Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

miirunen samaa mieltä täälläkin :) en jaksa hössöttää vielä, ihana elää vielä tätä vaihetta kun odottelee vaan kuinka suureksi paisuu.... kun äitiysloma alkaa niin sitten alan valmistella mutta vaunut saatetaan ostaa vasta syntymän jälkeen, koska en mä aio ensimmäisiin kahteen viikkoon viedä vauvaa sisältä mihinkään, ja vaunuissa ulkoilukin alkaa meillä vasta kovien pakkasten lakattua, joten ihan hyvin ehtii vaunu-ostoksille :)

silvia logo tuota noin... ei ehkä kuitenkaan voi yleistää että lapsesta tulee levoton ja infektio-kierteinen jos se on päivähoidossa.... meillä molemmat olleet kotona ensi vuodet, päivähoitoon menivät siis siinä vaiheessa, kun nuorempi oli alle kolmen. ja tuohon hetkeen mennessä esikoinen oli korvakierre-lapsi, joka sai putketkin. Ja nuorempi sairasti infektio-pohjaista astmaa jonka diagnoosin sai jo 1-vuotiaana.
Meillä päiväkodissa täällä olleet kyllä isossa ryhmässä, ja minä olin silloin kokopäivätyössä. Ei ylimääräistä levottomuutta havaittu, vilkas kaksikko joka tapauksessa. ryhmässä monta hoitajaa, jotka kyllä sai lauman hiljaiseksi tehokkaasti. Pääkaupunkiseudulla muutenkin tuntuu olevan levottomuutta, itse sieltä aikoinaan muutettiin pois juuri sen vuoksi pienempään ja rauhallisempaan kaupunkiin. Uskon hyvin pitkälle siihen, että VANHEMMISTA huokuu levottomuus ja stressi päiväkodissa käyviin lapsiin. Vanhemmista jotka sinnittelevät pitkiä työpäiviä, loistokasta elintasoa pitämällä ... sitten kun lapsi haetaan kotiin, on edessä tekemättömät kotityöt ja kiukku siirtyy lapseen, ja näin on arjen oravanpyörä valmiina käyttöön... Tällä en sitten osoita sormella tällä palstalla kirjoittelevia, vaan puhun siitä mitä olen myös kaveripiirissä nähnyt ja surullisena todistanut....
Ei 10-14 päivää kuussa ole mikään maailmanloppu lapselle,pienellekkään, senhän näkee jokainen joka pienen lapsensa hoitoon vie, että kuinka lapsi reagoi.
Itse uskoisin että vien tulevan lapsen osa-päivähoitoon viimeistään 1,5 vuoden iässä, koska haluan itse osa-aikatöihin, mutta sinne on aivan liian paljon aikaa vielä, turha tässä vaiheessa mitään sanoa varmaksi :)

että näin... ja koitetaan pitä jäitä hatussa,ettei keskustelun taso hiilly liikaa.... mä tän aiheen puimisen taisin aloittaa, enkä halunnu siitä mitään tappelun-aihetta... ei siis olla rasisteja toisillemme eihän :) ajatusten vaihdon tulisi nyt jatkua aikuismaisen asiallisesti, koska kukaan ei tiedä toisten olosuhteita tms... eikä kenestäkään tehdä taas huonoa äitiä ;)
 
kisak79
Olen samaa mieltä tuosta isovanhempien osallistumisesta joka on todella hienoa. Meillä isovanhemmat ovat talvisin suureksi avuksi, poika menee välillä koko viikonlopuksi heille mummin herkuille :) Kesät molempien isovanhemmat ovat mökkeilemässä/veneilemässä jne joten kesät ollaan perheen kanssa ilman heidän tukea. Siinä heti huomaa kuinka paljon tuo silloin tällöin poika yöhoitoon-metodi auttaa omaakin jaksamista!! kaikille toivoisi tuon saman avun, mutta se ei aina vain mene niin jos isovanhemmat ovat eri paikkakunnilla tai muuten vain apua ei niin paljon heru syystä jos toisesta.

Hoitopaikasta
Mielestäni tämä keskustelu on hieman kiivastunut ja suuria yleistyksiä heitellään ilmoille. Olen flower again:in kanssa täysin samaa mieltä siitä ettei lapsen levottomuutta ja infektiokierrettä voi aina syytää tarhan päällä. Se on kyllä täysi fakta että taudit leviävät huomattavasti nopeammin hoidossa lapsesta toiseen kuin kotihoidossa. Mutta ainakin meillä myös kerhoilut yms kotihoidossakin teki saman tempun ja taudit yleistyivät. Omalta osaltani olen ainakin sitä mieltä että on hyvä että lapsi myös sairastaa, näin vastustuskyky paranee myöhempää ajatellen. ja nyt en siis puhu mistään jatkuvista isoista sairauksista jotka ovat haitaksi lapselle antibiootteja ja muita jos joutuvat vaivaan syömään. En itse kyllä pitäisi lasta kotona näitä kahta asiaa peläten. Tarhalla voi olla suurikin positiivinen vaikutus esim todella rauhalliseen hiljaiseen poikaan kun saa ympärilleen vilkkaampia yksilöitä, kun taas todella vilkas kaveri saattaa hyvinkin rauhoittua kun ympärillä on muita kavereita joiden kanssa saa puuhailla paljon. Taitaa olla aika 50/50 nää tarhojen miinus ja plussa puolet! Aina jotain hyvää seuraa jotain huonoakin.

Silvia logo
Olen samaa mieltä kanssasi että näistä asioista kun puhutaan niin jokaisen tulee ottaa huomioon isojen tarharyhmien ja pienien perhepäivähoitopaikkojen erot. Nyt on varmasti suurelta osin puhuttu isoista tarharyhmistä isoilla paikkakunnilla. Tosin kuten kaikessa voi olla myös pieniä tarharyhmiä riippuen tietysti paikkakunnista ja tarhapaikkamääristä. Helsinkiä ja jotain pienempää paikkakuntaa ei kannata edes lähteä vertailemaan!!

A 14+4
 
kisak79: ensimmäinen vuoto tapahtui rv 6, iso määrä verta ja olin jo ihan varma että siinähän se sitten oli. Seuraavaksi rv 8 ja vielä rv 9, pienempi määrä mutta ihan selkeän veristä. Näiden jälkeen ei ole enää tullut verta. Minullakaan ei ole onnistuneissa raskauksissa ollut verenvuotoa, ainoastaan molemmissa keskenmenoissa ollut pientä vuotoa ja molemmat olleet keskeytyneitä keskenmenoja eli eivät ole ilman lääkkeitä tulleet ulos. Noi vuodot on kyllä mun mielestä todella hermostuttavia, kun ei muutenkaan usko raskauteen ole ihan korkeimmissa lukemissa täällä.
 
Mindi83: Saako kysyä missä vaiheessa raskautta sulla on ollut nuo keskenmenot? Toivottavasti olet jo päässyt niiden viikkojen ylitse!
Olen käsittänyt, että monesti ne keskenmenot tulee sitten siinä samoilla kohdilla. Eli joko alkuraskaudesta tai sitten jos kärsii keskiraskauden keskenmenoista niin sitten siinä vaiheessa. Tosin tästä asiasta EN tiedä sen enempää eli onko oikeasti näin vai ei, eikä ole myöskään mitään alan asiantuntemusta.
Itselle tämä on ainakin tosiaan aiheuttanut sen, että on tarkempi tekemisistään ja sitten tosiaan piilottelee mahaa. Kuten jo aiemmin kirjoitinkin niin materia on materiaa mutta ne säälivät katseet ja selittelyn tarve sitten olis ikävämpiä... Jos vielä pystyisin rakenneultran jälkeisiin aikoihin pitämään salassa. Tai no salassa suuremmalta osalta sillä kyllähän joillekin on jo tullut kerrottua.
 
Päivähoidosta vielä ainakin minulta kommentti..Meidän esikoinen meni päiväkotiin kun oli 10,5 kk vanha, tämä taloudellisista syistä. Tein kuitenkin vain 6 tunnin työpäiviä että sain vähän lisäaikaa pojan kanssa kotona. Tunsin äärettömän huonoa omatuntoa alussa kun poika sinne joutui jäämään. Mutta kun hänestä huomasi miten hyvin viihtyi siellä alkoi se omatuntokin vähän helpottamaan..Sairasteli koko ajan, oli korvatulehdusta ja räkä valui kokoajan..Vaikka viihtyikin päiväkodissa, oli mulle aivan vesiselvää että kun jään kotiin niin jää kyllä poikakin..Ja nyt siis kotona hoitelen molempia lapsia, olen ollut kotona siis kohta jo 1,5 vuotta..Onhan se rankkaa välillä hoitaa kahta pientä kotona, varsinkin vilkasta esikoista ja vaativaa vauvaa mutta lapset ovat pieniä vain sen hetken eikä niitä vuosia enää takaisinkaan saa...Esikoinen täyttää kolme joulukuussa ja nyt on vasta alkanut huomaamaan miten kaipaisi muiden lapsien seuraa. Joten käy nyt pari kertaa viikossa sellaisessa puistokerhossa ja kerran viikossa käydään muskarissa. Ensi vuonna aloittaa sitten päiväkerhon, joka on 2-3 krt viikossa pari tuntia kerrallaan, joten eiköhän tuollainen viriketoiminta tuon ikäiselle riitä...Itse olen ollut kotihoidossa ja haluan sitä myös omille lapsille mikäli mahdollista..

Joku kirjoitti että oli rinnoista tullut märkää...se taisi olla maitoa...mulla ainakin kun pari päivää puristelin nännejä alkoi sieltä jo tihkumaan maitoa..Se on jännä kun raskausaikana mun rinnat paisuu (omasta mielestä) isoiksi ja tässä vaiheessa jo tihkuu maitoa, ei imetys kuitenkaan ole kummankaan lapsen kanssa onnistunut (maidontulo lakkaa..)

Maha kasvaa ja vaatteet puristaa, muuten ei oikein tunnu ees että ois raskaana...

muikkunuu79 & asukki 16+4
 
Tervehdys pitkästä aikaa! Oon painanu hulluna töitä ja kotona päivät on menny pelkkään nukkumiseen. Juttuja oon kyllä lukenu töissä nukkumistauoilla, mutta vastaukset on jääny. Mielenkiintosta keskutelua on virinny, ja hyvä niin. Välillä meno tuntu olevan ku huopatossutehtaalla:D

Panacodista Panacodin kodeiini imeytyy äidinmaitoon ja muuttuu morfiiniks. Osalla ihmisistä tää muutos on niin nopea että morfiinia saattaa olla äidinmaidossa erittäin runsaasti. Maidosta morfiini poistuu hitaasti, verestä nopeesti. Raskausaikana kodeiinista muodostuva morfiini poistuu verestä siis niin nopeesti ettei se vauvaa haittaa, imettäessä saatu määrä voi olla vaarallinen. (Aattelin vielä selventää ettei kukaan pelästy että se lääke voi tehdä ton raskaanaollessa...)

Yskänlääkkeistä Pari vuotta sitten lastenlääkäriliitto suositti ettei lapsilla käytettäis yskänlääkkeitä lainkaan. Ne oli ollu tutkimuksissa niin tehottomia että ne katottiin turhiks. Vertailussa yskänlääkkeet vs tl hunajaa pelkältään nautiskeltuna, hunaja voitti ylivoimasesti! Alle vuoden vanhoillehan sitä ei saa antaa, mutta isommat tykkää kyllä.

Päivähoidosta Meillä mä oon perheen elättäjä ja mies vähitellen on ottamassa isänsä firmaa haltuun. Ongelmana tällä hetkellä on ollu alan ja etenkin yhden heidän suurimman työnantajan tilausten loppuminen. Eli näillä näkymin mies jää kotiin pienen kanssa ja tarvittaessa tekee hommia sillon kun mä en oo töissä. Päivähoitoon en alle vuoden vanhaa haluis viedä lähinnä infektioiden vuoksi. Jos lisähoitoo tarvitaan, otetaan varmaan vakihoitaja kotiin puolikkaalla viikolla. Mun työajat kun vaihtelee 8-16 tuntisista vuoroista siihen että teen pari pitkää vuoroo putkeen ja nukun töissä 8-10 tuntia välissä. Todennäkösesti tarvitaan aikamoista järjestelyä että isä+isovanhemmat+hoitaja saa homman pyöriin... Tällä hetkellä vielä jaksan ja voin olla yöt pois kotoo, tuskin sitten ison mahan tai pikkusen kanssa onnistuu.

Vaunut Saan yhet 90-luvun turkoosit Briot parvekkeelle, mukana kuljetettavat paremmat vaunut pitäs ettiä. Mutta kun toi shoppailu ei oo mun juttuni. Pitää varmaan valita netistä pari kolme lempimallia ja käydä testaamassa liikkeessä.

Nyt päivän toisille päiväunille...
Pilleriina ja Bibi 14+2
 
kisak79: molemmat keskenmenot on tosiaan tapahtuneet melkein samoilla viikoilla rv9 ja rv10. Eli ilmeisesti alkio ei ole sitten elimellisesti oikein kehittynyt. Nt-ultra mulla oli rv 11+3 ja tällöin kaikki oli hyvin ja siihen nyt täytyy vaan yrittää luottaa. Vaikeaa tosin, kun oireita ei oikeen ole ollut ja vatsakaan ei näy, eikä liikkeitä tunne. Tää on niin tätä, tämä aika raskaudesta, epävarmaa... Niin kauan kun vatsa pysyy piilossa on aika helppoa kätkeä tämä odotus muilta. Uskallus kertoa muille tulee varmaan sitten myöhemmin...
 
Hei vaan kanssaodottajat!
Kauden eka flunssa pakkaa päälle ihan tosissaan:snotty: ja muutenkin ollut "hieman" väsynyt olo kun hb olikin vain 99! Ja lääkäri oli sitä mieltä ettei etisen istukan aiheuttama ajoittain runsaskaan vuoto ole tähän myötävaikuttanut -on kuulemma vaan ihan normaalia raskausajan anemiaa... No, oli kuin oli niin nyt tupla-annos rautaa kontrolliin asti (rv 20) ja muutenkin olen syönyt nyt hyvin ja yrittänyt levätä paljon. Toinen hiukan ärsyttävä tieto oli se, että joudun uudestaan sokerirasitukseen keskiraskaudessa vaikka nyt oli arvot ok rasitustestissä. Mun äidillä siis 2-tyypin diabetes ja siksi jouduin jo nyt testiin. Saan siis ilmeisesti olla "neulatyynynä" koko raskausajan...
Hoitopaikoista olette myös jutelleet ja taas aika kiivaastikin :rolleyes: Mun täytyy sanoa että näin "vanhana valtiomiehenä" (eli vähän ikää tullut 36 ja esikoinenkin jo alakoulussa) en enää oikein usko yhteen totuuteen oikein missään asiassa. Kaikissa asioissa kun tuppaa olemaan hyviä ja huonoja puolia. Eli kotiäitiyttä on monenlaista ja myös hoitopaikoissa on eroja. Ja perheen omat ratkaisut pitäisi syntyä perheen sisällä eikä niihin pitäisi ns. yleisen mielipiteen antaa aivan mahdottomasti vaikuttaa. Hyvä äitiys on muutenkin sellainen saavotta että oksat pois :saint: Tai ajatelkaa nyt naiset miten PALJON helpompi on olla hyvä isä kuin hyvä äiti! Hyvä äiti on joku sekoitus 50-luvun ihanteita, fantasiaa, jonkun puhuvan pään (esim. Keltinkangas-Järvinen) sanomisia ja ties mitä. Itse ainakin myönnän etten millään yllä moisiin suorituksiin, tulevakin napero saa tyytyä tällaiseen ihan tavalliseen pulliaisäitiin :D
 
Tarkoitukseni ei tosiaan ollut yleistää eikä ketään arvostella. Tämä päiväkotiin virikkeiden takia vieminen vaan nostaa karvat pystyyn. Vasrinkin pienten kohdalla. Niin monta surullista tapausta pienen urani aikana nähneenä. Jokainen tuntee toki oman lapsensa parhaiten mutta en usko siltikään, että yksikään 1,5v lapsi olisi niiiiiiin virikkeitä kaipaava että apuun tarvitaan päiväkotia. Miksi te vanhemmat ette itse voi järjestää lapsellenne virikkeitä? Tuon ikäiselle riittää se mitä vanhemmat voivat tarjota itsekin. Te voitte kotona askarrella, leipoa, laulattaa, tehdä metsäretkiä ym. (tätä hyvin vähän päiväkodeissa edes oikeasti on. Näin sanoi myös eräs lähipäiväkotimme työntekijä joka ihmetteli vanhempien luuloja viriketulvasta). Voitte myös viedä lastanne ihmisten ilmoille. Lähteä kauemmaksi puistoihin tms. On toki tapauksia, joissa lähellä ei ole muita lapsia ja perheellä ei ole mahdollista kulkea pidemmälle. Mutta miksi ne joilla se on mahdollista eivät käytä hyväkseen vauvauinteja, muskareita, avoimia leikkipuistoja, perhekerhoja ym. Ovathan ne lapset ennenkin kasvaneet ilman päiväkotia. Kyllä vanhemman täytyy olla tosi laiska tai tyhmä, jos ei oikeasti kykene itse tarjoamaan mitään virikkeitä noin pienelle lapselle - pakko sanoa :(

Olen täysin samaa mieltä silvia logon kanssa. Moni vanhempi ei tosiaan taida tietää millaista siellä päiväkodissa on. Oli tullut jo niin hyviä perusteluita etten itse lähtenyt listaamaan niitä samoja mutta se miksi sanoin, että ei alle 3v johtunee juuri noista perusteluista joita esim. Silvia Logo toi viestissään esille. Rajaa ei toki voi vetää tasan 3v:hen. Kuitenkin yleensä kerhotkin ovat yli 3v lapsille. Ymmärrän, että joku lähempänä 3v oleva lapsi alkaa jo kaivata virikkeitä mutta alle 2v on ihan vauva vielä. Monesti myös päiväkodissa on alle 3v ryhmä jossa nämä pienet ovat. Sisarusryhmästä olisi varmasti enemmän tukea kasvuun. Nämä ns. vauvojen ryhmät ovat tosi levottomia. Varsinkin kunnan päiväkodeissa on jatkuvasti henkilökuntavajetta. Siellä hoidetaan useimmiten vaan se perushoito. Enempää ei ehditä koska pieniä on niin paljon. Syliä ei saa läheskään niin paljon mitä kotona olisi mahdollista. On ihan eriasia viedä lapsi hoitoon sen takia, että on pakko mennä töihin mutta suoraan sanoen en voi ymmärtää näitä kotona lorvivia vanhempia jotka vievät toisten hoitopaikat. Miksi ette sitten mene töihin itsekin? Päivähoito ei varmastikaan vahingoita lasta (vanhempien välinpitämättömyys kylläkin) mutta miksi ihmeessä sinne pitäisi viedä, jos itsellä on mahdollisuus hoitaa kotona. Sysätään vaan yhteiskunnalle ja sitten syytetään päiväkotia, kun lapsi oireilee pitkistä hoitopäivistään huutamalla kaikki illat.

Adalaine... Täytyy kyllä sanoa, että jopas olet outoon perhepäivähoitajaan törmännyt. Meidän kylän 10:stä hoitajasta kukaan ei varmasti päästäisi suustaan tuollaista sammakkoa! Lapselle on ehdottomasti parempi, että haetaan klo 14-15 kuin klo 16. Jää enemmän ilta-aikaa olla kotona. Tulee vaan mieleen ettei hoitaja saa omia työtuntejaan täyteen, jos lapset haetaan liian aikaisin ja siksi sanonut noin. Vaikea uskoa,että kukaan ammattilainen kehottaisi pitämään lasta hoidossa neljään asti. Jos hoitajalta kaikki lapset haetaan tuohon aikaan voi hoitaja aikaistaa rytmiä niin, että lähtevät aikaisemmin ulos. Näin minä tekisin. Minulta kuitenkin haetaan kaikki lapset niin eri aikaan että emme ulkoile iltapäivisin koko porukalla ollenkaan eivätkä lapset siitä ole kärsineet. Ulkoilevat myös vanhempiensa kanssa illalla yhdessä puistoillen.

Perhepäivähoito on ehdottomasti kuitenkin pienille lapsille parempi kuin päiväkoti. Juuri tuon ison ryhmäkoon vuoksi. Jos lapsi on paljon hoidossa hän kiintyy hoitajaan ja saa turvaa samalta hoitajalta. Minulla oli hoidossa lapsi joka viihtyi paremmin hoidossa kuin kotona joka on tosi surullista.

Mutta kuten sanottu niin itse teette valinnan miten lastanne hoidatte/hoidatatte. Itse en veisi pientä lasta hoitoon turhaan. Meilläkin voi taloudellinen tilanne vaatia hoitoon viemistä jo varhain mutta yritän hoitaa mahdollisimman pitkään itse ja jos toinen lapsi meille siunaantuu niin en tietenkään laita toista hoitoon. En senkään takia, koska vie jonkun paikan joka sitä oikeasti tarvitsee. Toivon myös, että tämä subjektiivinen hoito-oikeus tullaan joskus poistamaan tai ainakin tiukentamaan sitä. Itse mietimme asunnon myymistä juuri senkin takia ettemme halua pistää lasta hoitoon kovin pienenä. Tämä kallis asumismuoto sen vaatisi. Jokainen pistää asiat tärkeysjärjestykseen. Elämä on valintoja!
 
Päivähoidosta. Ei aiota laittaa esikoista hoitoon, kun vauva syntyy. Ikää on silloin n. 3v 2kk. Aattelin pärjätä vaan noiden kerhojen voimin ja kait mä jotain puuhaa tolle keksin. Erityisen kiinnostunut ei ole muista lapsista. Leikkii mielummin yksistään. Suht rauhallinen tapaus tää meitin jätkä on. Kaippa meillä menee ihan hyvin kotona sitten, kun vauvakin on talossa. Toisaalta en ees kehtaisi viedä lasta hoitoon jos ite olisin vaan kotona..
En kuiteskaan tuomitse virikehoitoon lastaan vieviä äitejä. Musta on hienoo, että on mahdollisuus viedä isompi lapsi hoitoon jos tuntuu äiti tarvitsevan lepoo tai lapsi ikäistään seuraa. Jos vaikka on neljä lastakin niin kyllä sitä touhua riittää sen verran paljon, että on pikku rauhottustauko paikallaan.
Olin tossa vuoden töissä, heinäkuun loppuun asti. Poika oli pph:lla 1v7kk alkaen. Mulla oli siis osa-aikainen työ neljänä päivänä viikossa. Vapaapäivän oltiin nappulan kanssa kaksistaan. Tykkäsi kovasti olla hoidossa ja leikki muiden hoitolasten kanssa.

Vaunujuttuja meillä ei vielä ees mietitä, katotaan sitten helmi/maaliskuussa.

Oltiin poitsun kanssa viikonloppu mun äitin tykönä. Käytiin kattomassa koiranpentuja mun kummitädin luona ja kierreltiin kirppiksiä. Löysin halvalla kestovaippoja. Mitään muuta en hamstraa näin paljon ennakkoon ku noita kestoja, niitä kantsii ostaa kun on sopivan hintasia ja mallisia tarjolla.

G & H 13+1
 
Päivähoidosta. Mun on varmaan "pakko" laittaa lapsi hoitoon n. vuoden ikäisenä. Vaikka olisinkin muiden mielestä sitten huono äiti. Yh kun olen ja ainoa elättäjä, täytyy mennä töihin. Valmistun siis ammattiini nyt ens joulukuussa ja en kerkee juurikaan olla töissä ennen vauvan syntymää, niin pakkohan mun on jossain välissä alkaa hakemaan töitä että ylipäätään saan niitä jostakin. Mulla ei kertakaikkiaan ole varaa olla vuosikausia kotona yhteiskunnan elätettävänä kun ei ole mitään omia tuloja.
Mut itteni on laitettu perhepäivähoitajalle alle vuoden ikäisenä ja joskus 4-5-vuotiaana päiväkotiin. Mitä traumoja muka olis pitänyt jäädä ja tulla sairauskierteitä? Paskapuhetta ainakin mun kohdalla. Tykkäsin olla hoidossa. Kun vanhemmat olivat lomalla niin oli ihan tylsää olla aina vaan kotona. Joskus äiti oli vuorotteluvapaalla ja musta oli inhottavaa kun se oli kotona.
Helppohan se on varakkaiden ihmisten puhua että pitää olla kotona siihen asti kun lapsi on 3-vuotias! Mun on ainakin pakko mennä töihin. En nyt tässä ala raha-asioitani selvittämään, mutta ne ovat aivan totaalisen levällään ja aiheuttavat paljon unettomia öitä.
 
Hoitopaikka-asiaan vielä :) Tottakai taloudelliset asiat velvoittaa menemään aiemmin töihin. Kaikki eivät pysty olemaan surkealla kotihoidon tuella pitkiä aikoja - saati ollenkaan. Asuntolaina painaa päälle ja eletään tikku niin kynnen alla, että välillä on kuukausia, jolloin kaikki rahat menevät laskuihin, eikä piisaakkaan. Olis tietysti varmasti optimaalisinta, että äidit hoitaisivat lapsiaan kotona sen 3 vuotta ja pidempäänkin, mutta kun se ei ole kaikille mahdollista. Tämän takia mä todella toivon, että kotihoidon tukeen tulisi roima korotus. Päivähoidot ovat muutenkin täynnä ja valitettavasti perhepäivähoitajat ovat vähenevä luonnonvara. Olisihan se kannattavaa, että äideillä olisi mahdollisuus olla pidempään kotona! Ite olisin 3 vuotta (jos vain pää kestää :D ), mutta uskon, ettei se ole meille taloudellisesti mahdollista. Ei olla mitään hyväpalkkaista porukkaa, asuntolaina painaa niskassa ja maalla kun ollaan - pitää olla autojakin 2 että pärjätään. Eli rahaa menee laskuihin toooooodella paljon.

Mindi83 Systerillä ne Phill&Ted'sit toimivat hyvin. Viime talvihan oli tooodella luminen, eivätkä he kärsineet siitä mitenkään. Vaikka vauva nukkui alhaalla, niin ei lumi tms. vaikuttanut siihen mitenkään harmillisesti. Ja saivat hyvin niitä lykittyä, kun niissä on isot pyörät (vaikkakin etupyörä kääntyy, mutta tietääkseni sen voi lukita).

GCS15 & Masukki rv 15+5
 
Me ostettiin vaunuiksi Brio sing ja Brion primo turvakaukaloksi. Pohdittiin kombien ja noiden välillä mutta kombi tuntui kömpelömmältä työntää ja iso asia mikä meillä ratkaisi oli se, että nuo vaunut mahtui meidän tosi pieneen autoonkin. Turvaistuimenkin saa vaunujen runko osaan kiinni. Ennen ihmettelin tuota yhdistelmää mutta meille se tuntui parhaalta :) Meillä on isommat hankinnat jo tehty. Taoudellinen tilanne heikko, joten pikku hiljaa ostettu käytettynä/ uutena tarjouksista. Saatiin nuo vaunut ja turvaistuin 700 euroon ja kaupanpäälle brion leikkimatto, hyttys ja sadesuojat, vaunulelu, jalkapeite ym. Niin ja brion hoitolaukku oli 35e sisältyen tuoho hintaan.
 
Unohtui onnitella Vaavimasua uudesta plussasta :flower:

Tohon päiväkotijuttuun vielä. Mulla on siis kolme veljeä (-73, -82 ja -98 ) Me muut paitsi tuo nuorimmainen ollaan hoidettu kotona 3v asti ja nuorin meni hoitoon ollessan 10kk. Minä ja vanhin veli ollaan rauhallisia ja nuo muut villejä + meluisia. Musta se on ihan lapsen omasta persoonallisuudesta kiinni mimmosia ne on ja mitä niistä tulee.

Meilläkin kyllä asuntolaina (rivarikolmio 80m2), mut silti voisin jäädä kotiin vaikkei miehellä mitkään huipputulot olekaan. Töihin menin silloin vuodeksi lähinnä vain työkokemuksen ja sukulaisten vittuilun takia. Olisin ihan hyvin voinut jäädä kotiin. Meillä on aika pienet menot. Ei juoda, polteta, matkustella, ostetaan tavaraa vain jos on tosiaan tarvis, ruokamenot on n. 320e/kk, autoa käytetään vähän, pihistetään sähköä ja vettä. Esim. kolmihenkinen perhe käyttää n. 5000 kwh sähköä vuodessa, meillä menee n. 3400kwh. Mistään ei ole tarvinnut luopua vaikka pienellä kulutuksella ollaankin.

Tosta ulkonäköasiasta. En erityisemmin pidä ulkonäöstä huolta. Ennen laitoin meikkiä ehkä kaksi kertaa vuodessa, tänä vuonna on ollut varmaan peräti 30 kertaa :LOL: Mulla on pitkät mustat ripset, mustat kulmakarvat, tumma tukka ja paksut rullahuulet niin ei ole maitonaamaefektiä ;) Entinen gootti olen, sittemmin black metal- heppu. Nyt olen uudistanut vaatekaappiani sen verran, ettei sen väritys ole pelkkää mustaa. 15v lähtien olen mustissani kulkenut, nyt JO alkaa kaipaamaan jotain muutakin väriä :LOL: Sama mättö se silti soi vaikka joku punanen paita oliskin päällä :whistle:
 
Töihinmenosta...
Täytyy kyllä tunnustaa et mun ei olisi pakko mennä töihin, eikä siis viedä lasta hoitoon. Haluan kuitenkin sitä sillä itse tarvitsen muutakin kuin äidin roolin! Tosin mulle riittää pari kolme päivää viikossa vallan mainiosti. Tulevan kanssa toimin aivan samalla lailla eli maksimissaan 1,5 vuotiaana hoitoon. Ehkä kuitenkin se hoidon vähäisyys aiheuttaa sen etten osaa suhtautua siihen mitenkään negatiivisesti, tai näe siinä mitään negatiivista. Toisaalta jos kokeilisin sitä, että lapsi olisi hoidossa ma-pe joka päivä aamusta iltaan voisin suhtautua asiaan toisella tavalla. Jopa miettiä uudestaan arjen järjestelyjä. Sillä tavalla ehkä myös se oma aika ja omien harrastusten/menojen uudelleen järjestely olisi aika pakollista, tai jotakin josta vain unelmoisin. Vaikea sanoa.
Mä olen kyllä semmonen et haluan ja tarvitsen myös sitä omaa. Toisaalta kotona tykkään tehdä kotijuttuja ja meillä ainakin tehdään paljon asioita yhdessä. Piirretään, retkeillään, ulkoillaan, nähdään kavereita, leikitään jne. Mutta kai sitten olen vaan tyhmä ja laiska kun koen virikkeet muuallakin tärkeiksi lapselle. :LOL: Jokaisessa perheessä omalla tavallaan!!!!
Koen myös tärkeäksi sen, siis omassa perheessä, ettei meidän ole tarvinnut luopua mistään lapsen tai tämän tulevankaan takia. Omat harrastukset on edelleen eikä taloudellisestikaan lapsen tulo ole vaikuttanut suuresti elämään. Ehkä joistakin turhanpäiväisistä asioista on pitänyt luopua tai pitää tarkemmin miettiä tarvitseeko kaikkea mitä haluaa. Mutta se on vähän niin ettei ne suuret tulot vaan pienet menot!!! Musta kuitenkin onnellinen perhe lähtee onnellisista vanhemmista =). Se mikä tekee vanhemmat onnelliseksi taas on kiinni vanhemmista itsestään!!! Niin ja tämä ei siis sulje pois sitä etteikö samalla ne lapsetkin olisi onnellisia ;)

Mindi83: Hyvä, että nuo viikot on menneet jo ohitse! Pari viikkoa vielä kun alkaa jo tuntemaan mahdollisesti pieniä liikkeitä niin saakin taas uutta varmuutta =). Meillä nyt 15+1 eikä kyllä minkäänlaisia tuntemuksia. Ei edes "perhosvaikutteita". Niitä oli viimeksi jo tässä vaiheessa, mutta tosin silloin sydänäänetkin kuului jo vk 10 ja nyt vasta paljon myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Kisak79: Täytyy vielä sanoa, että vaikka en täysin ymmärräkään sitä, että joku vie noin pienen turhaan hoitoon uuden vauvan syntyessä niin siitä huolimatta minusta on hienoa ettet vie lastasi sinne päiväkotiin joka päivä moneksi tunniksi. Valitettavasti monen pienen virikelapsen kohtalo on se, että heitä pidetään hoidossa 8-10h päivä viisi kertaa viikossa ja olen myös törmännyt yhteen tapaukseen, jossa vanhemmat oli molemmat kotona uuden vauvan kanssa ja lapsi aina hoidossa. Ei ikinä lomia ym. :( Lapsenne on siis ilmeisesti yksityisessä päiväkodissa? Minulla on isoin kokemus noista kunnan päiväkodeista, joissa toiminta on mitä on.
 
rauta-arvojen nopea kohottaja suosittelen apteekista tuotetta: kräuterbluftsaft. Valtavan nopeasti raudan nostava mehu, jota juodaan vain pieni mitallinen päivässä. Mulla aikoinaan rautatabletit kovetti mahaa, ja esim esikoisen synnytyksen jälkeen hemppari oli tosi alhaisena niin tolla mehulla se nousi kohisemalla!!! kokeilkaa ennemmin sitä kuin keinotekoisia tabuja, vatsa toimii ja vaikutus on nopeampi kuin tabuilla, ja arvot vielä pysyykin hyvinä sen mehun jälkeen. Tällä hetkellä hemppari 141 joten en sit tartte kohotuksia :D
 
marrr: Varmasti se suurin syy siihen miksi haluamme pitää paikan myös minun ollessa äitiyslomalla on se, että emme halua menettää sitä. Paikka on loistava ja lapsemme ei siis ole suomenkielisessä päiväkodissa. Se ei myöskään ole ihan lähellä tai helpon matkan päässä vaan sinne joudun menemään joko pyörällä tai kahdella bussilla... Helpompaa olisi varmasti pitää vanhempi kotona. Toisaalta en tiedä miten se arki sitten lähtee menemään kun ei kokemusta ole kahdesta lapsesta... Voihan olla, että kaikki hyvät suunnitelmat menee uusiksi. Toisaalta voi olla, että kakkonen eroaa esikosta ja valvottaa minua kaiket yöt ja päivätkin. Esikko kun oli todellakin h-e-l-p-p-o, nukkui yhdellä herätyksellä ja oli aina terve sekä tyytyväinen. Tuolloin hoitopaikka on varmaan todella tarpeen, varsinkin esikolle! No turha kieltää, että varmasti siis myös mulle ;)
 
Hoitopaikka
Kuopus on nyt 2v5kk, on ollut päiväkodissa 1.vuotiaasta ja esikoinen käy samassa päiväkodissa esikoulua. Kun pikkuinen syntyy esikoinen tietenkin on esikoulussa, kuopus varmasti jää ainakin pariksi päiväksi viikossa kotiin, kun olen lomalla, kuopus vaan viihtyy todella hyvin päiväkodissa:D

Vaunut
En vain yhtään tiedä tarvitaanko me kaksostenvaunuja, koska kakkonen on silloin melkein 3.vuotta ja vipeltää todella kovin ja ei niinkään ole ikinä pitänyt vaunuissa olemisesta.
Mutta ainakin uudet vaunut hankitaan=)

Etusivu on jotenkin ladannut aina ja ei tallenna, yritän parhaani

Katsu ja PoTy
 
Hah sainpas luettua teidän jutut viimesen puolentoista viikon ajalta. Nyt yritän kommentoida mihin muistan.

Pyörä on mun kulkupeli koska en millään ehdi hakea esikoista ja kakkosta ajoissa muuten kouluista. Varsinkaan torstai aamuisin. Kaikki kauhistelee tuota virike hoitoa. Meillä täällä hollannissa asiat on pikkasen toisin. Meillä siis alottanut molemmat tytöt leikkikoulussa 2,5 vuotiaana. Nyt esikoinen siirtyi maaliskuussa oikeeseen kouluun, kun täytti 4. Ykkösluokalla ollaan vuosi tai yli riippuen koska on syntynyt eli nyt vasta ensi vuoden syksyllä siirtyy kakkosluokalle. Kakkonen täyttää 4 toukokuun lopussa eli varmaan aloittaa koulussa jo silloin kun lomaa ennen on kuitenkin yli kuukausi kouluaikaaa.

pyörästä viel että olen Hollantilaistunut sen verran että unelmoin omasta YouTube - Gazelle Cabby Promo Tuohon sais kätevästi sitten vauvan ja kaksi vanhempaakin viel tarpeen vaatiessa. Kun tuohon saa adapterit niin siihen saa autonistuimen pistettyä paikoille. Mutta mietitään sitä viel lähempänä. :)

Tuosta kramppauksesta onko varmaa että suolan saanti on tarpeeksi? Mulla oli toisessa raskaudessa hirveet krampit jaloissa kun käytän niin vähän suolaa keittäessä.

Tää oli varmaan hirveen sekavaa mutta täs meni yli kolme tuntia kun otin teitä kiinni, huomenna soitan 12-viikko ultran vaikka huomenna taitaa olla vika 12 viikon päivä kun en uskaltanut paljon varailla ultraa tuolle hää-viikon jälkeiselle viikolle kun en tiennyt mitä me tehdään. Oli niin stressaava projekti toi hääviikko kun sai olla hakemassa tai viemässä jotakin lentokentälle koko ajan.

Mucho ja pippuri 12+5? :)
 
Mucho: Ihana toi pyörä!!! Mä olen katsellut niitä perässä vedettäviä mutta toihan on mahtava! Osaatko sanoa missä hinnoissa pyörii ja meneekö runko yhtään kasaan jne.? Varmasti tosin täällä olisi hankala löytää tai postimaksut tulisi todella kalliiksi. Tuo turvakaukalon kiinnitys on kyllä aika hieno juttu. Musta niihin perässä vedettäviin ei saa kaukaloa eli käytön aloitus kyllä menee pidemmälle.

Joo... Mulla on ollut oikein nettisurffaus päivä :whistle:
 
marr
Kovasti täällä suutasi soitat. Aloitit mukavasti viestisi "Tarkoitukseni ei tosiaan ollut yleistää eikä ketään arvostella." ja sitten jatkoit mukavasti "Kyllä vanhemman täytyy olla tosi laiska tai tyhmä..". Ihanko olet todellinen ja vielä kunnallisessa päiväkodissa ollut töissä? On se luojan lykky etten omaa lastani hoiviisi ole tuonut kun asennevamma loistaa rivien välistä -eikä niin välistäkään vaan ihan sanoista. Ymmärrän hyvin ettei kirjoituksesi ole itselleni tai kenellekkään muulle suoraan sanottu, mutta herättää kyllä paljon närää jos julkisesti naamasta naamaan tämän sanoisit. Yleinen työaika on suurella osalla työssäkäyvistä klo 8-16, tällöin lapsi tuodaan hoitoon yleensä jo klo 7.30 ja haetaan vasta klo 16.30 aikaan. Missä ihmeen pikku kylässä olet ollut töissä jos tämä ei ole tiedossa? Kirjoituksestasi oikein huokuu ärtymys vanhempia kohtaan jotka vievät hoitoa todella tarvitsevien paikat tällä viriketoiminnallaan? Ihmettelen edelleenkin kuinka olet pystynyt olla kyseisellä alalla töissä kun puhut yleisesti näin pienten lasten vanhemmista. Itse aion hakea lapseni klo 16 hoidosta sillä he ulkoilevat säännöllisesti iltapäivisin ryhmässä myös, hän sanoi että tämä hetki on tärkeä lapsille, sen uskon 40vuotta asiaa tehneenä. Sinä tosin itse kirjoitit " emme ulkoile iltapäivisin koko porukalla ollenkaan" joten en jaksa asiaa enempää ihmetellä.

Mielestäni tämä hoitopaikka keskustelu on ollut hyvästä ja saanut monta eri näkövinkkeliä asiaan. Muutamat kovin sanakääntein kirjoittaneet saa vain välillä hymyn korviin ja ihmettelemään oletteko välillä tosissanne. Kannattaako kenenkään alkaa omia uskomuksia ja väitteitä tuomaan ainoina oikeina vaihtoehtoina esille? Urholiinan hyvistä kommenteista huomasi kypsyyden jota tämä palsta todellakin kaipaa :)

Mutta onneksi jokainen äiti ja isi päättävät lapsensa parhaasta itse!!

A 14+4
 
Täälä normipäivä eli kivaa on ollut. Huomenna menen neljäksi tunniksi töihin.Viimeksi olin töissä1,5 vuotta sitten.Tosin kyllä maatilalla omia töitä piisaa.

Henkilökohtaisesti tuosta mielipideasiasta täytyy sanoa että tosi kärkkäästi useat oman mielipiteensä sanoo (enkä tarkoita nyt pelkästään tätä ketjua vaan yleensä), mutta luulen että kun ihmiset lukee kirjoitettua tekstiä niin sen voi tulkita monella eri tavalla kun ei näe asian esille tuovan elkeitä ja kasvon piirteitä.
Itse olen ehkä vähän turhankin varovainen etenkin silloin kun kirjoittelen anonyymisti siitä mitä kirjoitan. Tutuille sanon kyllä mielipiteeni ihan suoraan mutta pyrin siihen että jätän tilaa myös toisen mielipiteelle.

Ennen olin ehkä päällepäsmäri (pakko myöntää), mutta elämä on opettanut kovalla kädellä ja nykyään saatan olla joissakin asioissa liiankin nöyrä etenkin vieraita ihmisiä ja heidän mielipiteitänsä kohtaan. Ja sen huomaa sitten niinä päivinä jolloin kaikki purkautuu itkuna pois.Onneksi mieheni on hyvänä tukihenkilönä, ja aina on hänen kainalossa paikka nyyhkyttää :heart:

Ehkä ainut asia mistä saatan kimpaantua jopa ventovieraalle, on jos minua aletaan ikävällä tavalla/vihjailulla neuvomaan oman lapseni kasvatuksessa. En ota nokkiini hyvätahtoisesta ohjauksesta. Mutta parhaani aina lapseni/lasteni ja mieheni kohdalla yritän tehdä. Annan rakkautta mutta pyrin olemaan johdonmukainen kasvatuksessa. Kasvatan lapseni mielelläni kotona ja se on todennäköistä pitkälläkin tähtäimellä kun molemmat työskentelee ennen pitkää kotona navetassa. Pyrin kuitenkin siihen että lapsillani tulisi olemaan tarpeeksi muita lapsia seuranaan kerhojen,muskareiden ym. myötä, ettei sitten kun esikoilut/koulut ovat heille ajankohtaisia tule tilanteita että lapset ovat yksinäisiä/kiusattuja.
 

Yhteistyössä