Maaliskuun lapset 2010

  • Viestiketjun aloittaja Vilivinkka
  • Ensimmäinen viesti
Sari_80
Cheycel: uskoisin, että se hakemus viipyy, koska se päätös siellä Kelalla odottaa sitä jotain lakimuutosta. Kirjoitin siitä aikaisemmassa viestissä eli tämä:

Kelan asioihin liittyen löysin tälläisen artikkelin Kelan sivulta:
Kela - Päätös ensi vuoden vanhempainpäivärahasta viipyy
Ei tuosta ota nyt erkkikään selvää, että kuinka tuo uusi lakimuutos tulisi vaikuttamaan noihin ensi vuoden päätöksiin.
"Lakiin on ehdotettu pysyvää säännöstä prosenttivähennyksestä, joka tehdään päivärahan perusteena olevasta työtulosta."
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että vanhempainpäivärahan määrä vähenisi vai korottuisi?

Siinä on tuo linkkikin artikkeliin.
 
Cheycel
Ok, kiitos Sari. En ole ehtinyt / jaksanut tutustua Kelan sivuihin, täyttelin vain laput ja jään kiltisti odottelemaan ;) Eipä tässä kiirusta ole ja todistettavasti ovat hakemukset saapuneet oikeaan osoitteeseen, koska äitiyspakkaus on jo myönnetty ja vastaanotettu.
Cheycel 25+6
 
Lady Grey
Heipa taas!

Hamaleen kaatumista unohdin kommentoida viimeksi, ja kylla kuulosti pelottavalta! Onneksi ei kaynyt mitenkaan pahemmin!!

Taytyy sanoa, etta olen kylla iloinen etten joudu Kelan kanssa tekemisiin! ;-)

Mulle on kanssa tullut se 9 kiloa painoa jo. Juu ja kyllahan se vahan hirvittaa. Varsinkin kun alkuraskaudessa ajattelin pitaa painon 10 lisakilossa, mutta eipa sille nayta mitaan mahtavan jos niita kiloja tulee. Ihan samoin kuin Cheycel syon terveellisesti ja makeaa en syo juuri ollenkaan. En oikein tajua mista tuo paino edes tulee, kun en syo sen enempaa kuin ennen raskauttakaan. Tosin se nayttaa kertyneen kokonaan mahan alueelle ja rintoihin (mista en kylla valita ;-) ) eli kaipa se sitten lahteekin nopeasti vauvan synnyttya.... Taytyy kylla olla tarkkana jouluna ettei tule syotya liikaa ja varsinkaan niita herkkuja.

Harjoitussuppareista en ole pahemmin karsinyt. Viime viikolla oli yhtena paivan mahankovettumista, koska taisin rehkia vahan liikaa silloin ja ne loppuivatkin levolla, mutta muuten en ole niita huomannut. Olenkin yrittanyt ottaa vahan iisimmin nyt, kun eihan tassa mikaan kiire ole siivousten ja paikkojen jarjestelyjen kanssa :)

Toivottavasti en unohtanut kommentoida mitaan muuta.

Mukavaa viikonloppua ja taitaa olla tuo ensimmainen adventtikin sunnuntaina!

Lady Grey 26+2
 
Callie
Huomenta, ja hyvää alkanutta viikonloppua kaikille! Ja huomista varten, hyvää ekaa adventtia. Vihdoin saan kaivaa ne valot ja laittaa ne ikkunoihin... Jipii! Ensin pitää vaan siivota, jonka aloitan heti, kun olen teille kirjoitellut.

Mä onneton laitoin ne KELAn paperit tuonne kaapin pohjalle ja sinnehän ne jäivät. Hyvä, kun muistutitte, vaikka tosiaan kaveri tuossa jo puhuikin, että tuon uudistuksen takia tuskin tekevät päätöksiä ollenkaan joulukuussa, vasta tammikuussa. Onpahan aikaa odotella.

Tänne ei kummosempia. Kiitos mieskommenteista. Lohduttavaa kuulla, että muillakin on hiljaisempaa... Jotenkin vaan itse kaipaisin niitä hellyydenosoituksia ja myös sitä, että tuntisin itseni edes välillä halutuksi... Mutta onneksi tämä maha ei tässä ole loppuelämääni, niin enköhän minäkin kerkeä vielä nauttimaan. Toivon ainakin... Tunnen vaan itsenin niin isoksi, kömpelöksi enkä osaa nauttia tästä mahasta ollenkaan. Älkääkä nyt ymmärtäkö väärin, olen todella onnellinen tulevasta vauvasta ja rakastan sen pieniä (?) potkuja ja muuta, mutta en vaan osaa nauttia mahastani. Sama oli viime kerrallakin ja silloinkin ihmettelin, kun toiset synnyttäneet niin sanoivat, että tuli ikävä mahaa... En ymmärrä...

Mutta jotten nyt masentaisi teitä muitakin, siirryn nyt siihen siivoamiseen. Hyvää viikonloppua!

Callie
 
Pimu84
Heippis kaikille!
Täällä kaikki hyvin.
Oltiin siellä Thaimaassa pari viikkoa ja kaikki meni tosi hyvin.
Ultrassa saatiin tietää että meille tulee poika :) :)

Callie, rohkeaa sulta ottaa puheeksi seksi. Oon pahoillani sun puolesta. Ei kuulosta kivalta jos et tunne itseäsi halutuksi :(
Mä oon enemmänkin miettinyt sitä,kun meillä on kyllä halut tallella ja tarvin läheisyyttä vielä enemmän kuin ennen.. mutta mulla on alannut sattumaan seksi.
Tästä syystä tietenkin tulee rajoitettua sitä ja harmittaa todella paljon.
Onneksi pystymme puhumaan asioista ja keksimme muita keinoja olla lähekkäin.
Fyysisesti siis kaikki todella hyvin täällä ja myös parisuhteessa.
Psyykkinen puoli on taas vähän huonompi. Pelkään nyt jo synnytystä ja menetän yöuneni sen takia. Yritän ajatella muita iloisempia asioita..esim. joulua kun pääsee perheen luo käymään:)

Ei kai tässä muuta.
Voikaa kaikki hyvin jatkossakin :)

T.Pimu84 23+1
 
Sari_80
Listaa voisi päivittää tuon lapsen sukupuolen mukaan. Ketä sen nyt sitten haluaakin lisätä listaan tai tietää sukupuolen...

Soitin tosiaan viime viikolla tuonne Kätilöopiston Haikaranpesään, mihin pitää hakea paikkaa. Tällä hetkellä mahdollisuudet ovat sinne pääsemisen suhteen hyvät, mutta tiedä sitten tuleeko raskauden edetessä jotain sellaista, että sinne pääsy sitten evättäisiin. Voi olla myöskin, että ihan viime tipassa pääsy evätään sinne, jos esim. lapsiveden tulosta on yli 18h, kun synnytys on käynnistynyt...

Minusta kanssa tuntuu, että mahan kanssa on välillä hankalaa mennä. Autosta nouseminen tuottaa jostain syystä vaivaa :D Ja saappaiden vetäminen jalkaan seisten alkaa olemaan jo sellaista ähkimistä. Vaikkei mulla tuo maha nyt niin iso ole, niin on se kuitenkin tiellä.

t. Sari 22+5

Hamale 26+30, esikoinen, 2.3. LS
Lady Grey 30+31, esikoinen, 3.3. Lontoo
Cheycel 30+34, esikoinen, 5.3. TAYS
MarsiL 32+32, toinen/(enkelikaksoset), 6.3.
Vilivinkka 31+34, toinen, 16.3.
Callie, toinen, 19.3. PHKS
Frida 26+26, esikoinen, 25.3. TAYS
Pimu84, esikoinen, 26.3. NKL
Celina 28+32, esikoinen, 28.3.
Elli M 28+29, toinen, 30.3. PHKS
Sari_80 29+29, esikoinen (poika), 31.3. Kät/Haikaranpesä
 
Lady Grey
Hyvaa joulukuun alkua kaikille!

Onnea Pimulle poika tiedosta!! Kiva, etta teilla oli mukava loma! Oletko muuten puhunut tuosta synnytyspelosta neuvolassa ja paasetko pelkopolille sen takia? Toivottavasti saat apua siihen!

Mua ei synnytys niinkaan pelota, mutta sinne paasy vahan jannittaa, koska miehella ei ole ajokorttia ja taalla pain nuo taksit eivat aina ole kovin luotettavia ja pe-la iltoina niita voi olla aika vaikeakin saada. Kai sita taytyy sitten joku ambulanssi tilata...

Olen muuten Sarin tavoin ajattellut pyrkia katilojohtoiselle osastolle, kun se vaikuttaa jotenkin kivemmalta ja kodinomaisemmalta. Mun sairaalassa on se hyva puoli, etta se on samassa rakennuksessa kuin tavallinen synnytysosastokin eli jos tulee ongelmia tai tarvetta parempaan kivunlievitykseen niin apu on kaytavan paassa. Mutta eihan sita tosiaan viela tieda paaseeko sinne, jos tuleekin jotain tassa raskauden edetessa.

Juu ja autosta nouseminen on myos taalla vaikeaa. Kaikista inhottavinta se on yleisilla parkkipaikoilla, kun ei useinkaan pysty avamaan ovea ihan kokonaan vaan taytyy yrittaa mahtua vahan pienemmasta raosta. Maha alkaa muutenkin olemaan vahan jo tiella. Keittiossa
touhutessa taytyy valilla jo vahan kurkotella.

Mites hyvin te saatte nukuttua? Ma olen alannut taas herailemaan aamuyosta, kun taytyy kayda vessassa enka sitten saakaan enaa nukuttua. Tanaankin herasin ennen kello neljaa, mutta kolmena edellisena yona nukuin tosi hyvin kello seitsemaan. Aika paljon siis on vaihtelua. Viime viikollakin herasin joka yo viimeistaan kuudelta, mutta useimmiten jo ennen viitta.

Mutta eipa muuta talla kertaa. Paivitan viela tuota listaa omalta kohdaltani :)

Lady Grey 27+0



Hamale 26+30, esikoinen, 2.3. LS
Lady Grey 30+31, esikoinen (poika), 3.3. Lontoo
Cheycel 30+34, esikoinen, 5.3. TAYS
MarsiL 32+32, toinen/(enkelikaksoset), 6.3.
Vilivinkka 31+34, toinen, 16.3.
Callie, toinen, 19.3. PHKS
Frida 26+26, esikoinen, 25.3. TAYS
Pimu84, esikoinen, 26.3. NKL
Celina 28+32, esikoinen, 28.3.
Elli M 28+29, toinen, 30.3. PHKS
Sari_80 29+29, esikoinen (poika), 31.3. Kät/Haikaranpesä
 
Callie
Pimu, itse asiassa en tullut edes ajatelleeksi, että olisi rohkeaa puhua seksistä... Sorry... Itselle se vaan on niin luonnollinen asia, että mitäs sitä. Kaikkihan (ainakin meistä) sitä tekevät. :eek:) Mä oon ehkä muutenkin jotenkin, hmm... noh, rohkea puhuaan asiasta kuin asiasta.

Nyt en pääse päivittämään listaa, kun meillä ei sitä ultraa ollut ollenkaan, joten ei hajuakaan kumpi tulee. Jännityksellä odotamme. :eek:) Vaikka ois se kllä kiva tietää jo etukäteen...

Eilen kävin neuvolassa, kaikki hyvin. Meinasi neuvolantäti vaan väkisin tunkea mulle sairaslomaa, mutta en halunnut, kun ei ole syytä. Meinasin hermostua, kun se ei uskonut, että kaikki on hyvin ja jaksan töissä edelleen. Outoa minusta, mutta onneksi uskoi lopulta.

Nukkumisesta. Nukun ihan hyvin muuten, mutta nuo suonenvedot ja krampit ovat mun riesana hyvin usein. Eikä niihin tunnu mikään auttavan. :eek:( Mutta niinhän ne on muutenkin mulla, ei vain raskauden aikana.

Synnytyspelosta kannattaa kyllä puhua neuvolassa, jos se vaivaa. Itse en kärsi siitä ja itse asiassa pelkäsin synnytystä siihen asti, kunnes tulin ekan kerran raskaaksi, mutta jostain syystä pelko hälveni raskauden aikana. Nyt ei pelota, ainoastaan mietityttää, ja tovonkin tietty, että kaikki menee hyvin (kuten tietty kaikki muutkin). Mutta tosiaan ei sen pelon kannata alkaa antaa päiviä pilata, rohkeasti vaan juttelemaan nuvolassa ja sieltä vielä eteenpäinkin!

Callie
 
Hamale
Joo, puhu Pimu ihmeessä synnytyspelosta neuvolassa, ettet joudu öitäsi valvomaan. Itseäni ei pelota synnytys. Toivottavasti nyt yleensäkin voin synnyttää normaalisti. Olen nimittäin rakenteeltani hyvin samanlainen kuin oma äitini, jolla on useita senttejä liian ahdas lantio normaalisynnytykseen. Hän on saanut kolme lasta sektiolla. Puhuin tästä neuvolassa ja sanoivat että sitä voidaan tarkastella sitten loppumetreillä paremmin.

Hienoa, että Calliella oli neuvolakäynnillä kaikki hyvin. Huomasin saman, että saikkua saisi tosi helposti. Multakin lääkäri kyseli, että jaksanko nyt ihan varmasti töissä, kun puhuin huimausongelmista. Itse toivon, ettei tule mitään suurempia ongelmia ja voin olla loppuun saakka töissä. Toiset tuntuvat jo etukäteen ajattelevan, että pari viikkoa ennen äitiyslomaa kuuluu ja on oikeutettua jäädä sairaslomalle...kummallista.

Mullakin on muuten maha vähän tiellä. Erityisesti bikinirajojen siistiminen alkaa olla vaikeaa. Uhkasin jo miestäni, että hän saa kohta ruveta ajelemaan bikinirajani. Ei oikein innostunut ajatuksesta :D Kohta mulla on ihan kaamea George W......... :D

Hamale 27+1
 
Cheycel
Täällähän on kohta jo viikon hiljaisuus, onko kaikki jo joulupuuhissa??

Ihmettelin viime neuvola-/lääkärikäynnillä samaa kuin Hamale, tuntui, että oikein tyrkyttämällä tyrkytettiin saikkua vaikka ei edelleenkään vaivan vaivaa. Lueteltiin kaikki mahdolliset vaivat joita voi ja "pitäisi" jo tässä vaiheessa ilmaantua. Käytiin oikein luettelomaiseisti läpi onko supistellut, särkenyt selkää/lonkkia/jalkoja yms. ja tuntui, että lääkäri oli hieman pettynyt ettei vaivoja löytynyt. Ja tosiaankin teki moneen otteeseen selväksi, että vain soitto riittää, jos tarvitsee saikkua ja heti pitää pysähtyä ja rauhoittua, jos alkaa supisteleen tai jokin paikka erityisesti kipeytyä. Mä todellakin toivon, että pystyn hyvin palaamaan joululomalta vielä 3 viikoksi töihin, ja itseasiassa lasken sen varaan, että olen työkykyinen, koska hommaa riittää. Muutenkin jo ihmetyttää, että miten saan viimeisen kuukauden kulumaan..

Ja sama ongelma myös trimmauksen suhteen, kohta pitää pistää mies hommiin. Viimeksikin tuli auliisti apuun, kun kuunteli mun marmatusta suihkussa, kun ei tahtonut onnistua ja siitäpä mukava sheivaussessio syntyi :) Tällä hetkellä on taasen niiiiin vallaton mielikuvitus ja halut huipussaan, on tainnut tulla väliin jäänyt 4kk huuma jälkikäteen..

Cheycel 27+4
 
Vilivinkka
Hei pitkästä aikaa. Nettihiljaisuudelle on minun kohdallani kaksi syytä: työ ja perhe. ;) Olen käynyt täällä kyllä harva se päivä kurkkimassa kuulumisia, mutta en sitten muka ehdi kirjoittaa.

Neuvolalääkäri oli tänään. Kaikki hyvin. Sf-mitta oli vähän alakanttiin: 21. Jälkeenpäin huomasin neuvolakortista, että se pitäisi mitata jalat koukussa. Mulla oli jalat suorana. Josko asento olisi vaikuttanut mittaan himpun verran. Painoa on tullut melko vähän lisää, ehkä sillä on myös jotain vaikutusta mittaan. Minkälaisia mittoja muilla ollut näillä viikoilla?

Multa lääkäri ei kysellyt yksityiskohtaisesti oireista, kysyi vain miten olen voinut. Tai no valkovuodosta kysyi, mutta ei sitten kommentoinut vastaustani sen kummemmin, kun kerroin seikkaperäisesti. ;) Sisätutkimuksessa kohdunkaula oli 3cm ja kova ja kiinni, eli kaikki ok siinäkin suhteessa. Täällä ohn näköjään rv 36 toinen lääkärikäynti. Silloin tarkistetaan vauvan asento.

Vilivinkka 26+1
 
Vilivinkka
Kysyin Kelasta päivärahapäätöksen perään. Sanoivat, ettei päätöksessä pitäisi mennä kauemmin kuin vuodenvaihteeseen. Onneksi. Se lakimuutoksesta johtuva viivästys ei siis ehkä lykkääkään hakemusten käsittelyä ihan niin paljon kuin Kela ennakoi. Jätin hakemuksen toissa viikolla.

Seksistä: meillä seksin määrään vaikuttaa nyt ennen kaikkea olosuhteet: meillä on pieni, levottomasti nukkuva esikoinen ja hyvin vähän kahdenkeskistä aikaa ja silloinkin kun on (öisin), olemme väsyneitä. Muuten seksiä olisi enemmän, luulen että molemmat toivoisimme sitä. Raskaus vaikutti ainakin eka kerralla seksiin lähinnä myönteisellä tavalla. Nyt on kuitenkin em. syistä jo tosi hyvä, jos sitä on noin kerran viikossa. Jatkossa seksiin saattaa vaikuttaa se, että orgasmi aiheuttaa minulle välillä jonkin verran (harjoitus)supistelua, mikä voi häiritä nukkumista. Supistelu on muutenkin lisääntymään päin.

Vilivinkka 26+1
 
Lady Grey
Heippa taas! Joulupuuhathan ne ovat pitaneet kiireisina. Maanantaina ja tiistaina shoppailin oikein kunnolla ja nyt joululahjat onkin melkein ostettu. Tanaan ajattelin leipoa pipareita ja taatelikakun :)

Mitas joulusuunnitelmia teilla on? Me ollaan ihan kotona tana vuonna, kun miehen aitikin on toissa. Kaymme kylla kylassa jouluviikolla. Joulupaivana syomme perinteisen englantilaisen roast dinner aterian, jonka teen lampaan koivesta (me ei tykata kalkkunasta). Paahdettujen vihannesten lisaksi tarjoan myos suurta herkkuani eli porkkanalaatikkoa. En taida jaksaa tehda kinkkua tana vuonna ollenkaan, vaikka aina joskus olenkin tehnyt sita jouluaatoksi. Niin ja niita lahjojahan availemme vasta joulupaivan aamuna!

Sheivailut sujuu ulkomuistista nykyaan, kun en voi pyytaa miehenkaan apua (meilla ei ole erillista suihkua ja meidan kylpyhuone on vanhanaikainen eli siella ei ole suihkuverhoa eika lattiakaivoa. Puutteista huolimatta tosi kaunis!). Mahan alle en ole nahnyt enaa muutamaan viikkoon, mutta ihan hyvinhan tuo trimmaus on sujunut nainkin eika vahinkoja ole sattunut ;-)

Olen taas karsinyt jalkakrampeista ja se johtuu ihan siita, kun multa loppui vitamiinipillerit enka saanut ostettua niita lisaa kuin vasta eilen. Ei olekaan vahan aikaan joutunut karsimaan tuosta vaivasta eli nayttaa nuo vitamiinit tekevan jotain ja viime yo meni jalleen hyvin ilman kramppeja.

Ensi viikolla on katilon tapaaminen ja sokerirasitustesti. Silloin kai mitataan tuo sf-mittakin ekaa kertaa. Taman kaynnin jalkeen mulla nayttaakin olevan laakari- ja katiloaikoja vuorotellen kahden viikon valein.

Mukavaa joulun odottelua kaikille!

Lady Grey 28+0
 
Sari_80
Jouluterveiset täältäkin.
Aika hiljaista on ollut täällä. Yleensä käy niin, että kun joku on tänne kirjoitellut, niin sitten innostuu taas itsekin kirjoittelemaan.

(.) Omaan napaan ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä lisättävää. Vointi on edelleen hyvä, eikä mikään paikka erityisesti kolota tai särje. Välillä vatsan nahka tuntuu siltä, että se kiristää, mutta jatkan rasvailua joka päivä. Aina välillä tulee kausittain sellaista, että kävellessä pistää mahaan, mutta tällä viikolla sitä ei sitten taas ole ollut ja sekin kuulemma kuuluu asiaan. Harjoitussupistuksia tulee välillä ja yleensä silloin, kun olen menossa nukkumaan. Mutta se helpottaa kun vaihtaa asentoa.

Missä asennossa te muut muuten nukutte? Mä mietin, että onko tosiaan niin, ettei näillä viikoilla 24+ enää saisi nukkua selälleen? Minusta kun tuo asento tuntuu välillä niin hyvältä, eikä tämä maha voi vielä mitään verisuonia painaa... Lisäksi nukun molemmilla kyljillä. Olen huomannut sellaisen, että kun aloitan nukkumisen selällä ja vauva rauhoittuu ja sitten kun käännyt kyljelleni, niin se alkaa joskus protestoimaan :D

Minusta on hassua, että tää mun maha voisi olla asuntona jo 30 senttiselle kaverille. Aika moni on sanonut, että mun maha näyttää aika pieneltä ja mua on alkanut ärsyttämään se. Ehkä niillä ei-synnyttäneillä naisilla on sellainen mielikuva mahasta, joka on viimeisillään, että se pitäisi olla sellainen läpi raskauden. En tiedä, mutta tämä nyt vaan sattuu olemaan tämän kokoinen. Pari viikkoa sitten, kun olin neuvolassa, niin se mun sf-mittakin oli hyvällä käyrällä eli ei tuo mahan ulkoinen koko sitä kaikkea kerro. Johonkin tuonne sisuskalujen syövereihin se uppoaa.

Tietyllä tavalla olen tyytyväinen tähän vatsan kokoon nyt, koska parin viikon päästä olemme lähdössä sinne Floridaan reissuun kahdeksi viikoksi. Matka on pitkä, tosin parilla välilaskulla, mutta sitä saa istua peffansa puhki kuitenkin siellä koneessa, niin kiva, ettei maha paina vielä jalkoja. Mua vähän jännittää lentäminen 26+ ja 28+ viikoilla, mutta tukisukat vaan jalkaan, jaloittelua ja paljon nesteitä. Mä syön vielä sitä Minidisperiiniäkin eli uskoisin se auttavan siihen, ettei tule mitään tulppia. Onneksi ehdin käymään vielä sillä neuvolalääkärilläkin että saa kaikki viimeisimmät tiedot itsestään ja kunnosta ennen reissua.

Me vietetään joulu kotona, mutta lähdetään sitten heti Tapaninpäivänä reissuun. En osaa kuvitella viettäväni jouluaattoa jossain lämpimässä.

t. Sari rv 24
 
Vilivinkka
Hei, mulla sf-mitta jäi juuri tuohon alarajalle. Seuraava neuvola ja mittaus on neljän viikon päästä. Sikiö oli myös rakenneultrassa jonkun mitan osalta muutaman päivän LA:aa pienempi, joten voihan olla, että LA on alunperin määritelty vähän aikaiseksi. Mulla kun oli epäsäännöllinen kierto (edellisen raskauden jäljiltä) ja tarkka hedelmöityspäivä ei tiedossa, joten LA:n määrittäminen tapahtui varhaisultran perusteella ja sitä ei sit rakenneultrassa muutettu.

Näyttää kuin mahani olisi viikossa kasvanut hillittömästi, vaikka painoa sinänsä ei ole tullut sen kummemmin lisää (tähän asti yhteensä n. 7kg). Laitoin tänään töihin eka kertaa erään paidan, joka saa mahan näyttämään vieläkin suuremmalta (nauha rintojen alla ja paljon liehuvaa kangasta mahan ympärillä). Minusta on kiva, että maha näkyy, mutta samalla olen vähän että ohhoh, tässähän on kuitenkin vielä kolme kuukautta aikaa ja kolmannes raskautta jäljellä...

Mites muuten pärjäätte närästyksen kanssa? Vaivaako? Mulla on harvakseltaan, joten en ole tullut ostaneeksi lääkettä. Olin viime raskaudessa niin tyrmistynyt ostamani Gaviscon-purutablettien hirvittävästä mausta, että opettelin sietämään närästystä, vaikka se kieltämättä ajoittain aika sietämätöntä onkin.

Vilivinkka 26+4
 
Hamale
Terveisiä joulupuuhien ja pesänrakennuksen keskeltä!

Vilivinkka kyseli sf-mitasta. Mulla se oli eilen neuvolassa 29cm ja on ollut koko ajan vähän käyrän yläpuolella. Ultramittojen mukaan lapsi taas on pienikokoinen. Eli ota noista nyt sitten selvää. No muutaman kuukauden päästä nähdään, minkä kokoinen kaveri sieltä tulee.

Sari, en yhtään ihmettele, että vatsa-arvostelut alkavat ärsyttää. Olen itsekin huomannut, että vatsani koko ja muoto on ihan yleinen keskustelun aihe työpaikalla. Itseäni tämä ei juuri haittaa, mutta harvoin ihmiset ajattelevat, että jonkun mielestä se voi tuntua ikävältä. Se on niin ruumiinrakenteesta kiinni, minkälainen vatsa kellekin tulee.

Nukkumisesta taisi Sari kysellä. En usko, että selällään nukkumisesta on mitään haittaa, jos se ei itsestä tunnu pahalta. Eihän sitä aina edes tiedä, missä asennoissa on nukkunut. Itse ainakin nukun välillä selälläni, koska mulle ei tule siitä huono olo.

Mullakin on närästystä ollut hyvin harvoin. Toivottavasti ei ala useammin tulla. Nyt olen huomannut, että vessassa pitää käydä jo vähän useammin. Taitaa ruveta kohtu painamaan rakkoa. Ja potkuissa lähestytään jo uhkaavasti kylkiluita. Saattaa olla tukalat oltavat sitten loppumetreillä...huh.

Mites muiden työmotivaatiot tällä hetkellä? Mulla oli koko alkusyksy tosi kivaa ja olin ihan innoissani töissä. Lokakuun loppupuolella motivaatio loppui kuin seinään. No onneksi mulla on työstäni erittäin hyvät lomaedut ja laskin, että mulla on enää vain kolme kokonaista työviikkoa jäljellä ennen äippälomaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Lady Grey
Hyvaa perjantai-iltaa :)

Nukun yleensa oikealla kyljella. Silloin joskus kun olen kaantynyt selalleni heraan siihen, koska tuo maha painaa ikavasti.

Mahan koosta saan myos mina kommentteja enka tykkaa yhtaan. Nayttaa silta, etta raskaanaolo antaa kaikille tuntemattomillekin oikeuden kommentoida toisen kokoa- taidamme olla vapaata riistaa... Yleensa ihmiset ihmettelevat kuinka 'valtava' olen ja ovat viela enemman ihmeissaan kun kuulevat, etta laskettu aika on vasta maaliskuussa. Tulee valilla vahan pahamielikin noista kommenteista... Joskus tekee mieli sulkeutua neljan seinan sisaan, mutta sitten taas ihana anoppini ja mieheni sisko ihastelevat kuinka kaunis ja sopusuhtainen mahani on. :) Niin ja nama komentithan tulevat yleensa juuri niilta ei-synnyttaneilta naisilta tai sitten miehilta... Onneksi sentaan kukaan ei ole yrittanyt taputella tai silittaa mahaani.

Narastyksesta en ole karsinyt ainakaan viela. Toivottavasti en karsikaan!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Lady Grey 28+2
 
Cheycel
Täällä yksi mahakommenteista myöskin ärtynyt.. Tuntuu, että kaikilta ei-synnyttäneiltä kuulee vaan, et "valtava vatsa" ja heti kädet kiinni. Onneksi synnyttäneet ovat ainakin hienovaraisempia, koska "ihastelevat" vain vatsan muotoa ja kokoa. Yritän kuitenkin itsepintaisesti nauttia ja olla ylpeä vauvamasustani, jossa oma rakas pikkuinen asustaa.

Mulla nukkuminen onnistuu edelleen melkeinpä vielä vatsallaan. Kyselin jo pari kuukautta sitten neuvolassa, että onko pahaksi vauvalle ja sain vastauksen, että vauva kyllä ilmoittaa, jos äidin asento ei ole hyvä. Ja tämä koskee kuulema kaikkia mahdollisia asentoja :)

Narahdin viime viikon sokerirasituksessa yhdestä arvosta. Paastoarvo oli yhden kymmmenyksen yli raja-arvon ja nyt olen viikonlopun mittailllut kotona arvoja ja hyvältä näyttää. Ilmeisemmin vain pitkä väli iltaruuan ja aamupalan välissä (15h) vaikutti testipäivän tulokseen. Lady Creylle siis ainakin vinkkinä, että syö juuri ennen viimeistä kellonaikarajaa, jos vaikuttaisi asiaan. En kuitenkaan pidä näitä mittailuja turhina, koska on mielenkiintoista nähdä miten eri ruoka-aineet ja liikunta vaikuttavat arvoihin ja narahduksesta johtuen joudun / saan ylimääräisen ultran n. 33 viikolla.

Mukavaa maanantaita,
Cheycel 28+3
 
Lady Grey
Mukavaa alkanutta viikkoa! Meilla oli oikein mukava viikonloppu ja haettiin lauantaina joulukuusikin :)

Tanaan puolestaan kavin tapaamassa katiloa. Kaikki oli hyvin; verenpaine 100/50, pissa ok, vauvan sydanaanet 150, sf-mitta 29 cm ja kasikopelollakin tuntui, etta vauva on iso! Niin ja han oli raivotarjonnassa, mutta sehan saattaa viela muuttua monta kertaa. Tana aamuna kotipuntarini naytti, etta kiloja on tullut nyt sen tasan 10 kiloa (sitahan ei seurata taalla mitenkaan- eivat ole edes kysyneet painosta).

Meilla tehtiin tuo Glucose Screen eli olisiko se sokerirasitustesti suomeksi eika siihen tarvinnut paastota. Soin aamulla aamiaisen ihan normaaliin tapaan ja sitten tuntia ennen katiloaikaani taytyi vain juoda yhta urheilujuomaa 280 ml ja sen jalkeen ei saanut syoda eika juoda mitaan. Tuloksista soittavat talla viikolla jos niissa on jotain haikkaa, muuten taidan saada tulokset vasta seuraavalla kaynnilla. Katilo tosin vahan varoitteli, etta isokokoistaa vauvaa odottavat jaavat usein kiinni tassa testissa. Mutta murehditaan sita sitten myohemmin jos siihen on aihetta. Mulla on kylla sukurasituksena tuo diabetes eli ei olisi ihan hirvea yllatys jos se todettaisiin, vaikka pienikokoinen olenkin.

Piti viela sanoa tuosta nukkuma-asennosta, etta vauva kylla potkii aina sita kylkea mika on patjaa vasten. Taitaa protestoida, jos hanen tilaansa hairitaan mitenkaan. Potkaisi tanaan mm. katiloopiskelijaa, kun han tunnusteli asentoa ja kokoa :-D

Eipa muuta kuin talvisia terveisia Lontoosta. Saatamme saada luntakin ( eli rantaa) talla viikolla!

Lady Grey 28+5
 
hhhh
Minullakin la maaliskuun lopulla, tänne en pääse kirjoittelemaan/lukemaan paljoa, siksi en ketjuun mukaan lähtenyt.
Nukkuma-asentoa olen kanssa miettinyt ja monesti tuntuu ihanalta kääntyä selälleen nukkumaan ja siihen välillä säpsähtelen hereille ja mietin että olenkohan ollut jo kauan selälläni. Mutta tuskin siitä haittaa on jossei pahaltakaan tunnu.
Harjoitussupistuksia ei ole kai ollut vielä, paitsi eilen vai tänään aamulla (pissin jälkeen) vatsa oli aika kova, siis tavallista kovempi, mutta en kerinnyt sitä sen enempää ihmetellä kun piti touhuta.
Tänään tuolista nouseminen ym. "äkkinäiset" liikkeet tuntunut alavatsalla kummalliselta. Ei siis kipuna, mutta epämiellyttävänä painona tms. Joinain päivinä aiemmin on ollut jonkinlaista painon tunnetta vasemmalla (muttei näin paljon, silloin th sanoi että kannattaa alkaa hiljentää tahtia), nytkin siinä enemmän tuntuu mutta lähes koko alavatsa niin ettei uskalla noustessan ihan tosta vaan selkäänsä suoristaa. Muutenkin käveleminen tuntunut hankalammalta kuin yleensä (kävelen aika paljon koiran takia) juuri siinä alavatsalla, se jotenkin tuntuu kokoajan kävellessä. Kauppareissu oli jo inhottava kun siellä meni aikaakin niin hirveästi, alkoi jo lonkissakin tuntua väsymyksenä (?).
Seuraavaan nlakäyntiin on kolmisen viikkoa.
Kai näitä tuntemuksia pitää seurata, en herkästi jää sairaslomalle, mutta ensimmäistä odotan enkä tiedä missä vaiheessa oikeasti pitäisi jäädä sairaslomalle ja mistä vaivoista kuinka herkästi ym. ym.
 
Vilivinkka
Kirjoitan vaan lyhyesti, kun kännykkä tuntuu katkaisevan nettiyhteyden aina sillä aikaa kun kirjoitan, enkä saa postattua.

Hei hhhh, kiva kun kävit täällä! Jos haluat niin tervetuloa ketjuun mukaan, ehdit vielä hyvin.

Huomenna siirryn 8. kuulle. Kaikki on hyvin, väsyttää vaan välillä ja pikku vaivoja tulee lisää. Ihanaa ryhtyä joulun viettoon, yhteistä lomaa perheen kesken.

Mitä muille kuuluu?

Vilivinkka 27+6
 
Pimu84
Ihanaa joulun odotusta kaikille!!

Kirjoitan taas pitkästä aikaa. Tuntuu että ei ole oikeen mitään kerrottavaa, mikä sinänsä on hyvä asia :)

Nyt on kuitenkin tullut sellainen vaiva öisin, mitä ihmettelen suuresti. Nukkuma-asennoista kun puhuttiin sillon aikaisemmin. Minulla tulee huono olo kun nukun selällä, mutta ongelma on se että, kun nukun kyljellä,kylkiluhini sattuu aivan hirveästi ja en saa kunnolla hengitettyä. Yöt on melkoista tuskaa,kun ei voi oikein missään asennossa olla. Kuulostaako tutulta kenenkään korvissa?? Kysyn asiasta seuraavalla kerralla neuvolassa,mutta siihen on vielä pari viikkoa.
Mahani ei ole niin iso vielä,että se voisi painaa kylkiluita,omasta mielestäni,mutta en ole varma.

Meidän vauva tuntuu olevan kokoajan hereillä ja luulen että siitä tulee melkoisen vilkas kaveri :) miten teillä muilla, kuinka usein tunnette liikkeitä?

Odotan joulua tosi kovaa,koska en ole nähnyt perhettäni neljään kuukauteen ja nyt olemme menossa kylään. He eivät ole nähneet minua sen jälkeen kun olen kertonut raskaudestani,joten jännitän mitä mieltä he ovat esim. ulkonäöstäni. Kiloja on tullut 7 kiloa lisää!!

Toivotan kaikille nyt jo hyvää joulua!!

T.Pimu84 26+2
 
Vilivinkka
Pimu, mulla ei ole ollut vastaavia asentovaivoja. Luulisin kuitenkin, että tuollainenkin vaiva voi olla ihan normaali. Auttaisiko mikään tyyny tai puolikohotettu asento tms. jos kuitenkin kokeilisit olla edes osittain kyljellään? Jos hengitysvaivat johtuvat mahasta, ne varmaan helpottavat myöhemmin, kun kohtu alkaa laskeutua.

Kiloja mulle on tullut samat 7. Kivaa Pimu, että pääset tapaamaan perhettäsi pitkästä aikaa!

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille ja oikein hyvää joulun odotusta niille, jotka viettävät joulua (itse vietän sitä perhejuhlana, vaikka en vietäkään uskonnollista joulua).

Vilivinkka 27+6
 
Markki
Posti toi viime viikolla 15.12.2009 tehdyn kelan päätöksen äitiys- ja vanhempainrahoista. Oltiin kaksi viikkoa sitten pidemmällä automatkalla ja kyllä jalkoja pakotti koko viikonlopun. Pitää todella muistaa pitää jaloittelutauot. Pientä suonikohjuongelmaa on ilmennyt jaloissa. Siksi myös lauantai koulun kuusijuhlassa ja sen jälkeen monen tunnin istuskelu kylässä tuntuivat illalla paikoissa. Jalat tekee mieli nostella ylös ihan oma-aloitteisesti. Verenpaine oli viime viikolla lääkärineuvolassa 96/62 ja tuota matalaa yläpainetta täällä neuvolatäti moneen kertaan kauhisteli, vaikka edellisissäkin raskauksissa ollut matala kuten muutenkin minulla. Kaikki oli kuitenkin hyvin. Lääkäri ei verenpainetta noteerannut sen kummemmin. Elopainoa on nyt noin 64 kg. Eli tullut lisää 7-8 kg. Ja laskettuun aikaan jo alle 3 kk. Kolmas ultra on sitten raskausviikolla 37. Pääseekö muuallakin kolmesti ultraan kunnallisesta neuvolasta? Hyvää Joulua!!!
 

Yhteistyössä