Epa_88: Mulla on sama tilanne, paitsi että koeaika loppuu marraskuun viimeinen päivä. En voi mitenkään raskautta sinne asti edes salata, kun alkaa varmasti näkymään... Ja lain mukaan työntekijä astuu erityissuojelun piiriin heti kerrottuaan raskaudesta työnantajalle. Eli koeajallakin irtisanottaessa työnantajan täytyy pystyä todistamaan, että irtisanominen ei johdu raskaudesta. Mutta
huom, tämä siis koskee ainoastaan sitä tilannetta, että olet kertonut raskaudesta työnatajalle! Muutenhan koeajalla saa irtisanoa käytännössä ilman mitään kummempaa syytä. Vaarana on siis se, että jos et kerro työnantajalle raskaudesta ja hän saa sen muuta kautta tietoonsa (esim. huomaa asian itse tai kuulee joltain muulta) ennen koeajan loppua, saa sinut irtisanoa ilman tuota "erityissuojelua". Eli tässä tapauksessa työnantaja saisi irtisanoa sinut ilman, että hänen tarvitsee pystyä perustelemaan, ettei se johtu raskaudesta. Olipa sekavasti selitetty...
Tajusitkohan yhtään? Itse en meinaa ottaa tätä riskiä, vaan kerron ensi viikolla raskaudesta pomolle. Olen sitä mieltä, että jos on niin kusipää, että irtisanoo minut raskauden takia, niin joutuupahan ainakin selittelemään muita syitä! Ei ainakaan pääse asiasta niin helpolla. Ja ehkäpä onkin niin, että eivät irtisano niin helpolla, kun tietävät, että joutuvat selittelemään
Ja eipä se sitten muutenkaan ole paikka jossa haluan olla, jos raskaana olevia törkeästi syrjitään...
SiSa & Pikkupulla 12+6 :heart: