Maaliskuun lapset 2010

  • Viestiketjun aloittaja Vilivinkka
  • Ensimmäinen viesti
Hamale
Hyvää alkavaa jouluviikkoa!

Mulla alkoi jo joululoma ja sitä jatkuu loppiaiseen saakka. Ihanaa! Tulimme koko lomaksi mökille, joka sijaitsee kotiseudullamme ja tästä sitten käymme perheidemme luona joulunvietossa. Nyt ajattelin aloittaa jouluvalmistelut täällä mökillä. Alku ei ollut kyllä kovin lupaava, sillä jäädytin ensimmäisen jäälyhtyni heti umpeen :D

Pimu, mullakaan ei ole ollut vastaavia vaivoja. Kerran oli kyllä niin, että parin päivän ajan oli vähän joka asennossa hankala olla, koska vauva oli ilmeisesti jotenkin poikittain. Monoa tuli koko ajan oikeaan kylkeen ja tuntui, että nyt on vatsan seudulla tosi ahdasta. Olo helpotti, kun vauva kääntyi. Toivotaan, että tämä on sinullakin vain väliaikaista.

Mulla tuntuu liikkeitä monta kertaa päivässä. Ilta-aika on kuitenkin yleensä kaikista vilkkain. Juuri nukkumaanmenon aikoihin on aina melkoiset jumpat käynnissä. Mieheni on ottanut tavaksi laulaa pikkuiselle aina iltaisin.

Vaivoja mulla ei ole tällä hetkellä muuta kuin huimaus, jota on jatkunut jo pitkään. Mulla on melko alhaiset verenpaineet ja aamuisin ne ilmeisesti laskevat sen verran alas, että alkaa usein pyörryttää. No parempi alhaiset kuin korkeat paineet. Tämä ei ole mitenkään vaarallista, hivenen epämiellyttävää vain.

Palaan vielä vatsakommentteihin. Nyt ovat alkaneet vatsan muotoon perustuvat sukupuoliveikkaukset. Lähes kaikki arvailijat ovat sitä mieltä, että poika on tulossa, koska vatsani pullottaa suoraan eteenpäin. Takaa päin kun katsoo, mun raskautta ei edes huomaisi. Mutta mieheni ja appiukkoni ovat ilmoittaneet, että tyttö tulee.


Mukavaa joulunodotusta kaikille! Ja nauttikaahan näistä ihanista talvikeleistä!

Hamale 29+6
 
Lady Grey
Mukavaa jouluviikkoa myos minulta!

Tervetuloa vain hhh:lekin, kylla tanne voi mukaan tulla vaikkei usein ehtisikaan kirjoittelemaan :)

Olen kanssa huomannut vauvalla selvan rytmin jolloin jumppailee. Iltaisin on virkeimmillaan, mutta pitkin paivaa niita potkuja ja muksahdulsia tulee. Olen myos huomannut, etta autossa ja eilen kun mentiin junalla Wimbledoniin niin pikkuinen liikkuu paljon. Olisiko noissa kulkuvalineissa sitten jonkunlaista varinaa joka herattelee/virkistaa?

Mulla on kanssa verenpaine mennyt koko ajan alaspain, viime viikolla se oli 100/50, mutta ei ole ainakaan viela huimannut. Minkaslaiset luvut sulla on Hamale? Markilla oli ainakin hieman alhaisempi tuo ylapaine kuin mulla.

Makin nukun ihan hyvin kyljellaan. Joskus saattaa olla lonkka vahan puutunut jos olen nukkunut koko yo samalla kyljella (kyljen vaihtaminen on vahan ikavan tuntuista), mutta muuten ei ole ollut ongelmia sen kanssa.

Mulla on ilmeisesti alkanut liitoskivut, jos ne tuntuu silta kuin joku vaantaisi/tokkaisi sukkapuikolla tuonne alapaahan. Eivat onneksi ole hirvean kivuliaita ainakaan viela eika niita ole kovin usein, mutta kylla ne huomaa. Myos harjoitussupistukset ovat alkaneet ja taytyneekin lyhentaa kavelylenkkeja, silla niita ilmaantuu useimmiten juuri kavellessa.

Mukavaa joulua kaikille maalismasuille jos en ehdi enaa loppuviikosta tanne! Keskiviikkona mulla on kylla viela laakari eli enkohan tule ainakin pikaisesti kirjoittelemaan kuulumiset :)

Minniliini 29+5
 
Lady Grey
Mukavaa jouluviikkoa myos minulta!

Tervetuloa vain hhh:lekin, kylla tanne voi mukaan tulla vaikkei usein ehtisikaan kirjoittelemaan :)

Olen kanssa huomannut vauvalla selvan rytmin jolloin jumppailee. Iltaisin on virkeimmillaan, mutta pitkin paivaa niita potkuja ja muksahdulsia tulee. Olen myos huomannut, etta autossa ja eilen kun mentiin junalla Wimbledoniin niin pikkuinen liikkuu paljon. Olisiko noissa kulkuvalineissa sitten jonkunlaista varinaa joka herattelee/virkistaa?

Mulla on kanssa verenpaine mennyt koko ajan alaspain, viime viikolla se oli 100/50, mutta ei ole ainakaan viela huimannut. Minkaslaiset luvut sulla on Hamale? Markilla oli ainakin hieman alhaisempi tuo ylapaine kuin mulla.

Makin nukun ihan hyvin kyljellaan. Joskus saattaa olla lonkka vahan puutunut jos olen nukkunut koko yo samalla kyljella (kyljen vaihtaminen on vahan ikavan tuntuista), mutta muuten ei ole ollut ongelmia sen kanssa.

Mulla on ilmeisesti alkanut liitoskivut, jos ne tuntuu silta kuin joku vaantaisi/tokkaisi sukkapuikolla tuonne alapaahan. Eivat onneksi ole hirvean kivuliaita ainakaan viela eika niita ole kovin usein, mutta kylla ne huomaa. Myos harjoitussupistukset ovat alkaneet ja taytyneekin lyhentaa kavelylenkkeja, silla niita ilmaantuu useimmiten juuri kavellessa.

Mukavaa joulua kaikille maalismasuille jos en ehdi enaa loppuviikosta tanne! Keskiviikkona mulla on kylla viela laakari eli enkohan tule ainakin pikaisesti kirjoittelemaan kuulumiset :)

Minniliini 29+5


Vaara nikki taas lopussa ;-)


Lady Grey 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Lady Grey
Lyhyesti laakarikuulumiset. Kaikki oli hyvin taas, verenpaine oli 110/60 talla kertaa, vauva oli mahassa poikittain ja sydanaanet olivat 140-150 (laakarilla kesti hetken loytaa ne kun vauva pakoili, mutta ei sentaan potkaissut talla kertaa ;-)). Kysyin myos tuosta isosta koosta, joka laakarin mukaan saattaa tasaantua loppua kohden tai sitten se vain vaikuttaa isolta, koska olen itse niin pieni. Mutta sita taytyy katsoa tarkemmin sitten myohemmin.

Oikein hyvaa ja rentouttavaa joulua kaikille maalismasuille!

Lady Grey 30+0
 
Hamale
Lady Grey, kiva että kaikki oli hyvin. Rauhallisin mielin joulunviettoon siis. Kyselit verenpaineista, mulla on ollut 105/65 -luokkaa. Ei mitenkään kauhean alhaiset, mutta ilmeisesti joskus aamuaikaan laskevat reilusti.


Oikein mukavaa ja rentouttavaa joulunaikaa kaikille!!


Hamale
 
Vilivinkka
Hyvää joulun jatkoa :) Missä merkeissä pyhät ovat sujuneet, oletteko voineet hyvin? Mites sukulaisvierailut, onko tullut jotain kommentteja odotukseen liittyen?

Minun jouluni on sujunut leppoisasti sukulaisissa, ja lomaa on onneksi vielä viikko jäljellä, ah. Päivät sujuvat nyt lomalla hitaasti ja raukeasti, syömisen ja nukkumisen lisäksi tulee tehtyä vain pari asiaa. Tänään se oli uiminen: kävimme uimahallissa ja uin puoli kilometriä, kivaa. Niin ja sain siskoltani yli tunnin hieronnan, hän on opiskellut alaa ja halusi harjoitella raskaana olevan hierontaa. :)

Närästys vaivaa välillä. Ostin vihdoin Rennietä ja olen siihen tyytyväinen. Viime raskaudessa käytin apteekin suosituksesta kamalia Gaviscon-purutabletteja, Rennie on paljon paremman makuista.

Vilivinkka 28+5
 
Cheycel
Hyvin ovat pyhät menneet muiden ruokapatojen ääressä toisten passatessa:) Ja ihme ja kumma, vailla minkäänlaisia omantunnontuskia. Nyt oli ensimmäistä kertaa mukavaa, kun sai koko ajan kuulla, että ota nyt vain rennosti ja nauti. Tähän asti olen vängännyt vastaan, että kyllä minä jaksan ihan samanlailla kuin ennenkin, mutta nyt alan vihdoin uskomaan, että kyllä sitä pitää jo hieman rauhoittua ja antaa toisten auttaa. Hyvin olen voinut edelleen, mitä nyt kasvanut vatsa pistää jo askelta hidastamaan.

Sain muuten vielä juuri ennen joulua Kelan päätökset äitiys- ja vanhempainrahoista ja kerrasta olen tyytyväinen, tulivat juuri niinkuin odotinkin. Nyt vielä reilu viikko talvilomaa ja sitten vielä vajaan kolmen viikon työrupeama. Mihin tämä kaikki aika oikein menee..

Cheycel 30+3
 
Callie
Hei vaan taas pitkästä aikaa! En ole päässyt nettiin ollekaan, kun pojat oli lomalla ja ennen joulua on tietty tuota tekemistäkin hieman erilailla. Mutta nyt laskun maksun yhteydessä pääsin vihdoin kurkistamaan teidän kuulumisia. Kiva niin. Itse asiassa olinkin jo miettinyt, että mitä teille kuuluu :eek:)

Tänne ei kummempia, viime neuvolassa täti ei onneksi enää tyrkyttämällä tyrkyttänyt sairaslomaa ja hyvä niin. Vieläkin ärsyttää moinen tyrkytys. Masukilla kaikki hyvin eikä oikein mitään erikoista. Mulla myös alhaiset paineet ja ylösnousemisen täytyy tapahtua rauhallisesti, mutta niin mulla on aina, joten se on helppo muistaa. :eek:)

Kuulin muuten myös tuossa, että erään tuttavani, jolla on maaliskuun alussa la, niin hänet oli määrätty täydelliseen vuodelepoon. Toistaiseksi saa olla vielä kotona, mutta pitää maata koko ajan vessareissuja lukuunottamatta. Lapsi meinaa siis jo tulla ulos. Tuntuisi hurjalta, jos itsekin pitäisi vain maata, mutta mitä sitä ei tekisi vauvan eteen. Hyvä olisi kuitenkin, jos vielä pysyisi sisällä, vaikka näillä viikoillahan jo saattaisi pärjätäkin. Toivottavasti heillä kaikki nyt vaan sujuu. Itselläni e ole merkkiäkään, että vauva olisi tulosssa ja itse asiassa en edes usko, että tämä tulee ennen la:ta. Ehkä musta on tullut ekan jäljiltä skeptinen (käynnistettiin siis), mutta jotenkin en vaan jaksa uskoa... Kaikille aina vitsaisilenkin, että hyvä jos juhannukseksi syntyy ;o)

Nauttikaahan kaikki vielä vuoden viimeisistä päivistä! :eek:) Ja hyvää uutta vutta, jos en sitä kerkeä enää teille toivottelemaan.

Callie
 
MarsiL
Hei!

En oo kirjoitellut kun ei mitään erikoista ole tapahtunut... Maha on kasvanut aikalailla... Isompi maha on nyt kun ekaa odotaessa.
Lääkärikäynnillä kaikki hyvin... Muksu painaa alas niin kuin eka kerrallakin. Verenpaine on nyt 124/80, välillä oli 134/92... Pissatesti näyttää kokoajan +/-:sta mutta viljely on aina puhdas... Menen vuoden alusta terv.keskuksen labraan jossa pissatesti tarkastetaan ja otetaan verikokeet ku hemoglobiini on romahtanut... Anemia! syön nyt 200 mg retaferia päivässä.
Olo on väsyneempi, pitkät kävelyreissut ei enää onnistu kun mahaan alkaa pistää...Ostin sellaisen tukivyön ja se auttaa tosi paljon...

Masuasukki voi onneksi hyvin... Liikkuu valtavasti. Neuvolassakin joudutaan aina etsimään sydänääniä kun hetken aikaa kuuluu ja sitten muksu päättää livahtaa... mutta onneksi liikkuu ja voi hyvin.

Hyvää Uutta Vuotta Kaikille!
 
Pimu84
Hyvää alkanutta Uutta Vuotta kaikille mammoille!!

Tästä tulee kyllä jännittävä vuosi :)

Miten te ootte voineet?

Mä oon nyt voinut ihan hyvin vaikka öisin en saakkaan nukuttua. Eli nuo kylkiluut ovat edelleen kipeät. Totesin että kyllä se on mun kohtu joka niihin painaa. Käännän sen näin,että on helpompi herätä öisin sitten kun pikkuinen syntyy,kun joutuu harjotteleen jo nyt!

Viime torstaina oli toinen lääkärinkäynti ja kaikki oli hyvin. Verenpaineeni oli noussut edellisestä käynnistä. Mulla oli viimeks 90/62, eli todella matalat.
Hb oli laskenut taas vaikka tunnen itseni paljon virkeämmäksi kuin aikasemmin.
Ostin kaupasta Floradix nimistä rautavalmisetta. Se on ihan kuin mehua ja voin suositella sitä jos tarvitsette lisärautaa. Siitä ei tule minkäänlaisia sivuvaikutuksia! Yleensä lisäraudan syömisestä tulee ummetusta sun muuta ja sitähän me ei todellakaan kaivata :)
Sairaslomasta mulle ei puhuttu mitään, vaikka olenkin seisomatyössä. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia työn suhteen vielä, joten luulen että jaksan loppuun asti!

Minkälaiset Sf mitat teillä muilla on ollut tähän asti? Mä pääsin just rajojen sisään,eli arvasin että mun maha on pieni. Järjestetäänkö muilla paikkakunnilla perhevalmennusta? Meillä on kolme kertaa tämän kuun lopussa.
Te jotka synnytätte jo alkukuusta,niin koska teillä alkaa äityysloma? Sehän alkaa olemaan jo pian:)

Tänään pitäisi lähteä alennusmyynteihin ostelemaan uusia paitoja. Jos tällä kertaa löytyisi jotain kivaa!

T. Pimu84 28+2
 
MarsiL
Meillä LA on 6.3. ja äippäloma alkaa helimikuun alusta.

Masuasukkimme on todella ahkera mylläämään ja potkimaan... Välillä on koko maha hellä kun on ollut oikein kunnon jumppahetki. Nivusia on särkeny ja ristiselkää kun painaa asukki painaa alaspäin.
Masussani on vähän tilaa niin asukki on ottanut kaiken mahdollisen tilan itselleen.
 
Hamale
Hyvää tätä vuotta!

Nettilaskurin mukaan mun äippäloman pitäis alkaa 26.1. mutta en oo saanut vielä mitään Kelan papereita. Toivottavasti olisivat tulleet, kun palaan keskiviikkona kotiin joululomareissulta.

Mulla on sf-mitta ollut koko ajan käyrän yläpuolella, paitsi viime neuvolakäynnillä terkkari ensin mittasi sen pienentyneen, mutta uudella mittauksella sai siihen pari lisäsenttiä. Mulla oli viimeksi eri terkkari, kun oma oli lomalla. Hän sanoi, että tuo sf-mitta on aika paljon käsialalaji. Eli oma terkkari mittaa sen tietyllä tavalla.

Joulunpyhät ja uusivuosi menivät oikein kivasti. Olemme nauttineet täysillä ihanista talvikeleistä ja ulkoilleet todella paljon. Uskaltauduin jopa luistelemaan mökin jäälle. Kyllä meidän työpaikan vanhat tädit olisivat taas kauhuissaan, kun tietäisivät ;) Kun eivät edes anna mun kantaa enää mitään. Olen muuten todennut saman kuin Cheycel, eli annan toisten auttaa nykyään ihan suosiolla. Paljon helpommalla pääseee, kun ei ala vängätä vastaan, vaikka omasta mielestäni toimintakykyni on ihan hyvä edelleen.

Vointi on hyvä. Huimaus vaivaa edelleen, mutta siihen alkaa jo tottua. Neuvolassa sanottiin, että saattaa johtua alhaisten verenpaineiden lisäksi myös siitä, että on niin tehokas istukka. Se voi kuulemma yhtäkkiä hörpätä niin paljon verta, että alkaa pyörryttää.

Meillä tarjotaan mielestäni melko hyvin perhevalmennusta. Ihan kaikissa emme ole käyneetkään. Olemme käyneet psykologin ja suuhygienistin luennolla ja vielä on edessä yksi kerta, jossa puhutaan raskauden viimeisistä viikoista sekä synnytyksestä. Synnytyssairaalaan tutustuminenkin lähestyy kohta. Pitäisi vaan muistaa soittaa sitte ja varata aika...

Oletteko muuten tehneet jo paljon varustehankintoja? Mulla on pää ihan pyörällä, kun aloitimme viime viikolla vaunu-, ratas- ja turvakaukalotarjontaan tutustumisen. Aivan liikaa vaihtoehtoja! Ja kun ensimmäisestä on kysymys, niin ei oikein itsekään tiedä mitä tulee tarvitsemaan. Turvakaukalon ajattelimme turvallisuussyistä ostaa uutena, mutta yhdistelmävaunut hankimme todennäköisesti käytettyinä. Tällä hetkellä olemme päätymässä Brion Kombi-yhdistelmiin ilmakumirenkailla. Vaikuttavat sellaisilta suosituilta perusvaunuilta ja niitä tuntuu olevan paljon tarjolla.

Huh, tulipa paljon tekstiä, vaikka ajattelin vaan ihan lyhyesti kirjoittaa :D

Hamale 31+6
 
Elli M
Hyvää uutta vuotta täältäkin!

Meillä on ollut muuttohässäkät päällä enkä ole ehtinyt kirjoitella yhtään. Nyt siis parannusta asiaan :)

Omaan napaan: olo ihan kohtalainen, tosin supisteluja mulla on ollut jo kipeitäkin. Tänään menen lääkärineuvolaan joka saa katsoa ovatko saaneet mitään aikaan. Neuvolassa sanoivat että on ihan normaalia toissynnyttäjälle, toisilla saattaa paikat jo ihan auetakin jo lähellä rv30. Jo kohdunkaula on kovin lyhentynyt, joudun saikulle ja mahd.vuodelepoon. Mutta sen siis kuulen vasta kohta :) Tuosta kantelusta, mun on pakko kantaa ja nostella jonkin verran esikoista joka painaa 15kg. Välillä mietin että mitä jos jotain sattuisikin. Kyllä sitten surettaisi. Täytyisi vain osata ottaa rauhallisemmin ja apuja vastaan niinkuin te muutkin puhuitte.

Äitiyspakkaus tuli joulun jälkeen. Musta se oli ihan mukava. Halusin molemmille lapsille pakkaukset. Hamale, meillä esikoisesta brion kombit ilmakumirenkailla vm -06 ja hyvät ovat vieläkin. Tosin auto- ja kaupunkivaunuiksi mielestäni liian isot ja kömpelöt. Mutta kahden kanssa ei tarvi enää haaveilla rauhallisista kaupunkireissuista heheh. Meillä on myös gracon kaukalo + siihen sopivat matkarattaat jota käytin keskustassa paljon. Aion lisätä kompleksiin vielä seisomalaudan niin eiköhän sillä pystytä jo liikkumaan koko poppoo!

Henkinen olo on malttamaton ja toisaalta pelokas miten kahden pienen kanssa selvitään. Toisaalta meidän typy ehtii täyttää jo 3 vuotta eli osaa olla aika omatoiminen jos vaan haluaa. Hän on temperamentiltaan aika kovaluontoinen joten saattaapi olla mustis. Teimme päätöksen että pidämme hänet tutussa pk:ssa 2-3 päivää/vko. Katsotaan miten arki siitä sitten lutviutuu.. En jaksaisi yhtään enää "nauttia" tästä odotuksesta vaan haluaisin päästä jo tositoimiin. Mutta en ihan vielä kuitenkaan :)

Joulut ja uudet vuodet meni ihanasti löhötessä ja muuttolaatikoita purkaessa! Tämän ja ensi viikon olen töissä, sitten viikon lomilla, sen jälkeen enää kolme viikkoa töitä! Huh miten aika meneekin nopeasti.

Tämmöistä tällä kertaa.

t.Elli M rv 27+6
 
Hamale
Elli,

Olipa kiva kuulla kommentti noista varusteasioista. Olimme itseasiassa ajatelleet myös tuota samaa Gracon kaukalo-matkaratas -systeemia, joten tulipa sopivaan saumaan tuo kommentti :) Taidamme uskaltautua tähän ratkaisuun.


Hyviä vointeja Elli sinulle ja toivotaan, ettet joudu vuodelepoon!


Hamale
 
Elli M
Hamale, kyllä itse suosittelen matkaratassysteemiä jos asuu kaupungissa/joutuu käyttämään autoa. Rattaat ovat sopivan kevyet itse nostaa autoon (esim brioja en minä ainakaan oikein kunnolla saa nostettua porrasperäiseen autoon) ja vauvaa ei tarvitse repiä kauppareissun ajaksi pois istuimesta jos vaikka nukahtaa. Gracollahan on näitä yhdistelmiä erilaisia ja usein (ainakin meidän paikkakunnalla) kaukalo+ratas-tarjouksia. Vieläkin esikoinen käyttää matkarattaita jos menemme sellaiseen paikkan tai jos ei jaksa kävellä. Briot halusin esikoiselle lenkki- sekä päiväunivaunuiksi ja ne olivat passelit siihen tarkoitukseen. Nyt täytyisi tälle tulokkaalle ostaa uusi vauvakaukalo kun myimme edellisen ja taidan päätyä myös gracoon koska rattaat on vielä hyvässä vedossa. Muita isompia hankintoja meidän tuskin tarvitsee tehdäkään. Vaatteetkin ovat sopivasti vaaleanpunaisia :)

Kävin eilen lääkärissä, tässä tuloksia: hg 120, painoa tullut alusta reilut 6kg, verenpaine ok. Vauva raivotarjonnassa, liikkeet ja syke ok, painoarvio 1300g. Kohdunsuu kiinni ja kaulaa jäljellä vielä 3cm joten eivätpä ne supistelut ole mitään saaneet aikaan. Ehkä ihan hyvä. Jos jatkuvat niin sitten joudun hakemaan saikkua. Mutta toistaiseksi jatkan siis vielä töissä. Eilen tein suuren virheen: lumityöt :) Tehdessä ei tuntunut miltään mutta illalla ja tänään häpyluu ja nivuset on niin kipeät että vaakun kuin ankka konsanaan. Lisään lumityöt siis kiellettyjen listalle!

Elli M tänään rv28 tasan
 
Cheycel
Hyvää kuluvaa vuotta!

Tuntuu kaikilla alkaneen hyvin vuosi, masuasukit kasvavat ja voivat hyvin ja varustelu alkaa. Me repästiin joulun alla ja ostettiin kerrasta Gracon kaukalo, Emmaljungan vaunut sekä kalusteet, pinnasänky ja hoitopöytä. Mammalomalla ajettelin sitten hankkia loput tarvikkeet ja laittaa huoneen kuntoon, matto, verhot yms. Eipä tässä enää kovin kauaa lomaan olekaan, 28.1. jää työelämä ainakin loppuvuodeksi taakse. Saas nähä miten sitä osaa rauhottua kotiin kuukauden päiviksi ennen H-hetkeä..

Mulla oli eilen neuvola ja kaikki arvot kunnossa ja uskomatonta, mutta totta, joulun aikaan ei ollut paino noussut :) Sf-mitta on mulla ollut tähän saakka käyrien välissä, mutta nyt meni hieman yläkäyrän yli. Aikasmoinen vatsakin kyllä jo on..

Perhevalmennuksesta taisi vielä olla puhetta, meillä alkaa ensi viikolla ja yhteensä 4 eri teemailtaa on tarjolla. Ajattelitteko mennä yksityisiin valmennuksiin? Tampereella ainakin Napapiiri tarjoaa mm. synnytysvalmennuskurssia, jota olen kuullut kehuttavan. Itse en ole vielä sen tarkemmin ehtinyt asiaa miettimään.

Cheycel 31+4
 
Lady Grey
Hyvaa alkanutta vuotta myos minulta!

Joululoma meni mukavasti. Tosin joulupaivan iltana alavatsa oli vahan kipea kun taisin touhuta vahan liikaa. Myos kavelylenkit ovat kayneet vaikeammiksi, kun supistelee aika helposti. Eivat tosin ole kipeita, mutta supistuksen tullessa taytyy aina pysahtya hetkeksi. Joskus myos tulee sellaisia menkkamaisia tuntemuksia (kuten tana aamuna). Taytyy kysya laakarilta noista perjantaina. Mutta eipa tassa olossa ole paljon valittamista kun vain malttaa lepailla eika touhuta liikaa. Olen vain lopen kyllastynyt aitiysvaatteisiin ja odottelen jo kovasti sita aikaa kun mahtuu taas omiin vaatteisiin!

Vauva myllaa ja potkii kovasti. Nayttaa viihtyvan poikittain suurimmaksi osaksi ajasta ja mahani on ihan nelion muotoinen :)

Ostimme viimeviikolla rattaat. Urban detour Xtreme Travel system- nimiset. Kannatti odottaa joulun alennusmyynteja, silla saimme ne melkein puoleen hintaan :) Ja kaikki turvaistuimesta hoitolaukkuun tuli mukana. Meilla taitaakin olla kaikki isot hankinnat ostettu nyt. Taytyy vain hankkia muutama asu viela pojalle (mm. sairaalasta kotiutumisasu) ja sitten itselleni taytyy ostaa kaikenlaista sairaalakassiin, kun taalla taytyy vieda kaikki sinne itse pyyhkeista vauvan vaippoihin. Taitaa tulla aikamoinen matkalaukku siita sairaalakassista!

Meilla perhevalmennus on yhden paivan kurssi, klo 9-15 tammikuun vikana lauantaina. Menen myos imetysvalmennukseen taman kuun lopulla ja sitten voisi menna helmikuussa tutustumaan sairaalaan.

Eipa muuta talla kertaa. Kirjoittelen perjantaina laakarikuulumisia :)

Lady Grey 31+6
 
Pimu84
Heips!

Me ollaan kans suunniteltu vaunujen osto sun muuta. Vaikea tietää mitkä sitten ovat hyvät vaunut ja miten kannattaa ostaa jotta tulisi mahdollisemman halvaksi. Paljonko Lady Grey maksoitte yhteensä?

Mulla on harjoitussupistuksia kokoajan töissä(olen siis vaatemyyjä,eli seisomatyössä) ja juuri tuota menkkamaista kipua nyt viime päivinä. Käveleminenkin sattuu. Olen kans miettinyt että pitää kysyä asiasta. Olen voinut hyvin tähä asti. Tällä viikolla alkoi sitten nämä onglemat. Kerro sitten Lady Grey mitä sinulle sanottiin asiasta!

Meidän poju viihtyy kans poikittain mahassa ja aina on kyynerpää tai jalka kyljessä kiinni. Se on vaan niin ihana tunne kun se liikkuu siellä.
Mä en voi käsittää että ollaan jo näin pitkällä. Nyt vasta tuntuu että tää on todellista ja kaikki hankinnat tosiaan tekemättä.

Tuli mieleen, siitä synntyspelosta kun kirjottelin sillon aikaisemmin. Mainitsin siitä neuvolassa, mutta minulle sanottiin että nyt on liian aikaista mennä puhumaan siitä,kun synnytykseen on vielä aikaa. Eli se on hyödyllisempää lähempänä synnytystä. Olisihan se parempi jutella siitä nyt, jos se auttaisi ja rauhoittaisi mieltä. Tässähän on kuitenkin se pari kuukautta jäljellä, että pääsen tutustumaan synnytyssairaalaani. Ehkä kunnilla vaan ei ole resursseja näihin asioihin. Yritän vaan kestää.

Hyviä vointeja kaikille!!
 
Lady Grey
Pimu kerron kylla sitten mita laakari sanoo! Mulla on ollut noita menkkamaisia tuntemuksia nyt joka aamu hetken ja heti niita tulee, kun tekee vahankin kotitoita. Eilen paatin, etten enaa imuroi, kun maha tuli kipeaksi siita (tahan asti ei ole ollut ongelmia siivoamisen kanssa). Voisin sitten taas alata siivoamaan kun niita assia tarvii ottaa kehiin ;-)

Me maksettiin £250 noista rattaista ja niiden mukana tuli tosiaan ihan kaikki! Tosi hyva hinta, kun alkuperainen oli £400.

Musta tuntuu, etta valilla noita pelkopoli ynna muita tutkimuksia joutuu vaatimaan ja painottamaan ja ehka vahan liioittelemaankin ennen kuin niihin paasee. Pida siis puolesi Pimu, etta paaset puhumaan jonkun kanssa asiasta! Kylla sulla on oikeus saada apua pelkoihisi.

Jotenkin tuntuu, etta aika loppuu kesken kun olisi viela vaikka mita tekemista. Onhan tassa viela noin 8 viikkoa aikaa, mutta kun koko ajan keksii jotain uutta tekemista ja jarjesteltavaa :D

Lady Grey 32+0
 
Markki
Eilen neuvolassa (huomenna alkaa rvko 31). Vauva oli poikittain vatsassa, mutta jo illalla taas raivotarjonnassa eli mahtuu vielä kääntyilemään. Hemoglobiini 119, Obsidania syödään. Se ei myöskään aiheuta ummetusta, vaan vatsa toimii normaalisti. Verenpaineet 106/76, ovat kohonneet viime kertaisesta. Nyt olen muistanut syödä salmiakkia ja lakritsia. Ja taisin tehdä eilen lumityöt pihalla ennen neuvolaan lähtöä... Paino ei ollut noussut kuin 100g viime kerrasta. Meillä kyllä syötiin joulun aikaan oikein hyvin. Nyt alkoivat neuvolakäynnit kahden viikon välein. Kuulemma olisi hyvä nukkua kyljellään, sillä selällään isot valtimot nivusissa voivat tukkeutua ja silloin vauvan syke laskee. Mulla on ollut välillä ongelmia nukkua kyljellään, täytyy laitella tyynyjä puolin ja toisin. Vaikka meillä kaikki vaatteet ja varusteet lukuunottamatta sitteriä jo onkin tuli alennusmyynneistä ostettua ihania tyttövauvan vaatteita ja nyt neuvolatäti jostain syystä väläytteli poikavauvan mahdollisuutta, vaikka siellä ultrassa ei siltä näyttänytkään. Olen vain niin henkisesti valmistautunut, että saamme tytön... No saapa nähdä. Kuusi viikkoa viimeiseen ultraan. Huomenna joutuu ostaa isomman koon äippäfarkkuja. Itä-Suomessa on ollut hirmu kylmää viime viikot, pahimmillaan mittari näytti -28 astetta ja vatsan päälle on pitänyt ostella kaikenlaisia lämmikkeitä. Nyt tuntuu siltä, että haluan laittaa valmiiksi sairaalaanlähtökassin meikkeineen, suklaineen ja kirjoineen itselleni ja ehkä asettelen vauvan hakuvaatteet pian myös turvakaukaloon.
 
Vilivinkka
Mukavaa tätä vuotta minultakin kaikille!

Huomisaamuna neuvola, kirjoittelen lähipäivinä sen pohjalta enempi kuulumisia. Erityisempää ei ole tapahtunut. Supistukset eivät ole lisääntyneet. Vauvan liikkeet tuntuvat harvakseltaan, päivittäin kuitenkin. Pystyn nukkumaan toistaisseksi hyvin, asennot ovat varmaan mitä sattuu, vaikka koitan aktiivisesti totuttautua vasemmalle kyljelle. Olen alkanut jännittää, tuleeko taas perätila. Valkovuoto ärsyttää. Töitä enää 3 viikkoa jäljellä. Kelan päätöstä ei ole vielä tullut.

Vilivinkka 30+2
 
Vilivinkka
Hei, ihan hyvin oli kaikki neuvolassa. Sf-mitta edelleen alakäyrän alla, mutta seuraa toistaiseksi johdonmukaisesti omaa käyräänsä. Hemoglobiinin mittausta unohdin pyytää, se ei näköjään ole rutiini. Verenpaine 109/67. Painoa oli tullut reilu pari kiloa kuukaudessa lisää, yhteensä n. 10kg tähän mennessä.

Joku kerta taas enemmän juttua.

Vilivinkka 30+3
 
Lady Grey
Laakarissa kayty ja vauva on peratilassa talla hetkella. Laakari kaski soittaa sairaalaan ylimaaraisen ultran, mutta siella puolestaan kaskettiin odottaa rv36 saakka, sanoivat vain ettei laakarit ole ekspertteja naissa asioissa jne ja ehdotteli jotain ihmeellisia homeopaattisia kaantoyrityksia, puhui mm. jostain kuumasta kepista (mutta sanoin ei kiitos) :eek: No, jatin laakarilleni viela soittopyynnon, kun han oli ehtinyt jo lahtemaan pois klinikalta ja katsotaan mita han sanoo tuohon. Olishan se ihan kiva tarkistuttaa asia, varsinkin kun jalleen kerran sain kuulla vauvan olevan iso. Muuten kaikki oli hyvin, verenpaine oli 108/58, pissa oli puhdas ja sydanaanet kuuluivat hienosti. Kysyin myos niista menkkamaisista tuntemuksista ja laakari sanoi, etta jos ne ovat rytmikkaita eli niita tulee paljon ja usein tai jos tulee myos vuotoa niin pitaa menna sairaalaan tarkistuttamaan asia, mutta jos niita on vain silloin talloin niin niista ei ole haittaa. Tosin silloinkin taytyy tarkastaa ettei ne johdu virtsatientulehduksesta eli kannattaa varmaan Pimu kayda neuvolassa tai laakarissa varmuuden vuoksi.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Lady Grey 32+2
 
sateinen
Hehe oli pakko osallistua, meillä 32 + 3 eli katotaan kumpi meistä ehtii ensin Lady Gray vai mä :) Kiva et löyty nää sivustot. Olen jo äippälomalla kun hoitotyö kävi liian raskaaksi (supisteli aivan hulluna) Tää ois neljäs lapsi, on 2 tyttöä ja yksi poika ja ovat jo isoja lapsia, 14,10 ja 9 vuotiaita.:)
 

Yhteistyössä