Huomenia!
Mäkin sain kaikki
Kelan paperit neuvolasta matkaan, tosin en vielä ole laittanut niitä eteenpäin. Nyt varotus, seuraa
Kela-vuodatus... ja muutenki pelkkää
omaa napaa.
Kävin eilen Kelan toimistossa ja voi että mulla taas nousi savu korvista!
Mä en ymmärrä mistä tollasille virkailijoille palkkaa maksetaan, ku ei ne mistään mitään tiedä. Mä oon siis jo pari kertaa soittanut Kelan noihin neuvontapuhelimiin, kun mua mietityttää miten tuo mun äp-raha lasketaan, kun olen ollut töissä melkein yhteen putkeen pätkissä viimeiset vajaa pari vuotta ja nyt sitten työttömänä lokakuun alusta. Yhdessä numerossa mulle virkailija sanoi taannoin, että saisin minimiäippärahaa, koska kuulemma se vaikuttaa, jos on saanut väh. 4 kk jotain etuutta ennen äp-rahakauden alkua. No mä mietin, että ei helvetti soikoon se voi niin mennä, että ensin mä painan duunia niska hiessä ilman kesälomia ja sitte tipun minimirahalle. Toisessa paikassa taas virkailija sanoi, että tää mun työttömyysjakso (mikä tod. näk. nyt jatkuu siihen asti, kunnes äitiysloma alkaa kk ennen laskettua aikaa) ohitettaisiin ja katsottaisiin mun tulot siitä puoli vuotta taaksepäin, kun olin viimeksi töissä. Tää olisi munkin kannalta paras, koska mulla oli korkein palkka tossa vikassa työpaikassa.
No, eilen kun kysyin jälleen, että kumpaa virkailijaa mä uskoisin, niin tää kolmas virkailija levitteli käsiään ja sanoi, että en mä tiedä, en valitettavasti osaa sua auttaa. No mistä mä hitto saan sen varman tiedon, jos en Kelan omasta toimistosta? Se pyöritteli jotain paperia, joka niille virkailijoille oli annettu esimerkiksi (jo ratkaistu tapaus, vähän samantyylinen) ja lopulta pyysin, että saanko nähdä itse sen kys. päätöksen, jos siitä selviäis. No, siitä mä lopulta bongasin sellasen kohdan, että työttömyysjaksojen yli voidaan liukua, mutta ei sinne asti, mikä olisi viimeisin vahvistettu verotus (eli tässä tapauksessa v. 2010 verotiedot). Eli, ymmärsin itse sen niin, ja virkailijakin lopulta nyökytteli, että saisin esittää mun kaikki tulot tän kuluneen vuoden ajalta ja raha maksetaan niitten perusteella.
Olin niin äkänen ku tulin tuolta, ettei mitään rajaa. Aina sama juttu, jos soittaa mihin tahansa palvelunumeroon, ei ne koskaan osaa antaa vastausta siihen mitä kysyy. Ainoo poikkeus on veroasiat, sieltä mä saan aina vastauksen tosi yksiselitteisesti ja nopeesti.
No joo, ei siitä enempää. Tän viikon aikana täytän ne paperit ja vien. Mietiskeltiin eilen miehen kanssa, että on kyllä tosi hassu ajatus, että neljän kuukauden päästä meillä on jo oma tuhiseva pieni käärö. Siis
laskettuun aikaan enää n. 3,5 kk, apua! Synnytys pyörii jo mielessä aika paljon, ja oon alkanu miettiä mitä toivoisin sen suhteen, jos siitä nyt mitään voi tietämättä etukäteen toivoa. Siihen ratkasuun oon tullu, että mua vähän kiinnostais tällanen "aktiivisempi" synnytys, jossa saisin liikkua vähän vapaammin, ja esim. synnyttää pystyasennossa. Oon ollu siitäki vähän näreissäni, ku neuvolassa meille ei mainittu tavullakaan tosta Kättärin Haikaranpesästä, joka olis vähän tollaseen keskittynyt, enkä itekään oo osannu siitä ettiä tietoa aiemmin. Eilen etin, ja mihen kanssa tultiin siihen tulokseen, että ei nyt sitten hakeuduta siihen, kun tässä on jo viikkoja menny niin monta sen jälkeen ku sinne ois voinu ilmottautua. Pitää sitte vaan yrittää esittää noi toiveet ihan "normiosastolla".
Eipä tänne taaskaan muuta, huusin tollasen Eisbärchenin turvakaukalon lämpöpussin Huutiksesta, pitäis käydä hakemassa se joku päivä. Mä oon ihan joulufiiliksissä ollu vaan eilisen ja tän aamun. Kävin eilen kirjastossa digitoimassa mun vanhempien yhden vanhan joululaulu-lp-levyn (jonka lainasin niiltä viimeks siellä käydessä, ihania vanhoja kunnon joululauluja, esittäjinä vanhoja iskelmätähtiä
) cd-muotoon ja oon nyt sitä vaan kuunnellu. Mies sanoki eilen illalla, että miten mä tänä vuonna alotan joululaulujen kuuntelun näin myöhään. Pikkumieskin tais tykätä kun lauloin mukana, alko tulla potkuja tasaseen tahtiin.
Mut nyt aamupalalle, kivaa viikon jatkoa, leidit!
Vaniljarinkeli ja Pikkumies 24+2