Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

Huomenta!

Sanen mies kuulostaa oikealta unelmalta =)

Flower again: Mä en katsois tai jaksais... Miehellä on välillä joku kaveri iltaa istumassa, mutta menen sit itse yläkertaan ajoissa ja mitään bileitä en jaksa katsella. Mieluummin sitten menee saunomaan jonnekin muualle ja antaa mun löhötä rauhassa ;)

Mulla on v*tutus päällä miehen suhteen kun meillä meni aamulla lapsiportti rappujen alaosasta rikki. Eka koira runnoi läpi ja sitten poika kiskaisi loputkin irti. Tosin se on semmonen haitariportti ja ollut osaksi rikki jo kauan. En suosittele sit sellasta jos jollekin tulee portin hankinta eteen!!! Ihan surkea!!!! Pyysin sit miestä korjaamaan niin kamalalla metelillä ja riehumisella tuli kun häiritsin häntä. Mun olisi pitänyt koko päivä juosta pojan perässä ja vahtia rappusissa eikä herättää häntä yövuoron jälkeen siirtämään yläkerrasta ylimääräistä porttia alas. Mietin vaan et vahtisko muka itse?! Ehei kyllä olisi portti ollut sekunnissa paikallaan jos olisi ollut hänen lapsenhoitovuoro :headwall:
No naapurit sai taas viihdykettä sunnuntaiaamuun :whistle:

Mä en sit mahdu enää takkeihin! Ärsyttävää... Syystakki kiristää ja fleece mitä tykkään käyttää näillä ilmoilla ulkoillessa myös. Onneksi se fleece on hm:n ja sieltä saa hakea uuden 25 eurolla. Yllättävää muuten vaikka on semmonen halpismerkki niin ollut tosi hyvä käytössä!! Onneksi ostin edellisessä raskaudessa a-mallisen Espritin villakangastakin joka menee sitten tälläkin kerralla sekä myös kunnon ulkoilutakin johon mahduin viimeksikin koko raskauden. Kumpikin on vielä ihan oikeaa kokoa eli ei jäänyt hukkaan raskauden jälkeenkään, eikä tartte nyt satsata niihin. Nyt tää tosin alkoi vähän liian aikaisin!!! Täällä on ollut puhetta siitä kauanko haluaa pitää raskauden salassa niin ei taida olla aina haluamisesta kiinni... :wave:. Mä ajattelin tällä kerralla vuotojen jne takia et 20 viikkoa olis hyvä mutta tuskin onnistuu. Veikkaan et pari viikkoa ja sitten alan jo muistuttaa valasta =)
 
Sunnuntaihuomenta!

Torstainakos se oli, kun kirjottelin viimeksi. Puhuin siitä, että saattaa sitä paremmillakin viikoilla vauvalle jotain tapahtua, että kaikkea ei voi pelätä. Meinasin loppuun vielä lisätä, että sen elämässä jo olevankin lapsen voi menettää niin monella tapaa ja yllättäin. Otin sen tekstin sitten pois, kun tuntui niin pahalta ajatellakin. Mikähän lie ennakkoaavistus se taas oli.... Ei tarvi säikähtää, kaikki lapset on täällä tallella kyllä, Luojan kiitos. Perjantaina toinen kaksosista pyöräili tuossa omalla kotipihalla, ja jäi sitten naapurin pojan skootterin alle =( Törmäys oli sen verta raju, että ilman pyöräilykypärää tuota lasta tuskin enää olisi. Kypärä on halki kahdesta kohtaa ja niskasta irtosi vielä iso pala sitä styroksia. Lapsi selvisi aivotärähdyksellä ja lukuisilla ruhjeilla, jalkaa tuo ontuu vielä jonkun verran ja naama on aika kurjan näköinen. Vietettiin kolmisen tuntia tarkkailussa, mutta päästiin sitten pois kun lapsen olo koheni. Niin äkkiä tosiaan voi lapselle jotain pahaa sattua ettei ole tosikaan. Anteeksi kun tänne nyt puran ahdistustani, mutta mieli on tosi kurja. Mulla on särkeny päätäkin melkein nonstoppina perjantaista asti. Perjantai-iltana kun päästiin vihdoin kotiin ja rauhotuin sohvalle, veti vauva mahassa sellaisia kieppejä, etten vielä ole niin kovia jumppia tuntenutkaan. Oli varmaan saanut pikkasen äitiltä stressihormoneja, eikä tiennyt miten päin olisi.

Muutenkin tuntuu välillä yllättävän voimakkaita tumpsahduksia viikkoihin nähden. =) Enimmäkseen vauva tuntuu viihtyvän ihan alhaalla kohdussa, ja silloin en niin hyvin tunne muuta kuin hidasta pyörähtelyä, mutta kun siirtyy kohdun yläosaan tunnen oikein hyvin vauvan liikkeet. Ihana pieni :heart:

Perjantaista asti on tuntunut myös suppareita, kivuttomia tosin. Luultavasti liittyy kuitenkin enemmän kohdun hurjaan kasvutahtiin. Supistukset on mulla erittäin tavallisia, enkä enää niitä säikähdä. Molemmissa raskauksissa niitä on tullut, ilman suurempia tuhoja kohdunsuulle. Tässä raskaudessa ne tuntuu olevan jopa vähän myöhässä, niin aikasin ne on aiemmin alkaneet =P

Lähtöpainosta: Mulla on pituutta 170cm ja lähtöpaino oli 72kg. Ihan normi-indeksin ylärajalla siis...Aiemmista on ollut vähän vähemmän lähtöpainoa, ja paino on noussut aika nopeasti. Nyt mun aamupaino on noussut sellasen 2kg, johon olen ihan tyytyväinen. Tiedän, että mulla tulee tuossa 25 viikosta eteenpäin nousemaan paino ihan hirveästi. Siitä jo terkkariakin varoitin, eikä ainakaan vielä kauheasti tuntunut pulttia ottavan =) Kaksosista mulla nousi paino melkein 30kg!! Mähän makasin raskausviikot 22-34 , sain käydä suihkussa, vessassa ja syödä istualtaan. Sairaalaan jäi 10kg, ekan vuoden aikana tippui toiset 10kg tiputtamatta, ja loput laihdutin heti kun lopetin imetyksen muutamassa kuukaudessa. Tokassa raskaudessa paino nousi muistaakseni jonkun 18kg, laitokselle ei jäänyt kuin 6kg. Lapsen ollessa 1,5-vuotta kaikki raskauskilot oli kadonneet ja muutama kilo kaupan päälle. Ylipäänsä sanotaan kai, että raskauskiloille tulisi antaa vähintään saman verran aikaa hävitä, kuin mitä niillä on kestänyt tullakin. Vaikka löytyy niitäkin naisia, jotka kuukaudessa on takasin omassa painossa, yleisempää on, että se kilojen sulaminen kestää vähän kauemmin. Raskausaikaan kuitenkin kuuluu kohtuullinen painonnousu, joten älkää olko niin murheissanne. Ei sitä tarvi mässäilemään tietty ruveta, mutta normaalisti saa ja pitääkin syödä =)

Viettäkäähän hyvä ja rentouttava sunnuntai!

T:Ipanapiina ja Ihmevaava 13+6

Ps. Ihania massuja teillä! Huomenna tarttee ottaa taas mahakuvaa itsekin =)
 
Huomenta taas :)

Nunnika tuossa funtsi painoasioita. Mä oon ite sellasella kannalla, että 15 kiloa on maksimi, mitä annan tulla :D en sinänsä ota mitään pultteja, siinähän ne sitten saavat luvan kadota terveellisellä ruokailulla, imetyksellä ja vaunulekeillä. Äääh, maailmassa on niin paljon suurempiakin murheita, että mä en ainakaan jaksa stressata raskausaikana kiloista. Tottakai pyrin siihen, ettei tulis mahdottomasti turhia kiloja, mutta paineita en ota :)

Flower again mä en kyllä antaisi mun kotona pitää yksiäkään pippaloita. Mua muutenkin ottaa aivoon katsoa kun puoliso ottaa ja ite oon selvinpäin. Toinen vaikuttaakin jotekin niin raivostuttavalta. Tottakai jokainen tekee tyylillään, mutta mulla esikon isän aiheuttamia paskoja kokemuksia juomisesta (oli/on alkoholisti), et sen takia en oikeastaan siedä mitään biletystä. Oon muutenkin sitä mieltä, että 1 kerta viikkoon kunnon humalatila ei ole perheelliselle ihmiselle normaalia. (siis en tarkoita, että teillä tehtäis näin, vaan tuli muuten aiheesta mieleen )

Ipanapiina hui kauhistus teidän perjantaita! :O Mä olisin saanut varmaan jonku sydänkohtauksen, tuo on nimittäin sellainen juttu että sitä pelkää jotenkin eniten. Varsinkin nyt kun tuo esikko ajelee päivittäin pyörällä innoissaan. Onneksi ei sattunut pahemmin!!! Meilläkin meinasi käydä huonosti tuossa pari viikkoa sitten. Oltiin ensimmäisen kerran ajelemassa pojan kanssa pyörällä muun liikenteen joukossa (hän ajoi siis ekan kerran ilman apupyöriä pyörätiellä). Poika hiljensi vauhtia ja jotenkin onnistui kääntymään sivuttain pyörätielle. Luisui siitä sitten hiljakseen maantielle ja mä karjuin, että jarruta! Se itekkin säikähti niin lujaa, ettei tajunnut jarruttaa. Luisui keskelle maantietä! Mähän tietty heti hyppäsin pois oman pyörän selästä ja juoksin perään. Onneksi ei tullut autoja, olis nimittäin voinut käydä TODELLA häjysti. Pojalla oli kypärä tietty. Tie on vilkasliikenteinen ja nopeusrajoitus on 40km/h. Onneksi ei käynyt kuinkaan, mutta peljästyttiin aivan sairaasti.

(.)

Eilen siivosin koko kämpän kunnolla. Olin sitten ihan rikki sen jälkeen. Selkä ja lonkat huusi hoosiannaa, enkä meinannut päästä ylös jos menin makaamaan hetkeksi. Ikinä ei normaalisti tällästä oo!
Harjoitussuppareita täälläkin! Normaaleja mulle, eivätkä ota kipeetä. Esikolla ne alkoi 25 viikon paikkeilla.

Kotihommien pariin :) Mukavaa sunnuntaita kaikille!

GCS15 & Masukki rv 14+5
 
Ipanapiina: Hui kauhea! Pienestä se voikin henki olla kiinni, kuten kypärästä.. Onneksi se oli päässä!

Mua huolestuttaa kun alapäässä tuntuu välillä vihlontaa. Mitä tää nyt on? Jotain normaalia kohdun kasvusta johtuvaa? Tuntuu niinku jossain tuolla alapäässä sisällä syvällä tai miten sen sanois.. Sitä on kumminkin jatkunut jo muutaman päivän.

Tuosta muiden juopottelusta. Mä just viime yön olin kuskina kännisille, tulin puol viis aamuyöllä kotiin. En kumminkaan ota tavaksi edes joka viikonloppu mennä kun sekottaa unirytmin ja väsy olo. Mua ei haittaa katella muiden juomista, meen mielelläni kavereiden mukaan vaikka oonkin raskaana. Monesti se kavereiden kans vietetty aika viikonloppuisin on ollut sitä kännäämistä ja haluan olla edelleen mukana porukassa vaikken juokaan. Ehkä mulla on joku pelko että jään porukan ulkopuolelle.. Mut ihan kivaa mulla silti on ollut vaikka oonkin "joutunut" olemaan selvinpäin. Nyt näkee miten idiootteja känniset on välillä ja niillä on muka hauskaa. Ite oon ollut aika kova ottamaan ja oikeastaan nautin tästä kun on hyvä syy olla selvinpäin.

Mä ostin eilen ekat vauvanvaatteet vaikka vannoin etten osta ennen ensi vuotta. Olin yhdellä kirppiksellä josta sai eurolla kassillisen vaatteita/tavaraa, ja valitsin sitten hyviä vauvanvaatteita ja lähes käyttämätön rintareppukin tarttui mukaan.

Littledeath + Pikkunen 12+5
 
Mua ei haittaisi vaikka kavereita tuliskin ottaan muutaman olusen meille, kunhan ei menis oksu/sammumis/tavaroiden tuhoomis-asteelle. Meillä käy tosi harvoin ketään kavereita. Jos joku käy niin ne on yleensä ukon sukulaisia. Ottasin kyl mielellään niitä kavereita joskus iltaa viettämään, mut taitaa olla niin että ovat mielummin vähän villeimmissä kemuissa...

Mulla pari syystakkia menee vielä, toinen jää kyllä pois lähiviikkoina. Se toinen vois mennä talvipakkasille asti. Mulla on edellisestä kerrasta tallella raskaustoppatakki, jonka ostin muistaakseni bebesin nettikaupasta. En viittinyt sitä myydä pois, kun hintaa sillä takilla oli kyllä tarpeeksi ja eikä siitä olisi saanut kuiteskaan edes kohtuullista hintaa. Se on siitä hyvä takki, että sitä on voinut käyttää ihan ilman raskauttakin eikä siitä huomaa sen olevan mammamallia.

Kaivoin muutes pojan nenästä 2cm pitkän palasen jäkälää :LOL: :LOL: :LOL: Kaikkee noilla pikkusilla tuleekin mieleen! Ois varmaan säännölliset röörien tarkastukset tarpeen aina välillä :D
 
Hei, Olin tippunut pinosta syyskuun vaihtumisen myötä.

LISTAAN VOISI SIIS PÄIVITTÄÄ: HEINÄHATTU 27v. LA 10.3. NKL

Ja sitten laitan suoraa kopiota juuri esikoispinoon kirjoittamastani:


Niin se vaan on viidestoista raskausviikko meneillään, enkä vessassa ramppaamista lukuunottamatta huomaa sitä mistään. En olotilasta, mahasta enkä rinnoista. (Onneksi on doppleri, jolla voi sentään kuunnella sykkeitä!)

Joskus pari viikkoa sitten luulin mahan jo hieman pullistuneen, mutta se olikin turvotusta. Nyt masu on taas aamuisin ihan littana, ainoastaan pienen pieni kumpu alavatsalla. Mihin se kohtu voi kadota??

Kaikki vaatteet siis sopii vielä normaalisti ja painoakaan ei ole tullut yhtään, vaikka syön paljon enemmän, kuin ennen. Tosin mulle ei kyllä tarttis painoa juuri tullakaan. Lähtömitat 168cm / 63kg. Ajattelin, että 75kg olis sellainen maksimipaino, jonka alla yritän painonnousun saada pysymään.

Mutta, ihania mahoja siis ollut teillä, jotka olette kuvia laittaneet! Mäkin osallistun mielelläni tuohon mahankasvatuskisaan. Tapahtuuko tulosten raportointi mittaamalla vai kuvien perusteella.

Mutta sitten vielä kysymys: Onko ketään muita, joilla ei näillä viikoilla tunnu mahan kasvua? Tuolla mahakuvapinoissa on monilla ihan järjettömän kokoisia ihania mahoja näillä viikoilla. Onko se sitten niin, että ne joiden mahat eivät kasva nopeasti, eivät niitä kuvia edes laita?


No sitten seksistä on ollut puhetta. Ja todella todella kateissa on halut täälläkin. En ole aiemminkaan ollut mikään kovin aktiivinen asian suhteen, mutta kerta viikkoon tahti on nyt kyllä supistunut kerta kuussa tahtiin. Viimeksi taisi olla elokuussa, alkupuolella...

Mies onneksi ymmärtää ja sanoo, että hän pystyy ihan hyvin odottaa vaikka ens kevääseen, ettei tarvitse murehtia saanko taas tulehduksen. Mulla siis tulee seksin jälkeen todella usein pissitulehdus ja joskus oli jonkinlaista hiivatulehduskierrettäkin seksiin liittyen. Estolääkitys on ollut tuon pissitulehduksen kanssa ihan toimiva juttu, mutta nyt raskaana ollessa ei tekisi mieli mitään ylimääräisiä antibiootteja nappailla. Noh... pitäänee kuitenkin käydä ostamassa tuota liukkaria, jos kuitenkin jokusen kerran innostuisi ennen laskettua aikaa.;)

Sunnuntaiterveisin Heinähattu 14+3
 
To oli ultra ja kaikki hyvin!!=) kasvanut oli kovasti ja pää-perämitta oli 8cm ja rapiat!! Vastasi viikkoja 11+0 eli tuo LA on nyt 31.3. ja sen mukaan mennään!!! kovin oli riehakas tapaus..Kaikista ihaninta oli kun ihan selvästi näin sikiön hymyilevän!:D Kätilö näki tän ilmiön myös ja oli kannassa varma että se hymy oli.
Väsymystä, väsymystä..tein kyllä just 8pv töitä putkeen, nyt 2 vp, sitten 6 pv töitä, joten ei tarvi ihmetellä miksi väsyttää.. |O

Maha myös kadonnut multa johonkin!!!:O selässäkö tämä kasvaa????

kike79+ pikkupieni 11+3
 
Sane: syötkös magnesiumia? mulla oli ekan lapsen raskauden aikaan hirveet suonen vedot öisin.. ja illalla mennessä maaten (joskus myös päivällä) sydän hakkasi vimmatusti ja yöllä myös. Nyt olen kuullut että siihen pitäis autaa magnesiumin syönti.. magnesiumhan on hyväksi sydämmelle ja lihaksille. Itse siis aloin nyt syömään magnesiumia heti kun tein raskaustestin. ja ainakaan vielä ei ole yhtään kertaa vetänyt suonta,eikä ollut rytmihäiriöitä.. niin ja enhän minä tiedä onko itselläni tuo magnesium auttanut, vai johtuuko se vain jostain muusta, ettei niitä nyt ole.. Mutta kokeileppas, tiedä vaikka auttais, ja eihän siitä ainakaan mitään haittaa ole :) ennemminkin hyötyä :D (sanoo yks, joka on ihan hurahtanut vitamiineihin ;) )
 
Hei Heinähattu: Täällä ihan samanlainen kumma olotila, kun raskaus ei tunnu eikä näy, välillä on tietty turvotusta mutta ei mitään muuta. Onneksi sain neuvolasta parin päivän päähän ajan jolloin kuunnellaan sydänääniä. Välillä öisin herätessä jää miettimään että olenkohan kuvitellut koko asian...: ) Mutta lapsia saaneet ystävät on ainakin väittäneet, että raskaus on alkanut näkyä vasta viikoilla 20 ja rapiat, joten pitänee malttaa vielä! Ja onhan se helpottavaa ettei asia näy kaikille ulkopuolisille vielä näin varhaisessa vaiheessa.
 
Tämä kanssa pika pikaa käy poksumassa... 12+0 *poks*

Hurjan pahoinvoinnin lisäksi mulle ilmaantui kunnon syysflunssa. Siitä johtuen ei jaksa koneellakaan olla kuin vain nopeesti piipahtaen. Siispä palailen enemmän kun pääsen taas kunnolla elävien kirjoihin...

Liro ja papu 12+0
 
Huhheijaa, täällä iski eilen viikonlopun ratoksi mahatauti : / Juuri kun raskauspahoinvointi alkoi helpottaa, minä saan riesakseni vatsataudin, reilua? Nyt on pikkaisen parempi olo, iltapäivällä viimeksi tullut ruilua, jospa tämä tästä... Jaksoin pojan hiuksetkin leikata kun tiistaina eskarissa kuvaus. Huomisen ainakin oon nyt joka tapauksessa pois töistä etten hoitolapsia tartuta. Meillä ei kotona ole kellään muulla kuin miulla tämä :O

Me kuunneltiin tänään koko perhe yhdessä vauvan sydänääniä, mies liitti dopplerin telkkariin niin siitä kuunneltiin :heart:

Vaikea viikko edessä, keskiviikkona tulee 2 vuotta rakkaan enkeliprinsessamme kuolemasta :'( Tänään tuli 2 vuotta siitä kun viimeisen kerran mentiin tytön kanssa sairaalaan, sieltä tyttö ei enää palannutkaan kotiin :'(

Miehen takia olen nyt viikonloppuna itkeskellyt, tuntuu ettei yhtään välitä tästä vauvan odotuksesta, vaikka luulen kyllä että yleinen alakulo koko perheen sisällä johtuukin tuosta keskiviikon surupäivästä. Ehkäpä sitä kun siitä taas selvitään, jaksaa mieskin innostua vauvasta.

Vauva tuntuu muksivan juuri mahassa, onneksi jotain iloakin tähän suruviikkoon mahtuu :heart:

Teto ja Vekaraväkkärä rv 14+1 :heart:
 
Tetolle kovasti voimia mahataudin ja tulevan surupäivän kanssa :hug:


(.)
Eräänlainen surupäivä ollut täälläkin :'( Naapurin mies oli ajanut (tietysti vahingossa) mun kissan päälle eilen illalla. Tänään sitten sattumalta mun mies löysi sen kun oli ajamassa tontilta kotiinpäin. Epäilin vain naapurin miehen fb-päivityksestä (kertoi surullisena ajaneensa eläimen päälle), että saattoi olla meidän kissa. Kysyin siltä sitten ja kerroin meidän kissan tuntomerkit ja kohdan mistä se oli löytynyt. Sanoi, että oli ajanut, mutta kun me ollaan asuttu tässä vasta kuukausi, niin ei tunnistanut, että meidän kissa oli kyseessä. Kuitenkin meiltä matkaa tuohon "kohtaan" oli n. 500m. Ei näille tapahtumille mitään voi, enkä tietenkään syytä häntä yliajosta. Kertoi, että meidän kissa oli juossut suoraan ojasta tielle ja perässä tullut toinen kissa joka oli sitä ajanut takaa. Mitään ei naapuri ollut kerennyt tehdä :( Oli sitten pysähtynyt ja katsonut, niin oli heti (ONNEKSI) kuollut!! Haudattiin kissa sitten meidän tontille, kauniille paikkaa ja joku muistolaatta on pakko tehdä. Se oli "virallisesti" mun kissa. 2-vuotias, mustavalkoinen kolli joka tuli ihan pentuna. Tapas aina pienenä nuolla mun hiukset iltaisin puhtaaksi :heart: Ja kukaan ei koskaan ollut kuullut kissan niin kovaa kehräävän, kuin mun rakas pikkuinen kehräs... Paska mieli on ja nytkin pitää rääkyä, kun tätä kirjoittelen. Tietysti "oma vika" kun vapaana antaa pihalla juoksennella, mutta uskon, että kissa on onnellisempi sen ajan, kun saa olla viettiensä ja vaistojensa vietävänä pihalla.. Pitkä stoori tuli, sori..
 
Hei!

Uusi odottaja ilmottautuisi mukaan pinoon. :)

Kolmatta odotellaan, laskettuaika 28.3. ja synnytyssairaalana SATKS.

Olen ollut nyt hieman arka iloitsemaan tästä raskaudesta, kun edellinen raskaus päättyi keskenmenoon rv 9 alkuvuodesta. Kuitenkin tämän viikon keskiviikkona ultrassa näkyi hyvinkin vilkas viikkoja vastaava ihanuus, jolla kaikki näytti olevan kunnossa joten koitan nyt nauttia enemmän tästä hetkestä ja muutenkin odotuksesta, joka on ollut miltein oireeton.

Koitan lukea vähän teidän kirjoitteluja paremmalla aikaa ja koittaa päästä vähän jyvälle jutunaiheista :D

:wave:

Mindi83 rv 12+0
 
Viimeksi muokattu:
tervetuloa uudet =)

ja tähdennän et miehen juomis-määrä viikolla ei todellakaan haittaa, jos se on sen lasi viiniä tai pullo kaks olutta illalla...tuo kyseinen ilta kärjisti oman väsymyksen kautta kaiken... Mutta juuri sitä hainkin teiltä vastauksista, että mitä teen jatkossa jos näitä kekkereitä olis tulollaan... meillä on kivoja kavereita kyllä, ei se remuamiseksi mene, kun saunoovat ja muuten höpötteleevät kovaan ääneen :D. se vain että itse ei jaksaisi joka kerta... eipä noita monesti olekaan ollut, ja tietysti mieluummin mies pysyy kotona kun lähtee baariin, mihin hän ei itsekään enää halua, joten miksi mä hänet sinne varta vasten AJAISIN... saati muualle kavereiden luokse... ja kyllä mäkin olen aika reippaasti ottanu ite aiemmin, onkin tosi mahtavaa aamulla herätä kun ei ole kankkusta :D mutta aion kyllä pitää huolen jatkossa siitä ettei ainakaan lasten aikaan enempiä oteta, entisessä suhteessa kyllästyin JUURI siihen asiaan, että joka viikonloppu tuli porukkaa ja lapsiperheitäkin, ja aikuiset ottaa ja lapset siellä touhuaa mitä keksiivät.. ei sellanen KUULU perheen sisälle.... Ja poikkeuksena tämä nykyinen mies entiseen verrattuna, ei vedä päätä täyteen koskaan lasten aikaan, vaan pysynyt siinä muutamassa, kohtuukäytössä, sitä arvostan. eikä vedä päätään täyteen usein muulloinkaan. Kyllä sitä ehtii iloitella joka toinen viikonloppu kun lapset ei meillä ole, ja tosiaan oon muutaman kerran aiemmin jaksanut ihan hyvin porukan keskellä vaikken ite ota... on vaan tarvinnut saada levätä päivällä varastoon ;) mutta mitään bileitä meillä ei kyllä tämän odotusajan keskellä järjestetä, se on vissi :D
 
To oli ultra ja kaikki hyvin!!=) kasvanut oli kovasti ja pää-perämitta oli 8cm ja rapiat!! Vastasi viikkoja 11+0 eli tuo LA on nyt 31.3.
Hmm, iskikö painovirhepaholainen vai onkos ultrassa nyt sekoiltu? Ite kävin ultrassa pe h 13+4, ja pää-perämitta oli 8.14 cm, eli vastasi (yhdessä muiden mittojen kanssa) juurikin tuota 13+4. Toivottavasti vain näppäilyvirhe, etteivät ole nyt ihan sotkeneet mittoja ja viikkoja.

Kävin muuten hakemassa nyt paljon puhuttua mustaherukansiemenöljyä :) Jos vähänkään helpottaa pikkuisen tulevia iho-ongelmia, niin mielelläni niitä popsin. Ja jospa auttaisivat omiinkin ihokriiseihin. Ja eipä Omegat ole pahasta muutenkaan, kun kalaa tulee vähän huonosti syötyä.

tupunen ja rymy 13+6
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin ajattelin että kovin mittaavat erilailla jos kike79 mitta vastasi viikoa 11,
me oltiin ultrassa rv 12+2 ja peräpäämitta oli 6,5 cm ja kätilö sanoi sen vastaavan kutakuinkin viikkoja ja lasketun pysyvän ennallaan. Ilmeisesti muutaman päivän suuremmaksi vauvaa arveli.
Mutta vauvathan kasvaa eri tahtia masussa. Pojat on molemmat olleet kaikissa ultrissa hieman suurempia kuin viikot mutta siltikin menneet lasketun ajan yli, eka 6 päivää ja toka päivän.

Täällä kun alkoi huono olo ja väsymys helpottaa niin johan ollaan sitten koko perhe kovassa flunssassa. Niistää saa koko ajan.

tiinelli ja vauva 12+4
 
tombatar häpyluun liitoskivuista kyselit, niin itselläni ei ole ainakaan vielä tuntunut mitään..
Joko jalkasi alkaa olemaan paremmassa kunnossa?? Toivottavasti on jo parempi! Muistelen kun esikoista odottaessani sain painavan koiran portin (siis sellaisen oveen salvattavan levyn ja se kaatui kun ei ollut kiinni silloin) pohkeeseen ihan tuonne nilkkaani, niin oli ihan pirun kipeä ja pitkään...sillä ei sitten yhtään kävelty moneen päivään, vain hyppien onnistui liikkuminen :LOL: nyt jo naurattaa, mutta silloin ei kyllä sit yhtään naurattanut kun hammasta purren mentiin ilman kunnon särkylääkettä :)

flower again Eipä kiinnosta mitkään remuamiset meidän kodissa muakaan. Päiväsaikaan voi kaverit tulla kahville, mut mua ei kiinnosta katsella mitään ryyppäämistä omassa kodissani just tällä hetkellä ainakaan.. Jos mies haluu silloin tällöin käydä jossain bilettämässä, niin se on musta ihan ok, mut itse viihdyn kotona sohvalla maaten hyvän elokuvan ja karkkipussin kanssa ja ihan omassa rauhassa. :D Huomasin just viikonloppuna, että mua ihan ärsytti tuo mies tölkkinsä kanssa siinä vieressä. Ei mua poikaa odottaessa tuo mitään häirinnyt, mutta nyt...tuli ihan sellainen fiilis et mäkin haluisin edes vähän alkoholillista siideriä maistaa! No, enpä tietenkään maistanut mut silti otti päähän koko mies... :LOL:

sane Ollaanpas teillä tiukkoja työmaalla...mitä jos koittaisit jonkun kanssa vaihtaa vuoroja, jos mahdollista, että saisit vähemmän niitä iltavuoroja. Kurjaa, kun joudut stressaamaan tuollaisten asioiden takia! Haet vaan sitten saikkua itsellesi, pakkohan sun on ajatella itsesi ja vauvan parasta!!! Jos sulla vakipaikka niin ei sua voida raskausvaivojen vuoksi poiskaan potkia ja sullahan on oikeus olla saikulla jos et jaksa olla! :hug:

Ipanapiina huhhuh! Eipä sitä osaa edes kuvitella miten kamala tuo tilanne on ollut, kun teillä lapsi jäi mopon alle...onneksi ei pahemmin käynyt!!! Kyllä pistää ajattelemaan omankin lapsen turvallisuutta tuossa pihatiellä, kun kovasti tykkää siinä pyöräillä..

Littledeath kyllä ne sun vihlonnat taitaa olla ihan normaaleja, ettei olis just noita häpyliitoksen kipuja (jos ihan alhaalla ovat) tai sitten ihan kohdun kasvukipuja kun ligamentit venyy. Et kertonut tarkempaa sijaintia niin en tiedä kumpaa tarkoitat..

heinähattu mulla kyllä vatsa on jo hyvin esillä, mutta en ole vaan saanut aikaiseksi sitä mahakuvaa ottaa ja laittaa tänne =) ehkä sitten jossain vaiheessa kunhan ehdin ja muistan.

Tetolle voimia mahataudin ja surupäivän kanssa :hug:

GCS15 voimia surusta selviytymiseen teillekin :hug:

Mindi83 tervetuloa mukaan!


Itkuherkkyydestä ollut juttua. Nyt alkanut täälläkin itkeminen, mitä kummallisemmista asioista ja syistä välillä. Eilen sain hepulin miehen sanomisista ja olin kiukkuinen koko päivän, kunnes toi mulle ruusuja ja suklaata... :LOL: En sitten pystynyt enää olemaan kiukkuinenkaan, kun toinen oli niin kultainen mulle :D

Seksistä. Halut täälläkin vähän hukassa...välillä haluttaa ja sitten taas ei yhtään. Mennyt kanssa kertaan viikossa, mies kyllä haluaisi enemmän vaikka joka päivä. Itseä ei vaan innosta...

Syystakit mahtuu vielä, mutta kiristää jo vähän vatsan kohdalta. Kauaa en taida niihin enää mahtua ja kanssa sellainen olo, että mä näytän valaalta jo aikaisemmin kuin edellisessä raskaudessa.. :D

dogitar ja masuasukki 13+0 POKS
 
TERVEISIÄ NP-ULTRASTA!
mulle vois päivittää LA:n. se on siis 21.3.11
kaikki hyvin. kovasti potki koko ajan ja liikkui hyvin. np oli millin,joten sekin normaali. seulaan en menekkään :D
mut viikot pompsahti yhtäkkiä. nyt jo 13 tasan :O

dogitar eipä se toi jalka oikein hyvä oo, kepeillä joutuu liikkumaan, rasittuu muuten liikaa ja paisuu palloksi :kieh: mulla sitä tapahtuu, jo kolmas kerta,ku kolautan varpaani ja tos välis oli käsi murtunu! se tosin oli onnettomuus,ku tipuin hevosen selästä :D

nyt jos rupeis lapsille laittaa sapuskaa,just kotiuduin sieltä äippäpolilta...
 
Heippa tytöt!

Täällä kaikki hyvin, kovia vatsakipuja ollut viime aikoina. Aina vain iltaisin tuossa mahan yläpuolella ja menee yön aikana pois. Pikkuista oon kuunnellut dopplerilla ja kaikki sielä hyvin, hyvin jumputtaa 160/min. Maha tullut nyt hyvin esille, on jo aamusta joten vauvamaha on, ihanaa <3

Onko teillä muilla ihan mielettömän kova valkovuodon eritys?

Täällä joudutaan vaihtamaan sidettä monta kertaa päivässä kun vuotoa tulee oikein isoina klimppeinä. Mutta ei tästä sen enempää :)

Ihanaa odotusta kaikille!

A 13+5
 
Adalaine: Ei ihan mieletöntä ole, mutta jotain kumminkin. Mulla kun ei normisti tule valkovuotoa juuri ollenkaan niin nytpä tulee..

Noista viikoista ja vastaavaisuuksista tuli mieleen, niin mun vauva vastasi hyvin nt-ultrassa viikkoja (11+4) ja mitta oli 50mm. Hmmh..

Dogitar: Jossain se kipu ehkä tuolla syvemmällä on kuin ihan siinä "alussa". Mut nyt ollut taas melkeinpä koko päivän kivuton. Tajusin eilen että se tunne oli myös sellainen kutitteleva alamahassa asti, enemmänkin kuin vihlaisu, mutta ei kai ne nyt vielä voi mitään liikkeitä olla.. :eek: en usko. jotain kasvukipuja kai ne on vaan, toivottavasti..

GCS15: Lemmikin menettäminen on aina niin kurjaa :( Munkin yks kissa jäi auton alle n. kaks vuotta sitten. Eihän niitä vapaana sais pitää.. mut mulla kaks kissaa on 10- ja 14-vuotiaita ja aina ovat kutakuinkin pihassa pysyneet. Mun mielenrauhani takia seuraava kissa (sitten joskus jos tulee) tulee olemaan sisäkissa varsinkin jos kaupungissa asun.

Tetolle jaksamisia :hug:

tombatar, haa, meillä siis nyt sama LA :) Mulla tuolla listassa on 23.3. vaikka oikeesti on 21.3. mutta ei sitä ole päivitetty.. (pst saa päivittää seuraavaan pinoon!) Mut miten sulla on jo 13 ja mulla 12+6.. sekoilikohan se neuvolatäti viimeks :D Kun omien laskujen mukaan mulla oli nt:ssä tasan 12 viikko sit, mut se sanoi että 11+6.. paitsi jostain koneelta se kai tulee automaattisesti ja ei siinä mitään, ei se niin päivän päälle ole :)

ääärh, mulla nyt siirtyi lääkärineuvola viikolla eteenpäin kun kukaan ei voi vaihtaa työvuoroa mun kans. Että ottaa päähän.. Pitää odotella niin kauan että saa tietää onko kaikki edelleen kunnossa. Lisäks mua ärsyttää kun saattaa taas olla joku tulehdus alapäässä. Miks tommoset kiusaa mua jatkuvasti!? Pitäis hoidattaa se mahd. nopeasti. Mut tosiasia on ettei tänne saa lääkäriaikoja. Suosiolla kannattaa jättää asian hoitaminen sinne lääkärineuvolaan.. Tää on oikeasti ihan kauheaa kun lääkäriaikoja ei saa. Tuon veritulppaepäilyn vuoksikaan ei otettu omaan tk:hon, piti mennä toiselle paikkakunnalle asti ja sinnekin otettiin vaan kun oli kiireellinen juttu. En mä siis tiedä onko mulla tulehdusta mutta oireet vähän siihen suuntaan..

Tänään on oksettanut ja väsyttänyt armottomasti. Tuntuu että heti alkaa oksettamaan jossei koko ajan ole tunkemassa suuhun jotain. Myös muutaman epämiellyttävän hajun vuoksi on joutunut tänään yökkimään. Miks mulla vasta nyt on tämmöstä kun eikö näillä viikoilla pitäis mennä jo ohi..

Littledeath + Pikkunen 12+6
 
Viimeksi muokattu:
Littledeath ne automaattisesti tulee sinne koneelle kun täti laittaa viim. kuukautiset. minä nimittäin sanoin et on 12+2 ja koneen kuitenki mukaan 12+5
pää-perämitta oli 6,7cm. sen mukaan viikkoja sit 13...
sullaki luultavasti samanlaisia kasvukipuja ku mulla. mähän kävin neuvolas tos pari viikkoo sitte niitten kipujen takia...

mua säälittää ko tos matkalla seinäjoelle on jääny mustavalkee kissa auton alle,makaa tien varres vieläki! näin jo auantaina ku ajoin päivystykseen... itku meinaa tulla :'( mut kissatki on niin vikkeliä,ettei oo mahdollista väistää jos päättäävät alle juosta.

valkkaria tulee reippaasti! ällöä,mut kuulemma normaalia. pikkuhousun suojia saa olla jatkuvasti vaihtamas : /

no nyt siskot nautitaan loppu ajasta :heart:
 
moikkis.. täällä on taas paljon höpisty kaikesta..
Tosta pää-perä mitasta meilla oli rv 11+4 4,74cm ja vastasi siis prikuulleen viikkoja ja kävin siis UÄ ssä Naisten klinikalla myös rv 8+4 jolloin viikot selvisivät. Huhps olipas taas vaikeasti ilmastu mutta jokatapauksessa hurjilta lukemilta kuulosti joidenkin pikkujen mitat. Meillä taitaa olla todella pikku massussa. Aika jännä kuitenkin että noinkin suuria mitta eroja liki samoilla viikoilla. Olis jännä kuulla mihin ne ultrissa annetut viikot perustuu. =)

ON: Tänne ei kummempia. Massu paisuu ja tuntuu tuo pötsi olevan jo hurjan iso. Isäni naisystäväkään ei millään meinannut uskoa että viikkoja on vasta alle puolen välin ja hoikka kun normaalisti olen ja nyt jätti pöde :LOL: Ykäkin lentää viellä satunnaisesti muttei niin paha kuin alkuaikana.. Huuh ehkä tästä siis selvitään. Eipä sen kummempia...

Dindei + pikku 16 +1
 
Heips! Pikaisesti omia kuulumisia, en ole vähään aikaan kirjoitellutkaan, vaikka palstaa tuleekin luettua.
Np-ultra oli viime viikolla, siellä oli kaikki kunnossa, ihana oli nähdä pikkuinen ekaa kertaa :heart:
Omituista oli se, että mittojen mukaan vauva oli pikkuisen pienempi kuin kuukautisten mukaan laskettuna, mutta silti LA siirtyi aiemmaksi?? En ihan tajunnut miksi. Ja vaikka heittoa oli vain päivä, kätilö merkitsi uuden LA:n korttiin ja sanoi, että sen mukaan mennään. No, itse aion mennä vanhojen tietojen mukaan, kun en meinaa pysyä viikoissa muutenkaan mukana.
Pahoinvointi onneksi helpottaa päivä päivältä, väsymys vain painaa kovasti.. (tosin osasyy saattaa olla kolmivuorotyö, ja aamuvuoroihin pitää herätä 5:30, enkä todellakaan ole mikään aamuvirkku...)
Nyt sitten vaan odottelemaan marraskuuta, jolloin olisi seuraava neuvola ja ultra. :)
Töissä en ole vielä uskaltanut kertoa, aloitin juuri uudessa työpaikassa ja en vaan ole saanut itsestäni irti kertoa asiasta pomolle.. pelkään, että saan kamalat huudot, niinkuin yksi tuttava samassa tilanteessa :/ No kohta varmaan on pakko, kun ei mahaa voi peitelläkään loputtomiin.

E 12+4
 
Dodii, täällä taas. Joka päivä käyn lueskelemassa että pysyn kärryllä mutten ehdi itse juurikaan kirjotella.
Joo, ja anteeksi, en mitenkää pahalla meinannut sitä aikasempaa kommenttiani siitä juttujen lukemisesta. Niinku joku tuossa sanokin, niin samat aiheet pyörii nyt näköjään koko ajan.
Mut onhan se kyllä niinki, että kun täällä yhdessä kirjottelee kaikki, siis esikoisia ja kakkosta/kolmosta/nelostakin odottavat niin eihän sitä voi aina jättää sivuuttamatta jonkun tietyn nikin juttuja vaan sillä perusteella että "tuo ei ole samassa tilanteessa, sen jutut ei kiinnosta mua". Itse ainaki yritän olla kertomatta asioita jotka ei raskauteen liity. Ja tytöstä käyn jutskaamassa tuolla toisessa huhtitaaperoiden pinossa (saapi nähdä kuinka monta meitä maaliskuisia on vielä kahden vuoden päästä raapustamassa :D ). No se siitä.

Harjotussupistuksia on mullakin ollut. En muista että ekassa olis ollu näin aikasin, tosin voi olla et aika kultaa muistot. Mitenkään kivuliaita ei ole.

Masukuvista, mulla kun tota omaa löytyy tosta vyötäröltä niin paljon niin mennee varmaan sinne lähemmäs 30 viikkoa että julkisesti uskallan kuvan laittaa. Sit kun masu on semmonen et omat makkarat ei enää näy niin sit oon happy :) Vois kyllä omaksi iloksi ottaa kuvia aina kun viikko vaihtuu, eihä niitä aina tartte julkasta jokapaikassa.

Liitoskipuja yks ilta oli vähän semmosta juilinaa tuolla ihan alhaall. Kyllä mun mielestä Littledeath sunki kipukuvaus kuulostais just liitoskivuilta. Sit oon kuullu puhuttavan myös sukkapuikkokivuista, mutta mulla itelläni ei ole mitään kokemusta. Voisin nimestä uskaltaa päätellä et varmaan aika pistävä kipu vaan pienessä kohtaa? Mulla nimittäin ainakin toi liitoskipu tuntuu justkin tuolla häpyalueella, ikään kuin koko alue tavallaan puutuis ja pistelis samalla. Onneks kestää vaan hetken.

Liikkeitä tuntuu ihan pieninä kun viitsii oikein kuulostella:heart:. Justiinsa niitä perhosen siipiä tossa navan alapuolella. Niitä oonki kaipaillu että tulis varmemmaksi oli. Tosin mahallaan maatessa kyllä tunnen pienen kummun ja ihan selälläänki maatessa näkyy.

Itkuherkkyydestä näin eilen ambulanssin, kyyneleet silmiin. Vauva lehteä luin kyyneleet silmissä just viime viikolla kun uus tuli. Eli joo. Oon kyllä aina ollut aika herkkä, liikutun ihan kyyneliin aika helposti mut nyt vielä herkempi.

Flower again jutteli kotona remuamisesta. Meillä käy niin harvoin ketään et joskus vois ollakin ihan kiva jos joku tulis ihan vaan miehen seuraks istuu iltaa. Mies kyllä harvoin ottaa mut siinä on sit semmonen juttu et minäkään en sit saa olla rauhassa. Se kerää juomalla vähän kestävyyttä ja sit haluaa "hullutella". Kyllähän sitä itekin vois pienessä sievässä irstailla mut jotenki se et toinen on selvä ja toinen humalassa niin.. joo. ei kiitos. Enkä mäkään kyllä mitään illanistujaisia jaksais alkaa järjestää isommalle porukalle.

Adalaine Mulla kanssa valkovuotuotoa tulee jonki verran. Se ei kyllä onneks löydä juurikaan koskaan housuihin asti rakenteensa vuoks. Pyyhkiessä jos kus osuu semmonen klöntti sormiin tai sit kun pesen monta kertaa päivässä niin silloin kans löytyy. Mulla ei normaalisti ole juur laisinkaan mitään vuotoja ja nyt ihmetyttää suuresti kun tää mitä multa löytyy on joskus ihan venyvää limaa:x. Ihan muutamia kertoja oon nähny pienen pieniä veriviirujakin analysoidessani, mut en niistä ole huolissani kun minkäänmoisia kipuja ei ole ollu.

Pää-perämittoja ootte miettineet kun heittoa näyttää olevan. Mulla on näköjään nt-ultrassa ollu 5.8 cm ja vastaa viikkoja 12+2.Tiinelli tossa jo sanoikin et vauvathan tosiaan kasvaa eri tahtia masussakin jo. Näinhän se menee. Eihän me syntyessäänkään olla samankokosia :)


Sit vielä extragalluppia, minkä kokosia olette ITSE olleet syntyessänne? Minä olin meidän äiteelle eka alatiesynnytys ja pikkuteppana painoi syntyessään kevyet 4970g. Pituutta en nyt millään muista, mutta sanotaan näin että olin enemmänki pyöreä kuin pitkä :D Naistenklinikan isoin vauva sillä viikolla :)

Tetolle extra :hug: surupäivään ja GCS15:lle myös :hug:
 

Yhteistyössä