Maaliskuun lapset 2010

  • Viestiketjun aloittaja Vilivinkka
  • Ensimmäinen viesti
Callie
Hei vaan taas ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille! Hieman rupesi itseäni hymyilyttämään, kun olin teille viimeksi kirjoitellut pitiyspakkauksesta... Hih... Mutta hyvä, jos kaikki sen ymmärsivät. Mulle tulee kyllä aina näitä virheitä, kun olen niin laiska tarkastamaan, joten koittakaa kestää. :eek:)

En mä ekan kohdalla edes miettinyt tuota äitiysavustusta, vaan tilasin tuon paketin heti, sen enempiä miettiä ja kuviin tutustumatta. Ja se kyllä tuli meille tarpeeseen. Nyt kuiteskin siitä on melkein kaikki edelleen jäljellä, joten sen takia varmaan tuo raha sitten tällä kertaa.

Sari, kuten lady grey tuossa jo sanoikin, niin mene ihmeessä juttelemaan jonnekin, jos mieltäsi noin vaivaa. Varmasti helpottaa. Ja jos saat vielä sairaslomaa, niin älä todellakaan ota siitä itsellesi stressiä vaan olet hyvällä omalla tunnolla kotona, sillä tuleva vauvasi on tärkein! Paljon täkeämpi kuin mikään muu nyt! Tsemppiä muuten keskiviikolle ja tulehan sitten pikaisesti kertomaan kuulumiset!

Mä heräsin viime yönä aivan kamalaan säärilihaksen kramppiin. Vaikka koko painollani painoin jalkaa lattiaa vasten, niin siltikin sain painaa useamman minuutin ennen kuin helpotti. Meinasin jo ruveta miestä herättämään siinä, että auta, mutta onneksi ei sitten tarvinnutkaan. Noh, tunnin verran jouduin kävelemään ympyrää ennen kuin ikävä tunne hävisi säärestä kokonaan ja pääsin jatkamaan uniani... Pahoin pelkään, että nää alkaa taas yleistymään niin kuin viimeksikin. Toivottavasti olen väärässä.

Mahan koosta. Mulle moni sanoo nyt ja sanoi viimeksikin, että missä sun maha on, että et voi vielä olla niin pitkällä, kun ei sulla ole mahakaan... Nyt tiedän yhden kaverin, jonka siskolla on noin kymmenen päivää ennen mua la ja hänellä on kuulemma nyt jo vaikeuksia mahtua äitiysvaatteisiin (!!!) ja maha on siis todella suuri. Itse olen tyytyväinen mahani pienuuteen ja toivonkin, ettei se kasvaisi ylettömästi ja että kiloja ei tulisi paljoa. Viime neuvolassa (viime viikolla) mulle oli tullut painoa 1kg lähtöpainoon. Mutta kyllä sitä vielä tulee itse kullekin, älkää huolehtiko. Nythän me vasta aletaan olemaan keskivaiheessa keräämässä sitä painoa!

Kodin järjestelyä en ole liiemmin miettinyt vauvamielessä, mä haluan ensin viettää joulun. :eek:) Sitä varten mä olen jo siivonnut kaappeja. Tiedän, etten vietä jouluani kaapeissa, mutta haluan silti siivota ja järjestää ne kaikki ennen joulua. Ja juuri tästä syystä aloitan jo hyvissä ajoin, jotta kerkeän ne siivoamaan ilman ylimääräistä stressiä. Mule on tärkeintä, että olen ne kaikki käynyt läpi eikä se, että ne on tehty juuri ennen aattoa, jotta kaikki kiiltäisi silloin. Mites muiden joulujärjestelyt? Valoja haluaisin laittaa, mutta siihen en anna itselleni lupaa ennen ekaa adventtia, mites te muut?

Nyt lopettelen, jotta kerkeän vielä laittamaan ruoan ennen kuin mies tulee syömään.

Callie
 
Sari_80
Hei kaikille ja hyviä uutisia ultrasta!

Kaikki kunnossa ja oikeilla paikoilla. Tätä tietoa vähän jännitettiinkin, että onko kaikki lopulta kunnossa. Mutta on kuin onkin ja huoli pois. Myös sukupuoli tuli selvästi esille. Tulokkaamme esitteli (ylpeänä?) tosi monessa kuvassa pientä pippeliään! :D Ennusunet siis pitivät paikkansa. Kokoa kaverilla on painossa 378 g ja viikkoja vastasi reippasti. Pään ympärys meni jo 5 päivää edelle.

Kävin myös eilen mamma-joogassa tuolla Manipura-salilla Helsingin Kampissa. En muista kuka siitä puhui täällä, mutta olisi hauska yhteensattuma, jos kävisimme samalla tiistai-tunnilla? En ehkä normaalisti ihan lämpene joogajutuille, mutta jospa tästä olisi jotain apua ja hyötyä myöhempää silmällä pitäen.

t. Sari ja Jelly-Bean rv 20+0
 
Vilivinkka
Heipat. Mulla oli aamulla neuvola. Kaikki ok, sydänäänet kuuluivat tällä kertaa ihan heti, syke 130 paikkeilla. Omat arvot ok: pissa puhdas ja verenpaine 104/62 tai jotain sinnepäin. Hb oli peräti 139, oliskohan monivitamiinien ansiota, vaikken ihan päivittäin muistakaan niitä napsia. Tänä aamuna tosin tuli otettua just ennen neuvolaan lähtöä. Ihan kiva joka tapauksessa, ettei tarvitse alkaa syödä ekstrarautaa ihan vielä. Painoa on kertynyt yhteensä 5kg tähän mennessä. Viime kerrasta sitä oli tullut keskimäärin vajaat puoli kiloa viikossa. Jos menisi tasaista tahtia loppuun asti, niin odotettavissa olisi vielä vajaat 10kg lisää (18 viikkoa jäljellä). Sit olisin jo lähes samoissa lukemissa kuin viime raskaudessa.

Olen muuten kuullut viime aikoina taas monia odotusuutisia kaveripiiristä, kivaa! Vauvoja pukkaa aivan solkenaan lähipiiriin tämän ja ensi vuoden aikana.

Sari, en ole tiistain ryhmässä. Olisikin ollut hauskaa tavata siellä. :) Kiva olisi kuulla jossain vaiheessa, mitä tykkäät raskausjoogasta ja siihen kuuluvasta synnytysluennosta, jos menet(te) sille luennolle.

Joku kirjoitti kestovaipoista. Me käytettiin esikoisen kanssa 9kk asti sekä kesto- että kertavaippoja, mutta jätimme kestovaipat pois silloin, kun muutimme tilapäisesti pienempään asuntoon, jossa pienempi pesukone. Aiemmassa asunnossa oli myös kuivausrumpu, joka helpotti olennaisesti pyykkirumbaa, kun pyykkiä ei tarvinnut ripustaa eikä odotella kuivumista. Eihän se rumpu ole ekologinen, mutta kestovaippailu oli kuitenkin rummun kanssa ok.

Toivon, että jaksaisimme uuden vauvan tultua palata osittain takaisin kestovaippoihin. Silloin nimittäin muutamme takaisin isompaan kotiin (tai oikeastaan jo äitiyslomalle jäädessäni). Vaippa-asioissa jokaisen on kuitenkin mielestäni käytettävä järkeä ja mietittävä, mitä itse jaksaa ja mihin haluaa käyttää energiaa. Oma kokemukseni esim. on, että öisin on erittäin paljon helpompaa käyttää ns. suosiolla kertavaippaa kuin kestoa.

Ai niin, sain neuvolasta tänään myös Kelan paperit. Haen äitiys- ja vanhempainrahaa tällä erää 9kk ajaksi, eli siihen asti, kun vauva on n. 7,5kk, jos syntyy LA:n tienoilla. Katsotaan sitten kesällä, jääkö hänen toinen vanhempansa kotiin jo silloin vai otanko hiukan lisää vapaata. Ekan kohdalla vaihdoimme osia lapsen ollessa 9kk ja se on tuntunut aika sopivalta ratkaisulta. Hiukan aikaisemminkin olisi hyvin voinut vaihtaa vuoroa näin jälkeenpäin ajatellen, että olisin ehtinyt olla lasten välissä vähän pidempään töissä ja siippani vähän pidempään kotona lapsensa kanssa, mutta kun päätimme asiasta, emme vielä tienneet uudesta raskaudesta. Loppujen lopuksi tämä menee aika hyvin näinkin molempien kannalta.

Vilivinkka 22+2
 
Cheycel
Onnittelut Sarille, tulevalle pikkupojan äidille:)

Täällä alkoi tänään 7. kuukausi ja kauhistus kuinka äkkiä aika on mennyt. Tuntuu, että sen ensimmäinen 3 "kitukuukauden" jälkeen aika on mennyt ihan siivillä. Sain jo Kelalta päätöksen äitiyspakkauksesta ja sen pitäisi tulla ensi viikolla. Netissä oon sisältöä hieman vilkuillut, mutta kyllä jänskättää mitä kaikkea sieltä löytyykään :)

Mukavaa & rentouttavaa viikonloppua!

Cheycel 24+0
 
Celina
Meillä oli myös tällä viikolla rakenneultra. Kaikki oli kunnossa ja kätilö veikkasi vaavin huonosta asennosta huolimatta, että tyttö saattaisi tulla. "Miehen merkkejä" ei siis ollut näkyvissä. Meillä on myös itsellä ollut "tyttöolo" ja monet ovat meille tyttöä veikkailleetkin. Hassua miten osuikin oikeaan. :) Painoa oli muistaakseni 305 g, vastasi kuulemma viikkoja.
Ultrasta muuten jäi paha mieli. Katossa oleva näyttö, mistä äiti näkisi ultrauksen oli mennyt rikki edellisenä päivänä, eli en nähnyt rakenteiden ultrauksesta yhtään mitään. :( Lopussa näin yleiskuvaa vaavista, mutta kaiken kaikkiaan teki kyllä pahaa, kun kätilö kertoi mitä kuvassa milloinkin näkyy, ja itse en päässyt näkemään sitä. Itku meinas päästä. ;( Onneks edes mies pääs kokemaan sen. Kätilö ei muutenkaan ollut ystävällisimmästä päästä. Sen jälkeen tuli tunne, että haluan päästä vielä yksityiselle, mutta annan nyt vähän ajan vierähtää, katsotaan sitten miltä tuntuu. Toisaalta haluaisi nähdä kunnolla babyn ja saada varmistuksen sukupuolesta, toisaalta kaikki oli hyvin ja yksityiset ultrat maksavat tosiaan aika paljon. No, saapi nähdä, ehkä menen suoraan siihen 4D-ultraan jos menen. Oliko joku muuten ollut jo siinä, millainen kokemus oli?

Palaan paremmalla ajalla. Nyt sinkoan tästä uimahallille mahoineni. Masu on nyt pulpahtanut esiin. :)

Celina rv 20+5 (nyt alkaa tosiaan tuntua että viikot menee nopeasti..)
 
Hamale
Onnittelut Celinalle ja Sarille hyvistä ultrakuulumisista. Harmi, että Celinalla oli huono ultrakokemus, mutta onneksi pikkuisella oli kaikki hyvin.

Äitiyspakkaus tuli torstaina. Ihana oli hypistellä niitä pieniä vaatteita. Ihan kivoja perusvaatteita, mutta kovin valkoista oli. Ja persikanvärinen collegeasu näytti ihan pyykissä siintyneeltä. Tuskin tulee kovaan käyttöön. Olisi kova hinku jo ruveta pesemään vaatteita ja laittamaan kaappiin, mutta toisaalta voisin säästää jotain hommia äippälomallekin :) Mies innostui myös kodin järjestelystä ja kantaa juuri parhaillaan tavaroita edestakaisin :)

Callie, mulla on sama juttu jouluvalojen suhteen. Sinnitelen yleensä ekaan adventtiin tai itsenäisyyspäivään ennen kuin laitan. Pelkään, että lakkaa tuntumasta joululta, jos tunnelmoinnin aloittaa liian aikaisin. Marraskuun ajan poltellaan vielä pelkkiä tuikkuja.

Ai niin, hienoa että myös Vilivinkalla oli kaikki hyvin neuvolassa. Ja kiva kuulla kestovaippakokemuksista. Itse en ole vielä päättänyt, mitä tulemme käyttämään. Kestovaippailu kiinnostaa, mutta meillä ei kyllä ole kuivausrumpua, joten pitää miettiä.


Mukavaa viikonlopunjatkoa!

T: Hamale 24+4, joka päätti hetkeksi unohtaa terveysintoilun ja söi juuri hampurilaisaterian
 
Markki
Hei!

Täällä Pohjois-Karjalassa on menossa viikot 23+4 ja kovasti tuntuu liikkeitä vatsassa. Tulen synnyttämään Joensuussa. Minulla on myös istukka (?) taaksepäin kallellaan. Mutta kun raskaus on jo kolmas niin vatsa on kyllä varsin selvästi havaittavissa. Alussa vain sikiön sydänäänet eivät kuuluneet raskausviikolla 10 neuvolassa ja ihan varma elämästä kohdussa olin vasta ekan ultran jälkeen. En ole lainkaan ylipainoinen, se johtui ilmeisesti siitä taaksepäin kallellaan olosta. Kahdessa eka raskaudessa sikiön sydänäänet olivat kuuluneet neuvolassa melko varhain, joten vähän olin huolissani siinä ennen ultraan pääsyä. Sittemmin huolet ovat hälvenneet. Elämä vatsassa tuntuu varsin todelliselta!
 
Callie
Hei vaan taas ja hyvää tätä viikkoa! Miten nämä vikot menevätkin nyt niin nopeasti, etten kerkeä kuin kerran viikkoon teille kirjoittelemaan? Anteeksi... Mutta jotenkin aina vaan on jotain, vaikka ei meillä oikeasti ole ollut mitään erityistä. :eek:)

Sarille ja Celinalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Kiva juttu, että pystyit Sari nyt rentoutumaan jo. Kyllä se helpottaa kummasti mieltä, kun sen pikkuisen ihmeen näkee siinä ruudulla (kun vaan näkisi!!!). Celinalle pahoittelut, että ruutu oli rikki. Ne yksityiset on vaan niin vietävän kalliita, mieli kyllä tekisi edelleen...

Hamale, meidän naapuri on jo virittänyt kaikki jouluvalonsa. Tai en minä heitä niin hyvin tunne, että olisin sisällä käynyt, mutta joka ikkunassa on jotain valoa ja sen lisäksi pihalla on kaikki pensaat ja puut + ikkunat ja aidat koristeltu. Ehkä hieman liikaa mun makuun, mutta kukin tietty tyylillään. Edelleen odotan reilun viikon päähän... Ja mä olen etenkin sellainen, että kyllästyn sitten niihin joulukoristeisiin. Usein jo välipäivinä niitä keräilen pois. Olenpa kerran ennen aattoa jo kysynyt mieheltä, että joko saa ottaa pois. Sitten, kun ne siivoaa pois, niin on nin ihana siistin näköistä ja jotenkin rauhallista. Ja nyt tosiaan on vielä vaan hinku niitä laittaa... Valot on kyllä semmoinen juttu, että ne mä pidän aina sinne loppiaiseen asti.

Kestovaipoista, en ekan kanssa kokeillut ollenkaan, mutta edelleen "haaveilen" niistä. Mun mielestä ovat hyvä idea eikä mulla oikeastaan ole muta syytä kuin oma laskuus, etten viimeksi niitä käyttänyt. Meillä on kunnonkokoinen pesukone ja kuivausrumpukin löytyy, joten en voi syyttää muuta kuin omaa laiskuuttani. Jotenkin mua kiehtoisi kokeilla niitä, mutta saa nyt nähdä saanko sitä aikaan taaskaan...

Cheyceliltä mun piti kysymäni (jos nyt muistan nimen oikein), etät mites teidän hääjärjestelyt? Ovatko edenneet? Etkö se sinä ollut, jota kosittiin?

Nyt en muista, että pitikö vielä jotain kommentoida, mutta lopettelen silti... Päivänjotkoja!

Callie
 
Cheycel
Celinalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. Harmi tosiaankin, että et päässyt kaikkea näkemään, mutta onneksi miehen merkittömällä oli kaikki hyvin :)

Hääsuunnitelmat ei ole vielä edenneet muuten kuin, että sormusta ollaan yhdessä suunniteltu. Sisustetaan vielä innolla uutta kotia ja pikkuisen huonetta ei olla vielä edes aloitettu, joten "työtä" (tosin erittäin mukavaa sellaista) riittää vielä kodin parissa. On ollut kyllä ihana laittaa kotia ja jo nyt miettiä uusien kalusteiden ja niiden sijoituksen kanssa uutta tulokasta, mm. ei siis teräviä kulmia ja hifijohdot heti piiloon :) Alunperin suunniteltiin häitä vielä tämän vuoden puolelle, mutta saa nähdä, niin vauhdilla mennään tällä hetkellä, mihin nää kaikki päivät menee .. Pitää nyt miettiä, että vietettäisiinkö vasta kevät- tai kesähäitä. Me ei kumpikaan haluta mitään isoja hääjuhlia, ainoastaan perhe ja parhaat ystävät kaasoksi ja bestmaniksi, järjestetään sit vaan isot bileet ystäville jälkikäteen.

Mä ajattelin testailla kestovaippoja, hyvin kuulema onnistuu pyykkäys ilman kuivausrumpua.

Lepposaa torstain jatkoa!

Cheycel 24+6
 
Sari_80
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!

Mukava kuulla, että uutiset ultrissa ovat olleet muillakin hyviä. Olisi jotenkin hirveetä, että tässä vaiheessa rakenneutrassa selviäis jotain ratkaisevaa. Mä olisin ehkä valittanut siitä, ettei näytöstä näkynyt mitään, koska onhan se ainutlaatuinen kokemus itse kullekin. Varsinkin vielä jos odottaa ensimmäistään. Eikö se ultraaja sitten näyttänyt edes siitä omalta ruudultaan kuvaa? Meilläkin näyttö hieman rätisi, mutta en tiedä oliko se sitten ultralaitteessa se vika, jos sitä geeliä oli liian vähän siinä kohdalla. Mutta rätisi välillä niin vähän, ettei se haitannut.

).( Nyt tulee vähän liian yksityiskohtaista kerrontaa taas, mutta onko teillä muilla tuo valkovuoto muuttanut koostumustaan? Mä säikähdin viime viikolla, kun valkkaria (toivottavasti sitä) tuli aika lorisemalla housuun. Siis silleen, että tuntuu, kuin jotain valuu. Soitin sitten Kättärille ja kysyin, että mistä tietää, ettei se ole esim. lapsivettä, joka tihkuu. No kuulemma tarvitsis siteen, jos se olisi lapsivettä... Mutta enpä sitten tiedä mitäs jos se tulee vain tihkumalla? Sellaisiakin tarinoita on kuullut, että kyseessä on ollut lapsivettä, mutta sitä on tullut vaan niin pieniä määriä kerrallaan, että on sanottu sen olevan vain valkovuotoa.

Olen kyllä kuullut, että valkkari saattaa muuttua tosi juoksevaksi raskauden aikana, mutta aika inhottavalta toi tuntuu. Ajattelin ensi viikon neuvolassa kysellä sellaisia paperiliuskoja, joilla voi kuulemma testata siitä eritteestä, että onko se lapsivettä laisinkaan. En jaksais yksityiselläkään juoksennella aina jokaisesta asiasta, joka askarruttaa. Mä pelkään myös sitä, että mulla on joku tulehdus, joka ei oireile muuten kuin tuollaisena vuotona.

Kuinka monelle muuten tarjottiin sitä ensimmäistä neuvolalääkäriaikaa silloin viikoilla 15.-16.?? Mietin vaan, että ollaan tässäkin suhteessa aika eriarvoisessa asemassa riippuen paikkakunnasta, kun itse pääsen ekaan tarkastukseen vasta 26. viikolla :( IF:in vauvavakuutusta varten ne nähtävästi kaipasivat neuvolakorttiin sellaisia tietoja (kohdunsuun-tutkimukset), joita ei olisi voinut saada ilman lääkärikäyntiä. Kävin sitten yksityisellä, koska työpaikan kautta on mahdollisuus käydä kerran vuodessa gynekologilla. Vauvavakuutus meni läpi sitten seuraavalla kerralla, kun se ekana tuli bumerangina takas, että äitiyskortin tiedot ovat puutteelliset. Eikä ne IF.llä tienneet, että Helsingissä säästetään niin rajusti, että ekat tuollaiset kohdunsuu-tutkimukset tehdään vasta sitten, kun eka neuvolalääkäri on. Ja siinä vaiheessa koko vakuutuksen saaminenkin alkaa olemaan jo aika viime tipassa. Kolme kuukautta ennen LA:ta se pitäisi anoa. Onko muilla vauvavakuutuksia hommattuna?

t. Sari ja Jelly-Bean 21+2
 
Sari_80
Unohtui mainita se, että ajattelimme kanssa kokeilla tuota kestovaippatouhua. Meillä ei tosin ole kuivausrumpua, joten katsotaan sitten, kuinka haasteelliseksi tuo pyykkien peseminen muodostuu. Varmaan ihan vastasyntyneelle laitetaan kertakäyttövaipat ja ehkä myöskin yötä varten jatkossa, mutta kyllä se jonkin verran kukkaroa ja luontoa säästää, jos käyttää kestovaippoja.
 
Callie
Hei vaan ja hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!

Minne Lady Grey on kadonnut? Hän on yleensä usein kirjoitellut ja nyt en ole lukenut mitään hetkeen...? Et kai vaan ole sairasvuoteelle joutunut?

Sari, mulla sama juttu tuon valkovuodon kanssa. Sen tosin lääkäri on mulle sanonut, että on ihan normaalia, että se lisääntyy raskauden aikana. Mutta tuntuu ihan samalta, että"valahtaa" housuun. Onneksi kuitenkin jää pikkuhousuun, ettei ole tuolissa märkää länttiä, se olisi noloa. Mutta ihan samoja kysymyksiä ajattelin seuraavassa neuvolassa esittää kuin sinäkin, joten en niihin pysty itsekään nyt vastaamaan.

Mä kävin viimeksi lääkärillä juuri 15. viikolla. Ja seuraava aika mulla on parin viikon päästä. Odotan mielenkiinnolla tehosiko se lääkekuuri tuone alapäähän, minkä silloin viimeksi sain. Toivottavasti, en haluaisi enää uutta. Ja toivottavasti sieltä ei tällä kertaa löydy mitään ihmeempää. Jotenkin vaan sekin mietityttää, kun viimeksi löytyi (mikä sitten onneksi osoittautui turhaksi). Eriarvoisessa asemassa näytetään olevan niin tuon lääkärireissun kuin myös rakenneultra takia (huomaako jostain, että olen hieman pahoillani, ettei meillä kunta sitä tarjoa???!!!)

Vakuutuksista. Me ollaan ajateltu ottaa tuo vakuutus, mutta edelleen odottelen tarjouksia. Netin kautta niitä pyysin, mutta eipä ole vielä tullut. Täytyykin terästäytyä, etten unohda, jos ne vaikka unohtvat ne lomakkeet lähettää.

Ihanalta kuulostivat nuo Cheycelin sisustusjutut. Voi, kun itsekin pääsisi moisia miettimään. Tuo on just niin mun hommaa kuin vaan voi olla, tykkään kovasti suunnitella tuommoisia ja miettiä ja piirtää paperille erilaisia ratkaisuja...

Noh, mutta nyt viikonlopun viettoon! Toivottavasti aurinko pilkistäisi jossain välissä tai sataisi sitten edes lunta (kumpaakaan eivät vissiin ole luvanneet, mutta saahan sitä haaveilla...).


Callie
 
Cheycel
Mulla on kanssa valkovuoto lisääntynyt huomattavasti ja yksityiskohtaisesti kertoen, eritoten yhdynnän jälkeen. Itseasiassa viime neuvolakäynnillä neuvolantäti varoitteli jo etukäteen, että puolenvälin jälkeen vuoto saattaa lisääntyä ja tulla jopa kunnolla hulahtamalla. Moni pelästyy tätä ja luulee juuri, että kyse on lapsiveden tihkumisesta. Mutta ei siis syytä huoleen, valkkaria se vain on ja niin epämielyttävää kuin onkin, niin harmitonta, kun on vain hajutonta ja juoksevaa.

Mulla oli eka neuvolalääkäri 12. vkolla ja toinen on nyt ensi viikolla eli 26. vkolla. Sen jälkeen ilmeisemin alkaa neuvolakäynnit terkkarilla oleen jo kahden viikon välein.

Ja mitäs vielä, niin vauvavakuutus, meillä on hankittuna Tapiolasta muistaakseni viikolla 18.

Viikonlopputerveisin,
Cheycel 25+0
 
Lady Grey
Taalla ollaan! Anteeksi hiljaiselo. En vain ole jaksanut avata konetta kovin usein. Olen harrastanut pesanrakentamista ja jouluvalmisteluja viime aikoina :) Nyt kun tuota energiaa tuntuu riittavan niin on pakko tehda kaikenlaista!

Onnea Sarille poikaveikkauksesta ja Celinalle tyttoveikkauksesta. Vahan tyhmaa kylla ettet nahnyt sita ruutua... :/

Kestovaipat tulevat myos meilla kokeiluun. Aloitan myos kertiksilla ja sitten kun on napa parantunut niin ajattelin vaihtaa kestoihin. Oisin kaytan varmaan kertakayttovaippoja myoskin. Taytyy sitten katsoa miten katevia ne kestovaipat ovat ja sopivatko meille, kyllahan siina saastaisi aika paljon rahaa ja sita luontoakin. Kuivausrumpu loytyy pesukoneesta, mutta kaytan sita vain jos on pakko.

Sari, mullakin on valkovuoto lisaantynyt selvasti. Kerran luulin, etta pissasin huosuihin kun sita lorahti yhtakkia sen verran (onneksi ei kuitenkaan!).

Onpas teilla muuten perusteellinen laakarintarkastus. Mulla ei otettu kuin verenpaine, tarkistettiin pissa ja kuunneltiin sydanaanet. Saa nahda onko mitaan tarkempia tarkastuksia jatkossa, vai ovatko nama englantilaiset sen verran haveliasta porukkaa ;-) Jalkitarkastuksesta olen ainakin kuullut ettei silloin kurkata paikkoja vaan laakari vain kyselee onko kaikki ok. Gynejahan tassa maassa ei nahda ellei ole mitaan ongelmia.

(.) Mun masuasukki on alkanut myllertamaan oikein kunnolla! Eilen tyonsi monta kertaa paivan aikana paataan tai pyllyaan mahaani vasten ja tunsin ja nain selvasti sellaisen pyorean mohkaleen siina. Mieskin naki sen. Maha myos kovettui siita kohdasta, mutta ei muualta. Aika hassun nakoista ja tuntuistahan se oli. Tanaankin on tehnyt tuota jo kerran :D

Eipa muuta kuin hyvaa viikonloppua kaikille ja lupaan olla vahan aktiivisempi ensi viikolla!

Lady Grey 25+2
 
Vilivinkka
Hei pitkästä aikaa. Huomenna alkaa 7. kuukausi! :)

Mulla seuraava kontrolli on sokerirasituskoe. Se tehdään näköjään nykyisin täällä rutiininomaisesti lähes kaikille. En tiedä, mitkä sitten ovat kriteerit niille harvoille, joille sitä ei tehdä. Ehkä, jos on tosi hoikka itse tai jos vauva on todettu ultrassa pienikokoiseksi? Mulla koe on kahden viikon päästä. Harmittaa vähän, kun siihen menee sit matkoineen n. 3h (itse testi on reilu 2h kun pitää odotella, et ottavat tunnin välein verikokeita).

Siitä viikon päästä on sit eka ja ainoa neuvolalääkäri. Siis viikolla 27. Silloin mitataan eka kertaa sf-mitta, ja ainakin viime raskaudessani lääkäri teki sisätutkimuksen tarkastaakseen kohdunkaulan kanavan pituuden ja kiinteyden.

Valkovuoto on minullakin lisääntynyt. Silloin tällöin se tuntuu valuvan juoksevana, mutta usein se on kokkareista. Vähän epämiellyttävää, mutta pikkuhousunsuojat auttavat. Onneksi minun ei ole tällä kertaa (vielä?) tarvinnut ottaa Tena-virtsankarkailusuojia käyttöön. Viime kerralla olin kamalassa yskässä kuukausikaupalla loppuraskaudesta, ja pissaa lirahteli herkästi.

Kuivausrummusta ja kestovaipoista vielä: ihan varmasti kestovaipparuljanssia pystyy pyörittämään ilman rumpuakin, jos jaksaa. Tsemppiä siihen! Meidän tämänhetkinen asunto vaan on niin pieni (yksiö), että täällä ei mahtuisi kuivattamaan tarpeeksi vaippoja. Kuivuminen kun kestää monilla vaippatyypeillä. Harsot kyllä kuivuvat nopeasti, ja villavaippahousuja ja pul-kuoria ei juuri tarvitse pestä, jollei niihin mene kakkaa. Toivon edelleen, että viitsimme palata osittain kestovaippoihin, kun muutamme taas isompaan asuntoon.

Mulla on jo suht usein harjoitussupistuksia. Vauva myös liikkuu nyt aktiivisesti, heilumisen näkee jo päältä. Vähän haikeaa, että esikoinen on vielä niin pieni, ettei tajua, että äidin kasvavassa masussa on joku. Iloisesti hän kuitenkin tekee minulle masupieruja suulla. Ehkä uusi vauva oppii tunnistamaan mahapierun isonsisaruksen ääneksi. ;)

Vilivinkka 23+6
 
Hamale
Samoja valkovuoto-ongelmia myös meikäläisellä. Kysyin siitä viime viikolla neuvolalääkäriltä ja tutkiessaan totesi vuodon normaaliksi. Eli näyttäisi kuuluvan asiaan, mutta tavattoman epämiellyttävää se on. Näyttää muuten olevan melkoisen suuri ero kuntien välillä noissa lääkärikäynneissä. Mulla on ollut jo kaksi käyntiä ja molemmilla kerroilla tehty sisätutkimus sekä ultrattu. Ja vielä on yksi käynti loppuraskauden aikana.

Oon myös ajatellut tuota osittaista kestovaippailua. Sovin jo ystäväni kanssa, että menen tässä joku päivä hänen luokseen kestovaippaoppiin. Hän lupasi vähän kertoa mulle niistä ja saan häneltä vanhoja vaippoja koekäyttöön. Jos totean hyviksi, ostan niitä häneltä. Muutenkin pitää ruveta kiertämään kirppareita, ettei tarvitse kaikkia vaippoja uutena ostaa.

Säikähdin viime keskiviikkona todella pahasti. Kaaduin nimittäin kotona suoraan vatsalleni, kun leikitin meidän koiraa. Iso koira vetäisi mut kumoon niin nopeasti, etten edes ehtinyt tajuta kaatumista kuin vasta lattialla. Löin myös kasvoni lattiaan. Soitin ihan paniikissa miehelleni, joka oli juuri kotimatkalla töistä. Olin ihan varma, että kohta tulee lähtö sairaalaan. Mutta ei. Ei mitään oireita ja pikkuinenkin ilmoitteli itsestään pitkin iltaa. Ja silmäkulmaankin tuli vain pieni kuhmu, ei muuttunut mustaksi.
Perjantaina soitin vielä varmuuden vuoksi neuvolaan ja äippäpolille, koska torstaina mulla oli outoja ylävatsakipuja. Polille eivät ota ilman lähetettä ja neuvolassa ei ollut aikoja, joten ohjasivat mut tavalliselle terveyskeskuslääkärille. No eihän niillä siellä mitään välineitä ole, millä voisi tutkia, mutta lääkärisetä tunnusteli vatsaani ja vakuutteli, että kaikki on varmasti hyvin, kun sikiön liikkeet tuntuvat ja vatsa tuntuu normaalilta. Eli kai siellä kaikki hyvin on. Mutta kyllä säikähdin!

Nyt lähden ruuanlaittoon ja sen jälkeen maalikauppaan. Mun pesänrakentaminen alkaa vähän riistäytyä käsistä.... :D

Hamale 25+6
 
Callie
Lady Grey, ei tarvitse anteeksi pyydellä, tulit vaan mieleeni, kun yleensä olet täällä ollut yksi innokkaimmista kirjoittelijoista. :eek:) Onko Elli muuten hävinnyt kokonaan jo jonnekin?

Sokerirasituksesta. Olen kuullut kanssa, että yhä useampi siihen joutuu. Meillä ainakin päätökseen vaikuttaa ikä, painoindeksi, monesko raskaus ja jos tehty aiemmin, mikä oli silloin tulos. Multa neuvolantäti kysyi, että haluanko testin, ettei ole pakko ottaa. Noh, en tietty halunnut, kun olisi pitänyt saada auto jostain, että pääsee toiselle paikkakunnalle. Viime raskaudessa mulle se siis tehtiin. Silloin mulla tosin oli BMI korkeampi kuin nyt (täällä on muitaakseni rajana se 25 nyt).

Harjoitussuppareita on alkanut täällkin tulla. En muista, että viimeksi niitä olisi tullut näin aikaisin (normaaliahan tämä on, mutt silti). Ja sen olen myös huomannut, että normaalisti, kun kävelen itsekseni aika ripeään tahtiin, niin ei kannata enää; alkaa sattumaan mahaan. Joten mun pitää jo alkaa varaamaan työmatkaankin yhä enemmän aikaa.

Miten muten nyt, kun ollaa puolen välin ylitse, niin miten teidän miehet suhtautuu kasvavaan mahaan/seksiin? Meillä menee melkein saman kaavan mukaisesti kuin viimeksi, eli ei mies tässä vaiheessa ole kauhean innostunut mun mahasta. Heikkona hetkenäni sille valitan, että kun et koskaan kysy, että miten vauva voi, nin sitten se muistaa ehkä kerran kysyä seuraavana päivänä, että miten on mennyt. Mut kuten sanoin, niin sama oli viimeksikin ja kaikki kyllä silloinkin muuttuui, kun poika tuli maailmaan. Että sitä odotellessa. Viimeksi mies ei innostunut seksistä ollenkaan raskausaikana. Nyt onneksi enemmän, mutta kyllä musta silti tuntuu, että mä saan hyvin (liian) usein tehdä sen aloitteen, jos jotain haluan tapahtuvan... Ihmetyttää vaan ne tutkimukset, joissa sanotaan, että vavamaha on miesten mielestä seksikäs, ei pidä ainakaan meillä paikkaansa!

Mutta jos nyt taas lopettaisin tämän romaanini. :eek:)

Callie
 
Callie
Kirjoitin näköjään niin kauan tuota romaaniani, että Hamale kerkesi väliin. :eek:) Kuulosti hurjalta tuo kaatuminen suoraan mahan päälle, mutta onneksi ei sattunut pahempaa. Viime raskaudessa mä kävin pari kertaa äippäpolilla tarkistuttamassa tilanteen ja itse asiassa mä vaan menin sinne ja aina kyllä ottivat sisään. Ei kyllä edes tullut mieleen soittaa.... :eek:)

Lääkäriajoista mun piti vielä laittaa, että meillä on nyt (ja oli viimeksisin) täällä kolme tarkistusta raskauden aikana, joista mulla tosiaan eka takana ja seuraava ensi viikolla. Joka kerta lääkäri tekee sisätutkimuksen, mutta ei ultraa (ei meidän kunnassa olisi edes laitteita moiseen, sääli sinänsä) kuten Hamalella.

Ja nyt minä poistun oikeasti! :eek:)

Callie
 
Hamale
Callie kyseli miesasioista. Meillä mies on innostuneempi mahasta nyt, kun liikkeet tuntuvat ja näkyvät selvästi päällepäin. Silittelee usein, pussailee ja laulaa unilauluja.

Seksielämässä on vähän sama tilanne meillä. Meillä on vielä se, että mullakaan ei ole kauheasti haluja tällä hetkellä. Juttelimme asiasta juuri yhtenä iltana, kun aloimme miettiä, että koskahan olemme viimeksi seksiä harrastaneet. Mieheni sanoi, että hänestä tuntuu tosi oudolta ajatus, että lapsi on koko ajan siinä "läsnä" seksin aikana. Itse taas sanoin, että en tunne itseäni tällä hetkellä ollenkaan eroottiseksi finneineni ja lisäkiloineni. Totesimme, että ei nyt oteta mitään paineita asiasta, varsinkin kun kumpaakaan ei häiritse toisen hetkellinen haluttomuus. Mutta päätimme kuitenkin molemmat yrittää pikkuhiljaa vähän ryhdistäytyä asiassa. Eiköhän ne halut sieltä palaudu :) Mites muilla?

Hamale 26+0
 
Lady Grey
Callie kyseli seksista ja miehista. Meilla on ehka hieman vahentynyt myos, mutta taitaa olla ihan luonnollista. Aina ei vain ole kovin seksikas olo ja jotenkin tunnen itseni kompeloksi.... Muuten ei ole kylla valittamista ja eipa tuo vauva ja maha tunnu haittaavan miestani. Ja eikos se ole se laatu eika maara, mika on tarkeinta ;) Hellyyden osoitukset ovat kylla lisaantyneet molemmin puolin ja mies silittelee mahaa ja kuulostelee potkuja joka paiva. Han ei ole koskaan ollut mikaan lapsi-ihminen, joten on ollut tosi kiva nahda hanet nain innoissaan vauvasta ja raskaudesta. Kai se omalapsi on eri juttu kuin vieraiden lapset :)

Otin varaslahdon jouluun ja laitoin kynttelikon jo ikkunalle. Ensi viikkoon ajattelin kuitenkin odottaa muiden joulukoristeiden kanssa. Nyt olen keskittynyt jarjestelemaan kaappeja ja laatikoita, etta saisi nekin kuntoon ja vahan lisatilaa. Pesanrakennus siis jatkuu taallakin.

Mitas hankintoja te olette tehneet? Meilla on vauvan vaatteet aikalailla kunnossa ekoiksi 6 kuukaudeksi. Olen itse ostanut ehka 5 vaatetta, anoppini on ostanut hieman enemman ja mieheni siskolta saimme ison kasan hyvassa kunnossa olevia kaytettyjavaatteita. Aitini puolestaan lupasi ostaa sellaisia juttuja mita taalta ei saa. Vauvan sangynkin anoppi jo osti meille ja se odottaa kokoamista (tekisi mieli laittaa se jo valmiiksi!). Vaunut ja muut tavarat ajattelimme hankkia joulun jalkeen, jos vaikka olisi alennusmyynteja.

Mukavaa tiistai-illan jatkoa :)

Lady Grey 25+6
 
Lady Grey
Vilivinkalle piti viela vastata, etta meilla pain tuo sokerirasitus on myos rutiinitoimenpide. Mulla se on rv 28 eli parin viikon paasta. Onneksi siihen ei tarvi kuitenkaan paastota!
 
Sari_80
Tervehdys!
Tänään viimeksi oltu neuvolassa ja mitattu ensimmäistä kertaa sf-mittakin. Mitta oli 20 ja mielestäni menee mukavasti siinä normaaliuden kohdalla. Painoa ei ole tullut lisää kuin 3,2kg, joka on mielestäni tietyllä tavalla mukavaa, mutta sitten mietin, että tuleekohan ne sitten rymisten raskauden loppuvaiheessa. Miten teillä muilla on paino noussut?

Sain myös tänään Kelan paperit vanhempainpäiväraha-hakemusta varten. Olen nyt puoli iltaa lueskellut Kelan ohjekirjaa läpi ja minulla on kohta kasassa joku 10 kysymystä, jotka jäivät vaivaamaan, ja joihin edes Kelan sivu ei anna vastausta. Joudun ehkä soittamaan sinne selventääkseni muutamia seikkoja. Tuntuu välillä siltä, että asiat ovat tehty niin vaikeeksi ja terminologia tuossakin asiassa on jotain ihan käsittämätöntä. Ihan kuin sekavuuden lisäämiseksi tehtäisiin melkein samalta kuulostavia termejä, jotka tarkoittavat kuitenkin ihan eri asioita... Tuntuuko teistä muista siltä, että ajatus on hukassa kaikkien tukien, vapaiden ja verotustulojen kanssa?

Kelan asioihin liittyen löysin tälläisen artikkelin Kelan sivulta:
Kela - Päätös ensi vuoden vanhempainpäivärahasta viipyy
Ei tuosta ota nyt erkkikään selvää, että kuinka tuo uusi lakimuutos tulisi vaikuttamaan noihin ensi vuoden päätöksiin.
"Lakiin on ehdotettu pysyvää säännöstä prosenttivähennyksestä, joka tehdään päivärahan perusteena olevasta työtulosta."
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että vanhempainpäivärahan määrä vähenisi vai korottuisi?

Puhuitte täällä raskauden aikaisesta seksistä. Siis mistä seksistä? :D Eipä ole ollut ohjekirjojen mukaisia "suurentuneita haluja" sitten plussatestin. Eikä varsinkaan tässä toisessa kolmannessa, josta pitäisi tulla niin hekumallinen suurella osalla odottajista. Oikein katkerana mietin, että millainen seksihullujen otos siihenkin kohderyhmään on valittu. Ottaa oikein aivoon, että ne kirjoittaa opaskirjoihin tuollaisia juttuja, jotka kuulopuheiden perusteella eivät pidä useankaan odottavan naisen kohdalla paikkaansa. Tulee vaan enemmän paineita koko seksielämästä, kun sitä noin hehkutetaan. Meillä menee lähinnä siten,että miestä kyllä innostaisi, mutta minua ei sitten tippaakaan.

Hellyydessä mikään ei voita miehen intoa vauvamahaa ja tulevaa pienokaistamme kohtaan. Kuuntelemme joka ilta koti-dopplerillamme sydänääniä ja mies kokeilee aina vatsan päältä liikkeitä. Ihanaa, että ne myöskin tuntuvat!

Pesää täälläkin rakennetaan. Ostimme uuden kirjahyllyn sitä varten, että voimme siirtää muista kaapeista kirjahyllyyn soveltuvaa tavaraa pois. Nyt meillä pitäisi olla yksi kokonainen kaappi tyhjänä vauvanvaatteita varten. "Lastenhuone", jota ei ole vielä remontoitu voi toimia sitten sen kaiken tavaran säilytystilana. Emme ole hankkineet vielä mitään tavaraa, eikä vaatteita. Tosin joulu-tammikuun vaihteessa tapahtuvan reissun seurauksena voi olettaa, että sieltä tarttuu mukaan jos jonkinmoista tavaraa ja vaatetta. Vielä tuntuu oudolta ajatukselta hommata tavraa, jolle on käyttöä aikaisintaan neljän kuukauden päästä. Ja koska olen skeptinen, koko ajatus tuntuu pelottavalta, että mitä jos jotain sattuukin ennen sitä ja tavaraa on hankittu varastoon...

Kuulostipa pelottavalta tuo Hamalen kaatuminen. Onneksi ei mitään tapahtunut. Itse pelkään sitä kaatumista talvisaikaan, kun liukkaat tulevat. Onneksi ei vielä näillä vesisateilla, mutta myöhemmin.

Sain varattua neuvolasta vihdoin myös sen ensimmäisen neuvolalääkäriajan. Se ja sokerirasituskoe on jouluviikolla, joten toivon saavani todistuksen lentoa varten lääkäriltä. Sokerirasituksesta on kuulemma tullut uusi suositus, että kaikki yli 25-vuotiaat joutuisivat siihen, huolimatta siitä mikä painoindeksi tai terveys/raskaustausta on muuten. Minä ajattelin siihen mennä, kun sitä kerran ilmaiseksi tarjotaan. Tietääpähän sitten, että pitääkö ruokavaliota muuttaa.

t. Sari ja Jelly-Bean 21+6 (neuvolakortin mukaan tasan 22)
 
Elli M
Ei Elli ole mihinkään kadonnut, täällä vaan viettelee kiireistä eloa :)

Mä joudun myös sokerirasitukseen, täällä ei joudu kaikki mutta koska kävin ekassa raskaudessa (syynä BMI >25) niin joudun tässäkin. On musta tosi ikävää paastota 12h ja sen jälkeen jännittää piikkiä/juoda makeaa litkua tyhjään mahaan. Viimeksi sain huonon olon. Kannattaa ottaa laukkuun eväät jotta voi syödä heti kokeen jälkeen!

Täällä ei kummempaa tällä hetkellä, palataan!
 
Cheycel
Täällähän on mukavan vilkasta..

Mulla on myös edessä sokerirasitus ens viikolla, syynä ikä ja sukurasite. Oireita mahd. kohonneesta sokerista ei onneksi ole ollut eikä ole virtsanäytteissä näkynyt. Toivon mukaan näin jatkuisi.

Muutenkin kaikki edelleen sujunut hyvin, ei vaivoja, ei valittamista. Ainoa mikä ahdistaa on painnonnousu ja sitä on jo 9kg. Juuri eilen siitä terkkarille valittelin, että hermo menee, kun syö terveellisesti ja liikkuu mahdollisuuksien ja voimien mukaan niin silti puntari näyttää mun mielestä järkkyä lukemaa. Terkkari lohdutti parhaansa mukaan ja sanoi, että ihan normaalia, joillekin tulee tasaisesti pitkin raskautta ja joillekin sitten enemmän loppuraskausta. MUTTA pitää muistaa, että painonnousu siinä missä muutkin "vaivat" ovat kaikki yksilöllisiä.

Mites muilla harjoitussupistukset, ovatko jo alkaneet? Mulla tulee edelleen todella harvakseltaan ja lähinnä vain äkkinäisissä liikkeissa, kurotellessa, nostaessa yms. Mitenköhän sitten oikeat tunnistaa? Lääkäri lohdutti, että kyllä sen sitten tuntee ja tietää :) Kohdunkaula oli tarkastuksessa vielä kuulema kaukana, tämä siis hyvä juttu, terminologia vielä vähän hakusessa.. ja seuraava lääkäri vasta viikolla 35, jollei tule mitään ongelmia ennen sitä.

Äitiyspakkauksen sain viime perjantaina ja mukavasti meni ilta tavaroita näpräillessä. Kävin juuri katsomassa Kelan sivuilta päiväraha- ja lapsilisähakemusteni vaihetta ja edelleen ovat käsiteltävinä, kaiken järjen mukaan pitäisi kyllä molempien päätösten tulla näinä päivinä, koska kolmatta viikkoa ovat sisässä. Onko joku jo saanut päätöksiä? Mun mielestä hakemukset olivat suht selkeitä, koska hain tukia verotuksen perusteella eli ei tarvinnu liitellä mitään palkkatodistuksia yms.

Mitäs vielä, niin taitaa olla väistämätöntä tuo seksielämän muuttuminen raskauden myötä. Halut ovat muuttuneet meillä molemmilla ja nyt tuntuu todella siltä, että enää ei harrasteta lainkaan seksiä vaan nyt rakastellaan. Nautin kyllä edelleen ja orgasmi tuntuu entistäkin paremmalta, mutta tahti on taantunut 1-2 kertaan viikossa, kerta ehkä lähempänä totuutta. Mies ei ole aikoihin tehnyt aloitetta ja vaikka se välillä jurppiikin niin ymmärrän kyllä häntä, että haluaa mennä nyt täysin mun innon ja halujen mukaan. Oon kyllä vihjannu, et välillä olis kiva tuntee olevansa edelleen haluttava, pelkkä "kehu" ei aina riitä vaan kaipaan myös actionia :) Mies on kyllä ollut koko raskausajan ihanan hellä ja huolehtiva, välillä jopa liiankin kanssa. Aiemminkin taisin kirjoitella, että kotitöistä mulle on sallittu viimen parin kuun ajan enää pyykkien koneeseen laitto ja kokkaus, muut on miehen heiniä. En valita tässä kohtaa, kun töissä alkaa aika loppumaan ennen mammalomaa ja päivät venyvät, mutta uskoisin, että mammalomalla ei osaa olla tekemättä mitään ja josko mustakin kehkeytyisi sitten kunnon kotihengetär. Mun ja lapsen voinnista mies jaksaa huolehtia päivittäin, ei taida yhtään työpäivää mennä ettei tulisi viestiä jossain kohtaa, miten rakkaimmat voivat. Vatsa ja liikkeet kiinnostavat kovasti ja iltaisin yleensä nukahdetaan siihen, että mies silittelee vatsaa. Laulamista ei onneksi ole vielä aloittanut :)

Mä ajattelin syventyä vaate ja ns. pientavara hankintoihin joululomalla, lomailen joulusta loppiaiseen, joten alemyynteihin ajattelin hyökätä oikein kunnolla. Vauvan sänky ja hoitopöytä on jo bongattuna eräästä liikkeestä, pitäisi vaan ehtiä jossain välissä mennä ostoksille. Vaunujen ja turvakaukalon metsästys olisi tarkoitus aloittaa tämän viikonloppuna. Ja sitten joko jo joululomalla tai viimeistään mammalomalla muuten vähän tuunata vauvan huonetta verhoilla ja joillain sisustustarroilla tai maalauksilla.

Lomia odotellessa Cheycel 25+5
 

Yhteistyössä