Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

Mun mielestä myöskin haukkuminen on turhaan, mutta kritiikki ei. Saahan asioista olla eri mieltä ja selvästikkin jos joku suivaantuu toisen mielipiteestä, aihe on hänelle herkkä. Tiitulipiitulin ja Flower Againin kanssa samaa mieltä. Kuitenkin haluan lisätä, että tämä on "vain" nettiyhteisö. Tänne saa kuka tahansa kirjoitella oman mielipiteen, vaikkakin sen kanta harmittaisi joitakin. Ite oon sen verran palstaillu parissa eri yhteisössä pidemmän aikaa, että tottakai matkan varrella jokaiseen ketjuun tulee erimielisyyksia. Omasta mielestä se on vain hyvä :) On tervetullutta keskustella kiivaasti ja jakaa mielipiteitä. Tietysti täällä alkaa kova keskustelu sitten jossain vaiheessa imettämisestä, perhepedistä jne. aiheista joista jokaisella on oma kanta ja toimintatapa. Kova keskustelu on kivaa, kunhan aiheet tulee ja menee ja mitään ei jäädä liiallisiin vatvomaan :)

No juu.. pitkä juttu...
 
No, kuten sanoin, itse en käytä alkoholia tupakkaa, eikä muuten miehenikään, joten omaan nilkkaan ei kalahtanut.

On vaan pistänyt silmään, että jotkut pistää aika kärkkäästi vastausta/neuvoa/mielipidettä tulemaan. Ja ei siinä mitään, eri mieltä saa olla ja sen saa sanoa, mutta toi tapa ilmaista se ei aina ole paras mahdollinen.

Esim. tässä taannoin, olisiko ollut ihan eka kuukauspino, jossa eräskin odottaja sivalsi epätietoiselle, että "kannattaisiko ottaa asioista selvää". No siksihän sitä kysyttiinkin, kun kysyjä ei oikein tiennyt miten asia on! Vastaaja puolestaan yhden lapsen nuori äiti, jolla sitten omasta mielestään valtava elämänkokemus.

En minäkään ymmärrä miten joku voi himoita alkoholia niin paljon, mutta en silti lähde siitä tuomitsemaan kuin korkeintaan omassa päässäni. Tuskin se sitä ihmistä auttaa. Kuten joku fiksusti sanoikin, mielitekoja saa olla, eri asia on sitten se miten helposti niille antaa periksi.

Harva meistä on niin hyvä ja täydellinen kaikessa, että on varaa lähteä toisia arvostelemaan. Syytön heittäköön ensimmäisen kiven.
 
Jaah, nyt sitten koitetaan vihjata, että koen itse alkoholin jotenkin ongelmaksi, kun suivaannuin täällä käydystä keskustelusta.. hohhoijaa. Eniten kävi ärsyttämään tämä 2+-äitien tekopyhyys ja muiden tuomitseminen.. Ihan kiva, että täällä sanotaan mielipiteitä, mutta en tiedä onko tämä oikea paikka esim. tupakan kanssa painiville toisten laittaa linkkejä ja muita mielipiteitä vielä enemmän syyllistämään, jos ei sitä tupakanpolttoa ole saanut lopetettua. (Itse lopetin, mutta poltin niin vähän aikaisemminkin, että ei ollut mikään ongelma, mutta ymmärrän että toiselle voi olla.)
Pakko vielä Gorthaurille sanoa, että ei ne kaikki tupakoinnin aiheuttamat ongelmat tule diagnosoitua, ja faktahan on se, että joka ikinen savuke on sikiölle haitallinen. Mutta eiköhän sitä asiaa ole jo tarpeeksi jauhettu täällä. Tsemppiä kaikille tupakanpolton lopettamista yrittäville ja muillekin tsemppiä tarvitseville!
 
Täällä ilmeisesti yks "nina-mikkonen" :LOL:

Eniten kävi ärsyttämään tämä 2+-äitien tekopyhyys ja muiden tuomitseminen.. Ihan kiva, että täällä sanotaan mielipiteitä, mutta en tiedä onko tämä oikea paikka esim. tupakan kanssa painiville toisten laittaa linkkejä ja muita mielipiteitä vielä enemmän syyllistämään, jos ei sitä tupakanpolttoa ole saanut lopetettua.
Itse koen, että laittamani linkki voi olla jollekkin tupakoivalle äidille se lopullinen päätös olla polttamatta. Pitäisikö sitten kaikkien vaieta ja antaa tupakoivien äitien kaikessa hiljaisuudessa rauhassa röökata? Jos näin, niin kuka lopettaisi odotusajaksi? Pitää olla motivaattoreita, pitää tulla "saarnaa" ja pitää olla jotain yllykkeitä, jotka tekevät saavat oikeasti miettimään. Anteeksi nyt vain, mutta voisinpa sanoa, että kerrankin tiedän mistä puhun. Tunnustan, että poltin esikon odotusajan (muutaman päivässä, ja välillä savuttomia viikkoja + kuukausi ennen esikon syntymää polttamatta). Vihasin itseäni JOKA PÄIVÄ JA JOKA RÖÖKIN AJAN. En pystynyt lopettamaan, en sitä ilmeisesti tarpeeksi edes halunnutkaan. Tähän päivään mennessä en ole mitään muuta menneisyydessäni katunut, kuin raskauden aikaista tupakointia. Vaikkakin esikko normaali (syntymäpaino ja viikot norm. ei sairastelua sen kummempaa), en voi vieläkään antaa itselleni anteeksi. Sen takia tämän toisen raskauden aikana en ole savun savua hengittänyt ja olen suoraansanottuna s**tanan ylpeä, etten ole langennut. Mielestäni voin täten sanoa, että tiedän mistä puhun koska olen kokenut toisenkin puolen.
Mulle itselle vain "auttaa" ja motivoi jos oikeasti näen jotain, joka pistää miettimään.

Suoraan sanottuna nyt on tehnyt 100 kertaa mieli repsahtaa, mutta koska sikiö ei ole saanut ollenkaan nikotiiniä (yms. myrkkyä), niin en ole antanut itselleni lupaa savuihinkaan.

Pitkää ja paatoksellista tekstiä, olkaa mitä mieltä tahdotte :D
 
:headwall:
Siis voi kiesus. Tää palstahan on nimenomaa tarkotettu siihen, että vaihdetaan ajatuksia, enkä mä kyllä kenenkään ole kokenut syyllistävän tai leimaavan ketään. Jos taas itse olen sen tehny niin oon pahoillani. Ja olis ihan kiva, jos sanottais sitten suoraan, että TEPPANA; nyt turpa kiinni ja suksi v*ttuun eikä puhuta eräistä. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä sekä siihen, että kertoo sen täällä. Muistetaan vaan että toisten tyyli on suorempi kuin toisten ja jotkut jättää sitten kokonaan näppiksen rauhaan.

teppana 2+ tekopyhä äiti.
 
Tää on mun mielestä just sitä mitä kaivataankin tänne palstalle. Kiivasta mielipiteitten vaihtoa... ;)
Harmi, kun on lähdettävä nukkumaan. Mielelläni olisin vielä hieman asioita kommentoinut. Jospa sitten huomenna... :)
Hyviä unia kaikille!:wave:
 
Teppana, kun varmaan viittaat mun kirjoitukseen, niin en tarkoittanut sua enkä varsinaisesti ketään - sille esimerkille, jonka mainitsin, huomautin kyllä tästä jo tapahtuneen aikoihin ja pari oli kanssani samaa mieltäkin.
 
Huomenta!

Mä kommentoin nopeasti tota tupakointia kun kaikki aika meni jo lukemiseen... Musta jokainen tekee niin kuin tekee ja ymmärrän jos joku on niin kiinni polttamisessa ettei voi lopettaa. Itse en polta. Olen kyllä polttanut nuorempana mutta lopettanut jo 6-8 v sitten. Uusimpien tutkimusten mukaan äidin tupakointi vaikuttaa mm. poikalapsen tulevaan hedelmällisyyteen. Sitten on ne hapensaannit sun muut jotka täälläkin on jo ollut. Miettisin kyllä voisiko annosta vielä vähentää ellei kokonaan pysty lopettamaan!

ON: Täällä jatkuu edelleen vuoto mutta nyt ruskeana... Soitan kyllä tänään äitiyspolille ja kyselen asiasta. Ärsyttävää!!!
Maha kasvaa kamalaa vauhtia ja rintsikatkin alkaa puristamaan. No sitä en pistä pahakseni kun suurimman osan elämästäni olen ollut ihan lättänä :LOL::LOL:

Nyt töihin =)
 
:'(. Eilen tuli naikkarilta puhelu..veriseulassa jotain..normiarvot mun ikäisellä pitäs olla 1/ 80, mulla 1/70 ja nyt joudun sit johkin lisätutkimuksiin ens vklla! Olipa tuskainen loppupv töissä.. Sanoivat että ikä nostaa jo riskiä, ettei välttämättä tarkota mitään, mutta.. pieni suhdelukuhan tuo on ja ultran mukaan kaikki oli hienosti. Nyt pitäis päästä ajatuksesta eroon ettei mene koko vk pilalle..En edes tajunnut kysyä mitä ne mulle tekevät siellä tutkimuksissa!!Rauhoittakaahan mut nyt hyvät immeiset!!:':)'(
 
Jokainen tekee omat valintansa. On hyvä littledeath että olet saanut vähennettyä. Onhan tässä vielä aikaa jäljellä ja saatat lopettaa kokonaan.
Mä kun en ole koskaan polttanut ni en voi tietää miten vaikeaa lopettaminen on. Mutta sen tiedän miten vaikea on päästä sokerikoukusta eroon. Sitä taas ei ymmärrä ne jotka eivät koskaan olleet sokeririippuvaisia. Monen mielestä tuo sokeririippuvuus on vaan huuhaata. Ei meistä kukaan ole täydellinen.

Eilen poksahti 14 täyteen ja olen sitten alkanut halaamaan pönttöä joka aamu :x . Ei auta edes se että syön vähän ennen nousemista. Ensin on oikein hyvä olo ja sitten ihan yht äkkiä oksennan. Onneksi se on vaan aamuisin, mutta on mulla aina kassissa mukana oksennuspussi varmuuden vuoksi.
Eilenkin töissä pohdin että pystynkö olemaan kokopäivää, kun palaverissakin piti istua housut auki. Onneksi o pitkä paita ja työkaverit tietää tästä pahoinvoinnista. Hajut ovat taas alkaneet yököttämään ja hankaloittaa taas elämää : /

Tallinnassa oltiin työkavereiden kanssa viikonloppuna ja pienelle ostin ainoastaan unilelun. Baba sitten leikki sillä nukketeatteria sängyn päädyssä :whistle: Toivottavasti leikkii keväällä yhtä innokkaasti =)

Mennään taas ensikuussa tallinnaan, tulevan mummon kanssa. Joten taidamme päätyä ostamaan muutamia vaatteita pikkuiselle. Ensi vuonna Virossa on eurot ja varmaan hinnat nousee.

Silvia ja Vilianna 14+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
:'(. Eilen tuli naikkarilta puhelu..veriseulassa jotain..normiarvot mun ikäisellä pitäs olla 1/ 80, mulla 1/70 ja nyt joudun sit johkin lisätutkimuksiin ens vklla! Olipa tuskainen loppupv töissä.. Sanoivat että ikä nostaa jo riskiä, ettei välttämättä tarkota mitään, mutta.. pieni suhdelukuhan tuo on ja ultran mukaan kaikki oli hienosti. Nyt pitäis päästä ajatuksesta eroon ettei mene koko vk pilalle..En edes tajunnut kysyä mitä ne mulle tekevät siellä tutkimuksissa!!Rauhoittakaahan mut nyt hyvät immeiset!!:':)'(

Toivottavasti se on vain väärä hälytys :hug:
Varmasti odottavan aika on pitkä ja voithan sä soittaa sinne sairaalaan ja kysyä lisätietoja.
 
Kyllä täällä keskustelua saa käydä ja PITÄÄKIN, mutta asioita voi ilmaista monella tavalla. Hienoa että suurin osa täällä onkin vaihtanut mielipiteitään ihan asiallisesti, mutta sitten se syyttely ja leimaaminen ei mun mielestä ole oikein...

little death tsemppiä taisteluun polttamisen kanssa :hug: hienoa kun olet saanut vähennettyä tupakointia!

Mukavia ultrakuulumisia taas tullut! :) Niin ne meidän pienet kovasti kasvavat tuolla massuissa. Toivottavasti kaikkien pahoinvoivien olo alkaa kohta helpottamaan ja pääsemme kaikki nauttimaan tästä ihanasta raskausajasta ja kasvavista massuista! =)

ON: Eilen NT-ultrassa käyty, kaikki hyvin. Yksi vilkkaasti liikkuva sikiö sieltä löytyi :heart: ja niin kova vauhti oli päällä, että NT:n mittaaminen tehtiin sitten varmuudeksi vielä vatsan päältä uudestaan ja oli normaali (0,8mm). ;) Yhtä vauhdikas on kuin veljensäkin. :D Pää-perä mitta oli 69mm ja vastasi viikkoja 13+3, mutta la pysyi edelleen samana.
Mulle voisi päivittää LA 21.3. -- TOINEN LAPSI -- 29V -- K-HKS.

Hyviä vointeja kaikille!

dogitar ja masuasukki 13+2
 
gcs15 SAMAA MIELTÄ :) mihin tällasta palstaa sit tarvittais... tai siis jos kaikesta tärkeästä vaietaan.... kyllä tissien koosta ja kipeydestä puhutaan ja seksistä ja lapsena hyväksikäytöstä, aihepiiri on jo varsin laaja ollut tähän asti. Sit kun otetaan aihe tupakka ja alkoholi, ni sit suut suppuun ettei kukaan vaan ota itseensä ja suutu... voi naiset ... mä olen kokenut ennen nii paljon paskaa kun ei saa joillekkin sanoa edes NÄTISTI suoraa mielipidettään... on vaan oltava joko aiheesta hiljaa tai oltava kuulijan kanssa samaa mieltä..
Tottakai on hyvä että on linkkejä, jotka saattaa avata jonkun silmät... Ja tämä siksi että ON OIKEASTI ÄIDIKSI TULEVIA, JOTKA EI VÄLITÄ VAAN POLTTAVAT PALJONKIN. olen läheltä nähnyt sen asenteen. Se ei tarkoita sitä että kaikki täällä olevat ovat välinpitämättömiä!!!!
varotaan kyllä että ei joku värjää esim hiuksiaan kestovärillä odotusaikana, saati käytä kynsilakkoja, eikä kukaan näistäkään keskusteluista suuttunut.

sohaisu muurahaispesään taisi aiheuttaa vilkkautta palstan käyttöön ja mun mielestä se on vaan hyvä asia :)

pyöräily uskallatteko vielä pyöräillä/ pystyttekö?? Mulle lääkäri sanoi että ei kannata , koska kaatumisen vaara on niin suuri ja sitten vauvalle voisi käydä huonosti. No, mä kyllä koitin kesällä fillaroida hiukan, mutta tuntui aikas keljulle ja totesin että mun kohdal vissii saa fillari odotella kevään jakaantumista niin jatkan harrastusta sitten :) ja jotenkin ei arvaakaan, kun jos sit vaiks kaatuukin, varovainen tarttee olla.

remontin keskellä juu, hermoja koetellaan... onko kellään muulla vastaavaa elämänvaihetta.... eteinen täynnä työkaluja ja purua.... toiveissa tänään saada siivottua pois onhan sitä jo viikonlopusta tavarat olleet missä sattuu ja roskaa joka nurkka täynnä... oispa tää projekti pian valmis, alkaa usko kohta loppua kesken|O lasten huoneet tulee tosi tarpeeseen... pitkä matka ei siihenkään olisi, tunnit vaan tuntuu loppuvan vuorokaudessa kesken, ja viikonloput menee niin äkisti että työ etenee hitaan laisesti.. Ja kun musta ei ole mitään apua niin hiukan turhauttavaa on seurata vierestä... onneks tulee kuitenkin pikkuhiljaa valmista, ja sisäsauna odottaa viime silauksia ja sitten ois sekin kondiksessa :)

flower again ja rakkauspakkaus:heart:
 
:'(. Eilen tuli naikkarilta puhelu..veriseulassa jotain..normiarvot mun ikäisellä pitäs olla 1/ 80, mulla 1/70 ja nyt joudun sit johkin lisätutkimuksiin ens vklla! Olipa tuskainen loppupv töissä.. Sanoivat että ikä nostaa jo riskiä, ettei välttämättä tarkota mitään, mutta.. pieni suhdelukuhan tuo on ja ultran mukaan kaikki oli hienosti. Nyt pitäis päästä ajatuksesta eroon ettei mene koko vk pilalle..En edes tajunnut kysyä mitä ne mulle tekevät siellä tutkimuksissa!!Rauhoittakaahan mut nyt hyvät immeiset!!:':)'(
EIKÄ!!! Mikään ei ole inhottavampaa kuin tuollaiset uutiset :'( Toivon että olisi kyseessä väärä hälytys ja pikkuisella kaikki hyvin. Odottelu on kaikkein kauheinta. Soita ihmeessä ja kysy niistä lisätutkimuksista ettei tarvitse yksin miettiä ja murehtiä. Jaksamisia:heart:
 
:'(. Eilen tuli naikkarilta puhelu..veriseulassa jotain..normiarvot mun ikäisellä pitäs olla 1/ 80, mulla 1/70 ja nyt joudun sit johkin lisätutkimuksiin ens vklla! Olipa tuskainen loppupv töissä.. Sanoivat että ikä nostaa jo riskiä, ettei välttämättä tarkota mitään, mutta.. pieni suhdelukuhan tuo on ja ultran mukaan kaikki oli hienosti. Nyt pitäis päästä ajatuksesta eroon ettei mene koko vk pilalle..En edes tajunnut kysyä mitä ne mulle tekevät siellä tutkimuksissa!!Rauhoittakaahan mut nyt hyvät immeiset!!:':)'(
Kurjia uutisia olet saanut eikä varmasti ollut helppoa viettää loppupäivää töissä.. :( saatikka sitten odottaa siihen ens viikkoon lisätutkimuksiin :'( Soita ihmeessä sinne neuvolaan, niin saat tietää että mitä sulta tutkitaan, eikä sun tartte miettiä asiaa yksinäsi! Toivotaan että on vaan väärä hälytys ja kaikki olisi hyvin!!!! :hug:
 
Noniin arvasin sekoittavani pakan täysin.. Ei ollut tarkoitus aiheuttaa täällä mitään huuto sotaa mutta jokaisella on oikeus mielipiteeseen. Tässä lisää niitä omia mielipiteitäni..

Alkoholista sen verran että käyttö raskausaikana (siis jopa muutama alkoannos) voi aiheuttaa lapselle pysyvän syndrooman (FAS) tai lievempänä muotona (FAE) oireyhtymän. Eli suomalaisittain alkoholisyndrooman. Tämä näkyy lapsen koossa, ulkonäössä, kehityksessä ja ilmeisesti johtuu todellakin siitä että lapsi on kärsinyt alkoholin käytöstä kehitysaikana.

Ihmettelin että miten jonkun voi tehdä mieli juoda kun on ylipäänsä niinkin onnekas että on tullut raskaaksi. Meillä on muutama ystäväpariskunta jotka kärsivät lapsettomuudesta ja tasan tarkkaan edes ajattelisi alkoholia jos onnistuisivat tulemaan raskaaksi. En minäkään vaikka olenkin suhteellisen helposti raskautunut. Alkoholin käyttö on valitettavasti suurin syy myös miksi lapsia huostaanotetaan ja itse olen myös kokenut lapsuuden jossa alkoholilla on läträilty. Unohtakaa nyt hyvät naiset se viina se niin kummallinen juttu ole. Valitettavan usein vaan asiassa käy niin että kun koko raskausajan fiilistelee ns"seuraavaa" bailukertaa siitä jääkin yllättävä tapa. Ainakin mitä minun silmieni alla on tuttavapiireissäni käynyt. Jokainen on tietenkin yksilö ja yleensä kun tulee äidiksi olisi aika alkaa elää lapsilleen eikä itselleen. Maun takia olen itsekkin juonut yhden sauna oluen joka siis 100% alkoton. Siinähän se missä limukin.

Tupakoinnista itse olen tupakoinut ensimmäisestä ja tästäkin alle 5 tupakkaa päivässä. Neuvolalääkäri on sanonut että tuosta määrästä tuskin on lapselle harmia. Uskon kyllä että suurimääräinen tupakointi (10+) voi ja varmasti aiheuttaakin lapselle mahdollisia oppimisvaikeuksia yms. Voi olla että pienempikin määrä mutten itse ole pystynyt kokonaan lopettamaan tuota pahaa tapaa.
Tupakointia ja alkoholin käyttöä ei voi kyllä millään taajuudella verrata toisiinsa koska tosiaan niinkuin sanoin alkoholista lapselle aiheutuu nimenomaan tuo alkoholisyndrooma. Tosiaan tälläkin jutulla on kaksi puolta sillä jos olisin onnistunut lopettamaan kuuluisin aivan varmasti niihin ketkä täällä ns"kovaan ääneen" puoltaisi lopettamisen puolesta. Sitten on myös pakko kommentoida siihen että tupakoivien äitien lapsista aina sanotaan että "noniin sillähän on korvatulehduksia johtuu tupakoinnista" tai muuta vastaavaa miten voitte selittää sen että myös niillä tupakoimattomien lapsilla on korvakierteitä, ihottumia yms. Missään tutkimuksessa ei ole selvinnyt että näitä esiinyisi jotenkin enemmän tupakoivien lapsilla. Noh nyt kuulosti kuin puolustaisin tuota tupakanpolttoa ja siis asia ei kuitenkaan niin ole. Hävettää tosiaan etten ole pystynyt kokonaan lopettamaan mutta se ei kuitenkaan tee minusta yhtään sen huonompaa äitiä.

Ja siis viellä yleisesti että eikös palstan tarkoitus ole jakaa mielipiteitä? Jos joku ottaa jonkun asian puheeksi niin ymmärtääkseni sehän tässä on tarkoitus että täällä voi kommentoida niin hyviä kuin huonojakin asioita. Minä en kyllä ole mikään läpeensä vittumainen ihminen mutta otan kyllä mielipiteeni esiin kärkkäästi. En sillä kenellekkään hae missään nimessä pahaa mieltä vaan haluan puhutella asialla.. Siis esim. tämä alkoholijuttu. Halusin kysyä että onko se Viina niin tärkeä juttu ja miten sitä kännintunnetta voi edes ajatuksissa kaivata kun on käynyt niin onnellisesti että vatsaan on muuttanut pieni salamatkustaja..

Dindei + pikku 16 + 3
 
Hmm mielenkiintoista, että se jos vastustaa tupakointia raskausaikana on joidenkin mielestä tekopyhyyttä ja tuomitsemista?! :whistle: Ei minusta. Se, että ajattelee vauvan parasta ei voi millään tavalla olla tekopyhyyttä... Ja mun mielestä on hyvä, että linkkejä laitellaan ja asioista puhutaan, eikä vaan vaieta syystä, että joku saattaa loukkaantua. Kuten nyt täälläkin on käynyt ilmi, niin kaikille ei ole edes selvää se, että nikotiinivalmisteiden (mm. purkka ja laastari ) käyttö on paljon parempi vaihtoehto kuin tupakointi. Niitä käytettäessä lapseen ei mene häkää eikä muitakaan tupakoinnista tulevia haitta-aineita. Nikotiiniakin menee lapseen vähempi, kuin tupakkaa polttaessa.

Kaikki tupakoinnista aiheutuneet haitat, ei todellakaan tule ilmi. Tai niitä ei osata yhdistää äidin raskauden aikaiseen tupakointiin. Tupakointihan saattaa aiheuttaa mm. astmaa ja huulihalkioita. Kätkyt kuoleman riski kasvaa. Myöhemmällä iällä se saattaa näkyä keskittymishäiriöinä, kasvuhäiriöinä ja oppimisvaikeuksina.
Nämä asiat tietäen, minun mielestä ei ole mitään syytä hyssytellä asiaa.
Tämä on sitä paitsi keskustelupalsta ja tarkoitettu keskustelemiseen ja ajatustenvaihtoon. Palsta menettää merkityksensä jos täällä on vain tarkoitus :p toisten perseitä, vaikka itse olisi täysin päinvastaista mieltä. Jos joku ei kestä sitä, että kaikki ei ole samaa mieltä asioista tai toiset ilmaisee asiansa liian kärkkäästi niin sillehän ei sitten voi mitään. :/

Toivotan tsemppiä kaikille tupakoinnin kanssa taisteleville ja suosittelen tosiaan noita laastareita sun muita valmisteita tupakoinnista eroon pääsemiselle.
Eikä se, että röökaa raskausaikana todellakaan tarkoita sitä, että olisi paskaäiti tai vanhempi. Huono vanhempi voi olla, vaikkei polttaiskaan ja voi olla vastuuntuntoinen ja loistava vanhempi vaikka polttaisikin.
Toivottavasti en ole loukannut ketään kirjoituksillani, ainakaan kovin pahasti. :)

Sitten muihin aiheisiin...
kike79 Tuollainen epätietoisuus on kyllä tuskallista. Onneksi arvot eivät normiarvoista paljoa heitä. Hyvä kun tekevät lisätutkimuksia niin voi sitten olla loppuraskauden murehtimatta asiaa. Jos siis syy olisi vain se, että ikä nostaa tuota lukua.
Minkä kokeen vastaukset nuo oli, kun en muista itselläni tuollaisista luvuista puhuttaneen mitään?
Jaksamista :hug: Täällä on peukut pystyssä, että kaikki on ok!

Pyöräilystä Minä olen vielä pyöräillyt. On paljon kätevämpää viedä sillä lapsi hoitoon ja mennä töihin, kuin kävellen. Meillä on rauhaisa tie mitä poljen ja yritän polkea varovasti, mutta riskihän siinä on silti kaatua. Hieman on kyllä alkanut tuntumaan polkeminen hankalammalta, kun tuo masu on tiellä. Pyöräillyn lopetan viimeistään sillon, kun alkaa olemaan yöpakkasia.

Pahoinvoinnista Harmi kun se ei ole kaikilla helpottanut vieläkään ja näyttää jollain tulleen se vasta kuvioihin/uudelleen (? ). Vessanpöntön halailu ei ole kyllä kivaa puuhaa!
Toivottavasti se pian helpottaisi kaikilla.

Täällä myös rintsikat on jääny pieniksi aikoja sitten ja puristavat ikävästi! Pitäis ostaa uusia, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi. Tyhmä minä, laiskuuttani kärsin puristavista rintsikoista. :D

Tallinnassa ois kiva käydä pitkästä aikaa. :) Haluisin käydä katsomassa mitä uutta on tullu Rottermanille. Siellä ois vauvelille varmasti kaikkea ihanaa... :)

Onko teillä paineen tunnetta alavatsalla? Mä en oikein tiedä, että mitä se on... Supisteleeko vai mitä. Mutta sellanen paineentunne tuntuu välillä.

Tiitulipiituli 15+2
 
Jopas täällä on saatu keskustelua aikaan.

Alkoholista Itsellä on alkoholin suhteen täysin nollalinja. En koe mitään tarvetta juoda edes sitä yhtä saunakaljaa ja jos kova tarve mukamas iskisi niin näistäkin löytyy kyllä ne alkoholittomat versiot. En tosin usko että kauheaa hallaa tekee jos esim. ruuan kanssa juo lasillisen vinkkua, mutta itse henk.koht. jätän tämän yhdenkin lasillisen kyllä juomatta.

Ja sitten tupakoinnista Itse olen ennen esikoista polttanut ja ollut tuolloin todella riippuvainen tupakkaan! useat lopetusyrityksetkin meni mönkään ja minullekin ilmaantui masennuksen oireita lopettaessa. Kuitenkin raskaaksi tullessa lopetin polttamisen täysin ja sen jälkeen en olekkaan tupakoinut. Helppoa se ei toki ollut mutta ei mahdotonta koska minäkin siihen pystyin. Enitenhän tuossa vaaditaan tahdon lujuutta!
Oma mielipiteeni on että tupakointi ON haitallista vauvalle, poltti sitten 1 tai 20 tupakkaa päivässä ja tuota ei mielestäni voi mitenkään vähätellä. Jokaisen oma asia on polttaako vai ei ja vaikka en itse tupakointia raskausaikana ymmärrä enkä hyväksy niin silti pidän mölyt mahassani enkä puutu muiden polttamiseen.

Ja kun dindei sanoi että NEUVOLALÄÄKÄRI oli sanonut että tuskin 5 tupakasta päivässä on lapselle haittaa niin minun mielipiteeni on että paskapuhetta, mutta jos äiti haluaa tällä omatuntoaan rauhoitella niin siitä vaan.
En myöskään pitäisi tupakointia yhtään pienempänä pahana kuin alkoholinkäyttöä. Mutta tämä siis minun mielipiteeni.

Tsemppiä teille jotka lopettamisen kanssa kamppailette!! :flower:

kike79 Kovasti voimia sinulle! Odottaminen ja epätietoisuus on kaikista kamalinta! Toivottavasti asiaan tulee selvyys ja kyse on vain väärästä hälyytyksestä!!

(.) Täällä jälleen kerran tänään neuvolalääkäri pahoinvoinnista. kun ei pysty MITÄÄN tekemään. Pahoinvointilääke helpottaa hieman mutta väsyttää niin paljon ettei lasten aikana uskalla ottaa ettei vaan nukahda. : /
Flunssa myös lisää entisestään kamalaa oloa.

Neuvolatätini palasi vuorotteluvapaaltaan (tähän asti olen käynyt sijaisella) ja kysyikin heti että onko lapsi toivottu jos tämä onkin vain psyykkistä pahoinvointia????? Voi kuulemma järjestää minulle juttelu apua. Alkoi mammaa ärsyttämään vaikka hyväähän hän varmaan tarkotti. Ainoa mikä vaikuttaa mun henkiseen vointiin on se etten kykene mihinkään oksentamisen ja huonovointisuuden vuoksi. Raskaudesta ei oikein osaa nauttia ja harmittaa kun ei lasten kanssa pysty mitään tekemään! =(

No häntä pystyssä neuvolaan kuulemaan keksisikö ne uusia apuja...

Liro ja papunen 12+3
 
Tupakanpoltosta on ollut mielenkiintoista ja kiivasta keskustelua. Hyvä aihe, tosin se taitaa olla ikuinen oravanpyörä. Tämä kun kuuluu niihin aiheisiin joissa mielipiteitä on niin monta kuin on ihmistäkin, ja sepä on hyvä.Tylsää olisi maailma jos kaikki samaa mieltä olisi.
Esille on tullut paljon hyviä mielipiteitä. Ja siksi en sitten niitä alkaa toistelemaan. Niinkuin joku jo mainitsikin; Asioista on hyvä keskustella ja antaa omia mielipiteitä kunhan ei jäädä samaa asiaa kyllästymiseen asti märehtimään.

Henkilökohtaisesti poltin ennen esikoista ja lopettelin parissa viikossa plussauksesta porrastetusti. En kertalaakista, koska normi määrä mitä poltin oli n.20 savuketta päivässä. Tiputin ensin 15:sta, sitten kymmeneen, sitten 5 ja sitten kolmeen ja näin pääsin suht helpolla tupakasta eroon siis parissa viikossa. Täyslopetuksen jälkeen olin kuin perseeseen ammuttu karhu ja se oli kauheeta. Mutta olo helpotti noin kuukaudessa niin etten reagoinut enää muidenkaan polttamiseen.
Nyt ennen tätä toista raskautta kävi niin että poltin silloin tällöin jos olimme miehen kanssa vaikka kahdestaan kaupassa käymässä ja esikoinen hoidossa. Kun plussasin, lopetin heti ja se kävi helpommin kun ei voi sanoa että olisin muutenkaan vakinaisesti taas polttanut.

Alkoholiaen ole käyttänyt raskauden aikana.Ja muutenkaan en hirveemmin juo edes saunakaljaa. Jos nyt joskus harvoin viihteellä käyn mutta ei ole mun juttu.Mieluummin juon jäillä jaffaa*lurps.*
 
Tänään olikin nla-lekuri, paino on edelleen laskussa, RR 119/75 ja hemppa 123 (oon tosi tyytyväinen et on viel pysyny hyvänä), pissa oli puhdas ja sydänäänet +152. Kohdunsuu oli kiintee ja kiinni, 3,5cm pituus. Seuraava kerta onkin sitten marraskuussa, sitä ennen tietty rakenneultra. Ihana ku ei tartte ravata joka kuukaus nlassa, seuraaval kerral saakin ne kelan paperit kun viikkoja on yli 22.

Sellasta omanapa juttua täl kertaa :)
 
Kylläpäs täällä on käyty kiivasta keskustelua alkoholista ja tupakasta, ettei meinaa perässä pysyä. Itse en ole koskaan polttanut ja juomisetkin on jäänyt lasten synnyttyä aika hyvin. Odotusaikana en ole juonut koskaan (mies juo sillon tällön ja olenkin yleensä käskenyt lähteä johonkin muualle ottamaan, kun itseä ei kiinnosta katsella ). Vaikea jotenkin kommentoida, kun en tiedä kuinka vaikeeta olisi esim tupakasta irtaantua, jos olisin kauan polttanut, ei se varmaan helppoa ole eli hattua nostan nyt niille, jotka ovat edes vähentämäänkin pystyneet. Jokainen tekee ne omat valintansa ja niiden kanssa on sitten elettävä, hyvässä ja pahassa. Se on kuitenkin kiva, että täällä voi sanoa rehellisesti omat mielipiteensä, joihin jokaisella tietysti on oikeus ja näin keskustelukin pysyy avoimena eikä minään hissutteluna.

Kike79:lle voimia, toivottavasti kaikki on hyvin kumminkin :hug:

Pyöräilyä olen vielä ihan hyvin mielin harrastanut, ei ole vielä mahastakaan mitään tietoa ettei siitäkään vielä ole haittaa. Ehkä sitten raskauden puolivälin paikkeilla on aika laittaa pyöräily jäihin vähäksi aikaa.

ON: Mulla on nyt eilisestä asti asunut joku örkki tuolla takaraivossa, josta välillä sitten kuiskuttelee ettei kaikki olisi vauvalla hyvin. Jotenkin oon nyt ollut taas ihan hirveen epäileväisellä mielellä tän raskauden suhteen ja oikeestaan en pysty muuta ajattelemaankaan. Harmittaa aika paljon : / Mulla siis alkuraskaudessa ollut kolmeen eri otteeseen verenvuotoa, ekalla kerralla vielä erittäin runsasta jolloin kävin alkuraskaudenultrassa neuvolassa. Kahden muun verenvuodon jälkeen olen käynyt yksityisellä tarkistuttamassa ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi ja ainahan kaikki on ollut ok. Nyt nt-ultrassakin kaikki oli lääkärin mielestä hyvin (nt oli 0,8 ja sikiön mitta 47,8 mikä vastasi kuulemma hyvin viikkoja ). Kuitenkaan en tunne saavan oikeen rauhaa tältä negatiivisuudelta mikä mua riivaa tällä hetkellä ja tunnen jo vähän syyllisyyttäkin näistä tunteista. Myös pelko siitä, että itse aiheutan tällä ajattelulla keskenmenon on kova (vaikkei sen pitäisi olla mahdollista). Anteeksi purkaus, mutta joskos se tässä olisi nyt pahin negatiivisuus ois tullut ulos ja vois jo ajatella vähän muutakin...

Valkovuodosta: tulee enemmän kun ennen, oikeastaan aika paljonkin. Mulla oli pari viikkoa sitten hiiva, joka oli aika paha ja se jotenkin sai tuon emättimen kyllä todella araksi.

Oireista: on ollut todella lievää pahoinvointia, mutta voiko olla että nyt vasta olisi lisääntymässä tuo pahoinvoinnin määrä? En ole siis oksentanut kertaakaan, mutta tänä aamuna oli kyllä lähimpänä kuin koskaan ja jotenkin tuo pahoinvointi ajoittuu yöhön (voiko vaakatasossa oleminen vaikuttaa? ) ja aikaiseen aamuun. Edellisissä raskauksissa (joissa olen nyytin kotiin asti saanut) on ollut pahoinvointia viikolta 7 alkaen ja loppunut ennen viikkoa 12.

Jaahas, en nyt keksi mitä muuta piti kommentoida, jotain oli mutta jääköön se seuraavaan kertaan. :wave:

Mindi83 rv 12+3
 
Hei kaikki!
Kiva kun on paljon keskustelua mutta haluasin ihan sen verran oikaista [dindein] kirjoitusta ettei sikiölle todellakaan tule alkoholisyndroomaa (FAE tai FAS) muutamasta alkoholiannoksesta. Kyllä se edellyttää paljon rankempaa ja säännöllisempää käyttöä kuin sen, että olisi kerran raskausaikana esim. juonut lasin punaviiniä tai oluen. Turvallisia rajoja eivät lääkärit halua alkoholin määrälle kertoa ja siksi suositellaan ettei alkoholia nautittaisi lainkaan raskausaikana. Mutta jos joku nyt on tosiaan juonut esim. sen yhden lasin punaviiniä ruuan kanssa viikolla 9 niin varmaan täysin turha pelätä aiheuttaneensa lapselle pysyvää syndroomaa. Kyllä ne syndroomat on ihan alkoholin väärinkäyttäjien vauvoilla ja surullisia tietysti ovat.
 
Täällähän on ollut kiivasta ajatustenvaihtoa, ja hyvä niin. Asioista saa, ja pitää keskustella! Ehkä ketään ei kannata tekopyhäksi sanoa jos haluaa välttää tupakkaa ja alkoholia raskaana, eiköhän jokaisella ole omat heikkoutensa. En polta enkä juo raskaana ollessa, mutta en koe silti täydellinen olevani.

kike79 :hug: Mie olen käsittänyt, että iso osa noista hälyistä on vääriä hälyjä, sillä seulotaan joukosta ne joilla oikeasti on jotain häikkää. Eipä se varmasti omaa oloa helpota, mutta toivottavasti saat voimia ajatella muutakin, ja soita ihmeessä ja kysy tutkimuksista. Mitkään tutkimuksethan ei ole pakollisia, ja onneksi tuo ei kuitenkaan ole tuon isompi tuo ero normaaliin tulokseen! :hug:

Täällä vietetään vuoden raskainta päivää, 2 vuotta sitten saatiin pitää viimeisen kerran rakasta, kaunista tytärtämme sylissä :'( Monet itkut itketty tänään, ja itketään varmasti vielä lisää. Ikävä rakasta :'( Eilen vietiin haudalle syyskukat, tänään käyn ostamassa taas uuden enkelin sinne ja lisää kukkia. Minun pienelle :'( :heart:

Teto ja Vekaraväkkärä rv 14+4 :heart:
 

Yhteistyössä