Maaliskuun lapset 2010

  • Viestiketjun aloittaja Vilivinkka
  • Ensimmäinen viesti
Cheycel
Pimu, sain itseasiassa tiedon rokotuksista paikallisesta lehdestä ja sopivasti ensimmäinen rokotuspäivä raskaanaoleville on juuri mun neuvolassa. En tiedä vielä miten käytännössä hoituu, tarvitseeko ajanvarausta vai jonotetaanko tms., mutta huomenna on neuvola-aika ja siellä selviää.

Celina, mua myös ahdistaa asuntolainan tuplaaminen, mutta onneksi todella "rahatarkka" mieheni saa mut rauhoittumaan laskelmillaan ja budjeteillaan :) Ensi vuonna tosin vyötä on kiristettävä, kun mammaloma alkaa.

).( ei uutta.

Cheycel 21+4
 
Hamale
Nyt taitavat jo kaikki tuntea liikkeet. Hienoa! Näin se aika vaan menee :) Ellille tsemppiä vaivojen kanssa. Toivottavasti saat apua pian, ettet joudu pitkään kärsimään.

Mulle on iskenyt nyt selvästi vauvakuume :) Hassua kyllä, mulla ei varsinaista kuumetta ole ollut vielä missään vaiheessa ja lapsen tekemiseen päätimme ryhtyä, koska sattui vaan olemaan sopiva elämäntilanne. Mutta nyt kun tämän asian lopulta alkaa tajuta, niin vauvakuumettakin pukkaa. Nyt vasta olen kiinnostunut ja uskallan innostua kaikenlaisesta vauvakirjallisuudesta, varusteasioista ym. Kivaa, tältä se siis tuntuu!

Hamale 22+0
 
Cheycel ejk
Nyt on sikainfluenssarokote otettu, sainkin jo neuvolakäynnillä niin ei tarvitse mennä maanantaina jonottelemaan. Vielä ei ainakaan tunnu missään miltään, jopa 90 % tulee pistokohta kipeeksi ja siihen sitten tarpeen vaatiessa Panadolia, alle 10 % tulee huonovointisuutta ja kuumetta. Nyt pitää vaan toivoa, että pandemia ei ehdi meidän leveysasteille vielä pariin viikkoon ennen kuin rokotteen vaikutus alkaa.

Cheycel 21+6
 
Vilivinkka
Hei, testaanpa tämän uuden sivun. Hassun näköistä. Kännykän kirjanmerkki oli mennyt sekaisin uudistuksesta. Varmaan tähän tottuu.

Mullakin sikainfluenssarokote otettuna. Tänä aamuna niitä alettiin jakaa. Jouduin jonottamaan kaksi tuntia, vaikka jonossa ei ollut kuin parikymmentä ihmistä. Hidasta oli. Tähän mennessä onvain käsivarsi kipeytynyt.

Harjoitussupparit ovat alkaneet. Iltaisin pari kertaa päivässä alavatsa kovettuu. Vähän epämiellyttävän tuntuistahan se on,toisaalta kertoo siitä, että raskaus etenee. Nyt 20+3.
 
Lady Grey
Hyvaa marraskuun alkua!

Ketju on vahan hiljentynyt, mutta taitaa tama keskiraskaus olla sellaista aikaa ettei tahdo olla mitaan raportoitavaa. Ainakin itsesta tuntuu niin. Juu, ja ehka naihin uusiin sivuihinkin tottuu.

Kavin aamulla tapaamassa katiloa. Eipa siella sen ihmeempaa tapahtunut; otti verenpaineen, kuunteli sydanaania ja olisi varmaan testannut myos pissanaytteen, jos en olisi unohtanut sita ja kaynyt vessassa juuri ennen kotoa lahtoa (muttei kuulemma ole valia nailla viikoilla viela). On tama muisti niin hyva ;-) Mahaa ei ainakaan talla kertaa mitattu enka kaynyt puntarilla. En ole varma seurataanko taalla noita ollenkaan. Taytyy ensi kerralla kysya vaikka.

Tulkaahan muutkin kirjoittelemaan, vaikkei mitaan asiaa olisikaan! :)

Lady Grey 22+5
 
Sari_80
Vähän on ketju hiljentynyt, mutta on tosiaan aika vähän mitään uutta kerrottavana.

Eilen illalla tunsin jo aika mojovan potkun sisuksissani ja oikein säpsähdin. Toistaiseksi potkut eivät ole tuntuneet muuten kuin selällään maaten ja juuri ennen nukkumaan menoa. Kutittelua on ollut pitkin päivää. Ja kuten kaikkialla kirjoitellaan, niin sikiö rauhoittuu heti, kun mies laittaa käden vatsalleni. :) Eli saa nähdä koska mies pääsee kokemaan noi potkut. Voisin potkujen ja hipsutusten sijainnista päätellä, että pää taitaa olla edestä päin katsottuna vasemmalla puolella ja jalat oikealla puolella kohtua. Sen verran enemmän pommitusta tuo vasen puoli saa :D Mitens teillä?

Minulla olisi reilun viikon kuluttua se rakenneultra. Jännittää ihan sikana, kun miettii, että onkohan siellä nyt kaikki varmasti kunnossa, rakenteellisesti. Sikiön päätä, vatsaa ja reisiluuta tarkasteltiin siellä yksityisellä pari viikkoa takaperin ja ainakin silloin ne näytti olevan hieman kehitystä edellä. Josko tämä veitikka sitten syntyisikin maaliskuun puolella vielä.

Tämä on ehkä hieman uutta asiaa, mutta onko teillä muilla ollut harjoitussuppareita? Mä luin eilen tätä palstaa ja tulin miettineeksi, että näinköhän mun satunnaiset oudot tuntemukset voisivat olla jo noita harjoitussupistuksia. Mä kävin nimittäin piiiiiitkästä aikaa viikonloppuna ihan lenkillä/hälkällä ja mukava olo siitä tuli. Tosin lenkin aikana tuli myös sellainen fiilis, että tiedostaa sen mahan ja et ihankuin joku ulkopuolinen jännittäis mun vatsalihaksia mun puolesta? Kuulostaako tää yhtään harjoitussupparilta? Se tuntuu siltä, että se lähtis ihan tuolta alhaalta ja sit kiristäis tuon vatsanalueen, juuri niinkuin vatsalihaksia jännittäessä, ja sitten se menee hetken kuluttua ohi ja maha on taas rento... Lenkillä käynnin lisäksi mulla on ollut tuo olo pariin otteeseen jo. Mun pitänee kysyä tästä vielä neuvolassa, mutta luin vaan jostain, että niitä saattaa alkaa tuntemaan jo näillä viikoilla? Lähinnä vaan säikäytti, ettei ne vaan ole mitään oikeita suppareita, kun kävin siellä lenkilläkin. Ei ne kyllä satu ollenkaan, sen mahan vaan "tiedostaa" silloin herkemmin. Vilivinkalla taisi olla jo kokemusta tästä? Kuinka usein noita harjoitussuppareita saisi tulla?

Vauvakuume kasvaa itselläni koko ajan ja tekisi mieli alkaa jo ostelemaan tavaroita. Vielä tuntuu tosin aika aikaiselta ja välillä pysähdyn miettimään, että hitto soikoon kyllä tuolla mun mahassa nyt oikeesti kasvaa vauva ja että se on jo näin ja näin iso. Tuntuu tyhmältä, mutta kun maha on suht pieni vielä niin on vaikee kuvitella että sinne joku elävä olento mahtuu.

t. Sari ja Jelly-Bean rv 18+5
 
Hamale
Heippa!

Mullakaan ei mitään uutta ja ihmeellistä. Mua kiinnostaa myös kovasti, miltä noiden supistusten pitäisi tuntua. Eli kirjoitelkaahan toista odottavat kokemuksianne. Mullakin välillä lenkeillä tuntuu sellaista pistoa vatsassa. Tuntuu vähän samalta kuin silloin, jos alkaa kylkeä pistämään juostessa. Mutta oon ajatellut, että voivat olla ihan venymisestä johtuvia pistelyjäkin.


Rokoteasia on edelleen mietintämyssyssä. Meillä aletaan jakaa sitä ensi torstaina. Mietin, että jos otan sen ja vaikutuksen alkaminen kestää pari viikkoa, niin saatan ehtiä sairastua ennen sitä. Meillä kun tauti jyllää jo työpaikalla. Sitten vasta ottaakin päähän, kun ottaa rokotteen ja silti sairastuu. Muuten kyllä alan itsekin kallistua pikkuhiljaa rokotteen ottamisen puolelle, koska sen turvallisuutta ovat niin kovasti vakuutelleet.

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Hamale 22+6
 
Celina
Ei mitään uutta tähänkään napaan..

Kyllä noi Sari vähän kuulostais niiltä harjoitussuppareilta. Itse en niitä kokenut, mutta jotenkin olo on alkanut kyllä tuntua raskaammalta ja mahan jotenkin tiedostaa aiempaa enemmän.

Mulla kans ens viikolla rakenneultra. Kyllä pelottaa jos kaikki ei oliskaan hyvin. Nyt on tuntunut tosi vähän liikkeitä, ei melkein ollenkaan. Pistää heti mielikuvituksen liikkeelle... Mutta eiköhän siellä kuitenkin kaikki ole kondiksessa, pakko uskoa näin.

Ja kauheesti kiinnostaa myös saada sukupuoli selville. Mäkään en ole vielä ostanut vaaville mitään, vaikka mieli tekisi, kun vastasyntyneiden vaatteet ja kaikki tarvikkeetkin tuntuu olevan joko pinkkejä tai vaaleansinisiä tai muuten vaan heti huomaa kummalle suunnattu. Mutta heti jos saamme sukupuolen selville niin taitaa lähteä muutama söpö vaate matkaan kaupasta. =) Tosin olen kuullut että tosi monet kätilöt eivät suostu edes kertomaan kumpi on tulossa! :O Sitä mä en ymmärrä millään. Eihän vanhemmat sitä pahalla kysy, eikä tietenkään se ole rakenneultran tarkoitus, mutta ei siitä tarvitsisi vanhempia syyttää, kuten olen joillekin kuullut käyneen. Kai heillä on oikeus se tietää..

Mä aion tällä viikolla ottaa rokotteen. Onko teille jo rokotteen ottaneille tullut sivuoireita?

Celina rv 19+1
 
Pimu84
Moikka!

Mä ajattelin huomenna ottaa sen rokotteen. Sillon sitä jaataan täällä meilläpäin. Mua kyllä pelottaa se,mutta kun taudin voi saada vasta myöhemmin, kun ollaan paljon pidemmällä ja silloinhan se voi olla todella vaarallinen.Mun mielestä kaikkien meidän kannattaisi ottaa se nyt. Jos on aikeissa ottaa. Paitsi jos sitä on jo työpaikalla,sairastaisin sen ehkä mieluummin tässä vaiheessa,kuin ottaisin rokotteen!

Sitten meillä on kans rakenne-ultra huomenna. Niin jännää!!

Mulla tuntuu liikkeet pitkin päivää ja tiedän aina koska pikkuinen nukkuu ja koska se valvoo. Poikaystävä tuntee liikkeet aina jos vaan haluaa,koska meidän oma ei siitä välitä. En tiedä mitä se siellä tekee,mutta mikään ei sen menoa pysäytä kun se on vauhdissa :)

T. Pimu84 19+4
 
Markki
Odotan kolmatta lastani syntyväksi 11.03.2010. Otin rokotteen viime viikolla, eikä mitään muita oireita ilmaantunut kuin rokotuskohdan jomotus, joka hävisi kyllä nopeasti. Kävin keskussairaalassa ultrassa kun viikot olivat 20+6 ja sukupuoli selvisi. Kätilö kysyi, että haluanko tietää. Olin varautunut siihen, että ei kerrota välttämättä, kun kaksi ekaa lastani ovat olleet arvoitus syntymäänsä saakka. Ovat myös tyttöjä.
 
Elli M
Heips!

Noista harjoitussupistuksista, ne ovat kivuttomia mutta muuten samanlaisia supistuksia kuin oikeatkin. Eli kohtulihas supistuu muutamaksi minuutiksi, koko vatsa muuttuu siis ihan kivikovaksi. Mulla ei niitä vielä tässä raskaudessa ole ollut säännöllisesti, lähinnä sekstaillessa joskus tulee eteen supistus.

Mä otin sikainluenssarokotteen maanantaina, eilen nousi lämmöt ja käsi on ollut pirun kipeä. Tänään jo vähän parempi. Ei muita oireita. Saas nähdä ehtiikö suojan saadan ennen kuin epidemia leviää täällä päin Suomea. Eniten tietysti harmittaa esikoisen puolesta; kun on perusterve alle 3v. niin saa meidän kunnassa rokotteen vasta 16.11. jolloin epidemia on jo päällä. Huh huolta. Täytyy katsella tänää 45min jossa aiheesta on luvassa tuhti paketti.

Olen ollut kovasti kipeänä lantiosta, selästä ja nivusista. Neuvolan täti sanoi että on kovin normaalia uudelleen synnyttäjälle. Huomenna menen lainaamaan fysiolta tukivyötä jos se helpottaisi tilannetta. Esikoista on kuitenkin pakko jonkin verran nostella johtuen ihan jo meidän perheen tilanteestakin.

Viikon päästä vuorossa rakenneultra 4d-muodossa. Ei olla vielä miehen kanssa päätetty kysytäänkö sukupuolta. Yksityisellä tutkimus maksaa nykyään 215 euroa eli aikas huima hinta. Kelalta _voi yrittää_ hakea korvausta mutta en sitten tiedä millä perusteella näitä myöntävät. Ihanaa olisi jo päästä ostelemaan vauvalle edes jotain pientä vaatetta tms.

Muistaako kukaan missä vaiheessa raskaustodistuksen saa neuvolasta jolla voisi alkaa hakemaan pakettia? Mä en muista yhtään eikä meidän neuvolan täti ole asiasta maininnut mitään.

Mutta jaksamisia kaikille, palataan!

Elli M rv19+1
 
Celina
Minäkin sain tänään rokotteen. Toistaiseksi ei muuta kuin käsi vähän arka. Katotaan sitten tilannetta myöhemmin uudelleen...

Elli, mulla neuvolantäti sano tänään, että seuraavalla tapaamisella, joka on kuukauden päästä, hän kirjoittaa sitten ne Kela-paperit.

Nyt on liikkeitä tuntunu tosi vähän, mutta siellä se pikkusydän tänään kovasti jumputti, joten potkut on ilmeisesti kohdistuneet nyt selkäpuolelle. Olis äippää rauhottavampaa tuntea ne edessä, mutta pääasia että kaikki kunnossa. :)

Celina rv 19+3
 
Hamale
Markki, tervetuloa mukaan, jos olet tullut jäädäksesi!

Kiitos Elli supistustiedosta. Sain raskaustodistuksen viimeisellä neuvolakäynnilläni raskausviikolla 21. Seuraavalla viikolla sai laittaa äitiysrahahakemuksen Kelaan.

Olen muuten alkanut kirjoittaa uudesta tulokkaasta blogia. Serkkuni, joka kirjoittaa itse omista lapsistaan, innosti minutkin kirjoittamiseen. Tein sellaisen salasanalla suojatun blogin, jonne ei kuka tahansa pääse. Annan salasanan sitten niille sukulaisille ja ystäville, jotka haluavat meidän perheen kuulumisia käydä lukemassa. Ajattelin, että on sitten tulevaisuudessa kiva käydä itse lukemassa vanhoja kirjoituksia ja katsomassa kuvia, koska tiedän, että olen melko laiska kokoamaan mitään valokuva-albumeja. Kerron tämän teillekin vinkkinä, jos löytyy muitakin laiskoja valokuvien teettäjiä ja vauvakirjojen kirjoittajia :)

Hyvää yötä!

Hamale 23+1
 
Markki
Kyllähän näitä keskusteluita on mielenkiintoista lukea jos ja kun aikaa on. Yritän kyllä kirjoitella, kun aloitin. Näin loppuvuodesta alkaa olla pihatyöt tehty, mutta isompien lasten harrastusten takia iltamenot lisääntyneet. Tänään juuri raskauteni kestänyt 154 pv ja tein sähköisen hakemuksen kelalle äitiyspäivärahasta ja äitiysavustuksesta sekä lapsilisästä. Näppärästi kävi. Sitten vaan tarvitaan paperinen todistus neuvolasta raskauden kestosta, kahden viikon kuluessa pitää toimitella kelaan. En muuten aio ottaa äitiysavustusta pakettina tällä kertaa, vaikka kahdelle ensimmäiselle tyttärelleni olenkin ottanut. Melkein kaikki vaatteet ja varusteet kasassa lukuunottamatta myöhemmin tarvittavaa sitteriä. Edellinen mennyt kiertoon. Lapseni ovat vuosimallia 2001 ja 2004. Seuraava typykkä ei yllättävää kyllä tule saamaan vielä vauvaiässä yhtään samaa vaatetta kuin mitä isosiskonsa ovat pitäneet päällään. Ja ihanasti onkin tullut kaikenlaisia unipusseja ym. vaihtoehtoja vaatetukseen tylsien haalareiden tilalle. Ulkopukujakin saa pussimaisella alaosalla paremmin kuin ennen. Kestovaippailemaan en kyllä ala. Lappuhaalaria tai Marimekon taskumekkoa en itsekään odotusaikana suostu päälleni pukemaan...
 
Cheycel
Tervetuloa Markki maaliskuisiin mukaan!

Mä en saanut rokotteesta muita oireita kuin kipeän käsivarren pariksi päiväksi. Toivotaan, että vaikutus alkaa ennen kuin tauti leviää enempää, täällä on jo parissa koulussa kunnon epidemia.

Mä sain raskaustodistuksen viime viikon neuvolakäynnillä ja maanantaina laitoin laput postiin. Saas nähdä tuleeko jotain lisäkysymyksiä tai -selvityksiä. Osaatteko muuten sanoa kuinka kauan hakemuksen käsittely suunnilleen kestää? Äitiyspakkauksesta neuvolassa sanoivat, että voi tulla jopa parissa viikossa.

Mulla kanssa on ollut harjoitussupistuksia reilun viikon verran, hetki tosin kesti ennen kuin tajusin mistä on kyse :) Vieläkään potkut ei tunnu muiden käsiin, alan oleen jo kärsimätön, että mieskin pääsisi osalliseksi pikkuisen liikkeistä. Oottekos muuten suunnitelleet tuleville isille mitään yllätyksiä / lahjoja sunnuntaiksi? Mä ajattelin kasata pienen isyyspakkauksen, tilasin Mussukoilta tutin, tuttipullon ja ruokalapun eri teksteillä ja vielä ainakin pehmofutiksen ajattelin jostain haalia.

Cheycel 22+6
 
Hamale
No niin. Meillä aloitettiin tänään piikitys ja kävin sen itsekin hakemassa. Sivuoireita ei ole toistaiseksi ilmaantunut. Vieläkään en ole vakuuttunut rokotteen turvallisuudesta. Taidan saada mielenrauhan vasta ehkä kymmenen vuoden päästä. Ja nyt toivon, että onnistun seuraavan parin viikon ajan välttelemään työmaalla jylläävät sikapöpöt.

Markki, täällä sama linja lappuhaalareiden ja taskumekon suhteen!

Cheycel, hyvä idea tuo isyyspakkaus!


Hamale
 
Callie
Pääsin sitten minäkin vihdoin nauttimaan (?) näistä uusista sivuista. Taitaa olla muutama viikko, kun viimeksi kirjoittelin. Tässä on vaan ollut kaikkea, etten ole kerennyt. Anteeksi. :eek:)

Mutta ei tänne ihmeempiä kuulu. Mäkin kävin eilen ottamassa sen rokotteen vaikken tosiaankaan ole varma vieläkään siitä, että se kannatti, vieläkin epäilyttää. Mutta nyt on otettu ja pääsenpähän ainakin miettimästä, että otanko vaiko en. :eek:) Mulla ei oikein tullut mitään oireita. Yöllä olin hereillä, niin silloin huomasin, etät kädessä tuntui, mutta ei mun mielestä voinut ede sanoa, että se sattui. Ja nyt taas ei mitään.Toivottavasti ei tule sitten myöhemminkään enää. Olen kyllä ajatellut ottaa tuon rokotteen myös meidän pojalle, mutta hänhän ei kuulu mihinkään riskiryhmään, joten vielä menee pari viikkoa ennen kuin se on mahdollista. Jos epidemia ei jyllää päälle täällä näiden kahden viikon aikana, niin sitten kyllä rokotetana poikakin. Saa nähdä. Mutta karmeaa se 8v:n tapaus, joka kuoli... Ei voi kuin kuvitella vanhempien surua... Jaksamisia vaan sinne...

Niin ja tervetuloa sinulle uusia ystävä, jonka nimimerkkiä en muista. Mistäpäin Suomea mahdat olla?

Harjoitussupistuksia mulla ei ole vielä ollut, mut kuten Elli (?) tuossa snaoikin, niin juuri semmoinen kivikova vatsa on kyllä hyvä kuvaus asialle. Ei mulla niitä viimeksikää tullut kuin vasta viimeisillä viikoilla, tai sitten en vaan huomannut niitä aiemmin. Maanantaina kävin neuvolassa ja pikkukaverilla kaikki hyvin. Kyllä oli ihana kuunnella taas sydänääniä. Ois se kyllä ollut niin hienoa päästä siihen ultraankin...

Mä taidan kanssa päätyä ottamaan sen pitiysavustksen rahana, mites muut?

Callie
 
Elli M
Mä olen ajatellut ottaa pakkauksen, vaikka en varmaan sieltä ihan kaikkea käytäkään. Mulla on sellainen haave että kun lapseni lähtevät kotoa ja alkavat tehdä omaa perhettä niin annan pakkauksesta heille esim. makuupussit jotka silloin ovat varmasti jo aika retroja :) Nykyään pakkauksessa on ajateltu enemmän esim toppapuvun kokoa kuin aiemmin. Alkuvuodesta syntyneellä tytölläni oli toppapuku kokoa 80 ja syksyllä liikkui jo varsin paljon eikä voinut edes nukuttaa vaunuissa niin käyttämättähän se jäi. Toppapukuhan on siis sellainen ei-vettäpitävä. Mutta kevytvanupukua käytin vaunuissa paljon, samoin pyyhettä, kynsisaksia ja aika monia bodeja. Käyttämättä jäi kokonaan tuon puvun lisäksi kylpymittari(?), kondomit :), kestovaipat. Materiaalia tuli luettua aika paljon. En ole katsonut uutta pakkausta minkälaista tavaraa sisältää. Saamme varmaan vielä vuoden 2009 pakkauksen vai mitä luulette? Kelan sivuilta löytyy kuvia.

Mä tein tulevalle isälle hänen "ekana isänpäivänään" isyyspakkauksen johon laitoin kaikkea huumoripitoista, ja jokaiseen tavaraan kirjoitin lorun mihin mitäkin vauvan kanssa tarvitaan. Esim. kumihanskoja kakkapyllyn vaihtoon, sisua kasvatukseen, skumppaa juhlahetkiin, isä-oppaan jne. Mun mielestä oli ihan hauska idea ja vieläkin sitä joskus muistelemme hymyssä suin. Tänä vuonna tyttö on tehnyt päivähoidossa isänpäivälahjan ja minä ajattelin antaa kiireisen isin nukkua pitkään ja valmistaa sillä aikaa kiireettömän brunssin: voisarvia, tuoremehuja, uppomunia, pekonia, tuoreita hedelmiä, pizzapiirakoita, kuohuvaa. En ole vielä ihan kaikkia elementtejä keksinyt mutta tällä idealla kuitenkin. Lapsikin voi siinä samalla nauttia ja nassutella pöydästä. Päiväunien jälkeen menemme pappoja katsomaan. Heille viemme varmaankin kirjalahjat ja tyttö tekee kortit sormiväreillä.

Mitäs muuta piti kertoman.. ainiin! Mua lohdutti kun gyne kysyi heti vastaanoton aluksi että "olethan ottanut rokotteen" ja kehui vielä päätöstäni kun olin lähdössä. Oli sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa ottaa mikäli kuuluu riskiryhmiin.

Viikonloppuja!
 
Vilivinkka
Hyvää isänpäivää kaikille ja tervetuloa joukkoon Markki!

Taannoin joku kysyi raskausjoogasta. Käyn Helsingin Kampissa Studio Manipurassa. Siellä on raskaana oleville perusryhmä ja jatkoryhmä. Olen ollut ihan tyytyväinen. Manipurassa opettajana on Malla Rautaparta. Toinen paikka Helsingissä, josta olen kuullut kehuja raskausjoogan osalta, on joogakoulu Shanti Etu-Töölössä.

Minulla oli perjantaina eka kertaa närästystä. Viime raskaudessa sitä oli samoihin aikoihin. Melko epämiellyttävää. Muuten olen voinut edelleen oikein hyvin. Painoa on vähitellen alkanut tulla ja vatsa on jo aika iso. Ensi viikolla on neuvola, josta saan raskaustodistuksen Kelan papereita varten. Tällä varmaan otetaan sf-mittakin, elise kohdunpohjan (?) korkeus. Ja hemoglobiini - viimeksi sitä ei jostain syystä otettu.

Vilivinkka 21+6
 
Sari_80
Hyvää alkanutta viikkoa!

Oma viikko ei tosin pyörähtänyt kovinkaan iloisissa merkeissä käyntiin liittyen tuohon Helsingin joukkoliikennekaaokseen, joka aiheutui siitä rikkoutuneesta vesiputkesta. Maanantai ei muutenkaan ole viikon paras päivä, niin kaikki ekstrat siihen lisäävät tätä alkuviikon tuskaa. En tiedä pitäiskö kohta mennä juttelemaan työpaikkaläkärille stressistä, jota firman yt-neuvottelut ja sikainfluenssakeskustelu on saanut aikaiseksi. Ei mene yhtään päivää, ettenkö ajattele, että saankohan sen sikaflunssan vai en. En ottanut rokotetta, enkä aiokaan, koska vähiten haluan sellaista syyllisyyttä kontolleni, jos rokotteesta tulisikin jotain vaikutuksia sikiöön. En vaan jaksaisi joka päivä nähdä telkkarista ja lukea lehdistä sikainfluenssa sitä ja tätä ja samat lauselmat vellovat joka paikassa. Kertoisivat jotain uutta. Nauroin myös sinne aamu-uutisten lausahdukselle, joka on siis kuultu jo kaksi viikkoa sitten, että: "pahin sikainfluessapiikki tulee tänne pääkaupunkiseudulle kahden viikon kuluttua". Montakohan viikkoa se "kahden viikon päästä" soi uutisissa? Rasittavaa.

Kuinka paljon teillä muilla on toi maha kasvanut? Tai onko täällä muita, joiden kohtu on taaksepäin kallellaan? Musta tuntuu, että mun maha on tosi pieni ja ihan kuin siinä olisi vielä sellaista turvotusjuttua havaittavissa. Eli toisina päivinä/hetkinä se on ympärysmitaltaan jopa 1cm enemmän, kuin toisina päivinä. Tämäkään ei helpota stressiä, kun olen nyt alkanut panikoimaan siitä, että onko mun mahankasvu jotenkin epänormaalia tms. Potkuja tuntuu ja sydän lyö, mutta pitäis jaksaa odottaa keskiviikon rakenne-ultraa, että sais taas lisätietoa sikiön kunnosta. Ja kaksi viikkoa seuraavaan neuvolaan, jossa sf-mitta otetaan ekaa kertaa. En ole myöskään lihonnut, kuin 2 kiloa lähtötilanteesta, eikä mun ruokahalu ole niin radikaalisti muuttunut, että voisin sanoa syöväni kahden edestä. Makeanhimo on yllättänyt, joten sitä on tullut syötyä enemmän kuin ennen. Miksi tää raskausaika on vaan täynnä kysymyksiä ja epävarmuutta?

Olen myös nähnyt unia tulevasta pienokaisesta. Onko kenelläkään kokemusta siitä, että unien sukupuoliennusteet olisivat pitäneet paikkansa esim. ultratuloksien kanssa? Siis mikäli sukupuoli on kerrottu ultran kuvan perusteella varmasti. Unissa toistuu nimittäin melkein poikkeuksetta poikavauva?

t. Sari ja Jelly-Bean rv 19+5
 
Sari_80
Oho, ompas mulla paljon noita kirjoitettuja viestejä. Taitaa olla jäänteitä viime syksystä, kun kirjoittelin silloin ekan raskauden kohdalla tuonne palstalle, ennenkuin se sitten meni kesken.

Piti vielä kommentoida tuota äitiyspakkausta. Uskoisin, että saamme 2009-äitiyspakkauksen, koska eikös se raja mene normaalisti huhtikuussa, milloin se vaihtuu, jos pakkaukset on käytetty loppuun siihen mennessä? Tosin tämän vuoden pakkaus on sen verta tylsä viimevuotisiin verrattuna, että uskon myös myöhemmin synnyttävien saavan tuon samaisen pakkauksen... Päädymme kuitenkin siihen, että otamme pakkauksen, koska se sisältää lopulta aika paljon tavaraa, jolle on käyttöä ensikuukausina.

Tässä tämä 2009 vuoden pakkaus kuvina:
Kela - Äitiyspakkaus kuvina

Lähinnä puistattaa tuo persikanvärinen oloasu. Minun mielestäni tuo on kaukana sukupuolineutraalista? Ja muutenkin aika arkoja, vaaleita värejä tuon ikäisille puklaajille :D Mutta se otetaan, mitä saadaan.
 
Cheycel
Aurinkoista maanantaita! Täällä pilkahti yht'äkkiä yllättäen aurinko jostain ja kylläpä heti kirkasti mieltä, jaksaa puurtaa vielä parisen tuntia.

Mitenkäs isänpäivät sujuivat? Meillä tuleva isä oli oikein yllättynyt ja ilahtunut pienestä isyyspakkauksesta. Oli muutenkin hieman hämillään, kun sai muutamalta taholta isänpäivätoivotuksia, kun vielä ei osaa nähdä itseään isänä. Odottaa vain kovasti ensi vuotta, kun päästään juhlimaan sekä isän- että äitienpäivää, silloin vasta on kuulema iso yllätys luvassa :)

).( vai pitäisköhän laittaa jo (.) niin olisi lähempänä totuutta.. kovasti vauva temmeltää jo päiväsaikaakin, mutta edelleen aamu on mieluisin jumppa-aika. Vaivoja ei ole edelleenkään ilmaantunut, toivon mukaan samaa rataa jatkuu vielä tovi.

Cheycel 23+3
 
Hamale
Osallistun myös äitiyspakkauskeskusteluun. Otan pakkauksen, ja itse asiassa mulle tuli perjantaina ilmoitus, että se tulee postissa kahden viikon sisällä. Nopeaa toimintaa Kelalta, kun hakemuksen jätin edellisen viikon perjantaina. En ole käynyt katsomassa mitään kuvia etukäteen. Saa sitten avata pakkauksen vähän niin kuin joululahjan, kun ei etukäteen tiedä mitä siellä on :)

Sari, älä ole huolissasi. Kyllä se vatsa sieltä esiin pullahtaa. Itsestä ainakin tuntuu, että selvä vauvamasu pullahti ihan yhtäkkiä esiin. Siihen saakka olin vaan turvonneen näköinen. Ja hyvähän se vaan on, ettei paino nouse ihan hurjasti. Toisilla kun nousee parikymmentä kiloa raskauden aikana. Voi olla melko tukalat oltavat. Itsekään en ole huomannut sen kummempaa muutosta ruokahalussa raskauden aikana. Tsemppiä rakenneultran odotteluun.

Mulla on ollut viimeaikoina huimausongelmaa. Aamuisin aina alkaa pyörryttää kamalasti. Olen joutunut työpaikallakin välillä menemään pitkäkseni ennen töiden aloittamista. Tänään huimaus tuli sekä aamulla kotona että töissä kesken päivän. Otinkin tänään pienen varaslähdön töistä. Ärsyttää oikein, kun olen tottunut siihen, etten paljon sairastele ja nyt tuntuu olevan milloin mitäkin vaivoja. No kai se kuuluu asiaan...

Tänään ajattelin ruveta sisustamaan kotia uuteen uskoon vauvan tuloa varten. Täytyy vähän vaihtaa huonejärjestyksiä ja hankkia lisää säilytystilaa vauvanvaatteita ym. varten. Sain eilen mieheni siskolta ihanan pikkuisen bodyn. Hän ei ollut kuulemma enää pystynyt vastustamaan kiusausta. Ennestään meillä ei ollut vielä yhtään ainutta vauvanvaateetta tai varustetta ja tajusin samalla, että täytyy varmaan ruveta miettimään, missä niitä säilytetään.

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Hamale 23+6
 
Lady Grey
Mukavaa viikon alkua myos minulta!

Sari kannattaa ehdottomasti menna juttelemaan stressista laakarin kanssa eika kannata potea huonoa omaatuntoa jos saa sairaslomaa. Aidin terveys ja jaksaminen on kuitenkin tosi tarkeaa vauvalle. Tsemppia myos rakenneultran odotteluun!

En myoskaan aio ottaa sita rokotetta, mutta onneksi taalla ei tuo sikainfluenssa enaa ylita uutiskynnysta kovin usein eli en joudu kuuntelemaan media lietsontaa sen osalta. Olen kylla seurannut Suomen tilannetta ja vahan kylla naurattaa tuo paniikin omainen kaytos ja miten ihmiset oikein tappelevat niista rokotteista(??!!). Lehdetkin kirjoittelevat siella sellaiseen tyyliin, etta kaikki kuolevat siihen inlfuenssaan jos sen saavat. Huh! Mutta onneksi taalla on tuo media lietsonta jo takana pain eika influenssaa mainita kovinkaan usein.

Tuo mahan koko varmaan riippuu niin monista tekijoista. Luulisin, etta ainakin anatomia, kohdun kallistuminen ja istukan paikka vaikuttavat miten isolta maha nayttaa. Itsellani maha on nakynyt jo kauan muunakin kuin turvotuksena, mutta olen tosi lyhyt ja pieni kokoinen ja istukka on edessa niin luulen sen johtuvan noista tekijoista. Mua on kylla alkanut arsyttamaan ne "onpas sulla iso maha"- kommentit, joita olen saanut kuunnella jostain rv 16 lahtien. En ole mielestani yhtaan sen isompi kuin muutkaan nailla viikoilla, ja noista kommenteista tulee jotenkin paha mieli :/

Olen myos ajatellut aloittaa kodin jarjestelyn Hamaleen tavoin :) Pitaisi yrittaa taas heittaa ylimaaraista tavaraa pois ja jarjestella sailytystilat paremmin ja varmaan ostaa vauvan tavaroille jonkinlainen kaappi (en vain tieda minne se mahtuu). Olen myos aloittanut tekemaan ruokia pakkaseen, etta vauvan synnyttya ei tarvisi kuin lammittaa syotavaa parin ekan viikon ajan. Olen myos leiponut, etta olisi sitten tarjottavaa vieraille, kun emme aio pitaa mitaan erillisia nimiaisia (jarjestely olisi liian hankalaa, kun mun suku asuu Suomessa eika meilla ole tarpeeksi tilaakaan jarjestaa mitaan isompia juhlia). Saan sitten kahvittaa ja kakuttaa ihmiset sita mukaan kun tulevat kylailemaan :)

Taallahan ei anneta mitaan aityispakkausta, mutta tana vuonna on aloitettu antamaan £190 jokaiselle odottavalle aidille rv 25 jalkeen (se pitaa vain muistaa anoa laakarintodistuksella). Ajattelin laittaa tuon rahan sitten rattaisiin. Ne Gracon rattaat jotka haluan maksavat £199-260 mallista riippuen eli olen ihan tyytyvainen tuohon avustukseen.

Mutta taidanpa menna leipomaan korvapuusteja :)
 

Yhteistyössä