Maaliskuun lapset 2010

  • Viestiketjun aloittaja Vilivinkka
  • Ensimmäinen viesti
Cheycel
Hyvin sai katsottua Suomi-Ruotsi pelin vaikkakaan pelin tason vuox olisi voinut jättääkin väliin. Ja siltä näyttää, että loppupelitkin näkee omalta kotisohvalta vatta pystyssä. Edelleenkään ei ole supistellut enkä usko, että vauva olisi vieläkään kiinnittynyt. Odotellaan..

Täällä on pikkuisen huone varusteluineen ollut valmiina jo muutaman viikon ja laukku pakattuna oven vieressä lähtöä varten. Jotenkin sitä ajatteli, että kun kaikki oli valmista niin sitten pikkuinen tulisi, eipä se ihan mennytkään niin :)

Nyt lyhyelle lenkille ja uimahalliin supistuksia etsimään :)

Mukavaa maanantaita,
Cheycel 38+3
 
sateinen
Tänään 38.6 rv ja eipä naurata enää yhtään, mä en saa öisin nukuttua kun on kokoajan jano ja sit kun juo on pissahätä ja sit kun käy veskissä vauva herää ja potkii tuntutolkulla :) Mutta eniten vaivaa tämä hapenpuute, ihan kuin en saisi happea ja mikään asento ei auta. Olen sitten monta kertaa mennyt sohvalle (ei viitsi pyöriä kun miehen ois jaksettava olla töissä :) Hohhoijaa miten syvältä tämä loppuraskaus osaa olla! Tänään on neuvola ja mä toivon et ei tarvi ensviikolla mennä enää!
 
Eine
Tosi kiva kun tänne on alkanut tulla enemmän tekstiä (vai olenkohan vaan ollut pitkään poissa?).
Viime yö oli tosi hieno täälläkin, esikoinen heräili painajaisiin, koiralla oli vatsa sekasin ja mä yritin tainnuttaa närästystäni kaikin keinoin pitkin yötä niin ettei masuasukkikaan pystynyt rauhottumaan. Luulin että mies sentään nukkui mutta aamuisesta ilmeestään ja murahteluista päätellen ei :-O...

Eikä meilläkään ole mitään kaivettu vielä esille vauvaa varten. Huonoa omaatuntoa mulle on aiheuttanut vähän se että tälle tulokkaalle ei olla edes juteltu kohtuun eikä taputeltu ja tunnusteltu sitä vatsan päältä -ihan toista kun ekalla kerralla, silloin mieskin silitteli masua ja supatti vauvalle joka ilta. Eikä me muusta puhuttukaan iltaisin kun tulokkaasta. Nyt puhutaan esikoisen kuulumiset, miehen työasiat, kauppalistat ja kotityöt, vauvan kuulumiset käydään läpi suurinpiirtein parin viikon välein aina neuvolakäynnin jälkeen! Mut niin kai sen kuuluukin mennä, kyllähän tämä syntyykin ihan erilaiseen perheeseen kun esikoinen aikanaan, eipä toinen lapsi taida koskaan saada yhtä herpaantumatonta huomiota vanhemmiltaan kun eka.

Alkaa olla kyllä NIIN painava maha että sanonko mitä... Ostin alkuraskaudessa tollasen 'masutuubin', vähän höhötellen koko vaatekappaleelle, mut nyt en enää selviäisi hetkeäkään ilman sitä!

Jaksakaahan ketjulaiset kantaa vatsojanne vielä hetki :)!
 
Vilivinkka
Heippa. Kiva kuulla kuulumisianne. Olympialaisia on täälläkin tullut katsottua. Huono omatunto, kun jätän siipan joka ilta esikoisen kanssa kisaleskeksi nukkumaan ja tulen sohvalle...

Tänään vauva on täysiaikainen! Odotin sitä kovasti, mutta en nyt ole montaa kertaa tullut sitä tänään ajatelleksi kumminkaan. Ihan sama meininki kuin muilla toisen odottajilla, tämä odotus on mennyt paljon vähemmällä huomiolla.

Vilivinkka 37+0
 
Vilivinkka
Kävely ja muu fyysinen rasitus ovat alkaneet kostautua sen verran iltaisin, että olen viettänyt pari viime päivää ihan vaan kotosalla. Samat suunnitelmat seuraaville kahdelle päivälle. Esikoiselle se on tylsää, onneksi tänään kävi vieraita. Täällä on kyllä niin kylmääkin (ja joukkoliikenne ihan sekaisin), ettei näissä olosuhteissa oikein viitsi muutenkaan lähteä lapsen kanssa ulos.

Meillä on edelleen sairaalakassi pakkaamatta. Kassi on sentään otettu esille. Jotenkin se on unohtunut monena päivänä peräkkäin, vaikka on muka ollut mielessä.

37+0
 
Callie
Mun piti vaan käydä kurkkaamassa, josko joku olisi kerennyt kirjoittaa sitten eilisen (!!!) kirjoitukseni, mutta olikin tullut useampi viesti, joten päätin sitten taas teille raapustaa. Toivottavasti se innoittaa muitakin. :eek:)

Ja kiitokset muillekin kakkosen odottajille synninpäästöstä. Hieman helpottaa tämä syyllisyys, kun lukee muidenkin jättäneen vatsan huomioinnin vähemmälle kuin ekalla kerralla. Kiitos.

Mulla ei tunnu vielä missään (nekin supistukset, mistä teille eilen puhuin jäivät siis ainoiksi) eikä liiemmin liikuntakaan tunnu auttavan. Tosin muitan minä vieläkin, kun kiersin viimeksi yliajalla ollessani semmoista metsälenkkiä, jossa on tosi jyrkkiä rinteitä eikä supistanut yhtään. Etä samoilla varmaan taas. Lumitöitä näyttäisi taas tulevan, kun kerran satelee, täytynee koittaa, jos niistä olisi apua tällä kertaa. Eli täällä liikutaan edelleen entiseen malliin, mikä tietty on koiran kannalta hirveän kiva. :eek:)

Olympialaisia minä en ole hirveästi katsellut. Lajeistä hiihtoa, jääkiekkoa, yhdistettyä ja mäkihyppyä on tullut jonkin verran seurattua miehen kanssa (joka siis on näistä erityisen kiinnostunut), mutta yleensä mun katselun on sellaista, että katselen muutaman minuutin ja käyn laittamassa pyykkikoneen päälle, taas tulen katselemaan hetkeksi, kunnes keksin jonkun muun homman... Semmosta ravaamista.

Meillä muuten tuo maha-asukki ei ole vielä rauhoittunut yhtään. Kertaakaan en ole joutunut liikelaskentaa tekemään, kun itsellään liikkuu edelleen niin paljon ja usein. Äitini sanoi tuossa yksi päivä, että jokohan se olisi hieman laskeutunut, mutta ei kyllä mun mielestä vielä. Saa nähdä. Huomenna lääkäriin, joten sieltä sitten tuoreet kommentit siltä maailman raivostuttavammalta lääkäriltä. Mua ei innostaisi yhtään, mutta kai se on pakko mennä... Huoh... Taisin teille siitä jo purnatakin.

Mutta nyt lopetan, kun tekstiä näyttää taas tulevan enemmän kuin laki sallii. Hauskaa talvipäivää maalismammoille!

Callie
 
Monnia
Höh, tämän sivuston pitäisi hälyyttää uudet viestit mun s-postiin mutta näempä ettei oikein toimi.
Olympialaiset ei kiinnosta täällä yhtään. Toisaalta nyt olisi oiva aika vastaanottaa niitä yöllisiä supistuksia jotka muuten pitelee hereillä. Voisi katsoa urheilua:)
Äippäloma alkoi perjantaina ja parin päivän päästä on synnytystapa-arvio. Ensi viikolla alkaa sitten viikottaiset neuvolakäynnit. Supistelee aika hyvin joskin aika kivuttomasti. Kovaa poltetta on alavatsalla ja menkkamaista kipuilua harva se päivä.
Vadelmanlehtiteetä kittaan muutaman kupin päivässä siinä toivossa että supparit olisivat tällä kertaa tehokkaampia ja synnytys lyhyempi. Saapa nähdä onko mitään vaikutusta.
35+4
 
Cheycel
Ei löytynyt supistuksia lenkkipolulta, uimahallista, lumenluonnista, saunasta eikä makuukammarin puolelta. Pitää siis vain malttaa odottaa, huoh.. Kohta telmiin 2-v kummipojan kanssa pariksi tunniksi, luulisi saavan edes selän kipeäksi :)

Toivotaan, että sateisen olo helpottaa ja saisit vielä nautittua kunnon yöunista, miten meni, toivon mukaan viimeinen, neuvolakäynti?

Olisi mukava kuulla, miten Lady Creyn vauva-arki on lähtenyt rullaamaan ja joko poika on kasvanut kovin. Tulehan kertomaan kuulumisia jahka jakselet ja ehdit kirjoitella.

Cheycel 38 + 4
 
Sateinen
Haudi ladyt!

Eilen oli tosiaan neuvola ja täti sanoi, että ihmettelee jos vauva ei kohta jo synny, on kiinnittynyt ja kuulema tosissaan laskeutunut. En saanut viimeyönäkään nukuttua supisteluiden vuoksi mutta ei niitä kuitenkaan säännöllisesti tullut :( Mies soitti tossa tunti sitten vakiopuhelun ja kertoi heränneensä yöllä mun tuskaiseen marinaan, on kuulema huolissaan...En muista että olisin marissut ääneen mutta supisteluiden välissä aina nukahdin ja ne sitten herätti minut vähän väliä. Aamulla ei ollut mitään. Vauvan liikkeet kyllä sattuu/vihloo tonne kohtuun jännästi.. Laskettuun olisi vielä 7 päivää joten katsotaan..En ole tänään tehnyt mitään hyödyllistä (istunut koneen edessä ja maannut välillä sängyllä) lapsilla on hiihtoloma (Thank God) niin ei tarvii silleen touhuta vaan voi olla vaan.

39 rv.
 
Hamale
Kiva kun täällä on taas vilkastunut!

Mulla oli tänään neuvola. Kaikki hyvin, sf-mitta ei enää ole kasvanut, kun vauva on niin alhaalla, mutta vyötäröön oli tullut sentti lisää. Paino nousee nyt ihan hurjasti (n.900g/vko). Mulle ei oo mitään kauheasti lisäkiloja kertynyt, mutta nyt tuntuu tulevan. Saisi jo kohta putkahtaa lapsi maailmaan ennen kuin olen ihan kauhea valas. :D

Monnia, mainitsit vadelmanlehtiteen. Mä en oo kuullutkaan. Siis mikä tarkoitus sillä on?

Mulla tuli myöhään eilen illalla hetkeksi sellainen menkkamainen kipu, joka säteili myös selkään. Sama toistui tänään, kun kävin koiran kanssa lenkillä, paitsi ilman selkäsärkyä. Kipu oli tosi lievä enkä osaa sanoa sille mitään selvää alkamis- tai loppumiskohtaa. En tiedä, olisikohan olleet nyt sitten jonkinlaisia supistuksia? Muutenkin vihloo tuota alapään ja lantion seutua, kun vauva takoo päätään sinne, joten vaikea erottaa eri kipuja. Toivottavasti oli supistuksia, niin jos ei sitten tarvisi ainakaan kolmea viikkoa enää odotella...

Sateinen, tsemppiä kipujen sietämiseen. Toivottavasti pääset pian tositoimiin. Meillähän on sama LA, mutta jotenkin tuntuu, että taidat ehtiä ensin :)

Taidan tästä lähteä nyt koiran kanssa lumihommiin supistusten toivossa ;)

Hamale 39+0
 
Monnia
Monnia, mainitsit vadelmanlehtiteen. Mä en oo kuullutkaan. Siis mikä tarkoitus sillä on?
Sen pitäisi valmistella synnytykseen, pehmittää kohdunsuuta, voimistaa supistuksia ja näin lyhentää synnytyksen kestoa. Jotkut vannovat sen nimeen, jotkut pitävät humpuukina. Sitä pitäisi litkiä 3 kuppia rv 35 eteenpäin, ei aikaisemmin koska saa tosiaan aikaan supistuksia (joillekin).

Menkkamainen kipu - mulla on ollut pidemmän aikaa jo. Joillekin on supistuksia jotka saa aikaan jotain tuolla alhaalla, joillekin merkitsee vain kohdun venymistä joka ei saa aikaan mitään.

35+5
 
Viimeksi muokattu:
Elli M
Heippa täältä kotisohvalta!

Vein esikoisen hoitoon ja jumahdin sohvalle. Eilen illalla vauva möyrysi tuntitolkulla, pyöritti päätään ja sai aikaan supistuksia kaksi tuntia noin 10-15min välein kunnes nukahdin. Pelästyin kyllä että joko nyt! Supistukset olivat aika ajoin niin kipeitä että pistivät kropan jäykäksi ja hien pintaan. Huh. Olen siis aika tööt nyt, älkää ihmetelkö jos juttu poukkoilee.. :)

Tehtävälista on edelleen pitkä enkä tiedä mistä aloittaisin, ehkä niistä päiväunista kuitenkin. Ilma on täällä kaunis joten voisinpa mennä rauhallisiin lumitöihin niin saisin raitista ilmaa ja lisää supistuksia hehehe. Vaatteita ajattelin tänään katsastella myös ja pestä äitiyspakkauksen sisävaatteet. Loput ostokset hoitelen viikonloppuna kun tulee palkka tilillle. Haluaisin ostaa itselle kunnolliset imetysliivit ja pari -paitaa (tällä kertaa ajattelin olla sairaalassa omissa vaatteissani). Sitten pitäisi roudata pinnasänky isovanhemmilta kotiin, pestä rattaiden kankaat, pakata laukut ja käydä ostamassa turvakaukalo. Siinäpä ne suunnilleen olisi.

Ensi viikolla mulla on vika lääkäri jossa selviää ovatko nämä supistukset aiheuttaneet muutoksia kohdunsuulla. Petyn kyllä rankasti jos eivät mitään ole tehneet..

Callie, muistatko v-mäisen kätilön nimeä? Alkaako etunimi kenties L-kirjaimella? ;)

Palataan!

t.Elli M 35+1
 
Hamale
Huomenta,

Kiitos Monnia vastauksestasi. Pitää ehkä kokeilla tuotakin. Vaikka toisaalta uskon, että synnytys kyllä käynnistyy, kun kroppa on siihen valmis. Mutta eipä niistä reippaista kävelylenkeistä ym. konsteista mitään haittaakaan ole. Pysyypähän kroppa kunnossa.

Mulla ei enää tullut niitä kipuja, vaikka tein lumitöitä ja kävin vielä uudestaan lenkillä. Joten ei ne varmaan mitään tarkoittaneet. Tänään on tulossa yövieraita, joten toivottavasti ei ainakaan seuraavan vuorokauden sisällä käynnisty. Olisi mukavampi silloin olla ihan rauhassa miehen kanssa kotona.

Hamale
 
Callie
Hei vaan, minä täällä taas. :eek:) Neuvolalääkärissä käyty. Kaikki ok, verenpaine alhainen, mutta niin se on mulla aina ja paino hieman laskenut. Sf-mitta kumminkin kasvanut, joten voisiko olettaa, että minä laihdun ja vauva kasvaa? Ei kuulemma kuitenkaan tarvitse ainakaan vielä huolestua. Kaveri on nyt varmasti pää alaspäin ja alkanut kiinnittäytymään jo. Paikat pehmeinä, mutta kaulaa vielä reilu sentti jäljellä.

Tein eilen lumityöt kolme kertaa, kun täällä satoi lunta koko päivän. Yhtään kipeämpää supistusta ei niistä aiheutunut, vaikka yritin niitä saada sitten vielä tunnin lenkillä koirankin kanssa, mutta ei mitään. Illalla särki noita alapään luita joo, mutta siinä kaikki. Huoh. Vielä tänään pitäisi mennä kerran tekemään, mutta odotan, että aura-auto käy ensin putsaamassa tuon tien, niin saan sitten samalla kulkureitin meidän tontille auki.

Elli, en valitettavasti muista ollenkaan, että mikä sen kätilön nimi mahtoi olla. Semmoinen hieman vanhempi (toivottavasti jäänyt jo eläkkeelle) ja silmälasit sillä ainakin oli. Mutta nimestä ei mitään hajua.

Jokohan sateisen supistukset on säännöllistyneet? Missä muuten sari on? Synnyttämässä? Ja Lady Grey voisi poiketa kertomassa vauva-arjesta... Mites Pimun äippäloma on lähtenyt käyntiin? Entä miten Marsilin lepoloma, miten se sujuu? Kai Eine on saanut nukuttua taas?

Semmosen unohdin muuten kysyä neuvolasta, että pitääkö sairaalaan tosiaan ottaa mukaan aikaisempien raskauksien äitiyskortit? Jostain olin näin lukevinani, mutta pitääkö paikkaansa? Luulisi, että koneelta löytyy, jos on samassa sairaalassa ennenkin synnyttänyt...

Callie
 
Sari_80
Callie: täällä ollaan, eikä varmaan vielä vähään aikaan synnytetä :)

Mutta tänään ensimmäinen äitiyslomapäivä <3. Tuntuu ihan omituiselta olla vaan kotona, kun muut tekevät töitä. Mietin, että mitenkä tätä jaksaa vielä ehkä sen kuukauden - tätä toimeettomuutta siis?

Kävin maanantaina neuvolalääkärillä ja tänään on siis 35+1. Strategiset mitat kertoivat, että sf-mitta on nyt 32, joka olisi siis viikon takaiseen neuvolan terkkarikäyntiin verrattuna kasvanut jopa 3 cm? Uskon, että on kyseessä joko mittaajien eroavaisuus tai sitten syy löytyy siinä, että kaveri on nyt ainakin raivotarjonnassa ultran mukaan. Olin vähän sellaista enteillytkin, koska olin tuntevinani sellaista painetta ja vihlontaa tuolla alhaalla, siis siitä, että vauvan pää painaa johonkin... Kohdunkaulaa on jäljellä 1,5-2cm, mutta kohdunsuu pysyy vielä kiinni. Kaipa nämä harkkasupparit tekevät pikku hiljaa työtään. On nimittäin vähän väliä maha tosi pingottunut. Kipeitä suppareita en ole tuntenut tai sitten en ole kiinnittänyt niihin huomiota. Millään tapaa pitkäjaksoisia ne vihlonnat eivät ole olleet.

Painoarvioita meidän neuvolassa ei pystytä noilla laitteilla tekemään, joten menemme niillä arvioilla, mitä minun sf-mitta, paino ja sokeriarvot sanovat. Eli koska ollaan aika hyvin keskikäyrällä, niin mitään syytä lisätutkimuksiin ei ole. Joten voin vaan arvuutella, että normaalin kokoinen kaveri siellä tällä hetkellä lekottelee.

Kävimme viime viikolla ostamassa loputkin osat vaunuihin. Tai meillähän oli vasta hankittuna se turvakaukalo ja siihen tarvitsi sen rungon ja kuomukopan. Olemme siis päätyneet Britaxin Vigour 3+ -merkkisiin rattaisiin, jotka ovat kolmipyöräiset. Myös muuta tavaraa on pikkuhiljaa hankittu. Tänään olen sen verran saanut tehtyä, että tein inventaariolistan vauvanvaatteista, mitä on ja mitäkin kokoa. Mulle on vielä hieman epäselvää, että kuinka paljon vastasyntynyt ja siinä kokoa 60cm pitäisi olla potkupukuja tai bodyjä? Tarvitseeko vauvat niitä potkuhousuja tai sukkahousuja??

t. Sari
 
Cheycel
Lähden pian talsimaan neuvolaa kohti, toivottavasti viimeistä kertaa omilla asioilla. Nyt tuntuu, että vatsa olisi reilummin laskenut ja alapään luita on vihlonut siihen malliin, että voisi pikkuinen olla jo aikas alhaalla. Mutta supisteluja ei siis näy eikä kuulu.

Sari, mulla oli samanlainen fiilis, kun jäin mammalomalle, että miten ihmeessä saa ajan kuluun. Vointi kun oli aivan normaali ja töissä olisi jaksanut vielä hyvin olla. Aloin suunnitteleen menemisiä ja tekemisiä viikon kerrallaan ja oli ihana huomata, että sai vieläkin käyttää kalenteria:) Olen mm. ulkoillut, käynyt uimahallissa & kylpylässä, jalkahoidossa, shoppailemassa, ystävien kanssa lounaalla, museoissa, leffassa, kyläillyt ja laittanut pikkuisen huoneen ja tavarat valmiiksi. Kyllä sitä saa ihmeen hyvin ajan kulumaan, ei muuta kun suunnittelemaan täydellisiä, omia päiviä :)

Callielle, uudelle innokkaalle listan päivittelijälle =D, piti jo aiemmin kommentoida, että päivitellään myös syntyneetkin listaan. Saisi kohta alkaa tulemaan lisää, näyttää siltä, että tosiaankin mennään reippaasti maaliskuun puolelle..

Cheycel 38 + 6
 
Eine
Oikeesti olen just lähdössä esikoisen kanssa ulkotouhuihin, tulinpa vaan pistäytymään... Neuvolalääkäri kehotti touhuamaan ja liikkumaan vaikka kiristelisi paljonkin, koska kuulemma kohtu vaan nyt toisessa raskaudessa herkemmin supistelee kun se sen osaa, ei liity (mun tapauksessa siis) mitenkään paikkojen aukeamiseen. Äh. Ei se kivalta tunnu silti! Onneksi on tuo touhupakkaus joka pitää huolen siitä ettei äiti mukavuudenhalussaan jää sohvalle löffäilemään ;-).

Onko teillä muilla tullut suonikohjuja? Mulla ei tullut mitään ekassa raskaudessa mutta nyt on toinen jalka ihan törkeän näkönen. Unohdin neuvolassakin kysyä voiko asialle tehdä jotain, näin alussa kun ovat, eikä vielä kipeitäkään. Mut sen näkösiä että terve vaan lyhyet hameet kesällä jos nää jää pysyväksi...

Sari, potkuhousupohdintoihisi sen verran että mulla jäi itse asiassa potkupuvut kokonaan käyttämättä! Sairaalassa vauva puettiin puolipotkareihin ja kietasubodyyn, ja se yhdistelmä tuntui niin paljon kätevämmältä että puolipotkareita hankin vinon pinon lisää kotiin päästyäni ('lainasin' sairaalastakin yhdet matkamuistoksi..). Ja meillä oli muuten melkein kaikki vaatteet kokoa 60 alusta asti, koska ei ne ylimääräset sentit siinä vaiheessa mitään haittaa kun vauva ei vielä liiku. Yksi ainut sukulainen tajusi tuoda vaatekerran kokoa 56, toista ääripäätä oli yksi vanhempi sukulaistäti joka antoi ristiäisissä lahjaksi vaatteita kokoa 90!

Kiitos Callie kysymästä, nyt olen taas nukkunut ihan mainiosti. Ja muutenkin tosi hyvä fiilis, vauva on vihdoin vähän rauhottumaan päin tilanpuutteessaan (ihanaa että kylkiluut saa toipua mustelmistaan), ja ulkona paistaa aurinkokin, se aina piristää...:-D
 
Sari_80
Tuli vielä mieleen liittyen vauvan tarvikkeisiin, että mitä jos nukuttaa vauvaa siinä äitiyskopassa alkuajan, niin se äitiyspakkauksessa tullut peittohan on ihan jumalattoman iso? Eiks se vauva huku siihen peittoon, jos koppa on kooltaan 43 x 70 cm ja peitto on 80 x 120 cm? Pitäisikö siis hankkia erikseen vielä äitiyskoppaa varten peitto ja noi liinavaatteet?

Ja niille, jotka ovat jo esikoisensa saaneet ja nukuttaneet vauvojaan siinä äitiyskopassa, niin kuinkakohan vanhaksi asti se vauva mahtuu siinä nukkumaan?
 
Callie
Hei taas, piti tulla kurkkaamaan kuulumisia. Sateinen on ihan selvästi lähtenyt synnyttämään (mistään muustahan ei voi olla kyse, jos tänne ei päivitä kuulumisiaan viiden minuutin välein) :eek:) Tule pian kertomaan, miten kävi. Kuten myös kaikki muut innokkaat jo synnyttäneet. Miten muuten, kuinka on kiinnostunut jatkamaan juttua vielä synnytyksen jälkeen? Musta ainakin oli kiva jakaa kokemuksia silloin esikoisen aikaan. Tietysti harvemmin tuli kirjoitettua kuin ennen vauvaa, mutta kuitenkin.

Sari kyseli, että miten ajan saa kulumaan. Mä olen itse asiassa (siivousintoilija kun olen), niin yrittänyt tässä hoitaa kaikkia ei viikkosiivoukseen kuuluvia hommia, jotta niistä ei sitten tarvitse heti huolehtia, kun vauva on täällä (tarkoitan siis näitä, joita ei tarvitse ihan viikoittain tehdä). Tänä aamuna mm. puhdistin pesukoneen. Tiskikoneen puhdistin jo aiemmin. Kaappeja olen käynyt läpi ja tyhjentänyt turhasta, mutta niissä ei paljoa puuhaa riittänyt, kun tein saman jo jouluksi, mutta on ne nyt ainakin käyty läpi. Toisekseen yritän harrastaa liikuntaa mahdollisimman paljon. Olen saanut neuvolasta jumppavinkkejä ja sitten lenkkeilen koiran kanssa ja tietty ulkoilen esikoisen kanssa. Yritän myös harrastaa hyötyliikuntaa mahdollisimman paljon (kuten yleensäkin). Tänäänkin ajattelin, että lähdetään esikoisen kanssa kävellen postiin käymään. Mutta kyllä se näistä kaikista huolimatta se aika välillä käy pitkäksi. Nyt tietty on helpompi, kun on esikoinen, kenen kanssa voi esim. jo pelata pelejä yms. Niin ja telkkarista muuten tulee useampiakin raskaus/synnytysohjelmia, niitä olen ruvennut seuraamaan myös. Ja yksi juttu, mitä en ole itse vielä aloittanut, on leipominen/ruoanlaittaminen pakkaseen. Meinaan ainakin minä olin ekan synnytyksen jälkeen niin kipuinen, ettei käynyt ruoanlaitto edes mielessä, niin oli ihana, kun saattoi vaan pakkasesta lämmittää jotain. Ja leipomuksia on hyvä olla, kun vieraita tulee kummiskin.

Eine, mulla on muutama suonikohju, mutta ei ne kauhean pahalta näytä, etten vielä lkyllä suostu luopumaan lyhyistä hameista. :eek:) Ekassa raskaudessa ei mullakaan näitä ollut. Minun piti myös nuvolasta kysyä, että mitähän niille voisi tehdä, mutta en myöskään muistanut... Jos ensi viikolla muistaisin. Jos siitä on yhtään apua, niin toivon hartaasti, että ne häviäisivät kokonaan pois. :eek:)

Äitiyspakkauslaatikosta. Meillä ei esikoinen viihtynyt yhtään siinä laatikossa, vaan aina alkoi hirmuinen itku, kun sinne laittoi. Sitten eräänä päivän keksinkin, että otan sen laatikon pois ja laitan pojan vain pinnasänkyn, niin siellähän se viihtyi paremmin. Joten kokemuksia mulla ei oikein ole tuosta laatikosta. Muistaakseni kuitenkin käytin siinä latikossa samaa itsetehtyä peittoa, jota käytin myös vaunuissa. Se on huomattavasti pienempi kuin tuo äippäpakkauksen peitto.

Pukemisesta. Mä ihastuin body & potkuhousuyhdistelmään viimeksi. Ja potkuhousuilla tarkoitan niitä housuja, joissa on ne "henkselit", jotka pitävät ne housut ylhäällä. Niistä puolipotkuhousuista, jotka jäävät vyötärölle, en pitänyt ollenkaan. Valitettavasti en muista, mikä tähän oli syynä. Mutta meillä ainakin - vanhassa talossa kun asutaan - niin vetää lattialla aikamoisestikin, niin olen sitten laittanut vauvalle vielä tuon bodyn ja potkuhousuyhdistelmän päälle semmoisen "kokopuvun", jos vauvaa pidin lattialla (tätähän ei tietty heti alkuun tapahdu kauheasti).

Mitähän muuta. Taisi kyllä taas tulla jo aikamoinen romaani, koittakaa kestää. Jonkinmoinen galluppi mun piti teille laittaa pystyyn, mutta en enää muista, että mihin se liittyi. Palaan, kun taas muistan...

Callie
 
Elli M
Heippa!

Kävin tänään shoppailemassa itselle muutamat imetysliivit ja -paidan, samalla ostin vauvalle vielä puuttuvat yöasut, 2 kpl kokoa 56cm. Löysin esikoiselta niitä 60/62 senttisiä ja muutenkin kaapit tursuaa esikoisen ihan hyväkuntoisia bodeja yms. Ja tuleehan noita todennäköisesti jonkin verran lahjaksikin.

Nukuttamisesta. Olen jotenkin kummasti ollut aina sitä mieltä etten halua nukuttaa vauvaa pahvilaatikossa. Älkää käsittäkö väärin, en tuomitse ketään, asia nyt on vaan näin mun korvien välissä. Turvallisen pienihän se on ja jotkuthan tekevät ihan nättejä kankaisia suojuksiakin niihin. Mutta jos nukuttaisin siinä niin en varmaankaan mitään peittoa erikseen siihen hommaisi vaan menisin jollain vauvahuovalla tms. Tuskin niin pieniä lakanoita on edes olemassa?!

Sitten toiseen makuasiaan; mun mielestä kätevin yhdistelmä alussa oli myös kietaisu- tai normaalibody, puolipotkarit ja esim. sukat siinä päällä. Varsinaisia potkuhousuja en tainnut käyttää ollenkaan, erikseen sitten sellaiset "haalarit" eli tavallaan potkarit mitkä saa myös haaroista auki. Sukkahousut ovat mielestäni ihan vastasyntyneellä hankalia, samoin hupulliset paidat/takit.

Tällaista tällä kertaa, nyt viikonlopun viettoon ja illalla kisastudiot pystyyn! :)
 
Vilivinkka
Moi. Ihaillen luen aktiivisuudestanne ja tunnen itseni kovin raihnaiseksi ja laiskaksi. Minulla on käveleminen ja kaikki nostelu yms. jo vaikeaa, joten en käy esikoisen kanssa missään. Tänään häthätää kävimme ulkoilemassa hetken verran, että hän saisi vähän vaihtelua.

Jos minulla olisi omaa aikaa, käyttäisin sen mailien kirjoitteluun, lukemiseen, leffojen katsomiseen, uintiin ja hierojalla käymiseen. En kotihommiin! Ruoan tekee meillä yleensä muutenkin puolisoni ja hän saa huolehtia ruokahuollosta myös synnytyksen jälkeen. Siivous taas ei minusta tunnu "omalta ajalta", enkä sitä tässä kunnossa mahoineni juuri jaksakaan tehdä. Jonkin verran on tietysti "pakko" esim. poimia keittiön (onneksi laminaatti)lattialta päivittäin pahimmat esikoisen jättämät ruokajäljet.

Vilivinkka 37+4
 
Eine
Pikainen kommentti peitosta: mä tiettekö käytin sitä jumalattoman isoa äitiyspakkauksen peittoa alusta asti, kapaloin vauvan siihen. Sekin oli sairaalasta opittu juttu, esikoinen kun ei ollut silloin ekoina päivinään ihan ykkösnukkuja, kätilöt opettivat mut tekemään vauvasta tiiviihkön paketin juurikin ton kokosella peitolla... se rauhotti ihan ihmeesti. Siis vauva laitettiin poikittain peiton päälle, pää tietysti peiton ulkopuolella, sit kiedottiin peiton päädyt päällekkäin sen ympäri ja lopuksi vielä taitettiin alareuna "pussiksi" jalkojen alle. Jatkoin kapalointia oikeastaan aina siihen asti kun vauva oppi istumaan ja piti siksi siirtää kehdosta pinnasänkyyn.
 
Vilivinkka
Nukuttamisesta: esikoinen nukkui päiväunia muistaakseni parin kuukauden ajan pärekorissa, jonka saimme pyytämänämme lahjana isovanhemmilta. He tekivät siihen myös lakanalla päällystetyt laidat vaahtomuovista. Tällä hetkellä ko. kori on lelukorina, en tiedä otammeko sen kuopukselle nukkukäyttöön. Kori on suht samankokoinen kuin äitiyspakkauslaatikko. Varmaan siinä vaiheessa luovuimme korinukutuksesta, kun vauva alkoi kääntyillä enempi.

Esikoinen ei ole oikein koskaan tykännyt pitää peittoja. Alussa kyllä peittelimme häntä aina joko äitiyspakkauksen peitolla tai jollain viltillä. Vielä nykyisinkin hän kuitenkin potkii peitot aina pois, joten koitamme vaan pukea hänet päiväunille ja yöksi riittävän lämpimästi. Meillä se tarkoittaa yleensä yhtä vaatekerrosta. Vauvana hän saattoi kyllä nukkua pelkällä vaipallakin, jos nukkui iho ihoa vasten vieressämme. Minusta on sinänsä hyvä, että äitiyspakkauksen peitto on iso - sitä voi käyttää pitkään. Aluksihan voi käyttää vaikka pelkkää pussilakanaa parin kerroin taiteltuna.
 
Pimu84
Heippa vaan!

Täällä on loma lähteny käyntiin kivasti kotikaupungissa lomaillessa!
Ensimmäistä kertaa tuntuu kyllä että tuo etelä-suomi vaan nykyään on meidän koti, eikä tämä :) hyvä niin! Oli mukava nähdä "vanhoja" ystäviä pitkästä aikaa oikein ajan kanssa, kun ei ole kiire minnekkään!
Meillähän oli niin että ollaan ensimmäiset kaveriporukasta jotka ovat perhettä perustamassa,niin kyllähän sitä tuntee itsensä erilaiseksi. En ole huomannut aikaisemmin miten paljon olen muuttunut raskauden myötä, joten tietyllä tavalla tuli aika yllätyksenä nämä fiilikset. Vaikea selittää, mutta kun kaikki reagoi samalla tavalla, eli suunnilleen niin että "en voi uskoa että sulla yhtäkkiä on tollanen maha tos" jnp. Kaikki pyörii mahan ympärillä ja samalla haluaisi olla se vanha sama ystävä kuin ennenkin ja jutella kaikesta muusta!!
Huomenna lähdetään takaisin kotiin ja paluu arkeen ja vauvan odottamiseen.

Täällä on ollut vilkasta nyt kun kaikilla on enemmän aikaa kirjoitella. Kiva niin!!

Osaisiko joku sanoa, kun mulla alkoi eilen kuuden aikaan illalla harjoitussupistukset kun katsottiin leffaa. Ne ei menny ohi ollenkaan vaan kesti koko illan ja viime yön ja tuntui myös selän puolella sitä menkkamaista särkyä. Missään vaiheessa ei kuitenkaan ollut kivuliaita, paitsi kun kävelin kiristi kyllä todella kovaa. Kuulostaako tutulta? Mitä ne voisi olla? Mietin jo et pitääkö sitä lähteä synnyttämään eri kaupungissa.
Mites muilla kun vauva liikkuu..sattuuko teillä se nykyään? Mulla vihloo ihan joka paikkaa ja ihan tosissaan yritän olla sellaisessa asennossa, että vauva ei niin liikkuisi koska, se tuntuu aika kipeältä nykyään.

Onkos muuten muilla jo alannut tulemaan rinnoista maitoa? Mulla tulee tosi paljon ja on tullut jo kauan, eli jos en suojaa rintsikoita tulee läpi. Onkohan se ihan normaalia jo tässä vaiheessa?!

Asiaa olisi vaikka kuinka paljon pitkästä aikaa, mutta nyt pitää mennä seurustelemaan perheen kans!

T. Pimu84 36+1
 
Hamale
Heippa!

Nukuttamisesta on näköjään paljon juttua. Me aiotaan yrittää suoraan pinnasänkyyn, joka on oman sänkymme jalkopäässä. Jossain sanottiin, että vauva saattaa aluksi tuntea itsensä turvattomaksi niin isossa sängyssä, mutta itse ajattelin, että kun hyvin kapaloi tai laittaa jotenkin peiton sisälle nippuun, niin ei vauva edes tiedä, minkä kokoisessa tilassa on. Ja jos näyttää siltä, ettei uni tule, kokeilemme nostaa vaunukopan sänkyyn. Äitiyspakkauslaatikon veimme mökkisängyksi ja ajattelin käyttää siellä peittona jotakin huopaa tai vaunujen makuupussia. Tuo Einen kapalointivinkki oli muuten hyvä. Pitää kokeilla.

Callie, kyselit jatkosta. Itse ajattelin katsoa sitten tilanteen mukaan. Olishan sitä ihan mukava käydä täällä lukemassa teidän kuulumisia ja kirjoittelemassa omia, mutta katsotaan nyt, kuinka työläs vauvamme on. Tai vaikka ei olisikaan, niin voi olla että ainakin aluksi kaikki aika menee sen pienen ihmeen tuijotteluun. :)

Meidän miehellä oli suuri pelko, että Suomi pääsee lätkän finaaliin ja sitten ollaan samaan aikaan synnyttämässä. Noh, tätä huolta ei enää ole. Pronssiottelukaan ei enää niin kiinnosta, kun on saanut jo pari kertaa seurata sitä sähläämistä. Huomenna olisi muutenkin hyvä päivä synnyttää, koska se on anopin syntymäpäivä.

Pimu, mulla ainakin sattuu liikkeet. Vauva yrittää sinnikkäästi tilanpuutteesta huolimatta jumpata kovasti ja itse olen ihan tuskissani. Eniten sattuu alapään luihin, kun oikein takoo päätään sinne. Olen sanonut sille, että turha yrittää vielä ulos, kun ovi ei ole auki, mutta eipä usko mua. ;) Ja rinnoista: mulla on tullut maitoa varmaan jostain raskauden puolesta välistä saakka. Tosin ei mitenkään kauheasti, ilman suojia kyllä pärjää. Tämä on kuulemma hirveän yksilöllistä.

Ai niin, vielä ajan kuluttamisesta. Mä oon nyt ihan totaalisesti hurahtanut tuohon vaippaompeluun. Ihanaa ajanvietettä. Sitten ihan normaaleja kotihommia ja koiran kanssa ulkoilua. Tämän viikon mieheni on ollut hiihtolomalla ja olemme nauttineet viimeisistä hetkistä kahdestaan. Eilen käytiin shoppailemassa (ja vielä miehen ehdotuksesta!) sekä ulkona syömässä.

Hamale 39+4
 

Yhteistyössä