[QUOTE="vieras";26953807]Ei, koska olen ajatellut sitä vaihtoehtoa. Jos en saa lapsia, ei se mitään. Jos saan niin sitten saan. Lapsettomuus on aikuisuuden kriisi, ja minulla on nyt aikuisen keinot käsitellä ja ymmärtää sitä. Se miten suhtaudun lapsettomuuteen on ainakin jossain määrin minun valintani. Lapsuuden traumaattiset tapahtumat ovat sen sijaan usein sellaisia, joita lapsi ei ymmärrä eikä osaa käsitellä ennen kuin ehkä useita vuosia myöhemmin. Minulle ainakin lapsuuteni kriisit, koulukiusaaminen ja seksuaalinen hyväksikäyttö, olivat sellaisia traumaattisia tapahtumia, joita en voinut käsitellä enkä ymmärtää. Siksi minulle henkilökohtaisesti lapsettomuus ei ole niihin verrattava asia.
Tarkoitukseni ei ole mitenkään vähätellä lapsettomuutta kriisinä, ja ymmärrän toki, että tässäkin on eroja. Joillekin lapsien saaminen on ollut aina itsestäänselvää ja suuri unelma, toiset taas eivät ole ehkä edes ajatelleet asiaa ennen kuin pitkälle aikuisuudessa. Sekin epäilemättä vaikuttaa suhtautumiseen. Se, mitä oikeastaan halusin kirjoituksellani sanoa on, että asia ei ole mitenkään mustavalkoinen eikä lapsettomuutta minusta ole tarvetta tai oikeutta nostaa millekään "surujen jalustalle", vaan se on yksi elämän mahdollisista kriiseistä muiden joukossa.[/QUOTE]
Joo, mulle nuo lapsuuden traumat on PALJON helpompi asia kuin tietyt sairaudet ja lapsettomuus... et kellä mitenkin... Ja ei, sitä lapsettomuuden tuskaa en ymmärtänyt kun ei ollut ajankohtaista, vaan ajattelin että selviäähän täällä ilman lapsiakin. Mutta jos niitä ei saakaan, mitenkään ja haluaa vuosia, on se aikamoinen surunpaikka.