka ilta makaa mun rintakehällä ja sit itse yritän jotenkin taiteilla, että saisin luettua kirjaa tai katsottua telkkaria, kun en henno häntä siitä poiskaan ajaa.
Aikoinaan tuo kissa huomas kanssa, kun yks kaveri tuli raskaaksi, niin aikaisemmin kissa ei tästä kaverista oikein perustanut, mutta raskausajan kissa sitten tallo vatsaa ja kerjäs huomiota. Kun vauva pulahti ulos, niin homma loppui ja viileät välit jatkuivat :p

• Tykkää
Reactions: Hopea
kiva ku meitä on treltä vähän tälleen enempikin!

Mä kanssa mielelläni lähen kahvitteleen jne. Mukavan kaverin löysin esikoista odottaessaki tältä palstalta ja nähdään nykysin melkee viikottain. :)
Joten mä olen aina valmis kahvittelee.. :D

Laretzki
Vakuutuksesta Me ollaan miehen kaa jo nyt tultu siihen tulokseen, että ei oteta vakuutusta, vaikkei sen kummemin vielä ollakaan asiaan tutustuttu. Voi olla että mies vielä jotain katselee tietoja yms. mutta en usko kuitenkaan että otetaan.

Ja painosta vielä. Mä en jaksa siitä senkään takia ottaa stressia asiasta, koska on tehty tutkimuksia siitä, miten äitin syöminen vaikuttaa vauvaan. Se mitä äiti syö ja miten syö voi vaikuttaa vauvan aineenvaihduntaan sitten myöhemmin. Jos äiti syö oikein niukasti, välttää rasvoja yms. niin vauva kuvittelee syntyvänsä "pula-aikaan" ja sitä kautta sitten aineenvaihdunta toimisi erilailla ja nyky aikaisella ruokavaliolla johtaisi herkemmin ylipainoon...Siksi en jaksa ottaa huonoa omaatuntoa siitä, että syön välillä vähän miten sattuu. Tässä oon muutama iltana syönyt kanttarellituorejuustoa suoraan purkista :ashamed:. Ja nytkin tekisi mieli lähteä hakemaan kun eilen söin lämppärien jäljiltä jääneen purkin pois :ashamed:

Vakuutuksista: Meillä on tytölle vakuutus ollut syntymästä asti ja otetaan tälle seuraavallekin.

Tervetuloa mukaan Pikkuhöttiäinen ja Annelin!

Away: Toivottavasti vuodot loppuvat. Tsemppiä niiden kanssa!

Syksy on musta aivan ihana ja tunnelmallinen vuoden aika, vaikka olenkin syntynyt keväällä (maaliskuussa ;)). Pidän eniten syksystä ja keväästä kun silloin kausi vaihtuu ja on kesän ja talven odotusta ilmassa.

ON:
Pahaolo on siinä mielessä helpottanut ettei se ole enää jatkuvaa, vaan alkaa vasta puolen päivän aikaan ja katoaa välillä, kunnes taas palaa. Ne pahan olon aallot on kyllä sitten kamalia kun tulevat :x

Eilen piti hetki kyyneliä vuodattaa ennen kuin kykenin lähtemään tytön ja koiran kanssa kohti kauppaa. Siinä olossa tuntui ylivoimaiselta pukea tyttö, kävellä kauppaan ja takaisin, riisua tyttö, tehdä ruokaa jne. Selvisin kuitenkin. Tänäänkin jouduin iltapäivälenkillä yökkimään pyörätien laidassa ja kyllä hävetti. Onneksi päivään mahtuu nykyään myös niitä hetkiä kun olo on ihan normaali :)

Uhkarohkeana varasin vihdoin ajan kampaajalle lauantaiksi. Toivottavasti olo on silloin sellainen, että reissu sujuu hyvin. Aikalailla tämä on viime aikoina rajoittanut elämää kyllä.

Tsemppiä mimma sulle pahan olon ja etenkin sen pyörtyilyn kanssa! Kuulostaa kyllä tosi ikävälle vaivalle pahoinvoinnin päälle :hug:

Sipsunen & SV 12+5

Ainiin...

Mun on tähän mennessä tehnyt mieli suolaista, mutta nyt se on vaihtunut makeaan. Malacon hedelmä aakkoset :p namskis! Oli pakko ostaa, vaikka en ole kyseisiä karkkeja vuosiin syönyt. Pakko tyytyä pelkkiin hedelmäkarkkeihin verenpaineen takia. Että heipat vaan painon hallinnalle. Kerrankin kun joku oikeasti maistuu, vaikka sitten karkki, niin mähän syön.

Tyttö- tai poikaoloa ei oikein ole, kun ne vaihtelevat koko ajan. Tämä raskaus on kyllä mennyt aika samaa kaavaa kuin esikoisenkin odotusaika. Pahoinvointi vain ollut nyt vielä voimakkaampaa, mutta samalla lailla ensin teki mieli suolaista ja sitten makeaa, vettä en voinut silloinkaan juoda lantraamatta mehua sekaan jne.

Jotenkin ajattelen että tämä voisi oireiden samankaltaisuuden vuoksi olla tyttö, mutta toisaalta yhtähyvin poika. Mun keho nyt vaan reagoi raskauteen näin. Sitten ajattelen, että musta tuntuu että se on poika, siksi kun eka on tyttö :D Eli ota tästä nyt sitten selvää. Mä en saa mitään selvää intuitiota, vaan pyrin perustelemaan järjellä kaikki ajatukseni ja tunteeni, rasittavaa.

Hei naiset!

Mulla olis pieni kinkkinen kysymys johon toivoisin että mahdollisimman moni antaisi oman mielipiteensä.

Eli milloin kertoisitte raskaudesta jos nyt on viikkoja 12+2 ja koeaika (4kk) loppuu marraskuun puolessa välissä? Luultavasti raskautta ei pysty salaamaan sinne asti koska silloin on viikkoja jo 20.

Epa ja Töpsykkä 12+2

Pikkumökö: Täytyy kyllä hattua nostaa jaksamiselle. Meilläkin tulevaisuudessa edessä tod.näk sama. Mies tekee kolmivuorotyötä, itse vain aamu ja iltavuoroja, mutta on tossa sovittaminen. Jaksamisia!

Mariaja: Voihan kissapäivät :LOL: ehkä vauvan synnyttyä teijänkin katti kasvaa aikuiseks ja lopettaa ylenpalttisen kiehnäämisen..

Mimma: Tuo pyörtyily kuulostaa todella pelottavalta. Koita pitää mahd.vähän vaatteita tungospaikoissa päällä. Ainakin minulla tulee heikotus tuskahiessä :x

Epa_88: Itsehän se päätös pitää tehdä. Itse varmaan kertoisin ihmisille sitten kun asiasta kysyvät. Eikö läheisille ja ystäville voisi kertoa? Jos/toivottavasti vauva pysyy masussa ja kaikki sujuu hyvin. Jos näin ei kuitenkaan kävis, niin olishan sitä sitten lohduttajiakin puolestaan.
Onko sinulla riskiraskaus vai miksi pitäisi odottaa 4kk? (Jos saa kysyä)
PIDETÄÄN LUJASTI PEUKKUJA :hug:
itähki ja conanita

Epa_88: Mulla on sama tilanne, paitsi että koeaika loppuu marraskuun viimeinen päivä. En voi mitenkään raskautta sinne asti edes salata, kun alkaa varmasti näkymään... Ja lain mukaan työntekijä astuu erityissuojelun piiriin heti kerrottuaan raskaudesta työnantajalle. Eli koeajallakin irtisanottaessa työnantajan täytyy pystyä todistamaan, että irtisanominen ei johdu raskaudesta. Mutta huom, tämä siis koskee ainoastaan sitä tilannetta, että olet kertonut raskaudesta työnatajalle! Muutenhan koeajalla saa irtisanoa käytännössä ilman mitään kummempaa syytä. Vaarana on siis se, että jos et kerro työnantajalle raskaudesta ja hän saa sen muuta kautta tietoonsa (esim. huomaa asian itse tai kuulee joltain muulta) ennen koeajan loppua, saa sinut irtisanoa ilman tuota "erityissuojelua". Eli tässä tapauksessa työnantaja saisi irtisanoa sinut ilman, että hänen tarvitsee pystyä perustelemaan, ettei se johtu raskaudesta. Olipa sekavasti selitetty... :D Tajusitkohan yhtään? Itse en meinaa ottaa tätä riskiä, vaan kerron ensi viikolla raskaudesta pomolle. Olen sitä mieltä, että jos on niin kusipää, että irtisanoo minut raskauden takia, niin joutuupahan ainakin selittelemään muita syitä! Ei ainakaan pääse asiasta niin helpolla. Ja ehkäpä onkin niin, että eivät irtisano niin helpolla, kun tietävät, että joutuvat selittelemään ;) Ja eipä se sitten muutenkaan ole paikka jossa haluan olla, jos raskaana olevia törkeästi syrjitään...

SiSa & Pikkupulla 12+6 :heart:

• Tykkää
Reactions: ItäHki ja mesisa
epa-88 sä oot kyl koeajalla raskaana ollessa niin hyvin suojassa et harva työnantaja uskaltais antaa potkut... älä kerro sen kummemmin mut älä jätä kertomattakaan -oon niinkuin se ois itsestäänselvyys ja puhut siitä ihan normijuttuna.. ku eihän esimiehelle tarvii kertoo ku 2kk ennen ku jää pois mut jos raskautta ei millään tavalla peittele ni ei se niin kauaa salassa pysy.

pikkumökö ja Epa_88: Siinä se pointti just onkin, että raskaana oleva työntekijä ei ole niin kauaa lainsuojassa, kunnes on kertonut työnantajalle raskaudestaan. Harmi homma, mutta näin se on : / Luin äskettäin asiasta noita lakipykäliä, kun aihe on itsellekin ajankohtainen... Netistä löyty oikeudenpäätöksiä asiasta.

Viimeksi muokattu:
Raskauden kertomisesta!!! ÄLKÄÄÄ KERTOKO!!! Oon nyt kyselly joka puolelta ja asiaa tutkinu, nii monet työnantajat pistää pihalle!!! Älkää kertoko!!! Ei missää nimessä, vasta sit ku maha on selvä, ei muute. Mut sit ku maha on selvä nii sit on pakko kertoa, koska muute pomo voi potkia ja sanoa ettei tienny raskaudesta!!!
Ite en oo kertonu, mulla on työsopimus vain 30 tunnille kuukaudessa ja sen takia en oo kertonu, koska pomo ei tykkää raskauksista eikä sairaspoissaoloista, joten vähentää mun tunteja varmasti sit! Ku nyt on iha täyspäivänen vaikka ei ookkaa sopimusta täyspäiväselle, mut ku on tarvetta nii oon saanu tehdä täydet tunnit... Ja mä kerron vasta ku maha näkyy.
Mä kysyin neuvolasta ja mualtaki, ihmisiltä joilla on asiasta kokemusta, nii ehdottomasti ei kannata kertoo ennenku on pakko. Koeajalla ku on helppo pistää pihalle, toiset ei uskalla, mut toiset uskaltaa, ne voi vedota mihin tahansa ja sanoo ettei raskaus ollu syynä.

Dopplerista
Mä oon vaa vielki sitä mieltä et maailman paras laite, pelastanu mun raskauden, koska vuodot huolestuttais muuten, mut ei huolestuta enää ku voi aina kuunnella sydänäänet, löydän ne yleensä 10 minuutin sisällä välillä heti välillä menee pidempää.. Kyllä ne sydänäänet sieltä löytyy jos tietää mistä etsiä ja kuinka hitaasti pitää edetä. :)

Viimeksi muokattu:
niin no toi on tietty mut sit taas jos alkaa tappelee ni aika hyvin saa liiton puolelleen ku selkeesti pystyy näyttää et raskaus syynä - siis jos on sopeutunu hyvin, eikä muutenkaan oo mitään muuta fiksua syytä. Ja tossa kertomisessakinhan on vaan sana sanaa vastaan, et voihan esimies väittää et ei oo kertonu tai työntekijä et kertoi.. tässä maassa nykysin ylitetään niin helpolla uutiskynnys et en usko et kovinmoni työnantaja haluu sitä kusipää lätkää firmalleen :)

Irtisanominen raskauden aikana... Eli tässä tämä laki asiasta:

Työsopimuslain 4 luvun 1§:n mukaan äitiysvapaasta on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamishetkeä. Raskaudesta kannattaa kuitenkin ilmoittaa yleensä työnantajalle jo aikaisemmin, koska näin työntekijä saa mahdollisissa irtisanomistilanteissa korostetun irtisanomissuojan työsopimuslain (7 luku 9§) perusteella. Tämän mukaan työnantaja ei saa irtisanoa työntekijää raskauden johdosta eikä sillä perusteella, että työntekijä käyttää oikeuttaan perhevapaaseen. Kun ilmoittaa raskaudesta tai perhevapaan käytöstä, tulee korostetun irtisanomissuojan piiriin.

Ilmoittaminen kannattaa tehdä todisteellisesti. Lisäksi raskaudesta kannattaa ilmoittaa terveydellisten tekijöiden huomioimiseksi työssä. Jos työstä tai työolosuhteista saattaa aiheutua raskaana olevalle tai sikiölle erityistä vaaraa eikä vaaraa voida poistaa, työnantajan on työturvallisuuslain mukaan pyrittävä siirtämään työntekijä raskauden ajaksi tälle sopiviin työtehtäviin.

Korostettu irtisanomissuoja tarkoittaa käytännössä sitä, että työntekijää ei saa irtisanoa raskauden tai perhevapaan käyttämisen vuoksi. Sen sijaan muut työsopimuslain ns. normaalit irtisanomisperusteet ovat mahdollisia. Mikäli raskaana oleva työntekijä irtisanotaan, tulee työnantajan osoittaa että irtisanominen on johtunut muusta syystä kuin raskaudesta. Näissä tilanteissa syntyy syrjintäolettama, joka työnantajan on osoitettava vääräksi.

Kun työntekijä on jäänyt perhevapaalle, on irtisanomissuoja vielä edellistä vahvempi. Perhevapaalla olevan osalta irtisanomiskielto on lähellä absoluuttista, koska työsopimuslain 7 luvun 9.3§:n mukaan työnantaja saa irtisanoa äitiys-, erityisäitiys-, vanhempain- tai –hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan

-bambi- tiedäthän et ku teet jonkin tietyn pätkän tunteja enempi ku sun sopparissa voit vaatii sitä isompaa tuntimäärää... jo lomienkin takii osa työnantajista laittaa pienet tunnit mut teettää reilusti enemmän töitä.

Yhteistyössä