Mä tiedän, että nyt saattaa tulla pitkä ketju..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun äitini osaa olla ilkeä,ei mitään tuohon verrattuna kyllä ja välit pistin poikki kokonaan,ei ole meille asiaa,en kyläile ei mua enää sinne ootakkaan käymään kun tein selväksi etten tule.

Meillä oli hieman vastaava tilanne, joka ratkesi sillä, että mies sanoi äidilleen, että riittää kiitos. Ja et jos ei anoppi muutu, meitä ei enää näy. Kumpaakaan. =) Mulle sanoi, että ymmärtää, jos en ikinä tahdo enää äitiään nähdä, jätti valinnan mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
No en ole tavannut lainkaan anoppia tuon heinäkuun puolivälin jälkeen. Viime perjantaina oli pakko vastata puhelimeen kun peruutin tytön sinne tulemisen. Ikävintä tässä nyt vaan on se, että anoppi luulee kaiken olevan kuten aina, ja minä olen nyt sitä mieltä, että olis jo anopin vuoro saada kärsiä asiasta jotenkin. Tuskin sitä haittaa yhtään etten minä pidä yhteyttä, enhän minä mahtunut ristiäisissäkään hänen perhekuvaansa. Tytön kummitäti sitä kauhisteli silloin ja minä tyhmä annoin olla silloinkin ja ajattelin, että kestän kyllä koska en ihan helpolla mene rikki. Ehkä osaksi olin myös liian nuori vielä silloin saamaan mittaa täyteen. Mies ei halua katkaista välejä äitiinsä kuitenkaan ja tytölle en voi asettaa sellaista päätöstä.

tässä on vähän sellainen asia että mies saisi valita.
joko elää äitinsä kanssa tai sinun.Hänen pitäisi seistä sinun rinnallasi ei anopin.
Tuo kun mies lakkaisi käymästä siellä ja pitämättä yhteyttä sanoen että kun et osaa puolisoani kohdella oikein ei tarvitse ottaa yhteyttä.
Puhu miehellesi tuo asia noin!!"
sano että joko äiti tai sinä että päättää nyt kenen rinnalla seisoo!
ja sinun lapselle voit keksiä muuta tekemistä silloin kun pitäisi mennä mummolaan,eli käytä aseena huomaamattomasti niin että teet lapsesi kanssa kaikkea kivaa ja näin ei ehdi sinne mummolaan.

Kerro anopille, että olet saanut tarpeeksesi hänen käytöksestään etkä halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Kerro, että lapsia saa tavata miehesi kanssa, mutta toivot, ettei hän haukkuisi lasten äitiä lasten kuullen, koska on ala-arvoista sotkea lapsia aikuisten riitoihin (no eihän se kai riita ole, mutta siihen verrattava).

No en ole tavannut lainkaan anoppia tuon heinäkuun puolivälin jälkeen. Viime perjantaina oli pakko vastata puhelimeen kun peruutin tytön sinne tulemisen. Ikävintä tässä nyt vaan on se, että anoppi luulee kaiken olevan kuten aina, ja minä olen nyt sitä mieltä, että olis jo anopin vuoro saada kärsiä asiasta jotenkin. Tuskin sitä haittaa yhtään etten minä pidä yhteyttä, enhän minä mahtunut ristiäisissäkään hänen perhekuvaansa. Tytön kummitäti sitä kauhisteli silloin ja minä tyhmä annoin olla silloinkin ja ajattelin, että kestän kyllä koska en ihan helpolla mene rikki. Ehkä osaksi olin myös liian nuori vielä silloin saamaan mittaa täyteen. Mies ei halua katkaista välejä äitiinsä kuitenkaan ja tytölle en voi asettaa sellaista päätöstä.

Sitten ette voi kuin kärsiä nahoissanne.

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Välit laittaisin minäkin poikki.
Mies saisi äitiäään toki tavata mutta mä en kyllä jalallanikaan astuisi rouvan torppaan eikä meille tarvisi kyläilemään tulla niin kauan kun mä olen paikalla.

tätä on hyvä peesailla!!
iso hali sulle Fleur de la Cour, ihmeen kauan olet moista kestänyt :hug:

Et tietenkään voi, etkä kyllä miehellekkään.
Mä en koskaan voisi sanoa miehelle et valitsee mun ja oman äitinsä väliltä.
Päinvastoin tekisin kyllä kaikkeni et mies pitäisi anoppiin yhteyttä vaikken mä itse pitäisi.

no jos se mies ei välejä halua katkaista tai tehdä muutakaan asian eteen, niin silloinhan hän on ihan selkeästi osoittanut, että hyväksyy anopin käytöksen sinua kohtaan. ei ole tainnut mies päästä lapsuudenperheestä irti?!

miksi aiemmalla kerralla sen kahden kk:n jälkeen aloititte uudelleen yhteydenpidon, oletitteko tilanteen muuttuneen jotenkin? eihän sen välien katkaisun tarvitse olla mikään kostotoimenpide anoppia kohtaan, vaan selkeä irtiotto, ettet anna ihmisten kohdella sinua miten vain.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no jos se mies ei välejä halua katkaista tai tehdä muutakaan asian eteen, niin silloinhan hän on ihan selkeästi osoittanut, että hyväksyy anopin käytöksen sinua kohtaan. ei ole tainnut mies päästä lapsuudenperheestä irti?!

miksi aiemmalla kerralla sen kahden kk:n jälkeen aloititte uudelleen yhteydenpidon, oletitteko tilanteen muuttuneen jotenkin? eihän sen välien katkaisun tarvitse olla mikään kostotoimenpide anoppia kohtaan, vaan selkeä irtiotto, ettet anna ihmisten kohdella sinua miten vain.

Ihan samaa mietin itsekin.
Toiset vaan ovat syntyneet kynnysmatoksi, eikä sieltä helposti nousta kuten tässäkin esimerkki osoittaa...
Toiset ovat sellaisia joita ei kohdellakaan ihan miten vain, ja itse omalla käytökselläsi osoitat kumpaan ryhmään kuulut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Yritä unohtaa koko anoppi ja elä kuin häntä ei olisi olemassakaan. Vaikeaa se on, mutta ei mahdotonta. Seuraavan kerran pydät häntä teille kun tytöllä on rippijuhlat.

Itse en pyytäisi mihinkään, ennenkuin julkisesti pyytäisi anteeksi...

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Yritä unohtaa koko anoppi ja elä kuin häntä ei olisi olemassakaan. Vaikeaa se on, mutta ei mahdotonta. Seuraavan kerran pydät häntä teille kun tytöllä on rippijuhlat.

ei tuollaiset ihmiset muutu.....

No se tarkoittaa sitten vain sitä, ettei mihinkään perhejuhliin ole tulemista. Piste.

no sittenhän se on sen ihmisen murhe.

Viime kesänä olimme kaksi kuukautta ettemme pitäneet yhteyttä, ei auttanut sekään. Ei se ymmärrä mitään asiaa.

kun menee vuosi, ettei olla yhteyttä niin alkaa se anoppikin ihmetellä....

Saman kokoeneena tiedän että ei auta kuin laittaa välit poikki. Olo keveni huomattavasti. En käynyt juhlissakaan. Lapset vain kyläilemään miehen kanssa, ei siis yöksi tai hoitoon. Rajansa kaikella ja tuo sinun haukkumisesi on piste iin päälle.

Tää on vaikee aihe. Jotkut totesivat, että miehen pitää valita sun tai anopin väliltä. Musta sellaista ei voi vaatia. Äiti on kuitenkin aina äiti. Siis enemmän kuin vain puolison anoppi siinä mielessä, että on paljon asioita, jotka on lapsen ja äidin välillä, mitkä eivät liity kehenkään muuhun.

Lapsen ja isovanhemman suhde on hyvin ainutlaatuinen, jota en itse menisi millään tavalla häiritsemään. Lapset ovat viisaita, uskon, että jos isovanhemmasta on enemmän mielipahaa, lapsi osaa itse välttää tämän seuran tai ainakin oireilla siitä.

Näin kännyköiden aikana, kun suht hyvin näkee kuka soittaa... Onko mitenkään mahdollista, että vastaedes kaikki mikä liittyy miehesi sukuun, on miehesi vastuulla (siis toki keskenänne aina keskustelisitte ja sopisitte asioista, niinkuin pariskunta yleensäkkin). Siis yhteydenotot, ilmoitukset ym. Tyylikkään arvokkaasti eläisit omaa elämääsi ja antaisit miehen suvun olla omissa oloissa. Jos anoppi alkaa kysellä perääsi, niin miehesi voisi vaikka kysyä aina vastakysymyksen, että, niin, mistähän johtuu....

Että jos anoppi voisi mitenkään tajuta itse asiaa... AInakin itse olen siinä uskossa, että joidenkin ihmisten on vain itse keksittävä asiat... on turhaa yrittää valaista ja kertoa sellaiselle miten asiat on, kun ei kykene puhetta uskomaan....

Alkuperäinen kirjoittaja voih:
Tää on vaikee aihe. Jotkut totesivat, että miehen pitää valita sun tai anopin väliltä. Musta sellaista ei voi vaatia. Äiti on kuitenkin aina äiti. Siis enemmän kuin vain puolison anoppi siinä mielessä, että on paljon asioita, jotka on lapsen ja äidin välillä, mitkä eivät liity kehenkään muuhun.

Lapsen ja isovanhemman suhde on hyvin ainutlaatuinen, jota en itse menisi millään tavalla häiritsemään. Lapset ovat viisaita, uskon, että jos isovanhemmasta on enemmän mielipahaa, lapsi osaa itse välttää tämän seuran tai ainakin oireilla siitä.

se, että mies tekee valinnan, ei tarkoita mun mielestä sitä, että yhteyttä ei voisi pitää. sen sijaan miehen on osoitettava, ettei hyväksy vaimonsa haukkumista tms, ja jos anoppi aloittaa sen, loppuu miehenkin kyläily tai puhelu siihen paikkaan.

ja jos mummo on noin näkyvän vihamielinen äitiä kohtaan, ei isovanhemman ja lapsen suhdekaan voi olla kovin hyvä. lapsi nimenomaan ei osaa alkaa tuollaisen käytöksen takia mummoa välttämään, tai edes kyseenalaistamaan, koska kaikki aikuiset ympärillä mummon käytöksen hyväksyvät. oireilua ja hämmennystä se varmasti lapsessa aiheuttaa.

Minusta sinun miehesi on tässä avainasemassa, seisooko hän äitinsä vai sinun rinnallasi? Salliiko hän jonkun kohdella vaimoaan tuolla tavalla? Miehesi kuuluisi sanoa äidilleen, että tuollaista käytöstä ei hyväksytä, ja että teidän perheenne ei ole hänen kanssaan missään tekemisissä ennen kuin hän pyytää anteeksi ja muuttaa käytöstään. Anopilla ei ole mitään syytä muuttaa käytöstään jos sillä ei ole mitään vaikutusta hänen elämäänsä.

Jos miehesi sallii jonkun kohdella sinua noin ja sinä hyväksyt sen, niin laita omalta osaltasi välit poikki, älä päästä lapsiasi ilman isäänsä anopille, ja jos anoppi millään tavalla haukkuu tai mustamaalaa lapsenlapsilleen heidän äitiään, niin ei ole enää aihetta pitää yhteyttä lapsiinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Välit poikki ihan totaalisesti, eihän tuossa muu auta.
Kaikki yhteydenpito, muistaminen jne. kylmästi vaan katkolle.

Näin tekisin minäkin!

Mä tein näin ja mua helpotti. En vaatinut miestä valitsemaan aitinsä tai minut.
Anopin voi muttaa pelkällä päätöksellä ilmaksi.

Mulla oli vähän sama tilanne paitsi että anoppi oli haukkunu minua täysin minun ja miehen selän takana.Aina antoi ymmärtää miten minusta tykkäsi ja oli todella ystävällinen.Sain sitten kuulla että anoppi oli haukkunut minua monia vuosia ja yhtään hyvää sanaa ei ikinä ollut minusta muille sanonu.Niin katkaisin samantien välit ja moneen kuukauteen emme tekemisissä olleet.Vähitellen mies kuitenkin alkoi siellä käymään kun oli hieman pakko.Nykyäänkään en käy siellä kylässä enkä anna lasten käydä.Nuorin lapsista ei edes tunne anoppia koska syntyi tämän välirikon aikana.Tämän varran minä voin joustaa mutta tähän se jää.Tästä on kulunut jo reilu pari vuotta ja edelleen olen todella loukkaantunut.

[/quote]

se, että mies tekee valinnan, ei tarkoita mun mielestä sitä, että yhteyttä ei voisi pitää. sen sijaan miehen on osoitettava, ettei hyväksy vaimonsa haukkumista tms, ja jos anoppi aloittaa sen, loppuu miehenkin kyläily tai puhelu siihen paikkaan.

ja jos mummo on noin näkyvän vihamielinen äitiä kohtaan, ei isovanhemman ja lapsen suhdekaan voi olla kovin hyvä. lapsi nimenomaan ei osaa alkaa tuollaisen käytöksen takia mummoa välttämään, tai edes kyseenalaistamaan, koska kaikki aikuiset ympärillä mummon käytöksen hyväksyvät. oireilua ja hämmennystä se varmasti lapsessa aiheuttaa. [/quote]

Musta se on itsestäänselvyys, ettei mies hyväksy vaimonsa haukkumista. Mutta jos sanoo, että pitää tehdä valinta, niin kyllä se sitten musta tarkoittaa jomman kumman hylkäämistä. Jos tarkennan aiempaa sanomaani, niin mies rajaa naisensa myös keskusteluista pois. Jos äiti alkaa mätkättää, niin tuulitunneli päälle... Yleensä vastakaiku = ylipäätään kommentti puheeseen on se mitä ihminen haluaa... Ehkä hiljaisuus ohittaa...

Ja kun mä sanoin, että en lähtisi häiritsemään lapsen ja isovanhemman suhdetta, tarkoitin todella myös näiden ihmisten välistä suhdetta. Mummon käytös äitiä kohtaan ei ole hyväksyttävää ja toki se pitää aikuisten ihmisten selvittää.

Mutta musta on väärin, että anopin ja miniän suhde on ainoa syy, joka kieltää lapsenlapsen ja isovanhemman suhteen olemassaolon. Lapsi ei missään nimessä olla heittopussi ja esim lapsen isä voi valvoa tilannetta (sehän on yksi ratkaisu, että ei suostu ei valvottuun visiittiin), erityisesti jos kyseessä on pieni lapsi ja sitten keskustella asioista vierailun päätyttyä. Ja toki on hyvä keskustella muutenkin lapsen kokemuksista, mutta on sekin tulee tehdä järkeä käyttäen. Kyllä kysymyksen laatimisellakin voi aiheuttaa asennekasvatusta väärään suuntaan...

Ja kyllähän maailma on täynnä ihmisiä, joitten on vaan hankala tulla toimeen. Ei kai se lapselle mikään shokkiuutinen ole (ikä tietysti huomioiden), jos hän kuitenkin tietää sen oleellisen, että hän ei ole syypää aikuisten kotkotuksiin ja että hän on hyvin rakas niin vanhemmilleen kuin myös isovanhemmilleen.

Ja kait tässä haetaan nyt erilaisia toimintatapoja, joilla voisi helpottaa tilannetta. Välien katkaiseminen on helposti niin lopullista ja hyvin vaikeaa muuttaa, että se on aika lopullinen tie, että jos sitä ennen voisi koittaa muita vaihtoehtoja...

Yhteistyössä