Lapsettomissa mua ihmetyttää se, jos he eivät kerro muille lapsettomuudesta. On ok jos ei halua kaikkien tietävän, mutta on typerää sitten selän takana puhua että "taas ne Matti ja Maija saa lapsen ja kertoivat siitä meille, eikö ne tajua etten halua kuulla!!!! vitun paskakasat.. en kyllä ole kenellekään kertonut ettemme saa lapsia mutta kukaan ei saa puhua meille lapsistaan kun tulee paha mieli!"
uskon että lapsettomuus on kova paikka ja itsekin olisin varmaan katkera ja vihainen jos en saisi lapsia. Mutta uskon että kertoisin siitä monelle, ettei sitten tarvisi ehkä kuulla niin paljon vauvajuttuja.
Ihan samaa mieltä, avoimuus rules!! Itselläni oli melko pieni lähipiiri lapsettomuuteni aikana, mutta näille lähimmille kyllä kerroin ihan avoimesti asiasta, ja myöskin tosin sen, ettei minun seurassani tarvitse varoa juttujaan, osaan kyllä olla sotkematta kaikkeen itseäni mukaan. Kun silloinen paras ystäväni tuli raskaaksi -06, kiertelin hänen kanssaan vauvanvaateliikkeissä, ja kyselin hänen oireistaan jne., ja aikanaan myös olin sitten hänen lapsensa sylikummina. Ja ajattelin myös aina positiivisesti, että ei se ole poissuljettua etten vielä joskus itsekin olisi äiti, on niitä suurempiakin ihmeitä tapahtunut maailmassa.
(niinkuin sitten tapahtuikin)
Ja 90-luvun alussa naimisissa ollessani kerroimme silloisen mieheni kanssa aina kyselijöille kohteliaasti , että valitettavasti tuo asia nyt antaa odottaa itseään. Kyllä siitä tyhmempikin tajusi. Kieltämättä kyllä tuli ajattelemattomille ihmisille sanottua nasevastikin joskus. Esim. kerran yksissä sukujuhlissa silloinen appiukko pamautti, että kyllä se olisi jo teidänkin vihdoin ja viimein aika lisääntyä, tässä suvussa on paljon lapsia aina syntynyt, ja niin saa olla jatkossakin. Sanoin vaan suureen ääneen, että olisihan ne lapset kivoja, mutta haikara on varmaan kadottanut osoitteemme. Appiukko nolostui kovasti kyselyitään ja punastui aika huolella, eikä sen koommina asiasta puhunut.
Sitä en kyllä voi millään käsittää että ihan oikeastiko on olemassa lapsettomuudesta kärsiviä, jotka vetävät herneen nenuun jo siitä jos joku kertoo olevansa raskaana. Minä rinnastan sen aika suureen henkiseen kypsymättömyyteen ja sosiaaliseen kömpelyyteen. Eikös se ole melkein sama, kuin että jos kaverini on ostanut käteisellä ison omakotitalon ja itse asun vuokraluukussa, niin kaverini ei saa puhua talostaan mitään koska muuten loukkaannut. Voi hyvänen aika sentään.
No, tosi ontuva vertaus, mutta kuitenkin. Kateus on kateutta, ja sen avoin osoittaminen ei minusta kuulu hyvään käytökseen, oli aihe mikä hyvänsä.
Itsellänikin kyllä oli kateuden ja katkeruuden tunteita, tottakai, ilman muuta oli. Ja äitienpäivinä vetäydyin omaan yksinäisyyteeni enkä avannut edes telkkaria. Noista kipeistä tunteistani puhuin kyllä lähimmille, mutten koskaan ilmaissut olevani katkera tai kateellinen. Ne tunteeni eivät kylläkään edes lähipiiriini kohdistuneet, vaan ihan tuntemattomiin. Eniten koin katkeruutta silloin kun näin tai kuulin lapsia kohdeltavan kaltoin. Silloin ajattelin aina että miksi h*lvetissä noille, vaikkei meille. Mutta noinkin ajattelin ihan vain omassa päässäni.