Maaliskuun Muruset 2012 *Elokuussa*

Vaavimasu :hug:
Mie näin viime yönä unta että aloin vuotaa verta... miulla on kyllä nuo kohdun kasvukivut aika kovia samoin repäisy kivut esim. aivastaessa... ja ne hieman huolestuttaa... en muista et aikaisemmin olisi ollu näin kivuliaita, ei miuhun koko ajan koske mut varsinkin näin iltaisin...

minnarun&matonen 8+6
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa :)

Siihen loppui sitten tämän mamman oireettomuus...Tänään on tehnyt pahaa melkein koko päivän ja yhdessä vaiheessa meinas nousta ylös asti. Tuulimunaksi olen siis koko ajan tätä raskautta povaillut syystä etten r-testeihin saanut kuin TODELLA haaleat viivat, mutta voiko tuulimunassa esiintyä pahoinvointia? Mulla yksi tuulimunaraskaus takana ja silloin oli aikas oireetonta vatsan turpoamista lukuunottamatta...

Oon sitten minäkin jo nähnyt unta pienestä. Unessa selvisi että odotan tyttöä. Poikaa tosin olen ajatellut odottavani jos vatsassa jotain elämää on :) Kuopuskin on poika, niin olisi sitten seuraa toisilleen, kun ikäeroakin se vajaa 2 v. Ja muutenkin muistuttaa aikalailla edellistä raskautta.
Tyttärestä koin niin järkyttävää pahoinvointia että piti oksentaa 9 kertaa päivässä. Lisäksi pääni oli jatkuvasti kipeä alkuraskaudessa. Pojan odotus oli huomattavasti helpompi...:)

olive10&Alvar 6+6
 
vaavimasu :'( :hug:
mulla on tullu taas tosi epävarmaolo, ehkä osittain siks et pystyn taas syödä jotain, siitä et masukki ois elossa :/ mä tahtois sellasen ultralaitteen itelle!!! meillä on dobbleri mut sillä tuskin vielä kuuluu tai vaikka kuuluiski ni eipä paljon lämmitä tuolla 500km päässä :/
mä olin taas eilen niiiiiiin tyhmä!!! Aattelin et meen ajoissa nukkuu ku oli aamuvuoro et saan kerranki nukkuu riittävästi, menin sit nukkumaan puol 7 ja nukkumisaikaa ois jääny n.10h.. no heräsin ysiltä ja valvoin sit yli puolenyön ja sen jälkeenkin nukuin tosi rikkinäisesti ja ku klo soi 4.40 mietin vaan et jos laittais kellon kii ja jatkais unia.. sit ku olin viimeks syöny sillon ennen ku menin nukkumaan ekan kerran ni aamu oli aika tuskaa, oksu ei lentäny mut yökin kyllä :(

Mä kans nähny ihan ihme unia!!! ja toi veri on tosi paha peikko hereillä ollessakin, aina ku vaik valkkarii vähä enempi valahtaa tai pikkarit tuntuu vähä märiltä ni ihan varma et nyt se oli siinä.. hirveetä tää epävarmuus!!!

pikkumökö + ?? 7+3
 
olive: tuulimuna tai kemiallinenraskaus voi aiheuttaa ihan samanlaisia oireita kun oikeakin. Mulla ilmeisesti kemiallinen keväällä ja silloin ei viivat vahvistunu kunnolla missään vaiheessa kun hormonipitoisuus ei noussu tarpeeks ennen ku sit rupes laskemaan.
 
Laretzki
Kai se on ihan oikeesti todettava, että kyllä se maha kasvaa, vaikkei vielä näytäkään ulkopuolisten silmiin kuin lihomiselta. Maha on jumpissa nimittäin selkeesti enemmän tiellä...Ja toinen huomio minkä oon tehnyt, on se, että maha ei enää mene samalla tapaa makkaralle kuin aikaisemmin. Se on sellainen löysä iso pallo. Vaikka ensimmäisessä ei ilmeisesti tule maha näkyviin niin nopeasti kuin toisessa, niin pakko ton mahan muuttumisen on olla nimen omaa just sitä kohdun kasvua. Mulla on tuo viskeraalisen rasvan (eli sisäelinten ympärillä oleva) osuus tosi pieni vaikka makkaroita on vähän onkin ollut. Että olisko se osa syy siihen että tuntuu pullistelevan niiiin mahdottomasti.

Pitää kuvia nappailla viimestään sitten kun tulee parin viikon päästä takasin miehn luo koulun penkiltä. Silloin jo 12+ viikkoja joten luulis näkyvän :)
 
Heipähei, en olekaan kirjoitellut pitkään aikaan tänne. Ikävää, että joukosta on moni poistunut :(

mesisa olit kysellyt Tampereen käytäntöjä. Keskusäitiysneuvolassa olen käynyt viimeksi ultrassa neljä vuotta sitten, silloin siellä oli kyllä myös 4d-ultra, mutta sattuman kauppaa oli, jos oma ultraaja käytti just silloin 4d:tä. En tiedä nykyistä laitekantaa, mutta kahden viikon päästä olen viisaampi, kun sinne menen. Aiemmassa odotuksessa ei sattunut 4d:tä np-ultraan eikä rakenneultraan. Äitiysvalmennuksista tosiaan säästetään meidän kotikunnassa :|
Voidaan kai sun työpaikalla saada ilmanlaatu kuntoon, vai onko sulla mahdollisuutta tehdä jotain muuta työtä?

Sukupuolta voi kysellä silloin rakennusultran aikoihin. Me ei haluttu viimeksi tietää. Ultraaja olisi sen meille vissiin kertonut, kun viimeiseksi hän kysyi sillain maireasti, että onko meillä jotain kysyttävää ;) Vähän meinattiin, ettei tälläkään kertaa haluta tietää etukäteen. Tyttö meillä on siis entuudestaan. Ja tänään pääsin kurkkaamaan pikkusisarusta varhaisultrassa, joka olikin mulla aika myöhään. Kaikki kunnossa, eli pitää nyt alkaa uskoa, että oikeasti raskaana ollaan =) Ultran mukaan laskettu aika olisi just karkauspäivänä, heh. Menkkojen mukaan olisi 25.2. ja myöhäisen ovulaation mukaan sitten 3.3. Heittoa ei ole onneksi niin paljon. Np-ultrassa se sitten varmistuu, ja jos heittoa ei tule enempää, niin kyllä se yleensä vaan lasketaan menkoista. Siitähän se laskettu aika on kans tärkeä, kun siitä lasketaan äitiysloman alku.

Mulla oli kans jo aiemmin eka neuvola, ja siellä terkka just tähdensi, että se veriseula pitäisi olla tehtynä niin aikaisin, että ne tulokset on np-ultran aikaan jo valmiina. Jos siis siihen osallistuu. Tänään kävin verinäytteet antamassa, ja teki pahaa, mitä ei yleensä tee yhtään. Mulla on np-ultra 15.8. ja lääkärineuvola 19.8. Muita neuvola-aikoja ei ole annettu, mutta ymmärsin, että kolme lääkärintarkastusta on toisessakin raskaudessa. Hurjasti eroja eri kuntien käytännöissä kyllä on!

taidan mennä nukkuun, kun muuten jumitan vaan facessa, ja aamulla kaduttaa, että tuli TAAS valvottua. Vieläkö mimma valvoo? Jokos se teidän suuri päivä koittaa? :)



Rhonda 10+0
 
Jospa sitä tännekin pitkästä aikaa kirjoittelisi. Aluksi pahoittelut kaikille ketjusta poistuneille :'(

Omaa napaa sitten röyhkeästi :p
Tänään käytiin ekaa kertaa neuvolassa ja samalla kertaa tuli annettua sitten verinäytteet sikiöseulontaa varten. Mies meinasi pyörtyä kesken kaiken kun multa otettiin ne verinäytteet :LOL: joutu toinen hoitaja hakemaan sille kahvia ja keksiä että pääsee mies tolpilleen :LOL: saa nähdä kuin käy synnytyssalissa :LOL:
Myös LA muuttu, ja se onkin jo 2.3. joten jos joku kehtaa sen tuonne etusivulle päivittää :wave:
Sydänääniä yritettiin kuunnella, mutta eihän ne kuulunut aatamin aikaisella dopplerilla ja vatsamakkaroita on mullakin edessä sen verran, että ei varmaan senkään takia saatu kuuluviin : / täytyy siis odotella sinne np- ultraan. Sinnekin pitäisi kutsu tulla lähiaikoina kotiin =)
Sokerirasitustestikin on kuun lopulla edessä :kieh: saihan sen arvata kun bmi on sen verran korkea ja kummankin suvusta sitä löytyy..
Seuraava neuvola onkin sitten 5 viikon päästä :O

Wiivi & Toukka 9+5 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: -ruska-
Hei RHONDA tottahan mä valvon:) se päivä kun sulla on np ultra on se meidän suuri päivä:) vihkisormus ostettiin viikonloppuna ja nyt vaan täytyy toivoa et mahdun hameeseen ja ettei tuu aiva sairas pahaolo siinä seistes:O täytyy ottaa pussi mukaan käsilaukkuun:DD Ihanaa että ultrasi meni hyvin:)

Jos sitä vaikka piakkoin menis nukkumaan:) tai no täytyy odottaa 10 min ja tulla päivittään rv9:D

mimma & piskuinen rv 8+6<3(10minuutin päästä muuttuu)
 
sunni
Mistä tulee sanonta et nainen on kauneimmillaan raskaana??
En mie nyt hirmu kauniiks itteeni tunne kun leukaperät alko kukkimaan, ikinä ollu tuolla finnejä :D Vähän niitä on ollu muutenkaan.
voi hitsi kun väsyttää taas, mieli tekis vaan nukkumaan eikä töihin :I

have a nice day leidit :)


s+rusinapulla 9+2
 
Halit niitä tarvitseville!!

Itellä itkuherkkyys aivan 100%, siis enpähän muista koska viimeksi oon itkenyt paitsi nyt; eilenkin piti itkeä kun katsoin : meidän häät ohjelmaa; siinä pariskunta jotka molemmat pyörätuoleissa ja niin ihana iloinen elämän asenne... niin rupesin miettimään tätä omaa " raihnaista" olo tilaani, että tässä sitä vaan valitellaan väsymystä ja muuta...Kaikki on aika suhteellista kummiskin:)

Mutta joka tapauksessa :)eilen väsymys oli aivan järkyttävää, vaikka nukuinkin kahen tunnin päikkärit päivällä; pakko oli käydä kaupassa vaikka sinnekkään ei ois jaksanut raahautua... Olo on kuin kännissä kulkisi :eek:

mää + 7+5
 
Onpas eri käytäntöjä veriseulojen suhteen! Mä nimenomaan toivoin jos saisin sen käydä antamassa etukäteen, mutta kuulemma pitää mennä ultran jälkeen suoraan labraan sitä antamaan. Ei käy jos liian aikaisin annettu :stick: :O Nyt en tajua, en! Räyh! :kieh:
 
Viimeksi muokattu:
meilläkin täälä helsingissä "kättärillä" ,pitää sikiöseula verikokeet antaa vasta np-ultran jälkeen jotta viikkoja on tarpeeks ja että saadaan tarkka tulos. ennen sitä ei kelpaa.. pissanäytteet toimitin kyllä jo terveyskeskuksen labraan..
miten voikin olla näin paljon eroa eri kunnilla?? :O

ON: tissikipua,aiaiai... vieläkun tuo esikoinen aamuyöstä pyörii vieressä on tissit kovilla kun hän potkii ja hakkaa unissaan :D huonoo oloa on taas vähän ollu,ja alamaha jomotuskin tullu takas.. koskahan sitä vois huokasta :(

sunniee ja vilperi 9+2
 
Meilläkin mennään uä; jälkeen veriseulaan ja samalla otetaan ne KTL JA SPR näytteet mitkä ennen otettu neuvolassa.
ja myös meillä menee marraskuulle nla käynti ( toka)

Muutes mun L.A 17.3 ei 16.3, saa muuttaa jos jaksaa :)
 
Katjuska-80 Tosta kuvien laitosta: Laitat kuvan esim. aijaa.com, ja se antaa sulle linkin, jonka saat liitettyä viestiin.

Hei mikä tossa on, kun tosi moni on sanonut, ettei sukupuolta mielellään vanhemmille kerrota? Luulis nyt, että tottakai sen saa tietää jos se vain suinkin näkyy...

Ja joku huomautti virheestä tuolla päivittämisessä, tehkää hei jatkossakin niin jooko? Mä niin hätäisesti yleensä laitan, ja muutenkin oon hiukan huono keskittymään niin todennäköisyys virheisiin on suuri :)

Vaavimasu Voi sinua! :hug:

Täällä on tuon venäläisen sanonnan mukaan ainakin tulossa tyttö, naama kukkii kuin kukkaketo :(

Ilja Onneksi näyttää jo paremmalta ja aina on mukavampi fiilis kun sitä seurataan, eikä joudu yksin kotona stressaamaan :)

Mesisa Saako kysyä mitä teet työkses? Ihan vaan siks, että miksi erityisäitiysloma :)

Olive "Onnea" oireista :D

Täällä ei mitään kummaa, maanantaina neuvola, meneepäs aika nopeesti. Hiukan väsyttää ja nenä vuotaa, mutta uskoisin olevan ihan nukaa, tuskin raskaudesta johtuu :)

Mariaja & Päärynä 6+3
 
Neuvolakäynneistä, että täällä kyllä on kuukauden välein vaikka olisikin toinen lapsi kyseessä, siittä onnekas:)

Mulla on labra ennen ultraa ja lapussa lukee että ennen viikkoa 11+6 pitää käydä. Tosin ultra sitten seukki päivänä :) Pelottaa et jos jotain onkin "vialla".

Sukupuolesta: haluan kyllä tietää kumpi on tulossa niin voi valmiiksi hankkia "poikien" vaatteita jos poika sattuu olemaan, tytön vaatteet onkin valmiina varastossa :) Esikoinen oikeen pyllisteli niin ei jäänyt epäselväksi kumpi siellä oli :D

Täällä ei myöskään mikään hehkeä olo kyllä ole..näppyjä siellä sun täällä ja niin turvonnut olo että hui.. Mutta kumpu kasvaa ja näkyy jo, kuvaa laitan sitten myöhemmin :)

H&mörssäri 9+4
 
Laretzki
Veriseuloista No tuntuu todellakin olevan erilaisia käytäntöjä. Multa nimittäin otettiin veret jo heti ekalla neuvola kerralla. En sitten tiedä, että joudunko käymään labrassa np:n jälkeen, mutta jotenkin epäilen. Noissa papereissakin lukee, että veret pitäisi ottaa alkuraskauden vaiheessa, jotta tuloksista tulisi mahdollisimman tarkkoja...Mutta sitten joku taas täällä oli kirjoittanut että oli sanottu ihan päin vastoin.. :O

Lare ja Spyro 10+5
 
Mulle sanottiin neuvolassa eilen, että ne veriseulat voi ottaa aikaisintaan rv9+0 että ei aikaisemmin. Ja että ne veriseulan vastaukset on sitten valmiina ennen np- ultraa. Se kun katto ja varmisti sen vielä jostain lapuista...
 
Viimeksi muokattu:
Veriseulat En tiiä miten täällä päin (hyvinkään sairaala) menee noi jutut, mutta ainakin eilisellä neuvola käynnillä se otti musta 4 putkiloo verta.. Mihin lie ne on tarkotettu sitten :O Ekassa odotuksessa ei otettu neuvolassa verta vaan sitten vasta np-ultran yhteydessä otettiin sairaalassa (kätilöopistolla)

Neuvolat Mulla myös kuukauden välein neuvolat vaikka onkin "jo" toinen lapsi tulossa :) Seuraavana on myös lääkrikäynti samassa.

jende 8+6
 
Lare: ettei ne ollu ne KTL:n ja SPR:n näytteet? Eli veriryhmä, hivi, kuppa ym? Ne otetaan yleensä ekalla neuvolakäynnillä tai sitten annetaan labraan lähete. Sitten ne np-ultraan liittyvät veriseulat tosiaan vasta myöhemmin. Vaikka tosiaan, siulla viikkoja on jo enempi, voin olla väärässäkin :)
Tää lähtee kohta ekalle neuvolakäynnille. Loistavaa, että tää aamu on lähteny käyntiin ilman yökötystä ja yrjöä, tästähän voi tulla suorastaan mainio päivä, ainakin siihen asti kun pyörryn niihin verikokeisiin (käy joka ikinen kerta, huvittavaa, sillä olen itse tehny paljonkin töitä esim.labrassa, eli voin kyllä työkseni piikitellä muita, mutta tulkaapa mua lähelle neuloinenne, ehei!).
 
Huomenta mammat =)

Vaavimasu: paljon :hug: sinulle ja olen todella pahoillani puolestasi:'(

Mimma: mulla on eka neuvola tuona teidän juhlapäivänä :) Ihanaa häidenodotusta sinulle ja toivotaan että pahoinvointi helpottas siihen mennessä

Mariaja: kiitos avusta! koitan laittaa kuvan jossain vaiheessa

Sunni: ite oon miettiny ihan samaa!! ei mulla ainakaan ikinä raskauden aikana ole kovin hehkee olo ollu, olo on kuin valaalla ja tosiaan naama kukkii, pierettää, oksettaa, tukka rasvottuu yms..juu tosi naisellinen ja "kaunis" olo :LOL:
Ja mulla on ihan kummatkin sekä pojat että tyttö vieny sen kauneuden jottei sekään sanonta pidä paikkansa

Ultrasta: Täällä on kuulemma pari kätilöä tehny vääriä veikkauksia sukupuolesta ja sen takia ovat arkoja sanomaan jos ei tiedä satavarmaksi, meillä kylläkin viimeksi oli vain niin v-mäinen kätilö kun mieheni kyseli että näkyykö siitä kumpi tulee niin tokaisi vaan että mitä se nyt noin kiinnostaa, tässä on tärkeempiäkin asioita katottavana :O joo ymmärrän kyllä että rakenneultran tarkoitus on kattoa että kaikki on ok mutta ei noinkaan tyly tarvi olla, ja tottakai me saadaan kysyä jos halutaan tietää!! Toivottavasti ei ole sama kätilö enää toista kertaa

( . ) aikalailla samoissa oloissa mennään, odottaen päivää jolloin olo helpottais
Mutta ilmat viileni, jeeee :D josko kävelylenkille tänään..
Päivänjatkoja :wave:

Katjuska ja toukka 8+6:heart:
 
sukupuolesta jotku on tosi nihkeitä kertomaan just sen "epävarmuuden" takia ja sit se mitä oon kuullu ni pari kätilöö on tiuskassu et sukupuoltako te pelkästään tulitte tänne kysymään -eikös se ole pääasia et lapsi terve...

sikiöseuloista Lohjalla piti olla 11.vko ennen ku pääs veriseulaan, ja ensin ultra jossa todettiin et varmasti on sen ja sieltä sai sit lähetteen labraan.

mariaja + muut tupakoitsijat: miten on homma edistyny? mä poltan nykysin tosi vähän, 0-4 päivässä -ei vaan pysty ku on niin hiton pahaolo..et jotai hyötyy yrjöilystäkin :D

pikkumökö + ?? 7+4 (tää aika ei kulu...)
 
Pahoittelut Vaavimasu :hug:

Eilen tuli postissa kotidoppleri. Illalla kuunneltiin miehen kaa vaavin sydänääniä ja niin ne vain kuului :)

Sukupuolesta Halutaan tietää kumpi sieltä on tulossa ni osaa sit vähän varautuu vaatteiden ja muiden tavaroitten suhteen.

Veriseulat Täällä pitää käydä verikokeissa 9+0 - 11+6.

Pahoinvointi alkaa pikkuhiljaa helpottaa, ei tarvii yleensä kun kerran päivässä oksentaa. Väsysmystä on ja paljon, äsken meinasin istualteen nukahtaa sohvalle.

maalismamma ja toukka 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: sunniee
Laretzki
Away Kyllä ne oli nekin, mutta otti kyllä verta sen verran enemmän, ettei sitä mitenkään voi pelkästään noihin testeihin mennä niin paljoa.. Noh, ens tiistaina selviää, että saako np:sta lähetteen labraan vai ei.
 

Yhteistyössä