Maaliskuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja Dohelo
  • Ensimmäinen viesti
Hyvin varovaisesti tuun tänne kurkkiin... Miehen kanssa ei olla käytetty ehkäsyy reilu viiteen vuoteen, ja luultiin jo et ei me varmaan saada lapsia kun ei oo vielä semmoista näkynyt tulevan. Itse täytin just 30. Ei kylläkään olla yrittämällä yritetty lasta tehdä. No viime torstaina sit tein testin kun olin melki viikon myöhässä, aattelin et varmaan johtuu vaan stressistä ja haalee plussahan sieltä tuli Tänään tein vielä digin niin näytti raskaana 2-3 viikkoa, et kai sitä sit ollaan raskaana Mä suunnilleen hypin seinille kun plussa tuli Nyt oon ladannu monta raskausappia, ja niiden mukaan olis rv 5+2 nyt. Ja laskettu aika olis suunnilleen 28.3. Hiukan kyllä jänskättää keskenmenon mahdollisuus, kun en oo aiemmin tiettävästi ollu raskaana, muutaman kerran kunnolla myöhässä ilman raskautta kylläkin. Eka neuvola olisi meillä 13.8. jos pieni pysyy matkassa sinne asti

Tervetuloa joukkoon ja paljon onnea plussasta noin pitkän ajan jälkeen! Onpa mieletön tarina. Tarrasukkia matkaan siis sinnekin <3.

Mä kävin tänään neuvolassa ja vaikka jopa vakuuttelin, että omien laskujen ja ovisbongausten mukaan ollaan vasta viikolla 5+6 niin hän varas mulle lääkärin viikon päähän, kun menkkojen mukaan oon jo 8+ jotain. Eihän siinä , kelpaa ja kiva päästä kurkistamaan, että mikä on tilanne, mutta tuntu hassulta :D.
 
Kirjoitellaan nyt tännekin. Eli turvotus jo sitä luokkaa et mun mummu arvas jo masussa jtn olevan. Naapuri sanoo et näkyy jo, kuuluuko sykkeet.? Sit ite miettii et ku ei olla ees ekaan neuvolaan asti päästy..
Ei olla kerrottu vielä muille kuin mun kahdelle kaverille ja miehen veljelle, ja nyt sitten mun mummulle ja naapurille.
Pakko alkaa kertomaan jo Isovanhemmille jos halutaan itse kertoa, ettei kaikille kertominen tapahdu heidän kysyttyä asiasta ensin. Olisin halunnut odottaa edes sykkeiden kuulumiseen asti..
 
Tervetuloa uusille!
Pahoittelut heille, jotka joutuvat poistumaan ketjusta :(

Täällä kertomisen suhteen tilanne on se, että kellekään ei voida kertoa. Kukaan ei enää ymmärrä (koska kyseessä niin mones lapsi), ihmetellään vaan et "vieläkö". Tuntuu tosi pahalta, kun onnitteluja ei tule kuulumaan. Isovanhemmille on kerrottava, mut vasta ultran jälkeen. Miehen äiti ei ymmärrä onnitella, omani onneksi kyllä.
Ja jotenkin muutenkin hieman ristiriitaiset tunteet, koska tämä ei tosiaan ollut enää suunniteltu lapsi vaan lapsilukumme piti olla täynnä.

Neuvolakäynti oli eilen samalla kun kuopuksen 1v neuvola. Virallinen eka aika reilun viikon päästä, nyt vaan täytettiin kortti ja vähän keskusteltiin. Lähetteen laittoi äitipolille aiempien raskauskomplikaatioiden vuoksi, joten sieltä pitäisi tulla kutsu noin rv 10. Nyt on 8.viikko menossa.
 
ROZAA siis mullakin on maha koko ajan ihan pallo :D kääk. Kiva kulkea kaavuissa. Ja kun tää nyt todellakin on vasta turvotusta ni vähän huvittaa.

TIU3 voin onpa kurjaa, että ihmiset ei osaa onnitella, todella täykeää ja huonoa käytöstä :(. Toivottavasti jotku nyt sentään tajuaa onnitella.
 
  • Tykkää
Reactions: Rozaa
ROZAA siis mullakin on maha koko ajan ihan pallo :D kääk. Kiva kulkea kaavuissa. Ja kun tää nyt todellakin on vasta turvotusta ni vähän huvittaa.

TIU3 voin onpa kurjaa, että ihmiset ei osaa onnitella, todella täykeää ja huonoa käytöstä :(. Toivottavasti jotku nyt sentään tajuaa onnitella.
Ja mulla on ollut nyt tosi kivan näköinen löysä mekko päällä. Ei auta löysät vaatteet ku se vatta vaan pullottaa. Kattelin vanhoja kuvia ni esikoista oottaessa vastaava vatta oli vasta rv 16 jälkeen.. Ja silloinhan se taisi olla jo ihan sitä vauvamasua
Peikonpoikanen 6+5
 
  • Tykkää
Reactions: Puolu
@Rozaa mä oon kans kauhea pallo. Esikoisesta maha alkoi kasvamaan vasta reilusti puolivälin jälkeen. Kovasti yritän piilotella mutta katsotaan kauanko...

Ei olla kerrottu kellekään. Eikä kerrotakaan ennenku ei pysty piilotteleman. Tää on meidän oma asia ja en ehkä jaksa niitä loppuraskaude kyselyitä kumminkaimanserkulta että " joko synty"
 
  • Tykkää
Reactions: Mirella92 ja Rozaa
Minnisss
Huomenta kaikille! Pienenä vinkkinä: jos kärsitte pahoinvoinnista niin kannattaa kokeilla pahoinvointirannekkeita. Hain pari päivää sitten omani ja on helpottanut oloa hurjasti. Voihan se olla että olon paraneminen johtuu ihan jostain muusta, mutta ainakin halpa keino testata auttaisiko!
 
Täällä myös yksi pallomaha jo! Ja ihmekös tuo, kun on jonkin verran ummetustakin... eli saattapi tulla tarpeeseen ne kirppikseltä ostamani äitiyshousut jo heti, kun lomalta palailen töihin. Tosin tuntuu jotenkin et alavatsakin on turvonnut, mutta taitaa olla hormonaalista vielä tässä vaiheessa. Vähän sellainen olo ku ois vesi-ilmapallo alavatsassa :D

Kertomisesta: Kovasti tekisi mieli lapsille jo kertoa, mutta sovittiin miehen kanssa et säästellään nt-ultraan asti, jotta oltaisiin varmemmilla viikoilla. Sen jälkeen sitten varmaan sopivissa tilanteissa muillekin läheisille ja ystäville.
Veljenvaimolle jäin osittain kiinni, niin hänelle sitten tunnustin ja oli kiva jutella raskausjutuista jonkun kanssa :)
Jostain syystä eniten jännittää ehkä töissä kertominen... ja se et toivottavasti voisin hyvin ja normaalisti tehdä töitä raskausajan. Esikoisesta kun se ei mennyt ihan niin vaan jäin jo jostain 22 viikolta pois pakon sanelemana.

Huomenna vihdoin heti aamusta varhaisultra, iiik jännittää!
 
Täällä olisi yksi maaliskuinen lisää. Oon hetken tässä seuraillut keskustelua ja nyt päätin että kirjoitan koska kummasti sitä kaipaa vertaistukea muista samassa tilanteessa olevista :)

Tämä raskaus tuli täysin yllättäin ja ei ollut mitään tietoa että missä mennään. Olen imettänyt vielä nuorimmaista 1,5v ja kunnon kuukautisia on ollut vasta kolme kiertoa. Viimeiset oli toukokuussa ja pieni epämääräinen vuoto kesäkuussa. Tästä syystä neuvola heitti ekan lasketun jo helmikuulle ja kävimme tänään np-ultrassa jossa selvisi että pikkuinen onkin vasta noin 8-viikkoinen eli laskettuaika menee maaliskuulle mutta ei alkaneet arpomaan vaan mennään elokuun lopussa uudestaan ultraan ja saadaan sit virallinen la.

Fb-ryhmään olisi mukava päästä :)
 
Mä oon joutunut sikiölle haitallisen työn takia kertomaan pomolle ja yhdelle työkaverille. Ensi viikolla joudun kertomaan taas yhdelle kun pitää omat hommat nakittaa hänelle. Tällä alalla on kaikille selvää miksi joku ei tee jotain hommia, joten nopeasti varmaan leviää työyhteisössä kaikille tai viimeistään sitten kun pakko (kohta) vetää äitiyshousut jalkaan. Pukkarissahan sen huomaa kaikki.
Läheisille ja lapsille kerrotaan sitten vasta myöhemmin, yritetään päästä rakenne ultraan saakka, mutta voi olla että maha pullahtaa esiin aiemmin ja np ultran jälkeen jo kerrotaan.
 
Tervetuloa uusille ja tsemppiä kaikille :)
@NannaB olen todella pahoillani, voimia suureen suruun <3

Meillä oli eilen eka neuvola ja mukavasti meni. Tuntuu taas asteen todellisemmalta äidiksi tulo kun sai äitiyskortin :) täällä on ollu aika karsea olo etenkin viimeisimmän viikon. Väsymys on järkyttävä ja mikään kunnon ruoka ei meinaa mennä alas. Kuvottaa vähän kaikki. Tää väsymys ei kyllä naurata yhtään. Nukun tosi paljon ja istuminenkin vie voimat. Pitäis koko ajan saada olla maaten. Mitään en oo pystyny tekemään tai saamaan aikaseks ja mulle se on vähän hankala sulattaa ku ei voi touhuta. Lomalta töihin paluu jännittää, miten jaksan ja neuvolassa kehottivat hakemaan sairaslomaa jos tilanne ei tästä helpotu. Huhhuh aikamoista tämä, täytyy kyllä sanoa että itseäni on yllättäny kuinka raskasta tää alku on fyysisesti ja henkisesti, luulin että olisin nauttinut tästä ajasta mutta en kyllä juurikaan ole. Mutta monethan sanoo että toinen kolmannes on parasta aikaa, joten sitä odotellessa :D

Mirella92 ja salamatkustaja 8+5
 
MIRELLA92 samaistun tosi paljon sun fiiliksiin, että ei tää nyt todella taas ole mitään ruusuilla tanssimista. Esikoisesta oli ihanaa se alun jännitys kun etomiset oli hyvin maltillisia, mutta tokasta ja nyt tästä tää ellotus ällötys on kyllä jo hyvin vahvasti läsnä ja väsymys on ihan karmea. Ei oo mitenkä ihanainen olo.
Neuvolassakin alko jo vähän ahdistamaan kun terkka kävi läpi ihan koko raskauden, mitä milläkin neuvolakäynnillä tapahtuu ja alkoi puhumaan jo perhevalmennuksista jne. Teki mieli sanoa että vedetääs nyt vähän henkeä, että oon tässä nyt kolmatta odottelemassa. Ja että en käynyt edes tokasta perhevalmennuksessa enää ja mä about tiedän mitä tuleman pitää, niin riittää että tiedän koska tulen seuraavan kerran paikalle :D. Voin kuvitella miten pyörällä päästä on ensikertalaiset tollasen 1,5h infopläjäyksen jälkeen.
 
Kirjoitellaan nyt tännekin. Eli turvotus jo sitä luokkaa et mun mummu arvas jo masussa jtn olevan. Naapuri sanoo et näkyy jo, kuuluuko sykkeet.? Sit ite miettii et ku ei olla ees ekaan neuvolaan asti päästy..
Ei olla kerrottu vielä muille kuin mun kahdelle kaverille ja miehen veljelle, ja nyt sitten mun mummulle ja naapurille.
Pakko alkaa kertomaan jo Isovanhemmille jos halutaan itse kertoa, ettei kaikille kertominen tapahdu heidän kysyttyä asiasta ensin. Olisin halunnut odottaa edes sykkeiden kuulumiseen asti..
Aika rohkea naapuri jos uskalsi noin sanoa :D
 
Oi ei, voimia surun käsittelyyn NannaB! :cry:

Ja tervetuloa uusille
Täälläkin yksi erittäin turvonnut ja väsynyt tyyppi. Rv vasta 5+2 tms joten aika aikaisessa nää olot tuntuu olevan. Kertonut en ole vielä kenellekään muulle kuin miehelle, joka kyllä on niin innoissaan että on saattanut parille kaverille jo kertoa, vaikka ei myönnä.

Kuntoilusta tuolla aiemmin myös keskusteltiin, on tosiaan tullut laiskoteltua aivan liikaa vedoten siihen että salit on kiinni ja ryhmäliikunnat peruttu. Kummasti sitä aiemminkin on voinut kotona treenata, mutta eipä vaan tänä vuonna, ja kunto/lähtötilanne raskauteen ei ehkä paras mahdollinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Rozaa ja Mirella92
Täällä oli varhaisultra tänään ja alkio löytyi kohdusta & samoin ruskuaispussi, kuten pitääkin. Syke näkyi ja vilkkui vimmatusti <3:love:
Vastasi viikkoja eli 7+0.

Samalla löytyi oikealta puolelta 3cm kysta, mutta se ei kuulemma tarvitse kuin seurantaa. Ultraaja kysyi onko ollut kipuja ja kun mietin, niin ehkä enemmän tuikkimista oikealla puolen ollut mutta ei merkittäviä.

Taisi todentua miehellenikin kertaheitolla tämä raskaus, kun hänellä silmät ihan kyyneltyi kun näki sykkeen vilkkumisen <3 :love: Ja niinhän ne teki sen jälkeen minullakin. Oi ihanaa! Nyt yritän säilyttää levollisen mieleni ja nautin tästä onnentunteesta :)
 
Ihana kuulla @pikkutikkui että kaikki oli hyvin :love:

Mun pitää jännittää vielä ens tiistaihin että pääsen ultraan. Eilen alkoi ahdistaa että ihankun tissit olis vähemmän kipeet. No sitten mun kroppa ilmeisesti päätti poistaa mun huolta kun yöllä tissit olikin jotenkin erityisen arat :LOL: Näköjään vaan oireet vaihtelee. Nyt on tullu nirsoilua tän kuvotuksen seuraks. Ajatuskin jostain makeesta ällöttää, joten mun vakkarivälipala heikotukseen eli banaani on nyt nounou. Yritän kuumeisesti keksiä mitä tilalle, se on ollu niin helppo ja nopee tapa saada energiaa. Myöskään mikään leipä ei maistu jostain syystä yhtään. Söin äsken pelkkää kinkkua, juustoa ja kurkkua. :LOL: Pitäs varmaan vaan tehdä iso satsi jotain ihanaa tulista ruokaa (tulinen ruoka on nyt mun intohimo) ja sitä sit vaan lämmittää aina vaikka pieni satsi.:unsure: Väsyttää vaan sen verran ettei millään jaksais tehä mitään ruokaa. Jotain sipsejä vois syödä, mutta ne ei kyllä yhtään täytä mua. Mut ihanaa et on tällasia oireita, vaikka ne joskus rasittaakin, pitää yllä uskoa, että tuolla ihan oikeasti pikkuinen kasvaa:love:

Muoks. muille kertomisesta. Mä oon kertonut kahdelle hyvälle ystävälle, jotka tietää myös meidän yrittämisestä. Ajattelin, että kerrottais meidän vanhemmille vasta rakenneultran jälkeen kun ollaan varmemmilla vesillä, mutta riippuu vähän siitä millon tää mun maha tulee esiin, että pystyykö sinne asti salaan. Mun isä jäi just eläkkeelle, ja puhuivat et tulevat käymään täällä meilläpäin nyt useemmin... Mun kohtu on kuulemma tosi edessä, joten voi olla että en pysty sinne asti salaamaan. Mutta ainakin nt-ultraan asti ois tarkotus pitää salassa suurelta osalta. Ehkä jollekin kaverille saatan kertoo jo varhaisultran jälkeen.

Piti myös sanoo, että onpa törkeetä kyllä @Tiu3 että ei onnitella. :( Kyllä nyt pitäs sen verran tajuta, että onnittelisivat tulevasta pikkuisesta <3
 
Viimeksi muokattu:
Mimmi133
Täällä plussattu viikko sitten ja nyt olis joku 5+3 ehkä. Laskettu aika on maaliskuun lopussa.
Oireina väsymys, päänsärky ja iltaaa kohden hieman paha olo.
Urheilusta tuli mieleen että itse olen jatkanut samaan malliin kuin ennenkin. Olen kova urheilemaan ja edellisessä raskaudessa liikuin myös. Varmaan jos keho on tottunut niin voi jatkaa niin kauan kuin tuntuu hyvältä.
Kuuluuko joillain paikkakunnilla varhaisultra perus neuvolan palveluihin? Itse en viitsi maksaa siitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Mirella92 ja Puolu
@Anahata ja @Puolu tää naapuri on siis sellanen kenen kans ollaan hyvissä väleissä ja keväällä oli puhetta et yritetään, joten helppo on arvata.

@pikkutikkui viime raskaudessa kans miehel tuli selkeesti se valaistuminen raskauteen. Lähettiin sieltä ja mies innoissaan sykkeestä "sehän jyskytti ku höyryjuna!"


Nyt tullut monta asiaa, enkä varmaan kaikkia muista mistä ollu puhetta. Mut musta tää toinen raskaus tuntuu pahemmalta ku eka. Ku viimeks kävin töissä normaalisti ja ongelmia ei ollut, jotain teki mieli syödä ja jotain ei tehnyt. Nyt taas koko ajan ällöttänyt ja mitään ei tee mieli syödä, jos et syö - olo pahenee ja jos syö jtn mitä ei tee mieli niin olo pahenee.. Esikoista odottaessa sai vaan nukkua sen ajan, kun ei töissä ollut. Nyt täytyy olla koko ajan valppaana ja seurata tuon apinan touhuja. Onneks päikkärit tuli takaisin ja ne pelastaa mun päivät ihan täysin.
Ja tuntuu et mies ymmärtää mua paremmin ku viime raskaudessa. Ei oo kommentoinu, vaikken oo koko viikkona koskenukka tiskikoneeseen ja kaikki lelut leväällään. Kumartelu vaan oksetti tällä viikolla niin paljon..

Huomenna tosiaan eka neuvola ja nyt oli helppo kysyä mummulta jos pitäis esikoista sen aikaa. Hiukan jännittää painoasiat edelleen, varsinkin tän turvotuksen kanssa.

Niiin ja tästä päivästä. Esikoinen kiipesi lelulaatikkoon ja pissas sinne. Jippii!
 
Täällä kanssa yksi uusi ilmottautuu! 7+4 viikot ois menossa ja kolmas raskaus kyseessä. Aiemmat lapset on vuosimallia 2013 ja 2015. Varhaisultraan menossa ensi viikon tiistaina. Ensimmäinen neuvola vasta parin viikon päästä. Oireina ollut pientä juilintaa alavatsalla, kova väsymys, kipeät rinnat ja nyt tullut viimeisimpänä aivan JÄÄTÄVÄ iltaturvotus vatsaan. Näytän iltaisin siltä kun olisin jo puolessa välissä raskautta. Mikä ei ole kauhean mukavaa kun tarkoitus olisi pitää asia vielä salassa ulkopuolisilta ainakin nt-ultraan asti. Ja meillä ei ainakaan kuulu varhaisultra neuvolan palveluihin, ikävä kyllä.
 
PIKKUTIKKUI onnea ihanista ultrakuulumisista. Mua jännittää han hirveesti, että saako ens viikon neuvolalääkäri sykkeet esille kun sillon on mun laskujen mukaan 7+0. Eikö sen silloin pitäisi jo näkyä jos on näkyäkseen?

MIMMI133 onnea plussasta ja tervetuloa mukaan. Varhaisultran voi käsittääkseni saada kunnallisena jos ei hedelmöittymisajankohdasta ole mitään haisua, mutta aika nihkeästi ne niitä jakelee missään käsittääkseni. Mulla kävi hyvä zägä silleen, että sain neuvolan tälle viikolle ja lääkärin ensi viikolle, kun menkkojen mukaan olisin jo viikolla 8. Ekassa lääkärissä kun yleensä myös ultrataan. Mutta mulla tosiaan oman näkemyksen mukaan jäi yhdet menkat väliin ja viikot olisi tänään 6+1. Mutta selvinee. Ja joo toi on yleinen ohje, että vanhoja harrastuksia (ehkä kumminkin vaaralliset lajit pois lukien) voi jatkaa niin pitkälle kuin hyvältä tuntuu. Liikuntahan on pelkästään suositeltavaa. Pakko itsekin koittaa pidetää lenkkejä ja mennä vaikka vähän kevyemmillä sykkeillä jos alkaa tuntua pahalta.

HENU7 tervetuloa, täällä kanssa kolmosen odottaja ja lapset melko saman ikäiset, nuorempi on mulla -16 mallia. Huomaan että tän väsymyksen ja etomisen kanssa toi lasten tappelu ottaa entistä enemmän koville. Onneks maanantaina pääsee taas töihin hehe.

Mä niin toivon ettei tää väsymys tästä enää pahene. Oon about 16 > ihan pois pelistä. Tänäänkin nukuin päikkärit 17:30-19 ja silti tällee 21:30 ihan valmis nukkumaan. Muistan kyllä tokaa odottaessa näillä viikoilla mulla oli lomaviikko ja nukuin kahet päikkärit joka päivä. Nyt ei ehdi niin paljon nukkumaan, mutta eipä siitä olisi kyllä yhtään enempää hyötyä :D. Tää väsymys on mallia joka ei katoa nukkumalla.
 
Tervetuloa uusille ja onnea plussista! :)

Minulla on esikoisen raskaudesta (varhainen pre-eklampsia, pikkukeskonen synt rv29) ja terveyssyistä johtuen tämä raskaus erityisseurannassa, joten sen vuoksi sain neuvolan kautta varhaisultran. Sairaalan äitipolille tuli myös kirjeellä aika, syyskuun alkuun. Toivon et ottavat siellä seurantaan tiukemmin koko raskauden ajaksi.

Varhaisultrassa oli muuten jännä et ensin yritti vatsan päältä. Kysyinkin vain meinaako muka et näkyisi ja vastasi et kokeillaan. No eipä näkynyt ja sitten alakautta uusi yritys. Sain välissä käydä vessassa, kun oli yllätys yllätys kauhea pissahätä silloinkin :D
Sykkeistä en tarkemmin tiedä et voiko näkyminen heittää, ehkä jos viikot olisi reilusti vähäisemmät? Tai jotenkin kokematon ultraaja? En oikeasti tiedä. Sitä vöhän jostain luin et kun alkio on niin pieni, niin mitta ja viikot voi heittää helposti kun vaikea pientä mitata.

Välipaloista oli jotain ja itse olen puputtanut suolattomia riisikakkuja (alkaa maistua jopa hyvältä :D), pähkinöitä, hedelmiä yms. Tänään söin myös viiliä ja hitsi et oli hyvää, olisin voinut vetää monta purkkia peräkkäin!
Etova olo on minulla väistynyt, mutta nälkä tosiaan on vähän väliä... yritän sitä sitten suitsia hiukan terveellisimmillä välipaloilla ettei menisi ihan mässäilyksi. Tosin olen kyllä syönyt myös suklaata ja mehujäitä monta et ihan täysin ei oo auttanut tämö taktiikka :D
 
Sabbis
Heippa, mäkin voisin tänne varovasti liittyä mukaan. Tänään 8+0 ja la taitaa olla 12.3., eli meidän hääpäivänä Aika oireeton alkuraskaus ollut, pientä etovaa oloa ja väsymystä. Esikoinen on syntynyt 6/18 ja silloin muistan, että alkuraskaus oli ihan erilainen Maanantaina on ensimmäinen neuvola ja toivottavasti kuunnellaan sydänääniä
 
Tervetuloa Sabbis!


Voi kunpa meilläkin saisi neuvolatädin suostuteltua kuuntelemaan sydänääniä! Siis joskus sitten aikanaan kun edes neuvolaan saakka menen, aikaakaan en ole vielä varannut. Terkka on sellainen vastavalmistunut mua vähintään 10 vuotta nuorempi lapseton neito. Ei suoraan sanottuna yhtään houkuttele mennä sinne.
 
Milläs viikoilla ne neuvolassa voisi jo sydänääniä kuunnella/kuulla? En yhtään muista esikoisesta.

Oletteko muuten harkinneet kotiin doppleria sydänäänien kuunteluun tai onko teillä aiemmissa ollut? :) Tuli itselle mieleen et pitäisiköhän hommata tähän raskauteen vai hmm... sillä tosin taisi olla niin et myöhemmillä viikoilla kuuluu vasta?
 
  • Tykkää
Reactions: Mirella92

Yhteistyössä